Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 2
Vyšší hodinová sazba může přinést nižší cenu
Provoz zemních prací divize 4 (PZP) dosáhl vroce 2012
rekordního obratu. Ipřesto chce vesvé nabídce hned
kolik věcí vylepšit anesouvisejí jen snovým strojo-
vým vybavem, které si má divize 4 pídit. Zaměst-
nanci PZP, vedení náměstkem Bc.Petrem Slunečkem,
edevším chtějí při dodržení všech legislativních po-
žadavků ještě více zkvalitnit své služby.
„Vroce 2013 bychom chtěli náš strojový park rozšířit
opásová rypadla shmotností 30 a35 tun, ogrejdr s3D
nivelací adalší zemní válec,“ říká Bc.Slunečko adodává:
„Moderní stroje jsou však jen prostředkem k dosažení
leích výsledků, největší pozornost stále věnujeme vý-
chově aškolení jejich obsluhy. Dobrý strojník totiž dokáže
zahodinu se stejm strojem ulat itrojnásobek toho, co
jeho méně šikovný kolega. Ajestli bagr zahodinu vyhrabe
30 m³, nebo 90 m³, to je už velký rozl. Ne vždy tak cena
zemních prací závisí navýši hodinové sazby.
PZP provádí kompletní realizace zemních prací silnič-
ních adálničních liniových staveb, které přežně buduje
pro vlastní divizi. Kromě toho ovládá takéspodní stavby
průmyslových hal a komerčních objektů, jež provádí
ivestísněném či jinak problematickém prose. Stroje
PZP tak letos pracovaly třeba nastavbě dálnice D3 nebo
rychlostní komunikace R7, ale i na staveništi Palmovka
Park II. Provoz nazí ikomplexní realizace přípravných
azemních prací navodohospodářských stavbách odma-
lých vodních elektráren až kprotipovodňovým opatřením.
Daí oblastí, vníž PZP působí, jsou rozsáhlé přesuny
hmot aprovozoní skdek. „Dokladem toho, že si po-
radíme i snečekanými situacemi, byly odvozy kašovi
rubaniny vzniklé vsledku těžby TBM. Vozili jsme ji na-
konec až naskládky vzdálené 40 km odstavby,“ vzpomí
Bc. Slunko a dopuje: „Zakdáme si na tom, že při
zakázkách máme vždy skládku zasmluvnou smajitelem
či provozovatelem sami aesně vsouladu slegislativou.
esvědčili jsme se tot, že přenesení odpovědnosti na
subdodavatele může vtéto oblasti znamenat velké riziko.“
Provoz zemch prací pracuje především pro Metro-
stav afirmy jeho Skupiny. Vsoučasnosti se jeho vede
ce zaměřuje nakvalitu nabídek, která mimo jiné spočívá
ivlepším dialogu spotenciálními zákazníky, asnaží se
vyhlevat zakázky sco nejtším předstihem. „Ktomu,
abychom mohli uplatnit své znalosti anavrhnout zjedno-
dušení či zefektivní postupu provádění zemních pra
či přesunů hmot, totiž poebujeme víc času,“ vysvětluje
Bc.Slunečko. „Když nás někdo vyzve kodpovědi nalast
call do24 hodin aknástupu nastavbu dotří dnů, nejsme
schopni případné úspory vnabídce domyslet.“
Vbudoucnosti bychom rádi pronikli dosegmentuže-
lezničních staveb. Chtěli bychom provádět i kompletní
komunikní tělesa. Ve SkupiněMetrostav jsou teďfirmy
BES aDSH – Dopravní stavby, které dovají živné abe-
tonové povrchy, byli bychom tak vevýstavbě silnic idálnic
zcela soběstační,“ uzavírá Bc.Petr Slunečko.
ls–, foto archiv divize
Moderní posluchárny
Pět poslucháren v jižní části budovy C stavební fa-
kulty ČVUT, knim přilehlé strojovny vzduchotechniky
a střešní plášť přestavěl během dvou měsíců tým
Ing.Lukáše Zeleho zdivize 1. Práce dokončil vzá-
ru listopadu aodté doby mají naši budoucí kolegové
k dispozici esteticky působivé a moderně vybavené
výukové prostory svyhovující akustikou iosvětlením.
Čti zhruba stejně velké předškové sály sužitkovou
plochou kolem 100 m² (foto č. 1) ajednu occa 20 m² větší
posluchárnu původně doplňovalo vedruhém nadzemním
podlaží budovy C šest strojoven vzduchotechniky. Tři
znich mohly být sloem funkcí zrušeny adíky tomu
se mohl zdejší výukový prostor zvětšit.
Nové posluchárny hlukově odizolovaly sádrokartono-
vé předstěny. Získaly inovou stupňovitou podlahu pokry-
tou linoleem, vlnité dřevěné akustické podhledy azvukově
pohltivé obklady. Moderní vybavení i vhodně navržené
ostlení zvýšily jejich akustický astelný komfort astu-
dentům dnes nabízejí designově atraktivní prostředí, jež
má zaúkol podporovat rozvoj jejich kreativity.
Ing. arch. Vladimír Gleich navrhl pro každou poslu-
chárnu jinou barevnost podlah, která se odráží ivjed
stejnobarevné vlnovce podhledu (foto č. 2). Poslucrna
pro největší počet studentů má vší uživatelský komfort
pro případné VIP přednášky či konference (foto č. 3).
Ikdyž se oddruhých prostor odluje dokonaleím vyba-
vením, příbuzný vzhled jí zaručují bílé podhledové vlnov-
ky, které přecházejí doobkladu zadní sny poslucren,
ačerný odstín konstrukcí stropů irozvodů avýdechů VZT,
shodný sbarvou jejich čelních zdí (foto č. 4).
Jiřího Bělohlava,
prezidenta Skupiny Metrostav
Rok 2012 je minulostí. Jak byste jej zhodnotil?
Vzhledem ksituaci nastavebním trhu dopadl rok 2012 jak
pro Metrostav, tak ipro ostatní firmy jeho Skupiny lépe,
než jsem čekal. Všichni své úkoly vpodstatě splnili, ikdyž
se vevýsledku objevily některé drobné odchylky odplá-
novach ukazate. Věřím, že ipro Metrostav SK, jenž
má dlouhodobé potíže, to byl poslední rok, který nedopadl
dobře. Jsem prostě spokojen avšem, kdo se nalském
dobrém výsledku podíleli, děkuji.
Co vám udělalo vroce 2012 největší radost?
To, že jsme rok, který nebyl jednoduchý, zvdli. Když
jsme doněj vstupovali, neměli jsme zcela zajišný výrob-
ní program. Byl jsem proto opravdu šťastný, že se jej po-
dařilo doplnit adokonce jsme si vytvořili i náskok doroku
2013. Velkým úspěchem byla iražba pomocí TBM. Pro-
kázali jsme, že dokážeme zvládnout nové technologie,
aoteeli si tak dve kdalším projekm doma ivesvětě.
Bylo něco, co se vám vroce 2012 nelíbilo?
Zdá se mi, jako bychom byli se vším spokojeni, aitom
se vní práci – jak vkanceřích, tak nastavbách – stále
objevuje hodně zmetkovitosti, kterou je nutné odstranit.
Musíme si také dávat větší pozor navěci, které jsou jen
zdánlivě obyčej, jako je efektivita práce a dodržování
základch nastavených pravidel, třeba pracovní doby...
Jaký vývoj nastavebním trhu předpokte aco mu
Metrostav ajeho Skupina podle vás dělat, aby obstály?
Situace nastavebním trhu není dobrá avláda podle mě dě-
lá hrubou chybu, když sleduje jen krátkodobé cíle anemy-
slí nabudoucnost. Neexistují žádná prorůstová opaení,
neipravují se nové projekty. Kdyby se tak chovaly naše
spolnosti atřeba neinvestovaly donových technologií
nebo nevychovávaly aneškolily dělníky, techniky ieko-
nomy, tak by do23 let zkrachovaly. Ikdyž parametry,
sekterými vstupujeme doroku 2013, jsou oco nižší,
než byly vedchoch letech, asituace není jednoduchá,
tak si myslím, že se nám nastavené indikátory podaří spl-
nit. Musíme si však vytvořit rezervu pro roky následující,
opravdu vážná krize nastavebním trhu am iveSkupině
Metrostav totiž nastane až vletech 2014 a2015. Musíme
proto hledat mezery natuzemském trhu azemě vzahra-
ničí, vnichž bude vhodné zít operovat ahledat projekty
nadoplní výrobho programu, ato vřádu miliard.
Čeho se musíme vyvarovat, abychom dosáhli své cíle?
Nesmíme být spokojeni sami se sebou. Mám pocit, jako
by si lidé mysleli, že když jsme dosud vše zvládli, půjde
to ipříští rok bez zvýšeného úsi. To je ale hrubá chyba.
Abychom si udrželi nebo ivyleili postavení natrhu, mu-
síme být neustále vestřehu ahledat cesty, jak být lepší.
Naco se vroce 2013 těšíte?
Že se nám podí dotáhnout dva kčové projekty – stavbu
tunelů Blanka a prodloužení trasy Apražského metra –
dotakového stavu, abychom je mohli vroce 2014 předat
kazníkům vtermínech, které jsme slíbili. Nepochybuji,
že se nám to podaří, ale nebude to snadné. Tyto zakázky
dnes tvoří kostru výrobho programu Metrostavu idal-
ších firem jeho Skupiny avěřím, že je společně zvládneme.
Co pro vás znamená centralizace firmy vroce 2013?
To, že se Metrostav aSubterra seshují doLib, je mi-
mořádná věc aslibuji si odní významnou úsporu nákla-
dů. Chtěl bych ji ale využít inapročištění týmů. Nemohu
zastřít, že pokud se sníží objemy prací pro rok 2013
asledující léta, tak budeme muset přistoupit kredukci
persolu. Ti, kdo pomohou stěžkými úkoly, jež máme
ed sebou, nemusí mít strach, že by se donového sídla
nepřestěhovali. Věřím, že všichni pochopí mé poselství.
Co byste si přál donového roku?
Letos uplyne 40 let od doby, kdy jsem do Metrostavu
nastoupil. Přál bych si, aby pro mé následovky bylo
daích 40 let stejně příjemných, jako byla ta minulá
čtyřitka pro mne. Metrostav historicky prokázal, že je
dobrá firma, která umí dát práci mnoha lidem a jistotu
jejich rodinám. Těším se naspolupráci smi, kdo budou
odvádět 100% výkony. Snimi nemám onaši budoucnost
žádné obavy apřeji jim vše nejlepší donoho roku.
strana 2
PME SE
1
Divize 8 staví bioplynové stanice stále rychleji
Vroce 2012 dokončil tým Tomáše Novotho zdivize 8
stavbu pěti bioplynových stanic (BPS) pro společnost
TRIOL CZ. Vyrůstaly souběžně, kolaudace je pustila
do přeasho provozu většinou v listopadu a byly
ipojeny do elektrorozvodné sítě ještě v roce 2012.
Investor byl sodvedenou prací spokojen, proto může
divize 8 počítat spokrováním spolupráce i výstav-
bou daích BPS také vroce 2013.
„Stavěli jsme 1MWh BPS veVintířově (foto č. 1) ave
Smoletelech a0,5MWh vDlouhé Lhotě, Mýšlovicích aNa-
čeradci,“ uvádí Tomáš Novotný. „Stavby si byly projektově
velmi podob, aproto se nám postupně dařilo krátit do-
bu potřebnou nastatické výpočty anávrhy inavlastní vý-
stavbu železobetonových konstrukcí, na čemž mají velkou
zásluhu kolegové z divize 6. Kolaudace čtyř BPS musely
proběhnout během deseti dnů v listopadu. Termíny jsme
sice stíhali, ale vázla koordinace s technolog, kterou
jsme neproli. Nakonec se před kolaudací stilo do-
končit vše včas a energetický úřad schválil připojení BPS
do sítě jtě za podmínek a cen roku 2012. Děkuji všem
kolegům, kteří k tomu přispěli.“
Bioplynové stanice vyrábějí elekinu a teplo z obnovi-
telných zdrojů energie, jako jsou třeba rostlinné výpěstky
či hnůj a močůvka. Tvoří je několik objektů – hlavní je
budova kogenerace, jež obsahuje zejména elektrorozvod-
ny, velín a místnost s motorem. Koncový sklad digestátu,
který se používá jako hnojivo, bývá oteená železobeto-
nová nádrž, obvykle částečně zapušná do terénu, stejně
jako dvě až čti uzavřené kruhové jímky fermento. Ty
kdy doplňuje sběrná jímka a vždy zastřešený prostor
strojovny čerpadel. Nad nimi se klene plynojem s pmě-
rem kolem cca 11,5 m avýškou téměř 8,6 m (foto č. 2).
V Načeradci nám práci komplikovala spodní voda,
prote koncový sklad musel být zahlouben 5 m pod je
hladinu a svah jámy kvůli vydatm pramem stále ujíž-
l,“ vzpomíná stavbyvedoucí Ing. Igor Sedláček. „BPS
ve Smoletelech jsme zase museli usadit o 2 m výš, než
edpokdal projekt, protože jsme při zemních prach
narazili na masivní žulovou horninu a nebyl čas ji těžit.
Po loňské úspěšně odvedené práci letos ředitel ob-
lastního zastoupení divize 8 v Ústí nad Labem Ing.Radek
Zeman očekává od stejného investora zakázku na výstav-
bu možná i více než osmi dalších BPS. Jejich projekty
už procházejí úpravami, aby vyholy nové legislati
anižším výkupm cem elektrické energie v roce 2013.
Divize 8 pak jednu z nich dokáže postavit jen za 5 měsíců.
2
1
2
3
4
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (1332 ms)

Rendering Strana 3 (103670): (0/1) (1315 ms)

Rendering Strana 2 (103669): (0/1) (1366 ms)

Rendering Strana 1 (103668): (0/1) (639 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3035/vth120254-1.jpg (3x)

 i3035/vth120255-1.jpg (3x)

 i3035/bg103669.svg

 i3035/vth120256-1.jpg (3x)

 i3035/vth120258-1.jpg