Poslední dny roku se blíží,

přicházejí koncerty divizí

19. prosince 2018 / 22 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Romana Fuksy,

ředitele divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Hlavu vzhůru, přátelé!

Divize 9 dokončila zajímavý projekt

v centru Pece pod Sněžkou str. 3

Na Štvanici se zlepší parametry

Vltavské vodní cesty str. 3

Parní lokomotiva Šlechtična prověřila

nový most v Plzni str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Barborka v Bergenu

Sošku svaté Barbory,

patronky všech tunelářů,

vysvětil na její svátek

v Norsku katolický farář

Erik Andreas Holth (foto).

Bude chránit raziče 1578 m

dlouhého tunelu Breivik,

který je spolu s tunelem Knarrevik (1896 m) součástí

projektu Rv.555 –K3 kabelové tunely Sotrasambandnet

v Bergenu. Tým Ing. Ivana Piršče na něm pracuje

ve sdružení s místní firmou Bertelsen & Garpestad.

Z tunelu Breivik je k dnešnímu dni vyraženo 132 m.

Tečka za modernizací tratí u Plzně

U Ejpovic po více než pěti letech intenzivní práce proběhlo

11. prosince slavnostní setkání a oficiální uvedení

železniční tratě do provozu. Akce se účastnili ředitel

generálního ředitelství Evropské komise pro regionální

a městskou politiku Marc Lemaitre, ministr dopravy Dan

Ťok, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, zástupci

samosprávy, investora a zhotovitelů. Obdiv a dík patří

zejména razičům a dalším pracovníkům divize 5.

Redakce novin Metrostavu

přeje svým čtenářům

krásné Vánoce

a v novém roce 2019

mnoho štěstí, zdraví,

osobních a pracovních úspěchů.

Stará benešovská

opravena

Dceřiná společnost BES

uvedla počátkem prosince

do provozu silnici II/603

Radějovice–Babice (foto).

Stavbyvedoucím byl Dominik

Brožík, v rámci zakázky

se opravilo 7,5 km silnic a pět mostů. Silnice v úseku

mezi Prahou a napojením na silnici I/3 je známá jako

„stará benešovská“, protože tudy vedl hlavní tah z Prahy

na Benešov před jeho převedením na dálnici D1.

Metrostav na německém obchvatu

V saské Pirně začala výstavba mostu na novém

obchvatu, který má výrazně ulevit městu od dopravní

zátěže a zároveň urychlí dopravní a ekonomicky důležité

spojení z Drážďan do Saského Švýcarska. Předmětem

stavby je ocelový most kombinovaný s vetknutými

osmdesátimetrovými betonovými pilíři. Vedoucím projektu

je doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D., z divize 4.

Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem a firemní odborové

organizace, kterou zastupuje předseda Ing. Petr Půta,

podepsali 13. prosince 2018 dokumenty týkající se

kolektivních smluv. Podrobnosti najdete na straně 4.

Metrostav_22_2018.indd 1

Letošní rok byl pro Českou republiku stým rokem její existence. Téměř polovinu tohoto slavného století

jsme jako Metrostav a později jako Skupina Metrostav

pomáhali Československo a pak i Českou a Slovenskou

republiku budovat. A tak i k letošním oslavám naše

Skupina přispěla nemalou měrou.

V říjnu bylo našim spoluobčanům i zahraničním návštěvníkům částečně otevřeno Národní muzeum, které

rekonstruuje sdružení vedené naší největší firmou, Metrostavem. Výsledky naší práce jsou z dáli zjevné, neboť nádherně opravené Muzeum doslova září přes celé pražské

Václavské náměstí. Nemalou měrou přispěla i naše Subterra, neboť o měsíc dřív úspěšně dokončila rekonstrukci

Staroměstské radnice včetně historického orloje.

Slavili jsme však i další úspěchy. V červenci dosáhla

v Norsku divize 5 Metrostavu jednoho ze složitých milníků

založení mostu Åstfjordbrua v moři. V srpnu tatáž divize

zahájila projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část. V říjnu divize 4 Metrostavu

otevřela rychlostní komunikaci S7 Koszwały – Nowy

Dwór Gdański v Polsku a zakončila tak jednu z největších

infrastrukturních staveb v Evropě. Krátce na to tentýž

tým otevřel unikátní zdvihací most přes řeku Martwa

Wisła, který spojuje polský ostrov Sobieszewo s pevninou. A v listopadu projel první vlak železničními tunely

v Ejpovicích, na kterých spolupracovaly naše společnosti

Metrostav a Subterra. V prosinci Subterra oficiálně předá dokončený kolektor Hlávkův most. Výborně si vedla

i naše dceřiná společnost BeMo Tunneling, která letos

investorovi předala hrubou stavbu lehkého metra v Karlsruhe a úspěšně spolupracuje se Subterrou na tunelech

Herrschaftsbruck a Spitzenberg.

Čeká nás řada prestižních projektů

Naše práce se dlouhodobě těší zájmu veřejnosti i odborníků, o čemž svědčí hned několik cen, které námi stavěné

projekty získaly. V soutěži Stavba roku zvítězil Zimní

stadion Škoda Icerink v pražských Strašnicích, který postavila Subterra. Zahraniční stavbou roku se stal Tunel

Nordfjördur na Islandu, který vyrazila divize 5 Metrostavu.

Developerský projekt Palmovka Open Park, na kterém participovaly naše společnosti Metrostav Development, Met-

rostav, Subterra a Pragis, získal nejvyšší ocenění v branži,

kterým je vítězství v soutěži Best of Realty.

Myslím, že příští rok bude pro společnosti naší Skupiny přiměřeně nadějný. Těší mne naplněný zásobník práce,

ve kterém nás čeká celá řada výjimečných, prestižních

a technicky náročných projektů. Přesto si myslím, že

Česká republika i Praha zdaleka nedosáhly svého investičního potenciálu. Stále čekáme na vypsání klíčových

infrastrukturních projektů a velkých tunelových staveb,

abychom nemuseli hledat práci pro svoje spolupracovníky

v zahraničí. Metrostav byl vždycky česká firma, která se

soustředila na budování lepší infrastruktury, zlepšování

životního prostředí a zkvalitňování života pro občany

České republiky. Mrzí mne, že nás okolnosti stále ve větší

míře nutí hledat práci jinde.

Stejně jako vloni jsme se i letos o své úspěchy dělili

s těmi, kteří si zaslouží naši pozornost a podporu. Kromě

nadstandardní sponzoringové a charitativní činnosti jsme

opět darovali krev s Metrostavem a již třetím rokem byli

titulárním partnerem Handy cyklo maratonu. I letos jsme

postavili tři týmy, které navzdory horku a suchu dokázaly,

že handicapovaní a nehandicapovaní mohou tvořit jeden

fungující vítězný tým. Stejně jako vloni pomáhaly tři desítky našich kolegů jako dobrovolníci a mnoho dalších

našim týmům fandilo. Vám všem, kteří nejen za Skupinu

Metrostav děláte něco pro svoje spoluobčany, svoje okolí

a naši společnou lepší budoucnost, děkuji.

Uvědomuji si, že letošní rok byl pro nás všechny

náročnější, než byly roky předchozí. Jsem rád, že drtivá

většina z vás zůstala Metrostavu a jeho Skupině věrná

a pomohla k dobrým výsledkům. Děkuji nejen našim

stálým spolupracovníkům a etablovaným expertům, ale

i mladé generaci, která si nás na složitém trhu práce vybrala jako svého zaměstnavatele. Věřím, že příští roky pro

nás budou mnohem příznivější a naše Skupina se bude

i nadále rozrůstat, interně zlepšovat a prosperovat.

Start na dálnici D35

Poklepem na základní kámen v Dašicích na Pardubicku

začala 4. prosince slavnostně výstavba dálnice D35

Časy–Ostrov (vizualizace). Úsek o délce 14,7 km se

sice začne budovat izolovaně bez napojení na velkou komunikaci, nicméně půjde bezesporu v budoucnu

o důležitou součást české dopravní infrastruktury.

Alternativa přetížené dálnice D1 při cestě z Prahy

do Ostravy je roky nutná a nyní začíná konečně ožívat!

Postaví ji sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky.

Na stavbě se tak bude podílet i naše firma – tým na projektu řídí Ing. Petr Hejdrych z divize 4. Úsek se bude stavět

ve více fázích tak, jak budou předávána stavební povolení.

„Naše firma bude v rámci sdružení provádět zhruba

polovinu trasy dálnice i 450 m dlouhou estakádu přes

údolí říčky Loučná. Stavba oficiálně začala 3. prosince,

nyní přes zimu probíhají projekční práce a stavební práce

odstartují na jaře,“ popisuje Petr Hejdrych.

Nejdříve se začne pracovat na technologicky nejnáročnějších objektech. „Zároveň chceme, aby se co nejrychleji

začaly dělat realizační dokumentace stavby, technologické předpisy a výrobně-technická dokumentace. Na to

potřebujeme právě celou zimu,“ vysvětlil novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR)

Jan Kroupa skutečnost, že stavba začíná mimo stavební

sezonu. Pokud nevznikne zdržení při výběru dodavatele

stavby, příští rok v březnu by se měla začít budovat i navazující část D35 Opatovice nad Labem – Časy.

–red–, vizualizace ŘSD ČR

Vážení spolupracovníci, všem vám děkuji za vaše letošní úsilí a zodpovědnou práci. Vám i vašim rodinám

přeji spokojeně prožité svátky a do roku 2019 vám pravím: „Hlavu vzhůru, přátelé!“

Jiří Bělohlav, prezident Sk upiny Metros tav

17.12.18 15:51