strana 2

do šířky i do hloubky

staveniště tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a křižovatkou u vorlíků se rozrůstá do všech

stran. Do šířky jej uvolnila demolice dvou nájemních

domů. otevřenou stavební jámu na letné zas dotěžují zemní stroje a zaplňují železobetonové konstrukce

hloubených tunelů.

Neorenesanční nájemní vily na třídě Milady Horákové mezi ulicemi Pelléova a U Vorlíků byly postaveny na

přelomu 19. a 20. století. Dvě z nich, s čísly popisnými

154 a 96, byly ve druhé polovině ledna zdemolovány, aby

uvolnily prostor pro další stavbu tunelů. Z odstrojených

budov (foto č. 1) tak za chvíli zbyla jen hromada suti.

Nákladní auta zbytky po demolici odvezla stejně rychle, jako ze staveniště odvážejí odkopek ze stavební jámy

pro nájezdové rampy křižovatky U Vorlíků (foto č. 2). Dnes

už je vyhloubená až na druhou kotevní úroveň zajištění

rampy. V centrální části Letenské pláně jsou už zemní práce dávno hotové a v otevřené jámě se tyčí železobetonové

monolitické konstrukce dvou tunelových tubusů i větví

křižovatky. Na dilatačním dílu D15 (foto č. 3) už stavbaři

odbedňují i stropní konstrukce.

Ptáme se

ing. Karla Hrdlovicse,

vedoucího projektu z divize 9

Office Park v nových Butovicích je úplný

do ko n č ení z e s t r. 1

Také objekt C je napojen na centrální velín s 24hodinovou

službou. „Obsluha má k dispozici hlášení všech poruch,

požárních poplachů, ale i informace o aktuální teplotě

v jednotlivých kancelářích. Poměrně dlouho také zálohuje data o veškerých vstupech do budovy. Systém jejich

kontroly je zde dost komplikovaný, protože musí umožnit

různým subjektům různá práva vstupu,“ říká Ing. Zelený.

1

2

Po dokončení tunelového komplexu Blanka se velká

dopravní stavba na povrchu připomene vlastně jen výjezdy a nájezdy křižovatky U Vorlíků. První díly nosné

konstrukce některých jejích ramp jsou už dnes téměř

hotové. Třeba výjezdové rampy 2 a 3 (foto č. 4). I na

ostatních dílech však práce přes zimu plynule pokračují.

Tým Ing. Zbyška Vozarika z divize 2, který stavbu v tomto

úseku řídí, se snaží, aby ji dokončil v co nejkratším termínu. Dopravní omezení, která vyvolala, totiž komplikují

život všem obyvatelům i návštěvníkům Prahy.

Fotografie ze stavby včetně informací o postupu prací

naleznete na internetové adrese www.tunelblanka.cz.

Poslední dva měsíce se tým divize 1 zaměřil na dokončení sklohliníkového fasádního pláště, kompletoval zařízení v nižších patrech budovy, prováděl zkoušky jednotlivých zařízení a jejich ovládání i nezbytné terénní a sadové

úpravy okolí. Dnes se už do budovy C (foto) v komplexu

Office Park v Nových Butovicích začínají stěhovat první

nájemci. Jistě se jim v ní bude líbit.

Martina vampulová, foto Josef Husák

doprastav staví v maďarsku obchvat makó

Doprastav staví nejen na slovensku, ale i v čr, v Polsku a v Ázerbájdžánu. v Maďarsku jej však až donedávna znali jen z dodávek a montáže mostních ložisek

a závěrů. od 11. listopadu 2008 zde ale jeho organizační složka, řízená Ing. ladislavem čonkou, začala zajišťovat práce na silničním obchvatu města Makó – na zakázce s rozpočtem 3,3 miliardy maďarských forintů.

Na jihovýchodě Maďarska u rumunských hranic realizuje výstavbu či přestavbu 56 stavebních objektů

středisko Ing. Gabriela Vargy ze závodu Zvolen. Jeho

tým s vedoucím projektu Sándorem Karakasem zahájil

přípravu stavby i výběr dodavatelů vloni v červenci.

Stávající silnice I/43 odbočuje v městě Szeged z dálnice M3 a vede středem města Makó. Nárůst kamionové

dopravy je značně zatěžuje. Nový obchvat ulehčí nejen

jeho obyvatelům, ale usnadní cestu i všem motoristům.

Po ukončení archeologického průzkumu Doprastav zahájil stavební práce přeložkami inženýrských sítí

a skrývkou humusu v trase dvou cestních objektů v délce

čtyři a 3,5 km. Při šířce budovaných komunikací 12,5 m

bude muset celkem odvézt více než 130 tisíc m³ zeminy.

Součástí zakázky je i stavba 82 m dlouhého čtyřpolového mostu přes železnici. Jeho mostovka bude provedena z předem předpjatých železobetonových nosníků výš-

ky 900 mm. Do šířky jich bude zapotřebí 16 a jejich délky

v jednotlivých polích budou 11,8 ; 15,8 ; 16,8 a 26,8 m.

Výrobce prefabrikátů vzejde z výběrového řízení.

Most bude založený na velkoprůměrových pilotách

s délkou i více než 15 m. Náspy mostních opěr bude možné provést až po výměně nevhodného podloží. Most totiž

stavbaři budují v místě bývalých močálů a základy opěr

bude třeba zpevnit geotextiliemi a geomřížemi.

Dokončení obchvatu Makó je plánováno na 31. srpen

2010. Tým Ing. Karakase však organizuje postup prací

tak, aby stavbu dokončil v předstihu.

alexander rév

Řízení stavební skupiny metrostav

3

4

Metrostav_02_09.indd 2

Základní důvody vzniku nové struktury řízení Metrostavu a jeho dceřiných společností vysvětlil prezident

Jiří Bělohlav v rozhovoru a článku v loňských novinách

z 18. listopadu. od čísla 2/2009 vám stavební skupinu

Metrostav začneme představovat podrobněji.

„Prvořadým úkolem vedení skupiny i jejích členů je

zlepšit práci všech firem tak, aby dosáhly přibližně stejné

úrovně,“ vysvětluje Jiří Bělohlav a dodává: „Postavení

Metrostavu na českém a slovenském stavebním trhu

je stabilní. Je však nutné, aby stejně jako on fungovaly

i všechny jeho dceřiné společnosti.“

Skupinový management začne souběžně řešit několik

skupin problémů, se kterými se řetězec našich firem dlouhodobě potýká. V první řadě prověří analýzu nerovnoměrného vývoje firem ve skupině a naladí systémy řízení tak,

aby výsledné parametry byly srovnatelné. Dále bude hledat způsob spolupráce, který umožní využít dosud skrytý

potenciál jednotlivých firem pro vyšší efektivitu skupiny

jako celku. Souběžně s tím prozkoumá, zda bude ze skupinového hlediska účelné koncentrovat některé činnosti,

třeba správu nemovitého i movitého majetku, účetnictví,

geodetické práce atd., aby došlo ke snížení nákladů a lepšímu ohraničení rizik. Bude také usilovat o naplnění těch

prvků souhrnné strategie, které patří do vedení skupiny.

Řízení skupiny se nebude vměšovat do řízení jednotlivých firem, které bude provádět jejich vlastní management. Každý pracovník bude přesně znát své zařazení do

systému a z něj vyplývající pravomoci a odpovědnosti.

Pro správné řízení skupiny bude zapotřebí mít správné

informace i dobrý odhad trendů vývoje v ekonomické, obchodní i personální oblasti. „Naše práce se bude vztahovat k výsledkům celé skupiny,“ řekl Jiří Bělohlav. „Budeme

usilovat, abychom při ní byli všem dobrým příkladem.“

Další a podrobnější informace o strategii stavební

skupiny Metrostav přednese prezident Jiří Bělohlav na

Technicko-ekonomické konferenci 4. února.

Kolektor C – společná práce firem Metrostav a subterra

Po studiu na ČVUT se Ing. Hrdlovics během dvaceti let

praxe podílel na výstavbě řady novostaveb, rekonstrukcí,

vodohospodářských děl i liniových staveb. Nyní dokončuje Národní technickou knihovnu (NTK) v Dejvicích.

Před vánocemi jste NtK předali investorovi a do poloviny února z ní odstraníte i všechny vady a nedodělky.

Co si z této zakázky budete nejvíc pamatovat?

Jednoduchá otázka, ale co z dvouleté výstavby vybrat?

Pokud se omezím pouze na technickou stránku, asi bych

zmínil zkušenosti s hledáním časových úspor při návrhu fasády, která tvoří nezaměnitelnou obálku objektu.

Vlivem archeologického průzkumu stavba nabrala asi

měsíční zpoždění. Abychom je eliminovali, navrhli jsme

místo původní sloupko-příčkové fasády, která by se

musela montovat na stavbě, modulově-dilatační fasádu

s velkým podílem dílenské přípravy. Předešli jsme tak

i problémům, které by u fasády s průběžnými sloupky

mohly vzniknout při betonáži vyšších pater. Fasádní

kotvy se totiž osazují odspodu ještě před dokončením

posledních podlaží, na něž jsou pak kladeny velmi přísné

požadavky, co se týče odchylek. S obvodovým pláštěm

byl spojen také certifikační proces pro předsazenou stěnu

z profilovaného kaleného skla, kde IKATES povolil užití

až na základě zkoušek a výpočtů namáhání skel a jejich

bodového ukotvení.

Řada materiálů i technologií byla na stavbě NtK použita poprvé. Jak byste zpětně jejich návrh posoudil?

Náročná byla kombinace dodatečně křížem předpjatých

stropních desek s BKT systémem aktivace jádra, což je

vlastně podlahové vytápění a chlazení vodním médiem

přímo v nosné konstrukci. Při této technologii se mezi výztuž obvykle vkládají předem připravené moduly

s vyvázanými topnými smyčkami. Na naší stavbě však

kanálky pro předpínací lana přecházely z horního líce

desky do spodního podle průběhu ohybových momentů

a byly vedeny ve dvou na sebe kolmých směrech. Navíc

je doplňovaly kilometry chrániček elektroinstalací. Systém BKT se proto musel na stavbě mezi výztuž provlékat

ručně a jeho upevnění ve správné poloze bylo velmi pracné a časově náročné. Věřím, že se tento systém už bude

uplatňovat pouze v tvarově jednodušších konstrukcích.

Národní technická knihovna má za sebou první dny

mrazivé zimy. Jak její vytápění obstálo?

Tepelnou pohodu objektu zajišťuje kombinace systému

aktivace betonového jádra a podlahového vytápění podporovaného topnými tělesy. V letních měsících systém

BKT spolu s centrálně řízeným přirozeným větráním

budovu také ochlazuje. Zaregulování této složité soustavy bude probíhat několik let a dnes jsme teprve na jeho

úspěšném začátku. Projektant, který tuto kombinaci navrhoval, přednáší na ČVUT a stavbu NTK používá jako experimentální příklad. Nejen v tomto ohledu se nová budova

skutečně stala stavební příručkou v praxi, která při mnoha

exkurzích posloužila k výuce nových techniků.

liší se běžná stavba od výstavby unikátní budovy?

Každá stavba má svá specifika. Pro „ego“ každého stavaře je jistě příjemnější podílet se na výstavbě unikátního,

technicky zajímavého objektu, a to i přes rizika spojená

s novými postupy, technologiemi i řešením atypických

detailů. Stavební firma však musí uvažovat pragmaticky –

zajímavý je projekt, na kterém se bezproblémově dosáhne

kladného hospodářského výsledku. Pokud se jedná o technicky zajímavou zakázku, je to příjemný bonus navíc.

Metrostav si vás získal právě tím, že v něm můžete pracovat na různorodých a náročných dílech. Máte nějaký

sen, co byste ještě chtěl postavit?

V době omezování zakázek je trochu rouhání zabývat se

myšlenkami na architektonicky a technicky zajímavé projekty. Fandil jsem však projektu Jana Kaplického na výstavbu Národní knihovny, který by jistě byl skvělou technickou

výzvou. Proto mu držím palce, aby se dočkal realizace.

1/29/09 5:13:09 PM