Poslední dny roku se blíží,
přicházejí koncerty divizí
19. prosince 2018 / 22 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Romana Fuksy,
ředitele divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Hlavu vzhůru, přátelé!
Divize 9 dokončila zajímavý projekt
v centru Pece pod Sněžkou str. 3
Na Štvanici se zlepší parametry
Vltavské vodní cesty str. 3
Parní lokomotiva Šlechtična prověřila
nový most v Plzni str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Barborka v Bergenu
Sošku svaté Barbory,
patronky všech tunelářů,
vysvětil na její svátek
v Norsku katolický farář
Erik Andreas Holth (foto).
Bude chránit raziče 1578 m
dlouhého tunelu Breivik,
který je spolu s tunelem Knarrevik (1896 m) součástí
projektu Rv.555 –K3 kabelové tunely Sotrasambandnet
v Bergenu. Tým Ing. Ivana Piršče na něm pracuje
ve sdružení s místní firmou Bertelsen & Garpestad.
Z tunelu Breivik je k dnešnímu dni vyraženo 132 m.
Tečka za modernizací tratí u Plzně
U Ejpovic po více než pěti letech intenzivní práce proběhlo
11. prosince slavnostní setkání a oficiální uvedení
železniční tratě do provozu. Akce se účastnili ředitel
generálního ředitelství Evropské komise pro regionální
a městskou politiku Marc Lemaitre, ministr dopravy Dan
Ťok, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, zástupci
samosprávy, investora a zhotovitelů. Obdiv a dík patří
zejména razičům a dalším pracovníkům divize 5.
Redakce novin Metrostavu
přeje svým čtenářům
krásné Vánoce
a v novém roce 2019
mnoho štěstí, zdraví,
osobních a pracovních úspěchů.
Stará benešovská
opravena
Dceřiná společnost BES
uvedla počátkem prosince
do provozu silnici II/603
Radějovice–Babice (foto).
Stavbyvedoucím byl Dominik
Brožík, v rámci zakázky
se opravilo 7,5 km silnic a pět mostů. Silnice v úseku
mezi Prahou a napojením na silnici I/3 je známá jako
„stará benešovská“, protože tudy vedl hlavní tah z Prahy
na Benešov před jeho převedením na dálnici D1.
Metrostav na německém obchvatu
V saské Pirně začala výstavba mostu na novém
obchvatu, který má výrazně ulevit městu od dopravní
zátěže a zároveň urychlí dopravní a ekonomicky důležité
spojení z Drážďan do Saského Švýcarska. Předmětem
stavby je ocelový most kombinovaný s vetknutými
osmdesátimetrovými betonovými pilíři. Vedoucím projektu
je doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D., z divize 4.
Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem a firemní odborové
organizace, kterou zastupuje předseda Ing. Petr Půta,
podepsali 13. prosince 2018 dokumenty týkající se
kolektivních smluv. Podrobnosti najdete na straně 4.
Metrostav_22_2018.indd 1
Letošní rok byl pro Českou republiku stým rokem její existence. Téměř polovinu tohoto slavného století
jsme jako Metrostav a později jako Skupina Metrostav
pomáhali Československo a pak i Českou a Slovenskou
republiku budovat. A tak i k letošním oslavám naše
Skupina přispěla nemalou měrou.
V říjnu bylo našim spoluobčanům i zahraničním návštěvníkům částečně otevřeno Národní muzeum, které
rekonstruuje sdružení vedené naší největší firmou, Metrostavem. Výsledky naší práce jsou z dáli zjevné, neboť nádherně opravené Muzeum doslova září přes celé pražské
Václavské náměstí. Nemalou měrou přispěla i naše Subterra, neboť o měsíc dřív úspěšně dokončila rekonstrukci
Staroměstské radnice včetně historického orloje.
Slavili jsme však i další úspěchy. V červenci dosáhla
v Norsku divize 5 Metrostavu jednoho ze složitých milníků
založení mostu Åstfjordbrua v moři. V srpnu tatáž divize
zahájila projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část. V říjnu divize 4 Metrostavu
otevřela rychlostní komunikaci S7 Koszwały – Nowy
Dwór Gdański v Polsku a zakončila tak jednu z největších
infrastrukturních staveb v Evropě. Krátce na to tentýž
tým otevřel unikátní zdvihací most přes řeku Martwa
Wisła, který spojuje polský ostrov Sobieszewo s pevninou. A v listopadu projel první vlak železničními tunely
v Ejpovicích, na kterých spolupracovaly naše společnosti
Metrostav a Subterra. V prosinci Subterra oficiálně předá dokončený kolektor Hlávkův most. Výborně si vedla
i naše dceřiná společnost BeMo Tunneling, která letos
investorovi předala hrubou stavbu lehkého metra v Karlsruhe a úspěšně spolupracuje se Subterrou na tunelech
Herrschaftsbruck a Spitzenberg.
Čeká nás řada prestižních projektů
Naše práce se dlouhodobě těší zájmu veřejnosti i odborníků, o čemž svědčí hned několik cen, které námi stavěné
projekty získaly. V soutěži Stavba roku zvítězil Zimní
stadion Škoda Icerink v pražských Strašnicích, který postavila Subterra. Zahraniční stavbou roku se stal Tunel
Nordfjördur na Islandu, který vyrazila divize 5 Metrostavu.
Developerský projekt Palmovka Open Park, na kterém participovaly naše společnosti Metrostav Development, Met-
rostav, Subterra a Pragis, získal nejvyšší ocenění v branži,
kterým je vítězství v soutěži Best of Realty.
Myslím, že příští rok bude pro společnosti naší Skupiny přiměřeně nadějný. Těší mne naplněný zásobník práce,
ve kterém nás čeká celá řada výjimečných, prestižních
a technicky náročných projektů. Přesto si myslím, že
Česká republika i Praha zdaleka nedosáhly svého investičního potenciálu. Stále čekáme na vypsání klíčových
infrastrukturních projektů a velkých tunelových staveb,
abychom nemuseli hledat práci pro svoje spolupracovníky
v zahraničí. Metrostav byl vždycky česká firma, která se
soustředila na budování lepší infrastruktury, zlepšování
životního prostředí a zkvalitňování života pro občany
České republiky. Mrzí mne, že nás okolnosti stále ve větší
míře nutí hledat práci jinde.
Stejně jako vloni jsme se i letos o své úspěchy dělili
s těmi, kteří si zaslouží naši pozornost a podporu. Kromě
nadstandardní sponzoringové a charitativní činnosti jsme
opět darovali krev s Metrostavem a již třetím rokem byli
titulárním partnerem Handy cyklo maratonu. I letos jsme
postavili tři týmy, které navzdory horku a suchu dokázaly,
že handicapovaní a nehandicapovaní mohou tvořit jeden
fungující vítězný tým. Stejně jako vloni pomáhaly tři desítky našich kolegů jako dobrovolníci a mnoho dalších
našim týmům fandilo. Vám všem, kteří nejen za Skupinu
Metrostav děláte něco pro svoje spoluobčany, svoje okolí
a naši společnou lepší budoucnost, děkuji.
Uvědomuji si, že letošní rok byl pro nás všechny
náročnější, než byly roky předchozí. Jsem rád, že drtivá
většina z vás zůstala Metrostavu a jeho Skupině věrná
a pomohla k dobrým výsledkům. Děkuji nejen našim
stálým spolupracovníkům a etablovaným expertům, ale
i mladé generaci, která si nás na složitém trhu práce vybrala jako svého zaměstnavatele. Věřím, že příští roky pro
nás budou mnohem příznivější a naše Skupina se bude
i nadále rozrůstat, interně zlepšovat a prosperovat.
Start na dálnici D35
Poklepem na základní kámen v Dašicích na Pardubicku
začala 4. prosince slavnostně výstavba dálnice D35
Časy–Ostrov (vizualizace). Úsek o délce 14,7 km se
sice začne budovat izolovaně bez napojení na velkou komunikaci, nicméně půjde bezesporu v budoucnu
o důležitou součást české dopravní infrastruktury.
Alternativa přetížené dálnice D1 při cestě z Prahy
do Ostravy je roky nutná a nyní začíná konečně ožívat!
Postaví ji sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky.
Na stavbě se tak bude podílet i naše firma – tým na projektu řídí Ing. Petr Hejdrych z divize 4. Úsek se bude stavět
ve více fázích tak, jak budou předávána stavební povolení.
„Naše firma bude v rámci sdružení provádět zhruba
polovinu trasy dálnice i 450 m dlouhou estakádu přes
údolí říčky Loučná. Stavba oficiálně začala 3. prosince,
nyní přes zimu probíhají projekční práce a stavební práce
odstartují na jaře,“ popisuje Petr Hejdrych.
Nejdříve se začne pracovat na technologicky nejnáročnějších objektech. „Zároveň chceme, aby se co nejrychleji
začaly dělat realizační dokumentace stavby, technologické předpisy a výrobně-technická dokumentace. Na to
potřebujeme právě celou zimu,“ vysvětlil novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR)
Jan Kroupa skutečnost, že stavba začíná mimo stavební
sezonu. Pokud nevznikne zdržení při výběru dodavatele
stavby, příští rok v březnu by se měla začít budovat i navazující část D35 Opatovice nad Labem – Časy.
–red–, vizualizace ŘSD ČR
Vážení spolupracovníci, všem vám děkuji za vaše letošní úsilí a zodpovědnou práci. Vám i vašim rodinám
přeji spokojeně prožité svátky a do roku 2019 vám pravím: „Hlavu vzhůru, přátelé!“
Jiří Bělohlav, prezident Sk upiny Metros tav
17.12.18 15:51