Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3
Náročná stavba vpřátelském prostředí
Dva a i čtvrtě roku dlouhá rekonstrukce železn
stanice vČeském Těšíně slavnostně skončila 15.pro-
since 2016. Stavbu za více než 1,3 miliardy korun –
spolufinancovanou EU – řídil společný tým techniků
zdivize 3 Subterra, které vedl Ing.Tomáš Kotek, adi-
vize 4 Metrostavu, vjejichž čele sl Ing.Zdeněk Děd.
„Natenhle projekt budu rád vzpomínat. Každá stavba
je předeím olidech atady příkladně klapala spolupráce
jak vrámci prováděcího týmu, tak se zástupci investora.
Velmi dobré vztahy iprofesiolní přístup nám umnily
operativně vyřešit všechny probmy, které nás ukom-
pletní rekonstrukce více než 50 let starých železnch
prvků asítí nemohly minout,“ vzpomíná Ing.Děd.
Kolejtě (foto č. 1), jehož historii začal psát prv
vlak vroce 1869, totiž prlo poslední velkou přestavbou
vletech 1963–1964. Pozdější rekonstrukce zroku 2002
se týkala převážně jen patkově chráněné výpravní bu-
dovy vneorenesaním slohu. Zakázka, kterou jako lídr
vedla Subterra, obsahovala více než tříkilometrový úsek
trati se 70 stavebními objekty, kam patřily nejen mosty,
propustky, opěrné zdi či novostavby trakční měnírny
aípodlažho technologického objektu, ale iželeznič
spodek asvršek, silnoproudé rozvody atrakční vedení.
Nemluvě o moderch sysmech či rozvodech všeho
druhu zahrnutých v58 provozních souborech pro zajiš
rychlého abezpečného provozu vlaků.
„Stavbu jsme nejen řídili, ale přímo naní pracovalo
imnoho našich kolegů. Kolejový svršek prováděla divi-
ze3 Subterra, protihlukové stěny, výstavbu technologické
budovy, zasešení nástupišť adalší úpravy vdrážních ob-
jektech pak divize 4 Subterra. Dva mosty anový podchod
vestanici zase vybudovala naše divize 4,“ říká Ing.d.
Stavební objekty přitom stavbaři prakticky dokončili
už vprosinci 2015. Poslední rok probíhaly hlavně práce
nazabezpečovacím zařízení. Stejně jako uostatních želez-
ničních staveb prováděných zaprovozu také dílo vTěší
nejvíc komplikovala nutnost neomezit aneohrozit dopravu
adodržet harmonogram prací vplánovaných výlukách.
ročná stavba si oslavu konce zasloužila
Slavnostho dokoení projektu se ve stanici Český
Těšín zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje, Mini-
sterstva dopravy iinvestora ze SŽDC. ZaMetrostav stříhal
sku Ing.Děd (foto č. 2 vlevo). Dnes už tak nic nebrání
tomu, aby vlaky prožděly nádražím Český Těšín rychlostí
až 140 km/h. Amezi těmi, které tu zastaví, by se mohl
klidně objevit iluxusní Orient Express, který tudy kdysi
jezdíval nacestě zBerna doKonstantinopole.
–red–, foto Robert Gruzovský
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
VČernošicích mají nový jez, práce ale pokraču
Práce související s rekonstrukcí jezu na Berounce
vČernošicích, které prodí divize 6 ve sdružení s fir-
mou Zakdání staveb, se prohnou až dojara.
„Původní zakázku jsme už dokončili a jez je fun-
ní. Investor se však rozhodl rozšířit kamenné opev
nalevém břehu, a proto jsme tam zam nechali provizor
íjezdovou komunikaci. Pce by měly skoit najaře,“
vysvětluje vedoucí projektu Ing.Petr Brož zdivize6. Stav-
bu a výrobní tým v čele se stavbyvedoucím Ing.Tomášem
Beržinským převzal vloni v dubnu po bývalém kolegovi
Ing. Jiřím Škrancovi, který projekt v září 2014 zahajoval.
Přes nový jez se dostanou náplavy, ryby i voci
Stavbi nejprve odstranili původní jez apak jej nahradili
novým, pevm jezem tzv. pražského typu, jehož těleso
tvoří beton obložený kamenem, který lépe odolává půso-
bení ledových ker. Délka přelivné plochy jezu dnes dosa-
huje 101,5 metru, dvoumetrový spád zůstal zachován.
Napravém břehu řeky vedle malé vodní elektrárny dělníci
obnovili 4,4 m širokou propust pro převedení štěrkových
plavů azrekonstruovali dělicí zeď mezi MVE ařekou.
Nalevém vybudovali tři metry široký rybí přechod sdél-
kou 76,7metru. Jde otechnický rybí přechod, což je de
facto betonový žlab svestavěnými příčkami zpřírodního
kamene. Jeho viditelné betonové plochy jsou ale podob-
ně jako těleso jezu obleny kamenným obkladem (foto).
Vedle přechodu se pak nachází sportovní propust široká
2,5 m, aby jezem mohli proplouvat voci. Stavbaři také
zabezpečili levý břeh řeky pod vyúsm Švarcavy, což
zajistila sna zvrtaných železobetonových pilot.
Stavbě na vodě nejc vyhovuje sucho
Vphu rekonstrukce jezu několikt zahrozila vyso
voda, ale kfatálním škodám ntěstí nedlo. Vždy stačilo
jen opravit nebo doplnit pkozené provizorní zemní hráze
akomunikace. Velmi nám naopak při stavbě pomohlo su-
ché léto vroce 2015,“ připoml Ing.Petr Br.
Martina Vampulo, foto Petr Adámek
Divize 6 předala další z luxusních projek
Metrostav dokončil vloni před koncem roku další by-
tový komplex určený pro nárnou klientelu – Atrium
Kobylisy. Bytové jednotky projektu, který láká výhle-
dem na panorama hlavho města, neobvyklými tvary
a také energetickými úsporami, byly prakticky vypro-
dané už před kolaudací, která proběhla vříjnu 2016.
V nabídce investora zůstaly na začátku letošho roku
už jen dva z celkem 140 bytů, jeden v ceně mírně nad
deset milionů a druhý přes 12 milionů korun.
Divize 6 začala se stavbou dvou tří- až šestipodlaž-
ch domů na vyvýšem místě na severním svahu nad
Prahou v červnu 2015. Provála ji s vyitím vlastních
kapacit Metrostavu, tedy jako dodávku na kč, a to včetně
železobetonových konstrukcí. Problémy se však objevily,
a to klasicky kvůli nedostatku řemeslníků téř veške-
rých profesí. „Nejtší komplikace nám to přinášelo při
dokončovacích pracích v letních měcích minulého roku,“
řekl vedoucí projektu Ing. Marek Kubr. Metrostav musel
shánět hlavně specialisty na omítky, obklady či fasády.
Abychom zvládli zakázku včas, bylo nutné zapomenout,
že bychom některé z těchto profesí zvdli kompletně
subdodavatelsky, ale museli jsme si tyto pracovní síly
nat ařídit sami,“ vystlil Ing. Kubr.
Atrium Kobylisy bylo daí rezidení stavbou společ-
nosti CTR group. Investor při ní požadoval použití kvalit-
ch materiálů a technologií s důrazem na ekologickou
šetrnost. Dokončená stavba tak odpodá energetic
ročnosti kategorie B, což znamená, že jak byty, tak
icelá budova musely splnit druhé nejpřísnější podmínky
ze sedmibodové stupnice od A do G.
Nároky na provedení stavby byly neobvyklé i z archi-
tektonického hlediska. Projektanti vycházeli z daho
místa rezidenční čtvrti s tradiční vilovou zástavbou, kte-
rou se snažili oživit extravagantními prvky (foto č. 1). Na-
íklad oblými tvary některých částí nových domů (foto
č. 2) nebo v atriu uzaeném stavbou ve tvaru písmeneL.
Inženýr Kubr v této souvislosti ocenil vysoké pracov
nasazení ceho týmu divize 6. „Hodně nám pomohla ta
dobrá spolupráce s investorem,“ připomněl.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu
tisíc metrů čtverečních a ještě 856 dalších navíc měří rozvinutá
plocha střechy haly nad železniční stanicí Praha hlavní nádrí,
kterou rekonstruuje sdrení v čele s divizí 3 Metrostavu.
Energetická náročnost budovy kvantifikuje veškeré
energie spotřebované při jejím standardizovaném
provozu – jedná se o energii na vytápění, přípravu teplé
vody, chlazení, úpravu vzduchu větráním i klimatizací
a energii na ostlení. Nová přísnější pravidla
pro průkazy energetické náročnosti budov platí od
července roku 2015.
1 2
Příprava rekonstrukce jezu vČernošich má podle
státního podniku Povodí Vltavy dlouhou historii
sahající až do80. let minuho století. Odborníci vní
vedli zejna široké diskuze otom, zda jez bude
pohyblivý, nebo pevný. Nakonec rozhodly výpočty
aposouzení průběhu vodních hladin. Znich totiž
vyplynulo, že pro zvýšení kapacity jezu asžení hladin
pod jezem nemá pohyblivý prvek vprofilu jezu význam.
Proto nakonec naBerounce vznikl jez pevný, se kterým
se při podobch přestavch často nesetkáme.
Divize 8 srovnala terénvzóně Triangle
V prostoru bývalého vojenského letiště v Žatci roste
od roku 2002 na ploše 364 hektarů Strategická prů-
myslová zóna Triangle. Její největší část, přes 65 ha,
zabere závod narobu pneumatik jihokorejské firmy
Nexen Tire. Tým Ing.Radka Zemana zdivize 8 pro něj
vprosinci dokončil hrubé terénní úpravy.
„Stavbu jsme zajili v polovině srpna a měli jsme
na ni čti měsíce. Za tu dobu jsme museli provést
skrývku asi 180 000 m³ ornice, zemní práce v objemu
es 160000 kubíků aúpravu zeminy vápněním naploše
es 260000 m² (foto). Díky slnému počasí anasazení
dostatečného počtu strojů jsme zakázku zvdli jtě před
plánovaným termínem dokončení a investorovi předali
už vloni 20. prosince,“ říká Ing.Zeman a vysvětluje, že
práce prováděly lolní firmy, neboť kapacity Metrostavu
byly vté době plně vyity jinde. „Musím konstatovat, že
spolupráce smístními společnostmi byla nadobré úrovni,
aproto předpokdám, že se snimi vústecm regionu
setme inadaích stavbách,“ dodává.
Nejsložitějším úkolem, se kterým se stavbi potýkali,
tak byla opět legislativa komplikovaná činností ekologic-
kého spolku Tiché Žatecko, který ale kromě názvu ne
sregionem nic spolho – sídlí totiž vOpavě.
Nečekané požadavky hygieniků
„Nato stavbě jsem se poprvé setkal stím, že nám pra-
covníci krajské hygienické stanice přeměřovali sociální
zízení pro zastnance. Vzávěru pak konstatovali, že
naše sanitární kontejnery nadasném zízení staventě
nesplňují opět centimetrů normou stanovené vzdálenosti
pro WC v trvalých novostavbách, a to mezi toaletami,
pisoáry aumyvadly, anemají správně zajišné vět.
U kanceřských buk prý zase nevyhovuje osvětlení.
Toto jsem ještě vpraxi nezažil,“ říká Ing.Zeman. „Naše
zakázka byla přípravou pro stavbu vlastho výrobho
arlu Nexen Tire. Ve výrovém řízení na jeho vybu-
dování jsme ale bohužel sním korejským partnerem
neuspěli. Pokusíme se ale ještě zapojit dodaích jední.
Stavba to totiž bude velmi zajímavá – jenom výrobní hala
bude mít půdorys 860 x 65 m aprojekt zahrnuje imnoho
daích objektů včetně náročného zakní,“ uzavírá.
red, foto EASY map
Metrostav_01_2017.indd 3 12.01.17 11:23
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (320 ms)

Rendering Strana 4 (102477): (0/1) (313 ms)

Rendering Strana 3 (102475): (0/1) (354 ms)

Rendering Strana 2 (102474): (0/1) (353 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2926/vth118662-1.jpg

 i2926/vth118663-1.jpg

 i2926/bg102475.svg

 i2926/vth118667-1.jpg

 i2926/vth118661-1.jpg