Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 2
Inovativní metody vprovádění ostění tune
Specialisté z rakouské spolnosti BeMo Tunnelling,
která od roku 2013 patří do Skupiny Metrostav, stáli
ed 13 lety s odborky z britské firmy Morgan Est
u zrodu nové technologie ražeb LaserShell™ a pa-
tentovaného zízení TunnelBeamer™, na které obě
společnosti vlastní ochranné zmky. Sjejich pomocí
inovovali provádění tunelového ostění ze stříkaného
betonu anovou metodu úspěšně vyzkoušeli při ražch
tunelů pro terminál 5 nalondýnsm letišti Heathrow.
Metoda ražby tunelů NRTM je v Británii zmá pod
zvem SCL (Sprayed Concrete Lining), který se česky
ekládá jako metoda ražeb s ostěním ze stříkaného be-
tonu. Po úspěšném využití SCL při stavbě tunelu pod La-
maským průlivem s ní razi začali budovat podzemní
la také v Londýně, jehož podlí tví tuhé jíly. Její vy-
íní v britské metropoli vroce 1994 přerila harie
staničních tunelů na stavbě Heathrow Express. Revize ale
zjistila, že příčinou kolapsu nebyla zvolená metoda ražeb,
brž nedostatky v kontrole kvality a řízení prací.
Mimořádná ulost otevřela prostor pro nové a ino-
vativní metody, který pvě stavbi z BeMo Tunnelling
a Morgan Est vyili u projektu tunelů pro terminál 5
na Heathrow v roce 2001. Místo obvykle navrhovaného
dvouplášťového ostění z primárního stříkaného asekun-
rního monolitického betonu se rozhodli poít pouze
jednoplášťové ostění ze stříkaného drátkobetonu bez
ocelových sítí a příhradových rámů. Vznikla tak metoda
LaserShell™, při níž je tvar výrubu a následho ostění
okamžitě kontrolován pomocí měřičského systému Tun-
nelBeamer™. Jeho laserový dálkoměr předává data do
počítače, jenž porovvá teoretické a skutečné polohy
libovolných měřených bodů a podle výsledků se ražba
koriguje. Jednopšťové ostění tunelu se při této meto
ražeb provádí ve třech vrstvách a prakticky veškerý na-
stříkaný beton je součástí trvalé vodotěsné obezdívky. Při
LaserShell™ se tunely razí na plný profil – až do průměru
6,5 m – což vede k minimalizování počtu pracovních
spár. Rychlé uzavření prstence ostění přispívá ke sníže
poklesové kotliny, k omezení vlivu ražeb na povrcho
konstrukce pohá i ukloněná a vyklenutá čelba (sc-
ma), která je ve srovnání se svislou čelbou stabilí.
ce než 13 km dlouhá síť tunelů a šachet pro T5
byla vLondýně postavena v letech 2002 až 2006. I když
tšinu prvků metody LaserShell™ už razi vminulosti
použili, při tomto projektu je poprvé aplikovali v plném
rozsahu. Příprava stavby přisla ke zvýšení kvality sí-
kaného betonu a praxe prokázala, že tato metoda je vhod-
ná zejména pro provedení křížení tunelů a šachet nebo
podzemních staveb komplikovaných tvarů. LaserShell™
se systémem TunnelBeamer™ se osvědčila – zjednodila
technologický postup, umožnila snížit náklady azvýšila
rychlost pra. Pracovci firmy BeMo s ní prostě uspěli.
Salva pro jízdárnu
V Tereně byla 19. prosince slavnostně otevřena no-
vogotická jízdárna, jejíž rekonstrukci nedávno dokončil
tým divize8 pod vedením Ing.Petra Kolbka.
Za obnovu historické patky poděkovala jako jedna
z prvch starostka města Růžena Čechová (foto č. 1).
stní lidé (foto č. 2) přivítali, že jízdárna bude sloit
nejen k výcviku koní a pořádání dobových přehlídek vo-
jenské jezdecké strategie či školení jezdeckého umění, ale
i pro nejrůzí kulturní či sportovní akce.
Na malou slavnost dorazil do Terezína také obchodní
stek divize 8 Ing.Josef Šprar (foto č. 3 vpravo).
Vedoucí projektu Ing.Kolbábek (foto č. 4 vpravo) mu při-
blížil podrobnosti ostav, která mimo jiné zahrnovala
také rekonstrukci unikátho skrového krovu (foto č. 5).
Ihned po vojenské salvě aestření symbolické pásky
zala jízrna sloužit původnímu účelu – na její plochu
nastoupili uniformovaní jezdci, kteří hostům předvedli
ukázku armádho jezdecho výcviku (foto č. 6).
JUDr. Pavla Mališe, LL.M.,
vedoucího legislativně-právního útvaru
Letos uplyne 30 let od doby, kdy JUDr. Mališ ukončil
studium na Právnické fakultě UK v Praze. Osedm let
pozji se při vlastní advokátní praxi poprvé setkal
sMetrostavem – doslova na poslední chvíli se mu po-
dařilo zídit zápis do obchodního rejstříku o jeho vzni-
ku jako akciové společnosti. Když se po deseti letech
úsšné spolupráce vedení Metrostavu rozhodlo zalo-
žit firemní legislativ-právní útvar, nabídlo JUDr.Ma-
lišovi, aby jej řídil. Nabídku přijal anikdy nelitoval.
Čím se legislativ-právní útvar Metrostavu zabývá?
Poskytujeme právní servis centrále firmy a jejímu před-
stavenstvu. V některých oblastech působíme jako servis-
ní sedisko pro divizní právníky, koordinujeme apomá-
me jim řit sporné věci a kauzy. V poslední době jsme
mnoho času věnovali i rekodifikaci související s novým
občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korpo-
racích, které nabyly účinnosti 1. ledna. Prli jsme inter
normy ipracovní postupy, konfrontovali je snovou práv
úpravou a aktualizovali, aby se Metrostav ve smluvních
vztazích pohyboval ve správm právm režimu. S tím
souvisí iíprava seriálu školení, při němž chceme sno-
vinkami seznámit spolupracovky, kterých se dotýkají.
Co považujete za nejtší právní úsch roku 2013?
Podařilo se nám úspěšně uzavřít insolvenční říze, což
byla pro Metrostav existení kauza, která se vlekla déle,
než jsme čekali. Dali jsme tím jasně najevo, že naše firma
je silná, kvalitní a umí se bránit nedůvodným obviněním.
Ve vem útvaru pracují daí čtyři specializova
právníci a asistentka. Kromě toho, že je řídíte, kontro-
lujete a spolupracujete s nimi, máte i vlastní agendu...
Mezi mé úkoly patří třeba kompletní koordinace exterch
právch služeb, které využíváme nejen pro řešení otázek
v úzce specializovaných oblastech, jako je třeba autorské
právo, ale spolupracujeme s nimi zejna u složitých
avelkých kauz, jež řeší soud nebo arbitráž. Na rozl od
s, firemních právní, totiž ti externí mohou v případě
neoprávněné žaloby uplatňovat u soudu náhradu nákladů
řízení. A to často hraje ve sporech dosti významnou roli.
Jaký je váš osobní názor na nový občanský zákok?
ky tomu, že o něm připravujeme školení, musel jsem
se s ním sezmit podrobněji. Jeho přečtení není lehké
a dlouho jsem k němu vzhlížel s určitou skepsí. Čím
podrobněji jej ale poznávám, tím více jej vítám, protože
nazí lepší řešení než kodexy, jež jsme měli předtím.
Zril třeba dvojkolejnost u smluvních vztahů, které dřív
řešil obchodní i občanský zákoník. Není ale ve výkladu
jednoznačný, a tak uitě bude alespoň ze začátku platit
pravidlo tři právci, čtyři názory. Zajímavé například bu-
de, jak se vyvine aplikační praxe v případech předání díla.
Můžete tuto problematiku přiblížit?
Nový občanský zákoník připouští, že dílo může být předá-
no i s vadami, které nebrání užívání, pokud nesnižují jeho
itnou či estetickou hodnotu. Dosud si většina investorů
vymiňovala, že dílo bude dodáno bez vad a nedodělků.
Ato byla teorie – i při sebetší snaze a s úctou k našim
lidem, ktí jsou velmi šikov. Pokud jsme na tako
smlouvy přistoupili – a často museli, pokud jsme je chtěli
uzaít – dostávali jsme se do pas, které jsou dnes zlato-
nosnou řekou pro investory. Pro řadu podnikatelů je totiž
jednodušší živit se ne obchodní činností, ale uplatňo-
ním smluvch pokut či slev z ceny díla. Sporová agenda
nastá a nový občanský zákok by ji mohl omezit.
Jaké jsou vaše profesní plány do roku 2014?
Nová legislativa neinese zásadní změny, musíme se sní
ale nait pracovat a lépe reagovat na vnější podmínky
ahrozby. Měli bychom se také rychle vypořádat snejt-
šími kauzami, které vznikly, jako je Blanka a hrozba krimi-
nalizace spolnosti. Centralizace pvní slby je proto
zatím jen diskusní téma a já k němu přistupuji súctou ke
kolegům v divich, kterých si velmi vážím, apřál bych si,
aby jejich zodpovědná a nárná práce byla adekvátně
oceněná a měli i v praxi v novém roce oas možnost
novat se tomu, co je zajímá a těší. Tak, jako mohu já.
strana 2
PME SE
1
Přes Labe už po rekonstruovaném mostě
Déle než měsíc už na trase DěčínJedlová jezdí vla-
ky po zrekonstruovam jednokolejném mostě, který
spojuje hlavní a východní děčínské nádraží. Za něco
c než rok jej opravili pracovníci provozu mostních
technologií divize 4 pod vedením Ing. Martina Řediny.
Hlavní práce stavbi museli stihnout po 18. září bě-
hem 72denní výluky. A nebylo jich málo. Kromě divácky
ejmě nejatraktivjší výměny staré ocelové konstrukce
za novou (foto č. 1 a 2), kterou vyrobili pracovníci divize 3,
snesli trakci, provedli sanace spodní stavby mostu, vybe-
tonovali podkladní a železobetonové desky na předpolích,
zhotovili nové izolace na betonových deskách i mostovce,
nový udělali i železniční spodek a svršek, obnovili tra
vedení, ukolejní a přeložili sdělovací a optické kabely...
ky důkladné přípravě stavbaři vše zrně stihli, atak
byl provoz na trati obnoven už 29. listopadu. Jako první
na ni vyrazil osobní vlak z děčínsho hlavho nádraží
do Jedlové. „Do úplného dokoení akce nám ještě z
dodělat kamenné obklady železobetonových úložných
prahů na orách a penetrační nátěry kamenného zdiva
a propracování štěrkového lože,“ popisuje současný stav
hlavní stavbyvedoucí Ing. Martin Frič. „Ještě musíme
uvést staveniště do původního stavu, odzt asi 400pa-
nelů, odžit pracovní pliny ze štěrkodrtí a lomového
kamene, což představuje asi 5000 tun materlu, a nako-
nec zlikvidovat samotné zařízení staveniště. Celou stavbu
bychom měli předat hotovou koncem dubna.“
Práce ovlivňoval vysoký průtok vody v Labi, který
vyvrcholil loňskými červnovými povodněmi. Kvůli tomu
museli stavi znit výšku založení podpůrch kon-
strukcí a manipulch ploch v korytě řeky, na kterých
montovali dohromady jednotlivé části nové 800tunové
konstrukce tak, aby ji pak mohli celou najednou vynit.
V průběhu díla jsme projekt museli přizpůsobovat
aktuálnímu zjišnému stavu konstrukcí. Po odtěžení že-
leznho svršku z předpolí na klenbách 1–9 jsme třeba
zjistili, že tvar původní poprsní zdi je jiný, než projektant
edpokládal. Museli jsme proto nechat urychleně pro-
dloit odvoove azměnit tvar nových železobetono-
vých desek,“ přibluje další slitosti Ing.Fr.
Stavbaři museli práce koordinovat také slodní dopra-
vou, která nesměla být přerušena. Lodě přitom nebyly
schopné staventě po zúžené říční cestě bezpně pro-
plout bez pomocné přípřeže. „Nějakou dobu trvalo, než
jsme se sdopravci, Státní plavební správou a Spvou
železnní dopravní cesty jako investorem dohodli na pra-
vidlech, kdy budeme potřebnou přípřež zajťovat. Pak už
šlo jen o to, domluvený harmonogram dodržet,“ uzavřel
výčet překonaných překážek na stavbě v Děčíně Ing. Frič.
jar–, foto Josef Huk
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_01_2014.indd 2 15.1.14 12:16
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (714 ms)

Rendering Strana 3 (102874): (0/1) (716 ms)

Rendering Strana 2 (102873): (0/1) (757 ms)

Rendering Strana 1 (102872): (0/1) (757 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2999/vth119229-1.jpg (3x)

 i2999/vth119230-1.jpg (3x)

 i2999/bg102873.svg

 i2999/vth119231-1.jpg (3x)

 i2999/vth119232-1.jpg