Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3
Tfiicet let stará budova dûtské ãásti Fakultní nemocnice
v Motole byla jiÏ dlouhou dobu ve velmi ‰patném tech-
nickém stavu. Její lÛÏkové kfiídlo C bylo koneãnû vloni
v létû vyklizeno a touÏebnû oãekávaná první ãást rekon-
strukce zaãala. Jako generální dodavatel se na ní podí-
lí sdruÏení firem pod vedením na‰í akciové spoleãnos-
ti, dal‰ími ãleny konsorcia jsou firmy OHL ÎS a Unistav
Brno. T˘m divize 9 Metrostavu s vedoucím projektu Jo-
sefem Majerem v Motole spolupracuje s divizí 1, která
má na starost raÏbu spojovacího tunelu a pfieloÏky sítí.
Celá nároãná rekonstrukce budovy s 9 nemocniãními
a tfiemi aÏ ãtyfimi provozními podlaÏími na pÛdorysu kfiíÏe
je rozdûlena do dvou ãástí a její celkové náklady se vy‰pl-
hají asi na ‰est miliard korun.
Souãasná první etapa prací zahrnuje komplexní pfie-
stavbu centra budovy se schodi‰ti a v˘tahy a jednoho
kfiídla s pÛdorysem patra kolem 1000 m
2
, dostavbu nové
koncové vertikály a raÏbu cca 250 metrÛ dlouhého okruÏ-
ního tunelu o profilu 6 m
2
, kter˘ spojí dûtskou nemocnici
se stávajícím pavilonem pro dospûlé.
Stavba probíhá za plného provozu ostatních ãástí
zdravotnického zafiízení a její koordinace je velmi nároãná.
Práce se ãasto musí pfieru‰ovat, aby hluk a prach co nej-
ménû ru‰ily nároãné lékafiské zákroky. Pracovníci Metro-
stavu si uvûdomují obtíÏnost situace, a proto, kromû co
nejvût‰ího ohledu k poÏadavkÛm investora, navíc dûtem
nakoupili a rozdali hraãky jako omluvu za ztíÏené podmín-
ky. Nutnost rekonstrukce i její postup také popsali v dopi-
sech, které rozeslali rodiãÛm hospitalizovan˘ch dûtí.
Objekt dûtské nemocnice je v havarijním stavu. Nosné
konstrukce byly navrÏeny bez dostateãné rezervy a pro
‰patné provedení se jejich únosnost pohybuje na hranici
poÏadovaného zatíÏení. Budovu proto bylo nutné nejdfiíve
odlehãit. V‰echny instalace a v˘plÀové konstrukce byly
odstranûny aÏ na hol˘ Ïelezobetonov˘ skelet a jeho prvky
musely b˘t v fiadû pfiípadÛ sanovány a zesilovány.
V souãasnosti byly hluãné demoliãní práce v lÛÏkové
ãásti ukonãeny. Pfies vánoãní období, kdy byla celá ne-
mocnice na mûsíc vyklizena, byla v komunikaãním centru
budovy rozvedena média, podlahy a omítky pfiipraveny
pro pokládku koneãn˘ch vrstev a v‰echny konstrukce roz-
pracovány tak, aby finální práce mohly dobûhnout uÏ za
obnoveného provozu.
ProtoÏe stávající plochy podlaÏí nevyhovovaly poÏa-
davkÛm poÏární ochrany, do ãela kfiídla se nyní dostavuje
nová komunikaãní ãást s únikov˘m schodi‰tûm a v˘tahy.
Uvolnûn˘ pÛdorys je postupnû zastavován lehk˘mi
sádrokartonov˘mi pfiíãkami a konstrukcemi podle nové
dispozice a poÏadavkÛ na tepelnou pohodu a také s ohle-
dem na nutnost sníÏit energetické i provozní náklady.
Ve‰keré slaboproudé rozvody v rekonstruované ãásti
budou sdruÏené do jedné datové sítû pomocí IP technolo-
gie. Jednotlivá zdravotnická oddûlení obslouÏí automatic-
k˘ vozíkov˘ systém napojen˘ na stávající okruhy v pavilo-
nu dospûl˘ch, kter˘ umoÏní bezobsluÏn˘ systém rozvozu
jídla a svozu v‰ech potfiebn˘ch materiálÛ. Po dokonãení
v‰ech etap stavby tyto nadãasové technologie zafiadí ne-
mocnici mezi svûtovou ‰piãku.
Nejvût‰í pfiekvapení pfii stavbû ãekalo na pracovníky
Metrostavu v podzemí. Z projektu bylo zfiejmé, Ïe souãás-
tí areálu je vojensk˘ kryt, v prÛbûhu raÏby propojovacího
tunelu v‰ak pracovníci divize 1 neãekanû objevili také
úkryt z druhé svûtové války, o nûmÏ nikdo nevûdûl. Práce
znaãnû zkomplikoval, a proto bylo ve spolupráci s inves-
torem rozhodnuto, Ïe jej pro nestabilitu zaplní betonem.
V prÛbûhu leto‰ního roku první etapa rekonstrukce
skonãí. Druhá bude zahájena v roce 2008 a za ãtyfii roky
nato by uÏ nejvût‰í dûtská nemocnice na svûtû mûla sv˘m
zamûstnancÛm i pacientÛm nabízet dÛstojné a moderní
prostfiedí, odpovídající skvûlé povûsti a úspûchÛm zdej-
‰ích specializovan˘ch lékafiÛ.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Lidé s omezenou schopností pohybu a maminky s ko-
ãárky mohou bez obtíÏí vyuÏívat od konce loÀského roku
dal‰í klíãovou stanici na trase B praÏského metra. Spo-
jení povrchu se stanicí Florenc jim umoÏÀuje nov˘ v˘tah
pro 8 osob, kter˘ pracovníci divize 1 Metrostavu pod ve-
dením Ing. Martina Cimaly vybudovali v rámci zlep‰o-
vání podmínek pro cestující. Technická koncepce fie‰e-
ní této hlubinné stanice je postavila pfied nelehk˘ úkol.
Raziãi nejprve museli vyhloubit témûfi ãtyfiicetimetro-
vou ‰achtu pro lanov˘ v˘tah a patnáctimetrovou raÏenou
‰tolou ji spojili s pfiestupní chodbou mezi trasami metra
B a C. Pfii v˘stavbû ustoupili od pÛvodnû uvaÏovan˘ch tr-
hacích prácí a pro hloubení prvních dvaceti metrÛ ‰achty
vyuÏili pfievrtávané pilotové stûny, pro zbytek pouÏili No-
vou rakouskou tunelovací metodu.
Do dvaceti osmi metrÛ hloubky má ‰achta eliptick˘
profil a v nûm mimo místa pro prÛjezd v˘tahu vytváfií
i prostor vybaven˘ podestami a Ïebfiíky pro nouzové vy-
pro‰tûní osob. Dolní ãást ‰achty je kruhová.
Souãástí novû vyraÏené spojovací ‰toly, která lanov˘
v˘tah propojuje se stávajícími podzemními komunikacemi
metra, je mechanicky ovládan˘ tlakov˘ uzávûr proti pro-
niknutí vody do stanice pfii pfiípadné povodni. Elegantní
keramick˘ obklad novou ãást podzemí sladil s pÛvodními
prÛchody. Spojení podesty pfiestupní chodby s nástupi‰-
tûm stanice trasy B dokonãil hydraulick˘ v˘tah.
K pohodlnému zpfiístupnûní metra na Florenci patfiila
také instalace zvukové signalizace pro nevidomé, která
tfieba pfii ukonãení provozu metra ohla‰uje automaticky
ovládané spou‰tûní zabezpeãovací rolety u vstupu do v˘-
tahu. Nov˘ informaãní systém se svûteln˘mi prvky zase
dokáÏe pfiedem upozornit cestující, Ïe jeden z v˘tahÛ ne-
funguje a Ïe cestu do podzemí nemohou dokonãit.
Pohyb osob v okolí v˘tahu sleduje kamerov˘ systém,
jenÏ snad spolu s nátûry pro preventivní ochranu pfied
grafitti zabrání, aby nikdo nezniãil ani novou komunikaci,
ani její architektonicky zajímavû fie‰en˘ v˘stup na ulici.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Cesta bez bariér do stfiedu Prahy
V pfiedstihu pfied termínem se pracovníkÛm divize 4
Metrostavu pod vedením Ing. Petra ·tûdronského poda-
fiilo dokonãit vysouvání obou mostních konstrukcí tech-
nologicky velmi zajímavû budovaného mostu na trase
dálnice D3 nedaleko Tábora.
Témûfi 242 metrÛ dlouhé subtilní mosty, samostatné
pro kaÏd˘ jízdní smûr dálnice, s rozpûtím polí kolem 36
metrÛ se zpÛsobem své v˘stavby oprávnûnû fiadí do gale-
rie ojedinûl˘ch staveb Metrostavu. Stavbafii divize 4 ve
spolupráci s oceláfii divize 7 pfiipravovali jejich ocelové
konstrukce na pfiedpolí, odkud je spfiaÏené i s betonovou
deskou postupnû vysouvali nad údolí. Od zaãátku bfiezna
loÀského roku oba mosty rychlostí 6 km za hodinu pfie-
kroãily ve tfiinácti krocích po osmnácti metrech celé pfie-
klenované území a dosáhly své koneãné délky.
Nejprve byl dokonãen lev˘ most ve smûru z Prahy do
Tábora a po pfiestûhování zafiízení pro posun mostovky byl
21. listopadu definitivnû vysunut i druh˘, prav˘. Po ukon-
ãení vodorovného pohybu stavbafii mosty spustili je‰tû
o cca 50 mm dolÛ do jejich definitivní polohy a celou kon-
strukci aktivovali podlitím loÏisek. Odstranili provizorní
podpory z materiálu PiÏmo a demontovali také dal‰í po-
mocné ocelové konstrukce na betonov˘ch pilífiích.
BetonáÏ poslední ‰estimetrové ãásti mostovky skonãi-
la na Mikulá‰e a tûsnû pfied Vánocemi byly dobetonovány
dva krajní pfiíãníky nad opûrami, které poslední kubíky be-
tonu v nosné konstrukci zavr‰ily.
„Pfies zimu bychom chtûli dokonãit kfiídla a závûrné
zídky mostu a podle poãasí také aktivní zóny za opûrami,
pfiechodové desky a kamenné obklady kuÏelÛ opûr,“ pro-
zradil postup dal‰ích stavebních prací Ing. Petr ·tedron-
sk˘. „Po montáÏi dilatací nás potom v dubnu ãeká dokon-
ãení fiíms na pravém mostû. Na pozdûj‰í jaro zÛstanou
izolace mostovek, vozovky a spousta dokonãovacích pra-
cí, které stavbu uzavfiou.“
Mosty u Rzavé zkrátka konec roku nezajímal. Jim ani
jejich tvÛrcÛm zimní spánek není souzen˘.
Lenka Svobodová, foto archiv divize 4
Most u Rzavé ani jeho stavbafii v zimû nespí
Z âech aÏ na konec svûta
V motolské nemocnici se bl˘ská na lep‰í ãasy
Do v˘suvu pravého mostu chybí pouhé dva takty
Dokonãení ze str. 1
Pro zaji‰tûní co moÏná nejvût‰í bezpeãnosti jsou tunely Li-
bouchec i Panenská napojeny na centrální fiídící systém
a vybaveny ‰piãkov˘mi technologiemi. Zafiazují se tak me-
zi nejmodernûj‰í stavby svého druhu v Evropû.
Pracovníci divize 5 fiízení vedoucím projektu Alexan-
drem Tvrzem dokonãili práce Metrostavu unikátním mos-
tem pfies Rybn˘ potok tûsnû pfied hranicemi s Nûmeckem.
Pro oba jízdní pásy má most jen jednu, 31,1 metru ‰iro-
kou nosnou konstrukci z podélnû a pfiíãnû pfiedpjatého Ïe-
lezobetonu, která v délce 356 metrÛ a ve v˘‰ce pfies
50 metrÛ pfieklenula údolí pomocí v˘suvu tfiicetimetro-
v˘ch segmentÛ betonovan˘ch ve dvou taktech. Spolu
s dal‰ími inovacemi pfii v˘stavbû tato technologie pomo-
hla k tomu, Ïe most byl dokonãen v rekordním ãase.
Via Regia
V pfiedvánoãní dobû také témûfi 42 km dlouh˘ dálniãní
úsek zkrátil frekventovanou cestu evropsk˘ch králÛ „Via
Regia“ z Prahy do Hradce Králové.
V úter˘ 19. prosince 2006 se na pódiu kousek od pÛ-
vodního konce dálnice D11 u Podûbrad se‰li zástupci or-
ganizací i dodavatelsk˘ch firem, aby se s pfiihlíÏejícími po-
dûlili o radost z otevfiení dal‰ího dlouho oãekávaného
úseku ãeské dálniãní sítû. Jak pfiipomnûl pfiedseda posla-
necké snûmovny Parlamentu âR Miroslav Vlãek: „Podle
statistiky se na staré silnici z Prahy do Hradce vÏdy ode-
hrávalo nejvíc dopravních nehod. Otevfiení nového úseku
dálnice tady pfiispûje nejen ke zrychlení dopravy, ale i ke
zlep‰ení bezpeãnosti provozu.“ Hejtmané Stfiedoãeského
a Královéhradeckého kraje Petr Bendl a Pavel Bradík po-
dûkovali v‰em, kdo se na v˘stavbû podíleli.
Patfiil mezi nû i Metrostav, konkrétnû t˘m vedoucího
projektu Ing. Jifiího Roubíãka z divize 4. Spolu se SSÎ
a Doprastavem jako vedoucí SdruÏení Ole‰nice Rakousy
zde vybudoval 4 mosty a podílel se i na zemních pracích
a souvisejících objektech vãetnû pfieloÏek sítí, úprav koryt
a bfiehÛ fiek a rekultivace celého dotãeného území.
Od zahájení stavby v záfií 2004 jim práci zkomplikova-
ly hned dvû záplavy desetileté vody, protoÏe staveni‰tû le-
Ïelo v zátopovém území nedalek˘ch fiek. Ani sloÏité sana-
ce podloÏí násypového tûlesa, které bylo budováno na
nestabilním podloÏí baÏin, jim v‰ak nezabránily splnit plá-
nované termíny a finanãní objemy.
Nov˘, 42 kilometrÛ dlouh˘ úsek dálnice D11 rychlé
spojení mezi Prahou a Hradcem Králové úplnû nevyfie‰í.
Zkrátí je sice o pÛl hodiny, stále v‰ak zb˘vá dokonãit po-
sledních pût problematick˘ch kilometrÛ. Podle odhadÛ by
celá Via Regia mohla b˘t hotová do tfií aÏ pûti let.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
M_01_07 12.1.2007 14:00 Stránka 3
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2007, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (406 ms)

Rendering Strana 4 (104322): (0/1) (401 ms)

Rendering Strana 3 (104321): (0/1) (417 ms)

Rendering Strana 2 (104320): (0/1) (418 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3166/vth120991-1.jpg

 i3166/vth120992-1.jpg

 i3166/bg104321.svg

 i3166/vth120993-1.jpg

 i3166/vth120990-1.jpg