strana 4
Pánská pasáž
Moderní nákupní pasáž spojující pražský dům č. 23
v ulici Na Příkopě s Ovocným trhem se dnes jmenuje
Pánská a v souladu se svým názvem nabízí luxusní
módu, dárky a služby především pro muže. Vnikla v roce 2011 díky developerské aktivitě Metrostavu a její
podstatná část patří do majetku jeho nemovitostního
uzavřeného investičního fondu.
Poprvé byl průchod mezi domy obchodně využit už
kolem roku 1870, kdy v něm vznikla vůbec první pražská
pasáž zvaná Malý bazar. Po zhruba 50 letech si v ní založil
svoji živnost se sportovním a vojenským vybavením Emmerich Rath, jehož jméno pasáž doprovázelo až do sedmdesátých let minulého století, kdy průchod zničila stavba
metra. Byl opraven až v roce 1996 a o pět let později se
z obnovené Rathovy pasáže stala pasáž Pánská – po zajímavých úpravách podle návrhu architekta Martina Němce
ze společnosti A.D.N.S.
Velké prosklené stěny mezi prodejnami byly v pasáži
vloni nově polepeny speciálními fóliemi – zkušenosti
z provozu obchodů totiž ukázaly, že nároční zákazníci
dávají přednost soukromí před stavem, kdy si připadali
jako ve výkladní skříni či v akváriu. Součástí redesignu
byla i změna vchodů, aby byla Pánská pasáž lépe viditelná
z ulice Na Příkopě a z Ovocného trhu.
Mezi další novinky Pánské pasáže patřila vloni i přeměna WineFoodMarketu na steak, grill a sushi restaurant
Kobe a otevření obchodu s ručně vyráběnou obuví anglické značky Loake. Více informací najdete na internetových
stránkách www.panskapasaz.cz.
inForMAce / AKtuAlitY / zAjíMAvosti
oHlÉDnutí MetrostAvu zA roKeM 2013
Generální dohoda Skupiny Metrostav
V roce 2013 dokončili pracovníci Metrostavu práce na více než 150 větších projektech, z nichž téměř stovku představovaly stavby s cenou nad 30 milionů korun. Pro vlastní činnost společnosti bylo určitě nejdůležitější dokončení administrativního centra Palmovka Park II, do kterého se na přelomu roku přestěhovali zaměstnanci centrály a vedení divizí.
Žižkovský i Karlínský
už šedesát let mohou chodci procházet více než 300 m
dlouhým tunelem pod pražským vrchem Vítkovem.
Obyvatelé z okolí Thámovy ulice, kde je jeden z jeho
vstupů, mu říkají Karlínský. Patrioti kolem Tachovského náměstí, kde je druhý, s nimi nesouhlasí a pojmenovali jej Žižkovský. Ať tak či tak, zahrnuje nejen zkratku
pro pěší a cyklisty, ale i navazující podzemní kryt.
Prameny uvádějí, že tunel byl postaven nejen proto,
aby lidé nemuseli přes kopec mezi Žižkovem a Karlínem
chodit půlhodiny pěšky či stejnou dobu jet tramvají. Vznikl
především proto, aby mohl sloužit jako protiatomový kryt.
Od jeho otevření 21. 12. 1953 však navíc zkrátil pěší cestu
z jedné strany kopce na druhou na pouhé čtyři minuty.
Projekt dokonce počítal s tím, že by obě strany tunelu
uzavřela neprodyšná vrata, a vznikl by tak celistvý prostor,
kam by se v případě potřeby mohlo ukrýt na 1250 obyvatel
Prahy 3, Prahy 8 a zaměstnanců zdejších továren. Po levé
straně směrem od Karlína se v tunelu dodnes zachovalo
několik dveří, které ukrývají prostory pro plánované odkladiště zemřelých, vpravo pak jsou chodby pro „živé“ –
vstup do bunkru, za nímž jsou silné, dobře zabezpečené
kovové dveře. Celý podzemní objekt lze rozdělit na dva nezávislé kryty se stabilní teplotou kolem 15 ºC. Mají vlastní
zásobárnu vody, vyřešený přívod nezávadného vzduchu,
izolace i napájení elektřinou – vše by mělo vydržet v provozu po dobu 72 hodin. Kryt nebyl nikdy využitý, dodnes
je však udržovaný a připravený pro případ potřeby.
Tunel sám je 303 m dlouhý, 4,4 až 4,8 m široký a jeho
trasu lomí levotočivá a pravotočivá zatáčka. Výška vykachlíkovaného tubusu (foto) dosahuje 3,40 m, nadloží
je až 30metrové. Převýšení portálů s rozdílem 28,89 m
znamená, že průměrné stoupání pěší i cyklistické stezky
z Karlína na Žižkov přesahuje 8 %. Tunel měl být původně
doplněn ještě větví pro silniční vozidla, která měla v Karlíně ústit do Šaldovy ulice, ta ale nebyla nikdy dokončena.
V jeho blízkosti však nedávno vznikly železniční tunely
Nového spojení, které od vítkovské zkratky dělí místy
jen 6 metrů horniny. Podzemní dílo si mohou vychutnat
i sportovci – atletický klub SK Jeseniova v něm každoročně pořádá v neděli ve druhé polovině dubna tradiční Běh
tunelem. Letošní termín najdete na www.behtunelem.cz.
slouPeK oDBorŮ
Dobrý stavbař nerozlišuje velké a malé zakázky – každá z nich je důležitá. Přesto byla některá díla pro divize zajímavější
než jiná. Pro osmičku byla jistě významná výstavba hlavního výrobního bloku pro Elektrárnu Počerady a u divize 3 se
k takovým projektům zase řadila novostavba administrativního objektu pro firmu Johnson Controls v České Lípě.
V průběhu října a listopadu minulého roku se uskutečnilo vyjednávání týkající se generální dohody
Skupiny Metrostav na další období. Proces završilo
její projednání a schválení ve vrcholných orgánech
obou smluvních stran – v Koordinačním odborovém
orgánu a ve vedení Skupiny Metrostav. Oficiální
podpis dokumentu se uskutečnil 20. prosince 2013.
První generální dohodu partneři uzavřeli v roce 2009,
aby podpořili podnikatelskou strategii, konkurenceschopnost a sociální smír v rámci Skupiny, a až
dosud neprošla úpravami.
Nová generální dohoda doznala oproti předchozímu
období několika změn, z nichž ta nejzásadnější je, že
otevírá prostor také pro vydávání vnitřních předpisů
ve společnostech Skupiny, ve kterých nepůsobí odborová organizace. To se promítá i do příloh generální dohody, kde je vedle vzorové kolektivní smlouvy
také vzorový vnitřní přepis.
I přes ne příliš dobré vyhlídky v odvětví stavební
výroby a zakázkové naplněnosti pro rok 2014 se
v generální dohodě podařilo dojednat zaměstnanecké
nároky odpovídající dosavadnímu rámci kolektivních
smluv včetně finančního plnění v jednotlivých ustanoveních. Výjimku tvoří pouze podpora regenerace
zaměstnanců, tedy poskytování poukázek na zdravotní, rekondiční a rekreační služby. Pro rok 2014 byla
jejich hodnota stanovena v rozpětí od dvou do šesti
tisíc korun, čímž se horní hranice oproti roku 2013
snížila o dva tisíce korun.
Podpisem generální dohody byl vytvořen prostor
pro vyjednávání podnikových kolektivních smluv
v jednotlivých společnostech Skupiny, respektive vydání jejich vnitřních předpisů. Ve firmách, kde působí
Základní organizace Odborového svazu Stavba Metrostav, bylo toto vyjednávání zahájeno bezprostředně
po podpisu generální dohody, čímž byl dán předpoklad pro uzavření a podepsání kolektivní smlouvy
na rok 2014 pro společnosti Metrostav a Metrostav
Facility nejpozději do konce letošního ledna.
vzdělávání v novém
Divize 3 je stejně jako celý Metrostav univerzální stavební jednotkou. K jejím úspěšně dokončeným zakázkám proto
patřily také bytové domy v Malešicích. Divize 1 navázala na své úspěchy v severomoravském regionu a v extrémně
krátkém termínu vystavěla v Olomouci multifunkční nákupní Galerii Šantovka, kterou oceňují obyvatelé i architekti.
Od 22. ledna 2014 se v přízemí objektu Palmovka
Park II otevřou prostory Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Na novou adresu se přestěhují nejen zaměstnanci útvaru kvalifikačního rozvoje z úseku personálního ředitele Metrostavu, kteří dosud sídlili v ulici Na
Žertvách, ale také vzdělávací akce, které tento útvar
pro pracovníky Skupiny Metrostav zajišťuje.
Metrostav i jeho dceřiné společnosti získají v novém
centru moderně vybavené místo nejen pro přípravu a realizaci vzdělávacích aktivit, ale i pro vzájemné setkávání
a výměnu zkušeností. Možnost variabilního uspořádání
Centra vzdělávání totiž kromě zatraktivnění školicích
projektů poskytne i příležitost využít prostory také pro
jiné společné aktivity firem Skupiny Metrostav.
Aktuální nabídku kurzů útvaru vzdělávání naleznete
i s dalšími užitečnými informacemi na intranetovém portálu personálního ředitele. Těšíme se na setkání v novém
společném Centru vzdělávání v Palmovka Parku II.
Pro potřebu druhých
Mezi díla, která vloni prověřila schopnosti divize 1, patřila i stavba obřího Aqualandu Moravia v Pasohlávkách. Divize 9,
která se nejvíc specializuje na přestavby historických objektů, se v roce 2013 vrátila do Kutné Hory, aby se tu nedaleko
chrámu sv. Barbory podepsala také pod rekonstrukcí zahrad bývalé jezuitské koleje, v níž pracovala už před pár lety.
Při stěhování do Palmovka Parku II a předvánočním
úklidu odhalily kuchyňské skříňky v jednotlivých divizích
i úsecích centrály velké množství nadbytečných hrnků,
talířů, sklenek i příborů. Nádobí shromáždil útvar vztahů
k veřejnosti a dobrovolníci je 16. prosince třemi plně naloženými auty převezli a předali k dalšímu využití klientům
Azylového domu svaté Terezie v Karlíně (foto).
K Metrostavu neodmyslitelně patří i dopravní stavby. Divize 4 se specializuje zejména na ty silniční. Pro bezpečnější
jízdu motoristů třeba nedávno v jižních Čechách dokončila most přes rybník Koberný na novém úseku dálnice D3. Divize 5 zase úspěšně předala další podzemní stavbu – traťové tunely pro helsinské metro. Více na www.metrostav.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 1/2014 vyšlo 17. 1. 2014 (2/2014 vyjde 3. 2. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_01_2014.indd 4
15.1.14 12:16