Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 1
xxxx
více ve fotoreportáži na str. 4
METROSTAV A.S. ČLEN DDM GROUP
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
že spolupracovníci
Změna kontaktu CzTA ITA-AITES
Po mnoha letech spolehlivé práce opustí Ing. Miloslav
Novotný začátkem roku2014 kancelář České tuneřské
asociace ITA-AITES. Novým generálm sekretářem tohoto
sdružení, které spojuje odborníky zoblasti podzemního
stavitelství v České republice a jehož předsedou je
výrob-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina,
se od ledna stane Ing. Markéta Prušková, Ph.D. Její
e-mailová adresa pruskova@ita-aites.cz i mobilní telefon
sčíslem 702 062610 jsou funní už dnes.
Pozvánka na lyže
Zimní sportovní hry
Metrostavu se v roce 2014
uskuteční 24. a 25. ledna
v lyžském areálu Šachty
ve Vysom nad Jizerou.
Vpátek budou sjezdaři ve
dvou kolech závodit voím
slalomu avsobotu se závodci utkají v běhu na lyžích
klasickým stylem. Přihlášku a podrobnější informace,
týkající se také nových kategorií v závodech žen, najdete
na intranetu na adrese http://it.metrostav.cz/zsh-2014.
Návrat vlaků
Poprvé po více než dvou
měsících výluky projely
vpátek 29. listopadu vlaky
po zrekonstruovaném
železničním mostě mezi
hlavním a východním
drím v Děčíně. Jeho
konstrukci přes Labe vyměnil tým Ing. Martina Řediny
zdivize 4. Prvním vlakem, který řeku překonal po novém
přemostění, byl osobák na Jedlovou. Následujícího dne po
mostě začaly jezdit i rychlíky na Liberec.
Metrostav se stěhuje
do noho sídla na adresu
Koželužská 2450/4,
180 00 Praha 8-Libeň.
Rozložení divizí a úseků centrály
najdete v těchto novinách na straně 2.
Ptáme se: Mgr. Jany Kořínkové,
vedoucí ÚPEM Metrostavu str. 2
Spoléhat na vlastní zaměstnance se
Metrostavu vyplácí str. 2
Dárek k Vánocům – školní pavilon
vLuštěnicích str. 3
Tramvaje na Evropské třídě jezdí po
nových kolejích str. 3
edvánoční setkání divizí
letos doprovodila jen hudba
více ve fotoreporži na str. 4
19. prosince 2013 / 22 / XXV
Pomáhá, kde je třeba
Metrostav se zapojil do sbírky SOS Filiny, kterou
uspořádala obecně prospěšná spolnost Člověk vs-
ni. Při firemní akci na ni přislo 255 zaměstnanců,
kteří celkem věnovali téř 157 000 korun. Jako výraz
podpory sociálho cítění svých lidí Metrostav částku
zdvojsobil, takže na pomoc potřebným pošle celkem
314000 Kč. Děkujeme také těm, kdo projevili solidari-
tu adar poskytli i v jiných veřejch sbírkách.
Člověk v tísni dnes ve filipínských oblastech zasaže-
ch tajfunem Haiyan poskytuje práci 650lidem. Provi-
zorně opravují školy a polejí se i na čistění cest, které
vedou do zapadlých vesnic, kam řádění živlů znemnilo
přístup. Na ostrově Bantayan společnost rozdělila potra-
vinovou pomoc 1250 rodim a poblíž Taclobanu zajistila
330rodinám hygienické balíčky, purifikační tablety aná-
doby na vodu. V nejbližší budoucnosti se Člověk vtísni
chystá ve dvaceti městských částech postupně opravovat
poničené veřejné záchody. Na ostrově Bantayan připra-
vuje distribuci materiálu a nářadí na opravu 1100obydlí.
Obecně se společnost bude věnovat opravě škol a hygie-
nických zařízení, obnově živobytí a veřejm pram. Tuto
pomoc by nemohla provést bez stovek dárců, kteří na
konto SOS Filipíny přispěli. Díky patří všem, kdo pomohli.
Vyso a přitažlivá
V Praze 8 – Vysočanech dokouje tým Ing. Kamila
Štrobla, Ph.D., z divize 3 Rezidenci Eliška (foto), která
se jako nejvyšší čistě bytový dům u nás tyčí do výšky
93 m nad Freyovu ulici. Do hraniční stovky, od níž
vají obytné budovy označovány za mrakodrapy, jí
chybí pouhých sedm metrů. Ve dvou věžích zahrnuje na
360bytových jednotek, a tak není divu, že zvlášť místní
šetření hasičů při kolaudm řízení dlouho trvalo.
Protipožární ochrana tohoto objektu pro až 1200osob
je totiž na naše poměry značně složitá.
„Při funkčních zkouškách protipožárních systémů
knám přijela celá jednotka hasů, aby se s vnitřním uspo-
řádáním Elišky seznámili a ověřili si v ní pohyb i možnosti
rádiového spojení,“ vzpomíná Ing. Štrobl a vysvětluje:
„Dorozumívání tu totiž ztěžuje odhlučněný dilatační celek
komunikho jádra, které schodištěm avýtahy obsluhu-
je obě přilehlé bytové věže. Jeho zdvojené železobetonové
stěny způsobují vyšší neprostupnost pro rádiové vlny
mobilch telefonů či vysílaček, než je obvyklé. Hasiči
si tak museli na vlastní kůži vyzkoušet, jak se tu budou
domlouvat, kde co v objektu ve skutečnosti je a jak se to
ovdá. V Elišce navíc převažují malometrážní byty, a tak
se dá očekávat, že tu může žít hodně dětí nebo starších
osob. I jejich únik po dvou schodištích nebo jedním eva-
kuačním výtahem by v případě požáru nesl trvat déle
než sedm minut od vyhlášení poplachu.
Spolné prostory chrání v Elce systém elektric
požární signalizace (EPS) doplný reproduktory pro vy-
hlášení páru. V každé bytové jednotce jsou navíc nain-
stalována autonomní čidla. Rozvody sprinklerů v garážích
projektant navrhl jako suchovody, aby v zimě nezamrzaly.
V případě potřeby budou zavodněny z uličho řadu, což je
velmi nezvyklé řešení. Zavodněné i nezavodněné rozvody
požární vody v nadzemních podlažích budovy dopují dvě
posilovací stanice a v posledním 27. NP je nad komunik-
ním jádrem umístěna požární nádrž s 22 kubíky vody.
Kolaudace Rezidence Eliška trvala několik dnů a pro-
hla úspěšně. Koncem prosince dílo převezme investor
a zátkem roku 2014 si byty znou přemat jejich noví
majitelé. „Pro nás stavba skončí vúnoru s odstraněním
posledch vad a nedolků. Budu na ni vzponat rád
jako na náročné dílo, ve kterém soužně vznikaly hrubé
nosné konstrukce a s odstupem jen pár pater je vprachu
následovaly dokončovací práce včetně finálních obkladů.
Architektonicky přitažlivou stavbu se nám podařilo po-
stavit za pouhých 28 měsíců – díky spolupracovkům,
investorovi, projektanm z firmy ATREA iIng.arch.Iva-
nu Sládkovi, který nám vycházel vsíc aakceptoval naše
požadavky udetailů, které by v budoucnosti mohly přiná-
šet komplikace,“ uzavírá Ing. Štrobl.
Právě koící rok 2013 přinesl naší firmě řadu úspěchů:
dokončili jsme práce na metru v Helsinkách, odevzdali
do provozu logistický terminál v Bělorusku, pracujeme
na technicky excelentní energetické stavbě v Prunéřově,
skali jsme velkou a prestižní zakázku ve Varšavě, osm
kilometrů dlouhý tunel na Islandu a konečně jsme pode-
psali kontrakt a zahájili práce na Ejpovickém tunelu, který
bude nejdeí na železniční síti.
Na přelomu roku se celá Skupina Metrostav stěhuje
do nových prostor, které přinesou kvalitní pracovní pro-
středí na straně jedné a lepší možnosti organizace práce
a úsporu nákladů pro celou Skupinu na straně druhé.
Stěhoní je vždy trochu bolestný proces, ale doufám,
že poté, až se všichni v novém zabydlíme, se očekávaný
příznivý efekt dostaví.
Jak jsem se již zmínil, hodně se nám toho povedlo,
ale máme také potíže. Metrostav v letm roce dostihla
již pět let trvací deprese oboru stavebnictví a popr
za dlouhou dobu jsme museli sžit počet zastnanců.
Pravda, jde jen zhruba o pět procent a snížení nepostihuje
technickou podstatu společnosti ani výrazně neomezuje
naše kapacitní možnosti, ale je to vždy špatné, pokud
se firma zbavuje li, které za nemalé náklady vychovala
akteří v ní hledali své životní uplat.
Obecně se má za to, že pože v našem oboru jsou způ-
sobeny nedostatkem pez. Není to ale důvod jediný ajá
se domním, že ani hlavní. Za rok 2012 totiž například
Státní fond dopravní infrastruktury vrátil neutracených
deset miliard Kč, za letošní rok to bude miliard čtrnáct.
Spolu s fondy EU, které nelze čerpat bez přispění z tuzem-
ských zdrojů, je to již částka, za kterou by šlo postavit ně-
kolik desítek kilometrů dálnic – příští rok se však nebude
uvádět do provozu ani kilometr jeden.
íčinou této situace je mizerné legislativní prose.
V dobré víře přijímané zákony a jejich četné novely nás
dovedly do stavu, že lelním a zároveň logickým aro-
zumm zsobem připravovat, zadávat a řídit stavby
se nedá. Ten, kdo se o to přesto poku, se vystavuje
nebezpečí trestního stíhání. Řešení problémů podáváním
trestních oznámení se stalo pravidlem.
Orny činné v trestm řízení selektivně a účelově
uplatňují zákon o trestní odpovědnosti právnických osob
a slídí za každým pochybením.
Stavební zákon, který umožňuje prakticky nekonná
odvolávání, vede k nepředstavitelně dlouhé legislativ
ípravě staveb do té míry, že – i kdyby byly zdroje ne-
omezené – není dnes co stat. Nevím j, kolik staveb
jsme začali s několikaletým zpožděním.
Když se konečně investorům podí legislativní proces
dokončit – a já je za to nesmírně obdivuji – přiczí oka-
itě daí bariéra. Zákon o zadávání veřejných zakázek.
Je to zmetek. Má více novel, než kolik let je v účinnosti.
Znemňuje vybrat praho dodavatele. A když už se
konečně podí soutěž ukončit, nastává investorům další
dilema: požadavek zákona provést a dokončit projekt
prakticky beze zn. To, zejna u velkých složitých
staveb, vůbec není mož.
Zákon o veřejné zakázce, nebo spíše jeho extenziv
výklad, je pak důvodem i dnch poží ve výstavbě
tunelového komplexu Blanka. Spor o to, zda lze, či nelze
akceptovat změny projektové dokumentace vprůběhu tak
složité a v žim organismu města prováděné stavby, je
nicotný a měl by být vyřešen logicky v zájmu města Pra-
hy a jejích obyvatel. Dnešní spor o případnou neplatnost
smlouvy je sporem zástupným.
Obrátili jsme se s jeho řešením na rozhoí soud
ipřesto, že nikdy nebylo naší politikou veřejně se s inves-
torem přít, a tím medializovat jeho potíže. Tento krok jsme
udělali poprvé v historii naší společnosti, protože nebyl
ani náznak jiného, nám bližšího ře. Nale jsme však
připraveni smírné řešení mimosoudně hledat.
To, co v současnosti říme, vyžaduje maxilní na-
sazení všech čelných funkcionářů naší společnosti i všech
manažerů na stavbách.
Proto i já osobně mum přehodnotit svá dříjší roz-
hodnutí. Před necelým rokem jsem vás, vážení spolupra-
covníci, informoval o svém úmyslu odejít – po dokončení
Blanky – z výkonné exekutivy společnosti.
Osud rozestavěného tunelového komplexu je však
dnes nejistý a stabilita Metrostavu musí být zajišna.
Proto jsem se rozhodl zůstat ve své pozici do té doby,
dokud se dnešní problémy nevyřeší. Opačný přístup bych
považoval za zradu firmy, které si vážím a kde pracuji po
celý svůj život.
Děkuji vám všem za práci, kterou jste pro naši spol-
nost vykonali v roce 2013, přeji vám hezké Vánoce a těším
se, že se nám překážky, o kterých jsem se zmínil, podaří
v následujícím roce 2014 společně překonat.
Jiří Bělohlav,
prezident Skupiny Metrostav
Metrostav_22_2013.indd 1 17.12.13 15:21
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics … done (783 ms)

Rendering Strana 2 (103763): (0/1) (771 ms)

Rendering Strana 1 (103760): (0/1) (816 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3055/vth120374-1.jpg (3x)

 i3055/bg103760.svg

 i3055/vth120377-1.jpg (3x)

 i3055/vth120381-1.jpg

 i3055/vth120384-1.jpg