strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
D1 z pohledu času
Když se řekne dálnice D1, vybaví si většina z nás její hrbolatý povrch a kolony při letních uzavírkách či
zimních nehodách. Historicky první československá
dálnice však má i zajímavou historii.
Po prvních smělých plánech na jejích výstavbu,
do kterých se úspěšně zapojil i Jan Antonín Baťa, bylo
o vypracování detailních projektů silniční magistrály
Praha–Jihlava–Brno–Zlín–slovenská hranice rozhodnuto
už v listopadu 1938. S dostavbou celé třísetkilometrové
dálnice se počítalo během neuvěřitelných čtyř let! Na Slovensku měla její trasa pokračovat přes Košice až na Podkarpatskou Rus. Práce, které na stavbě D1 v Čechách
a na Moravě začaly v lednu o rok později, však zpomalila
druhá světová válka. Po německé okupaci výstavba pokračovala podle drobně upravených plánů až do roku
1942, kdy 188 km jejích rozestavěných úseků opustily
stroje i dělníci a dílo začalo chátrat.
Po válce o pokračování stavby D1 rozhodl dekret prezidenta Edvarda Beneše z 1. října 1945. Po únoru 1948
však došlo ke znárodnění firem, které stavbu prováděly,
a v roce 1950 se již s dálnicí D1 nepočítalo.
Její výstavba byla obnovena až v září roku 1967. Někde
stavbaři využili ve válce budované úseky, jinde – třeba
kolem Želivky – ponechali kvůli drobné změně trasy nepoužívané mosty přírodě a zubu času.
První dálniční úsek v tehdejším Československu byl
slavnostně otevřen mezi Prahou a Mirošovicemi 12. července 1971. Souvislý tah do Brna byl dokončen před třiceti lety, 8. listopadu 1980. V roce 2005 bylo rozhodnuto,
že 99 km dálnice D47 se po dostavbě přejmenuje na D1,
a její trasa se tak změní a prodlouží až na česko-polskou
hranici za Bohumínem. Vloni byla dálnice, i když někde
jen v polovičním profilu, dovedena až k Ostravě. Před pár
dny doplnil trasu 5km úsek u Kroměříže, na kterém se
ve sdružení podílela naše divize 4 (viz str. 3). Jako poslední má být uvedena do provozu dálnice mezi Říkovicemi
a Přerovem, jejíž otevření je plánováno na rok 2015.
Základní údaje o dálnici D1
Plánovaná délka:
Z toho v provozu:
Ve stavbě:
V přípravě:
Min. nadmořská výška (km 370):
Max. nadmořská výška (km 104):
Cementobetonové vozovky:
Asfaltové vozovky:
Počet mostů:
Počet křižovatek:
Počet odpočívadel:
Počet tunelů:
Max. intenzita dopravy:
377 km
340 km
13 km
24 km
198 m n. m.
655 m n. m.
169 km
78 km
176
36
52
1
97 300 vozidel/24 h
Metrostav už na D1 vystavěl mnoho objektů, mezi nimi
i jediný tunel – Klimkovice. I když už se dálnice nebude
prodlužovat, měla by se výhledově rozšířit na šest jízdních
pruhů. Naše společnost by při této práci neměla chybět.
PŘEDVÁNOČNÍ SETKÁNÍ DIVIZÍ
Koncert, který v předvečer Štědrého dne Metrostav pořádá pro obchodní partnery a přátele, se zařadil mezi
netrpělivě očekávané vánoční tradice naší společnosti. Letos při něm v Rudolfinu zazní tóny operní hudby.
Mladé slovenské pěvce – sopranistku Adrianu Kučerovou a tenoristu Petera Bergra – doprovodí Komorní filharmonie Pardubice vedená Markem Ivanovičem. V jejich
podání hosté vyslechnou slavnostní tóny předehry k Mozartově Kouzelné flétně i polonézu z Dvořákovy Rusalky.
Na koncertu zazní i árie z oper Figarova svatba, Nápoj lásky, Tosca, Romeo a Julie, Madama Butterfly či La Traviata
a další. Na posluchače tak 23. prosince letos čeká večer
dodnes oblíbené a na celém světě žádané klasické hudby.
Zážitek ozdobený krásným zpěvem, atmosférou blížících
se Vánoc a setkáním s přáteli, které bude zároveň poděkováním za letošní spolupráci i přáním do roku příštího.
Setkání Senior klubu
1
Advent probíhá v divizích Metrostavu stejně a přece odlišně. Shodují se v práci, která se musí uzavřít do konce roku,
i v přátelské atmosféře na předvánočních setkáních. Liší se však místy i programem, který je doprovází. Pracovníci
a hosté divize 7 se letos sešli v Betlémské kapli, kde vyslechli zvonivý soprán Karolíny Žmolíkové (foto č. 1) v doprovodu
violoncell a kontrabasu skupiny Virtuosi di Basso, které jim navodily vlídnou předvánoční náladu
2
3
Divize 3 zaplnila prostory nově zrekonstruované Malostranské besedy. První část večera zpříjemnil návštěvníkům hlas
Ivana Hlase (foto č. 2). Ve druhé hrál nejen k poslechu, ale i k tanci Harry band. Ředitel divize Ing. Martin Plch na setkání
přivítal nejen své obchodní partnery a současné kolegy, ale i ty bývalé. Fotograf ho zachytil spolu s Ing. Miroslavem
Zobaníkem, dnes generálním ředitelem Metrostavu SK (foto č. 3 vpravo)
4
5
Sál ČNB patřil už tradičně divizi 8 a jejím hostům. I letos je doprovázel zpěv, tentokrát v podání Evy Urbanové (foto č. 4).
Ředitel divize Ing. Pavel Šrámek (foto č. 5 druhý zprava) si s ní sice nezazpíval, ale se všemi se dobře bavil
Školení ve Schwanau
Na přelomu listopadu a prosince přijeli zaměstnanci
divize 5 na školení do firmy Herrenknecht v německém
Schwanau. Středem jejich zájmu byl tunelovací stroj
číslo 609, který příští rok zahájí ražbu metra V. A.
V tovární hale na ně čekal sestavený štít se všemi sedmi vozíky závěsu. Vybraní členové první základní osádky
tunelovacího stroje (TBM) – pilot, elektrikář, mechanik
i obsluha hydraulických zařízení – se měli co učit (foto).
S takto složitým stavebním strojem totiž ještě nikdy předtím společně nepracovali.
Týden po první partě na školení do Schwanau dorazila
i druhá osádka našich razičů. Další seznamování s TBM
pak na všechny čeká už od ledna v Praze.
Předvánoční hudba
6
7
Divize 2 měla v Divadle Palace na programu koncert herecký – Milana Lasicu a Danielu Kolářovou (foto č. 6) v komedii
Půldruhé hodiny zpoždění. Hostům Šestky svištěl Šumu svistu a oči ozářila ohnivá show Dana Nekonečného (foto č. 7)
–red–, foto Filip Schiffauer
Ve čtvrtek 9. prosince zaplnili sál Kulturního centra Vltavská v Praze 7 bývalí zaměstnanci Metrostavu, kteří
jsou členy jeho Senior klubu. Setkali se na své tradiční
předvánoční schůzce, aby si nejen vyslechli, jaké aktivity je čekají v příštím roce, ale aby se hlavně pobavili,
zavzpomínali a dokonce si i zatancovali.
Prezident Senior klubu Ing. Jiří Typlt přítomné seznámil
s průběhem akcí v roce 2010 a nastínil jim plány pro rok
příští. Členy klubu opět čeká kromě týdenního pobytu
na Trnávce i možnost užít si chorvatského moře. K dalším
možným aktivitám klubu se všichni jeho členové vyjádří
prostřednictvím anketního lístku počátkem ledna.
„Příští rok Metrostav oslaví 40 let existence a jsme rádi, že na své pamětníky nezapomíná,“ připomněl Ing. Typlt.
Vzpomínky na společně strávená léta i přání zdraví do nového roku, které si přátelé i známí při tradičním setkání
vyměňovali, letos podkreslovala i řízná muzika. Senioři ji
využili i k tanci, a to svědčí o tom, že elán neztratili.
Sportovní korunovace
Zaměstnanci Metrostavu zvítězili v seriálu Byrokrat
Cup tour 2010! Kolegům, kteří se jeho turnajů zúčastnili a přispěli k našemu vítězství, gratulujeme a k poděkování připojujeme přehled jejich úspěchů.
Metrostav se Byrokrat Cupu zúčastnil už potřetí a rok
od roku se v něm zlepšoval až k prvenství. Za naši firmu
v 11 letošních turnajích ze 16 pořádaných změřilo síly
celkem 32 sportovců. Ze 7 různých disciplín, ve kterých
soutěžili, výrazně bodovali v pěti. Bowling vyhráli dokonce dvakrát! Byli první v golfu a v cyklistice, kde získali
i titul v Mistrovství ČR firemních týmů v MTB maratonu.
Kolegové stáli na stupních vítězů ještě v badmintonu,
kde byli druzí, a v plážovém volejbalu, kde skončili třetí.
Volejbalisté Metrostavu se však neztratili ani v klasických
turnajích a fotbalisté zabodovali také v sálové kopané.
Pro turnaje ve florbalu, malé kopané, plážovém fotbalu
a hospodském trojboji (kulečník, šipky a stolní fotbálek)
se však v Metrostavu žádní reprezentanti nenašli. Pole
působnosti zde proto příští rok mají otevřené všichni,
kteří by se chtěli zúčastnit – i umístění na posledním místě
přináší družstvu body a soutěžícím pěkný zážitek.
Metrostav nakonec celkem získal 526 bodů. Druhý
tým, ze společnosti NESS Czech, zaostal jen o 42 bodů,
třetí se s odstupem umístilo družstvo SUDOP PRAHA.
Při slavnostním vyhlášení vítězů letošního Byrokrat
Cupu se 2. prosince zaměstnanci Metrostavu oprávněně
radovali (foto). Všichni, kdo se bojů zúčastnili, závodili
s plným nasazením a pro reprezentaci udělali, co nejvíc
mohli. A za to jim ještě jednou patří náš velký dík. Pohár
za vítězství, který získali, totiž potvrzuje, že Metrostav
ovládá víc než jenom svůj obor.
– red –, foto w w w.byrok r atcup.cz
8
9
Pro Metrostav Development zahráli v hudebním projektu Vivaldianno houslový virtuos Jaroslav Svěcený a rockový klavírista Michal Dvořák (foto č. 8). Stejně jako ostatní i jeho generální ředitel Ing. Petr Pujman si v Malostranské besedě
rád našel čas na pozvané hosty (foto č. 9 vpravo). Divizi 4 zpíval Michal Prokop a divizi 11 potěšil saxofon Štěpána
Markoviče. Hosté divize 5 v kostele sv. Jakuba Staršího vyslechli jednu z variant oblíbeného varhanní koncertu. Divize 9
věnovala celý večer přátelským rozhovorům a Jednička se sešla až po uzávěrce našich novin. Všichni naši zaměstnanci
i jejich hosté se tak před svátky na chvíli zastavili. Poděkovali si za spolupráci a popřáli štěstí do nového roku 2011
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 22/2010 vyšlo 21. 12. 2010 (1/2011 vyjde 13. 1. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,
Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,
Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ
Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_22_10.indd 4
20.12.2010 15:38:50