19. prosince 2016 / 22 / XXVIII

Metrostav Open 2016 str. 2

Ptáme se: Jana Kučery, vedoucího

projektu z divize 9 str. 2

Stadion Viktorie Plzeň patří

k nejmodernějším v Evropě str. 3

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Vánoční přání kolegům

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Hliníkové eloxované panely str. 3

Geologie je u Žiliny buď špatná,

nebo ještě horší str. 3

Fotoreportáž: Předvánočním

setkáním vládla skvělá nálada str. 4

Projekty roku 2016

V právě končícím roce 2016 pracovala společnost Metrostav na téměř 190 zakázkách nad 10 milionů korun.

Zhruba stovku z nich letos úspěšně dokončila.

Stejně jako v posledních letech Metrostav budoval

v roce 2016 doma i v zahraničí objekty ze všech segmentů stavebnictví. Není možné všechny vyjmenovat, proto

připomeneme jen některé. K úspěšně uzavřeným projektům se řadí třeba rezidence Sacre Coeur² (foto č. 2) nebo

modernizace dálnice D1 v úseku Hvězdonice–Ostředek.

V zahraničí se podařilo dokončit stavbu slovenské MVE

Želiezovce či tunelu Langanes v Norsku (foto č. 3).

K nejvýznamnějším dlouhodobým stavbám, na nichž

práce budou pokračovat i v roce 2017, patří rekonstrukce

historické budovy Národního muzea (foto č. 1), modernizace trati Plzeň–Rokycany s tunelem Ejpovice (foto č. 4)

či oprava střechy haly železniční stanice Praha hlavní nádraží. Vzhledem k tomu, že všichni v Metrostavu pracují

na tom, aby byl zásobník jeho práce naplněný, věříme, že

i za rok bude výčet úspěchů bohatý.

Volby potvrdily správnou cestu SPS

Na valné hromadě Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR

proběhly 23. listopadu volby. Představenstvo poté za

prezidenta opět zvolilo Ing. Václava Matyáše a mezi

viceprezidenty znovu vybralo i generálního ředitele

Metrostavu Ing. Pavla Piláta. Valná hromada také tímto

krokem potvrdila souhlas s dosavadní činností svazu.

Cena pro Blanku

Během slavnostního večera

5. prosince v Betlémské

kapli převzal bývalý ředitel

divize 2 Ing. Miloslav

Hadrava a vedoucí provozu

Blanka Ing. Petr Šrámek

z divize 8 Cenu Inženýrské

akademie ČR za realizaci stavební části tunelového

komplexu Blanka. Ocenění kromě Metrostavu získaly

i projektové firmy SATRA, METROPROJEKT a PUDIS.

Divize 6 se v Budějovicích stěhuje

Od 1. ledna se kanceláře oblastního ředitelství divize 6

pro Jihočeský kraj v Českých Budějovicích přestěhují

– z Kněžské ulice 20 na adresu Husova třída 17, naproti

výstavišti. Poštovní směrovací číslo se změní na 370 05.

Vitality Rezidence

Spokojenost developerské

společnosti SATPO s týmem

Ing. Filipa Křesťana

z divize 9 na smíchovské

stavbě Sacre Coeur² určitě

přispěla k tomu, že mu

svěřila i projekt Vitality

Rezidence v jejím těsném sousedství. Slavnostního

poklepu na základní kámen díla se 24. listopadu zúčastnil

za Metrostav i ředitel divize Ing. Petr Zábský.

Redakce novin Metrostavu

přeje svým čtenářům

klidné a příjemné Vánoce

a do nastupujícího

roku 2017 zdraví, štěstí,

práci a spokojenost.

Dzieło Mostowe Roku 2015

Most generála Stefana Grota-Roweckiego na průtahu S8

Varšavou, jehož přestavbu řídil tým Ing. Radima Čápa

z divize 4, získal 26. listopadu hlavní cenu v kategorii

rekonstrukcí v 7. ročníku prestižní soutěže, kterou pořádá

polský časopis Mosty. Porota dílo ocenila za použití nových

technologií a inovativních projektových i organizačních

řešení. Diplom přebíral ve Vratislavi Ing. Martin Kulhavý.

Na turecké stavbě

Ředitel útvaru zahraničního

podnikání Skupiny Metrostav

Ing. Václav Soukup navštívil

22. listopadu spolu se

svými spolupracovníky

Bc. Kateřinou Tokmak

a Ing. Markem

Gasparovičem stavbu firmy Ankara İnșaat, která je

spolupodílníkem turecké společnosti Metrostavu. Asi

130 km západně od Ankary si v doprovodu místních

partnerů prohlédli staveniště 5km úseku silnice

s dvoutubusovým 1,25 km dlouhým tunelem a 250m

vysouvaným mostem. Naši turečtí partneři staví tunel

poprvé a zatím to zvládají velmi dobře.

Metrostav_22_2016.indd 1

Skupina Metrostav má za sebou další přiměřeně

úspěšný rok, přestože situace na českém trhu je pro velké

stavební firmy nepříznivá. Naše zakázková náplň se proto

změnila a velké projekty pro tuzemské veřejné investory

nahradily projekty menší v regionech a zakázky v zahraničí, kde realizujeme téměř třetinu obratu. Úspěšně jsme se

etablovali ve Skandinávii, v Polsku, v Německu, v Srbsku,

Maďarsku a v dalších zemích.

Naše práce i technologie se stále těší zájmu nejen

odborné, ale i široké veřejnosti. Jako důkaz lze uvést

současnou největší stavbu a zároveň vizitku naší nosné

technologie TBM, kterou je ražba železničních tunelů

u Ejpovic. Na den otevřených dveří, který jsme uspořádali

po prorážce čtyřkilometrové jižní trouby, dorazilo do Kyšic u Plzně přes deset tisíc návštěvníků.

V září uplynul rok od uvedení tunelového komplexu

Blanka do provozu. O tom, že je to stavba nejen velmi

užitečná, ale i profesionálně a kvalitně udělaná, svědčí

její veliká obliba u řidičů i ocenění Stavba roku, které letos

získala. Bohužel se však potvrdila i skutečnost, na kterou

jsme průběžně poukazovali, a sice že tomuto unikátnímu

dílu chybí dopravní návaznosti.

Na počátku roku jsme dokončili velmi náročnou

a prestižní stavbu mezinárodního výzkumného centra ELI

Beamlines v Dolních Břežanech. Velmi dobře si vedeme

na rekonstrukci dálnice D1, kde investor chválí naše týmy

za profesionalitu a rychlost, a naše cementobetonové povrchy jsou považovány za jedny z nejkvalitnějších na trhu.

Jsou hotové tunely Radejčín a Prackovice na dálnici D8.

Subterra dokončila průzkumnou geologickou štolu tunelu

Radlice v Praze 5 a úspěšně zrekonstruovala úsek železniční trati Brno – Královo Pole – Kuřim.

I letos musím ocenit práci našich týmů v zahraničí.

Osobně mne příliš netěší, že se musíme na zahraničních

trzích tolik angažovat. Byl bych raději, kdybychom stavěli

tunely, železnice a dálnice v České republice a zlepšovali

životní úroveň našim spoluobčanům spíše než sousedům.

Nicméně svoje lidi si musíme umět uchovat do budoucna,

i když práce doma nebude. Navíc se zdá, že jsme se již

zřejmě poučili z minulých chyb, protože u aktuálně dokončených nebo realizovaných projektů na zahraničních

trzích se nám daří dosahovat přiměřených parametrů.

V listopadu jsme úspěšně předali investorovi tunel

u Veitastrondu v Norsku a o pár dní poté se podařilo dokončit protipovodňová opatření na polské Nise. Probíhající výstavba 21 km dálnice S7 v Gdaňsku je dosud největší

stavbou, kterou jsme v zahraničí realizovali. A po dvou

letech jsme opět získali novou zakázku v Bělorusku. Subterra dokončila v Německu práce na rekonstrukci tunelu

Alter Kaiser Wilhelm a ve sdružení s BeMo Tunnelling

získala další dva projekty.

Naše Skupina se i v letošním roce pilně zapojovala

do aktivit souvisejících se společenskou zodpovědností.

Kromě celé řady sponzorských a charitativních činností

jsme například opět dvakrát darovali krev s Metrostavem.

Stali jsme se hlavním partnerem unikátního Handy Cyklo

Maratonu, který spojuje handicapované a zdravé sportovce i nesportovce. Na rozdíl od loňska jsme do něj letos

postavili hned dva týmy, z nichž jeden byl tým smíšený ze

zaměstnanců Metrostavu a Subterry. A nejen to. Tři desítky

našich spolupracovníků pomáhaly v závodě jako dobrovolníci a vím, že mnozí ostatní našim týmům fandili. Děkuji

všem, kteří nejen za Skupinu Metrostav udělali něco přínosného pro naše okolí, spoluobčany a lepší budoucnost.

Zmiňuji-li úspěchy, pak musím zmínit i výzvy, které

nás čekají nejen v příštím roce, ale i v letech příštích. Tyto

výzvy a odpovědi na ně mapuje strategie Skupiny. Jako

klíčové pro nadcházející období vidíme několik oblastí.

První je posouzení a případné prohloubení využití kapacit

uvnitř Skupiny a posílení vnitroskupinových vazeb. Dále

se zaměříme na práci s lidmi, chceme dát příležitost těm,

kteří si ji zaslouží. Rovněž budeme dále hledat optimální

model fungování na Slovensku, kde se chceme stát významným hráčem na stavebním trhu zejména v segmentu

infrastrukturních projektů. Zaměříme se i na maximální

využití našeho potenciálu v oblasti obchodu a marketingu. A nakonec se budeme věnovat posilování a udržování

dobrého jména Skupiny Metrostav, k čemuž by mělo

přispět mimo jiné také spuštění nových internetových

stránek v příštím roce.

Letošní rok byl pro celý svět plný dramatických změn.

Jsme svědky vojenských konfliktů na Východě a politických změn na Západě. V domácím prostředí pociťujeme

prohlubování krize morálky. Ať už na tyto změny nahlížíme

jakkoliv, společným jmenovatelem pro nadcházející rok

bude patrně nejistota. Skupina Metrostav už ale v letošním roce ukázala, že se dokáže s nejistotami a krizemi

pružně vyrovnat, a obstála. Máme dobrý tým, který již

překonal mnohé překážky. Je třeba nelhat, nekrást a pracovat správně. Zvládneme to!

1

2

3

Vážení spolupracovníci, přeji vám všem příjemné prožití svátků a těším se na shledanou v příštím roce.

Jiří Bělohlav, prezident Skupiny Metrostav

4

15.12.16 11:38