M_01_07
12.1.2007
14:00
Stránka 1
Hlavní nádraÏí v Praze se
probouzí k Ïivotu
16. ledna 2007 / 1 / XIX
více na na str. 2
Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,
v˘robnû-technického fieditele str. 2
METROSTAV
A.S.
âLEN
DDM
GROUP
Nová ãtyfisedaãková lanovka
na Lysou horu str. 2
V motolské nemocnici se bl˘ská
na lep‰í ãasy str. 3
Z âech aÏ na konec svûta
FotoreportáÏ: První projíÏìka po
novém úseku dálnice D8 str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNù
Nové divadlo v âeské Lípû
Pfied ‰esti lety zastupitelé âeské Lípy schválili zámûr
vybudovat ve stfiedu mûsta nové Centrum umûní a kultury
a nyní na jeho v˘stavbu uvolnili prvních sto milionÛ korun.
Starostka Hana Moudrá vûfií, Ïe zbylé prostfiedky se podafií
získat prostfiednictvím státní dotace. Umûleck˘ komplex
se bude nacházet mezi námûstím T. G. Masaryka
a ·kroupov˘m a Jefiábkov˘m námûstím a podle podmínek
památkáfiÛ zahrne i jednu stávající historickou budovu.
Dodavatelem stavby bude spoleãnost Metrostav, která
práce zahájí uÏ v dohledné dobû.
Poslední kubík
v Klimkovicích
Práce ve více neÏ kilometr
dlouhém tunelu Klimkovice
na rozestavûném úseku
dálnice D47 z Bílovce do
Ostravy opût pfiekroãily dal‰í
v˘znamnou metu. Od
zahájení raÏby uplynul jen jeden rok a tfii ãtvrtû a v obou
tubusech o plo‰e v˘rubu 114,38 m2 uÏ jsou hotové
definitivní obezdívky. Poslední kubík na tunelové troubû B
zabetonovali pracovníci spoleãnosti Subterra loni
12. prosince a o tfii dny pozdûji svou práci ve vedlej‰í
troubû A dokonãili i betonáfii divizí 4 a 5 Metrostavu.
Obûma t˘mÛm se to povedlo je‰tû v pfiedstihu pfied
termínem, kter˘ pro dokonãení betonáÏí vymezil
harmonogram stavebních prací.
Den otevfien˘ch dvefií v Duchcovû
Stfiední prÛmyslová ‰kola v Duchcovû umoÏÀuje odborné
vzdûlání v oborech technické zafiízení budov, geodézie
a kartografie, uÏitá geologie a technické lyceum se
stavebním zamûfiením. Na základû rámcové partnerské
smlouvy o spolupráci Metrostav jejím absolventÛm nabízí
moÏnost uplatnûní ve svém pracovním t˘mu. Pro zlep‰ení
podmínek v˘uky proto ‰kole v loÀském roce poskytl
i sponzorsk˘ dar na vybavení multimediální uãebny a jejím
vybran˘m studentÛm umoÏnil v rámci exkurze nav‰tívit své
stavby. O perspektivû stavebních oborÛ se zájemci mohou
pfiesvûdãit pfii Dni otevfien˘ch dvefií, kter˘ Stfiední
prÛmyslová ‰kola v Duchcovû pofiádá 26. ledna 2007.
Svûtov˘ tuneláfisk˘ kongres
V kvûtnu se v Praze uskuteãní 33. svûtov˘ tuneláfisk˘
kongres ITA/AITES. Mohou se ho zúãastnit i ãe‰tí
odborníci. Setkají se na nûm s více neÏ tisícem pfiedních
specialistÛ z celého svûta a budou s nimi moci diskutovat
otázky t˘kající se tunelÛ, podzemních staveb, speciálního
zakládání a geotechniky. Tato pfiíleÏitost se v dohledné
dobû urãitû nebude opakovat! Více informací lze získat
na vedení divizí, u Ing. Miloslava Novotného z âTuK na
tel.: 724 170 278 a na internetov˘ch stránkách
http://www.wtc2007.org/showdoc.do?docid=4
Darujte krev
Termín akce Daruj krev s Metrostavem se blíÏí, je‰tû je v‰ak moÏné pfiihlásit se prostfiednictvím intranetu. Tento pátek, 19. ledna 2007, bude v dobû od 8
do 11 hodin v centrále Metrostavu v KoÏeluÏské ulici v Praze 8 ve druhém podlaÏí umístûna transfúzní
stanice a místo pro kontrolní laboratorní odbûry
i pro lékafiské vy‰etfiení. KaÏd˘ dobrovoln˘ dárce krve musí mít s sebou obãansk˘ prÛkaz a kartiãku poji‰tûnce, po odbûru jej ãeká obãerstvení na zotavenou. Tuto akci prozatím nelze pofiádat v jiném
mûstû. Mimopraωtí zájemci získají informace
o moÏnostech dárcovství krve ve svém regionu na
internetov˘ch stránkách www.darujkrev.cz. Dûkujeme v‰em dobrovoln˘m dárcÛm krve, kdo se k akci
Daruj krev s Metrostavem pfiipojí, nebo které inspiruje k individuální náv‰tûvû transfúzní stanice.
Kupecké stezky pfiemûnûné na po‰tovní silnice od nepamûti spojovaly ãeské zemû s okolím. V trase jedné
z nich se o dal‰í ãást rozrostla Via Porta Bohemica, dálnice spojující DráÏìany a Prahu. Tûsnû pfied Vánocemi
se setkali pfiedstavitelé Nûmecka a âeska, aby slavnostnû uvedli do provozu jejích necel˘ch 47 nov˘ch kilometrÛ na ãeské D8 a saské A17.
Via Porta Bohemica
Souãást IV. Panevropského koridoru spojuje Balt s âern˘m mofiem a v˘stavba nov˘ch úsekÛ stála pfies dvû miliardy EUR. V˘znamnou mûrou na ni pfiispûla také EU.
„Pfiedev‰ím ãeská ãást byla budována v mimofiádnû
obtíÏn˘ch terénních podmínkách, jak o tom svûdãí i to, Ïe
se tady na dvou desítkách kilometrÛ se‰ly dosud nejdel‰í
dálniãní most a tunel v âeské republice,“ v zahajovacím
projevu upozornil ministr dopravy âR Ale‰ ¤ebíãek. „V této souvislosti si zaslouÏí obrovsk˘ dík v‰ichni ti, kdo nároãnou stavbu budovali.“ Spolu se spolkov˘m ministrem
pro dopravu Wolfgangem Tiefensee a dal‰ími pfiedstaviteli obou zemí i EU provoz na dálnici symbolicky zahájil.
Na zimním stadionu v Ústí nad Labem se potom zástupci organizací i firem setkali na neformální slavnosti,
jejíÏ souãástí byla i dosud nejkrat‰í, jen tfiíhodinová vefiejná sbírka, kterou Komunitní nadace Euroregionu Labe
uspofiádala ve spolupráci se ‰esti hlavními tuzemsk˘mi
staviteli dálnice. Mezi témûfi 650 hosty z âR i z Nûmecka
dobrovolníci z nadace vybrali v pfiepoãtu témûfi 23 000 korun na vybavení dûtského domova v Tisé. KaÏdá z ãesk˘ch
stavebních spoleãností – a nadto i tfii nûmecké – potom
do sbírky pfiispûla navíc ‰ekem na 50 000 korun. Za Metrostav jej pfiedával obchodní fieditel Ing. Pavel Pilát.
Ke spokojenosti motoristÛ v‰ak na D8 stále chybí dostavût 16,4 km dálnice pfies âeské stfiedohofií, kde stavbu
zdrÏuje protahování správních lhÛt a odvolání ze strany
obãansk˘ch sdruÏení. Pokud v‰e dobfie dopadne, mohla
by celá dálnice b˘t dokonãena v polovinû roku 2010.
Novû otevfiené úseky dálnice D8 v ãesko-nûmeckém
pohraniãí procházejí nedotãenou krajinou a musejí splÀovat vysoké poÏadavky na ochranu pfiírody. Na její v˘stavbû se podíleli i pracovníci Metrostavu, ktefií sami, nebo ve
sdruÏení se spoleãností Skanska k jejímu dokonãení pfiispûli hned nûkolika v˘znamn˘mi díly.
T˘m Ing. Pavla Kouby z divize 4 pfieklenul Ïelezniãní
tratû mezi Trmicemi a Pfiedlicemi více neÏ kilometr dlouhou mostní estakádou. Její ocelová dvoutrámová nosná
konstrukce je spfiaÏená s Ïelezobetonovou mostovkou
a ve v˘‰ce 30 metrÛ nad terénem ve 33 polích stoupá od
Ústí k úboãím Kru‰n˘ch hor.
Jejich svahy pak pfiekonávali pracovníci divize 5, kdyÏ
je pod vedením Ing. Jifiího Vale‰e prorazili tunely Libouchec a Panenská. Oba mají pro kaÏd˘ smûr zvlá‰È vyraÏenou tunelovou troubu pro dva jízdní pruhy.
Tunel Libouchec mûfií necelého pÛl kilometru a jeho trouby spojují dvû propojky. Celkov˘ objem v˘rubu dosáhl témûfi 150 000 m3 pfii plo‰e kolem 85 m2.
Trouby dosud nejdel‰ího zprovoznûného dálniãního
tunelu Panenská mají osovou vzdálenost 21 m. Jejich délka se pohybuje kolem dvou kilometrÛ a jsou propojeny
deseti propojkami, z nichÏ jedna je dokonce prÛjezdná.
K bezpeãnosti tunelu pfiispívají také tfii nouzové zálivy s raÏen˘m profilem 121 m2. Celkov˘ objem v˘rubu pfiesáhl
400 000 m3. NadloÏí tunelÛ se pohybuje od 10 do 80 m.
d o k o n ã e n í n a s t r. 3
Nová kolektivní
smlouva Metrostavu
Nová Kolektivní smlouva Metrostav a.s. 2007 a 2008
pfiiná‰í fiadu zmûn, které vyplynuly jednak z vlastního
kolektivního vyjednávání, ale také z nového zákoníku
práce, kter˘ vstoupil v platnost 1. ledna 2007.
Mezi nejv˘znamnûj‰í zmûny oproti poslední Kolektivní
smlouvû Metrostav a.s. 2005 a 2006 patfií:
• nav˘‰ení 13. platu za rok 2007 na 16 000 Kã a za rok
2008 na 17 000 Kã (za rok 2007 13. plat nebude náleÏet zamûstnancÛm zafiazen˘m ve 12. tarifním stupni)
• zv˘‰ení minimálních mzdov˘ch tarifÛ v prÛmûru o osm
procent
• nav˘‰ení pfiíplatku za práci v noci na 12 Kã za hodinu
• zv˘‰ení pfiíspûvku zamûstnavatele na penzijní pfiipoji‰tûní, a to podle délky zamûstnání na ãástky od 400 do
800 Kã za mûsíc
• poskytnutí roz‰ífien˘ch lékafisk˘ch prohlídek, oãkování
proti chfiipce a dvakrát roãnû poukázek na vitamínové
doplÀky, aby zamûstnavatel více motivoval zamûstnance ke sníÏení nemocnosti
• v˘razn˘ nárÛst odmûn za pracovní v˘roãí, zejména u zamûstnancÛ s del‰ím pracovním pomûrem.
Vzhledem k rÛzn˘m poÏadavkÛm penzijních fondÛ si
zamûstnanci budou Ïádat o zv˘‰en˘ pfiíspûvek zamûstnavatele na penzijní pfiipoji‰tûní prostfiednictvím personálních útvarÛ sv˘ch divizí.
Je‰tû do konce leto‰ního ledna by v‰ichni zamûstnanci Metrostavu mûli obdrÏet Kolektivní smlouvu ve známé
formû broÏury, jako v pfiedchozích obdobích.
Vûfiím, Ïe v následujících dvou letech tato Kolektivní
smlouva v˘raznû pfiispûje k sociálnû klidné pracovní atmosféfie, otevfiené komunikaci uvnitfi spoleãnosti a k sociálním jistotám na‰ich zamûstnancÛ pfii plnûní jejich nároãn˘ch úkolÛ.
Václav Vosika, vedoucí ÚPM/ÚP¤
Nová Kolektivní smlouva je natolik dÛleÏitá, Ïe se jí i souvisejícím oblastem pracovnûprávních vztahÛ budou vûnovat i dal‰í ãlánky. V tomto ãísle na ãtvrté stranû je‰tû text
Ing. Martiny Zrckové a JUDr. Jifiího R˘dla rozvádí zmûny
v zákoníku práce. Jeho dokonãení pfiineseme pfií‰tû.
Ministfii dopravy Ale‰ ¤ebíãek a Wolfgang Tiefensee
Ing. Pavel Pilát pfiedává ‰ek fiediteli Komunitní nadace
–red–