Vánoce se blíží a s nimi
xxxx
více
ve fotoreportáži
na divizí
str. 4
přicházejí
koncerty
19. prosince 2012 / 22 / XXIV
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,
výrobně-technického ředitele str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Předvánoční dárek pro obyvatele
Kolína a motoristy str. 2
Komplex Nová Kavalírka vítá nové
majitele str. 2
ovládáme technologii tBM
Krátce / aKtuálNĚ
Zimní sportovní hry Metrostavu 2013
Lyžaři z Metrostavu navázali na tradici, která vznikla
v jeho mateřském podniku Vodní stavby, a po léta se už
pravidelně setkávají při Zimních sportovních hrách. V roce
2013 se budou konat 25.–26. ledna v lyžařském areálu
Šachty ve Vysokém nad Jizerou. Sportovci při nich změří
své síly v obřím slalomu a v klasickém běhu na lyžích.
Olomoucký Moritz
Ve čtvrtek 29. listopadu
byla v Olomouci slavnostně
otevřena Galerie Moritz,
jejíž modernizaci řídil
tým Ing. Lukáše Horuty ze
severomoravského regionu
divize 1. Nové nákupní
centrum v centru města vzniklo komplexní přestavbou
bývalého obchodního domu PRIOR a ve čtyřech podlažích
nabízí na ploše 8 000 m² na 40 nájemních jednotek.
redakce novin Metrostavu
přeje všem svým čtenářům
klidné a příjemné Vánoce
a do nastupujícího
roku 2013 zdraví, štěstí,
spokojenost a úsměv.
Plaketa pro klášter v Hostinném
Starosta Hostinného Bc. Karel Klíma odhalil 7. prosince
spolu s ekonomickým náměstkem divize 1 Metrostavu
Ing. Jiřím Kosatíkem a dalšími hosty pamětní desku
v klášteře v Hostinném. Připomíná, že jeho rekonstrukce,
kterou provedl tým divize 1 vedený Ing. Janem Vachutkou,
získala hlavní cenu v prestižní soutěži Stavba roku 2012.
Železnice 2012
Metrostav byl spolu s firmou
Subterra generálním
partnerem 17. ročníku
mezinárodní konference
Železnice. Letošní setkání
investorů, projektantů,
stavitelů a správců tratí
se uskutečnilo 29. listopadu v pražském hotelu Olšanka
a zúčastnili se jej i specialisté z divizí Metrostavu.
Další jednání zástupců výrobních úseků
Představitelé výrobních úseků ředitelství firem skupin
Metrostav a Doprastav se sešli na pravidelném jednání
na stavbě Trojského mostu, který je součástí stavby
tunelového komplexu Blanka. Po vzájemných informacích
o nově zahajovaných stavbách a o možné spolupráci
či kooperaci se seznámili s postupem prací na mostě.
Odborný výklad jim poskytl Ing. Robert Brož, Ph.D.,
z divize 5, který účastníky jednání po stavbě Trojského
mostu provedl spolu s Ing. Petrem Koukolíkem.
Úspěšné zvládnutí technologie ražeb jednokolejných traťových tunelů pomocí plnoprofilových tunelovacích strojů
typu TBM-EPB (TBM) na metru V.A patří mezi nejvýznamnější události v soudobé historii Metrostavu. Dokazuje, že
jeho pracovníci jsou schopni osvojit si náročné moderní technologie, a doplnit tak nabídku největší současné české
stavební firmy o nové specializované výrobní postupy. Více informací naleznete na stranách 2, 3 a 4.
Práce s TBM-EPB – Tondou a Adélou
– se Metrostavu podařila str. 3
Moderní dominanta
S téměř měsíčním předstihem začal 9. prosince obyvatelům i návštěvníkům Chebu sloužit nový dopravní terminál. Za 11 měsíců ho postavilo sdružení, ve kterém
Metrostav zastupoval tým karlovarského oblastního
zastoupení divize 9 vedený Ing. Karlem Hesem.
Na části náměstí Dr. Milady Horákové před chebskou
železniční stanicí vyrostlo za necelý rok šestiúhelníkové
Buscentrum, kolem kterého se soustředně rozkládají
příjezdová a odjezdová stání MHD. Dvoupatrový objekt
ze skla, oceli a betonu na první pohled poutá pozornost
dvanácti ocelovými špicemi – pylony, na nichž jsou zavěšeny prosklené markýzy jako přístřešky pro cestující (foto). V přízemí nově postavené budovy je nejen informační
středisko, úschovna kol a občerstvení pro cestující, ale
i prostory pro odpočinek řidičů a provozní zázemí objektu. V jeho prosklené hexagonální nástavbě pak pracuje
dispečer, který řídí odjezdy a příjezdy autobusů.
„Stavbu terminálu jsme neprováděli vlastními silami,
jen jsme ji inženýrsky řídili,“ říká vedoucí projektu Ing. Karel Hes a doplňuje: „Díky profesionálnímu přístupu kolegů
ze sdružení, zejména z firmy ALGON, byla stavba bezproblémová a budu na ni rád vzpomínat.“ Divize 9 přitom dostala v Chebu za úkol to nejsložitější – vybudovat veškeré
stavební objekty. Buscentrum z prefabrikátů s ocelovými
konstrukcemi a skleněnými výplněmi, paravány na ochranu cestujících před větrem a stání pro linkové autobusy
postavila dokonce na klíč, a to včetně instalací a zabezpečovacích i komunikačních systémů a vybavení.
„Hned na začátku díla jsme museli navíc přepracovat
statickou část projektové dokumentace na výrobu celé konstrukce zastřešení,“ vzpomíná na obtíže zakázky
Ing. Hes. „Po konzultacích se statikem, dodavatelem
ocelových prvků i jinými odborníky se nám ji podařilo
navrhnout tak, že jsme při snížení výrobních nákladů její
prvky zesílili a navíc usnadnili jejich budoucí údržbu.“
obnova mostu potrvá rok, výluka jen 49 dní
Zaměstnanci provozu mostních technologií pod vedením Ing. Martina Řediny z divize 4 začali pracovat
na rekonstrukci nevyhovujícího železničního mostu
přes Labe na trati Děčín – Jedlová. Oceláři z divize 3
jim dodají novou příhradovou konstrukci, která bude
muset starý most nahradit při nezvykle krátké výluce.
„Krajní pole příhradové konstrukce mostu budou
přímopásová, střední pole bude mít horní pás kruhově
zakřivený. Oceláři z týmu Ing. Jindřicha Hátleho je začnou
vyrábět již v lednu,“ popisuje Ing. Ředina a doplňuje:
„My stavbu zahájíme v prosinci přípravnými pracemi
a tryskovou injektáží podzákladí. Na jaře začneme v Labi
vedle původních mostní pilířů stavět pomocné provizorní
podpěry z inventárního materiálu PIŽMO.“
Od 17. srpna do 4. října potom stavaři musí během
výluky odstranit železniční svršek z mostu a předpolí,
odtěžit štěrkové lože, přeložit kabely, svěsit trakce a snést
původní ocelovou konstrukci. Na klenbové části mostu
vybetonují nové nosné desky, provedou izolace a odvodnění. Pomocí mikropilot zesílí únosnost stávajících
kamenných pilířů v řece, které zasanují. Ubourají úložné
prahy, vybetonují nové a osadí i nová ložiska.
Ocelová příhradová konstrukce mostu o hmotnosti
785 tun už bude v té době čekat na pomocných podpěrách
nad řekou. Montéři ji kombinací příčných a podélných zásunů jednotlivých polí přemístí do definitivní pozice, kde
ji doplní železniční svršek. „Na projektu, který ukončíme
příští rok v listopadu, bude nejobtížnější rozvržení a rychlé provedení všech prací při extrémně krátké výluce,“
upozornil Ing. Ředina na nejkritičtější bod zakázky.
Rekonstrukci mostu slavnostně zahájil 28. listopadu
za Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský.
Věří, že ji divize 4 zvládne včas a od 5. října 2013 začnou
vlaky jezdit v Děčíně přes Labe rychleji a bezpečněji.
02/2010
12/2010
Mezi stanicemi Děčín hlavní nádraží (v Podmoklech)
a Děčín východ jezdí vlaky už déle než 140 let. Jejich
cestu umožňuje 358 m dlouhý železniční most, který
překonává Labe, ústí řeky Ploučnice a jejich inundační
území. Z toho původního, postaveného v roce 1868,
zůstaly jen kamenné oblouky, pilíře v Labi a opěry
dvou ocelových přemostění. Delší z nich, 152 m dlouhá
konstrukce přes Labe, byl vyměněný už v letech 1895
a 1976. Druhá výměna měla být jen dočasná, přesto
po provizorním přemostění ŽM16 jezdily vlaky 36 let.
Na jeho náhradě se díky dotaci z EU pracuje až teď.
Jednotlivé ocelové díly konstrukce musely být navíc
vyrobeny s vysokou, až strojařskou přesností a musely
do sebe dokonale zapadat. V Chebu tak rozhodně neplatilo ustálené rčení, že pro zedníka není na stavbě deset
centimetrů žádná míra.
Až kolem náměstí vyrostou nově zasazené stromy,
vytvoří hlukovou i prachovou clonu mezi novým dopravním terminálem a stávající bytovou zástavbou. Už dnes
se ale mohou obyvatelé Chebu a jeho okolí radovat z bezpečnějšího provozu dopravy a krytého přechodu mezi
autobusovým a železničním nádražím.
Vybudování chebského dopravního terminálu z větší
části hradila EU. Ředitel divize 9 Metrostavu Ing. Petr Zábský jeho stavbu při slavnosti 10. prosince uzavřel: „Jsem
rád, že se nám takto zajímavé a pěkné dílo podařilo.“
Tři roky života s Tondou a Adélou
O moderních TBM snili tuneláři z Metrostavu už od 70. let
20. století, kdy na stavbě metra I.A pracovali s ruskými
mechanizovanými štíty TŠčB-3. Snímky na podvalu novin
však začínají až v únoru 2010, kdy zástupci Metrostavu
a firmy Herrenknecht podepsali smlouvu na dodávku
TBM-EPB s výrobními čísly S-609 a S-610, kterým
pacienti z Kliniky dětské chirurgie FN v Motole vymysleli
jména Tonda a Adéla. Ražby zahájil 10. dubna 2011
Tonda, do cíle oba stroje dorazily 26. listopadu 2012.
02/2011