strana 2
Obrazem z koridoru
PTÁME SE
V Praze 10 si nelze nevšimnout, že práce v rámci Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.
n., II. část, značně pokročily. Vznikají mosty a podchody, staré koleje nahrazují nové (foto č. 1).
Stavba je v závěrečné fázi přípravných prací stavebního postupu SP 0 a v únoru bude zhotoven provizorní
propoj nové koleje 102 (foto č. 2) do čekacích kolejí
v prostoru napojení na malešickou trať a na straně k železniční stanici Praha-Vršovice. „Proběhla také výstavba
mostních objektů, třeba mostu v Korytech (foto č. 3),
železničního svršku a spodku, trakčního vedení a technologických objektů zabezpečovacího zařízení. To nám
v další fázi výstavby uvolní staveniště pro další realizaci,“
shrnuje ředitel výstavby Ing. Ladislav Šabach z divize 5.
V zastávce Eden jsou zhotoveny objekty: část nového
podchodu (foto č. 4), nástupištní hrana u koleje 102 (foto
č. 5) a výstupní rampa podchodu (foto č. 6).
Ing. Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
–red–, foto archiv Metrostavu
1
BeMo: úspěchy v roce 2018 a pohled do budoucna
1
2
3
V uplynulém obchodním roce 2018 dosáhla společnost
BeMo Tunnelling (BeMo) velice uspokojivého hospodářského výsledku. Dokonce lepšího, než byl stanoven v ročním plánu, čímž firma významně přispěla
celkovému úspěchu Skupiny Metrostav. Je tak možné
podstatně zvýšit úroveň vlastního základního kapitálu
a samostatně zrealizovat investice ve větším rozsahu.
V roce 2018 jsme kromě investic do obnovy několika
strojů pro ražbu tunelů investovali především do strojů na
rozšíření činnosti v oblasti speciálního zakládání (zařízení
na vrtané piloty, zařízení na vrtání kotev), abychom tak
podnítili další rozvoj v tomto stavebním odvětví.
Podepsáním Celkové dohody s investorem na projektu Kombilösung – výstavby lehkého metra v německém Karlsruhe (foto č. 1) – jsme koncem listopadu 2018
úspěšně jak finančně, tak i z pohledu kvality a termínů
završili osmiletý velice náročný projekt, který naší společnosti přinesl finanční stabilitu a zároveň podstatně rozšířil
naši technickou kompetenci a konkurenceschopnost.
Upevnění pozice v Německu
Společnost BeMo (sídlo firmy v Innsbrucku na snímku
č. 2) byla v uplynulém roce úspěšná nejen v realizaci,
nýbrž i v získávání zakázek. Na všech trzích a stavebních oborech se podařilo naplnit knihu objednávek na
řadu let dopředu a zajistit tak dlouhodobě práci pro cca
500 zaměstnanců. Zejména v inženýrském, průmyslovém
stavitelství a realizaci ocelových konstrukcí jsme byli díky novým zakázkám na stavbu mostů a logistických hal
a jednoho dálničního uzlu schopni upevnit naše postavení
na trhu v Německu. Pomohlo i to, že v Rakousku se po-
dařilo překonat krátkodobý nedostatek zakázek. Pouze ve
Velké Británii se v současnosti musíme ještě pořád spokojit s aktivitami zaměřenými na poskytování know-how.
Rozšířením plánovaného rozsahu činností a otevřením
kanceláře se stálým zastoupením v místě činnosti dlouhodobě plánujeme na „ostrovech“ dostat obrat zase na
dřívější úroveň a postupně jej chceme rozšiřovat.
Stěžejní bod zájmu roku 2018, tedy digitalizace, zůstává v centru pozornosti i v roce 2019. Za tímto účelem
byla vytvořena pracovní skupina, která má veškerý vývoj
v této oblasti koordinovaně usměrňovat v rámci skupiny
BeMo. Abychom kromě digitalizace ještě více podpořili
další inovace, rozhodli jsme se kromě toho od příštího
roku vypsat dobře dotovanou roční inovační cenu.
Na závěr bychom rádi všem zaměstnancům skupiny
Metrostav popřáli úspěšné vykročení do nového roku.
Zdařbůh!
F r iedr ic h Neur ei t er, jedn a t el s pole č no s t i
B eM o Tunnellin g
2
Lektor – zásadní veličina pro vzdělávání
4
5
6
Metrostav_01_2019.indd 2
Jednou z našich letošních prvních akcí v centru vzdělávání bylo setkání našich lektorů, kteří se podílejí na
zajištění interních vzdělávacích akcích Skupiny Metrostav. Sešli se ve středu 9. ledna 2019 odpoledne
v centru vzdělávání v Palmovka Parku II.
Na setkání, kterého se účastnilo 40 našich kolegyň a kolegů (foto), se hovořilo nejen o minulých aktivitách směřovaných na udržení a rozvoj kvalifikace našich zaměstnanců,
ale také o záměrech k dalšímu zdokonalení celého systému
vzdělávání. Bez nadšených a kvalifikovaných zaměstnanců
nemůže vzniknout kvalitní stavba a systém vzdělávání nemůže být úspěšný bez obětavých, odborně připravených,
dobře komunikujících a prostředí znalých lektorů.
Většinu aktivit z široké nabídky centra vzdělávání
zajišťují právě interní lektoři, kteří se věnují přípravě na
své lektorské aktivity ve většině případů ve svém volném
čase. V uplynulém roce se část z nich účastnila vzdělávacích aktivit, které se zaměřily na zkvalitnění prezentačních
dovedností. V současném období se připravují další semináře, které kolegům přinesou v letošním roce nejen rozvoj
komunikačních dovedností, ale zejména budou zaměřeny
na chystané zapojení nových technologií a prostředků
do realizace vzdělávání ve Skupině Metrostav. Předpokládá se větší zapojení elektronických forem, využívání
možností aplikací Office 365 či sdílení účasti v kurzech
pomocí přenosů přes komunikační systém Skype.
Důraz na nové technologie
Pro dosažení ještě vyššího standardu vzdělávání v Metrostavu bude nutné vylepšit nabízené formy vzdělávacích
aktivit a pomocí nových technologií dosáhnout maximální
kvalitu i rozsah přenášených znalostí a zkušeností.
Zjednodušení přístupu vedoucích pracovních týmů k důležitým informacím o způsobilostech zaměstnanců a zefektivnění některých kroků při organizaci kurzů přinesou
jistě další žádaná pozitiva. Významným partnerem organizace akcí budou nadále kontaktní osoby pro vzdělávání
v divizích. Systém skupinového vzdělávání se však ani
v době Stavebnictví 4.0 neobejde bez jedné důležité veličiny – osobnosti lektora.
Prostory pro vzdělávací akce i setkávání odborníků
ze všech oblastí naší práce v objektu Palmovka Park II
byly opět po roce svědkem příjemného setkání lektorů,
kteří jsou odborníky z mnoha oblastí činnosti Metrostavu.
Setkání se vydařilo a bylo příjemným zastavením na nekončící cestě lektorské práce, za kterou patří všem našim
lektorům po zásluze velké poděkování.
Na setkání s vámi se na vzdělávacích aktivitách
i v roce letošním těší lektoři i tým centra vzdělávání. Ucelenou nabídku vzdělávacích naleznete na
http://skupina.metrostav.cz/vzd
Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu
Vstoupili jsme do nového roku a nastal čas bilancovat.
Jak se naší firmě loni dařilo?
Uplynulý rok byl pro Metrostav v některých ohledech
složitý, protože jsme dokončovali projekty, které jsme
soutěžili v předcházejících obdobích, a rok 2008 byl poznamenán jednak nedostatkem kapacit na stavebním trhu
a jednak velkým růstem cen vstupů. Tyto dva aspekty se
mimo jiné negativně promítaly do realizace našich projektů a výsledků. Pozitivní však je, že se výrazně rozběhla
realizace zakázek v pozemním stavitelství. A zároveň je
povzbudivé, že v oblasti veřejných zakázek byla obecně
deklarována chuť stavět, což tady v minulých obdobích
nebylo. Mnohé ovšem komplikují legislativní procesy.
Je v této oblasti naděje na zlepšení?
V roce 2010 byla legislativa na horší úrovni než v roce
2018, ale přesto se dříve stavělo více. V uplynulé dekádě totiž investoři čelili všem možným tlakům. A aby se
nevystavovali pozornosti médií či jiným rizikům, zkrátka
nekonali. Nyní je z hlediska veřejných zadavatelů znát vůle
stavět, byť z mnohých důvodů se to nedaří tak, jak by obor
stavebnictví potřeboval.
Co se podle vás Metrostavu v loňském roce nejvíce
povedlo?
Podařilo se nám uzavřít smlouvy v objemu 25 miliard
korun, což je nejvíce od roku 2008. To znamená, že jsme
výrazně doplnili zásobník práce a ve výsledcích roku 2018
se nám objeví vcelku výrazný, 10procentní nárůst výkonů.
Negativem je, že jsme nedosáhli plánovaných hospodářských výsledků.
Co vám udělalo radost?
Samozřejmě všechny úspěšně dokončené projekty.
Vzhledem k tomu, že na trhu chybí velké zakázky, přibylo
výrazně větší množství těch menších, které jsou ovšem
neméně důležité! Jejich dokončení je vždy potěšující
událost. Radost mám také z budování vlastních kapacit
v regionech i u jednotlivých divizí.
Které projekty byly pro naši firmu významné?
Zmínil bych tři významné zakázky uváděné do provozu.
Byly to jednak na území České republiky rekonstrukce
Historické budovy Národního muzea v Praze, tunely Ejpovice u Plzně a 20 km rychlostní silnice S7 u Gdaňsku
v Polsku. Segment dopravních staveb je v tuzemsku
poznamenán nedostatkem projektů, které by byly připraveny k soutěžení a potažmo k realizaci. Proto je musíme
nahrazovat zahraničními zakázkami.
A jak se Metrostavu v zahraničí dařilo?
Myslím si, že výkonnost naší společnosti v zahraničí je
stabilní. Naše výkony tam čítají 25 procent z celkových.
Jsou to především projekty v podzemním stavitelství
reprezentované divizí 5 a zakázky v silničním stavitelství
realizované divizí 4. Stavět v zahraničí je vždy komplikovanější než v tuzemsku.
Co se dá ve stavebnictví očekávat letos?
Nejspíše dále porostou ceny vstupů a bude přetrvávat
nedostatek kapacit, protože v celém českém národním
hospodářství chybí pracovní síly. Obor z dob recese od
roku 2009 a 2010 ztratil svou výkonnost, podle Českého
statistického úřadu z něj odešlo přes 60 000 zaměstnanců. A když nastal drobný růst, pracovní síly chybějí.
Na které projekty by se podle vás měl Metrostav v budoucnu zaměřit?
Metrostav je univerzální stavební firma, proto se nedá
říct, na jaký konkrétní typ projektů se soustředit. Zaměřit
bychom se měli na takové projekty, u kterých dokážeme
dosáhnout plánovaných parametrů. Tedy že je dokážeme
zrealizovat včas, v kvalitě a zároveň splníme hospodářský
výsledek. Naše kapacity se budou muset decentralizovat
plošně na území České republiky a Slovenska. Zkrátka
abychom byli schopni více zakázek zhotovit našimi místními pracovními silami v regionech. Závěrem bych rád
poděkoval všem zaměstnancům naší firmy za ne vždy
snadnou práci v uplynulém roce a popřál vám i vašim rodinám zdraví a potřebnou dávku štěstí v novém roce 2019.
Za rozhovor děkuje David Kalců
16.01.19 14:02