Metrostav DIZ
Ekologická stavba krajského významu
V první jarní den se dočkala slavnostního zprovoznění moderní dotřiďovací linka odpadu v areálu firmy SAKO Brno v Židenicích. Přesně podle smlouvy o dílo ji za 420 dní dokončily ve sdružení společnosti Metrostav DIZ – jako lídr – a IMOS Brno.
Lenka Svobodová, foto Ivo Románek
Z
akázku jsme zahájili závěrem listopadu 2021 a její stavební část uzavřeli vloni v září, odkdy za naší pomoci pokračovala montáž technologie, kterou si samostatně zajišťoval objednatel,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Pavel Brožek z Metrostavu DIZ. „Vodovod vybudovalo naše středisko plynovodů a ocelové konstrukce vyrobilo středisko Imosu. Ostatní práce prováděli subdodavatelé, které řídil společný tým vedený stavbyvedoucím z Imosu. My jsme se na stavbě starali zejména o administrativu, komunikaci s objednatelem včetně fakturace, claimové agendy a o technický dozor,“ říká stavbyvedoucí Ing. David Vybíral. A dodává: „Jsme hrdí na to, že jsme se mohli podílet na ekologicky důležité stavbě, která poslouží nejen moravské metropoli, ale i celému kraji. Brno totiž bude schopné zpracovat naráz nejméně dvojnásobek plastu a papíru než dřív a s recyklací tak bude moci pomáhat i svému okolí.“
moderní plně automatizovaná linka zvládne za hodinu vytřídit až 4,5 tuny odpadu ze žlutých svozových kontejnerů
V areálu SAKO Brno stavbaři vybudovali halu dotřiďovací linky (foto) se zázemím pro zaměstnance, která je 66 metrů dlouhá, 32 metrů široká a 15 metrů vysoká. Na ni navazuje další převážně otevřená skladovací hala s rozměry 60 × 29 × 9 metrů, v níž se hromadí přivezený odpad i zpracované balíky určené k další recyklaci. V rámci výstavby areálu bylo zapotřebí vybudovat i čtyři metry vysokou a 100 metrů dlouhou opěrnou zeď na zajištění stability přiléhajících svahů. Plocha nových venkovních komunikací dosáhla téměř 12 000 m2.
ZA PLNÉHO PROVOZU
Výstavba obou hal, které byly hlubině založené na vrtaných pilotách a měly nosnou konstrukci z prefabrikovaného železobetonového skeletu, probíhala při plném chodu zbytku areálu. „Kromě toho jsme také museli přihlížet k nutnosti neovlivnit provoz přilehlých firem FeroStal a MANIMAT, kterých se naše činnosti přímo dotýkaly třeba při provádění inženýrských sítí,“ připomíná složitosti stavby vedoucí projektu. Ing. Vybíral přidává i zajímavost – uzavřenou retenční nádrž s půdorysnými rozměry 20,1 × 8,4 m a užitným objemem téměř 430 m3. „Inspektorka z vodoprávního úřadu uvedla, že tak velikou retenční nádrž ještě nikdy nekolaudovala,“ doplnil.
Práce pro SAKO Brno se stavbařům povedla. V jejím závěru objednatel ocenil velmi dobrou technickou úroveň a vstřícný přístup vedení stavby. Zhotovitel podle jeho osvědčení prováděl celou zakázku vysoce profesionálním způsobem a pružně reagoval na změny, které si investor vyžádal. Plnil dílčí mezníky i konečný termín díla a kladl zvýšený důraz na prevenci negativních vlivů na okolní prostředí.
Třídění odpadu ze žlutých kontejnerů
Moderní linka rozpozná plasty podle tvaru – rozdělí je například na 2D a 3D předměty. Účinně je roztřídí i podle jejich složení a barvy. V lince je také zabudovaná soustava bubnových, optických a balistických strojů pro separaci železných a neželezných kovů, umožňující třeba sběr plechovek, víček či konzerv. Výkonný lis s kapacitou šest tun za hodinu slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování. Součástí linky je i drtič polystyrenu.