Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 3
Zkratky v názvu čnku, které možná připonají text
známé písně Ivana Mdka, mají shodnou koncovku OV
– odpadní vody. Jednoduše sdělují světu, že se che-
mické OV a městské OV v Pardubich setkávají vbio-
logické čistírně OV, odkud přes vzorkovací a měrný
objekt odtékají do Labe jako VV, neboli vyčištěná voda.
Od 5. prosince 2013 v pardubické čistce (foto č. 1)
iponá pamětní deska, že se tak stalo i díky doda-
vatelsmu sdružení spolností Metrostav a Skanska,
v němž za divizi 6 řídil projekt tým Ing. Petra Brože.
Odhalení pamětní desky, která mimo jiné upozorňuje
na to, že modernizaci významně podpila Evropská unie,
se zúčastnil také ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc. Na místě
si spolu s kolegy připomněl, že jeho tým zahájil zakázku
vPardubicích v říjnu před dvěma lety. Stavební práce do-
končil v prosinci 2012, kdy byla BČOV uvedena do 1. fáze
zkušebního provozu. Druhá fáze skončí asi za rok a od
1.ledna 2015 bude čistírna uvedena do provozu trvalého.
Původní arl pardubické čisrny vznikl v letech 1978
–1994 jako součást pmyslové zóny závodu Synthesia
Semn. Ten v té době vyrál zejna anorganické che-
mikálie, průmyslové trhaviny, různé plasty a organická
barviva. Tehdejší BČOV, která byla naostro sptěna
vroce1996, proto měla za úkol odstrovat z chemických
odpadních vod velké množství zdraví nebezpečných látek.
Zásadním faktorem při jejím budování byla od počátku
koncepce společného čištění průmyslových odpadních
vod přilehlého výrobního areálu chemičky akomunálních
odpadních vod města Pardubic, a to ve dvou stadiích.
i prirní úpravě docházelo k odstranění kalů z kapa-
liny ai sekundární se odstraňovaly zvací nečistoty
zrychlením přirozených biologických procesů.
Stejně jako mnoho jiných ale i tato čistírna po vstupu
České republiky do Evropské unie v roce 2004 přestala
splňovat padavky společch srnic na kvalitu čištění
stských odpadních vod. Proto majitel BČOV – společ-
nost Vodovody a kanalizace Pardubice – zahájil v letech
2007 a 2008 přípravné práce pro zajtění její intenzifikace
a modernizace. Po jejich dokončení je čistka (foto č.2)
dimenzovaná na kapacitu 130 000 EO (ekvivalentch
obyvatel) sm, že MOV přitéká do BČOV zhruba třiapůl-
krát více než CHOV.
Tým Ing. Bre má s obdobnou prací, jakou provedl
v Pardubich, bohaté zkušenosti. „Nedávno jsme ve
sdružení dokončili ČOV v Chebu, v Kutné Hoře či v Čásla-
vi. Pardubická je ale nejtší, na jaké jsme kdy pracovali,
apoprvé jsme si u ní sami řídili i technologické dodávky,“
uzará ve vzpomínce na úspěšnou zakázku Ing. Br.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
CHOV a MOV v pardubické BČOV
1
VDolch Břežanech staví divize 3 a 9 Metrostavu s firmami VCES a OHL ŽS Mezinárodní výzkumné laserové centrum
ELI. Od letošního května tu stavbaři, vedení Ing. Tomášem Vašutem z naší divize 3, nejvíc pokročili při budování objektu
laboratí a laserové haly. Betoři Metrostavu a společnosti VCES včele s Ing. Vladislavem Horáčkem znaší divize 6 už
pod halou dokoili základovou desku a betonují její masivní stěny. Postup můžete sledovat on-line na www.metrostav.cz.
2
Vánoční dárek navíc – kromě těch pod stromečkem –
letos dostali žáci a učitelé v Lnich na Mladobo-
leslavsku. Za částné pomoci finančních prostředků
Sedočesho kraje jim ho věnovaly místní úřady, za
necelý rok ho pak postavili pracovníci divize 8.
Nový pavilon spojuje starý a novější objekt základní
školy, které dosud stály samostatně – historická budova
vznikla roku 1909 a ta druhá byla postavena asi o 70 let
později. V přístavbě je dopují centrální šatny a jídelna
skuchyní, kterou všichni víta. Stravovací zařízení tot
škole chybělo a dovážená jídla musela být rozdávána
vjedné z učeben. Dnes se ve škole budou moci stravovat
i třeba senioři, takže dárek vlastně dostaly celé Ltěnice.
Právě dokoený dvoupodlažní pavilon obsahuje i tři
nové třídy, dílny, sociální zařízení a také technické mezi-
patro pro kotelnu. Stavbaři provedli i úpravy dosavadních
budov související s propojením objektů. Nac, na základě
dodatného požadavku investora, v novější části staré
školy vyměnili dveře, okna, žaluzie i celé ústřední topení.
„I když jsme stavěli jen obejnou školu, rozhodně to
nebyla nezajímavá akce. Propojení úplně odlišch objek
se totiž moc často nedělá,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Jan
Müller. Stavbi v Lušnich použili i některé netrad
postupy a materiály. Mezi nimi třeba kovovou skládanou
fasádu Dekmetal, barevné syntetické teraco ve vstup
hale, zelenou střechu a rekuperační jednotky.
„Na začátku stavby jsme museli vyřešit, jak zajistit
chod pavilonu pro I. stupeň, ke kterému jsme rušili vke
ípojky vedoucí přes budoucí přístavbu a projekt to vůbec
neřešil. Plány počítaly i s jinými základovými pory, n
na jaké jsme narazili. Museli jsme proto udělat úpravy vza-
ložení a skladbě podloží venkovních zpevněných ploch,
pokračuje Ing. Müller. Práci jeho týmu komplikovaly inále-
zy starých, zapomenutých a nefunkčních septiků astudní.
„Na detektivy jsme si museli zahrát i při překdání stáva-
ch přípojek a vnitroareálových sí. Bylo je totiž třeba
nejprve nalézt, protože jejich umístění už nikdo neznal,“
říká Ing. Müller, který ocenil činnost ceho týmu v čele
se stavbyvedoucím Ing. Ondřejem Matouškem.
Největší komplikací díla ale byl zachovaný provoz ško-
ly a nutnost zabezpečit staveniště před zvídavými dětmi.
Jarní prázdniny proto stavbi využili k postavení chod-
ku, aby se děti i učitelé mohli bezpně přesunovat mezi
školními budovami. Další rušivé činnosti, jako výměnu
oken a ústředního topení, provedli o letních prázdninách.
echny složitosti zrně překonali a necelé dva týdny
ed Vánocemi byl nový školní pavilon slavnostně otevřen.
jar, foto Josef Husák
Dárek k Vánocům školní pavilon v Ltěnicích
Tramvaje naEvropské jezdí ponových kolejích
Moderní skladovací hala pro Becherovku
Poté, co lahve bylinho likéru Becherovka sjedou
z výrobního pásu, a předtím, než se vydají na cestu
kekonečným spotřebitem, jsou odzačátku prosince
skladony ve zcela nové aspeciálně upravené skla-
dovací hale. Vtěsné blízkosti výrobny ji v Bohaticích
naokraji Karlových Var postavil zapouch 9 měsíců
tým zoblastho zastoupení divize 9 Metrostavu.
Datum 4. prosince, kdy proběhlo slavnostní otevření
nového skladu, bylo jasně stanovené už nazačátku rea-
lizace. Vedoucí projektu Ing.Karel Hes se svým týmem
proto musel flexibilně reagovat načasté zny vprojek-
tové dokumentaci, které měly zásadní dopady především
nanávaznost jednotlivých činností ajejich koordinaci.
Komplikované bylo zejména zalení stavby, které
si z celkové délky výstavby asi ‚ukouslo‘ největší kus,“
vzpomíná Ing.Hes. Sohledem nasložité základové po-
ry musela být hala založena naFRANKI pilotách přes
železobetonový rošt ahustě armovanou desku doplněnou
omasivní aspádované drátkobetonové podlahy. Ty jsou
vybaveny sysmem odvodňovach jímek ažla, které
mají umnit odvodnění haly vpřípadě harie či požáru.
Halu i v ní skladovanou lihovinu jistí i velkoprůměrový
sysm stabilního hasiho zíze. Je navíc vybavena
čidly sdetekcí hlavých par aplynů, které úzce spolupra-
cují se vzduchotechnikou, zejména havarijním větráním
budovy. To vpřípadě havárie, naíklad pokud by spadla
paleta splnými lahvemi adoovzduší by se pojejich roz-
bití uvolnily hlavé páry, zajistí nezbytné odtrání atím
ibezpečný provoz celého skladu.
Vzhledem ktomu, že se nová hala (foto) nachází vbez-
prostřední blízkosti likérky, sž je propojena, její stavba
sadně ovlivňovala výrobu iskladování 13. karlovarské-
ho pramene. „Museli jsme striktně dodržovat stanovené
termíny výrobních odstávek, aby nedošlo komezení pro-
vozu,“ říká Ing. Hes. Pro něj nebylo prosedí vBohati-
ch zcela nez, před třemi lety se tu v týmu Jana
Mráze polel na stavbě moderní výrobny karlovars
Becherovky. Ovšem výstavba její skladovací haly pro něj
ece jen trochu nová byla. „Zakázku Metrostavu jsem
poprvé řídil jako vedoucí projektu. Ikdyž utakovéto akce
to zahrnovalo ipráci mistra,“ říká adová: „Mysm si,
že ipřes nedokonalosti projektové dokumentace avelké
množství zn ze strany investora jsme dílo zvdli podle
ekávání avpadovam krátm termínu. Představi-
telé společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka
jsou snaší prací velmi spokojeni.“ Tato skutečnost pak
nahrává případné možnosti, že by se pracovníci divize 9
mohli doBohatic vrátit už potřetí. Investor totiž pnuje re-
konstruovat jtě stáčírnu azbývací provozy své lirky.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Jednou znejrušnějších ulic Prahy 6 je Evropská třída.
Při cestě poní hned několikt narazíte nalogo Met-
rostavu, který zde buduje metro V.A. Odzačátku září
dokonce listopadu letošho roku tu navíc vesdružení
s firmou Subterra provál i kompletní rekonstrukci
tramvajové trati (foto) adoprovodných objektů vúseku
mezi Červeným vrchem avozovnou Vokovice.
m pod vedem Ing.Miroslava Vlka z divize 5 vymě-
nil naEvropské třídě vsoučtu 4,6 kilometru dvoukolej
trati. „Stavbu jsme měli rozdělenou do dvou hlavních
částí, Vokovice–Veleslavín a VeleslavínČervený vrch,
avkaždé byla dvě samostatná pracoviš, takzvaná čela,
tedy místa, kde jsme prováděli dílčí operace,“ říká vedou-
cí projektu. Křižovatky Alžírská, José Martího aVozovna
Vokovice prováděli stavbi samostat. Začali s bou-
ráním, které následovaly zemní práce a úprava pláně.
Stavba potom pokračovala budováním dílčích stavebních
objektů, jako byly například nové tramvajové zastávky,
úpravy technologických částí trati, přeložky inženýrských
tí nebo výstavba vjezdu dovozovny Vokovice. Součás
la byla ivelmi komplikovaná úprava křížení tramvajo
trati skruhovým objezdem natězném náměs. Podo-
končení všech celků následovalo zprovoznění tramvajové
trati a její uvedení do zkebho provozu. „Výraz
s ovlivnil fakt, že nám Dopravní podnik jako investor
needal žádné plochy pro zařízení staventě. Práce
jsme proto při plném automobilovém provozu vjednom
zdním pruhu prováli pouze zdruho, který kestav-
bě přiléhal,“ uvádí Ing. Vlk. Ve směru z centra stavbaři
mohli navíc zúžit průjezd najeden jízdní pruh omezeně
jen ovíkendech. Dílo jim velmi komplikoval hustý provoz,
který často určoval irychlost postupu jednotlivých dílčích
operací. „Náročnější manipulace jsme mohli provádět jen
ovíkendech nebo vnoci,“ vzpomíná Ing.Vlk. Nac úse-
ky tramvajových tratí, naž se stavbi napojovali, byly
zaženy výškovou chybou, takže vlastní napojení museli
řešit změnami při výstav.
Nasazení pracovníků Metrostavu a úzká spolupráce
ech zúčastněných přispěly k tomu, že se dílo podaři-
lo dokoit v plánovam čase. Výměna kolejí zvýšila
komfort jízdy v tramvajích i bezpečnost a pohodlí li
čekach na zastávkách. Ty doplňují bezbarrové pří-
stupy, prvky pro slabozraké anevidomé ipřísešky, které
cestující ochrání před nepřízní počasí.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Metrostav_22_2013.indd 3 17.12.13 15:21
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (344 ms)

Rendering Strana 4 (103768): (0/1) (336 ms)

Rendering Strana 3 (103766): (0/1) (382 ms)

Rendering Strana 2 (103763): (0/1) (380 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3055/vth120377-1.jpg

 i3055/vth120381-1.jpg

 i3055/bg103766.svg

 i3055/vth120384-1.jpg

 i3055/vth120374-1.jpg