19. prosince 2016 / 22 / XXVIII
Metrostav Open 2016 str. 2
Ptáme se: Jana Kučery, vedoucího
projektu z divize 9 str. 2
Stadion Viktorie Plzeň patří
k nejmodernějším v Evropě str. 3
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Vánoční přání kolegům
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Hliníkové eloxované panely str. 3
Geologie je u Žiliny buď špatná,
nebo ještě horší str. 3
Fotoreportáž: Předvánočním
setkáním vládla skvělá nálada str. 4
Projekty roku 2016
V právě končícím roce 2016 pracovala společnost Metrostav na téměř 190 zakázkách nad 10 milionů korun.
Zhruba stovku z nich letos úspěšně dokončila.
Stejně jako v posledních letech Metrostav budoval
v roce 2016 doma i v zahraničí objekty ze všech segmentů stavebnictví. Není možné všechny vyjmenovat, proto
připomeneme jen některé. K úspěšně uzavřeným projektům se řadí třeba rezidence Sacre Coeur² (foto č. 2) nebo
modernizace dálnice D1 v úseku Hvězdonice–Ostředek.
V zahraničí se podařilo dokončit stavbu slovenské MVE
Želiezovce či tunelu Langanes v Norsku (foto č. 3).
K nejvýznamnějším dlouhodobým stavbám, na nichž
práce budou pokračovat i v roce 2017, patří rekonstrukce
historické budovy Národního muzea (foto č. 1), modernizace trati Plzeň–Rokycany s tunelem Ejpovice (foto č. 4)
či oprava střechy haly železniční stanice Praha hlavní nádraží. Vzhledem k tomu, že všichni v Metrostavu pracují
na tom, aby byl zásobník jeho práce naplněný, věříme, že
i za rok bude výčet úspěchů bohatý.
Volby potvrdily správnou cestu SPS
Na valné hromadě Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR
proběhly 23. listopadu volby. Představenstvo poté za
prezidenta opět zvolilo Ing. Václava Matyáše a mezi
viceprezidenty znovu vybralo i generálního ředitele
Metrostavu Ing. Pavla Piláta. Valná hromada také tímto
krokem potvrdila souhlas s dosavadní činností svazu.
Cena pro Blanku
Během slavnostního večera
5. prosince v Betlémské
kapli převzal bývalý ředitel
divize 2 Ing. Miloslav
Hadrava a vedoucí provozu
Blanka Ing. Petr Šrámek
z divize 8 Cenu Inženýrské
akademie ČR za realizaci stavební části tunelového
komplexu Blanka. Ocenění kromě Metrostavu získaly
i projektové firmy SATRA, METROPROJEKT a PUDIS.
Divize 6 se v Budějovicích stěhuje
Od 1. ledna se kanceláře oblastního ředitelství divize 6
pro Jihočeský kraj v Českých Budějovicích přestěhují
– z Kněžské ulice 20 na adresu Husova třída 17, naproti
výstavišti. Poštovní směrovací číslo se změní na 370 05.
Vitality Rezidence
Spokojenost developerské
společnosti SATPO s týmem
Ing. Filipa Křesťana
z divize 9 na smíchovské
stavbě Sacre Coeur² určitě
přispěla k tomu, že mu
svěřila i projekt Vitality
Rezidence v jejím těsném sousedství. Slavnostního
poklepu na základní kámen díla se 24. listopadu zúčastnil
za Metrostav i ředitel divize Ing. Petr Zábský.
Redakce novin Metrostavu
přeje svým čtenářům
klidné a příjemné Vánoce
a do nastupujícího
roku 2017 zdraví, štěstí,
práci a spokojenost.
Dzieło Mostowe Roku 2015
Most generála Stefana Grota-Roweckiego na průtahu S8
Varšavou, jehož přestavbu řídil tým Ing. Radima Čápa
z divize 4, získal 26. listopadu hlavní cenu v kategorii
rekonstrukcí v 7. ročníku prestižní soutěže, kterou pořádá
polský časopis Mosty. Porota dílo ocenila za použití nových
technologií a inovativních projektových i organizačních
řešení. Diplom přebíral ve Vratislavi Ing. Martin Kulhavý.
Na turecké stavbě
Ředitel útvaru zahraničního
podnikání Skupiny Metrostav
Ing. Václav Soukup navštívil
22. listopadu spolu se
svými spolupracovníky
Bc. Kateřinou Tokmak
a Ing. Markem
Gasparovičem stavbu firmy Ankara İnșaat, která je
spolupodílníkem turecké společnosti Metrostavu. Asi
130 km západně od Ankary si v doprovodu místních
partnerů prohlédli staveniště 5km úseku silnice
s dvoutubusovým 1,25 km dlouhým tunelem a 250m
vysouvaným mostem. Naši turečtí partneři staví tunel
poprvé a zatím to zvládají velmi dobře.
Metrostav_22_2016.indd 1
Skupina Metrostav má za sebou další přiměřeně
úspěšný rok, přestože situace na českém trhu je pro velké
stavební firmy nepříznivá. Naše zakázková náplň se proto
změnila a velké projekty pro tuzemské veřejné investory
nahradily projekty menší v regionech a zakázky v zahraničí, kde realizujeme téměř třetinu obratu. Úspěšně jsme se
etablovali ve Skandinávii, v Polsku, v Německu, v Srbsku,
Maďarsku a v dalších zemích.
Naše práce i technologie se stále těší zájmu nejen
odborné, ale i široké veřejnosti. Jako důkaz lze uvést
současnou největší stavbu a zároveň vizitku naší nosné
technologie TBM, kterou je ražba železničních tunelů
u Ejpovic. Na den otevřených dveří, který jsme uspořádali
po prorážce čtyřkilometrové jižní trouby, dorazilo do Kyšic u Plzně přes deset tisíc návštěvníků.
V září uplynul rok od uvedení tunelového komplexu
Blanka do provozu. O tom, že je to stavba nejen velmi
užitečná, ale i profesionálně a kvalitně udělaná, svědčí
její veliká obliba u řidičů i ocenění Stavba roku, které letos
získala. Bohužel se však potvrdila i skutečnost, na kterou
jsme průběžně poukazovali, a sice že tomuto unikátnímu
dílu chybí dopravní návaznosti.
Na počátku roku jsme dokončili velmi náročnou
a prestižní stavbu mezinárodního výzkumného centra ELI
Beamlines v Dolních Břežanech. Velmi dobře si vedeme
na rekonstrukci dálnice D1, kde investor chválí naše týmy
za profesionalitu a rychlost, a naše cementobetonové povrchy jsou považovány za jedny z nejkvalitnějších na trhu.
Jsou hotové tunely Radejčín a Prackovice na dálnici D8.
Subterra dokončila průzkumnou geologickou štolu tunelu
Radlice v Praze 5 a úspěšně zrekonstruovala úsek železniční trati Brno – Královo Pole – Kuřim.
I letos musím ocenit práci našich týmů v zahraničí.
Osobně mne příliš netěší, že se musíme na zahraničních
trzích tolik angažovat. Byl bych raději, kdybychom stavěli
tunely, železnice a dálnice v České republice a zlepšovali
životní úroveň našim spoluobčanům spíše než sousedům.
Nicméně svoje lidi si musíme umět uchovat do budoucna,
i když práce doma nebude. Navíc se zdá, že jsme se již
zřejmě poučili z minulých chyb, protože u aktuálně dokončených nebo realizovaných projektů na zahraničních
trzích se nám daří dosahovat přiměřených parametrů.
V listopadu jsme úspěšně předali investorovi tunel
u Veitastrondu v Norsku a o pár dní poté se podařilo dokončit protipovodňová opatření na polské Nise. Probíhající výstavba 21 km dálnice S7 v Gdaňsku je dosud největší
stavbou, kterou jsme v zahraničí realizovali. A po dvou
letech jsme opět získali novou zakázku v Bělorusku. Subterra dokončila v Německu práce na rekonstrukci tunelu
Alter Kaiser Wilhelm a ve sdružení s BeMo Tunnelling
získala další dva projekty.
Naše Skupina se i v letošním roce pilně zapojovala
do aktivit souvisejících se společenskou zodpovědností.
Kromě celé řady sponzorských a charitativních činností
jsme například opět dvakrát darovali krev s Metrostavem.
Stali jsme se hlavním partnerem unikátního Handy Cyklo
Maratonu, který spojuje handicapované a zdravé sportovce i nesportovce. Na rozdíl od loňska jsme do něj letos
postavili hned dva týmy, z nichž jeden byl tým smíšený ze
zaměstnanců Metrostavu a Subterry. A nejen to. Tři desítky
našich spolupracovníků pomáhaly v závodě jako dobrovolníci a vím, že mnozí ostatní našim týmům fandili. Děkuji
všem, kteří nejen za Skupinu Metrostav udělali něco přínosného pro naše okolí, spoluobčany a lepší budoucnost.
Zmiňuji-li úspěchy, pak musím zmínit i výzvy, které
nás čekají nejen v příštím roce, ale i v letech příštích. Tyto
výzvy a odpovědi na ně mapuje strategie Skupiny. Jako
klíčové pro nadcházející období vidíme několik oblastí.
První je posouzení a případné prohloubení využití kapacit
uvnitř Skupiny a posílení vnitroskupinových vazeb. Dále
se zaměříme na práci s lidmi, chceme dát příležitost těm,
kteří si ji zaslouží. Rovněž budeme dále hledat optimální
model fungování na Slovensku, kde se chceme stát významným hráčem na stavebním trhu zejména v segmentu
infrastrukturních projektů. Zaměříme se i na maximální
využití našeho potenciálu v oblasti obchodu a marketingu. A nakonec se budeme věnovat posilování a udržování
dobrého jména Skupiny Metrostav, k čemuž by mělo
přispět mimo jiné také spuštění nových internetových
stránek v příštím roce.
Letošní rok byl pro celý svět plný dramatických změn.
Jsme svědky vojenských konfliktů na Východě a politických změn na Západě. V domácím prostředí pociťujeme
prohlubování krize morálky. Ať už na tyto změny nahlížíme
jakkoliv, společným jmenovatelem pro nadcházející rok
bude patrně nejistota. Skupina Metrostav už ale v letošním roce ukázala, že se dokáže s nejistotami a krizemi
pružně vyrovnat, a obstála. Máme dobrý tým, který již
překonal mnohé překážky. Je třeba nelhat, nekrást a pracovat správně. Zvládneme to!
1
2
3
Vážení spolupracovníci, přeji vám všem příjemné prožití svátků a těším se na shledanou v příštím roce.
Jiří Bělohlav, prezident Skupiny Metrostav
4
15.12.16 11:38