Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4
Postavbách Metrostavu nadálnici D8 zBílinky doŘehlovic
Když 14. prosince 2016 při cvičné dopravní nehodě vtunelu Radejčín (foto č. 2) dosáhly všechny složky IZS
edepsaný dojezdový čas azrně vyřešily simulovanou nehodu, splnila se poslední podmínka, aby mohla být
lnice D8 uvedena doprovozu. Oi dny později se poní při slavnostním otevření naposledy prošli chodci (foto
č.3). Dnes už Českým středohím (foto č. 1) mohou poD8 putovat jen vozidla. Při cestě zlinky nejprve přejedou
most Oparno (foto č. 4) sdélkou 275 m arozm oblouku 135 m. Dva týmy divize 5 jej symetricky proti sobě stavěly
letmou betoží svyšováním oblouku zpětnými závěsy bez zásahu doprostoru chráněného údolí. Následující více
než 450 m dlouhý dálniční most Dobkovičky (foto č. 5) vybudovalo sdružení divizí 4 a5 pomocí přesuvné skruže.
Daím velmi významným, ikdyž ne příliš viditelným dílem, nakterém se podílel Metrostav, je sanace svahu
uLitochovic (foto č. 6). Apak už přijdou nařadu tunely. Nejprve 270m prackovický (foto č. 7), který pod dozorem
divize 5 razila Subterra. Delší tunel Radejčín (foto č. 8) – měří přes 600 m – provedla sama divize 5. Obě podzem
la spojuje asi 140m most přes Uhelnou strouhu (foto č. 9). Jeho ocelové konstrukce vyrobili oceláři divize3
avysunula je a dobudovala divize 5. Dnes při cestě zPrahy doNěmecka ušeí motoristé iky práci Metrostavu
mnoho nervů. Otevření dálnice ale pomohlo nejen jim. Oddechnout si konečně mohou iobyvatelé okolních obcí,
kudy jezvalo až deset tisíc aut den. Jediné, co jtě zvá dořešit, je nestabilní podloží uprackovické estakády,
kde je zam provoz sveden dojednoho pruhu. „Zjízdy poD8 ale nemám vůbec žádné obavy. Už se těším, jak se poní
projedu, až bude vplm profilu,“ uzará ředitel divize 5 Ing.Roman Fuksa. Foto Jiří Pružina aPetr Adámek
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Dodatky kolektivních smluv
Vtek 16. prosince 2016 podepsali zástupci vedení
společnosti Metrostav a.s. aodborové organizace
kolik důlitých dokumentů. Po zvolení nového
edsedy ZO OS Stavba Metrostav akoordinho
odborového orgánu byla znovu podpisy stvrzena
Generální dohoda společností Skupiny Metrostav
aKoordinačního odborového orgánu Skupiny Met-
rostav, která pro vzájemná jední, operativní styk
ařešení mimádných situací asporů potvrzuje své
zmocnce. Za statrní orgány společností Sku-
piny Metrostav se jím stal Mgr.Toš Zámk,
MBA, a za Koordinační odborový orgán Skupiny
Metrostav Ing.Petr Půta.
Podle nízení vlády č. 336/2016 Sb., které vstou-
pilo vplatnost 1. ledna 2017, dochází vČeské repub-
lice mimo jiné kezvýšení minimální mzdy. Sohledem
na tuto skutnost byly po vzájemné dohodě obou
stran podepsány Dodatek č. 1 Vzorové kolektiv
smlouvy spolností Skupiny Metrostav, Dodatek
č. 1 Kolektivní smlouvy firmy Metrostav a Vzorový
vnitřní předpis společností Metrostav Development,
Metrostav stavebniny, SQZ aCCE Praha.
Uvšech zmíněných dokumentů bylo nutné navýšit
úroveň minimálních mzdových tarifů uprvního adru-
ho tarifního stupně, stupnice I, pro jednosrný
provoz napovrchu. Pro první tarifní stupeň se mě
sazba zdosavadních 65Kč/hod. na67 Kč/hod. apro
2. tarifní stupeň z68Kč/hod. na70 Kč/hod. Minimální
měsíční mzdové tarify současné Kolektivní smlouvy
nebylo nutné měnit, poněvadž ve všech tarifch
stupních jsou nad úrovní přepočtených měsíčních
tarifů podle nařízení vdy č. 336/2016/Sb. Všechna
ostatní ustanovení Kolektivní smlouvy Metrostavu
narok2016 a2017 se není astávají vplatnosti.
SLOUPEK ODBORŮ
stup nahokej
Jedenáctý ročk hokejoho turnaje Skybox Cup star-
tuje vO
2
areně už 30. ledna atým Metrostavu potřebu-
je doplnit hráče ipovzbudit při hře. Zapojte se!
Veech předchozích ročních Skybox Cupu hoke-
jisté Metrostavu zabojovali. Dvakt obsadili třetí mís-
to, čtyřikrát druhé – naposledy vloni – a vletech 2010
a2015 dokonce zvítězili! Letos je večtech dnech, ato
od30. ledna do2. února, ot čeká víc než šest zdatch
soupeřů, zápasy na2x 20 minut hruho času apohyb
naledě mezi 17. a23. hodinou. Dohry nastupují ihráči
registrovaní vkrajských soužích aúroveň zápasů tomu
odpovídá. Uplynulé ročníky ukázaly, že protivníci nikoho
nešetří, anáš tým proto poebuje doplnit zkené hoke-
jisty. Hlásit se mohou uMichala Kiliána zdivize 3.
Pro diváky je sice vstup do O
2
areny bezplatný, ale
podléhá předchozí písemné registraci, kterou zaMetro-
stav zajišťuje Petra Trajerová zdivize 3. Vyijte přílitost
azasportujte si nebo se přijďte pobavit!
Hradní architekt
Před 60 lety, 7. ledna 1957, zeel krátce před svými
85. narozeninami slovinský architekt Josip Plečnik.
Zanechal nepřehlédnutelné stavby ve Vídni, Lublani
i v dalších městech někdejší habsburské monarchie.
Včeském prostředí je nejvíce zmý jako hradní archi-
tekt zaúřadování prezidenta T. G.Masaryka.
DoPrahy přišel Plečnik před první světovou válkou
vyovat architekturu. Povzniku republiky se jeho úko-
lem stalo naplnit Masarykův padavek a„hrad monar-
chistický přeměnit nahrad demokratický.
Napátku 20. let zahájil přestavbu Pražského hradu
citlivými znami Jižních zahrad. Sídmé, ale zárov
noblesní řešení respektující genius loci otevřelo Plečni-
kovi cestu kdalším zakázkám pro prezidentskou kancelář.
Nikdy za ně neijal žádný honorář. Tvrdil totiž, že samot-
ný úkol pro něj představuje nejtší poctu.
Hradní architekt
Na Masarykův návrh se Plečnik stal v Praze oficiálním
hradním architektem. Vestejné době byl ale také jmeno-
n profesorem architektury nanově zalené univerzitě
vLublani asj zájem tak musel dělit mezi obě města.
vrhy pro Pražský hrad věinou vytřel veSlovinsku
a dohledem nad jejich prováděním pořil svého žáka
Ottu Rothmayera. Přesto se ale Plnik nevzdával osob-
ho dohledu avtě pravidelně přijížl doPrahy, kde
navlastní oči kontroloval vykonanou práci.
Podle Plečnikových plánů byla upravena zahrada
NaBaště nebo tři ze čtyř hradních nádvoří. Navrhl také
Masarykovu vyhlídku svinicí u Jeleního příkopu. Projek-
toval iinteriér Sloupové síně vseverním hradním křídle,
byt TGM vNovém královském paláci nebo úpravy prezi-
dentovy venkovské rezidence nazámku vLánech.
Výrazně ovlivnil také tvář Vinohrad, kde podle jeho
plánů vyrostl mezi roky 1928 a1932 kostel Nejsjšího
Srdce Páně (foto). Moderní stavba připomínající antic
chrámy je národní kulturní památkou auchází se i ozápis
naseznam stového dědictví UNESCO.
Nevděční nacionalisté
Plnikova pražská mise skončila v polovině 30. let
20.století, když se stále časji stával teem nacionalis-
ticky zabarvených útoků a chřadnoucí prezident Masaryk
už mu nemohl poskytovat potřebnou podporu. Plečnik
nakonec zůstal doma v Lublani, kde nejenom vybudo-
val školu architektury, ale především výrazně ovlivnil
urbanistické ření města. Jeho dílo ale bylo podlouhá
ta vestínu slavnějších kolegů například Le Corbusiera,
Miese van der Rohe či Alvara Aalta. Obrat v jeho vnímání
inesla až výstava uspádaná v roce 1986 kulturm
centrem George Pompidoua v Paříži, která zmapovala
jeho práci aobjevila ho širší veřejnosti.
Zdroj ČTK, foto archiv Metrostavu
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 1/2017 vyšlo 16. 1. 2017 (2/2017 vyjde 1. 2. 2017) / Složení redakční rady Ing.J.Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing.J.Kavan, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing.L. Svobodová, Ing.J.Šob
aIng.M. Zrcko/ Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha7-Troja,
tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Nejvší most na světě
V jihozápadní Číně v provincii Kuej-čou otevřeli
29.prosince 2016 nejvyšší most nastě. Je zavěšen
nad říčním konem Ni-čou vevýšce 565 metrů ajeho
výstavba přišla nazhruba jednu miliardu jüa.
Stavba mostu Pej-pchaniang (foto) trvala tři roky,
pracovalo na ní přes tisíc inženýrů a techniků a byla
dokončena vloni v ří. Most má čtyři jízdní pruhy, je
1341metrů dlouhý azkrátí cestu změsta Liou-pchanuej
v provincii Kuej-čou do Süan-wej v sousední provincii
Jün-nan ze čtyř najednu hodinu.
Výškou mostu odzemě překonal Pej-pchan-ťiang do-
savadního rekordmana, jímž byl čínský most přes řeku S‘-
-tu vcentrální provincii Chu-pej. Celkem stojí vČíně osm
zdeseti nejvyšších světových mostů, všechny vodlehlých
hornatých oblastech. Jinak má ale stále nejvyšší most
konstrukci dílo vjihofrancouzském Millau, ato 343 metrů.
Zdroj ČTK, foto Profimedia
2
4
6
8
1
3
5
7
9
Nepostradatelná
Vloni v říjnu zemřel v 96 letech ve městě Waldachtal
mecký podnikatel Artur Fischer. Mezi více než 1100
jeho vynálezy kraluje „obyčejná“ hmoždinka.
První hromadně vyráběnou hmoždinku si patentoval
John Joseph Rawlings v Londýně roku 1911. Sesvala
zkonopné šňůry napušné zvířecí krví, do které se šrou-
boval příslný vrut. O 15 let pozji vyrobila německá
společnost Upat v Hamburku hmoždinky z konopné
šňůry s vlisovanou plechovou vložkou. První skutečně
univerlně použitelnou nylonovou hmoždinku dnešního
typu si ale nechal patentovat až v roce 1957 Artur Fischer,
zakladatel společnosti fischerwerke. Dnes, kdy jeho vyná-
lez slaví 60 let, se hmoždinek vyrobí přes 14milionů ku
denně astavební práce si bez nich už neumíme představit.
Metrostav_01_2017.indd 4 12.01.17 11:23

 

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2017, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (312 ms)

Rendering Strana 4 (102477): (0/1) (342 ms)

Rendering Strana 3 (102475): (0/1) (342 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2926/vth118663-1.jpg

 i2926/vth118667-1.jpg

 i2926/bg102477.svg

 i2926/vth118661-1.jpg

 i2926/vth118662-1.jpg