Divize 8 srovnala terén
v průmyslové zóně Triangle
16. ledna 2017 / 1 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele MTS str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Náročná stavba v přátelské
spolupráci se Subterrou str. 3
V Černošicích mají nový jez, práce
zde však stále pokračují str. 3
Z Prahy do Drážďan za 90 minut
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 6 předala v Praze hotový další
luxusní bytový projekt str. 3
Schéma dálnice D8, stavba 0805
Personální změny v Metrostavu
Délka hlavní trasy
Kategorie
Plocha vozovek
Počet stavebních objektů
Počet mimoúrovňových křižovatek (MÚK)
Od prvního ledna 2017 dochází k několika významným
změnám v personálním obsazení funkcí v Metrostavu.
Dlouholetý úspěšný ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth
se stal expertem v úseku generálního ředitele a ve vedení
divize jej vystřídal Ing. Radim Čáp, který ještě nedávno
působil v Polsku. Obchodní náměstek Ing. Josef Špryňar
je nově i zástupcem ředitele divize 8. Ing. Marek
Gasparovič nastoupil do útvaru zahraničního podnikání
Skupiny Metrostav jako hlavní stavbyvedoucí a zástupce
firmy pro projekty v Turecku. Mezi těmi, kdo po mnoha
letech zaměstnání u Metrostavu odešli v prosinci 2016
na zasloužený odpočinek, patřili i dva členové redakční
rady našich novin – Ing. Libuše Weinfurtová a Pavel Meyer.
Teplice
16 413 m
D 27,5/120
339 600 m²
265
3
Ústí nad Labem
MÚK Řehlovice
Viktorce se daří
tunel Radejčín
Ražba druhého tubusu tunelu
Ejpovice probíhá rychleji
než prvního. Vedoucí ražeb
Ing. Štefan Ivor z divize 5
uvedl: „Využili jsme poznatky
z ražby jižního tunelu. Ještě
před zahájením prací
na severním jsme masiv Homolky laicky řečeno navrtali
a odvodňovali, abychom při ražbě neměli takové velké
problémy s přítoky vody. Když jsme problémové území
překonali, otvory jsme zaplnili a podzemní voda vystoupala
do obvyklé výše.“ K datu vydání těchto novin by se délka
hotové severní trouby měla pohybovat kolem 1,5 km.
most přes Uhelnou strouhu
tunel Prackovice
estakáda Prackovice
most Dobkovičky
Litochovice
nad Labem
most Oparno
MÚK Bílinka
Ve dnech 27. a 28. ledna
se v lyžařském areálu Šachty
ve Vysokém nad Jizerou uskuteční
Zimní sportovní hry
Metrostavu 2017.
Do závodu v obřím slalomu
i v běhu na lyžích klasickým stylem
se ženy i muži mohou hlásit
na firemním intranetu!
Růstový potenciál stavebnictví – 2,1 %
V prosinci zhodnotila 82. konference EUROCONSTRUCT
situaci v evropském stavebním průmyslu a její účastníci
konstatovali, že ve všech 19 státech uskupení je situace
na stavebních trzích méně slibná, než předvídali. Důvodem
je brexit, který snížil střednědobá očekávání, spolu se
zpomalením ekonomiky v SRN a v Číně, s povolební
nejistotou v USA, problémy řady evropských bank
a očekávání vyšších úroků. Nejenom v ČR k tomu přispívá
také nedostatečný růst HDP a inženýrského stavitelství.
Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem a firemní odborové
organizace zastoupené jejím předsedou Ing. Petrem
Půtou (foto zleva) podepsali 16. prosince 2016 několik doplňujících dokumentů týkajících se kolektivních
smluv. Podrobnosti najdete na straně 4.
Metrostav_01_2017.indd 1
most Vchynice
Lovosice
MÚK Lovosice
Praha
Po mnoha letech plánování i stavby byl 17. prosince 2016
konečně uveden do provozu i poslední úsek dálnice D8
z Prahy do Německa. Metrostav na něm mimo jiné vybudoval oba tunely, Radejčín (titulní foto) i Prackovice, a mosty
u Dobkoviček přes Oparenské údolí a Uhelnou strouhu.
Na slavnostní otevření dorazil v čele asi tisíce návštěvníků i český prezident Miloš Zeman (malé foto).
Poslední část dálnice D8 v úseku Lovosice–Řehlovice
(stavba 0805), zahrnující téměř 16,5 km dálnice se dvěma
tunely, třemi mimoúrovňovými křižovatkami a 29 mosty, postavilo Sdružení D8 0805, v němž byla lídrem
EUROVIA CS a členy Metrostav zastoupený divizí 5, SMP
CZ a Berger Bohemia. Za naši společnost začal projekt
řídit tým vedený Ing. Romanem Fuksou. V závěru vedl
stavbu Ing. Pavel Kuděj. Z Metrostavu se ale na ní podíleli
nejen technici a dělníci z divize 5, ale i z divizí 3 a 4.
Ohlednutí ředitelů výstavby
„Pro mě byla stavba 0805 obrovskou zkušeností se
státní legislativou a ochranou přírody,“ říká Ing. Fuksa.
„Do začátku tohoto projektu jsme totiž byli naučení stavět
na výkon a tady bylo prvořadé mít platná všechna povolení. Natěsno jsme spolupracovali s ochranáři a musím
říct, že nám vycházeli vstříc, protože si přáli, aby náš
zásah byl co nejkratší. To, že jsme v chráněném prostředí
Českého středohoří pracovali 10 let, nesli opravdu těžce.
Dlouhodobé působení těžké techniky totiž přírodě vůbec
neprospívá,“ dodává. Ing. Kuděj doplňuje: „Na stavbě D8
jsem strávil sedm let. Nastupoval jsem na ni jako vedoucí
projektu u tunelu Radejčín. Později jsem pod vedením
Bc. Alexandra Tvrze, vedoucího provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, pracoval i na tunelu
Prackovice. Když jsem pak ve funkci ředitele výstavby
vystřídal Ing. Fuksu, musel jsem se potýkat nejen se
stavební problematikou, ale i s právní, legislativní, mediální… Velkou zkušeností bylo i řešení sesuvu u Litochovic. Z toho nyní těžíme i při zajišťování stability území
okolo prackovické estakády. Nejdůležitější ale pro mě byl
na stavbě 0805 čas strávený s kolegy, kteří se na projektu
podíleli a jimž bych chtěl za práci a podporu upřímně poděkovat.“ Více informací o dálnici D8 najdete na straně 4.
–red–, foto Petr Adámek a Jiří Pružina
Bezpečná jízda domů
V Norsku byl 15. prosince uveden do provozu projekt
fv. 337 Veitastrondvegen, jehož součástí je více než
1,5 km dlouhý tunel Langanes, který vybudovali pracovníci divize 5 vedení Ing. Pavlem Bürgelem.
Symbolickou pásku přestřihla starostka kraje Sogn
og Fjordane Jenny Følling spolu se starostou okresu
Luster Ivarem Kvalenem a Svennem Egilem Findenem
z investorské společnosti Statens vegvesen (foto). Během následného slavnostního oběda potěšila naše kolegy
chvála adresovaná zejména Metrostavu a jeho místnímu
partnerovi ve sdružení firmě Havnen Anlegg.
Silnice fv. 337 byla ještě nedávno kvůli nebezpečí lavin
více než 100 dnů nesjízdná. Vzhledem k tomu, že představuje jedinou dopravní spojku mezi obcí Veitastrond a světem, byla její ochrana před sněhem a kamením jedinou
správnou cestou, aby ji obyvatelé neopouštěli.
–red–, foto Pavel Bürgel
Jak běžel čas na 92,2 km dálnice D8
1990
1993
1996
1998
2001
2006
2007
2012
2016
zprovoznění úseku Řehlovice–Trmice
zprovoznění úseku Praha–Úžice
zprovoznění úseku Úžice – Nová Ves
zprovoznění úseku Doksany–Lovosice
zprovoznění úseku Nová Ves – Doksany
zprovoznění úseku Trmice – státní hranice
zahájení stavby úseku Lovosice–Řehlovice
zprovoznění úseku Lovosice–Bílinka
zprovoznění úseku Bílinka–Řehlovice
12.01.17 11:23