strana 2
Snadná orientace
Za loňský rok se areál stavebního dvora v Horních Počernicích zcela zaplnil. V budovách sídlí útvary divizí 3,
6, 7 a 11 a v halách pracuje armozávod divize 6 i montážní linka divize 7 pro výrobu ocelových konstrukcí.
Naše společnost Metros sem přestěhovala své vedení
a prodává tu nejen stavební materiál (foto č. 1), ale
nabízí i služby pneuservisu (foto č. 2).
Rozsáhlý areál byl ze začátku pro návštěvníky nepřehledný a vždy chvíli trvalo, než se v něm zorientovali.
Dnes už jsou budovy Metrostavu i Metrosu opatřeny
slušivým kabátem ve firemní červené nebo šedé a u cest
se tyčí tabule s plánky (foto č. 3) a směrovky (foto č. 4),
aby každý rychle našel svoji cestu. Jednotlivé prvky
orientačního systému na sebe logicky navazují a vedou
každého hosta od vjezdu do areálu až k cílové budově.
Aby nebyl na pochybách, zda dorazil správně, informační
panel u objektu mu prozradí, kde kdo sídlí (foto č. 5).
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1
2
3
PTÁME SE
Jiřího Bělohlava,
generálního ředitele Metrostavu
Mezinárodní vzdělání v domácím prostředí
Před šesti měsíci v Praze-Libuši pracovníci divize 3
Metrostavu v čele s vedoucím projektu Ing. Petrem
Slámou zahájili stavbu Anglické mezinárodní školy
a už začátkem nového školního roku by se měl pestře
barevný areál zaplnit dětmi. Škola bude patřit do sítě
soukromých vzdělávacích zařízení provozovaných zahraniční společností a z těchto důvodů musí splňovat
i některé, z pohledu českého školství mimořádné požadavky na prostorový komfort i řešení bezpečnosti.
Půdorysně a výškově velmi členitý objekt o zastavěné ploše kolem 3600 m2 je navržený jako bezbariérový.
Provozně je rozdělený na předškolní zařízení charakteru
polodenní mateřské školky pro sto dětí, kde předškoláci
nebudou spát, a oddělení pro první a druhý stupeň základní školy s cílovou kapacitou až 520 žáků.
Jejich stravování bude řešit dovoz hotových pokrmů,
které mladším dětem budou vydávat pedagogové, starší
žáci využijí samoobslužnou jídelnu.
Objekt bude mít složitý systém oddělených vstupů,
včetně reprezentačního. Bezpečnost dětí i celého areálu
zajistí EPS, složitá EZS s kombinací prostorové a plášťové
ochrany, systém průmyslové televize a regulace vstupu
a vjezdu do areálu. Pro zajištění těch nejlepších podmínek
při výuce projekt klade zvýšený důraz také na dostatečnou neprůzvučnost všech konstrukcí.
Areál školy se stavebně skládá z několika propojených budov. Stavba pro II. stupeň ZŠ má tři nadzemní
podlaží nad půdorysem tvaru L a je k ní na jedné straně
do pravého úhlu přistavěná rozlehlá přízemní tělocvična
a na druhé k ní přiléhá válcová přístavba víceúčelové haly,
v níž budou moci probíhat i divadelní představení. Část
pro mladší děti je jen dvoupodlažní a její půdorys spíš
připomíná písmeno V. Obě jsou částečně podsklepené,
výuka však bude probíhat jen v nadzemních podlažích,
suterén bude sloužit pouze pro pomocné provozy.
Vzhledem ke klesající konfiguraci terénu jsou hlavní
hmoty stavby vůči sobě výškově posunuty o polovinu
podlaží a mezi nimi uprostřed je navrženo centrální vyrovnávací schodiště.
Základním konstrukčním systémem budov je železobetonový monolitický skelet, uspořádaný převážně do
středového chodbového trojtraktu, stropy tvoří monolitické desky. Třetí ustupující podlaží části pro starší děti
je konstrukčně řešeno jako kombinace skeletu a pohledového dřevěného nosného systému podél prosklené
fasády. Víceúčelová kruhová hala je v části spodní stavby
celobetonová, v nadzemní části pak vyzdívaná se zastřešením na ocelových prostorových vaznících.
Mezi halou a ostrým vnitřním rohem nižší budovy
bude centrální dvorana, krytá prosklenou střechou velmi
nepravidelného tvaru na dřevěných lepených vaznících.
Automatické otevírání jejích střešních oken budou ovládat
impulzy ze školní meteorologické stanice.
„Detaily střechy centrální dvorany budou velmi složité.
Nejen pro její nepravidelný tvar, ale také pro různorodost
použitých materiálů – v jednom místě tu na sebe budou
mimoúrovňově navazovat železobeton, dřevo, kov i sklo.
Projekt tuto náročnou část řešil spíš z architektonického
hlediska a konstrukčním podrobnostem se, bohužel, nevěnoval. Správné technické řešení proto teprve hledáme,“
zmínil jeden z problémů akce její hlavní stavbyvedoucí
Ing. Karel Biskup.
Nebude to první komplikace, na kterou tým pracovníků Metrostavu při této stavbě narazil. Betonáž spodní
stavby dvakrát narušila voda ze sousedního staveniště,
kde při proplachu přetekl vodovodní řad. Vedlejší objekt
přitom měl být hotový už před zahájením stavby školy,
protože ta se měla napojovat na jeho inženýrské sítě. Nejvíc obtíží a zdržení však na stavbě způsobila špatná práce
některých subdodavatelů, zvlášť při budování železobetonových konstrukcí. V této fázi stavbařům z divize 3, nyní
pod vedením Ing. Marka Šacha, velmi pomohla divize 6
Metrostavu, jejíž pracovníci teď dokončují hrubou stavbu
většiny budov. Společně dělají všechno pro to, aby v září
škola otevřela své brány, a netradičně teplé zimní počasí
jim v tom dosud velmi pomáhalo.
Lenka Svobodová
vizualizace ateliér Lewis and Hickey
Bratislavské nábřeží mění svou tvář
4
5
Metrostav_2_07.indd 2
Už několik měsíců na nábřeží u Dunaje panuje zásluhou Metrostavu SK čilý stavební ruch. Naplno se tu rozběhly práce na první etapě výstavby multifunkčního
River Parku, jedné z nejzajímavějších nových staveb
hlavního města Slovenska.
Autorem jejího odvážného konceptu a designu je Erick
van Egeraat, úspěšný a vyhledávaný evropský architekt.
Součástí Města ve městě, jak Bratislavané budoucí komplex právem nazývají, bude první pětihvězdičkový hotel
v metropoli s více než 220 pokoji, dále kanceláře, kavárny, restaurace, obchody, banka i prostory dalších služeb,
určených obyvatelům i návštěvníkům hlavního města.
Čtyři bloky staveb s různou funkcí budou propojovat
společné podzemní garáže. Celková nadzemní plocha River Parku dosáhne 100 tisíc m2, souhrnná plocha jeho tří
podzemních podlaží bude 40 tisíc m2. Součástí projektu je
také revitalizace promenády na dunajském nábřeží, která
propojí všechny části stavby, umožní specifické aktivity
ve volném čase a přinese na nábřeží novou kvalitu.
Pracovníci Metrostavu SK dostali za úkol zrealizovat
1. etapu výstavby – přípravu stavebního území v těsné
blízkosti řeky, odstranění starých zpevněných ploch, vytvoření dočasných studní na snižování hladiny podzemní
vody, vyhotovení pilot a základové železobetonové desky,
překládku stávajících sítí a mnohé další činnosti až po
rozšíření nábřežní hrany a založení podpěrného pilíře pro
obytnou budovu River House.
Srdce River Parku začalo symbolicky bít koncem
května minulého roku. V současnosti už stavební jáma
o rozměrech 275 x 53 metrů a hloubce 11,5 m, z níž bylo
zapotřebí vyvézt 165 tisíc kubíků zeminy, začíná dostávat
přikrývku v podobě základové desky. Práce jsou rozdělené na 12 záběrů a dva z nich už byly koncem ledna hotové.
Stejně jako nábřežní hrana od Dunaje. Na práci se kromě
týmu Ing. Martina Benky z Metrostavu SK podílí i divize 6
z mateřského českého Metrostavu, která provádí zejména
železobetonové konstrukce, a pracovníci pražské společnosti Zakládání staveb.
První etapa výstavby na Dvořákově nábřeží by měla
skončit koncem března 2007. Všichni zúčastnění stavbaři,
stejně jako dosud příjemné počasí, slibují, že tento termín
určitě splní.
V nedávné době představenstvo Metrostavu schválilo
„Souhrnnou strategii Metrostav a.s. na období 2007
až 2010“, která jako důležitý a hlavní řídící dokument
určuje žádoucí směry rozvoje naší společnosti v následujících letech.
K čemu vlastně Souhrnná strategie Metrostavu slouží
a co obsahuje?
Dokumenty tohoto typu si tvoří každá společnost, která
pečuje o svoji budoucnost, my s nimi pracujeme už léta.
Jsou důležité, protože stanovují cíl, kterého bychom chtěli
dosáhnout, a vycházejí z nich dílčí i divizní strategie.
Jednou za čas zkoumáme, zda jsme se k požadovaným
cílům dostali či přiblížili, a pokud ne, tak zjišťujeme, proč.
Pomáhá nám to korigovat naše postupy a přizpůsobovat
je měnícím se podmínkám na trhu.
Pomocí hesel Mise, Vize a Základní cíle chcete se
Strategií seznámit všechny zaměstnance. Proč?
Souhrnná strategie je velmi rozsáhlý materiál a ne každý
by byl ochotný se s ním dopodrobna seznámit. Považuji
však za důležité, aby jeho základní principy znal každý.
Když všichni ve všech profesích a na všech úrovních
budou vědět, jaké jsou naše cíle, jakou firmu chceme
mít, jakým způsobem chceme pracovat, co považujeme
za důležité, jaké hodnoty bychom měli společně sdílet,
přispěje to k lepší spolupráci.
Do jakých konkrétních segmentů a teritorií stavebního
trhu by Metrostav v budoucnosti chtěl vstoupit?
Zatím jsme nepronikli do oblasti technologie. Divize 9 se
sice zabývá technickým vybavením budov, ale na realizaci
velkých investičních celků, ve kterých převažují technologické dodávky, zatím nemáme schopnosti. Trh také obsazujeme jenom v některých regionech České republiky.
Pomocí kapitálového vstupu do vybraných společností
bychom se chtěli více dostat třeba na Moravu, tak jak se
nám to podařilo v případě Slovenska, kde Metrostav SK
nyní patří k nejsilnějším stavebním firmám. V zahraničí je
pro nás nejzajímavější jihovýchodní Evropa – Rumunsko,
Bulharsko, Srbsko, Chorvatsko a Ukrajina.
Jak můžeme chránit domácí stavební trh před pronikáním zahraniční konkurence?
Jsme pro rovnou soutěž na celém trhu, kterým je pro nás
dnes minimálně prostor Evropské unie. Podmínky však
zdaleka rovné nejsou – na jedné straně je liberalizován
trh tuzemský, ale v zahraničí pro české firmy existuje diskriminační prostředí vytvořené řadou zákonných i podzákonných bariér. Proto chceme chránit trh náš, tak jako
si naše zahraniční konkurence chrání trhy své. Chceme
pouze stejné podmínky pro všechny. Dnes toho nelze
dosáhnout jinak než ochranou českého trhu. Chceme
proto ve spolupráci s tuzemskými kolegy iniciovat změny
zákonů a přiblížit naši legislativu podmínkám ostatních
členských států EU.
Emília Paldiová, foto Vladimír Detko
Ve stavební jámě na dunajském břehu se už naplno rozběhly betonáže základové desky River Parku
Co Vy osobně považujete za nejdůležitější základní
strategický cíl v budoucnosti Metrostavu?
Rozvíjet lidské zdroje. Nejsem vždy plně spokojený s přípravou a řízením projektů. Je nedostatek subdodavatelských firem, na některých projektech pracujeme s méně
kvalitními partnery, a to přináší stále vyšší nároky na naše
řídící pracovníky. Velké starosti mi dělá dělnický personál.
Neustále stárne a mladí lidé nepřicházejí. Nemůžeme nahradit úlohu státu, když nepodporuje učňovské školství.
Můžeme však přispět ke zlepšení společenské prestiže
dělnických profesí zvyšováním jejich kvalifikace.
A právě proto, že lidé jsou pro mě nejdůležitější, rozhodl
jsem se seznámit je v kostce s tím, co určuje naši společnou budoucnost.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
1/29/07 12:37:04 PM