strana 2
Zastavení v cizině
Před Vánocemi si i kolegové v zahraničí připomínali,
co přinesl uplynulý rok, a těšili se na ten nadcházející.
V Polsku se kolegové z divize 4 ze stavby silnice S7
setkali na večírku (foto č. 1) už začátkem prosince. Bavili
se při společenských soutěžích i tanci a na srdci je hřál
společný dobrý skutek – Szlachetna paczka. Při této akci
si na internetu mezi řadou rodin, které potřebují pomoc,
už poněkolikáté jednu vybrali a zorganizovali pro ni peněžní sbírku. Letos mezi sebou vybrali 3000 zlotých, které
Metrostav ještě o tisíc navýšil. Za částku, jež odpovídá
asi 25 000 českých korun, pak rodině nakoupili věci, které
potřebovala, a doplnili je i dalšími věcnými dary (foto č. 2).
Na Islandu dosáhli 18. prosince raziči z divize 5 metu
822 m (foto č. 3). Projektový tým potom u zazimované
stavby tunelu Dýrafjörður (foto č. 4) zůstal sám. Společnost mu dělali jen dva pracovníci obsluhy elektrárny,
polární lišky a tuleni. Jediná cesta od portálu do civilizace
totiž vede přes 500 m vysoký hřbet fjordu a je v zimě zavřená. Otevřít ji může pouze povolení správce komunikací,
který musí vyhodnotit případná rizika – lavinové nebezpečí či rychlost větru, jež na ostrově běžně přesahuje
140 km/h. „Proto jsme vlastně nejvíc řešili, zda se vůbec
dostaneme na Vánoce domů,“ zavzpomínala přípravářka
Ing. Tereza Wienerová. Kolegové nakonec povolení získali
a 19. prosince vyrazili v koloně vedené dvěma prohrnovači
přes hřebeny fjordů k hlavní silnici do Reykjavíku. Po osmi hodinách cesty v pořádku dorazili na letiště v Keflavíku
a odletěli za svými rodinami. Islandský vánoční stromek
(foto č. 5) se stal minulostí. Ať žije nový rok 2018!
–red–, foto archiv staveb
1
PTÁME SE
Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
BeMo Tunnelling – Innovation is our business
Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter, jednatel firmy BeMo,
která už pátý rok patří do Skupiny Metrostav, se krátce
ohlédl za rokem 2017 a nastínil výhled do budoucnosti.
Za rok 2017 očekáváme obrat asi 160 milionů eur při
zisku přibližně 1,8 milionu eur, což je v souladu s plánem
i trendem roku předcházejícího. Počet zaměstnanců firmy
je stále stabilní a pohybuje se kolem 500 osob. Středně
a dlouhodobě chceme toto číslo udržet či lehce navýšit.
Vloni jsme úspěšně provedli dokončovací práce
na svém největším projektu v Karlsruhe (foto) a dobudovali Tunnelkette Klaus a Arlbergský tunel v Rakousku.
Zdárně jsme pokračovali v projektu Stuttgart 21, rozšířili
firemní know-how v severní Americe a získali nové zakázky ve Velké Británii. Dále jsme intenzivně rozvíjeli činnost
divizí Speciální zakládání i Inženýrské a průmyslové stavby – ta jako „vánoční dárek“ vyhrála výstavbu logistické
haly v Hamburku. Na německých projektech pokračovala
naše spolupráce se společnostmi Subterra, Metrostav
a Zakládání staveb.
Očekávání do budoucnosti
Abychom splnili cíl pro rok 2018, budeme muset získat další zakázky. Vzhledem k očekávaným výběrovým
řízením k tomu budeme mít mnoho příležitostí, které
se budou týkat třeba vídeňského metra, druhé trati
S-Bahn v Mnichově, letištního tunelu ve Stuttgartu, tune-
2
3
4
5
Metrostav_01_2018.indd 2
lů na A44, přestavby nádraží v Bernu či dalších projektů
včetně prací na definitivním úložišti jaderného odpadu.
Na druhé straně bude nutné i nadále zvyšovat hospodárnost organizace. K tomu patří intenzivnější využití
synergií jak interně, tak i se Skupinou Metrostav, dále
zvýšení ekonomického efektu při automatizování vnitropodnikových procesů.
V duchu našeho nového hesla – Innovation is our business – musíme strukturálně navázat na intenzivní interní
výměnu znalostí a zapracovat na vývoji inovací ve stavebním procesu, abychom získali předstih před konkurencí.
V souladu se strategií zůstává stěžejním bodem pro
budoucnost i personální rozvoj. Vedení společnosti BeMo
se jasně přihlásilo k tomu, že zaměstnanci mají a budou
mít ve firmě nejvyšší prioritu, a k 1. lednu 2018 vytvořilo
v personálním oddělení nové místo, jež bude aktivně napomáhat prosazování těchto potřeb a cílů.
Společným úsilím v oblasti bezpečnosti práce jsme
dosáhli, že každý zaměstnanec firmy BeMo i jejích subdodavatelů může odejít ze svého pracoviště bez úrazu či
nehody. Potvrzují to i čísla – v roce 2017 se našim pracovníkům přihodilo pouze 28 úrazů, což je hluboko pod
průměrem v oboru, jenž se pohybuje kolem šedesáti.
Na závěr přeji všem spolupracovníkům ve Skupině
Metrostav úspěšné vykročení do nového roku!
Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter
Perlička z TBG Metrostav – bílé betonové stoly
Stovky tisíc kubíků všech možných běžných betonových
směsí, které vloni opustily betonárny TBG Metrostav,
doplnily i značkové výrobky – ultravysokopevnostní
Topcrete, Permacrete pro vodonepropustné konstrukce, lehce zhutnitelný či samozhutnitelný Easycrete,
Floorcrete pro lité průmyslové podlahy, Steelcrete
s rozptýlenými ocelovými vlákny i barevný Colorcrete.
V zahradě ZŠ Kbely se díky TBG Metrostavu objevily
tři krásné designové stoly ve tvaru skulptur z bílého betonu. Podle návrhu autorů z architektonického studia SAD
se na jejich tvorbě kromě TBG Metrostavu podíleli rodiče,
děti, pedagogové, přátelé školy a společnosti, které dodaly bednění, rychle tuhnoucí směs pro výrobu základů či
brusnou techniku na opracování finálního povrchu stolů.
Bílý beton patří mezi speciální barevné betony značky
Colorcrete a vyrábí se v jediné betonárně – v Praze-Radlicích, která patří firmě TBG Metrostav. Beton obsahuje
bílý cement, který se v České republice nevyrábí a musí
se dovážet ze zahraničí – v tomto případě ze Slovenska.
Jedná se o portlandský cement s velmi nízkým obsahem
oxidů železa a manganu, které jsou důvodem šedé barvy
běžných cementů. Oproti nim má vyšší měrný povrch,
rychlejší počátek tuhnutí i náběhy pevností a vyšší vývin
hydratačního tepla.
Nezničitelné bílé stoly pro zahradu základní školy
Pro stoly ve Kbelích byl vyvinut bílý beton v samozhutnitelné konzistenci s maximální velikostí kameniva 8 mm.
Obsahoval vyšší množstvím cementu a plastifikačních
přísad, než je běžné, takže vedle jasné bílé barvy měl i lehce zpracovatelnou konzistenci a při výrobě stolů tak došlo
k dokonalému probetonování a vytvoření velmi hladkého
povrchu bez použití ponorných vibrátorů.
Pro výrobu stolů sloužila jedna speciální forma, v níž
se stoly z celkem tří kubíků bílého betonu vyráběly po-
stupně. Autodomíchávač ale beton dopravil jen k vratům
zahrady (foto č. 1). Dál nemohl, aby neponičil její cesty.
Směs proto k formě putovala ve vaničkách na maltu, odkud ji dobrovolníci odebírali pomocí kýblů. Během plnění
formy beton hutnily vpichy, po naplnění byl vyhlazen
a ponechán několik dní ve formě k vyzrání. Po odformování (foto č. 2) zbrousily hrany stolu diamantové kotouče
a povrch byl zaleštěn. Stoly jsou už navždy jasně bílé,
hladké, trvanlivé, bezúdržbové a skvěle slouží. Maličkosti
prostě dělají dokonalost, ale dokonalost není maličkost.
Zdroj TBG Metrostav
1
2
Nastal čas na otázku, jaký byl uplynulý rok?
Rok 2017 byl pro Metrostav složitý, protože se nenaplnila
očekávání růstu stavebnictví a domácího trhu. Na rozdíl
od ostatních oborů ten náš stále ztrácí a nerozvíjí se tak,
jak by bylo potřeba. Vloni sice české stavebnictví vzrostlo
asi o 3,1 %, ale tím se nevyrovnal jeho sedmiprocentní
propad z roku 2016. V tomto těžkém prostředí jsme sice
nedosáhli plánovaných parametrů, na druhé straně jsme
ale na tuzemském trhu v porovnání s vnějším prostředím
a s konkurencí nedopadli špatně.
Co se podle vás Metrostavu vloni nejvíc podařilo?
Stejně jako v předchozích letech jsme uspěli v zahraničí.
Na Islandu jsme třeba dokončili Norðfjörður, nejdelší
silniční tunel v zemi. Celkově jsme tam vyrazili už téměř 19 km tunelů a před námi je ještě asi 4,5km ražba
u projektu Dýrafjörður. Dařilo se nám i v jiných státech.
Na zahraničních stavbách už dosahujeme více než 30 %
výkonů a je potřeba poděkovat všem, kdo v cizině pracují
a ve ztížených podmínkách hájí barvy Metrostavu. Na
českém trhu se nám zase vloni povedlo předat více než
800 bytových jednotek – za posledních pět let skoro 4700
– i když je tento segment stavebnictví extrémně složitý.
Zástupci Metrostavu v profesních organizacích se
i vloni věnovali české legislativě. S jakým výsledkem?
Ne všechny podněty se podařilo prosadit, legislativa se
ale oproti předcházejícím obdobím vylepšila. Nedá se
však říci, že by právě ona byla jedinou příčinou neutěšeného stavu stavebnictví – v roce 2008 byly zákony horší
nebo stejné, a přesto byly tehdy zadány veřejné zakázky
za více než 210 miliard korun, zatímco v roce 2016 jen za
90 miliard a rok 2017 nebude řádově lepší. Takže je vidět,
že příčinou nedostatku staveb není pouze legislativa.
S čím se Metrostav musí při práci vyrovnat?
Jeden z klíčových problémů, který české stavebnictví
v posledních letech trápí, je vypořádávání změn v průběhu výstavby u veřejných zadavatelů. Doufejme, že změny
v legislativě a atmosféře na trhu tuto situaci zjednoduší.
Dalším problémem je to, že v oboru chybějí „ruce“, protože trh s pracovní silou je vyčerpaný až zdevastovaný. Stále
nás dusí i nízké až dumpingové ceny, jež jsou způsobeny
nedostatkem určitých typů projektů. U některých zadavatelů nebo segmentů trhu by se dalo hovořit až o zneužívání
dominantního postavení, protože ve snaze získat práci pro
vlastní lidi a kapacity jsou firmy přímo nuceny tento typ
cen nabízet. Skoro u 100 % tenderů totiž zadavatel vybírá
vítěze pouze podle nejnižší nabídnuté ceny.
Na co se v roce 2018 musíme zaměřit?
K nejdůležitějším úkolům patří pokračování v důrazném
sledování ekonomiky a řízení staveb, abychom se vyvarovali odchylek od plánů při jejich realizaci. Chceme
také dál investovat do vlastních lidí a vnitropodnikových
nosných technologií, posilovat je a hledat příležitosti v jiných oborech stavebnictví, kde jsme dosud nepůsobili.
Potřebujeme rozšiřovat portfolio našich dovedností a také
zesílit kapacity v regionech.
Jakým dalším záležitostem se budeme muset věnovat?
Jednou z výzev, se kterou se musíme vypořádat, je nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů (GDPR),
které začne platit 25. května 2018. Abychom mu vyhověli,
čeká nás ještě hodně práce. Budeme se muset přizpůsobit
i evropské směrnici o nízkoenergetických budovách, která
už od ledna 2019 bude nutit veřejné investory k tomu, aby
veškeré své nové objekty nechávali projektovat a stavět
s téměř nulovou spotřebou energie – od ledna 2021 to
bude platit i pro soukromé zadavatele. Kromě toho je
nutné dále rozvíjet schopnosti stavět podle principů BIM
a postupně přejít na principy stavebnictví 4.0. Jinak se samozřejmě i do letošního roku přenáší diskuze o změnách
legislativy pro přípravu a povolování staveb.
Co byste vzkázal svým spolupracovníkům?
V Metrostavu pracuje spousta dobrých, kvalitních, špičkových lidi a právě v nich je ukrytý potenciál a budoucnost
firmy. Do nového roku bych jim i jejich rodinám chtěl popřát zdraví a spokojenost i potřebnou dávku štěstí.
15.01.18 11:29