Dobrovolní dárci krve
30. ledna 2007 / 2 / XIX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jiřího Bělohlava,
generálního ředitele Metrostavu str.2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Bezpečnost především
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Již po třinácté se na pražském výstavišti v Holešovicích
uskuteční specializovaná výstava Bydlení 2007. V termínu
od 1. do 4. února na ní přední čeští investoři, developeři
a realitní agentury představí svou nabídku nových bytů
i domů a souběžně probíhající veletrh Pragointerier
– New Design zase vše, co souvisí s jejich vnitřním
vybavením. Ani letos tu nebude chybět Developerská
divize Metrostavu, která tu k prodeji bude nabízet bydlení
na Novém náměstí v Uhříněvsi a v domech obou etap
stavby Na Krutci. K doprodeji budou také garáže v Galerii
nad Vltavou a byty, nebytové jednotky i garáže v domě
na Slunečním náměstí v pražských Nových Butovicích.
Naši developeři zde poprvé představí i své nové projekty
roku 2007 – bydlení pod Tyršovým vrchem v Praze 4,
byty v oblasti Městská brána Ostrava – Kostelní náměstí
a horské apartmány v Rokytnici nad Jizerou.
Sleva platí
do 28. února
Pro českou odbornou
veřejnost je velkou ctí, že
světový tunelářský kongres
a 33. valné shromáždění
ITA-AITES se letos uskuteční
v Praze. Pro jejich více než
tisíc delegátů budou v termínu mezi 5. až 10. květnem
tohoto roku připraveny nejen jednací sály v pražském
Kongresovém centru, ale také odborný program, který
v duchu motta kongresu „Podzemí – čtvrtý rozměr
velkoměst“ jistě rozvine diskuze nejen o podzemních
stavbách v Praze. Přednášek a jednání se mohou zúčastnit
i pracovníci Metrostavu, kteří bližší informace získají na
vedení svých divizí, u Ing. Miloslava Novotného z ČTuK
na telefonu 724 170 278 nebo na internetových stránkách
http://www.wtc2007.org/. Pro každého, kdo se přihlásí
a zaplatí účastnický poplatek do konce února 2007, platí
přitom výhodná sleva za včasnou registraci.
Stavební ruch v Karlových Varech neutichá. V nejbližší
době ožijí pozemky v Tuhnicích, kde brzo začnou
práce na výstavbě Výstavního, sportovně-kulturního
a kongresového centra. Zakázku za více než miliardu korun
zrealizuje sdružení Syner-Bau-Stav-Metrostav složené
z liberecké společnosti Syner, karlovarského Bau-Stavu
a našeho Metrostavu. Součástí haly by měl být i plavecký
bazén, na který se město pokusí získat dotaci z Evropské
unie. Magistrát má už k dispozici stavební povolení.
V rozpočtu na výstavbu letos vyčlenil přes 300 milionů
korun a dalších 80 milionů pokryje ze státní dotace.
Začátkem letošního února stavbu jedné z největších
investičních akcí v regionu slavnostně zahájí.
Metrostav_2_07.indd 1
Fotoreportáž: Stavba mostu
v Chomutově se přizpůsobila str.4
Plzeň čeká čistou vodu
Lenka Svobodová
Souhrnná strategie
TEK 2007
Nová multifunkční hala
Orkán Kyrill řádil, stavby mu
však odolaly str.3
Projekt Čistá voda, který doplní městskou vodohospodářskou infrastrukturu v Plzni, zahrnuje soubor šesti
staveb a jeho příprava trvala dlouhých šest let. V září
loňského roku se tato největší novodobá plzeňská
investiční akce rozběhla a po čtyřech měsících prací
zástupci stavebních společností seznámili veřejnost
na tiskové konferenci se svým postupem. Za město zde
vystoupil primátor Ing. Pavel Rödl a Metrostav zastupoval ředitel oblasti divize 1 Ing. Václav Apolín.
Celý rozsáhlý projekt řeší místní deficit splaškové
kanalizace, čištění odpadních vod a zásobování Plzně
pitnou vodou. Prostřednictvím Fondu soudržnosti na něj
přispěla také Evropská unie a realizuje jej sdružení firem
Metrostav, SSŽ, TCHAS a Strabag, vedené společností
Hochtief CZ. Metrostav má v rámci projektu za úkol
provést veškeré práce na vodárenském souboru Vinice
a odkanalizování obce Valcha.
Na Vinici do první poloviny ledna už pracovníci týmu
Ing. Miroslava Záhoře vyhloubili ručně i pomocí trhacích
prací s následným strojním vytěžením šachtu Š2 do
hloubky 25 m od srovnávací roviny a do téměř 24 metrů
v ní provedli primární a sekundární pažení. Denně se tu
daří vyhloubit, vybudovat pažení a provést finální úpravy
povrchu v délce až dvou metrů.
U šachty Š1 dělníci vyvrtali a vybetonovali pilotovou
stěnu včetně jejího převázání a kotvení do svahu. Vykopali
příjezdovou jámu, vybourali vstupní portál a osadili pažení. Štola byla za pomoci strojů a trhacích prací vyražena
do délky 30 m a denně se prodlužuje o další 2 metry.
V obci Valcha už dokončili pokládku potrubí výtlaku
V-A včetně zásypu a zabetonovali tři šachty. V úseku
mezi šachtami C-176 a C-183 položili potrubí, na stoce C
dokončili betonáž monolitické šachty a kvůli další stoce
překopali místní vozovku a do výkopu uložili potrubí.
Práce na projektu by měly skončit za rok a půl. Čistá
voda pak už bude nejen v Plzni, ale i v jejím okolí.
Pozvánka na výstavu
Vybraní vedoucí pracovníci
Metrostavu se letos už počtvrté setkají na Technickoekonomické konferenci,
aby si společně vyslechli
informace o dalším rozvoji
své společnosti. Ve čtvrtek
8. února zaplní posluchárnu
Vysoké školy ekonomické
v Praze na náměstí Winstona
Churchilla a kromě výkladu aktualizované strategie
Metrostavu na období let 2007–2010, který přednese
generální ředitel společnosti Jiří Bělohlav, se seznámí
i s vybranými stavbami a s nejlepšími zaměstnanci
firmy v uplynulém roce. Jako vždy bude součástí jednání
i diskuze k přednášeným a k aktuálním tématům.
Podrobnosti o letošní čtvrté Technicko-ekonomické
konferenci 2007 jsou umístěny na intranetové adrese
http://intranet.metrostav.cz/tek/
Mezinárodní vzdělání v domácím
prostředí str.2
V areálu bývalého cukrovaru v Lovosicích vyrostl za
pouhých sedm měsíců výrobní závod firmy Flexfill,
který bude vyrábět průmyslové čisticí prostředky a výrobky spotřebitelské chemie. Pro generálního dodavatele Cheming Pardubice zajišťoval stavební část projektu tým divize 8 pod vedením Ing. Radka Zemana.
Nosnou konstrukci trojlodní haly tvoří prefabrikovaný
skelet s rozponem nosníků 24 metrů. Objekt s plochou
7800 m2 má největší výšku 12,5 metru a skrývá dvoupodlažní administrativní vestavbu o rozloze 700 m2 a dva
hlavní sklady, mezi nimiž je sevřena vlastní výrobna.
„Nejobtížnější částí stavby, která musela být dokončena ve velmi krátkém termínu, byla zejména nutnost
dodatečného doplňování projektu o nová konstrukční
řešení,“ řekl Ing. Radek Zeman. Až v průběhu výstavby
třeba pracovníci Metrostavu museli domýšlet řešení
složitých konstrukčních detailů, vyvolaných možným až
šesticentimetrovým průhybem nosníků. V jeho důsledku
musela být všechna kotvení sádrokartonových příček
i pláště budovy ke střešní konstrukci provedena jako
kluzná a požární těsnění stěn muselo být tak pružné, aby
průhybem nedocházelo k poškozování stavby.
Původně navržené štítové armované vyzdívky obvodového pláště o šířce cca 24 a výšce kolem 12 m, kterými
prochází až osm řad technologických trubek, se také
ukázaly jako nedostatečné. Pro nemožnost jejich pevného připojení ke střešní konstrukci musely být dodatečně
podepřeny speciálním příhradovým vazníkem kotveným
do sloupů skeletu.
Vzhledem k tomu, že v hale se bude manipulovat
s chemikáliemi, investor Fexfill, s.r.o., dceřiná firma společnosti NCH Corporation USA, kladl velký důraz na bezpečnost provozu a nechal jej navrhnout tak, aby splňoval
i americké bezpečnostní normy, které jsou ještě přísnější
než tuzemské předpisy.
Stavba výrobního závodu byla proto nejsložitější v oblasti koordinace projektu a provádění řemesel. Výbušné
prostředí si vyžádalo nouzové odvětrání, složitou elektroinstalaci a regulaci a měření. V objektu byl zabudován
sprinklerový hasicí systém, ve třech speciálních skladech,
kde se předpokládá vyšší požární zatížení, byly nainstalovány sprinklery typu ESFR a ve skladech chemikálií se
k samočinnému sprchovému hašení bude používat alkohol rezistantní pěna.
Pro osazení skladovacích zásobníků surovin připravil
Metrostav nepropustné chemicky odolné havarijní jímky.
Moderní plynová kotelna, čistírna odpadních vod a další
technologická opatření potom jen doplňují ostatní zabezpečení provozu a nový chemický závod tak nebude
představovat žádné riziko pro okolí a pro jeho obyvatele.
V nejbližší době bude továrnu Flexfill opouštět až 10 milionů litrů výrobků za rok a nabídne 100 až 120 nových
pracovních příležitostí. V budoucnosti, kdy by závod měl
pracovat na tři směny, by se jeho výroba měla ztrojnásobit a počet zaměstnanců stoupne až na dvě stě.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Mezi základní řídící dokumenty naší společnosti
patří Souhrnná strategie Metrostav a.s. na
období 2007 až 2010. Její obsah stručně shrnují
následující hesla Mise, Vize a Základní strategické
cíle, se kterými by se měl dobře seznámit každý
pracovník Metrostavu.
Mise Metrostav a.s.
Metrostav je univerzální stavební společnost
pomáhající zákazníkům uskutečňovat jejich
plány při zachování udržitelného stavu životního
prostředí.
Vize Metrostav a.s.
Stálým zlepšováním našich schopností – získávat,
připravovat a řídit projekty – se stát vůdčí stavební
firmou v ČR a zařadit se mezi nejvýznamnější
stavební společnosti v Evropě.
Základní strategické cíle
Rozvíjet lidské zdroje.
Upevnit významné postavení na trhu stavebních
prací v souladu s indikátory vývoje.
Proniknout formou akvizic do dalších segmentů
stavebního trhu a vhodných teritorií včetně
zahraničních.
Aktivně chránit domácí stavební trh před sílícím
pronikáním zahraniční konkurence.
Rozvíjet systém řízení skupiny Metrostav v úzké
vazbě na systém řízení skupiny DDM Group.
1/29/07 12:36:54 PM