strana 4
Sleva na výstavy v DOX
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Průmyslovka slaví
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Střední průmyslová škola stavební Josefa Gočára oslavila koncem loňského roku 180. výročí od založení
první české průmyslové školy.
Při této příležitosti se 25. listopadu uskutečnil slavnostní den pro její absolventy, kterého se zúčastnili nejen
bývalí studenti průmyslovky všech věkových kategorií,
ale také významní hosté třeba z ČVUT v Praze, ČKAIT či
Národního technického muzea. Společnost Metrostav,
která Den absolventů 2017 podpořila, zastupoval její
personální ředitel Mgr. Tomáš Zámečník a Mgr. Markéta
Purnochová, specialistka ÚPŘ.
Také v letošním roce mají všichni zaměstnanci firem Skupiny Metrostav možnost podívat se na některou ze zajímavých výstav v Centru současného umění DOX v Praze 7
s partnerskou 50% slevou. Soubor s osmi slevovými
vouchery pro jednu osobu, které platí do konce roku 2018,
najdete na intranetu Metrostavu i jeho Skupiny. Přehled
probíhajících i připravovaných výstav v centru DOX představují webové stránky www.dox.cz.
Přijďte fandit na hokej
Nově složený hokejový tým Metrostavu v čele s kapitánem Petrem Dvořákem se 23. až 25. ledna opět
zúčastní bojů o pohár v Skybox Cupu.
Kvalitní hokejová utkání už tradičních soutěžících,
která vyvrcholí finálovým zápasem a předáním poháru
a hodnotných cen vítězům, se budou každý den konat
mezi 17. a 23. hodinou na ledě O2 areny. Tým Metrostavu
se při nich představí v nových dresech, které útvar vztahů
k veřejnosti připravil ve spolupráci se studiem Side2.
Vstup pro fanoušky je zdarma, musí se ale předem
jmenovitě přihlásit u Petry Trajerové z divize 3.
Třistaletá historie
Letos v lednu uplynulo 300 let od začátku výuky ve Stavovské inženýrské škole, předchůdkyni ČVUT, která se
řadí k nejstarším technickým univerzitám v Evropě.
Stavovskou školu založil fortifikační odborník Christian Josef Willenberg, jenž požádal císaře Leopolda, aby
směl „šest osob stavu panského, čtyři rytířského a dva
městského vyučovati v umění inženýrském“.
Po smrti Leopolda jeho syn Josef I. vydal 18. ledna 1707 reskript, jímž uložil českým stavům inženýrskou
výuku v českých zemích finančně zajistit. Protože stavové na příkaz nereagovali, poslal Willenberg svou žádost
znovu a Josef I. českým sněmovním komisařům důrazně
nařídil, aby se žádostí začali zabývat. Dekretem českých
stavů z 9. listopadu 1717 pak byla zřízena inženýrská
profesura a Willenberg pověřen jejím vedením. Dostal
i 300 zlatých na nákup knih a učebních pomůcek, což se
pokládá za vznik dnešní Národní technické knihovny.
1
Metro jezdí už 155 let
Londýnské metro – nejstarší podzemní dráha na světě – má důvod k oslavě. První vlaky zde totiž projely
10. ledna 1863, tedy přesně před 155 lety.
První den provozu zhruba 7km linky mezi stanicemi
Paddington a Farringdon přepravila Metropolitan Railway
na 40 000 pasažérů. V roce 1880 to už bylo téměř třikrát
víc. O čtyři roky později byla dokončena první trasa Circle
Line a brzy ji začaly následovat další. Za jejich úzká, zakřivená nástupiště a tunely nad sebou místo vedle sebe může
to, že kopírovaly křivolaké ulice. Pokud totiž stavitelé
chtěli tunelovat pod domy, museli nemovitosti vykupovat
či platit odškodné. Za tunely pod ulicemi se neplatilo.
Tehdejší vlaky poháněla pára, což pod zemí vyžadovalo účinný systém ventilace. Pokrok v elektrické trakci
dovolil umístit dráhu do podzemí hlouběji, než byly vedeny původní podpovrchové (cut-and-cover) trasy. První
hlubší trasa – City & South London Railway, nyní část
trasy Northern Line – byla zprovozněna roku 1890.
Na počátku 20. století provozovalo různé trasy metra
v Londýně šest nezávislých společností, což působilo
potíže cestujícím – v mnoha místech museli vystupovat
na povrch, aby přešli mezi zastávkami různých firem.
Rovněž náklady na provozování tohoto systému byly
značné, proto se investoři začali sdružovat.
London Underground se nejčastěji říká Tube
V centrálním Londýně leží nejhlouběji stanice Bank,
kam musíte sestoupat až o 41,4 m. Nejhlubší vůbec je
58,5 m pod zemí stanice Hampstead na okraji města.
Nejdelší přímá trasa bez přestupu měří téměř 55 kilometrů a vede z West Raislip do Eppingu.
Nejvíc nástupišť má stanice Baker Street – rovných 10.
Stanice Aldgate je vybudována na místě bývalého morového hřbitova, kde bylo pochováno nejméně 1000 lidí.
Ve stanici King’s Cross St. Pancras vypukl 18. listopadu 1987 veliký požár, při kterém zemřelo 31 osob. V důsledku toho došlo v metru ke zpřísnění bezpečnostních
opatření a k výměně starých dřevěných eskalátorů.
Od ledna 2003 je londýnské metro provozováno ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Dnes Tube zahrnuje 292 stanic a víc než 408 km tratí,
z nichž jen 45 % je podzemních. Nejvytíženější byla při
OH 2012, kdy jí denně cestovalo až 4,5 milionu lidí.
Z dr oj Wik ipedia, t fl.gov.uk
Na úvodní fotografii na Facebooku Metrostavu je dnes
vjezdový portál Ejpovického tunelu, který vyfotil Václav
Anděl z divize 5. Více na www.facebook.com/Metrostav
2
3
4
5
6
7
8
9
Do nového roku v novém bytě s krásně upraveným okolím
Divize 1 dokončila vloni více než 600 bytových jednotek. Patřily mezi ně i ty, které ve dvou etapách projektu
VIVUS vybudoval tým Ing. Václava Petráška v Uhříněvsi (foto č. 1–5). Prvních 179 bytů investor převzal v květnu,
248 dalších předali kolegové letos 3. ledna. „Stavěli jsme v areálu bývalé cihelny, a tak jsme hned na začátku
museli likvidovat podzemní tunely a základy původních staveb. Kvůli napojení nových domů na kanalizaci jsme
provedli protlaky pod železničním koridorem Praha–Benešov a vybudovali přečerpávací stanici o objemu 1000 m³,
jejíž základová spára byla 17 m pod terénem. Vše další už byl typický developerský projekt, se kterým nám pomohli
betonáři divize 6 a silničáři divize 4,“ říká vedoucí projektu. Také bytové domy na Rajském vrchu rostly postupně.
Vloni zde tým Ivana Šmejkala dokončil ve II. etapě výstavby dva domy s 56 byty. Kolegům se je podařilo předat
s téměř dvouměsíčním předstihem už v červenci. Podle vedoucího projektu tento developerský počin skrýval
nejednu záludnost: „V návaznosti na dělicí stěny lodžií architekt navrhl prolamované 3D zábradlí. Už jen pochopení
jeho tvaru z výkresů bylo obtížné a výroba s nespočtem přesných úhlů při zachování možnosti dilatace byla velmi
náročná. Konstrukce, jejíž křivky běžely přes všechna podlaží (foto č. 6 a 7), vyžadovala i mimořádné provedení
boků a čel fasády – bez jakýkoliv odchylek od svislosti na celou výšku budovy. Šikmé parapety zase měly vliv
na výrobu oken – každé bylo originál.“ Že se stavba (foto č. 8 a 9) povedla divizi 1 i betonářům divize 6, mohli už
o Vánocích posoudit noví obyvatelé. Tým Ivana Šmejkala se už přesunul do Uhříněvsi na III. etapu projektu VIVUS.
Od vojenských objektů k civilním stavbám
Výuka začala 7. ledna 1718. Kromě fortifikačního umění
se vyučovaly i obory jako zeměměřičství, kreslení map,
odvodňovací práce či konstrukce mechanismů na zvedání
těžkých břemen. Willenbergův nástupce František Schor
zavedl do výuky optiku, perspektivu, kreslení a geografii.
Za působení třetího profesora Antonína Linharta Hergeta
se inženýrská stavovská profesura v roce 1787 změnila
na řádnou profesuru filozofické fakulty pražské univerzity.
Inženýrská výuka byla zaměřena prakticky, a i když
měla původně sloužit armádě, uspokojila i civilní potřeby.
Ve druhé polovině 18. století potom přerostla ve školu
převážně civilně inženýrskou, především stavební.
V roce 1803 ji profesor František Josef Gerstner přeměnil dle pařížského vzoru na tříletý Polytechnický ústav
Království českého v Praze. Ten o dva roky později přestal
být součástí univerzity a získal statut samostatné školy.
Další reformou prošla polytechnika v roce 1863, kdy dobudovala základní technické disciplíny (mechaniku, vyšší
matematiku, chemii, fyziku, zemědělství, vodní a pozemní
stavitelství, deskriptivní geometrii), a do jejího čela se místo doživotně jmenovaného ředitele postavil volený rektor.
České vysoké učení technické v Praze
Dnešní název nese škola od roku 1920, kdy se z jednotlivých oborů staly samostatné školy v čele s děkany. ČVUT
tehdy tvořil svazek sedmi vysokých škol technických: stavebního inženýrství, kulturního inženýrství, architektury
a pozemního inženýrství, strojního a elektrotechnického
inženýrství, chemicko-technologického inženýrství, zemědělského a lesního inženýrství a speciálních nauk.
Při některých z nich byly založeny i výzkumné ústavy,
například v roce 1921 vznikl Výzkumný a zkušební ústav
hmot a konstrukcí stavebních (dnešní Kloknerův ústav).
Dnes ČVUT navštěvuje přes 21 tisíc studentů a patří k nejlepším českým vysokým školám. V hodnocení
QS World University Rankings, které zahrnuje více než
4400 světových univerzit, je třeba ČVUT nejlépe umístěno
v oblasti stavebního inženýrství (na 51. až 100. místě).
Metrostav s ČVUT úzce spolupracuje a postavil pro něj
i moderní budovu pro Fakultu architektury (foto).
Zdroj ČVUT v Praze, foto archiv MTS
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 1/2018 vyšlo 17. 1. 2018 (2/2018 vyjde 2. 2. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_01_2018.indd 4
15.01.18 11:29