strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Čtyřlístek vodohospodářských staveb divize 6

Vodohospodářská díla patří k častým zakázkám týmu Ing. Petra Brože z divize 6. Má s nimi proto bohaté zkušenosti. Vloni v listopadu zahájil hned tři projekty spojené s vodou, s opravou koryta Harcovského potoka v Liberci

začal o pár měsíců dřív. Každá ze staveb má svá specifika a zajímavosti.

Intenzifikace úpravny vody Herlíkovice

Místo: Vrchlabí, část Herlíkovice

Termín realizace: 11/2017 – 9/2018

Vertikální sdružení s technologickým dodavatelem

(66 %), Metrostav je lídr (34 %)

Stavbaři zrekonstruují původní provoz a technologové

vymění zařízení úpravny vody za pokročilejší. Předmětem

zakázky je i rekonstrukce a zateplení objektu a výstavba

nových podzemních akumulačních nádrží.

„Aktuálně probíhají betonářské práce na jednom ze tří

pískových filtrů,“ říká Ing. Brož. Za zmínku stojí, že přímo

nad stavební jámou akumulačních nádrží vede vysoké

napětí 35 kV a zařízení staveniště se nachází vedle parkoviště herlíkovické sjezdovky. Stavbu komplikuje i skutečnost, že během zimní lyžařské sezony je problém sehnat

v Herlíkovicích a okolí ubytování za rozumnou cenu.

1

Opravené barokní hradby střeží moderní park

Výstavba tunelového komplexu Blanka (TKB), jenž byl

zprovozněn v září 2015, pomohla nejen dopravě, ale

i vzhledu Prahy. Jedním z příkladů, který to dokazuje,

jsou opravené barokní hradby pod Pražským hradem

(foto č. 1) a nový park – výsledek práce divize 8.

„Park společně se dvěma historickými bastiony a kurtinou z poloviny 17. století dnes tvoří ucelenou část města,

kde se dá příjemně odpočinout třeba při cestě na Pražský hrad. Předpokládám, že po otevření podzemních

garáží na Prašném mostě, které také vznikly v souvislosti s výstavbou Blanky, jím projde mnoho turistů. Díky

Ing. arch. Klementu Valouchovi, který postupně dokončovaný park navrhl, si zde budou moci připomenout i část

našich dějin,“ říká hlavní stavbyvedoucí Jiří Kordík.

V prvně otevřené části parku – za podchodem pod

třídou Milady Horákové – připomíná českou historii už

od října 2014 pomník štábního kapitána Václava Morávka, který 21. března 1942 v těchto místech padl. Koncem

2

července 2016 byl park – nazvaný Morávkův – rozšířen

o asi 10 000 m² další zatravněné plochy s chodníky, asi

80 stromy, lavičkami a fontánou. Poslední část parku

lemovaná asi 300 m dlouhým úsekem hradeb s výškou

od 1,3 m až po téměř 20 m byla dokončena v prosinci 2017

a jeho součástí je další pomníček z druhé světové války,

tentokrát připomínající smrt čtyř hrdinů během květnového povstání. V dohledné době by zde měl vyrůst ještě

monument císařovny Marie Terezie. Jeho základní kámen

(foto č. 2) byl u fontány odhalen vloni v květnu.

Řemeslníci opravovali hradby historickými postupy

„Obnova bastionů byla náročná, protože jsme při ní museli plnit požadavky památkářů, kteří každý týden aktualizovali postup činností i technologie. Kromě toho, že jsme

používali historické postupy, takže téměř vše byly ‚ruční

práce‘, jsme se museli nečekaně vypořádat s betonovou

konstrukcí, která byla nalezena u bastionu a zasahovala

do odvodňovacího zařízení,“ vzpomíná stavbyvedoucí

Drahomír Ducháč, který práce řídil na místě.

Tam, kde byly desítky let nepřístupné armádní kurty

a od roku 2008 jáma pro výstavbu tunelu Blanka a jeho ramp či zařízení staveniště, je dnes na ploše přes

15 000 m² krásný park. Pod ním se nacházejí garáže pro

350 aut, které divize 8 předá investorovi během letošního

ledna. „Ze staveb souvisejících s Blankou zbývá dokončit

protihluková opatření v Praze 8 u ulice V Holešovičkách,

na kterých budeme pracovat ještě celý tento rok. Dál už

provádíme jen drobné úpravy TKB vyplývající ze zkušebního provozu,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Petr Šrámek.

Ocel z Horních Počernic putuje až do Londýna

Téměř 7400 kusů ocelových konzol o celkové hmotnosti

přes milion kilogramů dodají během jednoho a půl roku

oceláři z divize 3 firmě Sipral. Ta je použije na vnější

plášť věží Wardian London (vizualizace str. 1), které

budou patřit k nejvyšším budovám ve Velké Británii.

„Konzoly (foto) poslouží jako nosná konstrukce pro

balkony, které firma Sipral montuje na budovy Wardian

London. Musíme je vyrábět s extrémní přesností s rozměry až plus minus jeden milimetr, aby byly v souladu

s konstrukcemi, které Sipral vyrábí. Proto musely být

ještě před zahájením zakázky vyrobeny vzorky, které

se v České republice montovaly do vzorové části patra,

a ověřovala se jejich dokonalost,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Jan Krysta a doplňuje, že spolu s konzolami míří

do Londýna už od loňského června i kotvy do betonových

desek, jejichž celková hmotnost dosáhne asi 420 000 kg.

Oceláři se museli vyrovnat i s požadavkem nanést

na konstrukce 140 mikronů žárového zinku kvůli protikorozní ochraně. Docílili toho nákupem plechů a profilů

s přesně specifikovaným chemickým složením a ponorem

svařených prvků do lázně ze zinkové taveniny s teplotou

450–470 °C. „Taková zakázka vyžaduje nejlepší techniky,

proto je součástí týmu Jaroslav Kostka, jeden z nejzkušenějších pracovníků provozu, který je v Metrostavu

u ocelářů zaměstnaný déle než 43 let,“ říká Ing. Krysta.

Obvodový plášť Wardian London

Sipral dodává na Wardian London nejen nosné ocelové

konzoly a tři metry dlouhé hliníkové konstrukce balkonů

s celoproskleným zábradlím, ale i opláštění včetně oken

přes celou výšku podlaží. V neprůhledných částech vytvoří fasádu a podhledy balkonů hliníkové obklady. Montáž konstrukcí balkonů a opláštění se obejde bez pomoci

stacionárních jeřábů a provádí se z interiéru obou věží.

Začala v listopadu roku 2017 a skončit by měla za dva

roky v prosinci. Divize 3 dodá do Londýna poslední ocelové prvky z Horních Počernic už koncem září roku 2019.

–red–, foto archiv divize 3

Wardian London je prestižní rezidenční projekt v nově

vznikající londýnské čtvrti dříve známé jako Docklands.

Tvoří jej dvě věže s 50 a 55 patry, které jsou vysoké

170 a 183 m. Obě budovy se 792 apartmány rostou

současně. Projekt pro developerskou společnost

EcoWorld-Ballymore navrhli autoři z Glenn Howells

Architects. K designu komplexu je inspirovala práce

britského badatele, botanika a vynálezce Nathaniela

Bagshawa Warda, který v 19. století navrhl první

přenosné skleníky pro transport exotických rostlin.

Metrostav_01_2018.indd 3

Rekonstrukce spodních výpustí vodního díla Jirkov

Místo: město Jirkov

Termín realizace: 11/2017 – 11/2018

Projekt má dvě části – výstavbu trvalé norné stěny na hladině nádrže pro zachycení spláví, přičemž půjde o druhou

instalaci takového zařízení v České republice. Dále budou

vyměněny uzávěry spodních výpustí v technickém objektu, kam vede hrází 200 metrů dlouhá betonová chodba.

V současné době probíhá demontáž MVE.

„Abychom mohli rekonstrukci provést, musíme nejprve demontovat, odvézt a na konci stavby zase zprovoznit

malou vodní elektrárnu, která nám v technickém objektu

překáží,“ upřesňuje Ing. Petr Brož.

Oprava koryta Harcovského potoka

Místo: Liberec

Termín realizace: 8/2017 – 6/2019

V Liberci čeká tým Ing. Brože oprava koryta Harcovského

potoka v délce přes čtyři kilometry.

„Proběhne jak v téměř vesnickém prostředí při horní

části toku, tak přímo v centru města, kde se potok vlévá

do Lužické Nisy (mapa). Část potoka je v délce několika

set metrů vedena v tunelech,“ popisuje vedoucí projektu.

Zřízení nouzového přelivu na vodním díle Fojtka

Místo: Mníšek u Liberce

Termín realizace: 11/2017 – 10/2018

Během stavby vznikne opevnění podhrází pro případ, že

by při povodni došlo k přelití koruny hráze. Opevnění bude mít přírodní charakter, protože jej pokryje zatravněný

terén. Stavbaři také musí provést hydroizolaci pod komunikací na koruně hráze, aby dešťová voda nepoškozovala

její kamennou konstrukci.

„Fojtka je velmi pěkná hráz (foto) postavená v letech

1901 až 1906 z neomítaného zdiva s kamennými bloky

o rozměrech přes jeden metr. Je zasazená do malebného

prostředí, které dokresluje i nedaleká jednokolejná železniční trať,“ uvádí vedoucí projektu Ing. Brož.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Liberec

zhlédnutí mělo na Facebooku Metrostavu

video z prorážky lavice JTT tunelu Ejpovice.

Divize 5 ji provedla v červnu roku 2016.

Metrostav se podílí na stavbě radnice Prahy 7

Úředníci Prahy 7 se chtějí nejpozději za rok stěhovat do

nové radnice, která se od loňského října buduje v ulici

U Průhonu, v plně zastavěném území Holešovic. Městská část zde zakoupila nevyužívanou devítipodlažní

administrativní budovu, která má být po rekonstrukci

důstojným a zároveň reprezentativním místem pro

radniční pracovníky i pro veřejnost. Rozsáhlé stavební

úpravy, které zásadním způsobem změní vnitřní dispozice i vnější vzhled budovy, svěřila Praha 7 ve výběrovém řízení konsorciu společností Metrostav a Geosan.

Rekonstruovaný objekt byl původně postaven jako

servisní a administrativní budova firmy Chirana, ale od

dokončení na začátku 90. let 20. století se využíval jen

částečně. Nynější stavební úpravy zahrnují jeho kompletní vnitřní přestavbu a nové opláštění, což znamená úplné

odstrojení budovy až na nosnou konstrukci. Spolupráce

s Geosanem jako lídrem zatím funguje dobře. V projektovém týmu ale převažují technici z divize 9, která odpovídá

zejména za vlastní provedení stavebních úprav.

okolní zástavbu s cílem zdůraznit historický kontext čtvrti

a její původní průmyslový charakter (vizualizace).

Městský úřad Prahy 7, který dosud sídlí v pronajatých prostorách na nábřeží Kapitána Jaroše, vyčlenil

na rekonstrukci 213 milionů korun. Ve svém novém

objektu bude mít místo pro zhruba dvě stovky úředníků

a dalších 230 návštěvníků. V prostorách radnice vznikne

multifunkční sál pro více než sto lidí a v přepážkové hale

v přízemí bude kavárna. Multifunkční síň na střeše budovy

poskytne návštěvníkům výhled na celé Holešovice.

–br–, vizualizace Atelier bod architekti

Opláštění připomene průmyslový charakter Holešovic

Stavbaři se v současnosti musí hlavně vypořádat s nepříliš optimistickými výsledky doplňujících stavebně-technických průzkumů. „Vzhledem k tomu, že se jedná

o rekonstrukci, která zásadním způsobem zasahuje do

nosných prvků objektu, tak je v tuto chvíli nejobtížnější

stanovit takový postup, který nám umožní splnit požadovaný extrémně krátký termín výstavby,“ říká vedoucí

projektu Ing. Pavel Trojan z divize 9 Metrostavu.

Půdorys ani výška budovy se sice nezmění, vnější

úpravy ale budou náročné. Ve vstupu z ulice U Průhonu

vznikne podloubí s vnějším zastřešeným schodištěm.

„Čeká nás i rozsáhlá práce s předsazenou fasádou z klinkerového zdiva se spoustou náročných detailů,“ vysvětluje Ing. Trojan. Klinkery zde investor zvolil s ohledem na

15.01.18 11:29