Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 3
Náročná práce českých mostů vSasku
Tým divize 4 vedený doc. Ing. Markem Foglarem,
Ph.D., zajil vloni vlistopadu výstavbu 916 m dlouhé-
ho viaduktu Gottleubatalbrücke (vizualizace) na nově
budovaném obchvatu němecho města Pirna. Kom-
plikovanou stavbu by měl ukoit vsrpnu roku 2021.
Zajímavostí je, že Metrostav už jeden dálniční most
es říčku Gottleuba stavěl – ale na česm území, kde
se jí říká Rybný potok. Aes ten, jen asi 700 m od hra-
nice sNěmeckem, postavil vroce 2006 most na dálnici
D8 tým divize 5. Za svou doe arychle odvedenou práci
skal hned několik prestižch ocenění. Než se Gottleuba
o34 km dál vlévá vPirně do Labe, musí dnes její údolí pře-
konat další nový most na rozestavěm obchvatu města.
„Gottleubatalbrücke stavíme ve sdružení s dcinou
společností Metrostavu firmou BeMo Tunnelling. Oce-
lovou konstrukci nám do, smontuje avysune divize3
a v naší divizi 4 jedme o spolupráci se sediskem
zemních prací aprovozem mostních konstrukcí,“ popisuje
vedoucí projektu doc.Foglar. Mostovka ocelového deví-
tipolového mostu, jehož čtyři největší pole mají rozpětí
kolem 120 m, povede ve výšce až 70 m nad tenem.
120 m dlouhá výsuvná dráha
Železobetonové pilíře mostu postavíme pomocí posuv-
ho bednění. Jeden takt o výšce 5 m máme napláno-
vaný na šest dní čili na jeden pracovní týden. Začátkem
sleduho se přesuneme na příští takt, aby se mohla
vyvázat výztuž akoncem týdne jsme mohli provést další
betonáž. Vzhledem karchitektonicky ztvárněné geometrii
avýšce piřů to bude velmi nárné,“ říká stavbyvedoucí
Ing.Jakub Mareš. Ocelové díly nosné konstrukce mostu
sví oceláři na 120 m dlouhé výsuvné dráze na předmon-
tážní ploše na předpolí mostu apoté ve velmi krátké době
zhruba 18 měců vysunou přes údolí.
Slavnostního zahájení stavby, které proběhlo 5. pro-
since 2018, se mimo zástupců dodavatelského sdre
a investora zúčastnil i saský ministr dopravy a ed-
stavitelé města Pirna. Silnice B172, jež dnes prochází
jeho středem, je totiž dopravně iekonomicky vytížem
spojením Drážďan aSaského Švýcarska. Slouží nejen ces-
tovnímu ruchu, ale tvoří takévýznamné obchodní propo-
jení německé spolkové země Sasko sČeskou republikou.
Obyvatelé Pirny imotoristé se ukončení průjezdu centrem
sta už nemohou dočkat.
Lenka Svobodová, vizualizace DEGES
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Nová budova ústecké univerzity vystá nad terén
Po půlroce se vracíme do kampusu Univerzity Jana
Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP), kde
tým pod vedem oblastního ředitele pro Ústecký kraj
Ing. Romana Vildnera, MBA, z divize 8 ve sdruže
skolegy zfirmy Klement buduje moderní Centrum pří-
rodovědných atechnických oborů.
V současné době mají stavbi za sebou boura
ademoliční práce ař dokončeno je první podzemní
podlaží fakulty, základová deska garáže (foto) azhruba
polovina inžerských sítí. Bourací práce nebyly ztech-
nického hlediska podle vedoucího projektu nijak složité.
Stavební jámu pracovníci zapažili záporovým pažením
postupně sdemolicí původních základů nemocnice.
Komplikace nastaly až s lezem neznách kon-
strukcí, sklepů achodby propojující jednotlivé objekty pů-
vodní nemocnice atechnické místnosti, okterých nebyla
vdochované dokumentaci žádná zmínka. Objem demolice
se tak více než ztrojnásobil amuseli jsme sinvestorem
vyjednat práce nad rámec uzavřené smlouvy odílo,“ uvá
vedoucí projektu Toš Novotný stím, že to se po měsíci
opravdu povedlo abourací práce už byly dokončeny.
Dnes stavbaři pokračují v budování monolitických
konstrukcí objektu ve tvaru L jedm podzemním aosmi
nadzemními podlažími. Dokončení monolitických kon-
strukcí vtermínu je kčové ipro včasné dokončení celého
la. Ubetonových konstrukcí musejí stavbaři snástupem
chladného počasí provádět i běžná zimní opatření, což
sice není nijak složi, ale žádá to energie ačas navíc. „Ne-
můžeme si dovolit jakékoli zdržení, abychom stihli termín
dokončení vzáru letho roku,“ říká Toš Novotný.
Jeho tým na betonových konstrukch nabral asi
dvacetidenní skluz, který musí co nejíve dohnat. „Sta-
vebnictví se obecně potýká svelkým nedostatkem kapacit
avelmi patrné je to naíklad u tesařů. Každý výpadek
pracovní party se jen velmi špatně nahrazuje. Navíc vPra-
ze je dostatek práce, není proto moc pracovků, kteří
mají chuť vyjet imimo pražský region. Ato je také velký
problém,“ dodává Tomáš Novotný.
Probm sfasádou už se podařilo vyřešit
Vústecm kampusu se ale objevila idalší záludnost. Už
skoro čtvrt roku odborníci řeší kotvení fasády objektu
ajejí celkovou proveditelnost. „Zprojení strany se na
první pohled zdálo řešení jako promyšlené, ale vzhledem
ke stále větším nárokům na zateplování objektů spolu
spadavky na architekturu nacházejí projektanti mnoh-
dy limity současných možností mater, ba i norem,
které prostě neují ani dané sysmy prozam certifi-
kovat. Vtuto chli se ale z, že kotvení fasády se nám
spomocí firmy ECORAW, která se zabývá speclní sana
zateplovacích systémů, podařilo vešit. Teď zbývá ta
slijší část, totiž prosadit požadavek na navýšení ceny
obvodového pláště objektu,“ říká Tomáš Novotný.
Podle jeho slov má velkou zásluhu na naleze
správného technického řešení a přesvědčení investora
o vodním nedokonam ření tým Ing. Jana Klečky
z centrály Metrostavu. „Za tuto pomoc všem kolem
kuji. Ujistil jsem se, že jsou ochotní pomoci při řešení
kažho technického problému,“ uzavírá Tomáš Novotný.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Další položky do seznamu vodních děl divize 6
Vodohospodářské stavby a divize 6 k sobě patří od
nepati. Vlastně jtě dřív, než vůbec vznikl Metro-
stav. Vportfoliu „šestky“ najdeme až na malé výjimky
všechny vodní stavby. Ajejich počet se stále rozrůstá.
Naposledy otři vodohospodářská díla na severu Čech.
m Ing.Petra Bre dvě znich dokončil, kfinalizaci
opravy koryta Harcovského potoka (foto) vLiberci chybí
kousek. „Zbývá dokoit asi 50 metrů koryta, nicně
hatí to vysoká voda ztacího shu aznačně proměnlivé
poča,“ říká vedoucí projektu Ing.Petr Brož. Harcovský
potok v Liberci pro Povodí Labe opravuje jeho tým od
loňsho března. „Nejprve jsme museli odtěžit sedimen-
ty zkoryta avykácet náletové dřeviny, potom vybudovat
nové kamenné opevnění bře, případně opravit to stáva-
cí, pokud to bylo mné. Prováděli jsme isanační práce
na betonových konstrukch vzastropeném úseku toku
vcentru Liberce,“ popisuje vedoucí projektu.
Hotová je naopak intenzifikace úpravny vody v Her-
kovicích ve Vrchlabí a zakázka na vodní nádrži Fojtka
vMšku uLiberce. Tam investor – Povodí Labe – potře-
boval zabránit vnikání srážkové vody do konstrukce hráze
a dále vybudovat konstrukce, které ochrání podhrází
v ípadě přelití povodňových vod přes korunu hráze.
Stavbi proto museli prost nové izolace, odvodně
i nové kamenné prvky na koruně hráze a opravit věže
adomky, tedy manipulační zařízení Fojtky.
V Herlíkovicích, kde bylo zadavatelem město Vrch-
la, bylo třeba v úpravně vody vyměnit technologie za
modernější, rekonstruovat část objektu a postavit no
podzemní akumulační nádrže na upravenou pitnou vodu.
Správné rozhodnutí adobrý tým
echny tři zakázky prohaly soasně. „Jejich koordi-
nace byla opravdu hodně obtížná, protože ktomu od ledna
2018 provádíme rekonstrukci spodních výpustí aochranu
šachtového přelivu VD Jirkov uChomutova, od loňského
března jsme připravovali modernizaci úpravny vody Želiv-
ka aktomu ještě déletrvající zakázku vTemelíně. Tu jsme
ed Vánocemi předali objednateli. Bylo potřeba se správ-
ně rozhodnout ařešit to nejdůležijší,“ říká Petr Brož.
Nejen díky svým stavbařským znalostem, ale i ma-
nažerským zkenostem se mu daří všechny zakázky
koordinovat tak, aby běžely plynule. Přesto se však také
on často potýká snedostatkem vhodných subdodavatel-
ských firem skvalitními pracovky. „Mám vtýmu také
vlastní dělnickou partu. Často jsem se těžce rozhodoval,
na kterou stavbu je zrovna nasadit akteré dát přednost,“
dová inženýr Brož apřipomíná, že tolik zakázek najed-
nou by nedokázal řešit bez dobrého týmu kolem sebe.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
km
2
má rozlohu nádrž vodního díla Gabčíkovo, přehrady na Dunaji
na jižním Slovensku. Metrostav vyhrál tendr na modernizaci
plavebních komor, které jsou ve špatném stavu několik let.
Na Pražském Semmeringu opět jezdí vlaky
Na jednu znejkrásjších železnních tratí na území Prahy se vrátily vlaky. Metrostav zde od loňského září pro-
dí rekonstrukci dvou patkově chráných viaduktů, které byly postaveny mezi roky 1870 a1872.
Během uplynulých tří měců prly důkladnou
omlazovací kúrou, která se týkala většinou železnho
svršku. Ten byl snesený, mostní klenby byly z rubové
strany opraveny, sanovány abyla provedena nová hyd-
roizolace včetně odvodnění. Bylo tak zamezeno vniká
vody adegradaci kamenných acihelných kleneb.
Ještě koncem loňsho roku, konkrétně 17. prosince
v devět hodin ráno proběhla na kratším mostě, který
eklenuje trať ze Smíchova do Rudné uPrahy (foto č. 1),
zatěžovací zkouška nové ocelové konstrukce. „Uskuteč-
nila se za pomoci kolejoho jábu EDK 750 sívěs-
m vokem (foto č. 2) za účelem ověření bezpečnosti
achování mostu pod zátěží. Při zatěžovací zkoušce byly
řeny průhyby nosné konstrukce a stlačení ložisek
etně podkladch plastbetonových bločků. Zatěžova
zkouška ořila apotvrdila správné chování konstrukce
zhlediska pružných itrvalých průhy,“ popsal stavby-
vedoucí Roman Šimáček zdivize 5.
Prověrka mostu (foto č. 3) tedy dopadla doe ana
trati byl oden později obnoven provoz. Vdalších měsících
budou pokračovat injektáže zdiva opěr apilířů či sanace
trhlin ve zdivu kleneb apilířů. Veškeré stavební práce na
obou mostech skončí do poloviny příštího roku.
red, foto archiv Metrostavu
Pirna je historické sídlo na Labi, kde první lidé žili už
v paleolitu. V šestém století se zde usídlili polabští
Slované, kteří dali městu jno, první písemný záznam
oPirně pak poczí zroku 1233. O60 let později město
dobyl Václav II. asoučástí Českého království zůstalo
až do roku 1405. K Sasku patří od 50. let 15. století.
Historické jádro města je dodnes velmi doe zachova-
né. Na náměstí avpřilehlých ulicích je řada barokch
a hlavně renesančních měšťanských domů s pozdně
gotickými detaily. Současné město sasi 38000 obyva-
teli je vyhledávaným turistickým cílem. Nachází se na
železnní trati mezi Drážďany aDěčínem.
1
2 3
Metrostav_01_2019.indd 3 16.01.19 14:02
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 01/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (381 ms)

Rendering Strana 4 (102273): (0/1) (381 ms)

Rendering Strana 3 (102271): (0/1) (427 ms)

Rendering Strana 2 (102270): (0/1) (427 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2880/vth118433-1.jpg (3x)

 i2880/vth118434-1.jpg (3x)

 i2880/bg102271.svg

 i2880/vth118436-1.jpg (3x)

 i2880/vth118432-1.jpg