strana 2
salva pro jízdárnu
PtáMe se
V Terezíně byla 19. prosince slavnostně otevřena novogotická jízdárna, jejíž rekonstrukci nedávno dokončil
tým divize 8 pod vedením Ing. Petra Kolbábka.
Za obnovu historické památky poděkovala jako jedna
z prvních starostka města Růžena Čechová (foto č. 1).
Místní lidé (foto č. 2) přivítali, že jízdárna bude sloužit
nejen k výcviku koní a pořádání dobových přehlídek vojenské jezdecké strategie či školení jezdeckého umění, ale
i pro nejrůznější kulturní či sportovní akce.
Na malou slavnost dorazil do Terezína také obchodní
náměstek divize 8 Ing. Josef Špryňar (foto č. 3 vpravo).
Vedoucí projektu Ing. Kolbábek (foto č. 4 vpravo) mu přiblížil podrobnosti o stavbě, která mimo jiné zahrnovala
také rekonstrukci unikátního skružového krovu (foto č. 5).
Ihned po vojenské salvě a přestřižení symbolické pásky
začala jízdárna sloužit původnímu účelu – na její plochu
nastoupili uniformovaní jezdci, kteří hostům předvedli
ukázku armádního jezdeckého výcviku (foto č. 6).
juDr. Pavla Mališe, ll.M.,
vedoucího legislativně-právního útvaru
1
Přes labe už po rekonstruovaném mostě
1
2
3
Déle než měsíc už na trase Děčín–Jedlová jezdí vlaky po zrekonstruovaném jednokolejném mostě, který
spojuje hlavní a východní děčínské nádraží. Za něco
víc než rok jej opravili pracovníci provozu mostních
technologií divize 4 pod vedením Ing. Martina Řediny.
Hlavní práce stavbaři museli stihnout po 18. září během 72denní výluky. A nebylo jich málo. Kromě divácky
zřejmě nejatraktivnější výměny staré ocelové konstrukce
za novou (foto č. 1 a 2), kterou vyrobili pracovníci divize 3,
snesli trakci, provedli sanace spodní stavby mostu, vybetonovali podkladní a železobetonové desky na předpolích,
zhotovili nové izolace na betonových deskách i mostovce,
nový udělali i železniční spodek a svršek, obnovili trakční
vedení, ukolejnění a přeložili sdělovací a optické kabely...
Díky důkladné přípravě stavbaři vše zdárně stihli, a tak
byl provoz na trati obnoven už 29. listopadu. Jako první
na ni vyrazil osobní vlak z děčínského hlavního nádraží
do Jedlové. „Do úplného dokončení akce nám ještě zbývá
dodělat kamenné obklady železobetonových úložných
prahů na opěrách a penetrační nátěry kamenného zdiva
a propracování štěrkového lože,“ popisuje současný stav
hlavní stavbyvedoucí Ing. Martin Frič. „Ještě musíme
uvést staveniště do původního stavu, odvézt asi 400 panelů, odtěžit pracovní plošiny ze štěrkodrtí a lomového
kamene, což představuje asi 5000 tun materiálu, a nakonec zlikvidovat samotné zařízení staveniště. Celou stavbu
bychom měli předat hotovou koncem dubna.“
Práce ovlivňoval vysoký průtok vody v Labi, který
vyvrcholil loňskými červnovými povodněmi. Kvůli tomu
museli stavaři změnit výšku založení podpůrných konstrukcí a manipulačních ploch v korytě řeky, na kterých
montovali dohromady jednotlivé části nové 800tunové
konstrukce tak, aby ji pak mohli celou najednou vyměnit.
„V průběhu díla jsme projekt museli přizpůsobovat
aktuálnímu zjištěnému stavu konstrukcí. Po odtěžení železničního svršku z předpolí na klenbách 1–9 jsme třeba
zjistili, že tvar původní poprsní zdi je jiný, než projektant
předpokládal. Museli jsme proto nechat urychleně prodloužit odvodňovače a změnit tvar nových železobetonových desek,“ přibližuje další složitosti Ing. Frič.
Stavbaři museli práce koordinovat také s lodní dopravou, která nesměla být přerušena. Lodě přitom nebyly
schopné staveniště po zúžené říční cestě bezpečně proplout bez pomocné přípřeže. „Nějakou dobu trvalo, než
jsme se s dopravci, Státní plavební správou a Správou
železniční dopravní cesty jako investorem dohodli na pravidlech, kdy budeme potřebnou přípřež zajišťovat. Pak už
šlo jen o to, domluvený harmonogram dodržet,“ uzavřel
výčet překonaných překážek na stavbě v Děčíně Ing. Frič.
–jar–, foto Josef Husák
2
inovativní metody v provádění ostění tunelů
4
5
6
Metrostav_01_2014.indd 2
Specialisté z rakouské společnosti BeMo Tunnelling,
která od roku 2013 patří do Skupiny Metrostav, stáli
před 13 lety s odborníky z britské firmy Morgan Est
u zrodu nové technologie ražeb LaserShell™ a patentovaného zařízení TunnelBeamer™, na které obě
společnosti vlastní ochranné známky. S jejich pomocí
inovovali provádění tunelového ostění ze stříkaného
betonu a novou metodu úspěšně vyzkoušeli při ražbách
tunelů pro terminál 5 na londýnském letišti Heathrow.
Metoda ražby tunelů NRTM je v Británii známá pod
názvem SCL (Sprayed Concrete Lining), který se česky
překládá jako metoda ražeb s ostěním ze stříkaného betonu. Po úspěšném využití SCL při stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem s ní raziči začali budovat podzemní
díla také v Londýně, jehož podloží tvoří tuhé jíly. Její využívání v britské metropoli v roce 1994 přerušila havárie
staničních tunelů na stavbě Heathrow Express. Revize ale
zjistila, že příčinou kolapsu nebyla zvolená metoda ražeb,
nýbrž nedostatky v kontrole kvality a řízení prací.
Mimořádná událost otevřela prostor pro nové a inovativní metody, který právě stavbaři z BeMo Tunnelling
a Morgan Est využili u projektu tunelů pro terminál 5
na Heathrow v roce 2001. Místo obvykle navrhovaného
dvouplášťového ostění z primárního stříkaného a sekundárního monolitického betonu se rozhodli použít pouze
jednoplášťové ostění ze stříkaného drátkobetonu bez
ocelových sítí a příhradových rámů. Vznikla tak metoda
LaserShell™, při níž je tvar výrubu a následného ostění
okamžitě kontrolován pomocí měřičského systému TunnelBeamer™. Jeho laserový dálkoměr předává data do
počítače, jenž porovnává teoretické a skutečné polohy
libovolných měřených bodů a podle výsledků se ražba
koriguje. Jednoplášťové ostění tunelu se při této metodě
ražeb provádí ve třech vrstvách a prakticky veškerý nastříkaný beton je součástí trvalé vodotěsné obezdívky. Při
LaserShell™ se tunely razí na plný profil – až do průměru
6,5 m – což vede k minimalizování počtu pracovních
spár. Rychlé uzavření prstence ostění přispívá ke snížení
poklesové kotliny, k omezení vlivu ražeb na povrchové
konstrukce pomáhá i ukloněná a vyklenutá čelba (schéma), která je ve srovnání se svislou čelbou stabilnější.
Více než 13 km dlouhá síť tunelů a šachet pro T5
byla v Londýně postavena v letech 2002 až 2006. I když
většinu prvků metody LaserShell™ už raziči v minulosti
použili, při tomto projektu je poprvé aplikovali v plném
rozsahu. Příprava stavby přispěla ke zvýšení kvality stříkaného betonu a praxe prokázala, že tato metoda je vhodná zejména pro provedení křížení tunelů a šachet nebo
podzemních staveb komplikovaných tvarů. LaserShell™
se systémem TunnelBeamer™ se osvědčila – zjednodušila
technologický postup, umožnila snížit náklady a zvýšila
rychlost prací. Pracovníci firmy BeMo s ní prostě uspěli.
Letos uplyne 30 let od doby, kdy JuDr. Mališ ukončil
studium na Právnické fakultě uK v Praze. O sedm let
později se při vlastní advokátní praxi poprvé setkal
s Metrostavem – doslova na poslední chvíli se mu podařilo zařídit zápis do obchodního rejstříku o jeho vzniku jako akciové společnosti. Když se po deseti letech
úspěšné spolupráce vedení Metrostavu rozhodlo založit firemní legislativně-právní útvar, nabídlo JuDr. Mališovi, aby jej řídil. Nabídku přijal a nikdy nelitoval.
Čím se legislativně-právní útvar Metrostavu zabývá?
Poskytujeme právní servis centrále firmy a jejímu představenstvu. V některých oblastech působíme jako servisní středisko pro divizní právníky, koordinujeme a pomáháme jim řešit sporné věci a kauzy. V poslední době jsme
mnoho času věnovali i rekodifikaci související s novým
občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích, které nabyly účinnosti 1. ledna. Prošli jsme interní
normy i pracovní postupy, konfrontovali je s novou právní
úpravou a aktualizovali, aby se Metrostav ve smluvních
vztazích pohyboval ve správném právním režimu. S tím
souvisí i příprava seriálu školení, při němž chceme s novinkami seznámit spolupracovníky, kterých se dotýkají.
Co považujete za největší právní úspěch roku 2013?
Podařilo se nám úspěšně uzavřít insolvenční řízení, což
byla pro Metrostav existenční kauza, která se vlekla déle,
než jsme čekali. Dali jsme tím jasně najevo, že naše firma
je silná, kvalitní a umí se bránit nedůvodným obviněním.
Ve vašem útvaru pracují další čtyři specializovaní
právníci a asistentka. Kromě toho, že je řídíte, kontrolujete a spolupracujete s nimi, máte i vlastní agendu...
Mezi mé úkoly patří třeba kompletní koordinace externích
právních služeb, které využíváme nejen pro řešení otázek
v úzce specializovaných oblastech, jako je třeba autorské
právo, ale spolupracujeme s nimi zejména u složitých
a velkých kauz, jež řeší soud nebo arbitráž. Na rozdíl od
nás, firemních právníků, totiž ti externí mohou v případě
neoprávněné žaloby uplatňovat u soudu náhradu nákladů
řízení. A to často hraje ve sporech dosti významnou roli.
Jaký je váš osobní názor na nový občanský zákoník?
Díky tomu, že o něm připravujeme školení, musel jsem
se s ním seznámit podrobněji. Jeho přečtení není lehké
a dlouho jsem k němu vzhlížel s určitou skepsí. Čím
podrobněji jej ale poznávám, tím více jej vítám, protože
nabízí lepší řešení než kodexy, jež jsme měli předtím.
Zrušil třeba dvojkolejnost u smluvních vztahů, které dřív
řešil obchodní i občanský zákoník. Není ale ve výkladu
jednoznačný, a tak určitě bude alespoň ze začátku platit
pravidlo tři právníci, čtyři názory. Zajímavé například bude, jak se vyvine aplikační praxe v případech předání díla.
Můžete tuto problematiku přiblížit?
Nový občanský zákoník připouští, že dílo může být předáno i s vadami, které nebrání užívání, pokud nesnižují jeho
užitnou či estetickou hodnotu. Dosud si většina investorů
vymiňovala, že dílo bude dodáno bez vad a nedodělků.
A to byla teorie – i při sebevětší snaze a s úctou k našim
lidem, kteří jsou velmi šikovní. Pokud jsme na takové
smlouvy přistoupili – a často museli, pokud jsme je chtěli
uzavřít – dostávali jsme se do pastí, které jsou dnes zlatonosnou řekou pro investory. Pro řadu podnikatelů je totiž
jednodušší živit se ne obchodní činností, ale uplatňováním smluvních pokut či slev z ceny díla. Sporová agenda
narůstá a nový občanský zákoník by ji mohl omezit.
Jaké jsou vaše profesní plány do roku 2014?
Nová legislativa nepřinese zásadní změny, musíme se s ní
ale naučit pracovat a lépe reagovat na vnější podmínky
a hrozby. Měli bychom se také rychle vypořádat s největšími kauzami, které vznikly, jako je Blanka a hrozba kriminalizace společnosti. Centralizace právní služby je proto
zatím jen diskusní téma a já k němu přistupuji s úctou ke
kolegům v divizích, kterých si velmi vážím, a přál bych si,
aby jejich zodpovědná a náročná práce byla adekvátně
oceněná a měli i v praxi v novém roce občas možnost
věnovat se tomu, co je zajímá a těší. Tak, jako mohu já.
15.1.14 12:16