Salva pro historickou
xxxx
více
ve fotoreportáži
jízdárnu
v Terezíněna str. 4
17. ledna 2014 / 1 / XXVI
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: JUDr. Pavla Mališe, LL.M.,
vedoucího právního útvaru str. 2
M etrostav
a .s.
člen
ddm
gro u p
Další část R7 v provozu
Přes Labe v Děčíně už jezdí vlaky po
zrekonstruovaném mostě str. 2
Kolaudace v prosinci umožnila využít
evropskou dotaci str. 3
Rekonstrukce varšavského obchvatu
se rozeběhla naplno str. 3
Krátce / Aktuálně
Změny ve vedení divize 6 Metrostavu
Novým obchodním náměstkem divize 6 se 1. ledna 2014
stal Ing. David Tůma, který v poslední době působil jako
vedoucí projektu výstavby Rezidence Kajetánka v Praze 6.
Norští partneři navštívili Prahu
V polovině prosince přijeli do Prahy představitelé firmy
BMO Tunnelsikring AS, se kterou Metrostav podepsal
memorandum o budoucí spolupráci na norském trhu. Cílem
návštěvy bylo seznámit zahraniční partnery s rozsahem
práce Metrostavu a s tím, jak zvládá nové technologie
a realizuje velké infrastrukturní projekty. Hosté proto
navštívili stavbu tunelového komplexu Blanka, Trojského
mostu a metra V.A a prohlédli si firemní strojový park.
Metrostav se přestěhoval
do nového sídla na adresu
Koželužská 2450/4,
180 00 Praha 8-Libeň.
Divize 2 zahájí stavbu v Dukovanech
Pracovníci divize 2, která byla založena především pro
řízení stavby tunelového komplexu Blanka, poprvé uspěli
ve výběrovém řízení na provedení jiného projektu. Na
konci roku 2013 podepsali smlouvu na výstavbu koncového
jímače tepla v Jaderné elektrárně Dukovany. Projektový
tým na této zakázce povede stavbyvedoucí Jan Ševec.
Redakce novin Metrostavu
přeje všem svým čtenářům
zdraví, štěstí a spokojenost
v celém novém roce 2014.
O stavbu tunelů Blanka je stále zájem
V loňském roce navštívilo informační středisko Městského
okruhu v Praze na Letné celkem 2730 hostů, které
především zajímalo dokončení tunelů Blanka. Návštěvnost
vzrostla zejména na konci roku a všichni příchozí se
o našem díle vyjadřovali s obdivem a velmi pozitivně.
Těsně před Vánocemi motoristy potěšilo otevření dvou
nových částí silnice R7 s délkou téměř 16 km. Úsek
mezi MÚK Vysočany a Droužkovice (titulní foto), který měří 9,44 km, postavilo sdružení v čele s týmem
Ing. Zdeňka Rozsypálka z divize 4. O tom, jak náročné
bylo projednávání této zakázky, svědčí, že zažila čtyři
vlády a osm ministrů dopravy. V křesle generálního
ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se za dobu
stavby vyměnilo šest ředitelů a ve vedení chomutovské
správy ŘSD se jich vystřídalo dokonce devět.
Dnes je však už celá nová trasa R7 v provozu. Jejího
otevření se 20. prosince 2013 zúčastnil i ředitel divize 4
Ing. Josef Neuwirth (foto č. 1 vpravo), který se tak mohl
na místě seznámit s výsledkem práce své divize včetně
všech jejích provozů – jak dopravy a mechanizace, tak
zemních prací a zejména mostních technologií. Jeho zaměstnanci totiž vlastními silami vybudovali 7 z 8 mostů
(foto č. 2), za jejichž výstavbu Metrostav odpovídal.
Dokončení celého díla, na kterém se kromě Metrostavu podílely i společnosti EUROVIA CS a SALEMA
S logem Metrostavu na kombinéze
Na mistrovství Evropy ve víceboji v norském Hamaru
vybojovala rychlobruslařka Martina Sáblíková bronzovou
medaili, když na závěrečné pětikilometrové trati byla ze
všech závodnic nejrychlejší. Gratulujeme jí a budeme držet
palce, aby se jí dařilo i na nadcházející olympiádě v Soči.
1
V pátek 20. prosince podepsali zástupci firem Skupiny
Metrostav generální dohodu na další období, obsahující vzorovou kolektivní smlouvu a vzorový vnitřní předpis. Na snímku zprava prezident Skupiny Metrostav Jiří
Bělohlav a předseda výboru ZO OS Stavba Metrostav
Pavel Meyer. Více informací najdete na straně 4.
foto Dorian Hanuš
Metrostav_01_2014.indd 1
„Jsem rád, že je náš úsek R7 hotový. Termín jeho zprovoznění se totiž několikrát posouval,“ vzpomíná
Ing. Rozsypálek a vysvětluje: „V době zahájení prací třeba
investorovi dlouho chyběla některá nutná stavební povolení a v rozporu s harmonogramem se opozdilo i přeložení
sítí vysokého a velmi vysokého napětí, které kolidovalo
s hlavní trasou a zajišťoval je objednatel. Stavbu navíc
na několik týdnů zastavilo rozhodnutí dnes už bývalého
ministra dopravy Víta Bárty. Měli jsme tedy co dohánět.“
Tak jako snad u každé dopravní zakázky i u Droužkovic
se stavbaři z divize 4 museli potýkat s odlišnými geologickými podmínkami, než jaké předpokládal projekt. V zářezech třeba nečekaně narazili na spalitelné uhelnaté vrstvy,
které museli zabezpečit před případným samovznícením,
nebo na skládky, jež museli sanovat. Nově řešili i úpravu
podloží a konsolidaci vysokých násypů zemního tělesa,
kterou potřebovali urychlit. Po povodních v červnu 2013
navíc téměř hotové dílo potrápily i sesuvy zeminy.
2
Construction, je plánované na konec letošního června.
Nový silniční tah R7 Praha–Chomutov–hraniční přechod
Hora Svatého Šebestiána–Reitzenhain umožní rychlé
a bezpečnější spojení českého vnitrozemí s německým
Saskem a návazně s dalšími státy Evropské unie, která
na vybudování tohoto dopravního díla významně přispívá.
Pro klidný spánek
Historický protipovodňový systém, který štolami odváděl zvýšené průtoky Bílé a Lužické Nisy do nádrže Mšeno a déle než sto let chránil Jablonec n/N, se dočkal
vylepšení. Sdružení Metrostavu a firmy SYNER, které
vedl tým Ing. Miroslava Vlka z divize 5, jej upravovalo
dva roky. Projevy při zakončení stavby potvrdily, že
stavbaři odvedli v termínu kvalitní práci, která neměla
prokazatelný vliv na žádnou budovu ve městě.
Pracovníci Metrostavu v Jablonci pracovali zejména
na dvou štolách. Raziči z divize 1 přerazili na dvojnásobný
profil (6,87 m²) zhruba 600 m dlouhou Paseckou štolu,
která dnes umožní do Mšena bezpečně převést stoletou
vodu z Lužické Nisy. Před stejnou povodní ochrání budovy
pod přehradou i nová, 1250 m dlouhá odpadní štola – dílo
divize 5, – jež zajistí odolnost přehradní hráze až do úrovně Q10 000. „V Jizerských horách déšť způsobuje bleskové
povodně, na které se lidé nemohou připravit. My jsme je
tu zažili třikrát,“ říká Ing. Vlk a dodává: „Naše dílo však
před nimi místní lidi zachránilo už při stavbě. Třeba vloni
v lednu začalo v 11 hodin večer pršet a ve tři ráno bylo
po dešti. Mezi tím se Lužickou Nisou, která dřív převedla
jen jednoletou vodu, přehnala třicetiletá povodeň, kterou
okolní obyvatelé klidně prospali, protože protekla zvětšenou Paseckou štolou do přehrady Mšeno.“
Práci kolegů ocenil při slavnostním ukončení stavby
18. prosince i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto druhý zprava). Více najdete na www.pla.cz.
Už od středověku procházela Evropou od severu k jihu
Stará solná stezka. Její součástí byla i obchodní
cesta ze Saska do Prahy, kterou zmiňuje ve spisech
z roku 973 i židovský kupec Ibráhím ibn Jákúb al-Isráíli.
Obec Droužkovice vedle ní vznikla pravděpodobně
ve 12. století, první písemná zmínka o jejím osídlení
pochází z roku 1314. Název obce je slovanského původu
a znamenal ves lidí Droužkových, přičemž osobní
jméno Droužek byla zdrobnělina slova druh. Dnes se
Droužkovice rychle rozvíjejí a mají na 760 obyvatel.
15.1.14 12:16