Divize 8 srovnala terén

v průmyslové zóně Triangle

16. ledna 2017 / 1 / XXIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele MTS str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Náročná stavba v přátelské

spolupráci se Subterrou str. 3

V Černošicích mají nový jez, práce

zde však stále pokračují str. 3

Z Prahy do Drážďan za 90 minut

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Divize 6 předala v Praze hotový další

luxusní bytový projekt str. 3

Schéma dálnice D8, stavba 0805

Personální změny v Metrostavu

Délka hlavní trasy

Kategorie

Plocha vozovek

Počet stavebních objektů

Počet mimoúrovňových křižovatek (MÚK)

Od prvního ledna 2017 dochází k několika významným

změnám v personálním obsazení funkcí v Metrostavu.

Dlouholetý úspěšný ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth

se stal expertem v úseku generálního ředitele a ve vedení

divize jej vystřídal Ing. Radim Čáp, který ještě nedávno

působil v Polsku. Obchodní náměstek Ing. Josef Špryňar

je nově i zástupcem ředitele divize 8. Ing. Marek

Gasparovič nastoupil do útvaru zahraničního podnikání

Skupiny Metrostav jako hlavní stavbyvedoucí a zástupce

firmy pro projekty v Turecku. Mezi těmi, kdo po mnoha

letech zaměstnání u Metrostavu odešli v prosinci 2016

na zasloužený odpočinek, patřili i dva členové redakční

rady našich novin – Ing. Libuše Weinfurtová a Pavel Meyer.

Teplice

16 413 m

D 27,5/120

339 600 m²

265

3

Ústí nad Labem

MÚK Řehlovice

Viktorce se daří

tunel Radejčín

Ražba druhého tubusu tunelu

Ejpovice probíhá rychleji

než prvního. Vedoucí ražeb

Ing. Štefan Ivor z divize 5

uvedl: „Využili jsme poznatky

z ražby jižního tunelu. Ještě

před zahájením prací

na severním jsme masiv Homolky laicky řečeno navrtali

a odvodňovali, abychom při ražbě neměli takové velké

problémy s přítoky vody. Když jsme problémové území

překonali, otvory jsme zaplnili a podzemní voda vystoupala

do obvyklé výše.“ K datu vydání těchto novin by se délka

hotové severní trouby měla pohybovat kolem 1,5 km.

most přes Uhelnou strouhu

tunel Prackovice

estakáda Prackovice

most Dobkovičky

Litochovice

nad Labem

most Oparno

MÚK Bílinka

Ve dnech 27. a 28. ledna

se v lyžařském areálu Šachty

ve Vysokém nad Jizerou uskuteční

Zimní sportovní hry

Metrostavu 2017.

Do závodu v obřím slalomu

i v běhu na lyžích klasickým stylem

se ženy i muži mohou hlásit

na firemním intranetu!

Růstový potenciál stavebnictví – 2,1 %

V prosinci zhodnotila 82. konference EUROCONSTRUCT

situaci v evropském stavebním průmyslu a její účastníci

konstatovali, že ve všech 19 státech uskupení je situace

na stavebních trzích méně slibná, než předvídali. Důvodem

je brexit, který snížil střednědobá očekávání, spolu se

zpomalením ekonomiky v SRN a v Číně, s povolební

nejistotou v USA, problémy řady evropských bank

a očekávání vyšších úroků. Nejenom v ČR k tomu přispívá

také nedostatečný růst HDP a inženýrského stavitelství.

Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem a firemní odborové

organizace zastoupené jejím předsedou Ing. Petrem

Půtou (foto zleva) podepsali 16. prosince 2016 několik doplňujících dokumentů týkajících se kolektivních

smluv. Podrobnosti najdete na straně 4.

Metrostav_01_2017.indd 1

most Vchynice

Lovosice

MÚK Lovosice

Praha

Po mnoha letech plánování i stavby byl 17. prosince 2016

konečně uveden do provozu i poslední úsek dálnice D8

z Prahy do Německa. Metrostav na něm mimo jiné vybudoval oba tunely, Radejčín (titulní foto) i Prackovice, a mosty

u Dobkoviček přes Oparenské údolí a Uhelnou strouhu.

Na slavnostní otevření dorazil v čele asi tisíce návštěvníků i český prezident Miloš Zeman (malé foto).

Poslední část dálnice D8 v úseku Lovosice–Řehlovice

(stavba 0805), zahrnující téměř 16,5 km dálnice se dvěma

tunely, třemi mimoúrovňovými křižovatkami a 29 mosty, postavilo Sdružení D8 0805, v němž byla lídrem

EUROVIA CS a členy Metrostav zastoupený divizí 5, SMP

CZ a Berger Bohemia. Za naši společnost začal projekt

řídit tým vedený Ing. Romanem Fuksou. V závěru vedl

stavbu Ing. Pavel Kuděj. Z Metrostavu se ale na ní podíleli

nejen technici a dělníci z divize 5, ale i z divizí 3 a 4.

Ohlednutí ředitelů výstavby

„Pro mě byla stavba 0805 obrovskou zkušeností se

státní legislativou a ochranou přírody,“ říká Ing. Fuksa.

„Do začátku tohoto projektu jsme totiž byli naučení stavět

na výkon a tady bylo prvořadé mít platná všechna povolení. Natěsno jsme spolupracovali s ochranáři a musím

říct, že nám vycházeli vstříc, protože si přáli, aby náš

zásah byl co nejkratší. To, že jsme v chráněném prostředí

Českého středohoří pracovali 10 let, nesli opravdu těžce.

Dlouhodobé působení těžké techniky totiž přírodě vůbec

neprospívá,“ dodává. Ing. Kuděj doplňuje: „Na stavbě D8

jsem strávil sedm let. Nastupoval jsem na ni jako vedoucí

projektu u tunelu Radejčín. Později jsem pod vedením

Bc. Alexandra Tvrze, vedoucího provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, pracoval i na tunelu

Prackovice. Když jsem pak ve funkci ředitele výstavby

vystřídal Ing. Fuksu, musel jsem se potýkat nejen se

stavební problematikou, ale i s právní, legislativní, mediální… Velkou zkušeností bylo i řešení sesuvu u Litochovic. Z toho nyní těžíme i při zajišťování stability území

okolo prackovické estakády. Nejdůležitější ale pro mě byl

na stavbě 0805 čas strávený s kolegy, kteří se na projektu

podíleli a jimž bych chtěl za práci a podporu upřímně poděkovat.“ Více informací o dálnici D8 najdete na straně 4.

–red–, foto Petr Adámek a Jiří Pružina

Bezpečná jízda domů

V Norsku byl 15. prosince uveden do provozu projekt

fv. 337 Veitastrondvegen, jehož součástí je více než

1,5 km dlouhý tunel Langanes, který vybudovali pracovníci divize 5 vedení Ing. Pavlem Bürgelem.

Symbolickou pásku přestřihla starostka kraje Sogn

og Fjordane Jenny Følling spolu se starostou okresu

Luster Ivarem Kvalenem a Svennem Egilem Findenem

z investorské společnosti Statens vegvesen (foto). Během následného slavnostního oběda potěšila naše kolegy

chvála adresovaná zejména Metrostavu a jeho místnímu

partnerovi ve sdružení firmě Havnen Anlegg.

Silnice fv. 337 byla ještě nedávno kvůli nebezpečí lavin

více než 100 dnů nesjízdná. Vzhledem k tomu, že představuje jedinou dopravní spojku mezi obcí Veitastrond a světem, byla její ochrana před sněhem a kamením jedinou

správnou cestou, aby ji obyvatelé neopouštěli.

–red–, foto Pavel Bürgel

Jak běžel čas na 92,2 km dálnice D8

1990

1993

1996

1998

2001

2006

2007

2012

2016

zprovoznění úseku Řehlovice–Trmice

zprovoznění úseku Praha–Úžice

zprovoznění úseku Úžice – Nová Ves

zprovoznění úseku Doksany–Lovosice

zprovoznění úseku Nová Ves – Doksany

zprovoznění úseku Trmice – státní hranice

zahájení stavby úseku Lovosice–Řehlovice

zprovoznění úseku Lovosice–Bílinka

zprovoznění úseku Bílinka–Řehlovice

12.01.17 11:23