Strategická konference
Velké výzvy u náročných projektů
Odpolední blok Strategické konference tvoří vždy odborné příspěvky, během nichž jsou představovány technicky náročné stavby i prezentace firem. V letošním roce tomu nebylo jinak.
Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv Metrostavu
T
uto část zahájil Ing. Tomáš Beržinský (foto) představením stavby bezpečnostního přelivu vodního díla Orlík. Co se týče investice, je to jednoznačně největší projekt na vltavské kaskádě za dlouhá desetiletí. Stavba systému, který má odvést přebytečnou vodu v případě masivní povodně, má před sebou ještě čtyři roky intenzivních prací. Po dokončení by měl bezpečnostní přeliv orlické přehrady odolat desetitisícileté vodě, což odpovídá průtoku 4300 krychlových metrů za vteřinu. Jen pro srovnání – v srpnu 2002 protékalo hrází téměř 3000 krychlových metrů vody. Zajímavostí také je, že řada technologií je speciálně připravená jen pro potřeby projektu a celkový objem konstrukčních betonů přesáhne 50 tisíc metrů krychlových. Sklon koryta, tzv. skluzu pro odtok vody, je až 40 procent.
zabezpečení před povodní, stavba navzdory hurikánu i tunel pod legendárním stonehenge
Ředitel společnosti Metrostav Norge AS Ing. Aleš Gothard, LL.M., zaujal účastníky konference už začátkem jeho prezentace, ve které představil společnost, její vývoj v posledních letech a následně tři velké projekty, které aktuálně provádějí. První zmíněnou stavbou v Norsku s názvem E18 Langangen – Rugtvedt je ražba úseku dvoutubusového dálničního tunelu v délce 6164 m a objemem výrubu 515 000 m3. Druhá stavba probíhá na Faerských ostrovech a jedná se o ražbu silničního tunelu Fámjins v délce 1200 m s následným provedením izolací proti vodě a mrazu. Poslední stavba se nachází v Norsku, nese název Fv.5878 Nye Nerlandsøybrua a jde o výstavbu nového silničního železobetonového mostu s délkou 574 m a šířkou 11,5 m. Most má osm polí a rozpon hlavního pole je 140 m. Zajímavé bylo i video z Faerských ostrovů zachycující hurikán s rychlostí větru 232 km/h, kterému naši stavbaři čelili.
BeMo Tunnelling v Anglii a významnou stavbu u Stonehenge přiblížil hostům Dipl.-Ing. Thomas Wechner. Nejprve zmínil historii společnosti a její výhledy do budoucna, poté byla představena stavba s názvem A303 Stonehenge Tunnel Project.
Posledním přednášejícím v bloku odborných příspěvků byl Ing. David Stempák, který zde uvedl společnost M4 Road Design jako samostatnou odbornou společnost poskytující komplexní služby v oboru projektování dopravních staveb a inženýrské a konzultační činnosti ve stavebnictví. V průběhu jeho prezentace se posluchači dozvěděli o historii firmy, o portfoliu dosavadních projektů i o tom, na čem aktuálně pracují.