Varhanní emporu Dvořákovy
xxxx
více
fotoreportáži
na str.
4
síněverozezněly
operní
sbory
16. ledna 2013 / 1 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jiřího Bělohlava,
prezidenta Skupiny Metrostav str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
rok 2013 přinese změny
Divize 8 staví bioplynové stanice
stále rychleji str. 2
Architekti navrhli interiéry budoucího
sídla Metrostavu str. 3
Skončila rekonstrukce zahájená
v simulované soudní síni str. 3
KrátCe / aKtUáLNĚ
Nový viceprezident SPS v ČR
Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát byl koncem
roku 2012 zvolen členem exekutivy a viceprezidentem
Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice.
Prezidentem SPS ČR zůstává i nadále Ing. Václav Matyáš.
Kolektivní smlouva na rok 2013
V závěru loňského roku podepsali zástupci orgánů
společností a odborových organizací Vzorovou kolektivní
smlouvu a podnikovou Kolektivní smlouvu Metrostavu na
rok 2013. Jsou v nich zachovány všechny výhody, navíc
došlo k nárůstu minimálních mzdových tarifů o cca 2 %.
Zaměstnanci obdrží výtisky Kolektivní smlouvy v únoru.
Zájem o Blanku
Počet návštěvníků
Informačního centra
Městského okruhu na
Letné stále roste. V roce
2012 jej navštívilo 1012
studentů – nejvyšší počet od
jeho otevření. Asi padesát
jich bylo ze základních škol a 440 ze středních. Přišlo
363 vysokoškoláků a 156 mladých lidí přijelo ze zahraničí.
Krátký pohled do Machoňovy pasáže
Více než pět tisíc lidí si 20. prosince 2012 prohlédlo
rozestavěnou Machoňovu pasáž v Pardubicích, kterou už
dva roky rekonstruuje tým Ing. Petra Jeřábka z divize 9.
Opravený památkově chráněný dům postavený ve stylu art
deco se pro veřejnost otevře už letos na jaře.
První zahájení stavby v roce 2013
V pátek 4. ledna zahájil tým Miroslava Führera, oblastního
ředitele pro Jihočeský kraj divize 6, první novou stavbu
Metrostavu v roce 2013. Spolu s firmou SMP CZ začal pro
investora, Ředitelství vodních cest ČR, budovat přístaviště
a přístav poblíž plavební komory u jezu Hluboká n/Vltavou.
Dozorčí rada Metrostavu doplněna
V hotelu Čechie proběhlo 11. ledna shromáždění volitelů,
aby zvolilo dva členy dozorčí rady Metrostavu, které volí
zaměstnanci společnosti. Na další čtyřleté funkční období
byli zvoleni Ing. Jiří Karnet a Pavel Meyer.
Vícestranná dohoda
Zástupci společností Westinghouse Electric Company,
Toshiba Corporation a Metrostav podepsali 12. prosince memorandum o porozumění s ČVUT v Praze.
Memorandum pokrývá spolupráci se stavební, strojní, elektrotechnickou, jadernou a fyzikálně inženýrskou
fakultou a s fakultou IT v oborech, které se týkají technologie AP1000 a zejména dostavby jaderné elektrárny
v Temelíně. „Dohoda s ČVUT představuje pro všechny
strany příležitost sdílet znalosti z oblasti jaderného inženýrství. Naše stavební schopnosti a využití zkušeností
z probíhajících projektů výstavby AP1000 v Číně a USA
by společně mohly vést k úspěchu,“ uvedl při podpisu
memoranda generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.
Hrubá stavba komplexu Palmovka Park II, kam se koncem roku 2013 přestěhují zaměstnanci centrály Metrostavu i jeho divizí, se blíží k závěru. Tým Ing. Přemysla Duška z divize 6 i její betonáři už totiž u jedné z jeho tří budov pracují na nosných prvcích šestého nadzemního podlaží, u druhých dvou věží dokončují páté. Odspodu už stavbu doplňují
vyzdívky a rozvody technických zařízení budov. Glajcha ozdobí hotovou hrubou železobetonovou konstrukci budoucího sídla společnosti Metrostav už letos v únoru.
rychaltice a Frýdek-Místek spojila část r48
Obyvatelé Chlebovic, Zelinkovic a Lysůvek si 13. prosince 2012 oddychli. V ten den byl totiž po 20 letech
od zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí konečně zahájen provoz na 7137 m dlouhém úseku rychlostní silnice R48 (foto č. 1). Čtyřpruhová komunikace
s jedním tunelem a se 16 mosty, první část obchvatu
Frýdku-Místku, zrychlí automobilový provoz a odvede
dopravní zátěž z výše jmenovaných městských částí.
Na její výstavbě se významně podílela i divize 4.
Vedení projektu po Ing. Michaelu Dibonovi, který dnes
řídí organizační složku Metrostavu v Polsku, převzal jeho
kolega Ing. Zdeněk Děd. Rozsah díla popisuje: „Pracovali
jsme ve sdružení s firmami Skanska a EUROVIA CS. Náš
podíl přesahoval třetinu objemu celé zakázky a zahrnoval
výstavbu 160 m dlouhého tunelu Lysůvky a přilehlých zárubních zdí, 7 mostů a 17 dalších stavebních objektů, mezi
něž patřila třeba protihluková opatření (foto č. 2), přeložky
inženýrských sítí i komunikací a vegetační úpravy. Tunel
a šest mostů jsme stavěli vlastními silami. Po zahájení
stavby v prosinci 2009 se začátek prací dlouho odkládal
z legislativních důvodů a později jsme museli na téměř
pět měsíců přerušit práce v úseku tunelu a přilehlých
opěrných zdí kvůli špatným geologickým podmínkám.“
Dva tubusy tunelu Lysůvky vymezují krajní podzemní
stěny a střední monolitická příčka založená na podzemní
stěně, strop byl betonovaný v částečně otevřeném výkopu
na pevné skruži. Niveleta komunikace je v tunelu asi 8 m
zahloubena, a proto přesypaný tunel doplňují zárubní zdi
o délce 744 a 885 m. Až po odtěžení zářezu se ukázalo, že
geologická situace je o mnoho komplikovanější, než předpokládala zadávací dokumentace. Části zárubních stěn
se totiž po odtěžení větší části zářezu začaly naklánět.
Pracovníci divize 4 je okamžitě přitížili přísypy, zahájili
podrobný geotechnický monitoring a stavbu přerušili.
Projektant na základě údajů zjištěných o skutečném geologickém prostředí navrhl dodatečná stabilizační opatření.
Nadzářezový levostranný svah odvodnil drenážní stěnou
propojenou do zářezu subhorizontálními vrty. Přibyly
piloty i převázky a kotvy zárubních stěn. Tunel v prostoru
pod vozovku doplnily železobetonové rozpěrné trámy.
„Díky vysokému nasazení všech zúčastněných, ať
našich lidí nebo subdodavatelů, mezi něž patřilo i Zakládání staveb, se dílo podařilo dokončit podle schváleného
harmonogramu. Nemalou měrou k tomu přispěla i velmi
dobrá spolupráce všech členů sdružení,“ uzavřel Ing. Děd.
–ls–, foto archiv divize
Vážené kolegyně, vážení kolegové!
Děkuji vám za úspěšnou spolupráci v roce 2012. Do
nadcházejícího roku vám přeji hodně sil, zdraví, štěstí
a spokojenosti v osobním i pracovním životě.
Také letos nás čekají náročné úkoly, ale jsem přesvědčen, že je společnými silami zvládneme a obhájíme
vedoucí místo na českém stavebním trhu.
Těším se na další spolupráci v roce 2013
Ing. Pavel Pilát,
1
2
generální ředitel Metrostavu.