Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 3
Od konce února letošního roku prochází nejstarší a nej-
tší jezuitská kolej v Čechách – prské Klementinum
rozsáhlou rekonstrukcí. V soasné době, na konci
roku, byla završena její prv etapa. V jejím průbě-
hu ak bylo eba některé pce oproti původnímu
smluvmu rozsahu rozšířit, a to i s ohledem na poža-
davky památkářů. Tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9
ji proto dokončí až na konci března příštího roku.
Revitalizace první etapy se týká objektů, které lemují
technické nádvoří. Stavbaři odstranili novodobé nánosy
k barok a prvorepublikové architektuře tak, aby se
vzhled prostor Národní knihovny, Barokního knihov-
ního sálu, Zrcadlové kaple a Hodinové i Astronomic
věže co nejc iblížil původnímu duchu objektu. Dnes
provádíme dokončovací práce. Kompletujeme strojovny
a koncové prvky zařízení TZB a završujeme finální povr-
chové úpravy restaurovaných prvků,“ říká Ing. Hrdlovics.
Vzhledem k tomu, že tyto práce s výjimkou sysmu
chlazení – pokračují v uzavřených objektech, nemá na ně
mrazivé zimní pasí v podstatě žádný vliv.
K tomu, aby bylo v objektech zachováno mikroklima,
nutné například pro uchování vzácných tisků z Národní
technické knihovny, musí t i rekonstrukci upraven
systém chlazení. Oproti původní dokumentaci, kdy ly
t chladi jednotky umístěny pod střechou budovy,
bude nově využita nedaleká řeka Vltava. Voda z ní od ná-
břeží povede do Klementina ívodním potrubím pod
Platnéřskou ulicí. Proto bude tato část stavby dokončena
až zhruba v polovině března.
Krospecifického sysmu chlazení je budova Ná-
rodní knihovny nově vybavena i vysokotlakým systémem
vodní mlhy, který by vzácný depozitář ochránil při požáru,
anby došlo k jeho zničení. Na rozdíl od Národní tech-
nické knihovny v Dejvicích zde rozptyl požární mlhy místo
motorové strojovny s elektrickými čerpadly zabezpečují
plynové tlakové lahve. Pro zdejší menší rozsah prostor
chráněných proti požáru je jejich kapacita dostatečná.
Z dosud provedených prací byla podle Ing. Hrdlovicse
zatím nejkomplikovanější pokládka přes 4000 m² prejzové
krytiny (foto č. 2), a to zejména kli letošním velkým
výkym počasí. Jaro totiž bylo nadprůměrně dešti
a v tě, kdy se jeho tým snažil zdržení dohnat, práci
komplikovaly vysoké teploty, kvůli nimž nebylo možné
pracovat v horkých poledních hodinách. „Navíc prejzo
krytina je pro pokrývače královsřemeslo, které vyža-
duje zkené řemeslníky, kterých je sle bohužel jako
šafránu,“ posteskl si Ing. Hrdlovics.
Na rekonstrukci cenné kulturní památky samozřejmě
dohlížejí památkáři. Jak stavbaři postupně odkrývali sice
možná tušené, ale zcela nezdetaily (foto č. 1), vy-
žádala si revitalizace první etapy Klementina jiné postupy
prací, než se předpokládalo. S nimi přišel čas i na samo-
statné procesy projednávání a schvalování.
„Například v Barokní knihovně a v Zrcadlovém sále
se kvůli freskám měnilo vedení tras vnitřních rozvodů
z interiéru na druhou stranu zdí pod fasádu. Tím se tyto
práce musely z technologických důvodů posunout mimo
zimu do teplejšího období,“ vysvětlil Ing. Hrdlovics.
První etapa prací bude proto v Klementinu komplet
uzavřena až příští rok veznu. Mezitím by však měla být
vypsána souž na realizaci druhé etapy, na niž by měl
investor získat stavební povolení na začátku roku 2011.
Divize 9 věří, že svou kvalit prací všechny přesvědčí
o tom, že bude nejvhodnějším dodavatelem i dalšího po-
kračování rekonstrukce této cenné historické památky.
Martina Vampulová, foto archiv divize 9
Ve sedu 24. listopadu proběhla kolaudace podstatné
části tře etapy rekonstrukce železnič stanice Pra-
ha-hlavnádrí. O týden později byly tyto moder
prostory (foto č. 1) odevzdány do užívání veřejnosti.
Za tímto na pohled prostým konstatováním se skrývají
bezmála čtyři roky perné práce. Pravděpodobně nejvěí
a nejrozsáhlejší rekonstrukci nádražního komplexu v his-
torii Českých drah zajišťuje pro italského investora Grandi
Stazioni ČR tým Ing. Michala Kaisera z divize 9.
Počáteč z šesti etap, do nichž byl průh stavby
rozdělen, se týkaly odbavovací haly. Její nevlídné prostory
se díky stavbům pozvolna zaly měnit v živé centrum
zabydlené obchody a službami (foto č. 2).
Ve třetí etapě přestavby divize 9 veřejnosti zpřístupnila
poslední dosud uzavřenou velkou část haly (foto č. 3).
Cestujícím nabídla 30 nových obchodních jednotek, další
restaurace a supermarket. V závěrečné fázi estavby je
zbytek haly u severního podchodu, kde mohou být práce
zahájeny až po přestěhování policejní služebny do nových
místnosv prádokoejižní vestav. Pohyb ces-
tujících ve zmodernizované hale dnes usnadňují dva nové
osobvýtahy z parkovišk pokladm ČD, i eskalá-
tory a dva pohyblivé chodníky. Další dva páry eskalátorů
do Fantovy budovy budou zprovozněny po Novém roce.
Jakákoliv modernizace, která probíza plného pro-
vozu, přináší omezení. I na hlavním nádraží muselo vše
probíhat s maximálním ohledem na cestující a tak, aby
stavba nenarušila služby Českých drah. Jinými slovy
veškeré bouraa hlučné práce se dělaly mimo dopravní
špičky a nezřídka v noci. Jednou z komplikací, a nikoliv
lacinou, byla třeba ochrana již dokončených čás haly
před prachem ze stavby v jejich sousedst. Těsně ed
kolaudací nečekaně vyvstal i problém, jak oddělit Fantovu
budovu od nové haly z hlediska šíření kouře a ohně při
případném požáru. Projekt totiž neodpovídal předpisům
pro vejbudovy s pohybem velkého mnstosob.
Stejně jako nespočet dalších zádrhelů, které bylo
nutné řešit, i tento problém paí minulosti. Dnes se
pozornost všech esunuje na rekonstrukci posledního
a historicky nejcennějšího objektu na hlavním nádraží
na Fantovu budovu. Ing. Kaiser k dodává: „Myslím, že
jsme během přestavby nové odbavovací haly dokázali, že
je na nás spolehnutí. Teď jen všichni z našeho týmu dou-
fáme, že investor zajistí dostatečné množstfinančních
prostředků na dokončení celé rekonstrukce, tedy i Fanto-
vy budovy. Práce na této ojediněsecesní památce by
pro nás byly odměnou za dosud vynaloženou mahu.“
–rip–, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Fantova budova se chystá na rekonstrukci
1
2
Bratislavský komplex Trinity slavil glajchu
Na stavbě polyfunkčního komplexu Trinity, který se sta-
ne novou dominantou slovenské Bratislavy, se na za-
čátku prosince slavilo. Stavbaři divize 3 Metrostavu
zde dokončili železobetonovou konstrukci 73 metrů
vysověže A s 22 podlažími (foto). A to byl vod,
aby na ní vztyčili glajchu. Slavnostnímu okamžiku byli
přítomni ředitel divize 3 Metrostavu Ing. Martin Plch
se svými náměstky, stupci investora a dodavatelů,
stejně jako řada dalších pozvaných hostů.
Všichni přítomní si při m měli možnost prohd-
nout 22 pater vysokou hrubou stavbu (foto), ze které by
se jim, nebýt špatného počasí, naskytl zajímavý výhled
na široké okolí s dominantou bratislavsho hradu. Podí-
vat se mohli i na dva kompletně dokončené vzorové byty
v 10. podlaží budovy. Určitým zpestřením pro byla
taprocházka spojovací prosklenou chodbou na stře
podnože budovy. Zatím se jí říká župánková, protože díky
ní budou budoucí majitelé bytů pohodlně přecházet z by-
tové části přímo do přilehlého bazénu a wellness studia.
V průběhu stavby železobetonové konstrukce věže
označené písmenem A tým Ing. Jiřího Sudíka trápil vítr,
který velmi často znemožňoval pokroprací. Kon-
strukce musela t hotová během šesti měsíců. Některé
dny jsme však kvůli tru nemohli bec pokračovat.
Když bych je sečetl, vydaly by na celý měsíc,“ říká. Na-
opak soas zimní poča stavbařům íl nevadí.
„Prodíme tot vnitř práce a celý objekt temperuje-
me,“ vysvětluje Ing. Sudík. Do 6. nadzemho podlaží jsou
hotové podlahy, v osmém se dokončují omítky. O pět
podlaží výš se provározvody elektro a další rozvody
jsou dokončeny až do 15. patra. V 16. podlaží pokruje
montáž oken a od dvacátého vyzdívky.
Polyfunkční komplex Trinity pojali architekti tak, že se
z podnože se třemi podzemními a čti nadzemními pod-
lažími budou tyčit i věže. Zatímco ž A už dosáhla s
maximální výšky, práce na ostatch ještě nebyly zaháje-
ny. Podle smlouvy o dílo má investor, kterým je akciová
spolnost NADLAN, možnost využít opce na provedení
věží B a C. V nejbližších dnech by se mělo rozhodnout, zda
a kdy bude vznikat věž B, opět pod taktovkou Metrostavu.
Práce na ní by podle původního plánu měly být zahájeny
už v průběhu ledna příštího roku.
Po dokončení celého komplexu, které je plánováno
na léto roku 2012, nabídnou i spojená podzemní podlaží
prostor pro gažová stání. První čtyři patra nad úrovní
terénu budou využita pro komerční a kancelářské prosto-
ry a vznikne zde i wellness centrum s plaveckým bazé-
nem. Tři věže pak architekti navrhli jako zajímavé prostory
pro 411 bytových jednotek. Jejich obyvatelé zde budou
využívat nejen jednopokojové byty, ale i 129 dvoupokojo-
vých a 183 třípokojových. Ve vyšších patrech a na jch
průčelích ží nebudou chybět ani luxusní penthousy
o celkovýměře esahuaž 170 m
2
.
Na projektu pro společnost NADLAN, která je členem
skupiny VARA Group, se kromě naší divize 3 podíleli
i pracovníci firem Zakládání staveb a Metrostav SK, kteří
provedli stavební jámu a základovou desku.
Martina Vampulová, foto archiv divize 3
Rekonstrukce Klementina běží na plné obrátky
1 2
3
V tek 3. prosince 2010 vyjeli první motoristé na nový
tikilometrový úsek dálnice D1 a navazující 13,5 km
dlouhou část rychlost silnice R55 mezi Kroříží,
Hulínem a Otrokovicemi. Stavebsdružefirem Me-
trostav, M – SILNICE a ALPINE stavební společnost CZ
vedené společnosSkanska DS tak dovedlo k cíli plán
Jana Antonína Bati z roku 1937 a připojilo Zn k dálnič-
ní síti ČR a tím pádem i Evropy. Otevření nové komuni-
kace se kro premiéra Petra Nečase a dalších hostů
zúčastnili i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát a ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth.
„Nejen pro Zlínský kraj je zprovoznění nového úseku
zcela sadní. Rozsahem jde o druhou nejtší letos do-
končenou silniční stavbu, která významem nezaostává
za jihozápadní čás Pražského okruhu,“ uvedl ministr
dopravy Vít Bárta. Stavbu hradila z velké části Evropská
unie, proto se jí nedotkly letošní ministerské škrty.
Naše divize 4 se na stavbě v dodavatelském sdružení
polela pětinovým objemem. Měla na starost vybudo-
vání 2,135 km dlouhého úseku R55 mezi městem Hulín
a po něm nazvanou mimoúrovňovou ižovatkou, který
zahrnoval na 40 stavebních objektů. Pracovníci divize
přímo postavili i dva ze í tamějších velkých mostů. Díky
nim tak nová čtpruho silnice přechá přes silnici
a potok nazvaný Žabínek i přes řeku Rusavu.
„Na práci jsme měli o jednu sezonu kratší čas n
ostatní dodavate,“ řekl vedouprojektu Ing. etislav
Polák. „Staveniště jsme převzali na jaře v roce 2008. V té
době na něm už rok probíhal záchran archeologický
průzkum, který právě na našem úseku odhalil nejvíc
historických pozůstatků.“ Nejstaí poczely z období
neolitu, tedy z doby 6–5 tic let před naším letopočtem.
Velmi zajímavé byly i nálezy zbytků pochodového římské-
ho tábora a poebtě z doby Velkomoravské říše.
Zátky stavby, kdy nám se zemmi pracemi pomá-
hala divize 7, prohaly hladce,“ pokračoval ve vzpomín-
kách Ing. Polák. „Zato poslední rok stál za to. ili jsme si
totiž na stavbě všechny rozmary počasí v nejvyšší možné
ře – shozáje, které se dlouho nechly rozpus-
tit, enormní deště, povodně a nakonec i tropická vedra,
v nichž práci omezovala teplota betonu blížící se 50 °C.
Skluz zaviněný počasím divize 4 dohnala zvýšeným
úsilím a stavbu dokoila včas. Ier Polák s pěti tech-
niky však u Kroměříže ještě asi rok stane. Podle mož-
ností investora dokončí začátkem příšho roku předávky
zbylých stavebních objektů a potom budou řídit opravy
poničených stních komunikací. Hlavpráce divize 4
však na Znsku skoila Hulínem neproždí 25 tic
aut denně jako dřív a z Prahy do Zlína dojedete v pohodě
a podle dopravních předpisů za pouhé dvě a půl hodiny.
Divize 4 pomohla splnit Baťův sen
Metrostav_22_10.indd 3 20.12.2010 15:38:44
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2010, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (255 ms)

Rendering Strana 4 (104073): (0/1) (246 ms)

Rendering Strana 3 (104072): (0/1) (295 ms)

Rendering Strana 2 (104071): (0/1) (294 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3119/vth120700-1.jpg (3x)

 i3119/vth120701-1.jpg (3x)

 i3119/bg104072.svg

 i3119/vth120702-1.jpg (3x)

 i3119/vth120698-1.jpg