Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 2
Zima betony od TBG Metrostav nezastaví
zké teploty znně ovlivňují proní betonářských
prací. TBG Metrostav přichází smožnostmi, jak vzim-
ně urychlit pátek tuhnutí atvrdnutí nebo jak urychlit
růst krátkodobých pevností pomocí slení betonu.
Kvalitu výsledné betonové konstrukce arychlost do-
sažení požadovaných parametrů betonu ovlivňují zejména
teplota čerstvého betonu, teplota prostředí aošetřování
betonu a samoejmě slení betonu. Je zmo, že při
poklesu teploty betonu pod limitních 5 °C se hydratace
měř zastavuje. Beton by tedy měl být nastavbu dove-
zen oteplotě vší než 5 °C apomocí ošeování by jeho
teplota měla být nad touto hodnotou udržena dodosažení
dostatečných pevnos. V opačném případě se nást
pevností téměř zastaví. To může negativně ovlivnit čas
odbednění, zejména ustropních konstrukcí.
Záměna cementu či speciální přísady
Teplota čerstvého betonu azimní opatření vbetonárnách
jsou zajťovány aneustále kontrolovány samotnými vý-
robci betonových směsí. Ovlivnit chování čerstvého beto-
nu vzimním období lze záměnou cementu či plastifikač
ísady vdané receptuře betonové směsi. Volba vhodné-
ho ření zálí natom, jakého efektu má být dosaženo.
Použitý cement zásadním způsobem ovlivňuje rychlost
hu pevností betonu včase.
Vzimním období (foto) je rychlost náhu pevností
betonu vkonstrukci výrazně ovlivněna ivývojem hydra-
tho tepla cementu. Vchladm počasí přiczí vúva-
hu záměna rychlého portlandského cementu CEM I42,5
R místo standardho cementu CEM II/B-S 32,5 R. Touto
záměnou nezkrátíme zpracovatelnost betonu, ale zvýšíme
samoohřev betonové konstrukce během tvrdnutí aurych-
líme náh pevností. Záměna cementu naopak není řeše-
ním vpřípadech, kdy je potřeba rychlejšího nastartování
směsi, třeba kvůli dřívějšímu leštění. Toho lze dosáhnout
záměnou plastifikační přísady. Ovlivní zejména počátek
tuhnutí atvrdnutí betonu. VTBG Metrostav je používána
široká škála přísad umožňujících nastavení parametrů
betonu naru zákazníkovi. Pro zimní období jsou kdis-
pozici superplastifikační přísady surychlujícím účinkem.
Betony s mito přísadami jsou značeny variantou „R“,
ičemž jejich účinek je v urychlení počátku tuhnutí
atvrdnutí. Tímto se sice zkracuje doba zpracovatelnosti,
ale výrazně se omezí vychládání betonu před pátkem
hydratace azapetím samooevu betonu.
Nárůst pevností nalaboratorch vzorch se zásad-
ně nelí. Efektu urychlení počátku tuhnutí a tvrdnu
se využívá i v ípadech, kdy poebujeme začít rychle
pouložení betonu leštit. Poslední mností je využít o
úpravy směsi a získáme tak univerzální ss vhodnou pro
prování betonových konstrukcí v mrazim počasí.
Kristýna Vinklerová, foto TBG Metrostav
Projekty roku 2018
Nastal čas připomenout, která díla Metrostav vprůbě-
hu 12 měsíců dokončil či nanich pracuje. Je zřejmé, že
naše týmy staví objekty všech možch druhů.
Nazačátku roku divize 3 dolovala poslední detaily
jihočeského obchodního centra IGY vČeských Budějovi-
ch či vestejném městě vlétě divize 6 dokoila projekt
PIANO (foto č. 1). V průběhu roku se Metrostav vrátil
dopražského podzemí, když vestanich metra B Palmov-
ka astí Republiky řídil rekonstrukci eskatorů (fo-
to č. 2). Nemálo velkých zakázek realizujeme vzahraničí.
Jednou znich jsou tunely amost přes norský Åstfjorden
založený vmi (foto č. 3). Ale vraťme se domů: divize 1
se zasadila o moderní sportovní halu vPlzni (foto č. 4),
která byla dokoena na sklonku léta. Podzim se nesl
v duchu dvou významných staveb: z části se oteelo
zrekonstruované Národního muzeum (foto č. 5) adlo
nazprovozní tunelů Ejpovice (foto č. 6).
red, foto archiv Metrostavu
Ing.Romana Fuksy,
ředitele divize 5
Postudiích nastavební fakultě nastoupil vmci voj-
ny kVojenským stavm. Nazačátku své kariéry stál
uvybudoní kolektorové sítě vpražských Řepích či se
koncem 80. let zasloužil třeba otunel nakoridoru Čes-
ká Třebová – Brno aspoustu dalších staveb. DoMetro-
stavu nastoupil vroce 1991 jako stavbyvedoucí aes
vedoucího projektu, vedoucího oblasti a další pozice
usedl vroce 2013 dokřesla ředitele divize 5.
Co vám zabírá nejce času, jaké hlavní téma říte?
Tak obecně je to stavební ekonomika. Momentálně nejen
vnaší republice, ale vestřední Evropě probíhají různé typy
vln. Třeba zatímco unás je nyní úplný útlum tunelářských
prací, naSlovensku vto oblasti prohá zrovna konjunk-
tura. Ale musím se dívat nato, že růst itam třeba zatři
roky skončí a je třeba vědět, že poté budu mít kdispozici
jiný prostor pro pci. Je nutné vnímat, co se vprostoru
střední Evropy děje, asnažit se najít našim lidem práci.
Je zřejmé, že je to nárné. Ví se ovás, že relaxujete
a„vypínáte“ zapomoci jógy. Jak jste ktomu dospěl?
nuju se tomu přes 20 let. Mnozí psychický tlak řeší
sportem, někdo se více napije. Já jsem na sobě zjistil,
že stres lze velmi doe snížit jógovým cvením. Zvšť
vefunkci ředitele vm, že mi meditace pomáhají. Řekl
bych, že posledních pět let ztoho mám větší užitek.
Vraťme se kestavině. Rýsují se unás vdohledné do-
bě zajímavé zakázky zoblasti podzemního stavitelství?
Vdnešní době je to slité, prote velcí státní investoři
nemají vČeské republice vnejbližší době připravena velká
podzemní díla. Nicméně asi nejblíže je velká zakázka pro
Prahu, kde snad bude vyhodnocena soutěž nastavbu me-
tra trasy D. Potencl celé nové trasy je veliký. Znamenalo
by to práci namnoho let.
Je také naděje navýstavbu železnních tunelů?
Nejblíže krealizaci je tunel mezi Ševětínem ačeskobu-
jovickou čtvrtí Nemanice. Budou to dva tunely dohromady
odélce 8 km. Příprava uprojektantů ainvestorů je zde asi
nejdále, nebo si alespoň myslíme, že tento tunel je neji-
pravenější. Ministr dopravy ještě před časem hovořil ože
-
leznním tunelu přes Krušné hory směrem naDrážďany,
ale odtohoto projektu nás dělí minilně 15 let.
Nevno byly zprovozněny tunely Ejpovice. Jak naten-
to významný projekt divize 5 vzpomínáte?
Asi vždy pla, že stavitelé si mnohdy ani neudomují vý-
znam toho, co budují. Zajímají se odetaily té či oné stavby
anevníma, jak důlité dílo vlastně tvoří. Tunely Ejpovice
edstavují velký krok dopředu. Jsou technicky navrženy
tak, že vlaky jimi vbudoucnu mohou projíždět rychlos
až 200 km/hod. Všichni sice říkají, že představují zkrácení
zdního času pouze or minut, ale původní trasa byla
okolo kopce Homolka vedena velkými oblouky.
Vaše týmy pracují namnoha zakázch veSkandinávii.
Jaké jsou aktuální kčové stavby?
Vdivizi 5 vsoasné době pracuje kolem 550 lidí, více
než polovina znich působí vzahraní. „Tunelové“ zazky
me vsoučasné době naIslandu, vNorsku anaSloven-
sku. NaIslandu jsou to třeba severozápadní fjordy – tunel
Dyrafjordur ařada dalších staveb. Zrovna tady mi přijde,
že naši kluci tamní horou snad běží. Nevno doní vjeli
auž razí zdruhé strany. Postupy jsou tam úžasné!
Čím si myste, že to je?
Je tam dobrá geologie. Unás je hornina proti Norsku aIs-
landu řekněme starší arozlená amume tady vmonto-
vat umělé osní, postupuje se pomaleji. Ale také je to
m, že tunely provozované jak vNorsku, tak naIslandu
jsou meího profilu, protože nemají obezdívku. VČeské
republice obecně, zvšť ustských tunelů, kde musíme
myslet na kabelovody a různé ienýrské sítě, musíme
razit profily daleko větší. Ale iesto samozřejmě platí:
My jako „tuneři“ se poebujeme vrátit na český trh.
Primárně nechodíme doSkandinávie anaSlovensko pro-
to, abychom byli pouze tam. V nějaké míře tam už asi
staneme, ale není smysl, aby to bylo gros Metrostavu.
Zarozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
SQZ rozjí laboratoře itechniky měření
Naše dciná společnost SQZ nabízí své slby pro
stavební firmy a to zejna v těchto oblastech: zku-
šebnictví, měření fyzikálních veličin, systémech ma-
nagementu kvality a provádění průzkumných a dia-
gnostických prací pro opravy pozemních komunikací.
Firma nevno pořídila dosho portfolia nové strojní
vybavení arozšiřuje své laborate.
Laborate SQZ jsou svojí vybaveností, perso-
lem a jeho zkušenostmi určeny pro provádění zkoušek
a měření pro zhotovitele rozsáhlých projektů doprav
infrastruktury (foto č. 1). Jde o výstavbu dálnic, silnic
a železničních tratí. SQZ také rozšuje své působnosti
na nových úzech v České republice i na Slovensku
a zvyšuje sortiment zkoušení adaích činností.
Rozšiřoní SQZ v nových regionech je podmíno
ízením nových zkušebních laboratí. Byly třeba vy-
budovány zkušební laboratoře pro zkoušky asfaltových
směsí a jejich složek u obaloven vLipku nad Bečvou
avKezu adále naSlovensku – vBratislavě azkeb
laboratoře vŽilině, Prešově aBanské Bystrici. Ty sloí
pro zkoky betonů, kameniva, zemin aasfaltových smě-
sí ajejich slek. Vuplynulých třech letech došlo vSQZ
krozšíření služeb zavedením aakreditací tlakových aka-
merových zkoek potrubí akanalizace, měření georada-
rem, zkoušek vláknobetonů avysokopevnostních betonů
(foto č. 2) a měření ahodnocení parametrů vodorovho
asvislého dopravního značení pozemních komunikací.
Nalnicích, uvýstavby tunelů inaletti
Voblasti měření fyzikálních velin bylo rozšířeno, zave-
deno aakreditováno vSQZ několik postupů měření hluku
(vlivy povrchů vozovek, protihlukových stěn, zvukové izo-
lace aj.), měření vibrací aměření umělého osvětlení. SQZ
také získala certifikaci podle ČSN EN ISO 9001 naprů-
zkumné vrtné práce. Tyto nárnější zkušební a řicí
postupy sloí jak pro rozšíření zakázkové náplně, tak
ikezvýšení technické úrovně SQZ.
Nadky prováděných zkoek a ření jsou kom-
plexní a rozhlé reference jsou výhodou pro zís
zakázky. SQZ je schopna provádět zkebnictví naroz-
hlých projektech dopravní infrastruktury při stavbě po-
zemních komunikací, mostů, tunelů adalších stavebních
objektů bez subdodávek. SQZ zabezpuje tyto služby jak
pro firmy Skupiny Metrostav, tak ipro jiné externí firmy.
Vletním roce firma prováděla zkoky aměření naí-
klad natšině úseků modernizace dálnice D1, stavbách
lnic D 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 35, 48, 49 avýstavbě tunelů
Ejpovice, Púchov, Prov aSudoměřice-Votice nebo leti-
štích Ruzyně, Kbely, České Budějovice aBratislava.
Ing.Jiří Prokop, MBA, foto archiv SQZ
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_22_2018.indd 2 17.12.18 15:51
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (361 ms)

Rendering Strana 3 (102466): (0/1) (353 ms)

Rendering Strana 2 (102464): (0/1) (397 ms)

Rendering Strana 1 (102456): (0/1) (396 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2924/vth118637-1.jpg

 i2924/vth118646-1.jpg

 i2924/bg102464.svg

 i2924/vth118650-1.jpg

 i2924/vth118652-1.jpg