strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Ústecký kraj převléká kabáty
Děčínský primátor Ing. Vladislav Raška a ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek 23. ledna slavnostně odhalili
pamětní desku na zrekonstruované budově Magistrátu
v Děčíně. Práce, které při opravě provedla naše divize,
nebyly v poslední době v Ústeckém kraji ojedinělé.
Funkcionalistická budova Magistrátu byla vystavěna
v letech 1929 – 1932 podle návrhů podmokelského rodáka Rudolfa Perthena, který mezi světovými válkami působil jako velmi známý architekt zejména ve Vídni. Vyrostla
v rámci bloku veřejných budov se spořitelnou a městskou
knihovnou pro Městský úřad Podmokly a její renovace
proběhla v loňském roce při příležitosti prohlášení Děčína
statutárním městem. Právě odhalená pamětní deska do
budoucnosti připomene jak historii objektu, tak i zásluhy
Metrostavu při jeho opravě.
Tým vedoucího projektu Ing. Zbyňka Řízka na stavbě
za necelé čtyři měsíce vyměnil všech více než 460 stávajících okenních rámů i křídel za nová eurookna, opravil téměř 5200 m2 fasády a všechny dotčené klempířské prvky.
Práce úspěšně ukončil koncem října a od té doby se bývalé královské město, jehož historie sahá až do 13. století,
může pyšnit městským úřadem ve zcela novém hávu.
V Ústeckém kraji v uplynulém létě ukončil podobnou
akci i druhý tým divize 8 vedoucího projektu Ing. Pavla
Nuslauera, který za plného provozu provedl rekonstrukci okenních systémů a výplní otvorů fasády na budově
Krajského soudu v Ústí nad Labem. Stávající ocelová
okna STAKO, součást lehkého obvodového pláště budovy
z přelomu šedesátých let, nevyhovovala zejména z tepelnětechnického hlediska. Pracovníci Metrostavu je nahradili předem vyrobenými okenními systémy Al s dvojsklem
a výměna se celkem týkala konstrukcí o ploše asi 870 m2,
což představovalo 310 oken a výkladců.
Na stavbě převažovaly zámečnické práce, jejichž
provádění bylo náročné hlavně pro nutnost koordinace
činností s nepřetržitým jednáním krajského soudu a dvou
státních zastupitelství. Omlazený obvodový plášť už dnes
odpovídá požadavkům na úspory energie a svým vzhledem jistě přispívá i k hezčímu pohledu na orgány justice
v Ústeckém kraji.
Divizi 8 se tady prostě daří a dalším jejím stavbám se
budou věnovat i následující čísla našich novin.
Nově opravená budova Magistrátu v Děčíně
Ing. Vladislav Raška a Ing. Pavel Šrámek
Lenka Svobodová
foto Josef Husák a Josef Suk
1
Orkán Kyrill řádil, stavby mu však odolaly
O tom, že je stavařina neustálým bojem s přírodou
a jejími nástrahami, se přesvědčili snad všichni naši
lidé, kteří kdy pracovali na exteriérových projektech.
Kromě proměnlivosti počasí, deště, sněhu, mrazu nebo horka potrápil v polovině ledna naše stavaře i orkán Kyrill, který se jako ničivá smršť přehnal celou
Evropou. Na stavbách obytných a polyfunkčních budov
v Praze Uhříněvsi nebo v Praze 6 Na Krutci, však byli
na silný vítr dobře připraveni, takže zde větrná smršť
žádné větší škody nenapáchala.
Obě stavby vstupují do závěrečné fáze výstavby, takže
jakékoli zdržení by nejen stavařům výrazně zkomplikovalo
práci, ale mohlo by třeba ohrozit i termín předání budov
uživatelům. To by bylo zvláště nepříjemné, jelikož obě
stavby, které Metrostav nejen buduje, ale investuje do
nich i jako developer, budou tvořit nabídku bytových příležitostí letošní výstavy Bydlení 2007.
2
Nové náměstí v Uhříněvsi
Na dostavbě Nového náměstí v Praze Uhříněvsi se finišuje. Divize 9 Metrostavu zde staví polyfunkční dům
s více než šesti desítkami bytů a obchodními nájemními
prostory (foto č. 3). Projekt našich developerů by měl
uvítat první nájemníky letos na podzim. V současné době
tu však ještě panuje čilý pracovní ruch. „Máme dokončenu hrubou stavbu, železobetonový skelet a dokončujeme
i vyzdívky a obvodový plášť,“ zhodnotil současný stav
prací Ing. Vít Vaněk z naší Divize development. „V okolí
stavby se provádějí práce na technické infrastruktuře,
staví se podzemní garáže a kanalizace,“ dodal. Vichřice
Kyrill zkomplikovala práce i zde. „Naštěstí tu už nemáme
věžové jeřáby, ale vzhledem k tomu, že objekt není ještě
dokončen a je uzavřen jen provizorně, tak silný vítr práci
velmi ztížil,“ vysvětlil Ing. Vaněk.
Polyfunkční dům v Uhříněvsi, který je citlivě začleněn
do současné zástavby, tvoří dvě podlouhlá šestipodlažní
křídla. Jedná se o kombinovanou konstrukci tvořenou
monolitickým železobetonovým skeletem složeným ze
sloupů a nosných stěn s vyzdívaným opláštěním a vnitřními příčkami. Byty zde budou dvou- až čtyřpokojové
3
Metrostav_2_07.indd 3
s kuchyňským koutem. Ve dvou nejvyšších patrech budou mít navíc terasu, atraktivní mezonetové byty v prvním a druhém podlaží soukromou předzahrádku vyvýšenou nad okolní terén. Vybrané byty mají navíc ateliér.
Kromě šestašedesáti nových bytových jednotek bude
v komplexu i 780 m2 obchodních ploch. Nový bytový dům
vyroste na vznikajícím centrálním náměstí obce v přímém
kontaktu se středisky občanské vybavenosti.
Budoucí vlastník komerční části objektu, městská část
Praha 22, zdůrazňuje při propagaci projektu především
snadnou a rychlou dosažitelnost městského centra. Ze
svého nového domova se obyvatelé uhříněveského Nového náměstí dostanou na Václavské náměstí s využitím
systému Pražské integrované dopravy během dvaceti
minut. Za krásami přírody a rekreací lze naproti tomu pohodlně dojít pěšky, nebo na kole. Do Průhonického parku
jsou to necelé čtyři kilometry a nákupní centra Průhonice-Čestlice nebo Europark Štěrboholy jsou ještě blíž. Řidiči
navíc ocení nedaleký nájezd na dálnici D1.
Kromě stavby polyfunkčního domu vznikají na uhříněveském náměstí také objekty zdravotního střediska,
policejní stanice, podzemní garáže a parková úprava.
S výjimkou policejního stanice a zdravotního střediska
stavbu zajišťuje divize 9 Metrostavu.
Byty Na Krutci
Do stavby atraktivního a architektonicky výjimečného
bytového projektu v Praze 6 nedaleko údolí Tiché Šárky
investuje Metrostav prostřednictvím společnosti Metrostav Krutec. V současné době se zde na první etapě
stavby dokončují terénní a sadové úpravy, fasády a kompletují se jednotlivé byty, v nichž probíhají topné zkoušky.
Na druhé etapě dokončují železobetonové konstrukce
budov. Současně se montují okna, vnitřní schodiště,
finišuje se na kanalizačních sítích a provádějí se i další
izolační a zámečnické práce. Lednový orkán Kyrill zde
také nezpůsobil žádné vážnější škody. „Utrhalo nám to
na některých místech oplechování atiky, ale není to nic
zásadního,“ zhodnotil rozsah škod hlavní stavbyvedoucí
z divize 8, Ing. Jan Štoncner.
Bytový areál Na Krutci se staví ve dvou etapách.
V první etapě to byly domy (foto č. 2) s celkem padesáti
čtyřmi byty a šestnáct řadových domků (foto č. 1), v nynější druhé etapě se staví třináct samostatných rodinných
vil. Součástí areálu je i sportovní hala, tenisové kurty
a vstupní objekt s dostatečnými parkovacími plochami
nejen pro rezidenty, ale i pro návštěvníky areálu.
Přírodní ráz v okolí Tiché Šárky zde umožňuje realizovat projekt nadstandardního a zajímavého bydlení uprostřed zeleně. Pozemek určený pro nový obytný soubor leží
na hranici městské zástavby a volné přírody. Výsledkem
výstavby bude obytný soubor výjimečného architektonického výrazu s vysokým komfortem provozu provedený
podle návrhu architektů a projektantů ateliéru Pilař, Kuba
architekti. Objekty první etapy by měly být připraveny
k nastěhování v polovině letošního roku, domy z druhé
etapy pak napřesrok v prvním čtvrtletí. Stavebně by měla
být druhá etapa hotova do konce letošního roku.
Většina bytových jednotek obou stavebních projektů
je již v současné době prodána a zbylé jsou rezervovány.
Finální práce a úpravy interiérů tak mohou probíhat podle
konkrétních přání budoucích obyvatel nových bytů.
Robert Blanda, foto Josef Husák
Efektní a efektivní spojení
Ze Strančic do Hostivaře je to po trati jen 18 kilometrů
a 180 metrů. Optimalizace tohoto kousku dvoukolejné
železnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi, která
je částečně hrazena z fondů Evropské unie, začala vloni v září a vyžádá si výstavbu 268 stavebních objektů
a rekonstrukci 68 provozních souborů. Po celou dobu
stavby je provoz na dráze zachován, i když třeba jen po
jedné koleji a s omezením rychlosti. Sdružení SWMV
(SSŽ, Leonhard Weiss, Metrostav a Viamont DSP) práce na tomto úseku IV. železničního koridoru ukončí začátkem roku 2008. Některé jsou však hotové již dnes.
Po dalších dvou kilometrech cesty vlak vjíždí do kompletně dokončené stanice Strančice. I přes její stísněný
rozměr se na ní vešla dvě ostrovní nástupiště, přístupná
z nové lávky pro pěší (foto č. 1). Její exkluzivní design
navrhl Patrik Kotas, známý architekt dopravních staveb,
jenž se podílel například i na návrhu stanice metra Střížkov. Výrobu ocelové lávky, včetně konstrukcí výtahových
šachet a protikorozní ochrany, zajišťovala divize 7, výtahy
pro její bezbariérový přístup dodávala divize 3.
Podpis uznávaného autora na projektu předznamenal
jeho architektonickou kvalitu, ale i obtížné technické ře-
1
Mezi Hostivaří a Uhříněvsí dnes cestující z okna vlaku
mohou vidět téměř hotový traťový úsek, kde probíhají už
jen dokončovací a zahradnické práce. Také na železničním
nádraží v Uhříněvsi už jsou téměř hotovi, divize 3 Metrostavu tu dokončila stavbu nové technologické budovy,
kabelovodu, kanalizace i podchod pod tratí.
Úsek do Říčan na stavební práce čeká. „Pracovníci
naší divize tu teprve začali stavět protihlukové stěny
a odstraňují mimolesní zeleň. V Říčanech letos mimo
jiné zahájíme stavbu nové technologické budovy a rekonstrukci technického zázemí stávajícího nádraží,“ přiblížil
harmonogram prací vedoucí projektu Ing. Jiří Barabáš.
Mezi Říčanami a Strančicemi zatím byla provedena
pouze rekonstrukce koleje směrem do Prahy a divize 3 zde
zhotovila přilehlé protihlukové stěny, zrekonstruovala poloviny čtyř mostů a vybudovala půl nového podchodu pod
tratí ve Světicích a silničního podjezdu. Jejich dodělávky
přijdou na řadu při jarní výluce druhé traťové koleje.
šení. Pracovníci Metrostavu se tak museli vypořádat s náročnými konstrukčními detaily ve výkresech i na stavbě.
Nosnou konstrukci přemostění kolejiště tvoří dvojice
ocelových válcovaných profilů, které přenášejí zatížení
jako spojitý nosník o pěti polích. Přístup na lávku umožní
čtyři schodiště. Jedno točité u hlavní nádražní budovy
a tři přímá trojramenná – jedno z protilehlé části obce
a dvě šikmá z ostrovních nástupišť zastřešená konstrukcí
ve tvaru vlny, která navazuje na přilehlý přístřešek. Lávku
mohou využívat i osoby se zhoršenou pohyblivostí. Jeden
výtah pro bezbariérový přístup se ukrývá uvnitř šroubovice točitého schodiště, tři zbylé výtahové šachty jsou
umístěny vedle lávky. Jejich efektní opláštění tvoří tabule
z bezpečnostního lepeného dvojskla.
Na krátkém úseku železniční tratě před Hostivaří se
prostě stále něco mění. Ocelová lávka ve Strančicích však
už má svou konečnou designově ušlechtilou podobu.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1/29/07 12:37:18 PM