Vánoce se blíží a s nimi

xxxx

více

ve fotoreportáži

na divizí

str. 4

přicházejí

koncerty

19. prosince 2012 / 22 / XXIV

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,

výrobně-technického ředitele str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Předvánoční dárek pro obyvatele

Kolína a motoristy str. 2

Komplex Nová Kavalírka vítá nové

majitele str. 2

ovládáme technologii tBM

Krátce / aKtuálNĚ

Zimní sportovní hry Metrostavu 2013

Lyžaři z Metrostavu navázali na tradici, která vznikla

v jeho mateřském podniku Vodní stavby, a po léta se už

pravidelně setkávají při Zimních sportovních hrách. V roce

2013 se budou konat 25.–26. ledna v lyžařském areálu

Šachty ve Vysokém nad Jizerou. Sportovci při nich změří

své síly v obřím slalomu a v klasickém běhu na lyžích.

Olomoucký Moritz

Ve čtvrtek 29. listopadu

byla v Olomouci slavnostně

otevřena Galerie Moritz,

jejíž modernizaci řídil

tým Ing. Lukáše Horuty ze

severomoravského regionu

divize 1. Nové nákupní

centrum v centru města vzniklo komplexní přestavbou

bývalého obchodního domu PRIOR a ve čtyřech podlažích

nabízí na ploše 8 000 m² na 40 nájemních jednotek.

redakce novin Metrostavu

přeje všem svým čtenářům

klidné a příjemné Vánoce

a do nastupujícího

roku 2013 zdraví, štěstí,

spokojenost a úsměv.

Plaketa pro klášter v Hostinném

Starosta Hostinného Bc. Karel Klíma odhalil 7. prosince

spolu s ekonomickým náměstkem divize 1 Metrostavu

Ing. Jiřím Kosatíkem a dalšími hosty pamětní desku

v klášteře v Hostinném. Připomíná, že jeho rekonstrukce,

kterou provedl tým divize 1 vedený Ing. Janem Vachutkou,

získala hlavní cenu v prestižní soutěži Stavba roku 2012.

Železnice 2012

Metrostav byl spolu s firmou

Subterra generálním

partnerem 17. ročníku

mezinárodní konference

Železnice. Letošní setkání

investorů, projektantů,

stavitelů a správců tratí

se uskutečnilo 29. listopadu v pražském hotelu Olšanka

a zúčastnili se jej i specialisté z divizí Metrostavu.

Další jednání zástupců výrobních úseků

Představitelé výrobních úseků ředitelství firem skupin

Metrostav a Doprastav se sešli na pravidelném jednání

na stavbě Trojského mostu, který je součástí stavby

tunelového komplexu Blanka. Po vzájemných informacích

o nově zahajovaných stavbách a o možné spolupráci

či kooperaci se seznámili s postupem prací na mostě.

Odborný výklad jim poskytl Ing. Robert Brož, Ph.D.,

z divize 5, který účastníky jednání po stavbě Trojského

mostu provedl spolu s Ing. Petrem Koukolíkem.

Úspěšné zvládnutí technologie ražeb jednokolejných traťových tunelů pomocí plnoprofilových tunelovacích strojů

typu TBM-EPB (TBM) na metru V.A patří mezi nejvýznamnější události v soudobé historii Metrostavu. Dokazuje, že

jeho pracovníci jsou schopni osvojit si náročné moderní technologie, a doplnit tak nabídku největší současné české

stavební firmy o nové specializované výrobní postupy. Více informací naleznete na stranách 2, 3 a 4.

Práce s TBM-EPB – Tondou a Adélou

– se Metrostavu podařila str. 3

Moderní dominanta

S téměř měsíčním předstihem začal 9. prosince obyvatelům i návštěvníkům Chebu sloužit nový dopravní terminál. Za 11 měsíců ho postavilo sdružení, ve kterém

Metrostav zastupoval tým karlovarského oblastního

zastoupení divize 9 vedený Ing. Karlem Hesem.

Na části náměstí Dr. Milady Horákové před chebskou

železniční stanicí vyrostlo za necelý rok šestiúhelníkové

Buscentrum, kolem kterého se soustředně rozkládají

příjezdová a odjezdová stání MHD. Dvoupatrový objekt

ze skla, oceli a betonu na první pohled poutá pozornost

dvanácti ocelovými špicemi – pylony, na nichž jsou zavěšeny prosklené markýzy jako přístřešky pro cestující (foto). V přízemí nově postavené budovy je nejen informační

středisko, úschovna kol a občerstvení pro cestující, ale

i prostory pro odpočinek řidičů a provozní zázemí objektu. V jeho prosklené hexagonální nástavbě pak pracuje

dispečer, který řídí odjezdy a příjezdy autobusů.

„Stavbu terminálu jsme neprováděli vlastními silami,

jen jsme ji inženýrsky řídili,“ říká vedoucí projektu Ing. Karel Hes a doplňuje: „Díky profesionálnímu přístupu kolegů

ze sdružení, zejména z firmy ALGON, byla stavba bezproblémová a budu na ni rád vzpomínat.“ Divize 9 přitom dostala v Chebu za úkol to nejsložitější – vybudovat veškeré

stavební objekty. Buscentrum z prefabrikátů s ocelovými

konstrukcemi a skleněnými výplněmi, paravány na ochranu cestujících před větrem a stání pro linkové autobusy

postavila dokonce na klíč, a to včetně instalací a zabezpečovacích i komunikačních systémů a vybavení.

„Hned na začátku díla jsme museli navíc přepracovat

statickou část projektové dokumentace na výrobu celé konstrukce zastřešení,“ vzpomíná na obtíže zakázky

Ing. Hes. „Po konzultacích se statikem, dodavatelem

ocelových prvků i jinými odborníky se nám ji podařilo

navrhnout tak, že jsme při snížení výrobních nákladů její

prvky zesílili a navíc usnadnili jejich budoucí údržbu.“

obnova mostu potrvá rok, výluka jen 49 dní

Zaměstnanci provozu mostních technologií pod vedením Ing. Martina Řediny z divize 4 začali pracovat

na rekonstrukci nevyhovujícího železničního mostu

přes Labe na trati Děčín – Jedlová. Oceláři z divize 3

jim dodají novou příhradovou konstrukci, která bude

muset starý most nahradit při nezvykle krátké výluce.

„Krajní pole příhradové konstrukce mostu budou

přímopásová, střední pole bude mít horní pás kruhově

zakřivený. Oceláři z týmu Ing. Jindřicha Hátleho je začnou

vyrábět již v lednu,“ popisuje Ing. Ředina a doplňuje:

„My stavbu zahájíme v prosinci přípravnými pracemi

a tryskovou injektáží podzákladí. Na jaře začneme v Labi

vedle původních mostní pilířů stavět pomocné provizorní

podpěry z inventárního materiálu PIŽMO.“

Od 17. srpna do 4. října potom stavaři musí během

výluky odstranit železniční svršek z mostu a předpolí,

odtěžit štěrkové lože, přeložit kabely, svěsit trakce a snést

původní ocelovou konstrukci. Na klenbové části mostu

vybetonují nové nosné desky, provedou izolace a odvodnění. Pomocí mikropilot zesílí únosnost stávajících

kamenných pilířů v řece, které zasanují. Ubourají úložné

prahy, vybetonují nové a osadí i nová ložiska.

Ocelová příhradová konstrukce mostu o hmotnosti

785 tun už bude v té době čekat na pomocných podpěrách

nad řekou. Montéři ji kombinací příčných a podélných zásunů jednotlivých polí přemístí do definitivní pozice, kde

ji doplní železniční svršek. „Na projektu, který ukončíme

příští rok v listopadu, bude nejobtížnější rozvržení a rychlé provedení všech prací při extrémně krátké výluce,“

upozornil Ing. Ředina na nejkritičtější bod zakázky.

Rekonstrukci mostu slavnostně zahájil 28. listopadu

za Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský.

Věří, že ji divize 4 zvládne včas a od 5. října 2013 začnou

vlaky jezdit v Děčíně přes Labe rychleji a bezpečněji.

02/2010

12/2010

Mezi stanicemi Děčín hlavní nádraží (v Podmoklech)

a Děčín východ jezdí vlaky už déle než 140 let. Jejich

cestu umožňuje 358 m dlouhý železniční most, který

překonává Labe, ústí řeky Ploučnice a jejich inundační

území. Z toho původního, postaveného v roce 1868,

zůstaly jen kamenné oblouky, pilíře v Labi a opěry

dvou ocelových přemostění. Delší z nich, 152 m dlouhá

konstrukce přes Labe, byl vyměněný už v letech 1895

a 1976. Druhá výměna měla být jen dočasná, přesto

po provizorním přemostění ŽM16 jezdily vlaky 36 let.

Na jeho náhradě se díky dotaci z EU pracuje až teď.

Jednotlivé ocelové díly konstrukce musely být navíc

vyrobeny s vysokou, až strojařskou přesností a musely

do sebe dokonale zapadat. V Chebu tak rozhodně neplatilo ustálené rčení, že pro zedníka není na stavbě deset

centimetrů žádná míra.

Až kolem náměstí vyrostou nově zasazené stromy,

vytvoří hlukovou i prachovou clonu mezi novým dopravním terminálem a stávající bytovou zástavbou. Už dnes

se ale mohou obyvatelé Chebu a jeho okolí radovat z bezpečnějšího provozu dopravy a krytého přechodu mezi

autobusovým a železničním nádražím.

Vybudování chebského dopravního terminálu z větší

části hradila EU. Ředitel divize 9 Metrostavu Ing. Petr Zábský jeho stavbu při slavnosti 10. prosince uzavřel: „Jsem

rád, že se nám takto zajímavé a pěkné dílo podařilo.“

Tři roky života s Tondou a Adélou

O moderních TBM snili tuneláři z Metrostavu už od 70. let

20. století, kdy na stavbě metra I.A pracovali s ruskými

mechanizovanými štíty TŠčB-3. Snímky na podvalu novin

však začínají až v únoru 2010, kdy zástupci Metrostavu

a firmy Herrenknecht podepsali smlouvu na dodávku

TBM-EPB s výrobními čísly S-609 a S-610, kterým

pacienti z Kliniky dětské chirurgie FN v Motole vymysleli

jména Tonda a Adéla. Ražby zahájil 10. dubna 2011

Tonda, do cíle oba stroje dorazily 26. listopadu 2012.

02/2011