Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2
Vánoãní setkání
Jen pár hodin pfied ·tûdr˘m dnem se v praÏském Ru-
dolfinu rozeznûla hudba George Gershwina. Její jazzo-
vé tóny se tu setkaly s pozorn˘mi posluchaãi na závû-
reãném prosincovém koncertu Metrostavu, kter˘ zavr‰il
fiadu pfiátelsk˘ch pfiedvánoãních setkání.
Americkému skladateli George Gershwinovi osud vy-
mûfiil pouh˘ch 39 let Ïivota. I ty staãily, aby se sv˘m dílem
zafiadil mezi nejznámûj‰í hudební skladatele v celé historii
Ameriky. V první polovinû dvacátého století komponoval
muzikály pro Broadway, klasickou hudbu, úspûch v‰ak
mûla i jeho populární tvorba. V Dvofiákovû síni zaznûla je-
ho Rapsodie v modrém, která dodnes patfií k nejhranûj‰ím
jazzov˘m skladbám nejen v Americe, suita Ameriãan v Pa-
fiíÏi a Klavírní koncert F-Dur. PraÏskou komorní filharmo-
nii (foto ã. 2) pod taktovkou Libora Pe‰ka pfii koncertu do-
plnily tóny klavíru v podání Martina Kasíka.
Dirigent Libor Pe‰ek (foto ã. 1) patfií k v˘znamn˘m
osobnostem ãeské i svûtové hudební scény uÏ dlouhá lé-
ta. Tfiicetilet˘ klavírista Martin Kasík (foto ã. 3) jeho vûhla-
su sice je‰tû nedosáhl, patfií v‰ak k nejv˘raznûj‰ím osob-
nostem nastupující generace ãesk˘ch koncertních
umûlcÛ. Spoleãnû s filharmonií dokonale oÏivili Gershwi-
novu hudební podobu meziváleãné Ameriky a v‰ichni pfií-
tomní je ocenili dlouhotrvajícím potleskem.
Zdi Rudolfina po nûm je‰tû vyslechly i fiadu pfiání do
nového roku, která si vymûnili také Ing. Vladimír Brejcha,
prokurista spoleãnosti SMP CZ a prezident DDM Group
Ing. Ivan ·esták (foto ã. 4). V‰echno nejlep‰í v roce 2007!
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
strana 2
Ing. Ivana Hrdiny
v˘robnû-technického fieditele Metrostavu
Ing. Ivan Hrdina nastoupil do Metrostavu v roce 1986
ihned po ukonãení studia na âVUT, kde na stavební fa-
kultû absolvoval obor Konstrukce a dopravní stavby se
zamûfiením na geotechniku. Zaãínal v podzemí na stav-
bû stanice metra v Jinonicích jako asistent hlavního
stavbyvedoucího divize 1 a s narÛstajícími zku‰enostmi
postupoval po pracovním Ïebfiíãku. V roce 2001 se stal
v˘robnû-technick˘m fieditelem Metrostavu.
Jak v Metrostavu probûhl loÀsk˘ rok z v˘robnû-technic-
kého hlediska, ãím byl charakteristick˘?
Pro v‰echny divize rok 2006 znamenal intenzivní nárÛst
objemu v˘roby i poãtu staveb, pfii jejichÏ realizaci byly vy-
soce vyuÏity na‰e vnitropodnikové nosné technologie.
Zdokonalili jsme systém fiízení nejsloÏitûj‰ích projektÛ za
úãasti technick˘ch rad, a tak se v nûkter˘ch pfiípadech po-
dafiilo najít ojedinûlá technická fie‰ení, jeÏ zúroãila na‰e
zku‰enosti a pomohla pfiekonat tfieba krátké dodací lhÛty.
Jaké stavby a technologie Vás osobnû zaujaly?
Na to by nestaãily ani celé noviny, takÏe mohu vybrat jen
pár. Mezi tunely si pozornost zasluhuje Valík s velmi zají-
mav˘m technick˘m fie‰ením stfiedového pilífie. Pracovníci
divize 5 v tunelu Libouchec poprvé pouÏili definitivní ostû-
ní bez vyztuÏení a vyrazili také dosud nejdel‰í dvoukilo-
metrov˘ dálniãní tunel Panenská. Z technologií mostních
konstrukcí bych vyzdvihl v˘suv mostu pfies Rybn˘ potok.
Divize 4 pfii budování estakády na trase Chomutov – Kfii-
mov poprvé nasadila pfiesuvnou skruÏ a zvládla i nároãné
práce pfii v˘suvu mostu u Rzavé. Divizi 9 se velmi dobfie
dafiilo ufiídit sloÏité, velké a komplikované stavby, tfieba Hu-
dební divadlo v Karlínû. Díky v‰em dotãen˘m divizím se pfii
povrchov˘ch dílech dobfie uplatnily také na‰e dal‰í nosné
technologie – Ïelezobetonové a ocelové konstrukce a TZB.
Co zajímavého z Va‰eho pohledu pfiinese leto‰ní rok?
ÚkolÛ je mnoho. Musíme se úspû‰nû vypofiádat s pláno-
van˘m obratem a zakázky realizovat v takové kvalitû, jakou
zákazník poÏaduje. Budeme také klást dÛraz na rozvoj a fií-
zení vnitropodnikov˘ch nosn˘ch technologií, abychom by-
li na ‰piãce nejen ãeského stavebního trhu, ale prosadili se
i v evropském kontextu. Abychom uspûli, jsme pfiipraveni
investovat jak do technologií, tak i do kvalifikovan˘ch lid-
sk˘ch zdrojÛ. Vloni do‰lo k úpravû organizaãnû fiídících
dokumentÛ pfiedv˘robní pfiípravy a od leto‰ního ledna na
kaÏdé divizi novû pracují techniãtí námûstci se sv˘mi útva-
ry. Oboje by mûlo pfiispût k vût‰í pfiesnosti anal˘zy budou-
cích zakázek a mûlo by zlep‰it pfiedv˘robní pfiípravu
a schopnost fiídit narÛstající poãet stále komplikovanûj‰ích
staveb. Vût‰í pozornost v leto‰ním roce budeme vûnovat
také BOZP, a to nejen u vlastních pracovníkÛ, ale i pfii fiíze-
ní subdodavatelÛ.
Jaké stavby budou v pfií‰tím období nejnároãnûj‰í?
Z tûch, co na nás ãekají, zmíním jen tu nejvût‰í v˘zvu – pfií-
pravu a realizaci praÏsk˘ch tunelÛ Blanka. Budou prochá-
zet pod Vltavou, pod Stromovkou i hustû obydlenou ãástí
mûsta a budou technologicky velmi nároãné. Jejich stavba
zasáhne do Ïivota Prahy a nás neminou ani dopravnû-lo-
gistické problémy. âeká nás také nároãné pokraãování sta-
vebních prací v zahraniãí na Islandu a v Chorvatsku, kde
bychom chtûli dosáhnout evropsk˘ch parametrÛ zejména
v rychlosti stavby.
V kvûtnu se v Praze sejde 33. svûtov˘ tuneláfisk˘ kongres
ITA/AITES, co od nûj oãekáváte?
Pofiádání kongresu je pro nás velká pocta. V âeské repub-
lice se naráz shromáÏdí na 1200 odborníkÛ ze v‰ech ob-
lastí ‰irokého tuneláfiského spektra a kongres jim poskyt-
ne prostor pro odbornou v˘mûnu názorÛ i pro osobní
setkání, která jsou stále nejdÛleÏitûj‰í komunikaãní cestou
i v dobû internetu. Jsem rád, Ïe na nûj mohu pozvat i na‰e
tuneláfie. Podrobnosti o kongresu a o moÏné úãasti na
nûm se dozvûdí i z dal‰ích ãísel novin Metrostavu.
Za rozhovor dûkuje Lenka Svobodová
PTÁME SE
Hlavní nádraÏí v Praze se probouzí k Ïivotu
Nová ãtyfisedaãková lanovka na Lysou horu
Ve sportovním areálu Horní domky v Rokytnici nad Ji-
zerou za rekordních pût mûsícÛ vyrostla nová lanovka,
která svou kapacitou pfiekonává pÛvodní pfiibliÏovací
vlek k lyÏafisk˘m svahÛm na úboãí Lysé hory. V prosinci
loÀského roku si ji pfii slavnostním otevfiení vyzkou‰el
sám vládce hor Krakono‰, jenÏ milostivû zadrÏel první
snûhové vloãky, dokud stavbafii z divize 6 Metrostavu
nedokonãili v areálu svou práci.
Lysá hora pfiipravila t˘mu Ing. Davida ·tochla nelehké
podmínky. Staveni‰tû horní stanice lanovky i nûkteré pat-
ky pro sloupy byly velmi ‰patnû pfiístupné, zakládání dol-
ních objektÛ zas v˘raznû zkomplikovala neúnosná zemina
a naváÏky. Nákladní Tatry si s nároãn˘m terénem neumû-
ly poradit, a tak se ke slovu dostaly i staré, ale spolehlivé
Pragy V3S. Ve ‰patnû pfiístupném svahu pfiemístily kolem
10 000 m
3
zeminy, makadamu i lomového odpalu, aby vÛ-
bec bylo moÏné provést v‰echny vyprojektované terénní
úpravy, zemní figury i hutnûné zásypy. Stavba si dohro-
mady vyÏádala uloÏení asi 3500 m
3
betonu, betonáÏ ve
vy‰‰ích a hÛfi pfiístupn˘ch místech pfiitom vût‰inou probí-
hala jen za pomoci pásov˘ch nakladaãÛ.
„Práci nám nejvíc komplikovalo poãasí,“ pfiiblíÏil stav-
bu Ing. David ·tochl. „Vydatné srpnové de‰tû stavební já-
mu promûnily v bahni‰tû, ve kterém se topili jak lidé, tak
i stroje, a z pfiilehl˘ch svahÛ vytvofiily kluzké stránû, kam
se nedostali ani lidé, ani mechanizace, a tím do‰lo k v˘-
raznému zpoÏdûní zemních prací a celé v˘stavby.“
Vybudování opûrné zdi âerného potoka zase umoÏnilo
aÏ nasazení devíti v˘konn˘ch ãerpadel, která divoké vody
odvedla do náhradního koryta.
Vlídn˘ Krakono‰ v‰ak pozdrÏel snûhovou nadílku
a stavbafii staãili dokonãit svou práci je‰tû pfied zimou.
Nová dolní stanice lanovky je dvoupodlaÏní a díky za-
pu‰tûní do terénu pfiirozenû zapadá do svého okolí. Na
1066 m
2
hrubé podlaÏní plochy ukr˘vá nejen zázemí tech-
nologie a obsluhy, ale také pokladny, velkokapacitní WC
pro náv‰tûvníky, obãerstvení a prostory pro úschovnu ly-
Ïí ãi napfiíklad lyÏafiskou ‰kolu.
Nová ãtyfisedaãková lanovka se 160 pfiepravními vozy
z ní v zimním provozu odveze aÏ 2000 lyÏafiÛ za hodinu,
ktefií za necel˘ch 8 minut rychlostí aÏ 2,6 m/s vystoupají
o 252 metrÛ v˘‰ a o 1210 metrÛ dál kolem ‰estnácti tra-
Èov˘ch podpûr k malé a jednoduché horní stanici.
V leto‰ním roce areál je‰tû doplní tfiípodlaÏní objekt
technického zázemí zahrnující i garáÏe snûhov˘ch vozidel
a malou ãerpací stanici pohonn˘ch hmot.
Hlavní nápor novou lanovku v Rokytnici nad Jizerou
teprve ãeká. Sníh a rychlej‰í vlek jistû zaplní svahy Lysé
hory lyÏafii i snowboardisty a snad i k nim bude Krakono‰
milosrdn˘ a pfiinese jim takové poãasí, jaké si budou pfiát.
Teì uÏ vydatná snûhová nadílka nebude vadit nikomu.
Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota
Více neÏ ‰edesát Ïelezniãních stanic âesk˘ch drah by
v následujících letech mûlo projít celkovou rekonstruk-
cí. Souãástí této strategie, oznaãované jako „Îivé ná-
draÏí“, je i projekt revitalizace hlavního nádraÏí v Pra-
ze, kter˘ v prosinci 2006 zaãala realizovat divize 9
Metrostavu pod vedením Ing. Miroslava Ka‰para.
Rekonstrukce hlavního praÏského nádraÏí je pfiíkladem
spolupráce vefiejného sektoru a soukromého kapitálu.
Italská spoleãnost Grandi Stazioni do ní investuje jednu
miliardu korun a na oplátku dostane nádraÏní budovy do
30letého pronájmu. Poãítá s tím, Ïe novou moderní praÏ-
skou Ïelezniãní stanici nav‰tíví aÏ 150 000 náv‰tûvníkÛ
dennû. Cestující v ní budou vyuÏívat sjednocené Centrum
zákaznick˘ch sluÏeb, které jim zajistí podobnou úroveÀ
odbavení, jakou nyní znají napfiíklad z mezinárodních le-
ti‰È. Vedle toho nabídne zásadní roz‰ífiení nákupních moÏ-
ností a nové typy sluÏeb i pro ‰irokou vefiejnost, objeví se
tu mimo jiné banky, hotel a restaurace. Bezpeãnost a ãis-
tota tu budou samozfiejmostí.
Vlastní stavba je rozdûlena do nûkolika samostatn˘ch,
na sebe navazujících etap. I kdyÏ se pfii nich cestující do-
ãkají fiady omezení, provoz Ïeleznice i sousedícího metra
zÛstane po celou dobu zachován.
Rekonstrukce se dotkne nejen odbavovací haly s tfie-
mi podzemními podlaÏími, z nichÏ nejvût‰í má pÛdorys
pfies 15 500 m
2
, ale i monumentální staré budovy nádra-
Ïí, kterou zaãátkem minulého století v secesním stylu vy-
tvofiil architekt Josef Fanta. Kromû suterénu má osm nad-
zemních podlaÏí. To poslední ve ‰piãkách ãtyfi vûÏí
dosahuje jen kolem 50 m
2
plochy, pfiízemí je v‰ak víc neÏ
stokrát rozsáhlej‰í. Celá budova je ve velmi ‰patném sta-
vu, a tak ji neminou dÛkladné restaurátorské práce.
Souãástí projektu je pfiestavba 1. nástupi‰tû, kde prv-
ní kolej nahradí stromofiadí a venkovní posezení, kryté
moderním prosklen˘m pfiístfie‰kem. Obnovy se doãkají ta-
ké pfiilehlé Vrchlického sady.
„Metrostav vstupuje na pÛdu, kterou dÛvûrnû zná –
odbavovací hala hlavního nádraÏí patfií k projektÛm, které
vznikly v souvislosti s v˘stavbou metra, pro niÏ byla na‰e
firma pfied 35 lety zaloÏena. VáÏíme si toho, Ïe mÛÏeme
oÏivit prostor, jeÏ je nejen v˘znamn˘m komunikaãním
uzlem, ale mûl by b˘t také dÛstojnou branou do hlavního
mûsta,“ zmínil pfiedseda pfiedstavenstva Metrostavu Ing.
Jindfiich Hess pfii zahájení první etapy rekonstrukce. Celá
pfiestavba by mûla skonãit za pût let.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák,
vizualizace Grandi Stazioni âR
Stavbu symbolicky zahájila pneumatická kladiva
1
2
3
4
M_01_07 12.1.2007 14:00 Stránka 2
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (456 ms)

Rendering Strana 3 (104321): (0/1) (453 ms)

Rendering Strana 2 (104320): (0/1) (470 ms)

Rendering Strana 1 (104319): (0/1) (472 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3166/vth120990-1.jpg

 i3166/vth120991-1.jpg (3x)

 i3166/bg104320.svg

 i3166/vth120992-1.jpg (3x)

 i3166/vth120993-1.jpg