strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Fantova budova se chystá na rekonstrukci
Ve středu 24. listopadu proběhla kolaudace podstatné
části třetí etapy rekonstrukce železniční stanice Praha-hlavní nádraží. O týden později byly tyto moderní
prostory (foto č. 1) odevzdány do užívání veřejnosti.
Za tímto na pohled prostým konstatováním se skrývají
bezmála čtyři roky perné práce. Pravděpodobně největší
a nejrozsáhlejší rekonstrukci nádražního komplexu v historii Českých drah zajišťuje pro italského investora Grandi
Stazioni ČR tým Ing. Michala Kaisera z divize 9.
Počáteční z šesti etap, do nichž byl průběh stavby
rozdělen, se týkaly odbavovací haly. Její nevlídné prostory
se díky stavbařům pozvolna začaly měnit v živé centrum
zabydlené obchody a službami (foto č. 2).
Ve třetí etapě přestavby divize 9 veřejnosti zpřístupnila
poslední dosud uzavřenou velkou část haly (foto č. 3).
Cestujícím nabídla 30 nových obchodních jednotek, další
restaurace a supermarket. V závěrečné fázi přestavby je
zbytek haly u severního podchodu, kde mohou být práce
zahájeny až po přestěhování policejní služebny do nových
místností v právě dokončené jižní vestavbě. Pohyb cestujících ve zmodernizované hale dnes usnadňují dva nové
osobní výtahy z parkoviště k pokladnám ČD, tři eskalátory a dva pohyblivé chodníky. Další dva páry eskalátorů
do Fantovy budovy budou zprovozněny po Novém roce.
2
Jakákoliv modernizace, která probíhá za plného provozu, přináší omezení. I na hlavním nádraží muselo vše
probíhat s maximálním ohledem na cestující a tak, aby
stavba nenarušila služby Českých drah. Jinými slovy –
veškeré bourací a hlučné práce se dělaly mimo dopravní
špičky a nezřídka v noci. Jednou z komplikací, a nikoliv
lacinou, byla třeba ochrana již dokončených částí haly
před prachem ze stavby v jejich sousedství. Těsně před
kolaudací nečekaně vyvstal i problém, jak oddělit Fantovu
budovu od nové haly z hlediska šíření kouře a ohně při
případném požáru. Projekt totiž neodpovídal předpisům
pro veřejné budovy s pohybem velkého množství osob.
Stejně jako nespočet dalších zádrhelů, které bylo
nutné řešit, i tento problém už patří minulosti. Dnes se
pozornost všech přesunuje na rekonstrukci posledního
a historicky nejcennějšího objektu na hlavním nádraží –
na Fantovu budovu. Ing. Kaiser k ní dodává: „Myslím, že
jsme během přestavby nové odbavovací haly dokázali, že
je na nás spolehnutí. Teď jen všichni z našeho týmu doufáme, že investor zajistí dostatečné množství finančních
prostředků na dokončení celé rekonstrukce, tedy i Fantovy budovy. Práce na této ojedinělé secesní památce by
pro nás byly odměnou za dosud vynaloženou námahu.“
–rip–, foto Josef Husák
3
Divize 4 pomohla splnit Baťův sen
V pátek 3. prosince 2010 vyjeli první motoristé na nový
pětikilometrový úsek dálnice D1 a navazující 13,5 km
dlouhou část rychlostní silnice R55 mezi Kroměříží,
Hulínem a Otrokovicemi. Stavební sdružení firem Metrostav, M – SILNICE a ALPINE stavební společnost CZ
vedené společností Skanska DS tak dovedlo k cíli plán
Jana Antonína Bati z roku 1937 a připojilo Zlín k dálniční síti ČR a tím pádem i Evropy. Otevření nové komunikace se kromě premiéra Petra Nečase a dalších hostů
zúčastnili i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát a ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth.
„Nejen pro Zlínský kraj je zprovoznění nového úseku
zcela zásadní. Rozsahem jde o druhou největší letos dokončenou silniční stavbu, která významem nezaostává
za jihozápadní částí Pražského okruhu,“ uvedl ministr
dopravy Vít Bárta. Stavbu hradila z velké části Evropská
unie, proto se jí nedotkly letošní ministerské škrty.
Naše divize 4 se na stavbě v dodavatelském sdružení
podílela pětinovým objemem. Měla na starost vybudování 2,135 km dlouhého úseku R55 mezi městem Hulín
a po něm nazvanou mimoúrovňovou křižovatkou, který
zahrnoval na 40 stavebních objektů. Pracovníci divize
přímo postavili i dva ze tří tamějších velkých mostů. Díky
nim tak nová čtyřpruhová silnice přechází přes silnici
a potok nazvaný Žabínek i přes řeku Rusavu.
Metrostav_22_10.indd 3
„Na práci jsme měli o jednu sezonu kratší čas než
ostatní dodavatelé,“ řekl vedoucí projektu Ing. Břetislav
Polák. „Staveniště jsme převzali na jaře v roce 2008. V té
době na něm už rok probíhal záchranný archeologický
průzkum, který právě na našem úseku odhalil nejvíc
historických pozůstatků.“ Nejstarší pocházely z období
neolitu, tedy z doby 6–5 tisíc let před naším letopočtem.
Velmi zajímavé byly i nálezy zbytků pochodového římského tábora a pohřebiště z doby Velkomoravské říše.
„Začátky stavby, kdy nám se zemními pracemi pomáhala divize 7, probíhaly hladce,“ pokračoval ve vzpomínkách Ing. Polák. „Zato poslední rok stál za to. Užili jsme si
totiž na stavbě všechny rozmary počasí v nejvyšší možné
míře – sněhové závěje, které se dlouho nechtěly rozpustit, enormní deště, povodně a nakonec i tropická vedra,
v nichž práci omezovala teplota betonu blížící se 50 °C.“
Skluz zaviněný počasím divize 4 dohnala zvýšeným
úsilím a stavbu dokončila včas. Inženýr Polák s pěti techniky však u Kroměříže ještě asi rok zůstane. Podle možností investora dokončí začátkem příštího roku předávky
zbylých stavebních objektů a potom budou řídit opravy
poničených místních komunikací. Hlavní práce divize 4
už však na Zlínsku skončila – Hulínem neprojíždí 25 tisíc
aut denně jako dřív a z Prahy do Zlína dojedete v pohodě
a podle dopravních předpisů za pouhé dvě a půl hodiny.
Bratislavský komplex Trinity slavil glajchu
Na stavbě polyfunkčního komplexu Trinity, který se stane novou dominantou slovenské Bratislavy, se na začátku prosince slavilo. Stavbaři divize 3 Metrostavu
zde dokončili železobetonovou konstrukci 73 metrů
vysoké věže A s 22 podlažími (foto). A to byl důvod,
aby na ní vztyčili glajchu. Slavnostnímu okamžiku byli
přítomni ředitel divize 3 Metrostavu Ing. Martin Plch
se svými náměstky, zástupci investora a dodavatelů,
stejně jako řada dalších pozvaných hostů.
Všichni přítomní si při něm měli možnost prohlédnout 22 pater vysokou hrubou stavbu (foto), ze které by
se jim, nebýt špatného počasí, naskytl zajímavý výhled
na široké okolí s dominantou bratislavského hradu. Podívat se mohli i na dva kompletně dokončené vzorové byty
v 10. podlaží budovy. Určitým zpestřením pro ně byla
také procházka spojovací prosklenou chodbou na střeše
podnože budovy. Zatím se jí říká župánková, protože díky
ní budou budoucí majitelé bytů pohodlně přecházet z bytové části přímo do přilehlého bazénu a wellness studia.
V průběhu stavby železobetonové konstrukce věže
označené písmenem A tým Ing. Jiřího Sudíka trápil vítr,
který velmi často znemožňoval pokračování prací. „Konstrukce musela být hotová během šesti měsíců. Některé
dny jsme však kvůli větru nemohli vůbec pokračovat.
Když bych je sečetl, vydaly by na celý měsíc,“ říká. Naopak současné zimní počasí stavbařům příliš nevadí.
„Provádíme totiž vnitřní práce a celý objekt temperujeme,“ vysvětluje Ing. Sudík. Do 6. nadzemního podlaží jsou
už hotové podlahy, v osmém se dokončují omítky. O pět
podlaží výš se provádí rozvody elektro a další rozvody
jsou dokončeny až do 15. patra. V 16. podlaží pokračuje
montáž oken a od dvacátého vyzdívky.
Polyfunkční komplex Trinity pojali architekti tak, že se
z podnože se třemi podzemními a čtyři nadzemními podlažími budou tyčit tři věže. Zatímco věž A už dosáhla své
maximální výšky, práce na ostatních ještě nebyly zahájeny. Podle smlouvy o dílo má investor, kterým je akciová
společnost NADLAN, možnost využít opce na provedení
věží B a C. V nejbližších dnech by se mělo rozhodnout, zda
a kdy bude vznikat věž B, opět pod taktovkou Metrostavu.
Práce na ní by podle původního plánu měly být zahájeny
už v průběhu ledna příštího roku.
Po dokončení celého komplexu, které je plánováno
na léto roku 2012, nabídnou tři spojená podzemní podlaží
prostor pro garážová stání. První čtyři patra nad úrovní
terénu budou využita pro komerční a kancelářské prostory a vznikne zde i wellness centrum s plaveckým bazénem. Tři věže pak architekti navrhli jako zajímavé prostory
pro 411 bytových jednotek. Jejich obyvatelé zde budou
využívat nejen jednopokojové byty, ale i 129 dvoupokojových a 183 třípokojových. Ve vyšších patrech a na jižních
průčelích věží nebudou chybět ani luxusní penthousy
o celkové výměře přesahující až 170 m2.
Na projektu pro společnost NADLAN, která je členem
skupiny VARA Group, se kromě naší divize 3 už podíleli
i pracovníci firem Zakládání staveb a Metrostav SK, kteří
provedli stavební jámu a základovou desku.
Martina Vampulová, foto archiv divize 3
Rekonstrukce Klementina běží na plné obrátky
Od konce února letošního roku prochází nejstarší a největší jezuitská kolej v Čechách – pražské Klementinum
– rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době, na konci
roku, byla završena její první etapa. V jejím průběhu však bylo třeba některé práce oproti původnímu
smluvnímu rozsahu rozšířit, a to i s ohledem na požadavky památkářů. Tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9
ji proto dokončí až na konci března příštího roku.
Revitalizace první etapy se týká objektů, které lemují
technické nádvoří. Stavbaři odstranili novodobé nánosy
k barokní a prvorepublikové architektuře tak, aby se
vzhled prostor Národní knihovny, Barokního knihovního sálu, Zrcadlové kaple a Hodinové i Astronomické
věže co nejvíc přiblížil původnímu duchu objektu. „Dnes
provádíme dokončovací práce. Kompletujeme strojovny
a koncové prvky zařízení TZB a završujeme finální povrchové úpravy restaurovaných prvků,“ říká Ing. Hrdlovics.
Vzhledem k tomu, že tyto práce – s výjimkou systému
chlazení – pokračují v uzavřených objektech, nemá na ně
mrazivé zimní počasí v podstatě žádný vliv.
1
K tomu, aby bylo v objektech zachováno mikroklima,
nutné například pro uchování vzácných tisků z Národní
technické knihovny, musí být při rekonstrukci upraven
systém chlazení. Oproti původní dokumentaci, kdy měly
být chladicí jednotky umístěny pod střechou budovy,
bude nově využita nedaleká řeka Vltava. Voda z ní od nábřeží povede do Klementina přívodním potrubím pod
Platnéřskou ulicí. Proto bude tato část stavby dokončena
až zhruba v polovině března.
Kromě specifického systému chlazení je budova Národní knihovny nově vybavena i vysokotlakým systémem
vodní mlhy, který by vzácný depozitář ochránil při požáru,
aniž by došlo k jeho zničení. Na rozdíl od Národní tech-
nické knihovny v Dejvicích zde rozptyl požární mlhy místo
motorové strojovny s elektrickými čerpadly zabezpečují
plynové tlakové lahve. Pro zdejší menší rozsah prostor
chráněných proti požáru je jejich kapacita dostatečná.
Z dosud provedených prací byla podle Ing. Hrdlovicse
zatím nejkomplikovanější pokládka přes 4000 m² prejzové
krytiny (foto č. 2), a to zejména kvůli letošním velkým
výkyvům počasí. Jaro totiž bylo nadprůměrně deštivé
a v létě, kdy se jeho tým snažil zdržení dohnat, práci
komplikovaly vysoké teploty, kvůli nimž nebylo možné
pracovat v horkých poledních hodinách. „Navíc prejzová
krytina je pro pokrývače královské řemeslo, které vyžaduje zkušené řemeslníky, kterých je stále bohužel jako
šafránu,“ posteskl si Ing. Hrdlovics.
Na rekonstrukci cenné kulturní památky samozřejmě
dohlížejí památkáři. Jak stavbaři postupně odkrývali sice
možná tušené, ale zcela neznámé detaily (foto č. 1), vyžádala si revitalizace první etapy Klementina jiné postupy
prací, než se předpokládalo. S nimi přišel čas i na samostatné procesy projednávání a schvalování.
2
„Například v Barokní knihovně a v Zrcadlovém sále
se kvůli freskám měnilo vedení tras vnitřních rozvodů
z interiéru na druhou stranu zdí pod fasádu. Tím se tyto
práce musely z technologických důvodů posunout mimo
zimu do teplejšího období,“ vysvětlil Ing. Hrdlovics.
První etapa prací bude proto v Klementinu kompletně
uzavřena až příští rok v březnu. Mezitím by však měla být
vypsána soutěž na realizaci druhé etapy, na niž by měl
investor získat stavební povolení na začátku roku 2011.
Divize 9 věří, že svou kvalitní prací všechny přesvědčí
o tom, že bude nejvhodnějším dodavatelem i dalšího pokračování rekonstrukce této cenné historické památky.
Martina Vampulová, foto archiv divize 9
20.12.2010 15:38:44