strana 4
Tři otázky pro...
i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / za j í mav o s t i
Vítkovice v Praze
n a š e FOTORE P ORTÁ Ž
Ing. arch. Josefa Pleskota, který je mimo jiné autorem
budovy současné centrály Metrostavu a navrhl i komplex Palmovka Park II, kam by se měla většina pražských pracovníků naší společnosti koncem roku 2013
sestěhovat do jednoho sídla.
Co je jednodušší, navrhovat budovu pro konkrétního
uživatele, nebo komerční administrativní objekt k pronájmu? Jak se změnil váš návrh komerčního projektu
Palmovka Park II, když víte, kdo jej bude užívat?
Vždy jsem rád, když můžeme navrhovat budovu pro známého uživatele. Je jí pak možné vtisknout konkrétní tvář.
Projekt Palmovka Park II dostal na základě požadavku
Metrostavu uvnitř vyšší standard, než jaký byl původně
stanoven. Přibylo také jedno schodiště a rozrostla se hygienická zázemí. Poměrně přesně mohlo být definováno
vstupní podlaží, protože vaše společnost má pro něj svůj
specifický program. Také materiály a barevnost fasád budou vybrány tak, aby vyhovovaly koncovému uživateli.
Co je pro vás nejpodstatnější při začátku jakéhokoliv
architektonického návrhu?
Pochopit prostředí stavby a jeho vazby k okolí. Potom musí být domy, jako součásti veřejného prostoru, v souladu
s pravidly, která umožňují udělat dobré město.
Podle čeho hodnotíte, že se vám projekt povedl? Co je
vaše měřítko kvality nebo úspěchu?
Mám moc rád, když se stavbu podaří udělat tak, aby co
nejméně vadila svému okolí... A když mu přinese ještě
nějakou přidanou hodnotu, pak je vyhráno.
Národní technické muzeum v Praze otevřelo začátkem
prosince další zrekonstruovaný výstavní sál s obřími
modely. Jeden z nich přibližuje Nové Vítkovice.
Model vzniká v měřítku 1:100 a v současnosti má rozměry 8,75 x 2,5 x 0,9 metru. Návštěvníci na něm naleznou
všechny klíčové objekty Dolní oblasti Vítkovice. Například
Vysokou pec č. 1, Plynojem, Energocentrum i VI. energetickou ústřednu, kterou naše divize 1 ve sdružení s firmou
Subterra přestavuje na interaktivní muzeum technických
tradic regionu. Do modelu jsou totiž zakomponovány
i budovy, které procházejí proměnou podle architektonického návrhu Josefa Pleskota a jeho atelieru. Model bude
v Praze vystaven jen do 29. ledna 2012.
Z ostatních nově zpřístupněných exponátů návštěvníky muzea jistě zaujmou model cukrovaru, technicky
řešené modelové kolejiště, chassis s řezy agregátů vozu
Škoda Octavia vyráběného v letech 1959 až 1964 a školní
výukový model železného krovu chrámu sv. Víta v Praze.
Vítězství v Byrokratu
1
Od 9 ke 100 tisícům
Přesně 14. prosince uplynulo 140 let od doby, kdy na
hlavní nádraží v Praze dorazil první vlak. Protože novodobá historie tohoto největšího železničního uzlu v metropoli je spojena i s Metrostavem, sluší se toto jubileum připomenout a oslavenci popřát do dalších let.
Nádraží se dvěma dynamitem raženými tunely do
Vršovic se v Praze začalo stavět v roce 1869. První vlak,
který Čechy spojil s Vídní, sem přivezl pouhých devět cestujících! To se stalo 14. prosince 1871. Původní neorenesanční budovu nádraží, tehdy pojmenovaného po Františku Josefovi I., nahradila v roce 1909 nová secesní budova
od architekta Josefa Fanty. Už za přispění Metrostavu pod
ní 9. května 1974 začala sloužit veřejnosti stanice metra,
nadstavěná v letech 1972–1979 o novou odbavovací halu.
Nedávno ji rekonstruovala naše divize 9 a dnes jí projde až
100 tisíc cestujících denně. Na modernizaci kolejové části
nádraží se podílela také divize 3 Metrostavu.
Vstupní železniční bránu do našeho hlavního města
však to nejdůležitější teprve čeká – rekonstrukce Fantovy
budovy a nádražní haly. Ať se jich jubilant brzy dočká!
2
3
4
5
Kdo bude rychlejší
Přání zdraví a pohody
Hodnocení uplynulého roku a přání i plány do toho
nadcházejícího byly jako obvykle jen částí tradičního
předvánočního setkání Senior klubu Metrostav, které
se letos uskutečnilo 8. prosince v Kulturním centru Vltavská. Hlavním bodem programu byla dobrá nálada.
Prezident klubu Ing. Jiří Typlt (foto vpravo) na začátku
setkání jednoduše shrnul aktivity roku končícího a představil rámcový program na rok 2012. Upozornil na ekonomická opatření, která klub musí přijmout, aby nemusel
zvyšovat výši členských příspěvků. Dále poděkoval všem
aktivním spolupracovníkům a promluvil o aktualitách
z Metrostavu. Objasnil i personální změny, ke kterým
v něm dojde od 1. ledna 2012. To však byl jen úvod. Nejdelší částí programu byla přátelská zábava, podkreslená
jako obvykle melodiemi muzikantského tria.
Přání hezkých Vánoc a hlavně zdraví do nového roku
setkání bývalých kolegů z Metrostavu uzavřelo.
Metrostav, který na letošním turnaji Byrokrat Cup
zastupovalo celkem 46 zaměstnanců, obhájil loňské
vítězství a opět porazil všechny ostatní firemní týmy.
Našim sportovně zdatným kolegům děkujeme za skvělou reprezentaci a gratulujeme!
Z dvanácti odehraných turnajů Byrokrat Cupu 2011
se Metrostav zúčastnil devíti a z nich šestkrát stáli jeho
zástupci na stupních vítězů. Tak výrazný úspěch žádná
jiná ze zúčastněných společností nezaznamenala. Naše
týmy nejvíc vynikaly v bowlingu, badmintonu, golfu a volejbale. I když se v nich setkávali dělníci, vedoucí projektů,
náměstci i zástupci top managementu, kteří mají jinou náplň práce, soudržnost, touhu po vítězství, firemní hrdost
a společný tah na branku měli všichni stejné.
Jana Komárková, která účast v Byrokrat Cupu v Metrostavu organizuje, potvrdila i jiný význam turnaje než
sportovní: „Umožňuje nám poznat kolegy z jiných divizí
a také vidět je jinak než na stavbě nebo v kanceláři. Pokud s někým strávíte den na hřišti, můžete s ním potom
příjemněji a efektivněji spolupracovat i ve firmě.“
Metrostav se Byrokrat Cupu zúčastnil poprvé před
třemi roky, kdy skončil šestý. Postupně se však umístění
našich sportovců zlepšovalo. V roce 2009 byli čtvrtí, vloni
první a letos zlatou příčku obhájili. Pokud se jim to podaří i napřesrok, obří putovní pohár už ve firmě zůstane.
Budeme jim proto opět držet palce. A pokud byste chtěli
rozšířit jejich řady, můžete se u Jany Komárkové přihlásit.
Další podrobnosti i fotografie z Byrokrat Cupu naleznete
na internetových stránkách www.byrokratcup.cz.
6
7
8
9
Prosincová setkání pracovníků divizí doprovázela hudba a dobrá nálada
Koncerty i po nich následující divizní večírky jsou pro všechny zaměstnance Metrostavu každoroční příležitostí
k neformálním přátelským setkáním a do dobré nálady je obvykle uvádí hudební vystoupení. Hosté divize 11 se sešli
v Jazz & Blues Restauraci Bílý koníček, kde jim v úvodu zazpívala muzikálová hvězda Monika Absolonová (foto č. 1).
Letenský zámeček, kde se setkali pracovníci a partneři divize 4 (foto č. 2), rozezněla latinskoamerická a kubánská
hudba v podání skupiny Ritmo Latino (foto č. 3). Temperamentní vystoupení nabilo posluchače energií, která všem
vydržela po celý dlouhý večer (foto č. 4 a 5). Divize 5 v klubu Retro Music Hall (foto č. 6) vsadila na komornější notu
a vyslechla si písničky československých hudebních legend – Pavola Hammela a Radima Hladíka (foto č. 7). Poslední
předvánoční setkání, kterému se věnuje tato fotoreportáž, se uskutečnilo v prostorách Malostranské besedy, kam
zavítali zaměstnanci a partneři divize 3 (foto č. 8). Jejich sváteční akci doprovodila hudební skupina La Sklerosa
revival band (foto č. 9) a hispánské rytmy v podání Los Culos. Také setkání divizí 1, 6 a 8 oplývala stejně dobrou
muzikou i náladou, jakou fotograf zachytil na uvedených snímcích. Jednička si vychutnala koncert poprockové kapely
Chinaski. Šestce zahrál Ivan Mládek s Banjo Bandem a osmičce opět zazpíval Karel Gott a sopranistka Eva Urbanová.
Předvánoční večírky divizí uzavřely náročný rok. Na jejich závěr si všichni popřáli, aby nadcházející rok 2012 všem
přinesl zdraví, štěstí a také práci. Aby i za rok bylo před Vánocemi na co hezky vzpomínat.
Přínos pražského tunelu Blanka pro motoristy vyzkoušeli koncem listopadu moderátoři Automotostylu.
Při natáčení letošního posledního dílu pořadu České
televize Automotostyl panovala dobrá nálada. Jeho moderátoři se s vedením Metrostavu dohodli, že si mohou
vyzkoušet, kdo dřív projede autem z Troji na Prašný most.
Jestli ten, který v doprovodu ředitele divize 2 Ing. Miloslava Hadravy (foto vpravo) pojede tunelovým komplexem
Blanka, nebo druhý, jenž stejnou trasu absolvuje tradičně
po povrchu v zaplněných ulicích.
Průjezd terénního auta rozestavěným tunelem byl
podle očekávání rychlejší. I když testovací vůz mohl jet
s ohledem na stavbu jen velmi nízkou rychlostí a zastavil navíc ve strojovně vzduchotechniky, byl přesto v cíli
za poloviční čas než jeho soupeř. Cesta mu trvala pouhých
15 minut, které by se po dokončení tunelu měly ještě zkrátit asi na třetinu. Už aby byl duben 2014...
Pořad se vysílal v sobotu 17. prosince a můžete si ho
prohlédnout na internetu v archivu ČT 1 Automotostyl.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 22/2011 vyšlo 20. 12. 2011 (1/2012 vyjde 12. 1. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736