strana 2

Zastavení v cizině

Před Vánocemi si i kolegové v zahraničí připomínali,

co přinesl uplynulý rok, a těšili se na ten nadcházející.

V Polsku se kolegové z divize 4 ze stavby silnice S7

setkali na večírku (foto č. 1) už začátkem prosince. Bavili

se při společenských soutěžích i tanci a na srdci je hřál

společný dobrý skutek – Szlachetna paczka. Při této akci

si na internetu mezi řadou rodin, které potřebují pomoc,

už poněkolikáté jednu vybrali a zorganizovali pro ni peněžní sbírku. Letos mezi sebou vybrali 3000 zlotých, které

Metrostav ještě o tisíc navýšil. Za částku, jež odpovídá

asi 25 000 českých korun, pak rodině nakoupili věci, které

potřebovala, a doplnili je i dalšími věcnými dary (foto č. 2).

Na Islandu dosáhli 18. prosince raziči z divize 5 metu

822 m (foto č. 3). Projektový tým potom u zazimované

stavby tunelu Dýrafjörður (foto č. 4) zůstal sám. Společnost mu dělali jen dva pracovníci obsluhy elektrárny,

polární lišky a tuleni. Jediná cesta od portálu do civilizace

totiž vede přes 500 m vysoký hřbet fjordu a je v zimě zavřená. Otevřít ji může pouze povolení správce komunikací,

který musí vyhodnotit případná rizika – lavinové nebezpečí či rychlost větru, jež na ostrově běžně přesahuje

140 km/h. „Proto jsme vlastně nejvíc řešili, zda se vůbec

dostaneme na Vánoce domů,“ zavzpomínala přípravářka

Ing. Tereza Wienerová. Kolegové nakonec povolení získali

a 19. prosince vyrazili v koloně vedené dvěma prohrnovači

přes hřebeny fjordů k hlavní silnici do Reykjavíku. Po osmi hodinách cesty v pořádku dorazili na letiště v Keflavíku

a odletěli za svými rodinami. Islandský vánoční stromek

(foto č. 5) se stal minulostí. Ať žije nový rok 2018!

–red–, foto archiv staveb

1

PTÁME SE

Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu

BeMo Tunnelling – Innovation is our business

Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter, jednatel firmy BeMo,

která už pátý rok patří do Skupiny Metrostav, se krátce

ohlédl za rokem 2017 a nastínil výhled do budoucnosti.

Za rok 2017 očekáváme obrat asi 160 milionů eur při

zisku přibližně 1,8 milionu eur, což je v souladu s plánem

i trendem roku předcházejícího. Počet zaměstnanců firmy

je stále stabilní a pohybuje se kolem 500 osob. Středně

a dlouhodobě chceme toto číslo udržet či lehce navýšit.

Vloni jsme úspěšně provedli dokončovací práce

na svém největším projektu v Karlsruhe (foto) a dobudovali Tunnelkette Klaus a Arlbergský tunel v Rakousku.

Zdárně jsme pokračovali v projektu Stuttgart 21, rozšířili

firemní know-how v severní Americe a získali nové zakázky ve Velké Británii. Dále jsme intenzivně rozvíjeli činnost

divizí Speciální zakládání i Inženýrské a průmyslové stavby – ta jako „vánoční dárek“ vyhrála výstavbu logistické

haly v Hamburku. Na německých projektech pokračovala

naše spolupráce se společnostmi Subterra, Metrostav

a Zakládání staveb.

Očekávání do budoucnosti

Abychom splnili cíl pro rok 2018, budeme muset získat další zakázky. Vzhledem k očekávaným výběrovým

řízením k tomu budeme mít mnoho příležitostí, které

se budou týkat třeba vídeňského metra, druhé trati

S-Bahn v Mnichově, letištního tunelu ve Stuttgartu, tune-

2

3

4

5

Metrostav_01_2018.indd 2

lů na A44, přestavby nádraží v Bernu či dalších projektů

včetně prací na definitivním úložišti jaderného odpadu.

Na druhé straně bude nutné i nadále zvyšovat hospodárnost organizace. K tomu patří intenzivnější využití

synergií jak interně, tak i se Skupinou Metrostav, dále

zvýšení ekonomického efektu při automatizování vnitropodnikových procesů.

V duchu našeho nového hesla – Innovation is our business – musíme strukturálně navázat na intenzivní interní

výměnu znalostí a zapracovat na vývoji inovací ve stavebním procesu, abychom získali předstih před konkurencí.

V souladu se strategií zůstává stěžejním bodem pro

budoucnost i personální rozvoj. Vedení společnosti BeMo

se jasně přihlásilo k tomu, že zaměstnanci mají a budou

mít ve firmě nejvyšší prioritu, a k 1. lednu 2018 vytvořilo

v personálním oddělení nové místo, jež bude aktivně napomáhat prosazování těchto potřeb a cílů.

Společným úsilím v oblasti bezpečnosti práce jsme

dosáhli, že každý zaměstnanec firmy BeMo i jejích subdodavatelů může odejít ze svého pracoviště bez úrazu či

nehody. Potvrzují to i čísla – v roce 2017 se našim pracovníkům přihodilo pouze 28 úrazů, což je hluboko pod

průměrem v oboru, jenž se pohybuje kolem šedesáti.

Na závěr přeji všem spolupracovníkům ve Skupině

Metrostav úspěšné vykročení do nového roku!

Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter

Perlička z TBG Metrostav – bílé betonové stoly

Stovky tisíc kubíků všech možných běžných betonových

směsí, které vloni opustily betonárny TBG Metrostav,

doplnily i značkové výrobky – ultravysokopevnostní

Topcrete, Permacrete pro vodonepropustné konstrukce, lehce zhutnitelný či samozhutnitelný Easycrete,

Floorcrete pro lité průmyslové podlahy, Steelcrete

s rozptýlenými ocelovými vlákny i barevný Colorcrete.

V zahradě ZŠ Kbely se díky TBG Metrostavu objevily

tři krásné designové stoly ve tvaru skulptur z bílého betonu. Podle návrhu autorů z architektonického studia SAD

se na jejich tvorbě kromě TBG Metrostavu podíleli rodiče,

děti, pedagogové, přátelé školy a společnosti, které dodaly bednění, rychle tuhnoucí směs pro výrobu základů či

brusnou techniku na opracování finálního povrchu stolů.

Bílý beton patří mezi speciální barevné betony značky

Colorcrete a vyrábí se v jediné betonárně – v Praze-Radlicích, která patří firmě TBG Metrostav. Beton obsahuje

bílý cement, který se v České republice nevyrábí a musí

se dovážet ze zahraničí – v tomto případě ze Slovenska.

Jedná se o portlandský cement s velmi nízkým obsahem

oxidů železa a manganu, které jsou důvodem šedé barvy

běžných cementů. Oproti nim má vyšší měrný povrch,

rychlejší počátek tuhnutí i náběhy pevností a vyšší vývin

hydratačního tepla.

Nezničitelné bílé stoly pro zahradu základní školy

Pro stoly ve Kbelích byl vyvinut bílý beton v samozhutnitelné konzistenci s maximální velikostí kameniva 8 mm.

Obsahoval vyšší množstvím cementu a plastifikačních

přísad, než je běžné, takže vedle jasné bílé barvy měl i lehce zpracovatelnou konzistenci a při výrobě stolů tak došlo

k dokonalému probetonování a vytvoření velmi hladkého

povrchu bez použití ponorných vibrátorů.

Pro výrobu stolů sloužila jedna speciální forma, v níž

se stoly z celkem tří kubíků bílého betonu vyráběly po-

stupně. Autodomíchávač ale beton dopravil jen k vratům

zahrady (foto č. 1). Dál nemohl, aby neponičil její cesty.

Směs proto k formě putovala ve vaničkách na maltu, odkud ji dobrovolníci odebírali pomocí kýblů. Během plnění

formy beton hutnily vpichy, po naplnění byl vyhlazen

a ponechán několik dní ve formě k vyzrání. Po odformování (foto č. 2) zbrousily hrany stolu diamantové kotouče

a povrch byl zaleštěn. Stoly jsou už navždy jasně bílé,

hladké, trvanlivé, bezúdržbové a skvěle slouží. Maličkosti

prostě dělají dokonalost, ale dokonalost není maličkost.

Zdroj TBG Metrostav

1

2

Nastal čas na otázku, jaký byl uplynulý rok?

Rok 2017 byl pro Metrostav složitý, protože se nenaplnila

očekávání růstu stavebnictví a domácího trhu. Na rozdíl

od ostatních oborů ten náš stále ztrácí a nerozvíjí se tak,

jak by bylo potřeba. Vloni sice české stavebnictví vzrostlo

asi o 3,1 %, ale tím se nevyrovnal jeho sedmiprocentní

propad z roku 2016. V tomto těžkém prostředí jsme sice

nedosáhli plánovaných parametrů, na druhé straně jsme

ale na tuzemském trhu v porovnání s vnějším prostředím

a s konkurencí nedopadli špatně.

Co se podle vás Metrostavu vloni nejvíc podařilo?

Stejně jako v předchozích letech jsme uspěli v zahraničí.

Na Islandu jsme třeba dokončili Norðfjörður, nejdelší

silniční tunel v zemi. Celkově jsme tam vyrazili už téměř 19 km tunelů a před námi je ještě asi 4,5km ražba

u projektu Dýrafjörður. Dařilo se nám i v jiných státech.

Na zahraničních stavbách už dosahujeme více než 30 %

výkonů a je potřeba poděkovat všem, kdo v cizině pracují

a ve ztížených podmínkách hájí barvy Metrostavu. Na

českém trhu se nám zase vloni povedlo předat více než

800 bytových jednotek – za posledních pět let skoro 4700

– i když je tento segment stavebnictví extrémně složitý.

Zástupci Metrostavu v profesních organizacích se

i vloni věnovali české legislativě. S jakým výsledkem?

Ne všechny podněty se podařilo prosadit, legislativa se

ale oproti předcházejícím obdobím vylepšila. Nedá se

však říci, že by právě ona byla jedinou příčinou neutěšeného stavu stavebnictví – v roce 2008 byly zákony horší

nebo stejné, a přesto byly tehdy zadány veřejné zakázky

za více než 210 miliard korun, zatímco v roce 2016 jen za

90 miliard a rok 2017 nebude řádově lepší. Takže je vidět,

že příčinou nedostatku staveb není pouze legislativa.

S čím se Metrostav musí při práci vyrovnat?

Jeden z klíčových problémů, který české stavebnictví

v posledních letech trápí, je vypořádávání změn v průběhu výstavby u veřejných zadavatelů. Doufejme, že změny

v legislativě a atmosféře na trhu tuto situaci zjednoduší.

Dalším problémem je to, že v oboru chybějí „ruce“, protože trh s pracovní silou je vyčerpaný až zdevastovaný. Stále

nás dusí i nízké až dumpingové ceny, jež jsou způsobeny

nedostatkem určitých typů projektů. U některých zadavatelů nebo segmentů trhu by se dalo hovořit až o zneužívání

dominantního postavení, protože ve snaze získat práci pro

vlastní lidi a kapacity jsou firmy přímo nuceny tento typ

cen nabízet. Skoro u 100 % tenderů totiž zadavatel vybírá

vítěze pouze podle nejnižší nabídnuté ceny.

Na co se v roce 2018 musíme zaměřit?

K nejdůležitějším úkolům patří pokračování v důrazném

sledování ekonomiky a řízení staveb, abychom se vyvarovali odchylek od plánů při jejich realizaci. Chceme

také dál investovat do vlastních lidí a vnitropodnikových

nosných technologií, posilovat je a hledat příležitosti v jiných oborech stavebnictví, kde jsme dosud nepůsobili.

Potřebujeme rozšiřovat portfolio našich dovedností a také

zesílit kapacity v regionech.

Jakým dalším záležitostem se budeme muset věnovat?

Jednou z výzev, se kterou se musíme vypořádat, je nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů (GDPR),

které začne platit 25. května 2018. Abychom mu vyhověli,

čeká nás ještě hodně práce. Budeme se muset přizpůsobit

i evropské směrnici o nízkoenergetických budovách, která

už od ledna 2019 bude nutit veřejné investory k tomu, aby

veškeré své nové objekty nechávali projektovat a stavět

s téměř nulovou spotřebou energie – od ledna 2021 to

bude platit i pro soukromé zadavatele. Kromě toho je

nutné dále rozvíjet schopnosti stavět podle principů BIM

a postupně přejít na principy stavebnictví 4.0. Jinak se samozřejmě i do letošního roku přenáší diskuze o změnách

legislativy pro přípravu a povolování staveb.

Co byste vzkázal svým spolupracovníkům?

V Metrostavu pracuje spousta dobrých, kvalitních, špičkových lidi a právě v nich je ukrytý potenciál a budoucnost

firmy. Do nového roku bych jim i jejich rodinám chtěl popřát zdraví a spokojenost i potřebnou dávku štěstí.

15.01.18 11:29