strana 3
ZPrAVoDAjStVí Z DiViZí
1
ocelové oblouky, kalhoty a nohavice
Výstavba Trojského mostu v Praze si zatím vyžádala
nákup téměř 5000 tun konstrukční oceli. Všechna prošla rukama pracovníků provozu ocelových konstrukcí
z divize 3. Kromě jejího pořízení mají totiž na starosti
výrobu podstatné části mostních konstrukcí, veškerou
jejich dopravu a většinu montáže. Na stavbě mezi
Holešovicemi a Trojou už dnes z oceli stojí pomocná
příhradová konstrukce a všechny čtyři zárodky oblouků
spojené dvěma podélnými táhly. Halu v Horních Počernicích plní části výrobních dílců mostního oblouku (foto č. 1). aby je mohli vyrobit, museli oceláři vymyslet
a zvládnout řadu nových postupů a technologií.
„Pět pomocných pilířů a provizorní příhradový most
patřily mezi standardně vyráběné konstrukce,“ řekl vedoucí střediska výroby Ing. Petr Obitko a dodal: „Zárodek
mostu, který jsme vyráběli pak, nám ale dal zabrat. Vážil
80 tun a byl to nejtěžší kus, který kdy v naší výrobně vznikl. A to v ní máme jen 25tunové jeřáby, které po spřažení
unesou maximálně 50 tun. Prvně jsme se proto museli
naučit s takto nadrozměrným dílem manipulovat. Museli
jsme také vybourat provizorní otvor, abychom zárodek
2
dostali ven z haly. Protože se nevešel do lakovny, získal
protikorozní ochranu pod provizorním přístřeškem.“
Potom divize 3 zárodek bez jeřábu naložila na podvalník a přes noc jej přepravila do Holešovic. V návaznosti
na něj dopravila na stavbu i druhý zárodek, který vyrobili
oceláři ze společnosti MCE Slaný.
Podle původního harmonogramu by divize 3 s ohledem na dříve nasmlouvané zakázky nestihla vyrobit celý
most včas. Část výroby proto převedla na subdodavatele,
hlavní kus práce jí však zůstal. Kromě provizorních konstrukcí vyrobila a smontovala navíc i větší díl obou podélných táhel mostu o celkové hmotnosti 600 tun a všechny
závěsy příčníků. Teď její oceláři pracují na obloukových
částech mostu (foto č. 2), které se na koncích dělí a rozkračují do zárodků. Dílcům, ve kterých k rozdělení dochází, říkají kalhoty a do zárodků z nich dobíhají „nohavice“.
Postup další výstavby mostu je znázorněný ve složce
Reference na webových stránkách www.metrostav.cz.
„Oblouk Trojského mostu vyrábíme z jemnozrnné oceli
jakosti S420 ML, se kterou pracujeme poprvé,“ doplňuje
vedoucí projektu Ing. Jindřich Hátle, MBA. „Plechy, které
pro něj používáme, mají i nezvykle silnou tloušťku – u zárodku dosahovala až 80 mm. Při jeho výrobě jsme si ověřili, že umíme dobře zpracovat a svařit i takto silný a nový
materiál, který vyžaduje jiné technologické postupy, než
jsme dosud používali. Chceme co nejvíc šetřit náklady,
a proto všechny kroky výroby, dopravy i montáže pečlivě
připravujeme a optimalizujeme. Pomáhají nám při tom
i pravidelná jednání se zástupci divizí 4 a 5, s našimi specialisty z centrály i s projektanty. Jsme rádi, že můžeme
rozvíjet nosnou technologii firmy, a pokud se nestane něco nepředvídatelného, práci na Trojském mostě ukončíme
včas a kvalitně ještě v příštím roce,“ uzavřel Ing. Hátle.
rekonstrukce, která vrací čas do 19. století
Neorenesanční budova se zdobenou fasádou a kopulovitou věžičkou vévodí nárožnímu prostoru Štefánikovy
ulice na náměstí legií nedaleko centra Pardubic už více než sto let. Byla postavena podle projektu místního
architekta Jindřicha Fialky v roce 1899 a její osud byl
od začátku spojen se vzděláváním. Původně sloužila
jako c. k. státní průmyslová škola, později její prostory
využívala Vysoká škola chemická, respektive Fakulta
chemicko-technologická univerzity Pardubice.
To vše platilo až do roku 2008, kdy divize 9 Metrostavu dokončila a pardubické univerzitě předala nový objekt
a fakulta se mohla přestěhovat. Její původní sídlo, dnes
chráněná kulturní památka, osiřelo. Ne nadlouho.
Letos v srpnu se v něm objevili opět stavbaři z divize 9,
aby pod vedením Ing. Ivana Millera vrátili této budově její
někdejší neorenesanční vzhled a zahladili všechny vrásky
a změny způsobené zubem času a stoletým provozem.
Čeká je spousta práce. Tato revitalizace obnáší kromě
vlastní rekonstrukce také novou dostavbu a hodně bourání, protože je nutné očistit budovu od různých přístavků. V současné době jsou dokončeny venkovní i vnitřní
demolice a zajištěna ochrana historicky cenných prvků.
Jsou provedeny venkovní sítě a přípojky, končí betonáž
anglických dvorků. Byly zahájeny práce na opravách komínů a krovů a na železobetonové monolitické přístavbě
ve dvorní části, v níž bude výtahový tubus (vizualizace).
„Pracujeme v krásné historické budově, ze které
na člověka dýchá kouzlo doby jejího vzniku,“ řekl Ing. Ivan
Miller. „Je to práce na jedné straně velice zajímavá, ale
na druhé straně přináší i spoustu starostí. Tou největší
je čas, protože na realizaci zakázky máme extrémně krátkou dobu. Proto je teď pro nás jeden z klíčových mezníků odsouhlasení restaurátorského záměru opravy fasád
a zdobných prvků. Také je problematické zajistit včas
všechny předepsané doplňkové průzkumy kvůli ověření
stavu konstrukcí. Riziko možného zpoždění představují
i dodávky některých prvků. Například repliky historických
dlažeb mají dodací lhůtu až šest měsíců. Jako největší
problém se ale ukazuje množství chyb v zadávací dokumentaci a výkazech výměr. Krátce řečeno, věcí, které se
budou muset operativně a urychleně řešit, je více než dost
a vlastními silami můžeme ovlivnit jen některé.“
–rip–, vizualizace archiv stavby
Kolínský obchvat: vánoční dárek pro příští rok?
Počátkem března 2008 zahájilo stavební sdružení pod
vedením společnosti STRaBag výstavbu silničního obchvatu kolem Kolína. Metrostav, konkrétně divize 4, se
na zakázce podílí zhruba ze čtvrtiny. Vlastní obchvat
bude měřit přibližně 8 km a pro Kolín bude představovat něco jako záchranný pás. Stáhne na sebe veškerou
tranzitní automobilovou dopravu a to bude pro místní
obyvatele dar k nezaplacení.
Když byla výstavba obchvatu oficiálně zahájena, termín zprovoznění – prosinec 2010 – se zdál být takřka
na dohled. Pak ale přišly komplikace. Zpomalení výstavby
zahájil doplňkový archeologický průzkum, který přinesl
řadu pozoruhodných nálezů. Odhalil třeba sídliště založené okolo roku 5000 př. n. l. Asi nejvýznamnější a také
nejtajuplnější však byl objev čtyř rondelů z období neolitu.
K čemu sloužily, nikdo přesně neví. Faktem však je, že
jednomu z nich patří primát největšího z 230 těchto dosud
objevených staveb v Evropě.
Podstatně větší zpomalení díla způsobilo vypořádání
majetkoprávních vztahů na dotčeném území. Obchvat
musel být rozdělen na čtyři úseky a pro každý bylo nutné
vystavit samostatné stavební povolení.
Divize 4 má v rámci stavby obchvatu na starosti výstavbu čtyř mostů. Každý z nich se nachází v jiném úseku,
což v praxi znamená čtyři různé termíny zahájení a čtyři
různé termíny dokončení. Mimochodem: stavební povolení na most přes Štítarské údolí (foto č. 1) bylo vydáno jako
poslední v listopadu 2010, tedy asi měsíc před původně
plánovaným termínem dokončení celého obchvatu.
Přitom právě tento most je největší a vzhledem k umístění blízko domů (foto č. 2) i nejsložitější stavbou na celé
zakázce. Tvoří jej spojitá trámová předpjatá konstrukce
1
o devíti polích. Celkem měří 412,8 metru a Štítarské údolí
překračuje až v patnáctimetrové výšce.
„Tato část obchvatu zasahuje do intravilánu města,
což velmi výrazně ovlivňuje výstavbu,“ řekl vedoucí projektu Ing. Radim Čáp. „Nemohli jsme například využít
dočasných záborů určených pro zařízení staveniště a byli
jsme nuceni zvolit jiné, alternativní řešení. Vrásky nám
působily i dodatečné požadavky investora nebo krajské
hygienické stanice na omezení pracovní doby, ale zároveň dodržení původní délky výstavby. Pro urychlení prací
na založení mostu jsme tak museli nasadit více vrtných
souprav. Ty však směly pracovat pouze od 8 do 16 hodin
a pouze v pracovní dny. Následně bylo nutné upravit i postup výstavby spodní stavby. Jako ochranu před hlukovou
zátěží navíc používáme mobilní protihlukové stěny a jejich
dostatečnou účinnost ověřují hygienici měřením hluku.“
Další dvě stavby Metrostavu – most přes Pekelnou
rokli a most přes Polepské údolí – už jsou dokončeny
a čekají na zprovoznění celého obchvatu. K tomu by podle aktualizovaného harmonogramu mělo dojít v prosinci
příštího roku. Poslední most, který ve 3. úseku převádí
přes obchvat železnici, je v provozu již od srpna 2009.
Pozornost stavbařů z divize 4 se proto nyní soustřeďuje na stavbu mostu přes Štítarské údolí, kde je dnes
dokončena betonáž 7 z 9 taktů nosné deskové konstrukce
budované na pevné skruži. Podle předběžných odhadů
by stavba mostu měla být proti určenému prosincovému
termínu zkrácena o 2 až 3 měsíce. Jak podotkl Ing. Radim
Čáp, pokud se společnosti STRABAG podaří vyřešit otázku konsolidace podloží na 4. úseku, dočkají se Kolíňané
otevření celého obchvatu skutečně v prosinci 2012.
–rip–, foto Josef Husák
2
Pražské Vysočany oživí rezidence eliška
Ve Vysočanech nedaleko Harfy začal v září tým divize 3
pod vedením Ing. Kamila Štrobla, Ph.d., stavět nejvyšší bytový dům v Praze (vizualizace). Vyroste během
dvou let na rohu Ocelářské a Freyovy ulice a ponese
poetický název Eliška. Bude mít 3 podzemní a 25 nadzemních podlaží, ale ani přes svou výšku 85 metrů mu
nebudeme moci říkat mrakodrap, protože nepřesáhne
magickou hranici jednoho sta metrů.
Rezidenci Eliška složí dvě části různé výšky, z nichž
jedna bude mít 25 a druhá 21 nadzemních podlaží. Obě
propojí společné vertikální komunikační jádro, které bude
vyšší objekt přesahovat ještě o sedm metrů. Atypické členění stavby zdůrazní i jiný barevný odstín. Objekt s rovnou
střechou bude mít železobetonový stěnový systém založený na pilotách, obvodové stěny bytů budou betonové.
V přízemí budovy se vedle vstupní haly bude nacházet
snack bar se zhruba 60 místy. V dalších podlažích pak
budou umístěny byty a ateliéry. Většinou půjde o malometrážní jednotky s dispozicemi 1+kk až 2+kk. Ve vyšších
patrech však budou i byty 3+kk a do nejvyššího umístil
Ing. arch. Ivan Sládek z Arx Studia dva luxusní byty 4+kk
a 5+kk. Další tři velké byty s terasami budou v nástavbě
na střeše nižší části budovy. Ke všem bytovým jednotkám
budu náležet sklepní kóje situované ve dvou nejnižších
podlažích, kde se budou nacházet i provozní kanceláře.
Do 1. a 2. NP architekti umístili malé fitness centrum.
V podzemních podlažích se počítá se zhruba stovkou
garážových stání, další parkovací místa budou na pozemku u budovy a v jejím okolí. Pro snazší pohyb po budově
bude jejím obyvatelům k dispozici celkem pět výtahů.
V současné době má za sebou tým Ing. Štrobla přípravné práce a hloubí stavební jámu. „Vzhledem k tomu,
že se jedná o nejvyšší bytový dům u nás, budeme muset
logisticky zajistit přesun materiálu do vyšších podlaží,
čerpání betonu, omítek či anhydritových směsí… Musíme
také počítat s náročnějšími povětrnostními podmínkami,
především se silnějším větrem,“ připomněl.
Rezidence Eliška vyroste blízko Rokytky a podél ní vedoucí cyklostezky. Její budoucí obyvatelé tak budou moci
hodnotit i práci našich ocelářů, kteří na cyklostezce vybudovali dvě lávky překlenující ulici Ocelářskou a U Elektry.
Martina Vampulová, vizualizace arx Studio
Nejvyšší dostavěné budovy v čR
Město
1.
Praha
2.
Praha
3.
Most
4.
Praha
5.
Praha
6.
Praha
7.–8. Praha
7.–8. Praha
9.
10.
název
počet nP
City Tower, Pankrác
27
City Empiria, Pankrác
27
budova SHd Komes
23
Hotel Crowne Plaza Prague 16
budova Telefónica O2 CR 18
Corinthia Hotel Prague
24
Hotel Kupa
23
lighthouse Vltava
18
Waterfront Towers
Praha Panorama Hotel Prague
24
liberec Krajský úřad
30
libereckého kraje
výška
109 m
104 m
96 m
88 m
85 m
84 m
80 m
80 m
79 m
78 m
Nejvyšší rozestavěné budovy v čR
1.
2.
3.
Brno
Praha
Brno
aZ Tower (4/2013)
30
Rezidence Eliška (09/2013) 25
Spielberk Tower (12/2011) 21
111 m
85 m
85 m