strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Ústecký kraj převléká kabáty

Děčínský primátor Ing. Vladislav Raška a ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek 23. ledna slavnostně odhalili

pamětní desku na zrekonstruované budově Magistrátu

v Děčíně. Práce, které při opravě provedla naše divize,

nebyly v poslední době v Ústeckém kraji ojedinělé.

Funkcionalistická budova Magistrátu byla vystavěna

v letech 1929 – 1932 podle návrhů podmokelského rodáka Rudolfa Perthena, který mezi světovými válkami působil jako velmi známý architekt zejména ve Vídni. Vyrostla

v rámci bloku veřejných budov se spořitelnou a městskou

knihovnou pro Městský úřad Podmokly a její renovace

proběhla v loňském roce při příležitosti prohlášení Děčína

statutárním městem. Právě odhalená pamětní deska do

budoucnosti připomene jak historii objektu, tak i zásluhy

Metrostavu při jeho opravě.

Tým vedoucího projektu Ing. Zbyňka Řízka na stavbě

za necelé čtyři měsíce vyměnil všech více než 460 stávajících okenních rámů i křídel za nová eurookna, opravil téměř 5200 m2 fasády a všechny dotčené klempířské prvky.

Práce úspěšně ukončil koncem října a od té doby se bývalé královské město, jehož historie sahá až do 13. století,

může pyšnit městským úřadem ve zcela novém hávu.

V Ústeckém kraji v uplynulém létě ukončil podobnou

akci i druhý tým divize 8 vedoucího projektu Ing. Pavla

Nuslauera, který za plného provozu provedl rekonstrukci okenních systémů a výplní otvorů fasády na budově

Krajského soudu v Ústí nad Labem. Stávající ocelová

okna STAKO, součást lehkého obvodového pláště budovy

z přelomu šedesátých let, nevyhovovala zejména z tepelnětechnického hlediska. Pracovníci Metrostavu je nahradili předem vyrobenými okenními systémy Al s dvojsklem

a výměna se celkem týkala konstrukcí o ploše asi 870 m2,

což představovalo 310 oken a výkladců.

Na stavbě převažovaly zámečnické práce, jejichž

provádění bylo náročné hlavně pro nutnost koordinace

činností s nepřetržitým jednáním krajského soudu a dvou

státních zastupitelství. Omlazený obvodový plášť už dnes

odpovídá požadavkům na úspory energie a svým vzhledem jistě přispívá i k hezčímu pohledu na orgány justice

v Ústeckém kraji.

Divizi 8 se tady prostě daří a dalším jejím stavbám se

budou věnovat i následující čísla našich novin.

Nově opravená budova Magistrátu v Děčíně

Ing. Vladislav Raška a Ing. Pavel Šrámek

Lenka Svobodová

foto Josef Husák a Josef Suk

1

Orkán Kyrill řádil, stavby mu však odolaly

O tom, že je stavařina neustálým bojem s přírodou

a jejími nástrahami, se přesvědčili snad všichni naši

lidé, kteří kdy pracovali na exteriérových projektech.

Kromě proměnlivosti počasí, deště, sněhu, mrazu nebo horka potrápil v polovině ledna naše stavaře i orkán Kyrill, který se jako ničivá smršť přehnal celou

Evropou. Na stavbách obytných a polyfunkčních budov

v Praze Uhříněvsi nebo v Praze 6 Na Krutci, však byli

na silný vítr dobře připraveni, takže zde větrná smršť

žádné větší škody nenapáchala.

Obě stavby vstupují do závěrečné fáze výstavby, takže

jakékoli zdržení by nejen stavařům výrazně zkomplikovalo

práci, ale mohlo by třeba ohrozit i termín předání budov

uživatelům. To by bylo zvláště nepříjemné, jelikož obě

stavby, které Metrostav nejen buduje, ale investuje do

nich i jako developer, budou tvořit nabídku bytových příležitostí letošní výstavy Bydlení 2007.

2

Nové náměstí v Uhříněvsi

Na dostavbě Nového náměstí v Praze Uhříněvsi se finišuje. Divize 9 Metrostavu zde staví polyfunkční dům

s více než šesti desítkami bytů a obchodními nájemními

prostory (foto č. 3). Projekt našich developerů by měl

uvítat první nájemníky letos na podzim. V současné době

tu však ještě panuje čilý pracovní ruch. „Máme dokončenu hrubou stavbu, železobetonový skelet a dokončujeme

i vyzdívky a obvodový plášť,“ zhodnotil současný stav

prací Ing. Vít Vaněk z naší Divize development. „V okolí

stavby se provádějí práce na technické infrastruktuře,

staví se podzemní garáže a kanalizace,“ dodal. Vichřice

Kyrill zkomplikovala práce i zde. „Naštěstí tu už nemáme

věžové jeřáby, ale vzhledem k tomu, že objekt není ještě

dokončen a je uzavřen jen provizorně, tak silný vítr práci

velmi ztížil,“ vysvětlil Ing. Vaněk.

Polyfunkční dům v Uhříněvsi, který je citlivě začleněn

do současné zástavby, tvoří dvě podlouhlá šestipodlažní

křídla. Jedná se o kombinovanou konstrukci tvořenou

monolitickým železobetonovým skeletem složeným ze

sloupů a nosných stěn s vyzdívaným opláštěním a vnitřními příčkami. Byty zde budou dvou- až čtyřpokojové

3

Metrostav_2_07.indd 3

s kuchyňským koutem. Ve dvou nejvyšších patrech budou mít navíc terasu, atraktivní mezonetové byty v prvním a druhém podlaží soukromou předzahrádku vyvýšenou nad okolní terén. Vybrané byty mají navíc ateliér.

Kromě šestašedesáti nových bytových jednotek bude

v komplexu i 780 m2 obchodních ploch. Nový bytový dům

vyroste na vznikajícím centrálním náměstí obce v přímém

kontaktu se středisky občanské vybavenosti.

Budoucí vlastník komerční části objektu, městská část

Praha 22, zdůrazňuje při propagaci projektu především

snadnou a rychlou dosažitelnost městského centra. Ze

svého nového domova se obyvatelé uhříněveského Nového náměstí dostanou na Václavské náměstí s využitím

systému Pražské integrované dopravy během dvaceti

minut. Za krásami přírody a rekreací lze naproti tomu pohodlně dojít pěšky, nebo na kole. Do Průhonického parku

jsou to necelé čtyři kilometry a nákupní centra Průhonice-Čestlice nebo Europark Štěrboholy jsou ještě blíž. Řidiči

navíc ocení nedaleký nájezd na dálnici D1.

Kromě stavby polyfunkčního domu vznikají na uhříněveském náměstí také objekty zdravotního střediska,

policejní stanice, podzemní garáže a parková úprava.

S výjimkou policejního stanice a zdravotního střediska

stavbu zajišťuje divize 9 Metrostavu.

Byty Na Krutci

Do stavby atraktivního a architektonicky výjimečného

bytového projektu v Praze 6 nedaleko údolí Tiché Šárky

investuje Metrostav prostřednictvím společnosti Metrostav Krutec. V současné době se zde na první etapě

stavby dokončují terénní a sadové úpravy, fasády a kompletují se jednotlivé byty, v nichž probíhají topné zkoušky.

Na druhé etapě dokončují železobetonové konstrukce

budov. Současně se montují okna, vnitřní schodiště,

finišuje se na kanalizačních sítích a provádějí se i další

izolační a zámečnické práce. Lednový orkán Kyrill zde

také nezpůsobil žádné vážnější škody. „Utrhalo nám to

na některých místech oplechování atiky, ale není to nic

zásadního,“ zhodnotil rozsah škod hlavní stavbyvedoucí

z divize 8, Ing. Jan Štoncner.

Bytový areál Na Krutci se staví ve dvou etapách.

V první etapě to byly domy (foto č. 2) s celkem padesáti

čtyřmi byty a šestnáct řadových domků (foto č. 1), v nynější druhé etapě se staví třináct samostatných rodinných

vil. Součástí areálu je i sportovní hala, tenisové kurty

a vstupní objekt s dostatečnými parkovacími plochami

nejen pro rezidenty, ale i pro návštěvníky areálu.

Přírodní ráz v okolí Tiché Šárky zde umožňuje realizovat projekt nadstandardního a zajímavého bydlení uprostřed zeleně. Pozemek určený pro nový obytný soubor leží

na hranici městské zástavby a volné přírody. Výsledkem

výstavby bude obytný soubor výjimečného architektonického výrazu s vysokým komfortem provozu provedený

podle návrhu architektů a projektantů ateliéru Pilař, Kuba

architekti. Objekty první etapy by měly být připraveny

k nastěhování v polovině letošního roku, domy z druhé

etapy pak napřesrok v prvním čtvrtletí. Stavebně by měla

být druhá etapa hotova do konce letošního roku.

Většina bytových jednotek obou stavebních projektů

je již v současné době prodána a zbylé jsou rezervovány.

Finální práce a úpravy interiérů tak mohou probíhat podle

konkrétních přání budoucích obyvatel nových bytů.

Robert Blanda, foto Josef Husák

Efektní a efektivní spojení

Ze Strančic do Hostivaře je to po trati jen 18 kilometrů

a 180 metrů. Optimalizace tohoto kousku dvoukolejné

železnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi, která

je částečně hrazena z fondů Evropské unie, začala vloni v září a vyžádá si výstavbu 268 stavebních objektů

a rekonstrukci 68 provozních souborů. Po celou dobu

stavby je provoz na dráze zachován, i když třeba jen po

jedné koleji a s omezením rychlosti. Sdružení SWMV

(SSŽ, Leonhard Weiss, Metrostav a Viamont DSP) práce na tomto úseku IV. železničního koridoru ukončí začátkem roku 2008. Některé jsou však hotové již dnes.

Po dalších dvou kilometrech cesty vlak vjíždí do kompletně dokončené stanice Strančice. I přes její stísněný

rozměr se na ní vešla dvě ostrovní nástupiště, přístupná

z nové lávky pro pěší (foto č. 1). Její exkluzivní design

navrhl Patrik Kotas, známý architekt dopravních staveb,

jenž se podílel například i na návrhu stanice metra Střížkov. Výrobu ocelové lávky, včetně konstrukcí výtahových

šachet a protikorozní ochrany, zajišťovala divize 7, výtahy

pro její bezbariérový přístup dodávala divize 3.

Podpis uznávaného autora na projektu předznamenal

jeho architektonickou kvalitu, ale i obtížné technické ře-

1

Mezi Hostivaří a Uhříněvsí dnes cestující z okna vlaku

mohou vidět téměř hotový traťový úsek, kde probíhají už

jen dokončovací a zahradnické práce. Také na železničním

nádraží v Uhříněvsi už jsou téměř hotovi, divize 3 Metrostavu tu dokončila stavbu nové technologické budovy,

kabelovodu, kanalizace i podchod pod tratí.

Úsek do Říčan na stavební práce čeká. „Pracovníci

naší divize tu teprve začali stavět protihlukové stěny

a odstraňují mimolesní zeleň. V Říčanech letos mimo

jiné zahájíme stavbu nové technologické budovy a rekonstrukci technického zázemí stávajícího nádraží,“ přiblížil

harmonogram prací vedoucí projektu Ing. Jiří Barabáš.

Mezi Říčanami a Strančicemi zatím byla provedena

pouze rekonstrukce koleje směrem do Prahy a divize 3 zde

zhotovila přilehlé protihlukové stěny, zrekonstruovala poloviny čtyř mostů a vybudovala půl nového podchodu pod

tratí ve Světicích a silničního podjezdu. Jejich dodělávky

přijdou na řadu při jarní výluce druhé traťové koleje.

šení. Pracovníci Metrostavu se tak museli vypořádat s náročnými konstrukčními detaily ve výkresech i na stavbě.

Nosnou konstrukci přemostění kolejiště tvoří dvojice

ocelových válcovaných profilů, které přenášejí zatížení

jako spojitý nosník o pěti polích. Přístup na lávku umožní

čtyři schodiště. Jedno točité u hlavní nádražní budovy

a tři přímá trojramenná – jedno z protilehlé části obce

a dvě šikmá z ostrovních nástupišť zastřešená konstrukcí

ve tvaru vlny, která navazuje na přilehlý přístřešek. Lávku

mohou využívat i osoby se zhoršenou pohyblivostí. Jeden

výtah pro bezbariérový přístup se ukrývá uvnitř šroubovice točitého schodiště, tři zbylé výtahové šachty jsou

umístěny vedle lávky. Jejich efektní opláštění tvoří tabule

z bezpečnostního lepeného dvojskla.

Na krátkém úseku železniční tratě před Hostivaří se

prostě stále něco mění. Ocelová lávka ve Strančicích však

už má svou konečnou designově ušlechtilou podobu.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

1/29/07 12:37:18 PM