strana 2

Metrostav Open 2016

PTÁME SE

Už poosmnácté se sešli příznivci tenisu a firemní partneři Metrostavu na turnaji o pohár obchodního ředitele

– tentokrát 26. listopadu a opět ve sportovním areálu

v Modleticích u Prahy.

Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto

č. 1) letos přivítal na kurtech čtrnáct dvojic hráčů, mezi

nimiž byl i rekordní počet žen (foto č. 2) – s tenisovou

raketou přišly hned čtyři. Všichni tenisté předvedli hodnotné sportovní výkony, a i když souboje byly urputné,

v hale panovala – jako vždy – přátelská nálada a podání

ruky (foto č. 3) zde nebylo jen formalitou.

A jak to letos dopadlo? Jana Krejčová s Janem Cucem

a Petr Jindřich s Tomášem Kupcem (foto č. 4 zprava) byli

třetí. Miroslav Frič a Tomáš Slavíček (foto č. 5 zprava) obsadili druhé místo. Z pohárů vítězů se nakonec zaslouženě

radovali Kateřina Hejnová a Petr Fürst (foto č. 6). Bavili

se ale dobře všichni zúčastnění, a o to šlo především.

Na shledanou příští rok!

Jana Kučery,

vedoucího projektu z divize 9

1

Pod Karlsruhe pracují raziči BeMo v kesonu

1

2

3

Mezi stanicemi Ettlinger Tor a Marktplatz musí v Karlsruhe raziči firmy BeMo Tunnelling vyrazit asi 250 m

dlouhý tunel lehkého metra pomocí NRTM v přetlaku

vzduchu (foto č. 1). Práce zahájili podle plánu na konci

ledna 2016 a měli by je dokončit na jaře 2017.

Po vyražení 2048 m dlouhého tunelu pod Kaiserstraße, který firma BeMo provedla pomocí bentonitového

tunelovacího štítu, představuje pro zahraniční kolegy ze

Skupiny Metrostav další velkou výzvu dokončení 250m

tunelu pod Karl-Friedrich-Straße (foto č. 2). Kvůli zastiženým geologickým podmínkám a vysoké hladině spodní

vody jej totiž musí vyrazit v kesonu. Přetlak vzduchu

v tunelu se přizpůsobuje okamžitému tlaku podzemí vody

na konkrétním úseku ražby a dosud se pohyboval mezi

0,8 až 1,25 baru. Raziči, kteří zde pracují, musí vykazovat

bezvadný zdravotní stav a jsou pod pravidelnou lékařskou

kontrolou. Nesmějí být starší 50 let a jejich denní pobyt

v přetlakovém prostředí je omezen na nejvýš 8 hodin.

Před zahájením ražeb si stavbaři museli připravit rozsáhlé zařízení staveniště s propustmi, kompresorovými

stanicemi i bezpečnostními zařízeními. Aby bylo možné

provést razicí práce efektivně, bylo zapotřebí vypracovat

i důmyslnou logistickou koncepci zohledňující provedení

všech procesů s důrazem na zajištění BOZP. Mimo ražby

ve velmi obtížných geologických poměrech zde další

technický oříšek představoval podchod historické stoky

městské kanalizace, která leží necelý metr nad tunelem.

Po asi 215 m délky se jinak dvoukolejný tunel pod Karl-Friedrich-Straße rozšiřuje až do plochy výrubu 180 m2.

Toto rozšíření je nutné proto, aby zde mohla být uložena

třetí kolej pro křižovatku s tunelem pod Kaiserstraße. Pro

stabilitu výrubu a jako ochrana před vniknutím spodní

vody je tu primární ostění jištěno 5 cm silnou vrstvou stříkaného betonu a čelba 10metrovými ocelovými jehlami.

Speciální jištění v poslední části tunelu

Aby práce na posledních asi 30 m rozšířeného tunelu proběhly bez problémů, jistí je nad kalotou injektážní deštník

z asi 60 kusů až 20 m dlouhých mikropilot s průměrem

140 mm. Jsou těsně navrtány nad obrysem kaloty a zainjektovány cementovou suspenzí. Kromě zajištění stability

čelby a omezení deformací tunelu odklání zatížení od historické stoky a odlehčují horní klenbě tunelu.

Součástí díla je i intenzivní monitoring objektů na povrchu a v mimotunelových částech. Dochází totiž k průniku stlačeného vzduchu do sklepů budov či kanalizace.

Přes všechny komplikace by měl tým BeMo, v posledním období posílený i o zaměstnance Subterry, zvládnout

všechny práce v kesonu do července 2017. Zdař Bůh!

Robert Dostál, foto archiv BeMo

2

Z Rokycan do Nezvěstic rychleji a bezpečněji

4

5

Stavbaři vedení týmem Ing. Ladislava Šabacha z divize 5 aktivovali letos v posledním listopadovém týdnu

nové zabezpečovací zařízení na trati č. 175 mezi Rokycany a Nezvěsticemi. Na asi 13 km dlouhém úseku

dráhy tím ukončili více než rok trvající práce, které zahrnovaly výměnu železničního svršku, sanaci železničního spodku a kompletní rekonstrukci vybavení trati.

Ing. Šabach říká: „Stavba byla rozdělena na 12 postupů, při nichž jsme pracovali 258 dnů ve výlukách. Koordinace veškerých činností potřebných během nich byla

velmi náročná i vzhledem k tomu, že přístupy na staveniště z okolních polí byly omezené a projekt je nadto vůbec

neřešil. Nutnost dopracovat projektovou dokumentaci

během stavby ostatně představovala další komplikaci zakázky. Nedostatky projektu zapříčinil jednak chvat na jeho

dokončení kvůli nutnosti vyčerpat včas dotace a pak také

rychlý vývoj zabezpečovacích technologií, jejichž změny

se promítly i do stavební části díla. Návrh sanace železničního spodku jsme navíc museli upravit, protože jsme

v trase zastihli jiné geologické podmínky, než jsme čekali.“

Modernizace úseku mezi Rokycany a Nezvěsticemi, financovaná z fondů EU, přinesla výhody cestujícím i železničářům. Třeba zrychlení jízdy, zvýšení pohodlí pasažérů

či zvětšení bezpečnosti a propustnosti vytížené trati.

Práce skončila, zkušenosti zůstávají

Zaměstnanci střediska kolejových staveb divize 5, kteří

stavbu nejen řídili, ale také vlastními silami budovali, si

z ní odnesli řadu cenných zkušeností umocněných také

bezproblémovou spoluprací s partnery. Revitalizaci této

části dráhy totiž divize 5 prováděla jako lídr ve sdružení

spolu s firmami Chládek & Tintěra a EDIKT.

Posledním úkonem, který železniční úsek (foto) čeká

příští rok, bude závěrečné přebroušení kolejnic – ovšem

až po nájezdu předepsaného počtu vozokilometrů, které

se počítají jako násobek počtu projetých vozů a ujetých

kilometrů. Stavbaři už ale při něm po kolejích chodit nebudou. Úkol provede brousicí vlak, který průjezd ostatních

souprav na modernizované trati nijak neomezí.

–red–, foto archiv stavby

Trať číslo 175 Rokycany–Nezvěstice

6

Metrostav_22_2016.indd 2

Délka úseku

cca 13 km

Počet přestavovaných mostů

3

Počet přestavovaných propustků

34

Počet přestavovaných úrovňových přejezdů

24

Počet přestavovaných přechodů

2

Počet přestavovaných železničních stanic

2

Počet dotčených železničních stanic

4

Počet přestavovaných železničních zastávek

6

Počet přestavovaných vleček

9

Týden po maturitě na stavební průmyslovce nastoupil

Jan Kučera do Metrostavu a zůstal mu věrný – v divizi 9 pracuje už pětadvacátý rok. Teorii nahradil praxí

a chutí do práce. Nadřízení mu dali dobrou školu i důvěru a z mistra na stavbě rodinných domků se postupně

vypracoval až k řízení rekonstrukce historické budovy

Národního muzea v Praze (Muzea), která patří k nejdůležitějším současným stavbám Metrostavu.

Je rozdíl vést běžnou stavbu a rekonstrukci Muzea?

Mám velký pocit odpovědnosti za vedení každého projektu. Oproti pěti stavbám v Karlových Varech, UCEEB

v Buštěhradu či City Tower a Sacre Coeur² v Praze, které

jsem vedl dříve, přibývá u rekonstrukce Muzea navíc závazek ke kulturnímu dědictví. Je to pro mě prostě práce

nad rámec běžné stavařiny. I když jsme na stavbách pod

dohledem investora, médií či veřejnosti, největší tlak na

mě vyvíjí můj vlastní úmysl udělat všechno tak, abych

sám byl s dílem spokojený. Abych se pod něj mohl beze

studu podepsat a obstál v očích příštích generací.

Stavíte ve sdružení. Jak se vám v něm pracuje?

Už od roku 2001 mám většinou na starost projekty budované ve sdružení a u těch je práce složitější, než když

dílo řídíme sami. Naučit se v krátké době spolupracovat se

zaměstnanci jiných společností s různou firemní kulturou

je pokaždé výzva. Tým pro Muzeum je navíc složený hned

ze čtyř skupin techniků – kromě mistrů, stavbyvedoucích

a přípravářů z Imosu Brno a Průmstavu je v něm z Metrostavu vedle divize 9 zastoupena i divize 1. Společný

realizační tým je tak pro všechny velká zkušenost i škola,

protože se způsob práce každého trochu liší. Vlastně jen

stavbu Sacre Coeur², od které jsem kvůli Muzeu odešel,

jsme vedli samostatně. A smekám před kolegy Lukášem

Březinou a Filipem Křesťanem, že ji v tak krátkém termínu

po zhotovení hrubé stavby dokázali úspěšně dokončit.

Kolik lidí dnes na rekonstrukci Muzea denně pracuje?

Jak se ochladilo, ubyli fasádníci. Takže tak kolem 200.

Každá rekonstrukce památkově chráněné budovy je

složitá. Co je dnes u Muzea nejnáročnější?

Stavebně je to určitě podchycení konstrukcí historické

budovy v místě, pod kterým musí podejít spojovací chodba – tedy mezi uliční fasádou do Vinohradské a východní

dvoranou, kde pod základy musíme vyhloubit a zajistit

osm metrů hlubokou stavební jámu. Muzeum je sice

v těch místech půdorysu, která nás zajímají, založené na

únosných křemencích, ale pod nimi jsou měkké břidlice.

A těsně nad nimi leží základové spáry našich nových

konstrukcí. Hlubinné zakládání pomocí mikropilot a mikropilotových bárek tady doplňují ocelové a železobetonové

prvky. Jejich spolupůsobením se zatížení od horní stavby

přenese do podloží, než pod původními základy vytěžíme

potřebný prostor a vybetonujeme konstrukce spojovací

chodby. Ta pak musí projít pod ulicí přes štěrky a písky

v korytě bývalého Vinohradského potoka, aby vedle budovy bývalého Federálního shromáždění skončila v neúnosných navážkách. Ale i se složitými základovými poměry

si poradíme. Naši práci můžete sledovat prostřednictvím

webových kamer on-line na www.nm.cz.

Náročná je i oprava oken v uličních fasádách. Proč?

Protože v nich stavitelé použili před více než sto lety extrémně velká, dvojitá a ven otvíravá okna z měkkého dřeva. A ta po repasi musí splňovat nejen nároky památkářů,

ale současně i projektem předepsané a těžko naplnitelné

požadavky na vodotěsnost, průvzdušnost a tepelně technické vlastnosti. Vnější křídla proto budou nová, sice také

dřevěná a podobné profilace jako původní, ale s izolačním

dvojsklem, čímž zase budou těžší. Vnitřní křídla a rámy ale

zůstávají původní, opravují se pouze degradované části

a budeme dělat nové fládry.

Blíží se konec roku. Co byste přál do toho nového?

Ať jsme zdrávi, ať se nám daří a ať všichni odvádíme takovou práci, za niž se v budoucnu nebudeme muset stydět.

Ať prostě stavíme stejně dobře jako naši předci, kteří

vybudovali Národní muzeum.

15.12.16 11:39