strana 2
Nové řešení vyhovuje
V historické budově Národního muzea v Praze, jejíž
rekonstrukci řídí tým vedený Janem Kučerou z divize 9,
vymysleli technici odlišný způsob podchycení nosných
konstrukcí křídla nad podzemní spojovací chodbou, než
navrhovala zadávací dokumentace. Nevyžaduje tolik
stavebních zásahů do historického zdiva, je jednodušší
a správnost jeho volby už potvrzuje praxe.
Ocelové nosníky (foto č. 1), které při stavbě chodby
musí přenést zatížení ze středových nosných zdí muzejního křídla, stavbaři neukládají do masivních kapes
v původním základovém zdivu, jak měli, ale na předsazené železobetonové prahy (foto č. 2, 3). Celá konstrukce
podchycení je tak místo na starých sanovaných základech
hlubině založena na injektovaných mikropilotách, které
jsou součástí zajištění stavební jámy.
Při vrtání mikropilot geotechnici navíc zjistili, že se
v dotčeném místě už v malých hloubkách pod únosnými
křemenci nepravidelně vyskytují zvětralé až silně zvětralé
břidlice s výrazně menší únosností, než předpokládali.
B2
B1
B3
PTÁME SE
D
C2
A1
2
Nechali proto dodatečně provést zátěžové zkoušky
podloží (foto č. 4) a po jejich vyhodnocení projekt hlubinného založení upravili – změnili způsob injektáže a prodloužili délku mikropilot.
V současnosti ve dvoraně Muzea probíhá odtěžování
stavební jámy (foto č. 5) a bagr úspěšně hloubí prostup
pod dvorním železobetonovým prahem. Už dnes je tak
jasné, že řešení, které navrhl realizační tým této části
stavby vedený Ing. Martinem Trnkou z divize 1, se v průběhu stavby osvědčilo.
–red–, foto Ing. arch. Irena Klingorová
3
4
5
Metrostav_01_2017.indd 2
generálního ředitele Metrostavu
C1
A2
1
Divize 1 staví v Plzni na Borských Polích Unicity
1
Ing. Pavla Piláta,
Sousedství areálu Západočeské univerzity v Plzni dalo název komplexu Unicity (vizualizace č. 1) s osmi
bytovými domy a malometrážními byty, který vyrůstá
v plzeňské části Borská Pole. Podle plánů investorské
společnosti Daramis by v něm měli v budoucnu žít
zejména studenti, profesoři a členové akademického
senátu, kterým areál nabídne komfortní bydlení s veškerými službami a zázemím. S výstavbou první etapy
díla, tedy bytových domů A1 a A2, začal tým Ing. Pavla
Brázdila z plzeňské oblasti divize 1 loni v listopadu.
„Nedávno jsme dokončili pilotové založení obou budov a teď pracujeme na jejich základových konstrukcích,“
popsal průběh prací na začátku nového roku vedoucí
projektu Ing. Brázdil. „Pokud nám to počasí dovolí, měli
bychom na staveništi už v polovině ledna vztyčit dva věžové jeřáby,“ dodal. Kolegové z divize 6 se zatím připravují
na betonáže monolitických skeletů.
Rozestavěné domy A1 a A2 (vizualizace č. 2) budou
mít šest nadzemních podlaží a jedno, respektive dvě
podzemní. Vznikne v nich celkem 184 bytových jednotek
většinou o velikosti 1+kk nebo 2+kk. Součástí domu A2
budou také obchodní prostory a v podzemních podlažích
se vedle sklepů počítá i s umístěním garážových stání.
Budoucnost plzeňského univerzitního města
Tři další objekty Unicity, označované písmenem B, vyrostou při severní části pozemku a v další etapě by pak
měly být postaveny ještě objekty C1, C2 a D. Celkem
by měl komplex po dokončení obsáhnout 542 jednotek
a 434 parkovacích míst. Ale ne všichni obyvatelé bytů
budou automobily potřebovat, protože Magistrát města
Plzně plánuje vybudovat novou tramvajovou trať, která
povede bezprostředně kolem nového obytného souboru
a propojí ho s centrem města.
První etapa výstavby Unicity by měla být dokončena
v březnu příštího roku. „Žádné větší komplikace při ní
neočekávám, prověřit sehranost celého realizačního týmu
mohou snad pouze dodatečné klientské změny,“ uvedl
Ing. Brázdil. V případě, že spolupráce investora s divizí 1
bude fungovat na jedničku, mohl by být Metrostav podepsán i pod dalšími dvěma plánovanými etapami výstavby.
Jedna – označovaná jako druhá – by podle plánů investora
měla být zahájena ještě letos.
Martina Vampulová, vizualizace Daramis
2
Ohlédnutí jednatele firmy BeMo za rokem 2016
Vážení kolegové, ve společnosti BeMo Tunnelling se
opět završil další intenzivní pracovní rok. Rád bych
této příležitosti využil k tomu, abych krátce shrnul jeho
bilanci a nastínil výhled firmy do budoucnosti.
Za uplynulý rok 2016 očekáváme stavební výkony
ve výši více než 160 milionů eur s ročním ziskem před
zdaněním kolem 1,5 milionu eur, což je s ohledem na tržní
podmínky pozoruhodné.
Po koncentraci ekonomické správy v Innsbrucku (foto
sídlo BeMo) jsme vloni podnikli rozhodující, ale ne poslední krok v optimalizaci organizační struktury. Doposud
paralelně existující organizace v Německu – Tunnelbau
pobočka West a Tunnelbau, dceřiná společnost v Echingu
– byly na začátku října sloučeny a veškeré zdroje pro výstavbu tunelů, personál či stroje přešly do pobočky BeMo
Tunnelling West, a to včetně realizovaných projektů.
Abychom i nadále dokázali dlouhodobě posilovat
výkonnost a tržní pozici firmy, vytyčili jsme si v aktuální
strategii na léta 2017–2020 konkrétní cíle, zejména zvýšení rentability projektů.
respektive se krátce před přidělením nacházejí zakázky
na vybudování únikové štoly Wendelberg, dálničních
tunelů Spitzenberg a Herrschaftsbuck, na přestavbu několika stanic metra v Londýně a na know-how pro metro
(Valley Line) v kanadském Edmontonu.
Oddělení Inženýrských a průmyslových staveb a Speciálního zakládání mohou počítat s dobrým základním
vytížením. To první díky úspěšné výstavbě logistických
hal a železobetonových konstrukcí v Karlsruhe a druhé
kvůli projektu BAB A100.
Na trzích, kde působíme, a ve všech našich stavebních
oborech se navíc rýsuje řada dalších zajímavých projektů,
kde se intenzivně angažujeme při zpracování nabídek, do
nichž se zapojují i jiné firmy ze Skupiny Metrostav. Třeba
pro Brenner Basis tunel, S-Bahn v Mnichově, tunel pod
letištěm ve Stuttgartu a Chilterns Tunnel na trase HS2
v Anglii. Jistě bude nutné rekonstruovat a sanovat i další
tunely, pracovat na úložišti jaderných odpadů, výstavbách
logistických hal či mostů. Všem našim pracovníkům tak
určitě budeme schopni nabídnout práci a dlouhodobou
perspektivu dobrého zaměstnání.
Nejdůležitější jsou kvalitní lidé a dostatek práce
Do popředí zájmu chceme postavit také zaměstnance
jako náš nejdůležitější kapitál pro budoucnost. V nejbližší
době proto považujeme za hlavní úkoly vylepšit opatření
pro snížení fluktuace pracovníků, upevnit jejich vazby
na vlastní podnik a zvýšit atraktivnost společnosti BeMo
jako zaměstnavatele. Pro zajištění obvyklé kvality práce
za konkurenční ceny budeme věnovat zvýšenou pozornost vývoji veškerého personálu, speciálně pak dorůstajícím potenciálním vedoucím pracovníkům.
V této souvislosti je důležité zajistit našim zaměstnancům dostatek práce po dokončení současných projektů.
I z této oblasti máme pozitivní zprávy. Ve sféře výstavby tunelů jsme v posledním čtvrtletí roku 2016 získali,
S přáním úspěšného roku 2017
Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter
Jaký byl podle vás uplynulý rok 2016?
Stavebnictví se v něm opět nevedlo. Oproti roku 2015,
kdy došlo k jeho růstu z důvodu dočerpávání evropských
peněz, propadl objem stavební produkce o víc než 10 %
a situace na trhu byla snad nejobtížnější od vypuknutí
celosvětové recese na přelomu let 2008 a 2009. Metrostavu se proto vloni jen obtížně dařilo blížit k plánovaným
parametrům. Přesto si všichni, kdo se aktivně podíleli
na výsledcích firmy, zaslouží poděkování, protože odvedli dobrou práci. I když na trhu panuje recese, stále totiž
provádíme a dokončujeme mnoho významných projektů
jak na poli dopravní infrastruktury, tak v pozemním stavitelství, a to nejen doma, ale i v cizině. Otevřela se třeba
dálnice D8, dokončili jsme Garden Towers, největší bytový projekt u nás. Razíme tunel Ejpovice, v Polsku stavíme
rychlostní komunikaci S7 u města Gdaňsk a rekonstruujeme historickou budovu Národního muzea v Praze.
A přestože naše stavby vznikají v nelehkých podmínkách,
jsou kvalitní a investoři jsou s nimi spokojení.
Co dalšího bylo pro rok 2016 charakteristické?
Nebyl připraven dostatek velkých infrastrukturních projektů a totéž se dá pravděpodobně očekávat i letos. Navíc
naše stavebnictví začalo čelit výraznému ataku zahraničních firem, které dosud na českém trhu nepůsobily, ale
vloni se začaly hlásit do soutěží. Rok 2016 byl významný
i z hlediska legislativy týkající se stavebnictví, protože byl
přijat nový zákon o zadávání veřejných zakázek a intenzivně se pracovalo na novém stavebním zákonu a zákonu
EIA. Oboje přešlo i do roku 2017 stejně jako diskuze
o zákonu o liniových stavbách. Do tvorby této celostátní
legislativy jsme se v uplynulém období zapojili mnohem
více než dřív, a to prostřednictvím profesních organizací,
jako jsou Svaz podnikatelů ve stavebnictví v České republice či Hospodářská komora.
Bylo něco, co vás vloni obzvlášť potěšilo?
Určitě to, že naše stavby obdržely mnoho ocenění třeba
v prestižní soutěži Stavba roku. Získali jsme také Cenu
Inženýrské akademie za tunelový komplex Blanka a v prosinci jsme převzali Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj, která ukazuje, že Metrostav
nejen ovládá svůj obor, ale také pomáhá potřebným.
Jak se v roce 2016 dařilo Metrostavu v zahraničí?
Naše výkony mimo území České republiky se včetně Slovenska pohybují kolem 30 % z celkového objemu. Pracujeme v Polsku, Finsku, Norsku, na Islandu a v Bělorusku.
Komplikací ale je, že na zahraničních zakázkách nedokážeme použít tolik kapacit a personálu, jako bychom mohli
u nás. Jsou ale pro nás nezbytné, když chceme zachovat
naše firemní technologie a doma pro ně není uplatnění.
Co se dá ve stavebnictví očekávat letos?
Rok 2017 by mohl začít přinášet první významné projekty
z nového programového období EU, avšak i přesto to bude
spíše rok rozjezdový. Nečekám masivní nárůsty objemů
nově připravovaných staveb, protože ty stále narážejí
na komplikovanou českou legislativu. Bude také třeba
diskutovat o legální, přiměřené a spravedlivé ochraně českého trhu tak, jako si své trhy chrání ostatní země EU. Kromě legislativy se budeme muset více věnovat i podpoře
vzdělávání, a to nejen učňovského, ale i vysokoškolského.
Ubývá totiž studentů na stavebních fakultách, což by nám
mohlo do budoucna přinášet problémy, protože nebudeme mít kde brát absolventy. Možná se na tomto poklesu
podílí i nepřestávající dehonestace našeho oboru. Musíme proto přispívat také k vylepšování obrazu stavitelství
a k vytváření velkých projektů, vizí, strategií a směřování
celého oboru směrem k budoucím investicím v ČR.
Co bude v roce 2017 největší úkol pro Metrostav?
Vyrovnat se s rostoucí konkurencí na trhu a s nedostatkem zakázek i kapacit, které stavebnictví ztratilo za období
recese. Naším hlavním cílem bude snížit procento zakázek
s neodpovídajícím hospodářským výsledkem a plnit plánované rentability na všech stavbách. Pozitivní ale je, že
náš zásobník práce pro rok 2017 je lepší, než byl v předcházejících letech. Stále jsem proto optimista.
12.01.17 11:23