strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Čtyřlístek vodohospodářských staveb divize 6
Vodohospodářská díla patří k častým zakázkám týmu Ing. Petra Brože z divize 6. Má s nimi proto bohaté zkušenosti. Vloni v listopadu zahájil hned tři projekty spojené s vodou, s opravou koryta Harcovského potoka v Liberci
začal o pár měsíců dřív. Každá ze staveb má svá specifika a zajímavosti.
Intenzifikace úpravny vody Herlíkovice
Místo: Vrchlabí, část Herlíkovice
Termín realizace: 11/2017 – 9/2018
Vertikální sdružení s technologickým dodavatelem
(66 %), Metrostav je lídr (34 %)
Stavbaři zrekonstruují původní provoz a technologové
vymění zařízení úpravny vody za pokročilejší. Předmětem
zakázky je i rekonstrukce a zateplení objektu a výstavba
nových podzemních akumulačních nádrží.
„Aktuálně probíhají betonářské práce na jednom ze tří
pískových filtrů,“ říká Ing. Brož. Za zmínku stojí, že přímo
nad stavební jámou akumulačních nádrží vede vysoké
napětí 35 kV a zařízení staveniště se nachází vedle parkoviště herlíkovické sjezdovky. Stavbu komplikuje i skutečnost, že během zimní lyžařské sezony je problém sehnat
v Herlíkovicích a okolí ubytování za rozumnou cenu.
1
Opravené barokní hradby střeží moderní park
Výstavba tunelového komplexu Blanka (TKB), jenž byl
zprovozněn v září 2015, pomohla nejen dopravě, ale
i vzhledu Prahy. Jedním z příkladů, který to dokazuje,
jsou opravené barokní hradby pod Pražským hradem
(foto č. 1) a nový park – výsledek práce divize 8.
„Park společně se dvěma historickými bastiony a kurtinou z poloviny 17. století dnes tvoří ucelenou část města,
kde se dá příjemně odpočinout třeba při cestě na Pražský hrad. Předpokládám, že po otevření podzemních
garáží na Prašném mostě, které také vznikly v souvislosti s výstavbou Blanky, jím projde mnoho turistů. Díky
Ing. arch. Klementu Valouchovi, který postupně dokončovaný park navrhl, si zde budou moci připomenout i část
našich dějin,“ říká hlavní stavbyvedoucí Jiří Kordík.
V prvně otevřené části parku – za podchodem pod
třídou Milady Horákové – připomíná českou historii už
od října 2014 pomník štábního kapitána Václava Morávka, který 21. března 1942 v těchto místech padl. Koncem
2
července 2016 byl park – nazvaný Morávkův – rozšířen
o asi 10 000 m² další zatravněné plochy s chodníky, asi
80 stromy, lavičkami a fontánou. Poslední část parku
lemovaná asi 300 m dlouhým úsekem hradeb s výškou
od 1,3 m až po téměř 20 m byla dokončena v prosinci 2017
a jeho součástí je další pomníček z druhé světové války,
tentokrát připomínající smrt čtyř hrdinů během květnového povstání. V dohledné době by zde měl vyrůst ještě
monument císařovny Marie Terezie. Jeho základní kámen
(foto č. 2) byl u fontány odhalen vloni v květnu.
Řemeslníci opravovali hradby historickými postupy
„Obnova bastionů byla náročná, protože jsme při ní museli plnit požadavky památkářů, kteří každý týden aktualizovali postup činností i technologie. Kromě toho, že jsme
používali historické postupy, takže téměř vše byly ‚ruční
práce‘, jsme se museli nečekaně vypořádat s betonovou
konstrukcí, která byla nalezena u bastionu a zasahovala
do odvodňovacího zařízení,“ vzpomíná stavbyvedoucí
Drahomír Ducháč, který práce řídil na místě.
Tam, kde byly desítky let nepřístupné armádní kurty
a od roku 2008 jáma pro výstavbu tunelu Blanka a jeho ramp či zařízení staveniště, je dnes na ploše přes
15 000 m² krásný park. Pod ním se nacházejí garáže pro
350 aut, které divize 8 předá investorovi během letošního
ledna. „Ze staveb souvisejících s Blankou zbývá dokončit
protihluková opatření v Praze 8 u ulice V Holešovičkách,
na kterých budeme pracovat ještě celý tento rok. Dál už
provádíme jen drobné úpravy TKB vyplývající ze zkušebního provozu,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Petr Šrámek.
Ocel z Horních Počernic putuje až do Londýna
Téměř 7400 kusů ocelových konzol o celkové hmotnosti
přes milion kilogramů dodají během jednoho a půl roku
oceláři z divize 3 firmě Sipral. Ta je použije na vnější
plášť věží Wardian London (vizualizace str. 1), které
budou patřit k nejvyšším budovám ve Velké Británii.
„Konzoly (foto) poslouží jako nosná konstrukce pro
balkony, které firma Sipral montuje na budovy Wardian
London. Musíme je vyrábět s extrémní přesností s rozměry až plus minus jeden milimetr, aby byly v souladu
s konstrukcemi, které Sipral vyrábí. Proto musely být
ještě před zahájením zakázky vyrobeny vzorky, které
se v České republice montovaly do vzorové části patra,
a ověřovala se jejich dokonalost,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Jan Krysta a doplňuje, že spolu s konzolami míří
do Londýna už od loňského června i kotvy do betonových
desek, jejichž celková hmotnost dosáhne asi 420 000 kg.
Oceláři se museli vyrovnat i s požadavkem nanést
na konstrukce 140 mikronů žárového zinku kvůli protikorozní ochraně. Docílili toho nákupem plechů a profilů
s přesně specifikovaným chemickým složením a ponorem
svařených prvků do lázně ze zinkové taveniny s teplotou
450–470 °C. „Taková zakázka vyžaduje nejlepší techniky,
proto je součástí týmu Jaroslav Kostka, jeden z nejzkušenějších pracovníků provozu, který je v Metrostavu
u ocelářů zaměstnaný déle než 43 let,“ říká Ing. Krysta.
Obvodový plášť Wardian London
Sipral dodává na Wardian London nejen nosné ocelové
konzoly a tři metry dlouhé hliníkové konstrukce balkonů
s celoproskleným zábradlím, ale i opláštění včetně oken
přes celou výšku podlaží. V neprůhledných částech vytvoří fasádu a podhledy balkonů hliníkové obklady. Montáž konstrukcí balkonů a opláštění se obejde bez pomoci
stacionárních jeřábů a provádí se z interiéru obou věží.
Začala v listopadu roku 2017 a skončit by měla za dva
roky v prosinci. Divize 3 dodá do Londýna poslední ocelové prvky z Horních Počernic už koncem září roku 2019.
–red–, foto archiv divize 3
Wardian London je prestižní rezidenční projekt v nově
vznikající londýnské čtvrti dříve známé jako Docklands.
Tvoří jej dvě věže s 50 a 55 patry, které jsou vysoké
170 a 183 m. Obě budovy se 792 apartmány rostou
současně. Projekt pro developerskou společnost
EcoWorld-Ballymore navrhli autoři z Glenn Howells
Architects. K designu komplexu je inspirovala práce
britského badatele, botanika a vynálezce Nathaniela
Bagshawa Warda, který v 19. století navrhl první
přenosné skleníky pro transport exotických rostlin.
Metrostav_01_2018.indd 3
Rekonstrukce spodních výpustí vodního díla Jirkov
Místo: město Jirkov
Termín realizace: 11/2017 – 11/2018
Projekt má dvě části – výstavbu trvalé norné stěny na hladině nádrže pro zachycení spláví, přičemž půjde o druhou
instalaci takového zařízení v České republice. Dále budou
vyměněny uzávěry spodních výpustí v technickém objektu, kam vede hrází 200 metrů dlouhá betonová chodba.
V současné době probíhá demontáž MVE.
„Abychom mohli rekonstrukci provést, musíme nejprve demontovat, odvézt a na konci stavby zase zprovoznit
malou vodní elektrárnu, která nám v technickém objektu
překáží,“ upřesňuje Ing. Petr Brož.
Oprava koryta Harcovského potoka
Místo: Liberec
Termín realizace: 8/2017 – 6/2019
V Liberci čeká tým Ing. Brože oprava koryta Harcovského
potoka v délce přes čtyři kilometry.
„Proběhne jak v téměř vesnickém prostředí při horní
části toku, tak přímo v centru města, kde se potok vlévá
do Lužické Nisy (mapa). Část potoka je v délce několika
set metrů vedena v tunelech,“ popisuje vedoucí projektu.
Zřízení nouzového přelivu na vodním díle Fojtka
Místo: Mníšek u Liberce
Termín realizace: 11/2017 – 10/2018
Během stavby vznikne opevnění podhrází pro případ, že
by při povodni došlo k přelití koruny hráze. Opevnění bude mít přírodní charakter, protože jej pokryje zatravněný
terén. Stavbaři také musí provést hydroizolaci pod komunikací na koruně hráze, aby dešťová voda nepoškozovala
její kamennou konstrukci.
„Fojtka je velmi pěkná hráz (foto) postavená v letech
1901 až 1906 z neomítaného zdiva s kamennými bloky
o rozměrech přes jeden metr. Je zasazená do malebného
prostředí, které dokresluje i nedaleká jednokolejná železniční trať,“ uvádí vedoucí projektu Ing. Brož.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Liberec
zhlédnutí mělo na Facebooku Metrostavu
video z prorážky lavice JTT tunelu Ejpovice.
Divize 5 ji provedla v červnu roku 2016.
Metrostav se podílí na stavbě radnice Prahy 7
Úředníci Prahy 7 se chtějí nejpozději za rok stěhovat do
nové radnice, která se od loňského října buduje v ulici
U Průhonu, v plně zastavěném území Holešovic. Městská část zde zakoupila nevyužívanou devítipodlažní
administrativní budovu, která má být po rekonstrukci
důstojným a zároveň reprezentativním místem pro
radniční pracovníky i pro veřejnost. Rozsáhlé stavební
úpravy, které zásadním způsobem změní vnitřní dispozice i vnější vzhled budovy, svěřila Praha 7 ve výběrovém řízení konsorciu společností Metrostav a Geosan.
Rekonstruovaný objekt byl původně postaven jako
servisní a administrativní budova firmy Chirana, ale od
dokončení na začátku 90. let 20. století se využíval jen
částečně. Nynější stavební úpravy zahrnují jeho kompletní vnitřní přestavbu a nové opláštění, což znamená úplné
odstrojení budovy až na nosnou konstrukci. Spolupráce
s Geosanem jako lídrem zatím funguje dobře. V projektovém týmu ale převažují technici z divize 9, která odpovídá
zejména za vlastní provedení stavebních úprav.
okolní zástavbu s cílem zdůraznit historický kontext čtvrti
a její původní průmyslový charakter (vizualizace).
Městský úřad Prahy 7, který dosud sídlí v pronajatých prostorách na nábřeží Kapitána Jaroše, vyčlenil
na rekonstrukci 213 milionů korun. Ve svém novém
objektu bude mít místo pro zhruba dvě stovky úředníků
a dalších 230 návštěvníků. V prostorách radnice vznikne
multifunkční sál pro více než sto lidí a v přepážkové hale
v přízemí bude kavárna. Multifunkční síň na střeše budovy
poskytne návštěvníkům výhled na celé Holešovice.
–br–, vizualizace Atelier bod architekti
Opláštění připomene průmyslový charakter Holešovic
Stavbaři se v současnosti musí hlavně vypořádat s nepříliš optimistickými výsledky doplňujících stavebně-technických průzkumů. „Vzhledem k tomu, že se jedná
o rekonstrukci, která zásadním způsobem zasahuje do
nosných prvků objektu, tak je v tuto chvíli nejobtížnější
stanovit takový postup, který nám umožní splnit požadovaný extrémně krátký termín výstavby,“ říká vedoucí
projektu Ing. Pavel Trojan z divize 9 Metrostavu.
Půdorys ani výška budovy se sice nezmění, vnější
úpravy ale budou náročné. Ve vstupu z ulice U Průhonu
vznikne podloubí s vnějším zastřešeným schodištěm.
„Čeká nás i rozsáhlá práce s předsazenou fasádou z klinkerového zdiva se spoustou náročných detailů,“ vysvětluje Ing. Trojan. Klinkery zde investor zvolil s ohledem na
15.01.18 11:29