strana 2

Vánoce se blíží

Ptáme se

Před koncem roku se zaměstnanci všech divizí Metrostavu pravidelně scházejí se svými obchodními partnery. Tato tradiční divizní setkání se během let stala

vyhledávanou příležitostí pro příjemné chvíle strávené

s lidmi, kteří při své dlouhodobé profesionální spolupráci už dávno překročili hranice formálních vztahů.

Jako první se letos se svými hosty setkali pracovníci

divize 9. Ve čtvrtek 29. listopadu jim na úvod večera

v pražském hudebním klubu SaSaZu v Holešovicích

zahrála pop-rocková skupina Chinaski (foto č. 1). Druhý

snímek ve fotosloupku přináší svědectví o tom, že se její

vystoupení všem přítomným opravdu velmi líbilo.

Ing. Ivana Hrdiny,

výrobně-technického ředitele akciové

společnosti Metrostav

Komplex Nová Kavalírka vítá své obyvatele

1

2

3

Nejsložitější byla stavba železobetonového mostu ve

Štítarech. Hygienici zde totiž výrazně omezili pracovní

dobu, aby dílo nerušilo místní usedlíky. Některé ze strojů

stavaři museli dokonce clonit mobilními protihlukovými

zábranami, aby nepřekročily povolené hlukové limity.

I přesto, že stavební povolení na stavbu tohoto zhruba

400m mostu nabylo právní platnosti až v listopadu 2010,

divizi 4 se jej podařilo dokončit v šestiměsíčním předstihu.

Dnes už před lomozem projíždějících aut obyvatele chrání

ně a často pobývá v Kyjevě. „Každý plnil úkoly tak, jak

měl. Stavba se mi tak s podporou divize řídila poměrně

snadno, zvlášť proto, že práce na místě řídil Ing. Miroslav

Gottwald, který měl o všem přehled,“ říká Ing. Čáp.

Obchvat měl být podle harmonogramu průjezdný už

před dvěma lety, jeho dokončení však zabránily právní spory. Když při jeho letošním slavnostním otevření

přestřihl symbolickou pásku i ředitel divize 4 Ing. Josef

Neuwirth, předal tak místním dlouho očekávaný dárek.

Co pro vedení společnosti znamená ukončení ražeb

traťových tunelů na metru V.A pomocí TBM?

Potvrzení toho, že máme schopné lidi, kteří si umí rychle

a kvalitně osvojit velmi sofistikovanou technologii, o níž

snily celé generace českých tunelářů. Dr. Martin Herren­

knecht mi řekl, že většinou trvá tři až čtyři zakázky, než se

raziči s TBM seznámí, a udivilo jej, že náš tým to dokázal

v průběhu jediné stavby a přitom dodržel všechny termíny. Ovládnutí TBM byla dlouhodobá práce velké plejády

lidí, kterým děkuji. Po tom, co teď dokázali, se nebojím

žádné další technicky náročné výzvy.

Splnily TBM vše, co se od nich očekávalo?

Dá se říct, že ano. Při stavbě metra jsme ale neměli možnost vyzkoušet si dlouhou kontinuální ražbu a odhalit s ní

spojená rizika. Práce TBM totiž přerušovaly průtahy stanicemi nebo přepojovacími místy a to nebylo ideální. Raziči

sice ve špičkách dosáhli výborných výsledků – Adéla třeba vyrazila rekordních 39 m tunelu za 24 hodin – něco jiného ale bude držet vysoký průměrný výkon dlouhodobě.

Odhalili jsme i některé momenty, které práci komplikovaly

a jejichž rozsah jsme si předem nedokázali představit.

Třeba správné nastavení receptury pěn, které jsme museli

vybalancovat tak, aby se jich spotřebovalo málo a přitom

aby se nadmíru neopotřebovávaly řezné nástroje, neucpávala komora či šnek a hornina byla přepravitelná, nebyla

příliš tekutá a dala se dobře ukládat na skládku.

Když si dnes vzpomenete na práci s tunelovacími stroji, co se vám osobně nejdřív vybaví?

Vzpomínka na Vancouver, kam jsme v roce 2006 zajeli

s projektanty metra V.A za profesorem Zdeňkem Eisensteinem a poprvé se bavili o možnosti využít při této

zakázce TBM. A pak finální prorážka obou strojů po boku

Dr. Herrenknechta, při níž se nám kanadský sen splnil.

Jaké jsou plány na další využití razicích štítů?

Mohli jsme si vybrat, zda stroje vrátíme výrobci, nebo si je

ponecháme. Rozhodli jsme se pro to druhé, a proto je teď

naším hlavním úkolem zajistit pro TBM práci. Jejich využití je však striktně limitované průměrem a typem. Zakázek

podobného druhu, jako byla teď v Praze, je ale celá řada,

speciálně na východ od nás. Sledujeme projekty v Ázerbájdžánu, na Ukrajině i v Bělorusku, nejraději bychom je

však použili na stavbě trasy D pražského metra.

Existuje nějaká jiná moderní technologie, kterou by

si měl a chtěl Metrostav v blízké budoucnosti osvojit?

V podzemním stavitelství ne, tady ovládáme snad vše.

Sice jsou ještě jiné druhy štítů, třeba bentonitový, se kterým jsme nepracovali, a také jsme ještě nerazili s pomocí

zmrazování, ale to bych si ani nepřál zkoušet, to znamená práci v nejobtížnějších geologických podmínkách.

Ani v pozemním stavitelství mě teď nic nenapadá, spíš

bychom měli ještě zvládnout řízení výstavby technologických celků, třeba paroplynových zdrojů či jiných technologických dodávek. Komplexní zakázky se totiž zvlášť

na východě Evropy objevují stále častěji. Když ke stavařině přidáme ještě technologické dovednosti, Metrostav

získá v budoucnosti více příležitostí pro práci.

02/2011

04/2011

06/2011

Jen dva týdny před Štědrým dnem začnou klienti společnosti Central Group přebírat klíče od svých nových

domovů. Tým Ing. Davida Tůmy z divize 6 pro ně právě

dostavěl bytový komplex Nová Kavalírka – pět propojených bytových věží se 140 nadstandardními byty, které

na Smíchově vyrostly během pouhých 19 měsíců.

Práce na něm divize 6 zahájila v květnu 2011 a stavbaři vedení Ing. Davidem Tůmou svůj úkol zvládli na jedničku. S výstavbou bytových domů pro stejného investora

už totiž mají bohaté zkušenosti, takže bezproblémové

střídání jednotlivých profesí narušovala jen náročná logistika celé stavby. „Skladovací plochy a prostor pro

založení stavby se totiž nacházely ve stávající zástavbě

a byly velice stísněné. Při dokončování šestimetrových

násypů ve vnitrobloku už na staveništi nezbylo prakticky

téměř žádné volné místo,“ vzpomíná Ing. Tůma.

V těsné blízkosti parku Kavalírka a nedaleko stejnojmenné usedlosti teď na půdorysu ve tvaru písmene

U stojí celkem pět propojených věží s až osmi nadzemními

podlažími (foto). Přesto, že komplex je zasazen do svahu,

má jen jedno částečné podzemní podlaží a jeho ostatní

části vystupují nad terén. V každé věži, označené písmeny

A až E, se nachází od 16 do 40 bytů s velikostí 1+kk až

4+kk. Nejmenší má rozlohu 32 m2, ty největší pak 114 m2.

Součástí většiny přízemních jednotek je předzahrádka,

ostatní mají balkon nebo terasu. Nechybějí jim ani sklepy

a parkování je pro majitele bytů zajištěno v suterénu.

Podle Ing. Tůmy se zakázka na stavbu Nové Kavalírky

příliš nelišila od předchozích projektů stejného investora.

Snad jen v tom, že tentokrát častěji požadoval dodatečné

úpravy v některých bytech a objevilo se i víc pozdě zadaných klientských změn. Stavbařům se ale skluz, který se

kvůli tomu projevil, podařilo dohnat.

Kdo by se ale domníval, že po dokončení stavby už

může tým Ing. Tůmy myslet na Vánoce, ten by se spletl.

Stejně jako při zahájení stavby Nové Kavalírky, kdy pracovníci divize 6 dokončovali pro společnost Central Group

bytový dům M na pražském Zličíně, i teď už mají o další

práci postaráno. Stejný investor si je totiž vybral, aby mu

postavili další bytový dům, tentokrát se 180 byty v Praze-Kamýku. To už bude po Zahradním Městě, Metropoli Zličín a Nové Kavalírce čtvrtý projekt pro společnost Central

Group, pod kterým bude podepsána divize 6 Metrostavu.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Předvánoční dárek pro obyvatele Kolína

Provoz na obchvatu Kolína, téměř osmikilometrovém

úseku silnice I/38, byl slavnostně zahájen 7. prosince.

Na stavbě, kterou spolufinancovala EU, se významně podílela i divize 4 Metrostavu – její tým vedený

Ing. Radimem Čápem tu řídil výstavbu čtyř velkých

mostů. Dva z nich, přes Štítarské údolí a drážní nadjezd, stavěli zaměstnanci provozu mostních technologií divize 4, ocelové konstrukce jim dodala divize 3.

protihlukové stěny (foto č. 1), které jsou spolu s ostatními

prvky mostu navrženy tak, aby zapadly do okolní zástavby.

Druhý most Metrostavu – spřažený ocelovobetonový

drážní nadjezd pro převedení trati Kolín–Ledečko přes

silnici I/38 (foto č. 2) – prošel kolaudací v létě 2009. Včas

byly hotové i mosty přes Pekelskou rokli a Polepské údolí.

Při řízení stavby Ing. Čáp spoléhal na svůj tým, protože

je už skoro rok ředitelem divizního zastoupení na Ukraji-

4

Divize 2 si pro letošní rok zvolila za doprovod předvánočního večírku filmové představení. V neděli 2. prosince

obsadila hlediště kina Lucerna, kde ji před následnou

volnou zábavou pobavil francouzsko-španělský film z kuchařského prostředí nazvaný Ano, šéfe!, jehož hlavním

protagonistou je známý herec Jean Reno.

Kolegové z divize 8 potom v úterý 4. prosince zaplnili

celý konferenční sál v sídle České národní banky. Vystoupení známého slovenského zpěváka Miroslava „Mekyho“

Žbirky (foto č. 3, 4) uvolnilo napjatou předvánoční atmosféru a naladilo je na příští hodiny společně strávené při

neformálním setkání.

Předvánočním akcím dalších divizí Metrostavu se budeme věnovat v prvním čísle novin roku 2013. Můžete se

těšit na fotografie z vystoupení Richarda Müllera, skupiny

Beatles revival a známého houslisty Jaroslava Svěceného,

na které své hosty pozvaly divize 5, 6 a 11.

02/2011

O ohlédnutí za prací tunelovacích strojů jsme požádali

výrobně-technického ředitele Metrostavu. Zvládnutí

ražeb pomocí TBM totiž rozšířilo i počet vnitropodnikových nosných technologií, které Metrostav ovládá.

1

2