Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 3
stavba Trojského mostu v Praze si zatím vyžádala
kupměř 5000 tun konstrukční oceli. Všechna pro-
šla rukama pracovků provozu ocelových konstrukcí
z divize 3. Krojejího pořízení mají totiž na starosti
výrobu podstatné části mostních konstrukcí, veškerou
jejich dopravu a tšinu montáže. Na stav mezi
Holešovicemi a Trojou dnes z oceli stojí pomoc
příhradová konstrukce a všechny čti rodky oblouků
spoje dvěma podélnými táhly. Halu v Horních Počer-
nicích plní části výrobních dílců mostního oblouku (fo-
to č. 1). Aby je mohli vyrobit, museli oceláři vymyslet
a zvládnout řadu nových postupů a technologií.
„Pět pomocných pilířů a provizorní íhradový most
patřily mezi standardně vyrábě konstrukce,“ řekl ve-
doucí sediska výroby Ing. Petr Obitko a dodal: „Zárodek
mostu, který jsme vyráběli pak, m ale dal zabrat. žil
80 tun a byl to nejtěžší kus, který kdy v naší výrobně vzni-
kl. A to v ní máme jen 25tunové jeřáby, které po spřažení
unesou maximálně 50 tun. Prvjsme se proto museli
naučit s takto nadrozměrným lem manipulovat. Museli
jsme ta vybourat provizor otvor, abychom zárodek
dostali ven z haly. Prote se nevešel do lakovny, získal
protikorozní ochranu pod provizorním přístřeškem.“
Potom divize 3 zárodek bez jábu naložila na podval-
ník a es noc jej epravila do Holešovic. V návaznosti
na něj dopravila na stavbu i druhý zárodek, který vyrobili
oceláři ze společnosti MCE Slaný.
Podle původho harmonogramu by divize 3 s ohle-
dem na íve nasmlouvané zakázky nestihla vyrobit celý
most včas. Část výroby proto převedla na subdodavatele,
hlavkus práce však zůstal. Kromě provizorch kon-
strukcí vyrobila a smontovala navíc i větší díl obou podél-
ných táhel mostu o celkové hmotnosti 600 tun a všechny
závěsy příčníků. Teď jeoceláři pracují na obloukových
částech mostu (foto č. 2), které se na koncích dělí a roz-
kračují do zárodků. Dílcům, ve kterých k rozdělení dochá-
zí, říkají kalhoty a do zárodků z nich dobíhají „nohavice“.
Postup další výstavby mostu je zzorněný ve slce
Reference na webových stránkách www.metrostav.cz.
Oblouk Trojského mostu vyrábíme z jemnozrnné oceli
jakosti S420 ML, se kterou pracujeme poprvé,doplňuje
vedoucí projektu Ing. Jindřich Hátle, MBA. „Plechy, které
pro něj používáme, ma i nezvykle silnou tloťku – u zá-
rodku dosahovala až 80 mm. Při jeho výrobě jsme si o-
řili, že umíme dobře zpracovat a svařit i takto silný a nový
materiál, který vyžaduje jiné technologicpostupy, než
jsme dosud používali. Chceme co nejc šetřit náklady,
a proto všechny kroky výroby, dopravy i monže pečli
ipravujeme a optimalizujeme. Poha nám i tom
i pravidelná jední se zástupci divizí 4 a 5, s našimi spe-
cialisty z centrály i s projektanty. Jsme rádi, že můžeme
rozvíjet nosnou technologii firmy, a pokud se nestane ně-
co nepředvídatelného, práci na Trojském mostě ukončíme
včas a kvalitně ještě v příštím roce,“ uzavřel Ing. Hátle.
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
strana 3
Ocelové oblouky, kalhoty a nohavice
1
2
Počátkem ezna 2008 zahájilo stavební sdružení pod
vedením společnosti STRABAG výstavbu silničního ob-
chvatu kolem Kolína. Metrostav, konkrétně divize 4, se
na zazce podízhruba ze čtvrtiny. Vlastobchvat
bude měřit přibližně 8 km a pro Kolín bude představo-
vat něco jako záchranný pás. Stáhne na sebe veškerou
tranzitautomobilovou dopravu a to bude pro místní
obyvatele dar k nezaplacení.
Když byla výstavba obchvatu oficiálně zajena, ter-
mín zprovoznění prosinec 2010 se zdál t takřka
na dohled. Pak ale přišly komplikace. Zpomalení výstavby
zahájil doplňkový archeologický průzkum, který inesl
řadu pozoruhodch lezů. Odhalil eba sídliště zalo-
žené okolo roku 5000 . n. l. Asi nejvýznamnější a také
nejtajuplnější však byl objev čtyř rondelů z období neolitu.
K čemu sloužily, nikdo přesně neví. Faktem však je, že
jednomu z nich patří primát největšího z 230 těchto dosud
objevených staveb v Evropě.
Podstatně tší zpomalení la způsobilo vypořádání
majetkoprávních vztahů na dotčeném území. Obchvat
musel být rozdělen na čti úseky a pro každý bylo nutné
vystavit samostatné stavební povolení.
Divize 4 v rámci stavby obchvatu na starosti vý-
stavbu čtyř mostů. Každý z nich se nachází v jiném úseku,
což v praxi znamená čti různé termíny zahájení a čti
růztermíny dokončení. Mimochodem: stavební povole-
na most přes Štítarské údolí (foto č. 1) bylo vydáno jako
poslední v listopadu 2010, tedy asi měsíc ed původně
plánovaným termínem dokončení celého obchvatu.
Přitom právě tento most je největší a vzhledem k umís-
tění blízko domů (foto č. 2) i nejsložitější stavbou na ce
zazce. Tvoří jej spojitá trámová edpja konstrukce
o devíti polích. Celkem měří 412,8 metru a Štítarské údolí
překračuje až v patnáctimetrové výšce.
„Tato část obchvatu zasahuje do intravilánu města,
což velmi výrazně ovlivňuje výstavbu,“ řekl vedoucí pro-
jektu Ing. Radim Čáp. „Nemohli jsme například využít
dočasných záborů určených pro zařízení staveniště a byli
jsme nuceni zvolit jiné, alternativní ření. Vrásky nám
působily i dodatečné požadavky investora nebo krajské
hygienické stanice na omezepracovdoby, ale záro-
veň dodržení původní délky výstavby. Pro urychlení prací
na založení mostu jsme tak museli nasadit více vrtných
souprav. Ty však směly pracovat pouze od 8 do 16 hodin
a pouze v pracovní dny. Následně bylo nutné upravit i po-
stup výstavby spodní stavby. Jako ochranu před hlukovou
ží navíc používáme mobilní protihlukové stěny a jejich
dostatečnou účinnost ověřují hygienici měřením hluku.
Další dvě stavby Metrostavu most přes Pekelnou
rokli a most přes Polepské údolí už jsou dokončeny
a čekana zprovoznění celého obchvatu. K tomu by po-
dle aktualizovaného harmonogramu mělo dojít v prosinci
příšho roku. Poslední most, který ve 3. úseku převá
přes obchvat železnici, je v provozu již od srpna 2009.
Pozornost stavbů z divize 4 se proto nyní soustře-
ďuje na stavbu mostu přes Štítarské údolí, kde je dnes
dokončena betonáž 7 z 9 taknosdeskové konstrukce
budované na pevné skruži. Podle edběžných odhadů
by stavba mostu měla být proti určenému prosincovému
termínu zkrácena o 2 až 3 měsíce. Jak podotkl Ing. Radim
Čáp, pokud se společnosti STRABAG podí vyřešit otáz-
ku konsolidace podloží na 4. úseku, dočkají se Kolíňané
otevření ceho obchvatu skutečv prosinci 2012.
–rip–, foto Josef Husák
Konský obchvat: vánoční dárek pro příští rok?
Rekonstrukce, která vrací čas do 19. stole
Neorenesanční budova se zdobenou fasádou a kopulo-
vitou věžičkou vévodí rožnímu prostoru Štefánikovy
ulice na náměstí Legií nedaleko centra Pardubic už ví-
ce než sto let. Byla postavena podle projektu místho
architekta Jindřicha Fialky v roce 1899 a její osud byl
od zátku spojen se vzděláváním. Původně sloužila
jako c. k. stát průmyslová škola, později je prostory
využívala Vyso škola chemická, respektive Fakulta
chemicko-technologická Univerzity Pardubice.
To vše platilo až do roku 2008, kdy divize 9 Metrosta-
vu dokončila a pardubické univerzitě předala nový objekt
a fakulta se mohla přestěhovat. Její vodní sídlo, dnes
chráněná kulturpamátka, oselo. Ne nadlouho.
Letos v srpnu se v něm objevili opět stavbaři z divize 9,
aby pod vedením Ing. Ivana Millera vrátili této budově její
někdejší neorenesanční vzhled a zahladili všechny vrásky
a změny zsobené zubem času a stoletým provozem.
Čeká je spousta práce. Tato revitalizace obnáší kromě
vlastní rekonstrukce tanovou dostavbu a hodně bou-
rání, protože je nutné očistit budovu od zch ístav-
ků. V současné době jsou dokončeny venkovní i vni
demolice a zajišna ochrana historicky cenných prvků.
Jsou provedeny venkovní sítě a ípojky, končí betonáž
anglicch dvorků. Byly zahájeny práce na opravách ko-
mínů a krovů a na železobetonové monoliticpřístavbě
ve dvorčásti, v ž bude výtahový tubus (vizualizace).
„Pracujeme v krásné historic budově, ze které
na člověka dýchá kouzlo doby jejího vzniku,“ řekl Ing. Ivan
Miller. Je to práce na jedné straně velice zamavá, ale
na druhé strapřináší i spoustu starostí. Tou největší
je čas, prote na realizaci zakázky me extrémně krát-
kou dobu. Proto je tpro nás jeden z klíčových mez-
odsouhlasení restaurátorského záměru opravy fasád
a zdobných prvků. Také je problematic zajistit včas
všechny předepsané doplňkové průzkumy kvůli ověření
stavu konstrukcí. Riziko možného zpoždě edstavují
i dodávky některých prvků. Například repliky historických
dlažeb mají dodací lhůtu šest síců. Jako nejtší
problém se ale ukazuje množství chyb v zadávadoku-
mentaci a výkazech výměr. Krátce řečeno, věcí, které se
budou muset operativně a urychleně řešit, je více než dost
a vlastními silami můžeme ovlivnit jen některé.
–rip–, vizualizace archiv stavby
1 2
Pražské Vysočany oživí rezidence Eliška
Ve Vysanech nedaleko Harfy zal v září tým divize 3
pod vedením Ing. Kamila Štrobla, Ph.D., stavět nejvyš-
ší bytový m v Praze (vizualizace). Vyroste během
dvou let na rohu Ocelářs a Freyovy ulice a ponese
poetický zev Eliška. Bude t 3 podzema 25 nad-
zemních podlaží, ale ani přes svou výšku 85 metrů mu
nebudeme moci říkat mrakodrap, prote nepřesáhne
magickou hranici jednoho sta metrů.
Rezidenci Eliška složí dčásti různé šky, z nic
jedna bude mít 25 a druhá 21 nadzemních podlaží. Obě
propojí společné vertikální komunikační jádro, které bude
vyšší objekt přesahovat ještě o sedm metrů. Atypické čle-
nění stavby zdůrazi jiný barevodstín. Objekt s rovnou
střechou bude t železobetonový stěnový sysm zalo-
žena pilotách, obvodové stěny bybudou betonové.
V přízemí budovy se vedle vstupní haly bude nacházet
snack bar se zhruba 60 místy. V dalších podlažích pak
budou umístěny byty a ateliéry. Většinou půjde o malo-
metrážní jednotky s dispozicemi 1+kk až 2+kk. Ve vších
patrech však budou i byty 3+kk a do nejvšího umístil
Ing. arch. Ivan Sládek z Arx Studia dva luxusní byty 4+kk
a 5+kk. Další i velké byty s terasami budou v nástavbě
na střeše nižší části budovy. Ke všem bytovým jednotkám
budu náležet sklepní kóje situované ve dvou nejnižších
podlažích, kde se budou nacházet i provozní kanceláře.
Do 1. a 2. NP architekti umístili malé fitness centrum.
V podzemních podlažích se počítá se zhruba stovkou
garážových stání, další parkovací místa budou na pozem-
ku u budovy a v jejím okolí. Pro snazší pohyb po budově
bude jejím obyvatelům k dispozici celkem pět výtahů.
V současdobě za sebou tým Ing. Štrobla pří-
pravpráce a hloubí stavební jámu. Vzhledem k tomu,
že se jedná o nejvyšší bytový dům u nás, budeme muset
logisticky zajistit přesun materiálu do vyšších podlaží,
čerpání betonu, omítek či anhydritových směsí… Musíme
také počítat s ročnějšími povětrnostními podmínkami,
především se silnějším větrem,“ipomněl.
Rezidence Eliška vyroste blízko Rokytky a podél ní ve-
doucí cyklostezky. Její budoucí obyvatelé tak budou moci
hodnotit i práci našich ocelářů, kteří na cyklostezce vybu-
dovali dvě lávky překlenující ulici Ocelářskou a U Elektry.
Martina Vampulová, vizualizace Arx Studio
Nejvyšší dostavěné budovy v ČR
sto zev počet NP výška
1. Praha City Tower, Pankrác 27 109 m
2. Praha City Empiria, Pankrác 27 104 m
3. Most budova SHD Komes 23 96 m
4. Praha Hotel Crowne Plaza Prague 16 88 m
5. Praha budova Telenica O2 CR 18 85 m
6. Praha Corinthia Hotel Prague 24 84 m
7.–8. Praha Hotel Kupa 23 80 m
7.–8. Praha Lighthouse Vltava 18 80 m
Waterfront Towers
9. Praha Panorama Hotel Prague 24 79 m
10. Liberec Krajský úřad 30 78 m
Libereckého kraje
Nejvyšší rozestavěné budovy v ČR
1. Brno AZ Tower (4/2013) 30 111 m
2. Praha Rezidence Eliška (09/2013) 25 85 m
3. Brno Spielberk Tower (12/2011) 21 85 m
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (398 ms)

Rendering Strana 4 (103984): (0/1) (388 ms)

Rendering Strana 3 (103982): (0/1) (439 ms)

Rendering Strana 2 (103980): (0/1) (398 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3098/vth120605-1.jpg (3x)

 i3098/vth120607-1.jpg (3x)

 i3098/bg103982.svg

 i3098/vth120609-1.jpg (3x)

 i3098/vth120600-1.jpg