strana 2
Procházka s králem
Každý, kdo zavítá do západočeské toužimi, najde v jejím centru ucelené a nově vydlážděné náměstí Jiřího
z poděbrad. Jeho regeneraci dokončil tým radka Kučery z divize 9 za pouhých 17 měsíců. díky kvalifikovanému vedení stavby, řízení subdodavatelů i operativnímu
řešení neočekávaných komplikací to zvládl o více než
půl roku dřív, než lidé ve městě předpokládali.
Ve středu 4. prosince se na zrekonstruovaném náměs
tí se zprovozněnou kašnou (foto č. 1) uskutečnila malá
slavnost. Starosta města Alexandr Žák se při ní setkal
i s ředitelem divize 9 Ing. Petrem Zábským, ředitelem její
karlovarské oblasti Ing. Petrem Čermochem (foto č. 2
zleva) a místními občany (foto č. 3). Metrostavu podě
koval za rychlou a dobře odvedenou práci a ostatním za
trpělivost. „Věděli jsme, že náměstí budeme realizovat za
plného provozu, a tak jsme na uzavírky a dopravní ome
zení byli připraveni. Obyvatelé Toužimi však méně. A s tím
jsme se potýkali po celou dobu realizace,“ vzpomíná na
práce, které doprovázel rozsáhlý archeologický průzkum
a dohled památkářů, stavbyvedoucí Petr Balák.
Pod 12 000 m² dlažby se dnes na náměstí i v přilehlých
ulicích skrývají nové inženýrské sítě. Moderní městský
mobiliář doplnilo stylové veřejné osvětlení, kamerový
systém a socha krále Jiřího z Poděbrad v životní velikosti
(foto č. 4). Jeho asi 165 cm vysokou postavu, doloženou
antropologickými průzkumy pozůstatků, vytvořil akade
mický sochař Marcel Hron z litiny a váží kolem 600 kg
(foto č. 5). Každý – místní i návštěvník – se chůzí vedle
krále může přenést do roku 1469, kdy se hrad Toužim stal
městem a vážený panovník mu udělil právo hradeb.
PtáMe se
a
C
Mgr. jany Kořínkové, MBA
B
subterra
1. np
věž a
věž C
6. np – úseky generálního a obchodního ředitele
5. np – úseky výrobně-technického a obchodního ředitele
4. np – úsek ekonomického ředitele, bezpečnostní ředitel
3. np – úsek ekonomického ředitele (ÚeŘ), účtárna
2. np – úsek personálního ředitele, ÚeŘ, mzdová účtárna
6. np – divize 9
5. np – divize 2
4. np – divize 8
3. np – konferenční centrum,
divize 1 a 8, odborová organizace,
správa objektu
2. np – divize 1
věž B
1
vedoucí ÚPeM Metrostavu
7. np – úsek prezidenta skupiny Metrostav
6. np – úsek viceprezidenta skupiny Metrostav
5. np – divize 5
4. np – divize 4
3. np – divize 3
2. np – divize 6
1. np – společná podnož
recepce, podatelna,
centrum vzdělávání,
útvar dopravy, velín,
závodní stravování
schéma palmovka parku II ukazuje jeho polohu vzhledem k současné budově centrály Metrostavu v Koželužské ulici,
kde bude příští rok sídlit subterra, ale zejména rozložení nového komplexu do tří věží a, B a C. u každé z nich je rozepsáno, ve kterém podlaží budou sídlit jednotlivé divize nebo úseky centrály Metrostavu či prezidium jeho skupiny.
spoléhat na vlastní lidi se Metrostavu vyplácí
2
3
4
5
Metrostav_22_2013.indd 2
divize 3 pracuje na komplexní obnově elektrárny
prunéřov II od září roku 2012. Zatímco tým Ing. Marka Šacha provádí téměř ve všech objektech areálu
stavební práce pro generálního dodavatele díla – společnost Škoda praha Invest, tým Ing. daniela riedla
z provozu ocelových konstrukcí zde pracuje pro firmu
vítkovice power engineering. v současnosti tu montuje tři moderní kotle a využívá přitom novou metodu,
kterou aplikoval i u demontáže původní technologie.
„Při předchozích modernizacích tepelných elektráren
v České republice se výměna kotlů vždy prováděla obří
mi pásovými jeřáby zvenku kotelen po odstranění jejich
střechy. Metrostav takovou práci nikdy nedělal, ale měl
možnost ji sledovat při jiných energetických zakázkách,“
říká vedoucí projektu Ing. Riedl a doplňuje: „Vzhledem
k tomu, že tuzemský trh v současnosti nenabízí dostatek
příležitostí pro práci v našich obvyklých segmentech,
rozhodli jsme se s kolegy pokusit o průnik do jiných
oblastí stavební výroby, než kde jsme dosud působili.
Napadlo nás, že by při obnově elektráren bylo pro všech
ny zúčastněné strany výhodnější demontovat staré kotle
a nové montovat zevnitř pod střechou, protože by okolí
kotelny zůstalo volné pro další nezbytné práce a i uvnitř by
mohly pokračovat činnosti, které by se pod širým nebem
dělat nedaly. A protože máme v našem provozu schopné
techniky i zkušenosti s manipulací těžkými břemeny, třeba
díly ocelových mostů, začali jsme tuto myšlenku rozvíjet.
Po náročné přípravě jsme ve spolupráci se statiky společ
nosti Excon detailně rozpracovali technologický postup
demontáže starých a montáže nových kotlů pro Elektrár
nu Prunéřov II pomocí provizorní příhradové konstrukce
a hydraulických lisů. O proveditelnosti a přínosech našeho
nového řešení jsme dokázali přesvědčit investora i doda
vatele a jeho správnost dnes můžeme doložit v praxi.“
Tři staré kotle, vážící včetně příslušenství přes 14 tisíc
tun, už dnes díky šikovnosti našich techniků postupně na
hrazují nové. Každý z těch moderních bude mít o 40 MW
vyšší výkon než předchůdce a jejich celková hmotnost
– i s nezbytnými konstrukcemi pro upevnění – dosáhne
téměř 17 000 tun. Pracovníkům provozu ocelových kon
strukcí se je dokonce daří měnit rychleji, než předpoklá
dali, a to i přesto, že zhruba 60 m vysoké dvoutahové kotle
mají plášť svařený z tenkých trubek, a jejich konstrukční
celky jsou proto nejen těžké, ale i velmi poddajné (foto).
„Předpoklady, na nichž jsme návrh nové technologie
postavili, se ukázaly jako správné a přesně nadefinované.
Úspěšně jsme proto dokončili nejen všechny demontá
že, ale pokročili i s osazováním nových kotlů. Na kotli C
už dnes probíhají stavební zkoušky, na kotli D začnou
v únoru a na posledním E asi o měsíc později,“ popisuje
Ing. Riedl. K dokončení práce v kotelně pak zbude jeho
týmu ještě dodělat a odzkoušet tzv. netlakový celek, te
dy kanály horkých vzduchů, a nezbytné konstrukce pro
obsluhu. Těchto drobných galerií bude tolik, že je oceláři
z divize 3 nestačí sami vyrobit.
K prvnímu zapálení kotle C by mělo dojít v polovině
roku 2014 a do zkušebního provozu by potom Elektrárna
Prunéřov II měla vstoupit o rok později – s vyšším výko
nem a nižšími emisemi.
Jana Kořínková vystudovala psychologii na Filozofické
fakultě uK a ekonomické vzdělání si doplnila v MBa
programu řízeném britskou sheffield-Hallam university. přes deset let pracovala v oblasti výběru, vyhledávání, hodnocení a rozvoje zaměstnanců, v poslední
době jako nezávislý konzultant. letos v červnu se stala
vedoucí útvaru personálního marketingu Metrostavu.
Co je hlavní náplní práce vašeho útvaru?
Jak říká personální ředitel Metrostavu, naším úkolem je
zajistit správné lidi na správné místo a ve správný čas.
Spolupracujeme proto s vysokými i středními školami
na výchově studentů, pomáháme s náborem nových
zaměstnanců a s výběrem a rozvojem perspektivních
a talentovaných kolegů v rámci projektu přípravy perso
nálních rezerv.
počet zaměstnanců Metrostavu se kvůli nedostatku
práce snižuje. proč na druhé straně přijímá nové?
Přijímání nových pracovníků se týká zejména těch katego
rií zaměstnanců, které zajistí budoucnost firmy v delším
časovém horizontu – absolventů vysokých škol a učňů.
Dále se jedná o obsazování specifických pracovních pozic
a profesí – teď třeba už delší dobu hledáme autojeřábníka
se všemi profesními průkazy. Jedině díky projektu spolu
práce se středními technickými školami se firmě podařilo
zvrátit nepříznivý trend poklesu počtu a stárnutí dělnic
kého personálu pro její nosné technologie. Metrostav
nechce ztrácet kvalitní a kvalifikované lidi, proto úzce spo
lupracujeme s personálními manažery divizí a s útvarem
personálních služeb. Než začneme hledat nové pracovníky
„z ulice“, pátráme nejprve uvnitř firmy a stejně tak pečlivě
posuzujeme, zda bychom pro zaměstnance, kterého čeká
propuštění, nenašli uplatnění jinde, v jiné divizi či dceřiné
společnosti. Fungování tohoto interního trhu práce přináší
výhody oběma stranám.
provádíte výběrová řízení pro centrálu. čím můžete
pomoci personálním manažerům v divizích?
Ovládáme metodiku i složitějších náborů, umíme pora
dit, jak správně nastavit profil hledané pozice. Konečné
rozhodnutí, koho vybrat, však dělá liniový manažer, který
nového kolegu hledá, my mu ale v rozhodování můžeme
pomoci. Sama mám za sebou řadu pohovorů a mám tak
možnost srovnání. Jako psycholog si navíc uvědomuji
souvislosti, které jiným mohou uniknout. Mimo jiné i to,
že se při výběru nemám nechat ovlivnit prvním dojmem,
který někdy nemusí být správný.
Jak poznáte, koho doporučit?
Na to je těžká odpověď. Po celou dobu rozhovoru se sna
žím být otevřená ke všemu, co uchazeč sděluje. Přemýš
lím přitom, jak to, co říká a co dělá – ale i to, co neříká
a nedělá, zapadá do obrazu optimálního kandidáta na kon
krétní pozici k danému spolupracovníkovi. Nejzásadnější
je, zda vyhovuje hodnotami a postoji. Důležité je i to, jaké
má zkušenosti, jak rychle se dokáže učit nové věci a co
preferuje liniový manažer, jenž budoucího kolegu vybírá.
Co považujete při své práci za nejobtížnější?
Náročná jsou setkávání s lidskými osudy. Na poptávku
z naší strany se ozývá mnoho uchazečů o zaměstnání.
Je vidět, že získat práci ve stavebnictví je v současnosti
těžké. Lidé dlouho nemohou najít uplatnění a to má velký
vliv na jejich psychiku. A my z řady kandidátů můžeme
vybrat jenom jednoho...
Máte tři malé děti – 6, 4 a 3 roky. Jak práci v Metrostavu zvládáte a nelitujete, že jste ji přijala?
Nelituji. I když mi práce nezávislého konzultanta časově
vyhovovala, nabídku z Metrostavu jsem přijala s radostí.
Už devět let jsem s ním spolupracovala, a vždy pro mě
byl srdeční záležitostí. Když jsem se s jeho zaměstnanci
bavila, bylo totiž pokaždé cítit, že jim na firmě záleží, že
jsou s ní identifikovaní a jsou hrdí na to, kde působí. A to je
podle mě známka toho, že Metrostav je zdravá společnost
a jsou v ní srdcaři pyšní na to, pro koho pracují. A to bylo
pro mě zásadní. S takovými lidmi, kteří jsou navíc k sobě
vstřícní, se dají překonat všechny překážky.
17.12.13 15:21