Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 2
ZRokycan doNezstic rychleji abezpečněji
Stavbaři vedení týmem Ing.Ladislava Šabacha zdivi-
ze5 aktivovali letos vposledním listopadovém týdnu
nové zabezpovací zařízení natrati č. 175 mezi Ro-
kycany aNezvěsticemi. Naasi 13 km dlouhém úseku
dráhy tím ukoili více než rok trvající práce, které za-
hrnovaly výměnu železnho svršku, sanaci železn-
ho spodku akompletní rekonstrukci vybavení trati.
Ing.Šabach ří: „Stavba byla rozlena na12postu-
pů, přinichž jsme pracovali 258 dnů vevýlukách. Koor-
dinace veškerých činností poebch během nich byla
velmi nárná ivzhledem ktomu, že přístupy nastaveni-
ště zokolních polí byly omezené aprojekt je nadto vůbec
neřešil. Nutnost dopracovat projektovou dokumentaci
hem stavby ostatně představovala daí komplikaci za-
kázky. Nedostatky projektu zaíčinil jednak chvat najeho
dokončení kvůli nutnosti vyčerpat včas dotace apak ta
rychlý vývoj zabezpečovacích technologií, jejichž změny
se promítly idostavební části díla. Návrh sanace želez-
ničního spodku jsme navíc museli upravit, prote jsme
vtrase zastihli jiné geologické podmínky, než jsme čekali.
Modernizace úseku mezi Rokycany aNezsticemi, fi-
nancovaná zfondů EU, přinesla výhody cestujícím iželez-
ničářům. Třeba zrychlení jízdy, zvýšení pohodlí pasažé
či zvětšení bezpečnosti apropustnosti vyžené trati.
Práce skončila, zkušenosti zůstávají
Zaměstnanci střediska kolejových staveb divize 5, ktí
stavbu nejen řídili, ale takévlastními silami budovali, si
zní odnesli řadu cenných zkušeností umocných také
bezprobmovou spoluprací spartnery. Revitalizaci této
části dráhy totiž divize 5 prováděla jako lídr vesdružení
spolu sfirmami Chládek & Tinra aEDIKT.
Posledním úkonem, který železnní úsek (foto) če
íští rok, bude závěrné přebroušení kolejnic – ovšem
až po nájezdu předepsaného ptu vozokilomet, které
se pítají jako násobek ptu projetých vozů aujetých
kilometrů. Stavbaři už ale při něm pokolejích chodit nebu-
dou. Úkol provede brousicí vlak, který průjezd ostatních
souprav namodernizované trati nijak neomezí.
red, foto archiv stavby
Metrostav Open 2016
Už poosmnácté se sešli příznivci tenisu afiremní part-
neři Metrostavu naturnaji opor obchodho ředitele
– tentokrát 26. listopadu aopět ve sportovním areálu
vModleticích u Prahy.
Obchodní ředitel Metrostavu Ing.Milan Veselský (foto
č. 1) letos přivítal nakurtech čtrct dvojic hráčů, mezi
nimiž byl i rekordní pet žen (foto č. 2) – s tenisovou
raketou přišly hned čtyři. Všichni tenisté předvedli hod-
notné sportovní výkony, ai když souboje byly urputné,
vhale panovala – jako vždy – přátelská nálada apo
ruky (foto č. 3) zde nebylo jen formalitou.
Ajak to letos dopadlo? Jana Krejčová sJanem Cucem
aPetr Jindřich sTomášem Kupcem (foto č. 4 zprava) byli
e. Miroslav Frič aTomáš Slavíček (foto č. 5 zprava) ob-
sadili druhé místo. Zpohárů vítězů se nakonec zasloeně
radovali Katina Hejnová aPetr Fürst (foto č. 6). Bavili
se ale dobře všichni zúčastnění, a o to šlo především.
Nashledanou příštírok!
Jana Kučery,
vedoucího projektu zdivize 9
Týden po maturitě na stavební průmyslovce nastoupil
Jan Kučera do Metrostavu a zůstal mu věrný – v divi-
zi9 pracuje už pětadvatý rok. Teorii nahradil praxí
achutí do práce. Nadřízení mu dali dobrou školu i dů-
ru a z mistra na stavbě rodinných domků se postup
vypracoval až k řízení rekonstrukce historické budovy
rodního muzea v Praze (Muzea), která patří knej-
ležitějším současným stavbám Metrostavu.
Je rozdíl vést běžnou stavbu arekonstrukci Muzea?
m velký pocit odpovědnosti za vedení každého pro-
jektu. Oproti pěti stavm v Karlových Varech, UCEEB
vBuštěhradu či City Tower a Sacre Coeur² v Praze, které
jsem vedl dříve, přibývá u rekonstrukce Muzea nac zá-
vazek ke kulturnímu dědictví. Je to pro mě prostě pce
nad rámec běžné staviny. I když jsme na stavbách pod
dohledem investora, médií či vejnosti, nejvěí tlak na
mě vyvíjí můj vlastní úmysl udělat všechno tak, abych
m byl s dílem spokojený. Abych se pod něj mohl beze
studu podepsat aobstál v očích příšch generací.
Stavíte ve sdružení. Jak se vám v něm pracuje?
Už od roku 2001 mám většinou na starost projekty bu-
dované ve sdrení a u těch je práce slitější, než když
lo řídíme sami. Naučit se vkrátké době spolupracovat se
zaměstnanci jiných společností s různou firemní kulturou
je pokaždé výzva. Tým pro Muzeum je navíc složený hned
ze čtyř skupin techniků – kromě mistrů, stavbyvedoucích
a příprařů zImosu Brno aPmstavu je v něm z Me-
trostavu vedle divize 9 zastoupena i divize 1. Spol
realizační tým je tak pro všechny velká zkenost i škola,
protože se způsob pce kažho trochu liší. Vlastně jen
stavbu Sacre Coeur², od které jsem kvůli Muzeu odešel,
jsme vedli samostatně. A smekám před kolegy Lukášem
ezinou aFilipem Křesťanem, že ji vtak krátkém termínu
po zhotovení hrubé stavby dokázali úspěšně dokončit.
Kolik lidí dnes narekonstrukci Muzea denně pracuje?
Jak se ochladilo, ubyli fasádníci. Takže tak kolem 200.
Kdá rekonstrukce patkově chráněné budovy je
složitá. Co je dnes uMuzea nejnáročnější?
Stavebně je to uitě podchycení konstrukcí historic
budovy v místě, pod kterým musí podet spojovací chod-
ba – tedy mezi uliční fasádou do Vinohradské a východní
dvoranou, kde pod základy musíme vyhloubit a zajistit
osm metrů hlubokou stavební jámu. Muzeum je sice
vch místech půdorysu, která nás zajímají, založené na
únosných křemench, ale pod nimi jsou měkké břidlice.
A sně nad nimi leží základové sry nich nových
konstrukcí. Hlubinné zakládání pomocí mikropilot amik-
ropilotových bárek tady doplňují ocelové a železobetonové
prvky. Jejich spolupůsobením se zatížení od horní stavby
enese do podlí, než pod původními základy vytěžíme
potřebný prostor a vybetonujeme konstrukce spojovací
chodby. Ta pak musí projít pod ulicí přes šrky a písky
vkorytě bývalého Vinohradského potoka, aby vedlebudo-
vy bývaho Federálního shromáždění skoila v neúnos-
ch nažkách. Ale i se složitými základovými poměry
si poradíme. Naši práci můžete sledovat prostřednictvím
webových kamer on-line na www.nm.cz.
rná je ioprava oken vuličních fasádách. Proč?
Prote v nich stavitelé použili před více než sto lety ex-
trémně velká, dvojitá a ven otvíravá okna z měkkého dře-
va. A ta po repasi musí splňovat nejen nároky památkářů,
ale současně i projektem předepsané a těžko naplnitel
požadavky na vodotěsnost, průvzdušnost atepelně tech-
nické vlastnosti. Vnější křídla proto budou no, sice ta
evěná a podobné profilace jako původní, ale s izolm
dvojsklem, čímž zase budou těžší. Vniní křídla a rámy ale
stávají původní, opravují se pouze degradované části
abudeme dělat nové fládry.
Blíží se konec roku. Co byste přál dotoho nového?
Ať jsme zdrávi, ať se nám daří a ať všichni odvádíme tako-
vou pci, za niž se v budoucnu nebudeme muset styt.
Ať prostě stame stejně dobře jako naši předci, kteří
vybudovali Národní muzeum.
strana 2
PME SE
1
Pod Karlsruhe pracují raziči BeMo vkesonu
Mezi stanicemi Ettlinger Tor aMarktplatz musí vKarls-
ruhe razi firmy BeMo Tunnelling vyrazit asi 250 m
dlouhý tunel lehkého metra pomocí NRTM vetlaku
vzduchu (foto č. 1). Práce zahájili podle plánu nakonci
ledna 2016 aměli by je dokoit najaře 2017.
Povyražení 2048 m dlouhého tunelu pod Kaiserstra-
ße, který firma BeMo provedla pomocí bentonitového
tunelovacího štu, představuje pro zahraniční kolegy ze
Skupiny Metrostav daí velkou výzvu dokončení 250m
tunelu pod Karl-Friedrich-Straße (foto č. 2). Kvůli zasti-
žem geologickým podmínkám avysoké hladině spod
vody jej totiž musí vyrazit v kesonu. Přetlak vzduchu
vtunelu se přizpůsobuje okamžimu tlaku podzemí vody
nakonktním úseku ražby adosud se pohyboval mezi
0,8 až 1,25 baru. Razi, ktí zde pracují, musí vykazovat
bezvadný zdravotní stav ajsou pod pravidelnou lékskou
kontrolou. Nesjí být starší 50let ajejich denní pobyt
vpřetlakovém prostředí je omezen nanejvýš 8 hodin.
Před zahájením ražeb si stavbaři museli připravit roz-
sáhlé zařízení staveniště spropustmi, kompresorovými
stanicemi ibezpečnostními zařízeními. Aby bylo možné
provést razicí práce efektiv, bylo zapotřebí vypracovat
idůmyslnou logistickou koncepci zohledňující provedení
ech procesů sdůrazem na zajišní BOZP. Mimo ražby
ve velmi obtížných geologických porech zde další
technický oříšek představoval podchod historické stoky
stské kanalizace, která leží necelý metr nad tunelem.
Poasi 215 m délky se jinak dvoukolejný tunel pod Karl-
-Friedrich-Straße rozšiřuje až doplochy výrubu 180m
2
.
Toto rozšíření je nutné proto, aby zde mohla být ulena
etí kolej pro křižovatku stunelem pod Kaiserstre. Pro
stabilitu výrubu a jako ochrana před vniknutím spod
vody je tu primární ostění jišno 5 cm silnou vrstvou stří-
kaného betonu ačelba 10metrovými ocelovými jehlami.
Speciální jištění v poslední části tunelu
Aby práce naposledních asi 30 m rozšířeného tunelu pro-
hly bez problémů, jistí je nad kalotou injektážní deštník
z asi 60 kusů až 20 m dlouhých mikropilot sprem
140 mm. Jsou těsně navrtány nad obrysem kaloty azain-
jektovány cementovou suspenzí. Kromě zajištění stability
čelby aomezení deformací tunelu odklání zatížení odhis-
torické stoky aodleují horní klenbě tunelu.
Součástí díla je i intenzivní monitoring objektů na po-
vrchu avmimotunelových částech. Doczí totiž kp-
niku stleného vzduchu dosklepů budov či kanalizace.
Přes všechny komplikace by měl tým BeMo, vposled-
ním období posílený iozastnance Subterry, zvládnout
echny práce v kesonu dočervence 2017. Zdař Bůh!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
Trať číslo 175 RokycanyNezvěstice
lka úseku cca 13 km
Počet přestavovaných mostů 3
Počet přestavovaných propustků 34
Počet přestavovaných úrovňových přejezdů 24
Počet přestavovaných přechodů 2
Počet přestavovaných železnch stanic 2
Počet dotčech železničních stanic 4
Počet přestavovaných železnch zastávek 6
Počet přestavovaných vleček 9
1
2
3
4
5
6
2
Metrostav_22_2016.indd 2 15.12.16 11:39
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (437 ms)

Rendering Strana 3 (102654): (0/1) (430 ms)

Rendering Strana 2 (102650): (0/1) (471 ms)

Rendering Strana 1 (102645): (0/1) (470 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2970/vth118981-1.jpg

 i2970/vth118986-1.jpg

 i2970/bg102650.svg

 i2970/vth118990-1.jpg

 i2970/vth118993-1.jpg