strana 3
z p r a v o da j s t v í z d i v i z í
1
Kolaudace v prosinci umožnila využít dotaci
Ve čtvrtek 5. prosince prošla úspěšnou kolaudací přestavba bývalé lokomotivky Škoda Plzeň na opravárenský závod pro těžká vozidla, autobusy a trolejbusy. Od
června 2012 jej na staveništi o ploše téměř 100 000 m²
budoval tým Ing. Radka Böhma z plzeňské oblasti divize 1. Zakázku celofiremního významu dokončil za pouhý rok po předání prováděcí dokumentace. Díky dodržení termínu mohl investor pro financování díla využít
přislíbenou dotaci z EU na revitalizaci starých budov.
Centrem nového areálu zůstala původní škodovácká
hala o rozměrech 260 x 125 metrů. Pochází z poloviny
minulého století a před zahájením stavby patřila k největším průmyslovým halovým objektům v ČR. Prošla
ovšem zásadní přestavbou. Její koncepce, dispozice
a vybavení se měnily i v průběhu prací. „Podle zadávacího
2
projektu jsme měli třeba její zastřešení jen rekonstruovat.
Po ekonomické a technické rozvaze jsme se jej rozhodli
demolovat a nahradit novou ocelovou střešní konstrukcí,“
vzpomíná Ing. Böhm. Z původní haly tak vlastně zbyly jen
sloupy s jeřábovými drahami (foto č. 1).
V areálu moderního opravárenského závodu (foto
č. 2), který při plném provozu zaměstná na 560 pracovníků, vyrostly haly těžkých a lehkých oprav vozidel
zahrnující například lakovací boxy, mycí linky, stanoviště
pro výměnu pneumatik, svařovnu, klempírnu, truhlárnu,
olejové hospodářství a podobně. Součástí opravny je
také krytý odstav vozidel, trakční měnírna a výpravna.
Rekonstrukcí prošla i původní čtyřpodlažní administrativní budova, kde je dnes dispečink, podniková autoškola
i nová jídelna. Areálové komunikace včetně parkovišť,
manipulačních ploch a zkušební trati byly navrženy tak,
aby umožnily nejen plynulý průjezd, ale i příjezd a odjezd
vozidel z areálu při jeho maximálním využití.
„O míře naší činnosti napovídá i rozsah dokončených
prací,“ říká Ing. Böhm a vypočítává: „Plocha nových
zastřešení třeba překročila 27 000 m². Provedli jsme
i 32 000 m² živičných ploch a komunikací či 18 000 m²
drátkobetonových podlah. Do května se ještě budeme
podílet na koordinaci dalších technologických dodávek,
jako je trakční trolejové vedení pro trolejbusy do hal i nad
komunikace a technologie trakční měnírny. I to svědčí
o tom, že investor byl s naší dosavadní prací spokojen.“
Obnova kapucínského kostela pokračuje
V září 2013 se po několika měsících opět rozběhly
práce na opravě kapucínského kostela svaté Máří Magdaleny v Liberci (foto č. 1), které přerušily problémy
na straně investora. Řízení projektu se ujal oblastní ředitel divize 8 pro Liberecký kraj Ing. Jaroslav Stuchlík,
který by měl už brzy dokončit první etapu rekonstrukce
kostela a celou přestavbu farní budovy (foto č. 2).
Stavbaři už v Liberci kompletně obnovili střešní plášť
včetně repase památkově chráněných kopulí a dalších
klempířských prvků. Ukončili i práce na venkovní splaškové a dešťové kanalizaci s retenční nádrží. „V současné
době se chýlí ke konci oprava fasády a pokračujeme v obnově podlah a vnitřních omítek fary,“ říká Ing. Stuchlík.
Na stavbě se podílí i restaurátorská dílna divize 9, která
má na starosti repasi památkově chráněných kovových
oken, dřevěných dveří a zádveří vstupu do kostela.
Vzhledem k tomu, že kostel svaté Máří Magdaleny
je památkově chráněný, probíhají v něm veškeré práce pod dohledem památkářů. „Je přísný, ale korektní,
a naše spolupráce je proto velmi konstruktivní,“ chválí
Ing. Stuchlík. Jednoznačně nejnáročnější zatím podle
něj byla rekonstrukce střechy kostela, protože stavba má
1
Metrostav_01_2014.indd 3
unikátní ocelový krov, na němž jsou zavěšeny skořepinové
železobetonové klenby. Složité byly i restaurátorské práce
na památkově chráněných výplních otvorů, prosklených
stěnách a klempířských prvcích.
Po dokončení vnitřních rozvodů na stavbaře čeká
oprava vnitřních omítek a osazení oken a dveří. To vše
může probíhat i v nepříznivém zimním počasí, protože
prostory stavby mohou být vytápěny – zajímavým technickým prvkem v kostele je původní podlahový systém
vytápění teplým vzduchem. V závislosti na počasí pak
budou ještě stavbaři opravovat severní terasu kostela
a dokončí úpravu venkovních ploch.
Po rekonstrukci vznikne ve Sv. Máří Magdaleně centrum pro neziskový sektor, působit tam bude i poradna
zaměřená na využití geotermální energie a dalších alternativních zdrojů. Měly by se zde konat i nejrůznější výstavy,
koncerty, přednášky či workshopy. Především ale kostel,
který byl ještě nedávno na seznamu nejohroženějších
památek v Libereckém kraji, získá díky pracovníkům Metrostavu svou původní novobarokní krásu, jíž se pyšnil při
svém vzniku na začátku minulého století.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Rekonstrukce varšavského obchvatu
Pracovníci divize 4 Metrostavu dnes působí také v Polsku, kde se od července 2013 podílejí na rekonstrukci
varšavského silničního obchvatu S8, který polskou
metropoli protíná v její západní části. Tuto severojižní
trasu využívají motoristé, kteří směřují od Vratislavi
na Gdaňsk. Jak připomíná ředitel výstavby Ing. Radim
Čáp, je to již třetí akce této divize u našich severních
sousedů. Vloni v prosinci dokončila stavbu obloukového mostu v Chełmku a ve spolupráci s divizí 6 pracuje
i na protipovodňových opatřeních na vodním díle Nisa.
Varšavský obchvat je z těchto akcí rozhodně největší. Během 27 měsíců zde musí stavbaři zrekonstruovat
a rozšířit 4,6 km dlouhý úsek silnice tak, aby splňoval
parametry rychlostní komunikace. To znamená nejen jeho
rozšíření na 3 až 4 pruhy i s jedním odstavným v každém
směru, ale i rekonstruování či zbourání a nové postavení
šedesátky stavebních objektů. A to vše při zachování
omezeného provozu. Projekt zahrnuje také rekonstrukci
pěti velkých mimoúrovňových uzlů včetně nájezdů a souvisejících křižovatek a rekonstrukci či novou výstavbu
mostů a lávek překlenujících tento hlavní tah.
Celkem musí být do října příštího roku zrekonstruováno 26 mostů a demolováno a znovu postaveno dvacet
dalších přemostění. Kromě toho stavbaři v tomto termínu
musí postavit protihlukové stěny a vizuálně atraktivní
protihlukový tunel, který bude zhruba 500 metrů dlouhý
a bude celý ze skla.
Nejsložitější asi bude rekonstrukce ocelového mostu
Generála Grota Roweckého přes Vislu. Šest set metrů
dlouhý most, který je druhý největší ve Varšavě a zároveň
nejvytíženější – přes den přes něj přejede 150 tisíc aut –
bude rozšířen o jeden jízdní pruh na pět v každém směru.
Spolu s ním budou zdemolovány a postaveny dvě estakády dlouhé 300 a 400 metrů, které jsou jeho součástí.
V projektu je pamatováno i na pěší chodníky a cyklistické
stezky. Úkolem stavbařů na rekonstruované trase bude
i osazení dopravního značení a signalizace.
1
„Pro takový objem prací je 27 měsíců opravdu šibeniční termín, budeme se proto muset obejít bez zimních
přestávek,“ komentuje stavební lhůty Ing. Čáp. „Abychom
ušetřili čas, použijeme v hlavní trase ocelové výztužné
sítě, které vložíme do podkladních asfaltových vrstev,
a nebudeme tak muset provádět výměnu celého podloží.
Jsme pod obrovským tlakem nejen ze strany investora,
ale i polských médií. Jde totiž o jeden z nejsledovanějších
polských projektů a chyby se tu novým hráčům na trhu
neodpouštějí,“ pokračuje Ing. Čáp. „Naštěstí se nám podařilo v krátkém čase vybudovat velmi solidní tým, který
se skládá z 11 českých a cca 60 polských pracovníků.
I díky tomu se nám daří zdárně se vypořádávat s každodenními problémy, které se týkají zejména koordinace
prací subdodavatelů, claimového managementu ze strany
investora či podzhotovitelů, ale i technických problémů
spojených s mosty (foto č. 1), které sice investor určil
k rekonstrukci, ale spíš by se měly kompletně demolovat
a nově postavit. Největší komplikace asi ale spočívá ve
změně odvodnění hlavní trasy, která vyplynula z nových
požadavků správce sítě,“ vyjmenovává Ing. Čáp.
Stavbařům se už úspěšně podařilo zvládnout první
stěžejní moment projektu – dokončení realizační projektové dokumentace společně s žádostmi o některá dodatečná stavební povolení – a to do čtyř měsíců od podpisu
smlouvy, tedy do 17. listopadu 2013. Jeho nesplnění by
přitom vyšlo dost draho. Penále by činilo asi milion korun
denně. Pracovníci už také kompletně uzavřeli pravý jízdní pás a dopravu převedli do levého a v současné době
v tom uzavřeném postupně demolují mostní objekty (foto
č. 2). Současně zahájili pilotové zakládání, nadbetonávku
mostovek rekonstruovaných mostů i výrobu nových
ocelových částí mostu přes Vislu. Pravý jízdní pás musí
kompletně dokončit do září 2014. Následně na něj převedou dopravu a zahájí rekonstrukci levé části komunikace
tak, aby vše stihli do konečného termínu v říjnu 2015.
–jar–, foto archiv stavby
2
Divize 1 staví obytný soubor Rajský vrch
O kvalitní bydlení je v hlavním městě stále zájem. Dokazují to i dvě třetiny prodaných řadových domků v nové vilové čtvrti Rajský vrch, které na pražském Černém
Mostě staví od loňského července divize 1. Z celkem osmnácti, které do letošního srpna postaví tým
Bc. Ivana Matějoviče, jich už dvanáct zná své nové majitele. Ti se sice budou moci nastěhovat až na podzim,
ale už teď mohou pozorovat, jak jejich domy vznikají.
A nejen domy – stavbaři tu měli na starosti i provedení
kompletních inženýrských sítí a komunikací u zhruba
čtyř desítek stavebních parcel z téhož projektu.
stavěnou garáží a celkovou užitnou plochou 164 m².
U každého domu bude k dispozici terasa a na obdélníkové
zahradě zahradní altán. Domy s plochou střechou nejsou
podsklepené a mají obdélníkový tvar s vystupujícím
lichoběžníkovým rizalitem v zadní části, který zajišťuje
soukromí přilehlé terasy. Nosné a obvodové zděné stěny
domů doplňují monolitické železobetonové stropy. Fasádu
vytvoří fasádní zateplovací systém s probarvenou tenkovrstvou omítkou, kterou architekti z ateliéru KAAMA doplnili o obklad stavebními deskami Fundermax. Použili je
na obložení dvoupodlažního rizalitu směrem do zahradní
1
Těsně před vánočními svátky stavbaři dokončili hrubou stavbu. V lokalitě mezi ulicí Ocelkova a rozsáhlým
parkem nad meandry říčky Rokytky už tedy stojí první
tři šestice řadových domů (foto), na kterých dělníci montují rozvody dešťové kanalizace. „Následně bychom měli
pokračovat střešním pláštěm, montáží oken, vnitřními
rozvody a opěrnými zídkami mezi objekty,“ říká Bc. Matějovič. Na stavbě se budou vedle divize 1 podílet i kolegové
ze společnosti Subterra, kteří mají na starosti zdravotně-technické instalace, topení a plynové rozvody.
V první fázi projektu vyroste na Rajském vrchu celkem 18 řadových domů určených k rodinnému bydlení
(vizualizace). Nabídnou dispozice 4+kk nebo 5+kk s ve-
části, v uliční fasádě pak v pásu oken ve 2. NP, která budou buď zapuštěná, nebo vytvoří předsazený prvek.
V rámci první etapy projektu Rajský vrch vzniklo
vedle řadových rodinných domů ještě zhruba čtyřicet
parcel pro individuální výstavbu. V druhé fázi by mělo
dnes budované řadové domky doplnit dalších dvaadvacet
a nové bytové domy při ulici Ocelkova s přibližně 170 byty.
K přednostem nově vznikající vilové čtvrti bude už brzy
patřit také dětské hřiště a promenáda s alejí a lavičkami.
V jejím těsném sousedství má navíc vzniknout i největší
volnočasový areál na pravém břehu Vltavy.
Martina
Vampulová,
vizualizace
ateliér
KAAMA, foto Josef Husák
15.1.14 12:16