strana 4

Tři otázky pro...

i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / za j í mav o s t i

Vítkovice v Praze

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

Ing. arch. Josefa Pleskota, který je mimo jiné autorem

budovy současné centrály Metrostavu a navrhl i komplex Palmovka Park II, kam by se měla většina pražských pracovníků naší společnosti koncem roku 2013

sestěhovat do jednoho sídla.

Co je jednodušší, navrhovat budovu pro konkrétního

uživatele, nebo komerční administrativní objekt k pronájmu? Jak se změnil váš návrh komerčního projektu

Palmovka Park II, když víte, kdo jej bude užívat?

Vždy jsem rád, když můžeme navrhovat budovu pro známého uživatele. Je jí pak možné vtisknout konkrétní tvář.

Projekt Palmovka Park II dostal na základě požadavku

Metrostavu uvnitř vyšší standard, než jaký byl původně

stanoven. Přibylo také jedno schodiště a rozrostla se hygienická zázemí. Poměrně přesně mohlo být definováno

vstupní podlaží, protože vaše společnost má pro něj svůj

specifický program. Také materiály a barevnost fasád budou vybrány tak, aby vyhovovaly koncovému uživateli.

Co je pro vás nejpodstatnější při začátku jakéhokoliv

architektonického návrhu?

Pochopit prostředí stavby a jeho vazby k okolí. Potom musí být domy, jako součásti veřejného prostoru, v souladu

s pravidly, která umožňují udělat dobré město.

Podle čeho hodnotíte, že se vám projekt povedl? Co je

vaše měřítko kvality nebo úspěchu?

Mám moc rád, když se stavbu podaří udělat tak, aby co

nejméně vadila svému okolí... A když mu přinese ještě

nějakou přidanou hodnotu, pak je vyhráno.

Národní technické muzeum v Praze otevřelo začátkem

prosince další zrekonstruovaný výstavní sál s obřími

modely. Jeden z nich přibližuje Nové Vítkovice.

Model vzniká v měřítku 1:100 a v současnosti má rozměry 8,75 x 2,5 x 0,9 metru. Návštěvníci na něm naleznou

všechny klíčové objekty Dolní oblasti Vítkovice. Například

Vysokou pec č. 1, Plynojem, Energocentrum i VI. energetickou ústřednu, kterou naše divize 1 ve sdružení s firmou

Subterra přestavuje na interaktivní muzeum technických

tradic regionu. Do modelu jsou totiž zakomponovány

i budovy, které procházejí proměnou podle architektonického návrhu Josefa Pleskota a jeho atelieru. Model bude

v Praze vystaven jen do 29. ledna 2012.

Z ostatních nově zpřístupněných exponátů návštěvníky muzea jistě zaujmou model cukrovaru, technicky

řešené modelové kolejiště, chassis s řezy agregátů vozu

Škoda Octavia vyráběného v letech 1959 až 1964 a školní

výukový model železného krovu chrámu sv. Víta v Praze.

Vítězství v Byrokratu

1

Od 9 ke 100 tisícům

Přesně 14. prosince uplynulo 140 let od doby, kdy na

hlavní nádraží v Praze dorazil první vlak. Protože novodobá historie tohoto největšího železničního uzlu v metropoli je spojena i s Metrostavem, sluší se toto jubileum připomenout a oslavenci popřát do dalších let.

Nádraží se dvěma dynamitem raženými tunely do

Vršovic se v Praze začalo stavět v roce 1869. První vlak,

který Čechy spojil s Vídní, sem přivezl pouhých devět cestujících! To se stalo 14. prosince 1871. Původní neorenesanční budovu nádraží, tehdy pojmenovaného po Františku Josefovi I., nahradila v roce 1909 nová secesní budova

od architekta Josefa Fanty. Už za přispění Metrostavu pod

ní 9. května 1974 začala sloužit veřejnosti stanice metra,

nadstavěná v letech 1972–1979 o novou odbavovací halu.

Nedávno ji rekonstruovala naše divize 9 a dnes jí projde až

100 tisíc cestujících denně. Na modernizaci kolejové části

nádraží se podílela také divize 3 Metrostavu.

Vstupní železniční bránu do našeho hlavního města

však to nejdůležitější teprve čeká – rekonstrukce Fantovy

budovy a nádražní haly. Ať se jich jubilant brzy dočká!

2

3

4

5

Kdo bude rychlejší

Přání zdraví a pohody

Hodnocení uplynulého roku a přání i plány do toho

nadcházejícího byly jako obvykle jen částí tradičního

předvánočního setkání Senior klubu Metrostav, které

se letos uskutečnilo 8. prosince v Kulturním centru Vltavská. Hlavním bodem programu byla dobrá nálada.

Prezident klubu Ing. Jiří Typlt (foto vpravo) na začátku

setkání jednoduše shrnul aktivity roku končícího a představil rámcový program na rok 2012. Upozornil na ekonomická opatření, která klub musí přijmout, aby nemusel

zvyšovat výši členských příspěvků. Dále poděkoval všem

aktivním spolupracovníkům a promluvil o aktualitách

z Metrostavu. Objasnil i personální změny, ke kterým

v něm dojde od 1. ledna 2012. To však byl jen úvod. Nejdelší částí programu byla přátelská zábava, podkreslená

jako obvykle melodiemi muzikantského tria.

Přání hezkých Vánoc a hlavně zdraví do nového roku

setkání bývalých kolegů z Metrostavu uzavřelo.

Metrostav, který na letošním turnaji Byrokrat Cup

zastupovalo celkem 46 zaměstnanců, obhájil loňské

vítězství a opět porazil všechny ostatní firemní týmy.

Našim sportovně zdatným kolegům děkujeme za skvělou reprezentaci a gratulujeme!

Z dvanácti odehraných turnajů Byrokrat Cupu 2011

se Metrostav zúčastnil devíti a z nich šestkrát stáli jeho

zástupci na stupních vítězů. Tak výrazný úspěch žádná

jiná ze zúčastněných společností nezaznamenala. Naše

týmy nejvíc vynikaly v bowlingu, badmintonu, golfu a volejbale. I když se v nich setkávali dělníci, vedoucí projektů,

náměstci i zástupci top managementu, kteří mají jinou náplň práce, soudržnost, touhu po vítězství, firemní hrdost

a společný tah na branku měli všichni stejné.

Jana Komárková, která účast v Byrokrat Cupu v Metrostavu organizuje, potvrdila i jiný význam turnaje než

sportovní: „Umožňuje nám poznat kolegy z jiných divizí

a také vidět je jinak než na stavbě nebo v kanceláři. Pokud s někým strávíte den na hřišti, můžete s ním potom

příjemněji a efektivněji spolupracovat i ve firmě.“

Metrostav se Byrokrat Cupu zúčastnil poprvé před

třemi roky, kdy skončil šestý. Postupně se však umístění

našich sportovců zlepšovalo. V roce 2009 byli čtvrtí, vloni

první a letos zlatou příčku obhájili. Pokud se jim to podaří i napřesrok, obří putovní pohár už ve firmě zůstane.

Budeme jim proto opět držet palce. A pokud byste chtěli

rozšířit jejich řady, můžete se u Jany Komárkové přihlásit.

Další podrobnosti i fotografie z Byrokrat Cupu naleznete

na internetových stránkách www.byrokratcup.cz.

6

7

8

9

Prosincová setkání pracovníků divizí doprovázela hudba a dobrá nálada

Koncerty i po nich následující divizní večírky jsou pro všechny zaměstnance Metrostavu každoroční příležitostí

k neformálním přátelským setkáním a do dobré nálady je obvykle uvádí hudební vystoupení. Hosté divize 11 se sešli

v Jazz & Blues Restauraci Bílý koníček, kde jim v úvodu zazpívala muzikálová hvězda Monika Absolonová (foto č. 1).

Letenský zámeček, kde se setkali pracovníci a partneři divize 4 (foto č. 2), rozezněla latinskoamerická a kubánská

hudba v podání skupiny Ritmo Latino (foto č. 3). Temperamentní vystoupení nabilo posluchače energií, která všem

vydržela po celý dlouhý večer (foto č. 4 a 5). Divize 5 v klubu Retro Music Hall (foto č. 6) vsadila na komornější notu

a vyslechla si písničky československých hudebních legend – Pavola Hammela a Radima Hladíka (foto č. 7). Poslední

předvánoční setkání, kterému se věnuje tato fotoreportáž, se uskutečnilo v prostorách Malostranské besedy, kam

zavítali zaměstnanci a partneři divize 3 (foto č. 8). Jejich sváteční akci doprovodila hudební skupina La Sklerosa

revival band (foto č. 9) a hispánské rytmy v podání Los Culos. Také setkání divizí 1, 6 a 8 oplývala stejně dobrou

muzikou i náladou, jakou fotograf zachytil na uvedených snímcích. Jednička si vychutnala koncert poprockové kapely

Chinaski. Šestce zahrál Ivan Mládek s Banjo Bandem a osmičce opět zazpíval Karel Gott a sopranistka Eva Urbanová.

Předvánoční večírky divizí uzavřely náročný rok. Na jejich závěr si všichni popřáli, aby nadcházející rok 2012 všem

přinesl zdraví, štěstí a také práci. Aby i za rok bylo před Vánocemi na co hezky vzpomínat.

Přínos pražského tunelu Blanka pro motoristy vyzkoušeli koncem listopadu moderátoři Automotostylu.

Při natáčení letošního posledního dílu pořadu České

televize Automotostyl panovala dobrá nálada. Jeho moderátoři se s vedením Metrostavu dohodli, že si mohou

vyzkoušet, kdo dřív projede autem z Troji na Prašný most.

Jestli ten, který v doprovodu ředitele divize 2 Ing. Miloslava Hadravy (foto vpravo) pojede tunelovým komplexem

Blanka, nebo druhý, jenž stejnou trasu absolvuje tradičně

po povrchu v zaplněných ulicích.

Průjezd terénního auta rozestavěným tunelem byl

podle očekávání rychlejší. I když testovací vůz mohl jet

s ohledem na stavbu jen velmi nízkou rychlostí a zastavil navíc ve strojovně vzduchotechniky, byl přesto v cíli

za poloviční čas než jeho soupeř. Cesta mu trvala pouhých

15 minut, které by se po dokončení tunelu měly ještě zkrátit asi na třetinu. Už aby byl duben 2014...

Pořad se vysílal v sobotu 17. prosince a můžete si ho

prohlédnout na internetu v archivu ČT 1 Automotostyl.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 22/2011 vyšlo 20. 12. 2011 (1/2012 vyjde 12. 1. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736