strana 2

Snadná orientace

Za loňský rok se areál stavebního dvora v Horních Počernicích zcela zaplnil. V budovách sídlí útvary divizí 3,

6, 7 a 11 a v halách pracuje armozávod divize 6 i montážní linka divize 7 pro výrobu ocelových konstrukcí.

Naše společnost Metros sem přestěhovala své vedení

a prodává tu nejen stavební materiál (foto č. 1), ale

nabízí i služby pneuservisu (foto č. 2).

Rozsáhlý areál byl ze začátku pro návštěvníky nepřehledný a vždy chvíli trvalo, než se v něm zorientovali.

Dnes už jsou budovy Metrostavu i Metrosu opatřeny

slušivým kabátem ve firemní červené nebo šedé a u cest

se tyčí tabule s plánky (foto č. 3) a směrovky (foto č. 4),

aby každý rychle našel svoji cestu. Jednotlivé prvky

orientačního systému na sebe logicky navazují a vedou

každého hosta od vjezdu do areálu až k cílové budově.

Aby nebyl na pochybách, zda dorazil správně, informační

panel u objektu mu prozradí, kde kdo sídlí (foto č. 5).

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1

2

3

PTÁME SE

Jiřího Bělohlava,

generálního ředitele Metrostavu

Mezinárodní vzdělání v domácím prostředí

Před šesti měsíci v Praze-Libuši pracovníci divize 3

Metrostavu v čele s vedoucím projektu Ing. Petrem

Slámou zahájili stavbu Anglické mezinárodní školy

a už začátkem nového školního roku by se měl pestře

barevný areál zaplnit dětmi. Škola bude patřit do sítě

soukromých vzdělávacích zařízení provozovaných zahraniční společností a z těchto důvodů musí splňovat

i některé, z pohledu českého školství mimořádné požadavky na prostorový komfort i řešení bezpečnosti.

Půdorysně a výškově velmi členitý objekt o zastavěné ploše kolem 3600 m2 je navržený jako bezbariérový.

Provozně je rozdělený na předškolní zařízení charakteru

polodenní mateřské školky pro sto dětí, kde předškoláci

nebudou spát, a oddělení pro první a druhý stupeň základní školy s cílovou kapacitou až 520 žáků.

Jejich stravování bude řešit dovoz hotových pokrmů,

které mladším dětem budou vydávat pedagogové, starší

žáci využijí samoobslužnou jídelnu.

Objekt bude mít složitý systém oddělených vstupů,

včetně reprezentačního. Bezpečnost dětí i celého areálu

zajistí EPS, složitá EZS s kombinací prostorové a plášťové

ochrany, systém průmyslové televize a regulace vstupu

a vjezdu do areálu. Pro zajištění těch nejlepších podmínek

při výuce projekt klade zvýšený důraz také na dostatečnou neprůzvučnost všech konstrukcí.

Areál školy se stavebně skládá z několika propojených budov. Stavba pro II. stupeň ZŠ má tři nadzemní

podlaží nad půdorysem tvaru L a je k ní na jedné straně

do pravého úhlu přistavěná rozlehlá přízemní tělocvična

a na druhé k ní přiléhá válcová přístavba víceúčelové haly,

v níž budou moci probíhat i divadelní představení. Část

pro mladší děti je jen dvoupodlažní a její půdorys spíš

připomíná písmeno V. Obě jsou částečně podsklepené,

výuka však bude probíhat jen v nadzemních podlažích,

suterén bude sloužit pouze pro pomocné provozy.

Vzhledem ke klesající konfiguraci terénu jsou hlavní

hmoty stavby vůči sobě výškově posunuty o polovinu

podlaží a mezi nimi uprostřed je navrženo centrální vyrovnávací schodiště.

Základním konstrukčním systémem budov je železobetonový monolitický skelet, uspořádaný převážně do

středového chodbového trojtraktu, stropy tvoří monolitické desky. Třetí ustupující podlaží části pro starší děti

je konstrukčně řešeno jako kombinace skeletu a pohledového dřevěného nosného systému podél prosklené

fasády. Víceúčelová kruhová hala je v části spodní stavby

celobetonová, v nadzemní části pak vyzdívaná se zastřešením na ocelových prostorových vaznících.

Mezi halou a ostrým vnitřním rohem nižší budovy

bude centrální dvorana, krytá prosklenou střechou velmi

nepravidelného tvaru na dřevěných lepených vaznících.

Automatické otevírání jejích střešních oken budou ovládat

impulzy ze školní meteorologické stanice.

„Detaily střechy centrální dvorany budou velmi složité.

Nejen pro její nepravidelný tvar, ale také pro různorodost

použitých materiálů – v jednom místě tu na sebe budou

mimoúrovňově navazovat železobeton, dřevo, kov i sklo.

Projekt tuto náročnou část řešil spíš z architektonického

hlediska a konstrukčním podrobnostem se, bohužel, nevěnoval. Správné technické řešení proto teprve hledáme,“

zmínil jeden z problémů akce její hlavní stavbyvedoucí

Ing. Karel Biskup.

Nebude to první komplikace, na kterou tým pracovníků Metrostavu při této stavbě narazil. Betonáž spodní

stavby dvakrát narušila voda ze sousedního staveniště,

kde při proplachu přetekl vodovodní řad. Vedlejší objekt

přitom měl být hotový už před zahájením stavby školy,

protože ta se měla napojovat na jeho inženýrské sítě. Nejvíc obtíží a zdržení však na stavbě způsobila špatná práce

některých subdodavatelů, zvlášť při budování železobetonových konstrukcí. V této fázi stavbařům z divize 3, nyní

pod vedením Ing. Marka Šacha, velmi pomohla divize 6

Metrostavu, jejíž pracovníci teď dokončují hrubou stavbu

většiny budov. Společně dělají všechno pro to, aby v září

škola otevřela své brány, a netradičně teplé zimní počasí

jim v tom dosud velmi pomáhalo.

Lenka Svobodová

vizualizace ateliér Lewis and Hickey

Bratislavské nábřeží mění svou tvář

4

5

Metrostav_2_07.indd 2

Už několik měsíců na nábřeží u Dunaje panuje zásluhou Metrostavu SK čilý stavební ruch. Naplno se tu rozběhly práce na první etapě výstavby multifunkčního

River Parku, jedné z nejzajímavějších nových staveb

hlavního města Slovenska.

Autorem jejího odvážného konceptu a designu je Erick

van Egeraat, úspěšný a vyhledávaný evropský architekt.

Součástí Města ve městě, jak Bratislavané budoucí komplex právem nazývají, bude první pětihvězdičkový hotel

v metropoli s více než 220 pokoji, dále kanceláře, kavárny, restaurace, obchody, banka i prostory dalších služeb,

určených obyvatelům i návštěvníkům hlavního města.

Čtyři bloky staveb s různou funkcí budou propojovat

společné podzemní garáže. Celková nadzemní plocha River Parku dosáhne 100 tisíc m2, souhrnná plocha jeho tří

podzemních podlaží bude 40 tisíc m2. Součástí projektu je

také revitalizace promenády na dunajském nábřeží, která

propojí všechny části stavby, umožní specifické aktivity

ve volném čase a přinese na nábřeží novou kvalitu.

Pracovníci Metrostavu SK dostali za úkol zrealizovat

1. etapu výstavby – přípravu stavebního území v těsné

blízkosti řeky, odstranění starých zpevněných ploch, vytvoření dočasných studní na snižování hladiny podzemní

vody, vyhotovení pilot a základové železobetonové desky,

překládku stávajících sítí a mnohé další činnosti až po

rozšíření nábřežní hrany a založení podpěrného pilíře pro

obytnou budovu River House.

Srdce River Parku začalo symbolicky bít koncem

května minulého roku. V současnosti už stavební jáma

o rozměrech 275 x 53 metrů a hloubce 11,5 m, z níž bylo

zapotřebí vyvézt 165 tisíc kubíků zeminy, začíná dostávat

přikrývku v podobě základové desky. Práce jsou rozdělené na 12 záběrů a dva z nich už byly koncem ledna hotové.

Stejně jako nábřežní hrana od Dunaje. Na práci se kromě

týmu Ing. Martina Benky z Metrostavu SK podílí i divize 6

z mateřského českého Metrostavu, která provádí zejména

železobetonové konstrukce, a pracovníci pražské společnosti Zakládání staveb.

První etapa výstavby na Dvořákově nábřeží by měla

skončit koncem března 2007. Všichni zúčastnění stavbaři,

stejně jako dosud příjemné počasí, slibují, že tento termín

určitě splní.

V nedávné době představenstvo Metrostavu schválilo

„Souhrnnou strategii Metrostav a.s. na období 2007

až 2010“, která jako důležitý a hlavní řídící dokument

určuje žádoucí směry rozvoje naší společnosti v následujících letech.

K čemu vlastně Souhrnná strategie Metrostavu slouží

a co obsahuje?

Dokumenty tohoto typu si tvoří každá společnost, která

pečuje o svoji budoucnost, my s nimi pracujeme už léta.

Jsou důležité, protože stanovují cíl, kterého bychom chtěli

dosáhnout, a vycházejí z nich dílčí i divizní strategie.

Jednou za čas zkoumáme, zda jsme se k požadovaným

cílům dostali či přiblížili, a pokud ne, tak zjišťujeme, proč.

Pomáhá nám to korigovat naše postupy a přizpůsobovat

je měnícím se podmínkám na trhu.

Pomocí hesel Mise, Vize a Základní cíle chcete se

Strategií seznámit všechny zaměstnance. Proč?

Souhrnná strategie je velmi rozsáhlý materiál a ne každý

by byl ochotný se s ním dopodrobna seznámit. Považuji

však za důležité, aby jeho základní principy znal každý.

Když všichni ve všech profesích a na všech úrovních

budou vědět, jaké jsou naše cíle, jakou firmu chceme

mít, jakým způsobem chceme pracovat, co považujeme

za důležité, jaké hodnoty bychom měli společně sdílet,

přispěje to k lepší spolupráci.

Do jakých konkrétních segmentů a teritorií stavebního

trhu by Metrostav v budoucnosti chtěl vstoupit?

Zatím jsme nepronikli do oblasti technologie. Divize 9 se

sice zabývá technickým vybavením budov, ale na realizaci

velkých investičních celků, ve kterých převažují technologické dodávky, zatím nemáme schopnosti. Trh také obsazujeme jenom v některých regionech České republiky.

Pomocí kapitálového vstupu do vybraných společností

bychom se chtěli více dostat třeba na Moravu, tak jak se

nám to podařilo v případě Slovenska, kde Metrostav SK

nyní patří k nejsilnějším stavebním firmám. V zahraničí je

pro nás nejzajímavější jihovýchodní Evropa – Rumunsko,

Bulharsko, Srbsko, Chorvatsko a Ukrajina.

Jak můžeme chránit domácí stavební trh před pronikáním zahraniční konkurence?

Jsme pro rovnou soutěž na celém trhu, kterým je pro nás

dnes minimálně prostor Evropské unie. Podmínky však

zdaleka rovné nejsou – na jedné straně je liberalizován

trh tuzemský, ale v zahraničí pro české firmy existuje diskriminační prostředí vytvořené řadou zákonných i podzákonných bariér. Proto chceme chránit trh náš, tak jako

si naše zahraniční konkurence chrání trhy své. Chceme

pouze stejné podmínky pro všechny. Dnes toho nelze

dosáhnout jinak než ochranou českého trhu. Chceme

proto ve spolupráci s tuzemskými kolegy iniciovat změny

zákonů a přiblížit naši legislativu podmínkám ostatních

členských států EU.

Emília Paldiová, foto Vladimír Detko

Ve stavební jámě na dunajském břehu se už naplno rozběhly betonáže základové desky River Parku

Co Vy osobně považujete za nejdůležitější základní

strategický cíl v budoucnosti Metrostavu?

Rozvíjet lidské zdroje. Nejsem vždy plně spokojený s přípravou a řízením projektů. Je nedostatek subdodavatelských firem, na některých projektech pracujeme s méně

kvalitními partnery, a to přináší stále vyšší nároky na naše

řídící pracovníky. Velké starosti mi dělá dělnický personál.

Neustále stárne a mladí lidé nepřicházejí. Nemůžeme nahradit úlohu státu, když nepodporuje učňovské školství.

Můžeme však přispět ke zlepšení společenské prestiže

dělnických profesí zvyšováním jejich kvalifikace.

A právě proto, že lidé jsou pro mě nejdůležitější, rozhodl

jsem se seznámit je v kostce s tím, co určuje naši společnou budoucnost.

Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová

1/29/07 12:37:04 PM