Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Ekologická stavba krajského významu

V první jarní den se dočkala slavnostního zprovoznění moderní dotřiďovací linka odpadu v areálu firmy SAKO Brno v Židenicích. Přesně podle smlouvy o dílo ji za 420 dní dokončily ve sdružení společnosti Metrostav DIZ – jako lídr – a IMOS Brno.

Lenka Svobodová, foto Ivo Románek

Z

akázku jsme zahájili závěrem listopadu 2021 a její stavební část uzavřeli vloni v září, odkdy za naší pomoci pokračovala montáž technologie, kterou si samostatně zajišťoval objednatel,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Pavel Brožek z Metrostavu DIZ. „Vodovod vybudovalo naše středisko plynovodů a ocelové konstrukce vyrobilo středisko Imosu. Ostatní práce prováděli subdodavatelé, které řídil společný tým vedený stavbyvedoucím z Imosu. My jsme se na stavbě starali zejména o administrativu, komunikaci s objednatelem včetně fakturace, claimové agendy a o technický dozor,“ říká stavbyvedoucí Ing. David Vybíral. A dodává: „Jsme hrdí na to, že jsme se mohli podílet na ekologicky důležité stavbě, která poslouží nejen moravské metropoli, ale i celému kraji. Brno totiž bude schopné zpracovat naráz nejméně dvojnásobek plastu a papíru než dřív a s recyklací tak bude moci pomáhat i svému okolí.“

moderní plně automatizovaná linka zvládne za hodinu vytřídit až 4,5 tuny odpadu ze žlutých svozových kontejnerů

V areálu SAKO Brno stavbaři vybudovali halu dotřiďovací linky (foto) se zázemím pro zaměstnance, která je 66 metrů dlouhá, 32 metrů široká a 15 metrů vysoká. Na ni navazuje další převážně otevřená skladovací hala s rozměry 60 × 29 × 9 metrů, v níž se hromadí přivezený odpad i zpracované balíky určené k další recyklaci. V rámci výstavby areálu bylo zapotřebí vybudovat i čtyři metry vysokou a 100 metrů dlouhou opěrnou zeď na zajištění stability přiléhajících svahů. Plocha nových venkovních komunikací dosáhla téměř 12 000 m2.

ZA PLNÉHO PROVOZU

Výstavba obou hal, které byly hlubině založené na vrtaných pilotách a měly nosnou konstrukci z prefabrikovaného železobetonového skeletu, probíhala při plném chodu zbytku areálu. „Kromě toho jsme také museli přihlížet k nutnosti neovlivnit provoz přilehlých firem FeroStal a MANIMAT, kterých se naše činnosti přímo dotýkaly třeba při provádění inženýrských sítí,“ připomíná složitosti stavby vedoucí projektu. Ing. Vybíral přidává i zajímavost – uzavřenou retenční nádrž s půdorysnými rozměry 20,1 × 8,4 m a užitným objemem téměř 430 m3. „Inspektorka z vodoprávního úřadu uvedla, že tak velikou retenční nádrž ještě nikdy nekolaudovala,“ doplnil.

Práce pro SAKO Brno se stavbařům povedla. V jejím závěru objednatel ocenil velmi dobrou technickou úroveň a vstřícný přístup vedení stavby. Zhotovitel po­dle jeho osvědčení prováděl celou zakázku vysoce profesionálním způsobem a pružně reagoval na změny, které si investor vyžádal. Plnil dílčí mezníky i konečný termín díla a kladl zvýšený důraz na prevenci negativních vlivů na okolní prostředí.

Třídění odpadu ze žlutých kontejnerů

Moderní linka rozpozná plasty podle tvaru – rozdělí je například na 2D a 3D předměty. Účinně je roztřídí i podle jejich složení a barvy. V lince je také zabudovaná soustava bubnových, optických a balistických strojů pro separaci železných a neželezných kovů, umožňující třeba sběr plechovek, víček či konzerv. Výkonný lis s kapacitou šest tun za hodinu slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování. Součástí linky je i drtič polystyrenu.

Divize 6

Železobetonové konstrukce pro nové domy už stojí

Na rozhraní pražských Záběhlic a Chodovce vyrůstají na svažitém terénu nové bytové domy. Všech 11 objektů (snímky) s jedním či dvěma podzemními a šesti či sedmi nadzemními podlažími bude postupně na pozemku rozmístěno terasovitě tak, aby nabídly výhledy na panorama Prahy.

Martina Vampulová, foto Bc. Viktor Novotný

P

roto i projekt společnosti Central Group se 476 bytovými jednotkami dostal název Výhledy Chodovec. První domy budou dokončeny letos v létě a dobrou práci nejen na nich odvedla řada kolegů z Metrostavu. Zatímco tým Ing. Tomáše Kuříka staví v rámci etapy C a D kompletně celé bytové domy, souběžně s ním zahájil loni v březnu kolektiv pod vedením Bc. Radka Čermáka výstavbu železobetonových konstrukcí objektů A a B. „Začali jsme podkladními betony, na které navazovala spodní stavba,“ vzpomíná vedoucí projektu. Ta je řešena jako bílá vana s jednostranně a oboustranně bedněnými obvodovými stěnami v kombinaci se sloupovým systémem. „Spodní stavba byla rozdělena na dilatace těsněné vnějším těsnicím pásem v části druhého či prvního suterénu, jak to odpovídalo kopírování svažitého terénu. Následovaly nadzemní konstrukce do 6. nadzemního podlaží u objektu A, u objektu B pak ještě o jedno podlaží výš železobetonové svislé konstrukce doplnilo nosné zdivo, které už ale nebylo součástí naší dodávky,“ upřesňuje Bc. Čermák.

Celkem na železobetonové konstrukce dvou objektů A a B stavbaři spotřebovali 9980 m3 betonu různých tříd a 981 tun výztuže. Za zmínku určitě stojí i fakt, že na podkladní betony využili beton s příměsí recyklátu, díky němuž došlo k úspoře přírodního kameniva.

Osm věžových jeřábů na jednom místě

Nejnáročnější byla podle vedoucího projektu Bc. Čermáka hlavně organizace výstavby, protože běžela ve dvou etapách zároveň. Bylo nezbytné dobře plánovat efektivní využití materiálu i kapacity pracovníků na jednotlivých objektech. „Největším oříškem se ukázalo umístění osmi věžových jeřábů na stavbu v jeden okamžik, protože v době nástupu na druhou etapu probíhaly práce i na té první. Vzhledem ke svažitému terénu bylo pro naši statičku Ing. Ludmilu Kostkovou velmi náročné jednotlivé výšky zkoordinovat tak, aby nedošlo ke kolizím,“ říká Bc. Čermák.

Poděkování si ale podle jeho slov zaslouží všichni členové týmu včetně dělnického personálu. Jen díky nim se podařilo dokončit železobetonové konstrukce nových bytových domů podle plánu.

Výhledy Chodovec

Projekt zahrnuje celkem 476 bytových jednotek v jedenácti domech, které jsou umístěny podél ulice U Záběhlického zámku v Praze 10. Byty se velikostně pohybují od 1+kk po 4+kk a budou mít balkony, terasy či předzahrádky. Majitelé jednotek v nejvyšších patrech určitě ocení výhledy na tok řeky Botiče a Prahu.

Divize 6 v Kraji Vysočina

Nová biologická linka pro žďárskou čistírnu odpadních vod

Z výšky to vypadá, jako kdyby Žďár nad Sázavou budoval obří vojenské bunkry. Sedmdesát centimetrů tlusté betonové stěny však nebudou čelit nepřátelským hordám zvenčí, nýbrž tlaku tisíců kubíků odpadních vod zevnitř. Kolegové z jihočeského zastoupení divize 6 po deseti měsících dokončili v areálu ČOV v Hamrech nad Sázavou hrubou stavbu nové biologické linky.

Mgr. Pavlína Mertl, foto archiv stavby

C

ílem modernizace a intenzifikace čistírny je zkvalitnit čištění a zvýšit kapacitu, takže výsledkem bude čistší Sázava a možnost napojení na kanalizaci pro nové obyvatele rostoucího regionu.   

Jen několik metrů od řeky už stojí betonové konstrukce nové aktivační a dosazovací nádrže (foto). Nyní bude následovat montáž technologie, aby bylo možné v květnu uvést novou biologickou linku do provozu. Harmonogram prací vyplývá z požadavku investora zachovat provoz čistírny během výstavby.

Teprve po spuštění nové linky se tedy stavbaři Metrostavu budou moci vrhnout na rekonstrukci té stávající. Ta bude sloužit jako druhá biologická linka s novou dosazovací nádrží, dvěma čerpacími stanicemi a měrným žlabem na odtoku. Dosavadní nádrže aktivace, regenerace, dosazovací a usazovací nádrže budou sanovány a vybaveny novou technologií. Spolu s první biologickou linkou půjde letos v květnu do provozu i tzv. hrubé předčištění.

 

Metrostav 05/2023, Konference
Metrostav 05/2023, Krátce Aktuálně
Metrostav 05/2023, Strategická konference
Metrostav 05/2023, Ptáme se
Metrostav 05/2023, Fotosloupek
Metrostav 05/2023, Zahájení stavby
Metrostav 05/2023, Číslo
Metrostav 05/2023, Metrostav DIZ
Metrostav 05/2023, Divize 6
Metrostav 05/2023, Divize 6 v Kraji Vysočina
Metrostav 05/2023, Skupina Metrostav
Metrostav 05/2023, Fotoreportáž
Metrostav 05/2023, Konference

Konference

Metrostav 05/2023, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 05/2023, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 05/2023, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 05/2023, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 05/2023, Zahájení stavby

Zahájení stavby

Metrostav 05/2023, Číslo

Číslo

Metrostav 05/2023, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 05/2023, Divize 6

Divize 6

Metrostav 05/2023, Divize 6 v Kraji Vysočina

Divize 6 v Kraji Vysočina

Metrostav 05/2023, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 05/2023, Fotoreportáž

Fotoreportáž

9

Sending statistics …

Rendering Divize 6 v Kraji Vysočina (286597): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 6 (286596): (2/3) (4 ms)

Rendering Metrostav DIZ (286595): (1/3) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6956/item988654-small.jpg

 i6956/item988655.svg

 i6956/item988653.svg

 i6956/item988662-small.jpg

 i6956/item988661.svg

 i6956/item988663-small.jpg

 i6956/item988666-small.jpg

 i6956/item988664.svg