strana 2

Obrazem z koridoru

PTÁME SE

V Praze 10 si nelze nevšimnout, že práce v rámci Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.

n., II. část, značně pokročily. Vznikají mosty a podchody, staré koleje nahrazují nové (foto č. 1).

Stavba je v závěrečné fázi přípravných prací stavebního postupu SP 0 a v únoru bude zhotoven provizorní

propoj nové koleje 102 (foto č. 2) do čekacích kolejí

v prostoru napojení na malešickou trať a na straně k železniční stanici Praha-Vršovice. „Proběhla také výstavba

mostních objektů, třeba mostu v Korytech (foto č. 3),

železničního svršku a spodku, trakčního vedení a technologických objektů zabezpečovacího zařízení. To nám

v další fázi výstavby uvolní staveniště pro další realizaci,“

shrnuje ředitel výstavby Ing. Ladislav Šabach z divize 5.

V zastávce Eden jsou zhotoveny objekty: část nového

podchodu (foto č. 4), nástupištní hrana u koleje 102 (foto

č. 5) a výstupní rampa podchodu (foto č. 6).

Ing. Pavla Piláta,

generálního ředitele Metrostavu

–red–, foto archiv Metrostavu

1

BeMo: úspěchy v roce 2018 a pohled do budoucna

1

2

3

V uplynulém obchodním roce 2018 dosáhla společnost

BeMo Tunnelling (BeMo) velice uspokojivého hospodářského výsledku. Dokonce lepšího, než byl stanoven v ročním plánu, čímž firma významně přispěla

celkovému úspěchu Skupiny Metrostav. Je tak možné

podstatně zvýšit úroveň vlastního základního kapitálu

a samostatně zrealizovat investice ve větším rozsahu.

V roce 2018 jsme kromě investic do obnovy několika

strojů pro ražbu tunelů investovali především do strojů na

rozšíření činnosti v oblasti speciálního zakládání (zařízení

na vrtané piloty, zařízení na vrtání kotev), abychom tak

podnítili další rozvoj v tomto stavebním odvětví.

Podepsáním Celkové dohody s investorem na projektu Kombilösung – výstavby lehkého metra v německém Karls­ruhe (foto č. 1) – jsme koncem listopadu 2018

úspěšně jak finančně, tak i z pohledu kvality a termínů

završili osmiletý velice náročný projekt, který naší společnosti přinesl finanční stabilitu a zároveň podstatně rozšířil

naši technickou kompetenci a konkurenceschopnost.

Upevnění pozice v Německu

Společnost BeMo (sídlo firmy v Innsbrucku na snímku

č. 2) byla v uplynulém roce úspěšná nejen v realizaci,

nýbrž i v získávání zakázek. Na všech trzích a stavebních oborech se podařilo naplnit knihu objednávek na

řadu let dopředu a zajistit tak dlouhodobě práci pro cca

500 zaměstnanců. Zejména v inženýrském, průmyslovém

stavitelství a realizaci ocelových konstrukcí jsme byli díky novým zakázkám na stavbu mostů a logistických hal

a jednoho dálničního uzlu schopni upevnit naše postavení

na trhu v Německu. Pomohlo i to, že v Rakousku se po-

dařilo překonat krátkodobý nedostatek zakázek. Pouze ve

Velké Británii se v současnosti musíme ještě pořád spokojit s aktivitami zaměřenými na poskytování know-how.

Rozšířením plánovaného rozsahu činností a otevřením

kanceláře se stálým zastoupením v místě činnosti dlouhodobě plánujeme na „ostrovech“ dostat obrat zase na

dřívější úroveň a postupně jej chceme rozšiřovat.

Stěžejní bod zájmu roku 2018, tedy digitalizace, zůstává v centru pozornosti i v roce 2019. Za tímto účelem

byla vytvořena pracovní skupina, která má veškerý vývoj

v této oblasti koordinovaně usměrňovat v rámci skupiny

BeMo. Abychom kromě digitalizace ještě více podpořili

další inovace, rozhodli jsme se kromě toho od příštího

roku vypsat dobře dotovanou roční inovační cenu.

Na závěr bychom rádi všem zaměstnancům skupiny

Metrostav popřáli úspěšné vykročení do nového roku.

Zdařbůh!

F r iedr ic h Neur ei t er, jedn a t el s pole č no s t i

B eM o Tunnellin g

2

Lektor – zásadní veličina pro vzdělávání

4

5

6

Metrostav_01_2019.indd 2

Jednou z našich letošních prvních akcí v centru vzdělávání bylo setkání našich lektorů, kteří se podílejí na

zajištění interních vzdělávacích akcích Skupiny Metrostav. Sešli se ve středu 9. ledna 2019 odpoledne

v centru vzdělávání v Palmovka Parku II.

Na setkání, kterého se účastnilo 40 našich kolegyň a kolegů (foto), se hovořilo nejen o minulých aktivitách směřovaných na udržení a rozvoj kvalifikace našich zaměstnanců,

ale také o záměrech k dalšímu zdokonalení celého systému

vzdělávání. Bez nadšených a kvalifikovaných zaměstnanců

nemůže vzniknout kvalitní stavba a systém vzdělávání nemůže být úspěšný bez obětavých, odborně připravených,

dobře komunikujících a prostředí znalých lektorů.

Většinu aktivit z široké nabídky centra vzdělávání

zajišťují právě interní lektoři, kteří se věnují přípravě na

své lektorské aktivity ve většině případů ve svém volném

čase. V uplynulém roce se část z nich účastnila vzdělávacích aktivit, které se zaměřily na zkvalitnění prezentačních

dovedností. V současném období se připravují další semináře, které kolegům přinesou v letošním roce nejen rozvoj

komunikačních dovedností, ale zejména budou zaměřeny

na chystané zapojení nových technologií a prostředků

do realizace vzdělávání ve Skupině Metrostav. Předpokládá se větší zapojení elektronických forem, využívání

možností aplikací Office 365 či sdílení účasti v kurzech

pomocí přenosů přes komunikační systém Skype.

Důraz na nové technologie

Pro dosažení ještě vyššího standardu vzdělávání v Metrostavu bude nutné vylepšit nabízené formy vzdělávacích

aktivit a pomocí nových technologií dosáhnout maximální

kvalitu i rozsah přenášených znalostí a zkušeností.

Zjednodušení přístupu vedoucích pracovních týmů k důležitým informacím o způsobilostech zaměstnanců a zefektivnění některých kroků při organizaci kurzů přinesou

jistě další žádaná pozitiva. Významným partnerem organizace akcí budou nadále kontaktní osoby pro vzdělávání

v divizích. Systém skupinového vzdělávání se však ani

v době Stavebnictví 4.0 neobejde bez jedné důležité veličiny – osobnosti lektora.

Prostory pro vzdělávací akce i setkávání odborníků

ze všech oblastí naší práce v objektu Palmovka Park II

byly opět po roce svědkem příjemného setkání lektorů,

kteří jsou odborníky z mnoha oblastí činnosti Metrostavu.

Setkání se vydařilo a bylo příjemným zastavením na nekončící cestě lektorské práce, za kterou patří všem našim

lektorům po zásluze velké poděkování.

Na setkání s vámi se na vzdělávacích aktivitách

i v roce letošním těší lektoři i tým centra vzdělávání. Ucelenou nabídku vzdělávacích naleznete na

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Zdeněk Kostříž, foto archiv Metrostavu

Vstoupili jsme do nového roku a nastal čas bilancovat.

Jak se naší firmě loni dařilo?

Uplynulý rok byl pro Metrostav v některých ohledech

složitý, protože jsme dokončovali projekty, které jsme

soutěžili v předcházejících obdobích, a rok 2008 byl poznamenán jednak nedostatkem kapacit na stavebním trhu

a jednak velkým růstem cen vstupů. Tyto dva aspekty se

mimo jiné negativně promítaly do realizace našich projektů a výsledků. Pozitivní však je, že se výrazně rozběhla

realizace zakázek v pozemním stavitelství. A zároveň je

povzbudivé, že v oblasti veřejných zakázek byla obecně

deklarována chuť stavět, což tady v minulých obdobích

nebylo. Mnohé ovšem komplikují legislativní procesy.

Je v této oblasti naděje na zlepšení?

V roce 2010 byla legislativa na horší úrovni než v roce

2018, ale přesto se dříve stavělo více. V uplynulé dekádě totiž investoři čelili všem možným tlakům. A aby se

nevystavovali pozornosti médií či jiným rizikům, zkrátka

nekonali. Nyní je z hlediska veřejných zadavatelů znát vůle

stavět, byť z mnohých důvodů se to nedaří tak, jak by obor

stavebnictví potřeboval.

Co se podle vás Metrostavu v loňském roce nejvíce

povedlo?

Podařilo se nám uzavřít smlouvy v objemu 25 miliard

korun, což je nejvíce od roku 2008. To znamená, že jsme

výrazně doplnili zásobník práce a ve výsledcích roku 2018

se nám objeví vcelku výrazný, 10procentní nárůst výkonů.

Negativem je, že jsme nedosáhli plánovaných hospodářských výsledků.

Co vám udělalo radost?

Samozřejmě všechny úspěšně dokončené projekty.

Vzhledem k tomu, že na trhu chybí velké zakázky, přibylo

výrazně větší množství těch menších, které jsou ovšem

neméně důležité! Jejich dokončení je vždy potěšující

událost. Radost mám také z budování vlastních kapacit

v regionech i u jednotlivých divizí.

Které projekty byly pro naši firmu významné?

Zmínil bych tři významné zakázky uváděné do provozu.

Byly to jednak na území České republiky rekonstrukce

Historické budovy Národního muzea v Praze, tunely Ejpovice u Plzně a 20 km rychlostní silnice S7 u Gdaňsku

v Polsku. Segment dopravních staveb je v tuzemsku

poznamenán nedostatkem projektů, které by byly připraveny k soutěžení a potažmo k realizaci. Proto je musíme

nahrazovat zahraničními zakázkami.

A jak se Metrostavu v zahraničí dařilo?

Myslím si, že výkonnost naší společnosti v zahraničí je

stabilní. Naše výkony tam čítají 25 procent z celkových.

Jsou to především projekty v podzemním stavitelství

reprezentované divizí 5 a zakázky v silničním stavitelství

realizované divizí 4. Stavět v zahraničí je vždy komplikovanější než v tuzemsku.

Co se dá ve stavebnictví očekávat letos?

Nejspíše dále porostou ceny vstupů a bude přetrvávat

nedostatek kapacit, protože v celém českém národním

hospodářství chybí pracovní síly. Obor z dob recese od

roku 2009 a 2010 ztratil svou výkonnost, podle Českého

statistického úřadu z něj odešlo přes 60 000 zaměstnanců. A když nastal drobný růst, pracovní síly chybějí.

Na které projekty by se podle vás měl Metrostav v budoucnu zaměřit?

Metrostav je univerzální stavební firma, proto se nedá

říct, na jaký konkrétní typ projektů se soustředit. Zaměřit

bychom se měli na takové projekty, u kterých dokážeme

dosáhnout plánovaných parametrů. Tedy že je dokážeme

zrealizovat včas, v kvalitě a zároveň splníme hospodářský

výsledek. Naše kapacity se budou muset decentralizovat

plošně na území České republiky a Slovenska. Zkrátka

abychom byli schopni více zakázek zhotovit našimi místními pracovními silami v regionech. Závěrem bych rád

poděkoval všem zaměstnancům naší firmy za ne vždy

snadnou práci v uplynulém roce a popřál vám i vašim rodinám zdraví a potřebnou dávku štěstí v novém roce 2019.

Za rozhovor děkuje David Kalců

16.01.19 14:02