Předvánoční setkání divizí
xxxx
více
fotoreportáži na
4
letosvedoprovodila
jenstr.
hudba
19. prosince 2013 / 22 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Mgr. Jany Kořínkové,
vedoucí ÚPEM Metrostavu str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Vážení spolupracovníci
Krátce / Aktuálně
Změna kontaktu CzTA ITA-AITES
Po mnoha letech spolehlivé práce opustí Ing. Miloslav
Novotný začátkem roku 2014 kancelář České tunelářské
asociace ITA-AITES. Novým generálním sekretářem tohoto
sdružení, které spojuje odborníky z oblasti podzemního
stavitelství v České republice a jehož předsedou je
výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina,
se od ledna stane Ing. Markéta Prušková, Ph.D. Její
e-mailová adresa pruskova@ita-aites.cz i mobilní telefon
s číslem 702 062 610 jsou funkční už dnes.
Pozvánka na lyže
Zimní sportovní hry
Metrostavu se v roce 2014
uskuteční 24. a 25. ledna
v lyžařském areálu Šachty
ve Vysokém nad Jizerou.
V pátek budou sjezdaři ve
dvou kolech závodit v obřím
slalomu a v sobotu se závodníci utkají v běhu na lyžích
klasickým stylem. Přihlášku a podrobnější informace,
týkající se také nových kategorií v závodech žen, najdete
na intranetu na adrese http://it.metrostav.cz/zsh-2014.
Návrat vlaků
Poprvé po více než dvou
měsících výluky projely
v pátek 29. listopadu vlaky
po zrekonstruovaném
železničním mostě mezi
hlavním a východním
nádražím v Děčíně. Jeho
konstrukci přes Labe vyměnil tým Ing. Martina Řediny
z divize 4. Prvním vlakem, který řeku překonal po novém
přemostění, byl osobák na Jedlovou. Následujícího dne po
mostě začaly jezdit i rychlíky na Liberec.
Metrostav se stěhuje
do nového sídla na adresu
Koželužská 2450/4,
180 00 Praha 8-Libeň.
Rozložení divizí a úseků centrály
najdete v těchto novinách na straně 2.
Pomáhá, kde je třeba
Metrostav se zapojil do sbírky SOS Filipíny, kterou
uspořádala obecně prospěšná společnost Člověk v tísni. Při firemní akci na ni přispělo 255 zaměstnanců,
kteří celkem věnovali téměř 157 000 korun. Jako výraz
podpory sociálního cítění svých lidí Metrostav částku
zdvojnásobil, takže na pomoc potřebným pošle celkem
314 000 Kč. Děkujeme také těm, kdo projevili solidaritu a dar poskytli i v jiných veřejných sbírkách.
Člověk v tísni dnes ve filipínských oblastech zasaže
ných tajfunem Haiyan poskytuje práci 650 lidem. Provi
zorně opravují školy a podílejí se i na čistění cest, které
vedou do zapadlých vesnic, kam řádění živlů znemožnilo
přístup. Na ostrově Bantayan společnost rozdělila potra
vinovou pomoc 1250 rodinám a poblíž Taclobanu zajistila
330 rodinám hygienické balíčky, purifikační tablety a ná
doby na vodu. V nejbližší budoucnosti se Člověk v tísni
chystá ve dvaceti městských částech postupně opravovat
poničené veřejné záchody. Na ostrově Bantayan připra
vuje distribuci materiálu a nářadí na opravu 1100 obydlí.
Obecně se společnost bude věnovat opravě škol a hygie
nických zařízení, obnově živobytí a veřejným pracím. Tuto
pomoc by nemohla provést bez stovek dárců, kteří na
konto SOS Filipíny přispěli. Díky patří všem, kdo pomohli.
Metrostav_22_2013.indd 1
Právě končící rok 2013 přinesl naší firmě řadu úspěchů:
dokončili jsme práce na metru v Helsinkách, odevzdali
do provozu logistický terminál v Bělorusku, pracujeme
na technicky excelentní energetické stavbě v Prunéřově,
získali jsme velkou a prestižní zakázku ve Varšavě, osm
kilometrů dlouhý tunel na Islandu a konečně jsme pode
psali kontrakt a zahájili práce na Ejpovickém tunelu, který
bude nejdelší na železniční síti.
Na přelomu roku se celá Skupina Metrostav stěhuje
do nových prostor, které přinesou kvalitní pracovní pro
středí na straně jedné a lepší možnosti organizace práce
a úsporu nákladů pro celou Skupinu na straně druhé.
Stěhování je vždy trochu bolestný proces, ale doufám,
že poté, až se všichni v novém zabydlíme, se očekávaný
příznivý efekt dostaví.
Jak jsem se již zmínil, hodně se nám toho povedlo,
ale máme také potíže. Metrostav v letošním roce dostihla
již pět let trvající deprese oboru stavebnictví a poprvé
za dlouhou dobu jsme museli snížit počet zaměstnanců.
Pravda, jde jen zhruba o pět procent a snížení nepostihuje
technickou podstatu společnosti ani výrazně neomezuje
naše kapacitní možnosti, ale je to vždy špatné, pokud
se firma zbavuje lidí, které za nemalé náklady vychovala
a kteří v ní hledali své životní uplatnění.
Obecně se má za to, že potíže v našem oboru jsou způ
sobeny nedostatkem peněz. Není to ale důvod jediný a já
se domnívám, že ani hlavní. Za rok 2012 totiž například
Státní fond dopravní infrastruktury vrátil neutracených
deset miliard Kč, za letošní rok to bude miliard čtrnáct.
Spolu s fondy EU, které nelze čerpat bez přispění z tuzem
ských zdrojů, je to již částka, za kterou by šlo postavit ně
kolik desítek kilometrů dálnic – příští rok se však nebude
uvádět do provozu ani kilometr jeden.
Příčinou této situace je mizerné legislativní prostředí.
V dobré víře přijímané zákony a jejich četné novely nás
dovedly do stavu, že legálním a zároveň logickým a ro
zumným způsobem připravovat, zadávat a řídit stavby
se nedá. Ten, kdo se o to přesto pokusí, se vystavuje
nebezpečí trestního stíhání. Řešení problémů podáváním
trestních oznámení se stalo pravidlem.
Orgány činné v trestním řízení selektivně a účelově
uplatňují zákon o trestní odpovědnosti právnických osob
a slídí za každým pochybením.
Stavební zákon, který umožňuje prakticky nekonečná
odvolávání, vede k nepředstavitelně dlouhé legislativní
přípravě staveb do té míry, že – i kdyby byly zdroje ne
omezené – není dnes co stavět. Nevím již, kolik staveb
jsme začali s několikaletým zpožděním.
Když se konečně investorům podaří legislativní proces
dokončit – a já je za to nesmírně obdivuji – přichází oka
mžitě další bariéra. Zákon o zadávání veřejných zakázek.
Je to zmetek. Má více novel, než kolik let je v účinnosti.
Znemožňuje vybrat pravého dodavatele. A když už se
konečně podaří soutěž ukončit, nastává investorům další
dilema: požadavek zákona provést a dokončit projekt
prakticky beze změn. To, zejména u velkých složitých
staveb, vůbec není možné.
Zákon o veřejné zakázce, nebo spíše jeho extenzivní
výklad, je pak důvodem i dnešních potíží ve výstavbě
tunelového komplexu Blanka. Spor o to, zda lze, či nelze
akceptovat změny projektové dokumentace v průběhu tak
složité a v živém organismu města prováděné stavby, je
nicotný a měl by být vyřešen logicky v zájmu města Pra
hy a jejích obyvatel. Dnešní spor o případnou neplatnost
smlouvy je sporem zástupným.
Obrátili jsme se s jeho řešením na rozhodčí soud
i přesto, že nikdy nebylo naší politikou veřejně se s inves
torem přít, a tím medializovat jeho potíže. Tento krok jsme
udělali poprvé v historii naší společnosti, protože nebyl
ani náznak jiného, nám bližšího řešení. Nadále jsme však
připraveni smírné řešení mimosoudně hledat.
To, co v současnosti řešíme, vyžaduje maximální na
sazení všech čelných funkcionářů naší společnosti i všech
manažerů na stavbách.
Proto i já osobně musím přehodnotit svá dřívější roz
hodnutí. Před necelým rokem jsem vás, vážení spolupra
covníci, informoval o svém úmyslu odejít – po dokončení
Blanky – z výkonné exekutivy společnosti.
Osud rozestavěného tunelového komplexu je však
dnes nejistý a stabilita Metrostavu musí být zajištěna.
Proto jsem se rozhodl zůstat ve své pozici do té doby,
dokud se dnešní problémy nevyřeší. Opačný přístup bych
považoval za zradu firmy, které si vážím a kde pracuji po
celý svůj život.
Děkuji vám všem za práci, kterou jste pro naši společ
nost vykonali v roce 2013, přeji vám hezké Vánoce a těším
se, že se nám překážky, o kterých jsem se zmínil, podaří
v následujícím roce 2014 společně překonat.
Spoléhat na vlastní zaměstnance se
Metrostavu vyplácí str. 2
Dárek k Vánocům – školní pavilon
v Luštěnicích str. 3
Tramvaje na Evropské třídě jezdí po
nových kolejích str. 3
Vysoká a přitažlivá
V Praze 8 – Vysočanech dokončuje tým Ing. Kamila
Štrobla, Ph.D., z divize 3 Rezidenci Eliška (foto), která
se jako nejvyšší čistě bytový dům u nás tyčí do výšky
93 m nad Freyovu ulici. Do hraniční stovky, od níž
bývají obytné budovy označovány za mrakodrapy, jí
chybí pouhých sedm metrů. Ve dvou věžích zahrnuje na
360 bytových jednotek, a tak není divu, že zvlášť místní
šetření hasičů při kolaudačním řízení dlouho trvalo.
Protipožární ochrana tohoto objektu pro až 1200 osob
je totiž na naše poměry značně složitá.
„Při funkčních zkouškách protipožárních systémů
k nám přijela celá jednotka hasičů, aby se s vnitřním uspo
řádáním Elišky seznámili a ověřili si v ní pohyb i možnosti
rádiového spojení,“ vzpomíná Ing. Štrobl a vysvětluje:
„Dorozumívání tu totiž ztěžuje odhlučněný dilatační celek
komunikačního jádra, které schodištěm a výtahy obsluhu
je obě přilehlé bytové věže. Jeho zdvojené železobetonové
stěny způsobují vyšší neprostupnost pro rádiové vlny
mobilních telefonů či vysílaček, než je obvyklé. Hasiči
si tak museli na vlastní kůži vyzkoušet, jak se tu budou
domlouvat, kde co v objektu ve skutečnosti je a jak se to
ovládá. V Elišce navíc převažují malometrážní byty, a tak
se dá očekávat, že tu může žít hodně dětí nebo starších
osob. I jejich únik po dvou schodištích nebo jedním eva
kuačním výtahem by v případě požáru nesměl trvat déle
než sedm minut od vyhlášení poplachu.“
Společné prostory chrání v Elišce systém elektrické
požární signalizace (EPS) doplněný reproduktory pro vy
hlášení požáru. V každé bytové jednotce jsou navíc nain
stalována autonomní čidla. Rozvody sprinklerů v garážích
projektant navrhl jako suchovody, aby v zimě nezamrzaly.
V případě potřeby budou zavodněny z uličního řadu, což je
velmi nezvyklé řešení. Zavodněné i nezavodněné rozvody
požární vody v nadzemních podlažích budovy doplňují dvě
posilovací stanice a v posledním 27. NP je nad komunikač
ním jádrem umístěna požární nádrž s 22 kubíky vody.
Kolaudace Rezidence Eliška trvala několik dnů a pro
běhla úspěšně. Koncem prosince dílo převezme investor
a začátkem roku 2014 si byty začnou přejímat jejich noví
majitelé. „Pro nás stavba skončí v únoru s odstraněním
posledních vad a nedodělků. Budu na ni vzpomínat rád
jako na náročné dílo, ve kterém souběžně vznikaly hrubé
nosné konstrukce a s odstupem jen pár pater je v prachu
následovaly dokončovací práce včetně finálních obkladů.
Architektonicky přitažlivou stavbu se nám podařilo po
stavit za pouhých 28 měsíců – díky spolupracovníkům,
investorovi, projektantům z firmy ATREA i Ing. arch. Iva
nu Sládkovi, který nám vycházel vstříc a akceptoval naše
požadavky u detailů, které by v budoucnosti mohly přiná
šet komplikace,“ uzavírá Ing. Štrobl.
Jiří Bělohlav,
prezident Skupiny Metrostav
17.12.13 15:21