Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 2
Perlička zTBG Metrostav – bílé betonové stoly
Stovky tisíc kuků všech možných běžch betonových
směsí, které vloni opustily betorny TBG Metrostav,
doplnily i značkové výrobky – ultravysokopevnost
Topcrete, Permacrete pro vodonepropustné konstruk-
ce, lehce zhutnitelný či samozhutnitelný Easycrete,
Floorcrete pro lité průmyslové podlahy, Steelcrete
srozptýlenými ocelovými vlákny i barevný Colorcrete.
V zahradě ZŠ Kbely se díky TBG Metrostavu objevily
i ksné designové stoly ve tvaru skulptur zbílého be-
tonu. Podle návrhu autorů z architektonického studiaSAD
se na jejich tvorbě kromě TBG Metrostavu poleli rodiče,
ti, pedagogové, přátelé školy a společnosti, které doda-
ly bední, rychle tuhnoucí směs pro výrobu základů či
brusnou techniku na opracování finálního povrchu stolů.
lý beton paí mezi speciální barevné betony znky
Colorcrete a vyrábí se v jediné betonárně – v Praze-Rad-
licích, která paí firmě TBG Metrostav. Beton obsahuje
lý cement, který se vČeské republice nevyrábí a musí
se dovážet ze zahraní – v tomto případě ze Slovenska.
Jedná se oportlandský cement s velmi nízkým obsahem
oxidů železa a manganu, které jsou důvodem šedé barvy
žných cementů. Oproti nim má vší měrný povrch,
rychleí počátek tuhnutí i náhy pevností a vší vývin
hydratačního tepla.
Neznitelné bílé stoly pro zahradu základní školy
Pro stoly veKbelích byl vyvinut bílý beton v samozhutni-
telné konzistenci s maximální velikostí kameniva 8mm.
Obsahoval vyšší mnstvím cementu a plastifikačních
ísad, než je běžné, takže vedle jasné bílé barvy měl ileh-
ce zpracovatelnou konzistenci a při výrobě stolů tak dlo
kdokonalému probetonování a vytvoření velmi hladkého
povrchu bez poití ponorných vibrátorů.
Pro výrobu stolů sloužila jedna speciální forma, v níž
se stoly z celkem tří kubíků bího betonu vyrály po-
stupně. Autodomíchávač ale beton dopravil jen k vratům
zahrady (foto č. 1). Dál nemohl, aby neponil její cesty.
Směs proto k formě putovala ve vanch na maltu, od-
kud ji dobrovolníci odebírali pomocí kýblů. Během plnění
formy beton hutnily vpichy, po naplní byl vyhlazen
aponechán několik dní ve formě k vyzrání. Po odformo-
ní (foto č. 2) zbrousily hrany stolu diamantové kotouče
a povrch byl zalešn. Stoly jsou už navždy jasně bílé,
hladké, trvanlivé, bezúdržbové a skvěle slouží. Maličkosti
prostě dělají dokonalost, ale dokonalost není maličkost.
Zdroj TBG Metrostav
Zastavení vcizině
Před Vánocemi si ikolegové v zahraničí připomínali,
co přinesl uplynulý rok, atěšili se naten nadczející.
VPolsku se kolegové zdivize 4 zestavby silnice S7
setkali navečírku (foto č. 1) už zátkem prosince. Bavili
se při spolenských soutěžích itanci anasrdci je hřál
společný dobrý skutek – Szlachetna paczka. Při této akci
si nainternetu mezi řadou rodin, které potřebují pomoc,
už poněkolikáté jednu vybrali azorganizovali pro ni pež-
ní sbírku. Letos mezi sebou vybrali 3000 zlotých, kte
Metrostav ještě otisíc navýšil. Za částku, jež odpoví
asi 25000 českých korun, pak rodině nakoupili věci, které
poebovala, adoplnili je idalšími věcnými dary (foto č. 2).
NaIslandu dosáhli 18. prosince raziči zdivize 5 metu
822 m (foto č. 3). Projektový tým potom uzazimované
stavby tunelu Dýrafjörður (foto č. 4) zůstal sám. Spo-
lečnost mu dělali jen dva pracovníci obsluhy elektrárny,
polární lišky atuleni. Jediná cesta odportálu docivilizace
totiž vede přes 500 m vysoký hřbet fjordu aje vzimě za-
ená. Otevřít ji může pouze povolení správce komunikací,
který musí vyhodnotit případná rizika – lavinové nebez-
pečí či rychlost větru, jež na ostrově běžně přesahuje
140 km/h. „Proto jsme vlastně nejvíc řili, zda se vůbec
dostaneme naVánoce domů,“ zavzpomínala přípravářka
Ing.Tereza Wienerová. Kolegové nakonec povolení získali
a19. prosince vyrazili vkoloně vedené dma prohrnovi
es hřebeny fjordů khlavní silnici doReykjavíku. Poos-
mi hodinách cesty vpořádku dorazili naletiště vKeflavíku
aodleli zasvými rodinami. Islandský vánoční stromek
(foto č. 5) se stal minulostí. Ať žije nový rok 2018!
red–, foto archiv staveb
Ing.Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
Nastal čas na otázku, jaký byl uplynulý rok?
Rok 2017 byl pro Metrostav slitý, protože se nenaplnila
ekávání růstu stavebnictví a domáho trhu. Na rozdíl
od ostatních oborů ten náš stále ztrácí a nerozvíjí se tak,
jak by bylo potřeba. Vloni sice české stavebnictví vzrostlo
asi o 3,1 %, ale tím se nevyrovnal jeho sedmiprocentní
propad z roku 2016. V tomto těžkém prostředí jsme sice
nedosáhli plánovaných parametrů, na druhé straně jsme
ale na tuzemském trhu v porovnání s vím prosedím
a s konkurencí nedopadli špatně.
Co se podle vás Metrostavu vloni nejvíc podařilo?
Stejně jako v předchozích letech jsme uspěli v zahraničí.
Na Islandu jsme třeba dokončili Nofjörður, nejdeí
silniční tunel v zemi. Celkově jsme tam vyrazili už té-
ř 19km tunelů a před námi je ještě asi 4,5km ražba
uprojektu Dýrafjörður. Dařilo se nám i v jiných stech.
Na zahraničních stavbách už dosahujeme více než 30 %
výkonů a je poeba poděkovat všem, kdo v cizině pracují
a ve ztížených podmínch hájí barvy Metrostavu. Na
českém trhu se nám zase vloni povedlo předat více než
800 bytových jednotek – za posledních pět let skoro 4700
– i když je tento segment stavebnictví extmně složitý.
Zástupci Metrostavu v profesních organizacích se
ivloni věnovali české legislativě. S jakým výsledkem?
Ne všechny podněty se podařilo prosadit, legislativa se
ale oproti předcházejícím obdobím vylepšila. Nedá se
ak říci, že by právě ona byla jedinou příčinou neutěše-
ho stavu stavebnictví – v roce 2008 byly zákony horší
nebo stejné, a přesto byly tehdy zadány veřejné zazky
za více než 210 miliard korun, zamco v roce 2016 jen za
90 miliard a rok 2017 nebude řádově lepší. Takže je vidět,
že příčinou nedostatku staveb není pouze legislativa.
S čím se Metrostav musí při práci vyrovnat?
Jeden z kčových problémů, který české stavebnict
vposledních letech tpí, je vypádávání změn v p-
hu výstavby u vejných zadavatelů. Doufejme, že změny
v legislativě a atmosféře na trhu tuto situaci zjednoduší.
Dalším problémem je to, že v oboru chyjí „ruce“, proto-
že trh s pracovní silou je verpaný až zdevastovaný. Stále
s dusí i nízké až dumpingové ceny, jež jsou způsobeny
nedostatkem uitých typů projektů. U některých zadava-
telů nebo segmentů trhu by se dalo hovořit až o zneuží
dominantho postavení, protože ve snaze získat práci pro
vlastní lidi a kapacity jsou firmy přímo nuceny tento typ
cen nabízet. Skoro u 100 % tenderů totiž zadavatel vybírá
ze pouze podle nejnší nabídnuté ceny.
Na co se v roce 2018 musíme zaměřit?
K nejdůležijším úkolům patří pokračování v důrazném
sledoní ekonomiky a řízení staveb, abychom se vy-
varovali odchylek od plánů při jejich realizaci. Chceme
také dál investovat do vlastních lidí a vnitropodnikových
nosných technologií, posilovat je a hledat přílitosti vji-
ch oborech stavebnictví, kde jsme dosud nepůsobili.
Poebujeme rozšiřovat portfolio nich dovedností a také
zelit kapacity v regionech.
Jakým dalším záležitostem se budeme muset věnovat?
Jednou z výzev, se kterou se musíme vypádat, je na-
řízení Evropské unie o ochraně osobních údajů (GDPR),
které začne platit 25. ktna 2018. Abychom mu vyhověli,
čeká nás ještě hodně práce. Budeme se muset přizpůsobit
i evropské směrnici o nízkoenergetických budovách, která
už od ledna 2019 bude nutit vejné investory k tomu, aby
veškeré své nové objekty nechávali projektovat a stat
směř nulovou spotřebou energie – od ledna 2021 to
bude platit i pro soukromé zadavatele. Kromě toho je
nutné dále rozjet schopnosti stavět podle principů BIM
a postupně přejít na principy stavebnictví 4.0. Jinak se sa-
mozřejmě ido letošního roku přenáší diskuze o znách
legislativy pro přípravu a povolování staveb.
Co byste vzkázal svým spolupracovkům?
V Metrostavu pracuje spousta dobrých, kvalitních, špič-
kových lidi a pvě v nich je ukrytý potencl a budoucnost
firmy. Do nového roku bych jim i jejich rodinám chl po-
át zdraví a spokojenost i potřebnou dávku šstí.
strana 2
PME SE
BeMo Tunnelling – Innovation is our business
Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter, jednatel firmy BeMo,
která už pátý rok patří doSkupiny Metrostav, se krátce
ohlédl zarokem 2017 anastínil výhled dobudoucnosti.
Zarok 2017 očekáváme obrat asi 160 milionů eur při
zisku přiblně 1,8 milionu eur, což je vsouladu splánem
itrendem roku předczeho. Počet zaměstnanců firmy
je stále stabilní apohybuje se kolem 500 osob. Středně
adlouhodobě chceme toto číslo udržet či lehce navýšit.
Vloni jsme úspěšně provedli dokoovací pce
na svém nejtším projektu v Karlsruhe (foto) adobu-
dovali Tunnelkette Klaus aArlbergský tunel vRakousku.
Zdárně jsme pokračovali vprojektu Stuttgart 21, rozšířili
firemní know-how vseverní Americe azískali nové zakáz-
ky veVelké Británii. Dále jsme intenzivně rozvíjeli činnost
divizí Speclní zakní iInženýrské aprůmyslové stav-
by – ta jako „vánoční dárek“ vyhrála výstavbu logistické
haly vHamburku. Naněmeckých projektech pokračovala
naše spolupráce se spolnostmi Subterra, Metrostav
aZakládání staveb.
Očekávání do budoucnosti
Abychom splnili cíl pro rok 2018, budeme muset zís-
kat další zakázky. Vzhledem k očevam výběrovým
řízením k tomu budeme mít mnoho přílitostí, kte
se budou týkat třeba vídského metra, druhé trati
S-Bahn vMnichově, letištho tunelu veStuttgartu, tune-
lů naA44, přestavby nádraží vBernu či daích projek
etně prací nadefinitivním úložišti jaderného odpadu.
Na druhé straně bude nutné i nadále zvovat hos-
podárnost organizace. Ktomu paí intenzivnější využi
synergií jak interně, tak i se Skupinou Metrostav, dále
zvýšení ekonomického efektu při automatizování vnitro-
podnikových procesů.
Vduchu neho nového hesla – Innovation is our bu-
siness – musíme strukturálně navázat naintenzivní inter
výměnu znalostí azapracovat navývoji inovací vestaveb-
ním procesu, abychom získali předstih před konkurencí.
Vsouladu se strategií zůstává stěžejním bodem pro
budoucnost ipersolní rozvoj. Vedení spolnosti BeMo
se jasně přihlásilo ktomu, že zaměstnanci mají abudou
t vefirmě nejvší prioritu, ak1. lednu 2018 vytvořilo
vpersonálním oddělení nové místo, jež bude aktivně na-
pomáhat prosazování těchto poeb alů.
Spolm úsilím v oblasti bezpečnosti práce jsme
dohli, že každý zaměstnanec firmy BeMo ijejích sub-
dodavatelů může odejít ze svého pracoviště bez úrazu či
nehody. Potvrzují to ičísla – v roce2017 se našim pra-
covníkům přihodilo pouze 28 úra, což je hluboko pod
průměrem v oboru, jenž se pohybuje kolem šedesáti.
Na závěr přeji všem spolupracovkům ve Skupině
Metrostav úsšné vykrení donového roku!
Dipl.-Ing.Friedrich Neureiter
1
2
3
4
5
1
2
Metrostav_01_2018.indd 2 15.01.18 11:29
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (102387): (0/1) (384 ms)

Rendering Strana 2 (102386): (0/1) (423 ms)

Rendering Strana 1 (102385): (0/1) (422 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2905/vth118561-1.jpg (3x)

 i2905/vth118562-1.jpg (3x)

 i2905/bg102386.svg

 i2905/vth118563-1.jpg (3x)

 i2905/vth118565-1.jpg