strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Fantova budova se chystá na rekonstrukci

Ve středu 24. listopadu proběhla kolaudace podstatné

části třetí etapy rekonstrukce železniční stanice Praha-hlavní nádraží. O týden později byly tyto moderní

prostory (foto č. 1) odevzdány do užívání veřejnosti.

Za tímto na pohled prostým konstatováním se skrývají

bezmála čtyři roky perné práce. Pravděpodobně největší

a nejrozsáhlejší rekonstrukci nádražního komplexu v historii Českých drah zajišťuje pro italského investora Grandi

Stazioni ČR tým Ing. Michala Kaisera z divize 9.

Počáteční z šesti etap, do nichž byl průběh stavby

rozdělen, se týkaly odbavovací haly. Její nevlídné prostory

se díky stavbařům pozvolna začaly měnit v živé centrum

zabydlené obchody a službami (foto č. 2).

Ve třetí etapě přestavby divize 9 veřejnosti zpřístupnila

poslední dosud uzavřenou velkou část haly (foto č. 3).

Cestujícím nabídla 30 nových obchodních jednotek, další

restaurace a supermarket. V závěrečné fázi přestavby je

zbytek haly u severního podchodu, kde mohou být práce

zahájeny až po přestěhování policejní služebny do nových

místností v právě dokončené jižní vestavbě. Pohyb cestujících ve zmodernizované hale dnes usnadňují dva nové

osobní výtahy z parkoviště k pokladnám ČD, tři eskalátory a dva pohyblivé chodníky. Další dva páry eskalátorů

do Fantovy budovy budou zprovozněny po Novém roce.

2

Jakákoliv modernizace, která probíhá za plného provozu, přináší omezení. I na hlavním nádraží muselo vše

probíhat s maximálním ohledem na cestující a tak, aby

stavba nenarušila služby Českých drah. Jinými slovy –

veškeré bourací a hlučné práce se dělaly mimo dopravní

špičky a nezřídka v noci. Jednou z komplikací, a nikoliv

lacinou, byla třeba ochrana již dokončených částí haly

před prachem ze stavby v jejich sousedství. Těsně před

kolaudací nečekaně vyvstal i problém, jak oddělit Fantovu

budovu od nové haly z hlediska šíření kouře a ohně při

případném požáru. Projekt totiž neodpovídal předpisům

pro veřejné budovy s pohybem velkého množství osob.

Stejně jako nespočet dalších zádrhelů, které bylo

nutné řešit, i tento problém už patří minulosti. Dnes se

pozornost všech přesunuje na rekonstrukci posledního

a historicky nejcennějšího objektu na hlavním nádraží –

na Fantovu budovu. Ing. Kaiser k ní dodává: „Myslím, že

jsme během přestavby nové odbavovací haly dokázali, že

je na nás spolehnutí. Teď jen všichni z našeho týmu doufáme, že investor zajistí dostatečné množství finančních

prostředků na dokončení celé rekonstrukce, tedy i Fantovy budovy. Práce na této ojedinělé secesní památce by

pro nás byly odměnou za dosud vynaloženou námahu.“

–rip–, foto Josef Husák

3

Divize 4 pomohla splnit Baťův sen

V pátek 3. prosince 2010 vyjeli první motoristé na nový

pětikilometrový úsek dálnice D1 a navazující 13,5 km

dlouhou část rychlostní silnice R55 mezi Kroměříží,

Hulínem a Otrokovicemi. Stavební sdružení firem Metrostav, M – SILNICE a ALPINE stavební společnost CZ

vedené společností Skanska DS tak dovedlo k cíli plán

Jana Antonína Bati z roku 1937 a připojilo Zlín k dálniční síti ČR a tím pádem i Evropy. Otevření nové komunikace se kromě premiéra Petra Nečase a dalších hostů

zúčastnili i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel

Pilát a ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth.

„Nejen pro Zlínský kraj je zprovoznění nového úseku

zcela zásadní. Rozsahem jde o druhou největší letos dokončenou silniční stavbu, která významem nezaostává

za jihozápadní částí Pražského okruhu,“ uvedl ministr

dopravy Vít Bárta. Stavbu hradila z velké části Evropská

unie, proto se jí nedotkly letošní ministerské škrty.

Naše divize 4 se na stavbě v dodavatelském sdružení

podílela pětinovým objemem. Měla na starost vybudování 2,135 km dlouhého úseku R55 mezi městem Hulín

a po něm nazvanou mimoúrovňovou křižovatkou, který

zahrnoval na 40 stavebních objektů. Pracovníci divize

přímo postavili i dva ze tří tamějších velkých mostů. Díky

nim tak nová čtyřpruhová silnice přechází přes silnici

a potok nazvaný Žabínek i přes řeku Rusavu.

Metrostav_22_10.indd 3

„Na práci jsme měli o jednu sezonu kratší čas než

ostatní dodavatelé,“ řekl vedoucí projektu Ing. Břetislav

Polák. „Staveniště jsme převzali na jaře v roce 2008. V té

době na něm už rok probíhal záchranný archeologický

průzkum, který právě na našem úseku odhalil nejvíc

historických pozůstatků.“ Nejstarší pocházely z období

neolitu, tedy z doby 6–5 tisíc let před naším letopočtem.

Velmi zajímavé byly i nálezy zbytků pochodového římského tábora a pohřebiště z doby Velkomoravské říše.

„Začátky stavby, kdy nám se zemními pracemi pomáhala divize 7, probíhaly hladce,“ pokračoval ve vzpomínkách Ing. Polák. „Zato poslední rok stál za to. Užili jsme si

totiž na stavbě všechny rozmary počasí v nejvyšší možné

míře – sněhové závěje, které se dlouho nechtěly rozpustit, enormní deště, povodně a nakonec i tropická vedra,

v nichž práci omezovala teplota betonu blížící se 50 °C.“

Skluz zaviněný počasím divize 4 dohnala zvýšeným

úsilím a stavbu dokončila včas. Inženýr Polák s pěti techniky však u Kroměříže ještě asi rok zůstane. Podle možností investora dokončí začátkem příštího roku předávky

zbylých stavebních objektů a potom budou řídit opravy

poničených místních komunikací. Hlavní práce divize 4

už však na Zlínsku skončila – Hulínem neprojíždí 25 tisíc

aut denně jako dřív a z Prahy do Zlína dojedete v pohodě

a podle dopravních předpisů za pouhé dvě a půl hodiny.

Bratislavský komplex Trinity slavil glajchu

Na stavbě polyfunkčního komplexu Trinity, který se stane novou dominantou slovenské Bratislavy, se na začátku prosince slavilo. Stavbaři divize 3 Metrostavu

zde dokončili železobetonovou konstrukci 73 metrů

vysoké věže A s 22 podlažími (foto). A to byl důvod,

aby na ní vztyčili glajchu. Slavnostnímu okamžiku byli

přítomni ředitel divize 3 Metrostavu Ing. Martin Plch

se svými náměstky, zástupci investora a dodavatelů,

stejně jako řada dalších pozvaných hostů.

Všichni přítomní si při něm měli možnost prohlédnout 22 pater vysokou hrubou stavbu (foto), ze které by

se jim, nebýt špatného počasí, naskytl zajímavý výhled

na široké okolí s dominantou bratislavského hradu. Podívat se mohli i na dva kompletně dokončené vzorové byty

v 10. podlaží budovy. Určitým zpestřením pro ně byla

také procházka spojovací prosklenou chodbou na střeše

podnože budovy. Zatím se jí říká župánková, protože díky

ní budou budoucí majitelé bytů pohodlně přecházet z bytové části přímo do přilehlého bazénu a wellness studia.

V průběhu stavby železobetonové konstrukce věže

označené písmenem A tým Ing. Jiřího Sudíka trápil vítr,

který velmi často znemožňoval pokračování prací. „Konstrukce musela být hotová během šesti měsíců. Některé

dny jsme však kvůli větru nemohli vůbec pokračovat.

Když bych je sečetl, vydaly by na celý měsíc,“ říká. Naopak současné zimní počasí stavbařům příliš nevadí.

„Provádíme totiž vnitřní práce a celý objekt temperujeme,“ vysvětluje Ing. Sudík. Do 6. nadzemního podlaží jsou

už hotové podlahy, v osmém se dokončují omítky. O pět

podlaží výš se provádí rozvody elektro a další rozvody

jsou dokončeny až do 15. patra. V 16. podlaží pokračuje

montáž oken a od dvacátého vyzdívky.

Polyfunkční komplex Trinity pojali architekti tak, že se

z podnože se třemi podzemními a čtyři nadzemními podlažími budou tyčit tři věže. Zatímco věž A už dosáhla své

maximální výšky, práce na ostatních ještě nebyly zahájeny. Podle smlouvy o dílo má investor, kterým je akciová

společnost NADLAN, možnost využít opce na provedení

věží B a C. V nejbližších dnech by se mělo rozhodnout, zda

a kdy bude vznikat věž B, opět pod taktovkou Metrostavu.

Práce na ní by podle původního plánu měly být zahájeny

už v průběhu ledna příštího roku.

Po dokončení celého komplexu, které je plánováno

na léto roku 2012, nabídnou tři spojená podzemní podlaží

prostor pro garážová stání. První čtyři patra nad úrovní

terénu budou využita pro komerční a kancelářské prostory a vznikne zde i wellness centrum s plaveckým bazénem. Tři věže pak architekti navrhli jako zajímavé prostory

pro 411 bytových jednotek. Jejich obyvatelé zde budou

využívat nejen jednopokojové byty, ale i 129 dvoupokojových a 183 třípokojových. Ve vyšších patrech a na jižních

průčelích věží nebudou chybět ani luxusní penthousy

o celkové výměře přesahující až 170 m2.

Na projektu pro společnost NADLAN, která je členem

skupiny VARA Group, se kromě naší divize 3 už podíleli

i pracovníci firem Zakládání staveb a Metrostav SK, kteří

provedli stavební jámu a základovou desku.

Martina Vampulová, foto archiv divize 3

Rekonstrukce Klementina běží na plné obrátky

Od konce února letošního roku prochází nejstarší a největší jezuitská kolej v Čechách – pražské Klementinum

– rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době, na konci

roku, byla završena její první etapa. V jejím průběhu však bylo třeba některé práce oproti původnímu

smluvnímu rozsahu rozšířit, a to i s ohledem na požadavky památkářů. Tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9

ji proto dokončí až na konci března příštího roku.

Revitalizace první etapy se týká objektů, které lemují

technické nádvoří. Stavbaři odstranili novodobé nánosy

k barokní a prvorepublikové architektuře tak, aby se

vzhled prostor Národní knihovny, Barokního knihovního sálu, Zrcadlové kaple a Hodinové i Astronomické

věže co nejvíc přiblížil původnímu duchu objektu. „Dnes

provádíme dokončovací práce. Kompletujeme strojovny

a koncové prvky zařízení TZB a završujeme finální povrchové úpravy restaurovaných prvků,“ říká Ing. Hrdlovics.

Vzhledem k tomu, že tyto práce – s výjimkou systému

chlazení – pokračují v uzavřených objektech, nemá na ně

mrazivé zimní počasí v podstatě žádný vliv.

1

K tomu, aby bylo v objektech zachováno mikroklima,

nutné například pro uchování vzácných tisků z Národní

technické knihovny, musí být při rekonstrukci upraven

systém chlazení. Oproti původní dokumentaci, kdy měly

být chladicí jednotky umístěny pod střechou budovy,

bude nově využita nedaleká řeka Vltava. Voda z ní od nábřeží povede do Klementina přívodním potrubím pod

Platnéřskou ulicí. Proto bude tato část stavby dokončena

až zhruba v polovině března.

Kromě specifického systému chlazení je budova Národní knihovny nově vybavena i vysokotlakým systémem

vodní mlhy, který by vzácný depozitář ochránil při požáru,

aniž by došlo k jeho zničení. Na rozdíl od Národní tech-

nické knihovny v Dejvicích zde rozptyl požární mlhy místo

motorové strojovny s elektrickými čerpadly zabezpečují

plynové tlakové lahve. Pro zdejší menší rozsah prostor

chráněných proti požáru je jejich kapacita dostatečná.

Z dosud provedených prací byla podle Ing. Hrdlovicse

zatím nejkomplikovanější pokládka přes 4000 m² prejzové

krytiny (foto č. 2), a to zejména kvůli letošním velkým

výkyvům počasí. Jaro totiž bylo nadprůměrně deštivé

a v létě, kdy se jeho tým snažil zdržení dohnat, práci

komplikovaly vysoké teploty, kvůli nimž nebylo možné

pracovat v horkých poledních hodinách. „Navíc prejzová

krytina je pro pokrývače královské řemeslo, které vyžaduje zkušené řemeslníky, kterých je stále bohužel jako

šafránu,“ posteskl si Ing. Hrdlovics.

Na rekonstrukci cenné kulturní památky samozřejmě

dohlížejí památkáři. Jak stavbaři postupně odkrývali sice

možná tušené, ale zcela neznámé detaily (foto č. 1), vyžádala si revitalizace první etapy Klementina jiné postupy

prací, než se předpokládalo. S nimi přišel čas i na samostatné procesy projednávání a schvalování.

2

„Například v Barokní knihovně a v Zrcadlovém sále

se kvůli freskám měnilo vedení tras vnitřních rozvodů

z interiéru na druhou stranu zdí pod fasádu. Tím se tyto

práce musely z technologických důvodů posunout mimo

zimu do teplejšího období,“ vysvětlil Ing. Hrdlovics.

První etapa prací bude proto v Klementinu kompletně

uzavřena až příští rok v březnu. Mezitím by však měla být

vypsána soutěž na realizaci druhé etapy, na niž by měl

investor získat stavební povolení na začátku roku 2011.

Divize 9 věří, že svou kvalitní prací všechny přesvědčí

o tom, že bude nejvhodnějším dodavatelem i dalšího pokračování rekonstrukce této cenné historické památky.

Martina Vampulová, foto archiv divize 9

20.12.2010 15:38:44