Varhanní emporu Dvořákovy

xxxx

více

fotoreportáži

na str.

4

síněverozezněly

operní

sbory

16. ledna 2013 / 1 / XXV

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Jiřího Bělohlava,

prezidenta Skupiny Metrostav str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

rok 2013 přinese změny

Divize 8 staví bioplynové stanice

stále rychleji str. 2

Architekti navrhli interiéry budoucího

sídla Metrostavu str. 3

Skončila rekonstrukce zahájená

v simulované soudní síni str. 3

KrátCe / aKtUáLNĚ

Nový viceprezident SPS v ČR

Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát byl koncem

roku 2012 zvolen členem exekutivy a viceprezidentem

Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice.

Prezidentem SPS ČR zůstává i nadále Ing. Václav Matyáš.

Kolektivní smlouva na rok 2013

V závěru loňského roku podepsali zástupci orgánů

společností a odborových organizací Vzorovou kolektivní

smlouvu a podnikovou Kolektivní smlouvu Metrostavu na

rok 2013. Jsou v nich zachovány všechny výhody, navíc

došlo k nárůstu minimálních mzdových tarifů o cca 2 %.

Zaměstnanci obdrží výtisky Kolektivní smlouvy v únoru.

Zájem o Blanku

Počet návštěvníků

Informačního centra

Městského okruhu na

Letné stále roste. V roce

2012 jej navštívilo 1012

studentů – nejvyšší počet od

jeho otevření. Asi padesát

jich bylo ze základních škol a 440 ze středních. Přišlo

363 vysokoškoláků a 156 mladých lidí přijelo ze zahraničí.

Krátký pohled do Machoňovy pasáže

Více než pět tisíc lidí si 20. prosince 2012 prohlédlo

rozestavěnou Machoňovu pasáž v Pardubicích, kterou už

dva roky rekonstruuje tým Ing. Petra Jeřábka z divize 9.

Opravený památkově chráněný dům postavený ve stylu art

deco se pro veřejnost otevře už letos na jaře.

První zahájení stavby v roce 2013

V pátek 4. ledna zahájil tým Miroslava Führera, oblastního

ředitele pro Jihočeský kraj divize 6, první novou stavbu

Metrostavu v roce 2013. Spolu s firmou SMP CZ začal pro

investora, Ředitelství vodních cest ČR, budovat přístaviště

a přístav poblíž plavební komory u jezu Hluboká n/Vltavou.

Dozorčí rada Metrostavu doplněna

V hotelu Čechie proběhlo 11. ledna shromáždění volitelů,

aby zvolilo dva členy dozorčí rady Metrostavu, které volí

zaměstnanci společnosti. Na další čtyřleté funkční období

byli zvoleni Ing. Jiří Karnet a Pavel Meyer.

Vícestranná dohoda

Zástupci společností Westinghouse Electric Company,

Toshiba Corporation a Metrostav podepsali 12. prosince memorandum o porozumění s ČVUT v Praze.

Memorandum pokrývá spolupráci se stavební, strojní, elektrotechnickou, jadernou a fyzikálně inženýrskou

fakultou a s fakultou IT v oborech, které se týkají technologie AP1000 a zejména dostavby jaderné elektrárny

v Temelíně. „Dohoda s ČVUT představuje pro všechny

strany příležitost sdílet znalosti z oblasti jaderného inženýrství. Naše stavební schopnosti a využití zkušeností

z probíhajících projektů výstavby AP1000 v Číně a USA

by společně mohly vést k úspěchu,“ uvedl při podpisu

memoranda generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.

Hrubá stavba komplexu Palmovka Park II, kam se koncem roku 2013 přestěhují zaměstnanci centrály Metrostavu i jeho divizí, se blíží k závěru. Tým Ing. Přemysla Duška z divize 6 i její betonáři už totiž u jedné z jeho tří budov pracují na nosných prvcích šestého nadzemního podlaží, u druhých dvou věží dokončují páté. Odspodu už stavbu doplňují

vyzdívky a rozvody technických zařízení budov. Glajcha ozdobí hotovou hrubou železobetonovou konstrukci budoucího sídla společnosti Metrostav už letos v únoru.

rychaltice a Frýdek-Místek spojila část r48

Obyvatelé Chlebovic, Zelinkovic a Lysůvek si 13. prosince 2012 oddychli. V ten den byl totiž po 20 letech

od zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí konečně zahájen provoz na 7137 m dlouhém úseku rychlostní silnice R48 (foto č. 1). Čtyřpruhová komunikace

s jedním tunelem a se 16 mosty, první část obchvatu

Frýdku-Místku, zrychlí automobilový provoz a odvede

dopravní zátěž z výše jmenovaných městských částí.

Na její výstavbě se významně podílela i divize 4.

Vedení projektu po Ing. Michaelu Dibonovi, který dnes

řídí organizační složku Metrostavu v Polsku, převzal jeho

kolega Ing. Zdeněk Děd. Rozsah díla popisuje: „Pracovali

jsme ve sdružení s firmami Skanska a EUROVIA CS. Náš

podíl přesahoval třetinu objemu celé zakázky a zahrnoval

výstavbu 160 m dlouhého tunelu Lysůvky a přilehlých zárubních zdí, 7 mostů a 17 dalších stavebních objektů, mezi

něž patřila třeba protihluková opatření (foto č. 2), přeložky

inženýrských sítí i komunikací a vegetační úpravy. Tunel

a šest mostů jsme stavěli vlastními silami. Po zahájení

stavby v prosinci 2009 se začátek prací dlouho odkládal

z legislativních důvodů a později jsme museli na téměř

pět měsíců přerušit práce v úseku tunelu a přilehlých

opěrných zdí kvůli špatným geologickým podmínkám.“

Dva tubusy tunelu Lysůvky vymezují krajní podzemní

stěny a střední monolitická příčka založená na podzemní

stěně, strop byl betonovaný v částečně otevřeném výkopu

na pevné skruži. Niveleta komunikace je v tunelu asi 8 m

zahloubena, a proto přesypaný tunel doplňují zárubní zdi

o délce 744 a 885 m. Až po odtěžení zářezu se ukázalo, že

geologická situace je o mnoho komplikovanější, než předpokládala zadávací dokumentace. Části zárubních stěn

se totiž po odtěžení větší části zářezu začaly naklánět.

Pracovníci divize 4 je okamžitě přitížili přísypy, zahájili

podrobný geotechnický monitoring a stavbu přerušili.

Projektant na základě údajů zjištěných o skutečném geologickém prostředí navrhl dodatečná stabilizační opatření.

Nadzářezový levostranný svah odvodnil drenážní stěnou

propojenou do zářezu subhorizontálními vrty. Přibyly

piloty i převázky a kotvy zárubních stěn. Tunel v prostoru

pod vozovku doplnily železobetonové rozpěrné trámy.

„Díky vysokému nasazení všech zúčastněných, ať

našich lidí nebo subdodavatelů, mezi něž patřilo i Zakládání staveb, se dílo podařilo dokončit podle schváleného

harmonogramu. Nemalou měrou k tomu přispěla i velmi

dobrá spolupráce všech členů sdružení,“ uzavřel Ing. Děd.

–ls–, foto archiv divize

Vážené kolegyně, vážení kolegové!

Děkuji vám za úspěšnou spolupráci v roce 2012. Do

nadcházejícího roku vám přeji hodně sil, zdraví, štěstí

a spokojenosti v osobním i pracovním životě.

Také letos nás čekají náročné úkoly, ale jsem přesvědčen, že je společnými silami zvládneme a obhájíme

vedoucí místo na českém stavebním trhu.

Těším se na další spolupráci v roce 2013

Ing. Pavel Pilát,

1

2

generální ředitel Metrostavu.