Salva pro historickou

xxxx

více

ve fotoreportáži

jízdárnu

v Terezíněna str. 4

17. ledna 2014 / 1 / XXVI

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: JUDr. Pavla Mališe, LL.M.,

vedoucího právního útvaru str. 2

M etrostav

a .s.

člen

ddm

gro u p

Další část R7 v provozu

Přes Labe v Děčíně už jezdí vlaky po

zrekonstruovaném mostě str. 2

Kolaudace v prosinci umožnila využít

evropskou dotaci str. 3

Rekonstrukce varšavského obchvatu

se rozeběhla naplno str. 3

Krátce / Aktuálně

Změny ve vedení divize 6 Metrostavu

Novým obchodním náměstkem divize 6 se 1. ledna 2014

stal Ing. David Tůma, který v poslední době působil jako

vedoucí projektu výstavby Rezidence Kajetánka v Praze 6.

Norští partneři navštívili Prahu

V polovině prosince přijeli do Prahy představitelé firmy

BMO Tunnelsikring AS, se kterou Metrostav podepsal

memorandum o budoucí spolupráci na norském trhu. Cílem

návštěvy bylo seznámit zahraniční partnery s rozsahem

práce Metrostavu a s tím, jak zvládá nové technologie

a realizuje velké infrastrukturní projekty. Hosté proto

navštívili stavbu tunelového komplexu Blanka, Trojského

mostu a metra V.A a prohlédli si firemní strojový park.

Metrostav se přestěhoval

do nového sídla na adresu

Koželužská 2450/4,

180 00 Praha 8-Libeň.

Divize 2 zahájí stavbu v Dukovanech

Pracovníci divize 2, která byla založena především pro

řízení stavby tunelového komplexu Blanka, poprvé uspěli

ve výběrovém řízení na provedení jiného projektu. Na

konci roku 2013 podepsali smlouvu na výstavbu koncového

jímače tepla v Jaderné elektrárně Dukovany. Projektový

tým na této zakázce povede stavbyvedoucí Jan Ševec.

Redakce novin Metrostavu

přeje všem svým čtenářům

zdraví, štěstí a spokojenost

v celém novém roce 2014.

O stavbu tunelů Blanka je stále zájem

V loňském roce navštívilo informační středisko Městského

okruhu v Praze na Letné celkem 2730 hostů, které

především zajímalo dokončení tunelů Blanka. Návštěvnost

vzrostla zejména na konci roku a všichni příchozí se

o našem díle vyjadřovali s obdivem a velmi pozitivně.

Těsně před Vánocemi motoristy potěšilo otevření dvou

nových částí silnice R7 s délkou téměř 16 km. Úsek

mezi MÚK Vysočany a Droužkovice (titulní foto), který měří 9,44 km, postavilo sdružení v čele s týmem

Ing. Zdeňka Rozsypálka z divize 4. O tom, jak náročné

bylo projednávání této zakázky, svědčí, že zažila čtyři

vlády a osm ministrů dopravy. V křesle generálního

ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se za dobu

stavby vyměnilo šest ředitelů a ve vedení chomutovské

správy ŘSD se jich vystřídalo dokonce devět.

Dnes je však už celá nová trasa R7 v provozu. Jejího

otevření se 20. prosince 2013 zúčastnil i ředitel divize 4

Ing. Josef Neuwirth (foto č. 1 vpravo), který se tak mohl

na místě seznámit s výsledkem práce své divize včetně

všech jejích provozů – jak dopravy a mechanizace, tak

zemních prací a zejména mostních technologií. Jeho zaměstnanci totiž vlastními silami vybudovali 7 z 8 mostů

(foto č. 2), za jejichž výstavbu Metrostav odpovídal.

Dokončení celého díla, na kterém se kromě Metrostavu podílely i společnosti EUROVIA CS a SALEMA

S logem Metrostavu na kombinéze

Na mistrovství Evropy ve víceboji v norském Hamaru

vybojovala rychlobruslařka Martina Sáblíková bronzovou

medaili, když na závěrečné pětikilometrové trati byla ze

všech závodnic nejrychlejší. Gratulujeme jí a budeme držet

palce, aby se jí dařilo i na nadcházející olympiádě v Soči.

1

V pátek 20. prosince podepsali zástupci firem Skupiny

Metrostav generální dohodu na další období, obsahující vzorovou kolektivní smlouvu a vzorový vnitřní předpis. Na snímku zprava prezident Skupiny Metrostav Jiří

Bělohlav a předseda výboru ZO OS Stavba Metrostav

Pavel Meyer. Více informací najdete na straně 4.

foto Dorian Hanuš

Metrostav_01_2014.indd 1

„Jsem rád, že je náš úsek R7 hotový. Termín jeho zprovoznění se totiž několikrát posouval,“ vzpomíná

Ing. Rozsypálek a vysvětluje: „V době zahájení prací třeba

investorovi dlouho chyběla některá nutná stavební povolení a v rozporu s harmonogramem se opozdilo i přeložení

sítí vysokého a velmi vysokého napětí, které kolidovalo

s hlavní trasou a zajišťoval je objednatel. Stavbu navíc

na několik týdnů zastavilo rozhodnutí dnes už bývalého

ministra dopravy Víta Bárty. Měli jsme tedy co dohánět.“

Tak jako snad u každé dopravní zakázky i u Droužkovic

se stavbaři z divize 4 museli potýkat s odlišnými geologickými podmínkami, než jaké předpokládal projekt. V zářezech třeba nečekaně narazili na spalitelné uhelnaté vrstvy,

které museli zabezpečit před případným samovznícením,

nebo na skládky, jež museli sanovat. Nově řešili i úpravu

podloží a konsolidaci vysokých násypů zemního tělesa,

kterou potřebovali urychlit. Po povodních v červnu 2013

navíc téměř hotové dílo potrápily i sesuvy zeminy.

2

Construction, je plánované na konec letošního června.

Nový silniční tah R7 Praha–Chomutov–hraniční přechod

Hora Svatého Šebestiána–Reitzenhain umožní rychlé

a bezpečnější spojení českého vnitrozemí s německým

Saskem a návazně s dalšími státy Evropské unie, která

na vybudování tohoto dopravního díla významně přispívá.

Pro klidný spánek

Historický protipovodňový systém, který štolami odváděl zvýšené průtoky Bílé a Lužické Nisy do nádrže Mšeno a déle než sto let chránil Jablonec n/N, se dočkal

vylepšení. Sdružení Metrostavu a firmy SYNER, které

vedl tým Ing. Miroslava Vlka z divize 5, jej upravovalo

dva roky. Projevy při zakončení stavby potvrdily, že

stavbaři odvedli v termínu kvalitní práci, která neměla

prokazatelný vliv na žádnou budovu ve městě.

Pracovníci Metrostavu v Jablonci pracovali zejména

na dvou štolách. Raziči z divize 1 přerazili na dvojnásobný

profil (6,87 m²) zhruba 600 m dlouhou Paseckou štolu,

která dnes umožní do Mšena bezpečně převést stoletou

vodu z Lužické Nisy. Před stejnou povodní ochrání budovy

pod přehradou i nová, 1250 m dlouhá odpadní štola – dílo

divize 5, – jež zajistí odolnost přehradní hráze až do úrovně Q10 000. „V Jizerských horách déšť způsobuje bleskové

povodně, na které se lidé nemohou připravit. My jsme je

tu zažili třikrát,“ říká Ing. Vlk a dodává: „Naše dílo však

před nimi místní lidi zachránilo už při stavbě. Třeba vloni

v lednu začalo v 11 hodin večer pršet a ve tři ráno bylo

po dešti. Mezi tím se Lužickou Nisou, která dřív převedla

jen jednoletou vodu, přehnala třicetiletá povodeň, kterou

okolní obyvatelé klidně prospali, protože protekla zvětšenou Paseckou štolou do přehrady Mšeno.“

Práci kolegů ocenil při slavnostním ukončení stavby

18. prosince i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto druhý zprava). Více najdete na www.pla.cz.

Už od středověku procházela Evropou od severu k jihu

Stará solná stezka. Její součástí byla i obchodní

cesta ze Saska do Prahy, kterou zmiňuje ve spisech

z roku 973 i židovský kupec Ibráhím ibn Jákúb al-Isráíli.

Obec Droužkovice vedle ní vznikla pravděpodobně

ve 12. století, první písemná zmínka o jejím osídlení

pochází z roku 1314. Název obce je slovanského původu

a znamenal ves lidí Droužkových, přičemž osobní

jméno Droužek byla zdrobnělina slova druh. Dnes se

Droužkovice rychle rozvíjejí a mají na 760 obyvatel.

15.1.14 12:16