M_01_07

12.1.2007

14:00

Stránka 1

Hlavní nádraÏí v Praze se

probouzí k Ïivotu

16. ledna 2007 / 1 / XIX

více na na str. 2

Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,

v˘robnû-technického fieditele str. 2

METROSTAV

A.S.

âLEN

DDM

GROUP

Nová ãtyfisedaãková lanovka

na Lysou horu str. 2

V motolské nemocnici se bl˘ská

na lep‰í ãasy str. 3

Z âech aÏ na konec svûta

FotoreportáÏ: První projíÏìka po

novém úseku dálnice D8 str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNù

Nové divadlo v âeské Lípû

Pfied ‰esti lety zastupitelé âeské Lípy schválili zámûr

vybudovat ve stfiedu mûsta nové Centrum umûní a kultury

a nyní na jeho v˘stavbu uvolnili prvních sto milionÛ korun.

Starostka Hana Moudrá vûfií, Ïe zbylé prostfiedky se podafií

získat prostfiednictvím státní dotace. Umûleck˘ komplex

se bude nacházet mezi námûstím T. G. Masaryka

a ·kroupov˘m a Jefiábkov˘m námûstím a podle podmínek

památkáfiÛ zahrne i jednu stávající historickou budovu.

Dodavatelem stavby bude spoleãnost Metrostav, která

práce zahájí uÏ v dohledné dobû.

Poslední kubík

v Klimkovicích

Práce ve více neÏ kilometr

dlouhém tunelu Klimkovice

na rozestavûném úseku

dálnice D47 z Bílovce do

Ostravy opût pfiekroãily dal‰í

v˘znamnou metu. Od

zahájení raÏby uplynul jen jeden rok a tfii ãtvrtû a v obou

tubusech o plo‰e v˘rubu 114,38 m2 uÏ jsou hotové

definitivní obezdívky. Poslední kubík na tunelové troubû B

zabetonovali pracovníci spoleãnosti Subterra loni

12. prosince a o tfii dny pozdûji svou práci ve vedlej‰í

troubû A dokonãili i betonáfii divizí 4 a 5 Metrostavu.

Obûma t˘mÛm se to povedlo je‰tû v pfiedstihu pfied

termínem, kter˘ pro dokonãení betonáÏí vymezil

harmonogram stavebních prací.

Den otevfien˘ch dvefií v Duchcovû

Stfiední prÛmyslová ‰kola v Duchcovû umoÏÀuje odborné

vzdûlání v oborech technické zafiízení budov, geodézie

a kartografie, uÏitá geologie a technické lyceum se

stavebním zamûfiením. Na základû rámcové partnerské

smlouvy o spolupráci Metrostav jejím absolventÛm nabízí

moÏnost uplatnûní ve svém pracovním t˘mu. Pro zlep‰ení

podmínek v˘uky proto ‰kole v loÀském roce poskytl

i sponzorsk˘ dar na vybavení multimediální uãebny a jejím

vybran˘m studentÛm umoÏnil v rámci exkurze nav‰tívit své

stavby. O perspektivû stavebních oborÛ se zájemci mohou

pfiesvûdãit pfii Dni otevfien˘ch dvefií, kter˘ Stfiední

prÛmyslová ‰kola v Duchcovû pofiádá 26. ledna 2007.

Svûtov˘ tuneláfisk˘ kongres

V kvûtnu se v Praze uskuteãní 33. svûtov˘ tuneláfisk˘

kongres ITA/AITES. Mohou se ho zúãastnit i ãe‰tí

odborníci. Setkají se na nûm s více neÏ tisícem pfiedních

specialistÛ z celého svûta a budou s nimi moci diskutovat

otázky t˘kající se tunelÛ, podzemních staveb, speciálního

zakládání a geotechniky. Tato pfiíleÏitost se v dohledné

dobû urãitû nebude opakovat! Více informací lze získat

na vedení divizí, u Ing. Miloslava Novotného z âTuK na

tel.: 724 170 278 a na internetov˘ch stránkách

http://www.wtc2007.org/showdoc.do?docid=4

Darujte krev

Termín akce Daruj krev s Metrostavem se blíÏí, je‰tû je v‰ak moÏné pfiihlásit se prostfiednictvím intranetu. Tento pátek, 19. ledna 2007, bude v dobû od 8

do 11 hodin v centrále Metrostavu v KoÏeluÏské ulici v Praze 8 ve druhém podlaÏí umístûna transfúzní

stanice a místo pro kontrolní laboratorní odbûry

i pro lékafiské vy‰etfiení. KaÏd˘ dobrovoln˘ dárce krve musí mít s sebou obãansk˘ prÛkaz a kartiãku poji‰tûnce, po odbûru jej ãeká obãerstvení na zotavenou. Tuto akci prozatím nelze pofiádat v jiném

mûstû. Mimopraωtí zájemci získají informace

o moÏnostech dárcovství krve ve svém regionu na

internetov˘ch stránkách www.darujkrev.cz. Dûkujeme v‰em dobrovoln˘m dárcÛm krve, kdo se k akci

Daruj krev s Metrostavem pfiipojí, nebo které inspiruje k individuální náv‰tûvû transfúzní stanice.

Kupecké stezky pfiemûnûné na po‰tovní silnice od nepamûti spojovaly ãeské zemû s okolím. V trase jedné

z nich se o dal‰í ãást rozrostla Via Porta Bohemica, dálnice spojující DráÏìany a Prahu. Tûsnû pfied Vánocemi

se setkali pfiedstavitelé Nûmecka a âeska, aby slavnostnû uvedli do provozu jejích necel˘ch 47 nov˘ch kilometrÛ na ãeské D8 a saské A17.

Via Porta Bohemica

Souãást IV. Panevropského koridoru spojuje Balt s âern˘m mofiem a v˘stavba nov˘ch úsekÛ stála pfies dvû miliardy EUR. V˘znamnou mûrou na ni pfiispûla také EU.

„Pfiedev‰ím ãeská ãást byla budována v mimofiádnû

obtíÏn˘ch terénních podmínkách, jak o tom svûdãí i to, Ïe

se tady na dvou desítkách kilometrÛ se‰ly dosud nejdel‰í

dálniãní most a tunel v âeské republice,“ v zahajovacím

projevu upozornil ministr dopravy âR Ale‰ ¤ebíãek. „V této souvislosti si zaslouÏí obrovsk˘ dík v‰ichni ti, kdo nároãnou stavbu budovali.“ Spolu se spolkov˘m ministrem

pro dopravu Wolfgangem Tiefensee a dal‰ími pfiedstaviteli obou zemí i EU provoz na dálnici symbolicky zahájil.

Na zimním stadionu v Ústí nad Labem se potom zástupci organizací i firem setkali na neformální slavnosti,

jejíÏ souãástí byla i dosud nejkrat‰í, jen tfiíhodinová vefiejná sbírka, kterou Komunitní nadace Euroregionu Labe

uspofiádala ve spolupráci se ‰esti hlavními tuzemsk˘mi

staviteli dálnice. Mezi témûfi 650 hosty z âR i z Nûmecka

dobrovolníci z nadace vybrali v pfiepoãtu témûfi 23 000 korun na vybavení dûtského domova v Tisé. KaÏdá z ãesk˘ch

stavebních spoleãností – a nadto i tfii nûmecké – potom

do sbírky pfiispûla navíc ‰ekem na 50 000 korun. Za Metrostav jej pfiedával obchodní fieditel Ing. Pavel Pilát.

Ke spokojenosti motoristÛ v‰ak na D8 stále chybí dostavût 16,4 km dálnice pfies âeské stfiedohofií, kde stavbu

zdrÏuje protahování správních lhÛt a odvolání ze strany

obãansk˘ch sdruÏení. Pokud v‰e dobfie dopadne, mohla

by celá dálnice b˘t dokonãena v polovinû roku 2010.

Novû otevfiené úseky dálnice D8 v ãesko-nûmeckém

pohraniãí procházejí nedotãenou krajinou a musejí splÀovat vysoké poÏadavky na ochranu pfiírody. Na její v˘stavbû se podíleli i pracovníci Metrostavu, ktefií sami, nebo ve

sdruÏení se spoleãností Skanska k jejímu dokonãení pfiispûli hned nûkolika v˘znamn˘mi díly.

T˘m Ing. Pavla Kouby z divize 4 pfieklenul Ïelezniãní

tratû mezi Trmicemi a Pfiedlicemi více neÏ kilometr dlouhou mostní estakádou. Její ocelová dvoutrámová nosná

konstrukce je spfiaÏená s Ïelezobetonovou mostovkou

a ve v˘‰ce 30 metrÛ nad terénem ve 33 polích stoupá od

Ústí k úboãím Kru‰n˘ch hor.

Jejich svahy pak pfiekonávali pracovníci divize 5, kdyÏ

je pod vedením Ing. Jifiího Vale‰e prorazili tunely Libouchec a Panenská. Oba mají pro kaÏd˘ smûr zvlá‰È vyraÏenou tunelovou troubu pro dva jízdní pruhy.

Tunel Libouchec mûfií necelého pÛl kilometru a jeho trouby spojují dvû propojky. Celkov˘ objem v˘rubu dosáhl témûfi 150 000 m3 pfii plo‰e kolem 85 m2.

Trouby dosud nejdel‰ího zprovoznûného dálniãního

tunelu Panenská mají osovou vzdálenost 21 m. Jejich délka se pohybuje kolem dvou kilometrÛ a jsou propojeny

deseti propojkami, z nichÏ jedna je dokonce prÛjezdná.

K bezpeãnosti tunelu pfiispívají také tfii nouzové zálivy s raÏen˘m profilem 121 m2. Celkov˘ objem v˘rubu pfiesáhl

400 000 m3. NadloÏí tunelÛ se pohybuje od 10 do 80 m.

d o k o n ã e n í n a s t r. 3

Nová kolektivní

smlouva Metrostavu

Nová Kolektivní smlouva Metrostav a.s. 2007 a 2008

pfiiná‰í fiadu zmûn, které vyplynuly jednak z vlastního

kolektivního vyjednávání, ale také z nového zákoníku

práce, kter˘ vstoupil v platnost 1. ledna 2007.

Mezi nejv˘znamnûj‰í zmûny oproti poslední Kolektivní

smlouvû Metrostav a.s. 2005 a 2006 patfií:

• nav˘‰ení 13. platu za rok 2007 na 16 000 Kã a za rok

2008 na 17 000 Kã (za rok 2007 13. plat nebude náleÏet zamûstnancÛm zafiazen˘m ve 12. tarifním stupni)

• zv˘‰ení minimálních mzdov˘ch tarifÛ v prÛmûru o osm

procent

• nav˘‰ení pfiíplatku za práci v noci na 12 Kã za hodinu

• zv˘‰ení pfiíspûvku zamûstnavatele na penzijní pfiipoji‰tûní, a to podle délky zamûstnání na ãástky od 400 do

800 Kã za mûsíc

• poskytnutí roz‰ífien˘ch lékafisk˘ch prohlídek, oãkování

proti chfiipce a dvakrát roãnû poukázek na vitamínové

doplÀky, aby zamûstnavatel více motivoval zamûstnance ke sníÏení nemocnosti

• v˘razn˘ nárÛst odmûn za pracovní v˘roãí, zejména u zamûstnancÛ s del‰ím pracovním pomûrem.

Vzhledem k rÛzn˘m poÏadavkÛm penzijních fondÛ si

zamûstnanci budou Ïádat o zv˘‰en˘ pfiíspûvek zamûstnavatele na penzijní pfiipoji‰tûní prostfiednictvím personálních útvarÛ sv˘ch divizí.

Je‰tû do konce leto‰ního ledna by v‰ichni zamûstnanci Metrostavu mûli obdrÏet Kolektivní smlouvu ve známé

formû broÏury, jako v pfiedchozích obdobích.

Vûfiím, Ïe v následujících dvou letech tato Kolektivní

smlouva v˘raznû pfiispûje k sociálnû klidné pracovní atmosféfie, otevfiené komunikaci uvnitfi spoleãnosti a k sociálním jistotám na‰ich zamûstnancÛ pfii plnûní jejich nároãn˘ch úkolÛ.

Václav Vosika, vedoucí ÚPM/ÚP¤

Nová Kolektivní smlouva je natolik dÛleÏitá, Ïe se jí i souvisejícím oblastem pracovnûprávních vztahÛ budou vûnovat i dal‰í ãlánky. V tomto ãísle na ãtvrté stranû je‰tû text

Ing. Martiny Zrckové a JUDr. Jifiího R˘dla rozvádí zmûny

v zákoníku práce. Jeho dokonãení pfiineseme pfií‰tû.

Ministfii dopravy Ale‰ ¤ebíãek a Wolfgang Tiefensee

Ing. Pavel Pilát pfiedává ‰ek fiediteli Komunitní nadace

–red–