Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 4
Donového roku vnovém bytě skrásně upraveným okolím
Divize 1 dokončila vloni více než 600 bytových jednotek. Patřily mezi ně ity, které vedvou etapách projektu
VIVUS vybudoval tým Ing.Václava Petráška vUhříněvsi (foto č. 15). Prvních 179 bytů investor převzal vkvětnu,
248daích předali kolegové letos 3. ledna. „Stavěli jsme vareálu bývalé cihelny, atak jsme hned nazačátku
museli likvidovat podzemní tunely azáklady původních staveb. Kli napojení nových domů nakanalizaci jsme
provedli protlaky pod železničm koridorem PrahaBenešov avybudovali přervací stanici oobjemu 1000 m³,
jejíž základová sra byla 17 m pod tenem. Vše další už byl typický developerský projekt, se kterým nám pomohli
betoři divize 6 asilničáři divize 4,“ říká vedoucí projektu. Také bytové domy naRajsm vrchu rostly postupně.
Vloni zde tým Ivana Šmejkala dokončil veII. etapě výstavby dva domy s56 byty. Kolegům se je podařiloedat
sř dvoučm předstihem už v červenci. Podle vedouho projektu tento developerský počin skrýval
nejednu záludnost: „Vnávaznosti nalicí sny lodžií architekt navrhl prolamované 3D zábradlí. Už jen pochopení
jeho tvaru zvýkresů bylo obžné avýroba snesptem přesch úhlů při zachoní možnosti dilatace byla velmi
ročná. Konstrukce, jejíž křivky běžely přes všechna podlí (foto č. 6 a7), vyžadovala imimádné provede
boků ačel fady – bez jakýkoliv odchylek odsvislosti nacelou výšku budovy. Šikmé parapety zase měly vliv
navýrobu oken – každé bylo originál.“ Že se stavba (foto č. 8 a9) povedla divizi 1 i betořům divize 6, mohli už
oVánocích posoudit noví obyvatelé. Tým Ivana Šmejkala se už přesunul doUhřívsi naIII. etapu projektu VIVUS.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Sleva na výstavy v DOX
Také vletošním roce mají všichni zaměstnanci firem Sku-
piny Metrostav možnost podívat se na některou ze zajíma-
vých výstav v Centru současného umění DOX vPraze7
s partnerskou 50% slevou. Soubor s osmi slevovými
vouchery pro jednu osobu, které platí do konce roku 2018,
najdete na intranetu Metrostavu i jeho Skupiny. Přehled
probíhacích i připravovaných výstav vcentru DOX před-
stavují webové stránky www.dox.cz.
ite fandit na hokej
Nově složený hokejový tým Metrostavu v čele s ka-
pinem Petrem Dvákem se 23. až 25. ledna opět
častní bojů opohár vSkybox Cupu.
Kvalitní hokejová utkání už tradičních soutěžících,
která vyvrcholí finálovým zápasem a edáním poháru
a hodnotných cen vím, se budou každý den konat
mezi 17. a23. hodinou naledě O
2
areny. Tým Metrostavu
se při nich představí v nových dresech, které útvar vztahů
k veřejnosti připravil ve spolupráci se studiem Side2.
Vstup pro fanoušky je zdarma, musí se ale předem
jmenovitě přihlásit uPetry Trajerové zdivize 3.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 1/2018 vyšlo 17. 1. 2018 (2/2018 vyjde 2. 2. 2018) / Složení redakční rady Ing.J.Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing.J.Kavan, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing.L. Svobodová, Ing.J.Šob
aIng.M. Zrcko / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha7-Troja,
tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Průmyslovka slaví
Sední pmyslová škola stavební Josefa Gočára osla-
vila koncem loňského roku 180. výrí od založení
první české průmyslové školy.
i této příležitosti se 25. listopadu uskutnil slav-
nostní den pro její absolventy, kterého se zúčastnili nejen
bývalí studenti průmyslovky všech věkových kategorií,
ale také významní hosté třeba zČVUT vPraze, ČKAIT či
Národního technického muzea. Společnost Metrostav,
která Den absolventů 2017 podpořila, zastupoval její
personální ředitel Mgr.Tomáš Zámečník aMgr.Markéta
Purnochová, specialistka ÚPŘ.
Třistaletá historie
Letos vlednu uplynulo 300 let odzačátku výuky veSta-
vovské inžerské škole, předchůdkyni ČVUT, která se
řadí knejstarším technickým univerzitám vEvropě.
Stavovskou školu založil fortifikační odborník Chris-
tian Josef Willenberg, jenž požádal císaře Leopolda, aby
směl „šest osob stavu panského, čtyři rytířského adva
městského vyučovati vumění inženýrském“.
Po smrti Leopolda jeho syn Josef I. vydal 18. led-
na1707 reskript, jímž uložil českým stavům inženýrskou
výuku včeských zemích finančně zajistit. Protože stavo-
vé naíkaz nereagovali, poslal Willenberg svou žádost
znovu aJosef I. českým sněmovm komisařům důrazně
nařídil, aby se žádostí zali zavat. Dekretem českých
stavů z 9. listopadu 1717 pak byla zřízena ienýrská
profesura a Willenberg pověřen jejím vedením. Dostal
i300 zlatých nakup knih aebních pomůcek, což se
pokládá zavznik dnešní Národní technické knihovny.
Od vojenských objektů k civilním stavm
Výuka zala 7. ledna 1718. Kromě fortifikho umění
se vyučovaly iobory jako zeměřičství, kreslení map,
odvodňovací práce či konstrukce mechanismů nazvedání
žkých břemen. Willenbergův nástupce Frantek Schor
zavedl dovýuky optiku, perspektivu, kreslení ageografii.
Zapůsobení třetího profesora Antonína Linharta Hergeta
se ienýrská stavovská profesura vroce 1787 změnila
nařádnou profesuru filozofické fakulty pražské univerzity.
Ienýrská výuka byla zařena prakticky, ai když
la původně sloit armádě, uspokojila icivilní poeby.
Ve druhé polovině 18. století potom přerostla ve školu
převážně civilně inženýrskou, především stavební.
Vroce 1803 ji profesor Frantek Josef Gerstner pře-
nil dle pařížského vzoru naíletý Polytechnický ústav
Království českého vPraze. Ten odva roky později přestal
t součástí univerzity azískal statut samostatné školy.
Další reformou prla polytechnika vroce 1863, kdy do-
budovala základní technické disciplíny (mechaniku, vší
matematiku, chemii, fyziku, zemědělství, vodní apozemní
stavitelství, deskriptivní geometrii), ado jejího čela se mís-
to doživotně jmenovaného ředitele postavil volený rektor.
České vysoké učení technické v Praze
Dnešní název nese škola odroku 1920, kdy se zjednotli-
vých oborů staly samostatné školy včele sděkany. ČVUT
tehdy tvořil svazek sedmi vysokých škol technických: sta-
vebního inženýrství, kulturního inženýrství, architektury
apozemho inžerství, strojho aelektrotechnického
inženýrství, chemicko-technologického inženýrství, ze-
lského a lesho inžerství a speciálních nauk.
i některých z nich byly založeny i výzkumné ústavy,
naíklad vroce 1921 vznikl Výzkumný azkební ústav
hmot akonstrukcí stavebních (dnní Kloknev ústav).
Dnes ČVUT navštěvuje přes 21 tisíc studentů apa-
í k nejleím českým vysokým škom. V hodnoce
QS World University Rankings, které zahrnuje více n
4400světových univerzit, je třeba ČVUT nejlépe umísno
voblasti stavebho inžerství (na 51. až 100. místě).
Metrostav sČVUT úzce spolupracuje apostavil pro něj
imoderní budovu pro Fakultu architektury (foto).
Zdroj ČVUT vPraze, foto archiv MTS
Metro jezdí už 155 let
Londýnské metro – nejstarší podzemní dráha nas-
tě – má důvod koslavě. První vlaky zde totiž projely
10.ledna 1863, tedy přesně před 155 lety.
První den provozu zhruba 7km linky mezi stanicemi
Paddington aFarring don přepravila Metropolitan Rail way
na40000 pasažérů. Vroce 1880 to už bylo téměř třikrát
c. Očti roky později byla dokončena první trasa Circle
Line abrzy ji zaly následovat daí. Zajejich úzká, zakři-
vená nástuptě atunely nad sebou místo vedle sebe může
to, že kopírovaly křivolaké ulice. Pokud totiž stavite
chli tunelovat pod domy, museli nemovitosti vykupovat
či platit odškodné. Zatunely pod ulicemi se neplatilo.
Tehdejší vlaky poháněla pára, což pod zemí vyžado-
valo účinný systém ventilace. Pokrok velektrické trakci
dovolil umístit dráhu dopodzemí hlouběji, než byly ve-
deny původní podpovrchové (cut-and-cover) trasy. První
hlubší trasa – City & South London Railway, nyní část
trasy Northern Line – byla zprovozněna roku 1890.
Napočátku 20. století provozovalo různé trasy metra
v Londýně šest nezávisch společností, což působilo
pože cestujícím – vmnoha místech museli vystupovat
na povrch, aby přešli mezi zasvkami různých firem.
Rovž náklady na provozování tohoto sysmu byly
značné, proto se investoři začali sdružovat.
London Underground se nejčastěji říká Tube
V centrálním Londýně leží nejhlouběji stanice Bank,
kam musíte sestoupat až o41,4 m. Nejhlubší vůbec je
58,5 m pod zemí stanice Hampstead naokraji města.
Nejdelší přímá trasa bez přestupu měří téměř 55 kilo-
metrů avede zWest Raislip doEppingu.
Nejvíc nástupť má stanice Baker Street – rovných 10.
Stanice Aldgate je vybudována nastě bývalého moro-
ho hřbitova, kde bylo pochováno nejméně 1000lidí.
Vestanici King’s Cross St. Pancras vypukl 18. listopa-
du1987 veliký požár, při kterém zemřelo 31 osob. Vdů-
sledku toho došlo vmetru kezísnění bezpečnostních
opatření akvýně starých dřevěných eskatorů.
Odledna 2003 je lonnské metro provozono vespo-
lupráci veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Dnes Tube zahrnuje 292 stanic avíc než 408km tratí,
z nichž jen 45 % je podzemních. Nejvyžejší byla při
OH2012, kdy jí denně cestovalo až 4,5 milionu lidí.
Zdroj Wikipedia, tfl.gov.uk
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
4
6
8
1
3
5
7
9
Na úvodní fotografii na Facebooku Metrostavu je dnes
vjezdový portál Ejpovického tunelu, který vyfotil Václav
Anděl z divize 5. Více na www.facebook.com/Metrostav
Metrostav_01_2018.indd 4 15.01.18 11:29

 

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2018, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (659 ms)

Rendering Strana 4 (102389): (0/1) (680 ms)

Rendering Strana 3 (102387): (0/1) (680 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2905/vth118563-1.jpg (3x)

 i2905/vth118565-1.jpg (3x)

 i2905/bg102389.svg

 i2905/vth118561-1.jpg

 i2905/vth118562-1.jpg