Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 2
Řízení stavební skupiny Metrostav
Základní důvody vzniku nové struktury řízení Metrosta-
vu a jeho dceřiných spolnos vysvětlil prezident
Jiří Bělohlav v rozhovoru a článku v loňských novinách
z 18. listopadu. Od čísla 2/2009 vám stavební skupinu
Metrostav začneme představovat podrobněji.
„Prvadým úkolem vede skupiny i jejích členů je
zlepšit práci všech firem tak, aby dosáhly přibližně stejné
úrovně, vysvětluje Jiří lohlav a dodává: „Postavení
Metrostavu na českém a slovenském stavebním trhu
je stabilní. Je ak nutné, aby stejně jako on fungovaly
i všechny jeho dciné společnosti.
Skupinový management začne souběžně řešit několik
skupin problémů, se kterými se řetězec našich firem dlou-
hodobě potýká. V první řadě prověří analýzu nerovnoměr-
ného vývoje firem ve skupině a naladí systémy řízení tak,
aby výsledné parametry byly srovnatelné. Dále bude hle-
dat způsob spolupráce, který umožvyužít dosud skrytý
potencl jednotlivých firem pro vyšší efektivitu skupiny
jako celku. Souběžně s tím prozkoumá, zda bude ze sku-
pinového hlediska účelné koncentrovat některé činnosti,
třeba správu nemovitého i movitého majetku, účetnictví,
geodetic práce atd., aby došlo ke sníže nákladů a lep-
šímu ohraničení rizik. Bude tausilovat o napltěch
prvků souhrnné strategie, které patří do vedení skupiny.
Řízení skupiny se nebude všovat do řízení jednot-
livých firem, které bude provádět jejich vlastmanage-
ment. Každý pracovk bude přesně znát své zazení do
systému a z něj vyplývající pravomoci a odpovědnosti.
Pro správné řízení skupiny bude zapotřebí mít správné
informace i dobrý odhad trendů vývoje v ekonomické, ob-
chodní i personální oblasti. „Naše práce se bude vztaho-
vat k výsledkům celé skupiny,“ řekl Jiří Bělohlav.Budeme
usilovat, abychom i ní byli em dobrým íkladem.“
Další a podrobjší informace o strategii staveb
skupiny Metrostav ednese prezident Jiří lohlav na
Technicko-ekonomické konferenci 4. února.
Kolektor C – společná práce firem Metrostav a Subterra
Do šířky i do hloubky
Staveniště tunelového komplexu Blanka mezi Špej-
charem a křižovatkou U Vorků se rozrůstá do všech
stran. Do šířky jej uvolnila demolice dvou nájemních
do. Otevřenou stavebjámu na Letné zas dotěžu-
zem stroje a zaplňují železobetonové konstrukce
hloubených tunelů.
Neorenesančnájemvily na třídě Milady Horáko-
mezi ulicemi Pelléova a U Vorlíků byly postaveny na
přelomu 19. a 20. století. Dvě z nich, s čísly popisnými
154 a 96, byly ve druhé polovině ledna zdemolovány, aby
uvolnily prostor pro další stavbu tunelů. Z odstrojených
budov (foto č. 1) tak za chli zbyla jen hromada suti.
Nákladní auta zbytky po demolici odvezla stejně rych-
le, jako ze staveniště odžeodkopek ze stavební my
pro nájezdové rampy křižovatky U Vorlíků (foto č. 2). Dnes
je vyhloubená až na druhou kotevúroveň zajištění
rampy. V centrální části Letenské pláně jsou už zemní prá-
ce dávno hotoa v otevřené mě se tyčí železobetonové
monolitické konstrukce dvou tunelových tubusů i t
ovatky. Na dilatním dílu D15 (foto č. 3) stavbi
odbeují i stropkonstrukce.
Po dokončení tunelového komplexu Blanka se velká
doprav stavba na povrchu ipomene vlast jen vý-
jezdy a nájezdy křižovatky U Vorlíků. První ly nosné
konstrukce některých jech ramp jsou dnes ř
hotové. eba výjezdo rampy 2 a 3 (foto č. 4). I na
ostatních lech ak práce přes zimu plynule pokračují.
m Ing. Zbyška Vozarika z divize 2, který stavbu v tomto
úseku řídí, se snaží, aby ji dokončil v co nejkratším ter-
mínu. Dopravomezení, která vyvolala, totkomplikují
život všem obyvatelům i návštěvníkům Prahy.
Fotografie ze stavby včetně informací o postupu prací
naleznete na internetové adrese www.tunelblanka.cz.
Ing. Karla Hrdlovicse,
vedoucího projektu z divize 9
Po studiu na ČVUT se Ing. Hrdlovics během dvaceti let
praxe podílel na výstavbě řady novostaveb, rekonstrukcí,
vodohospodářských děl i liniových staveb. Nyní dokonču-
je Národní technickou knihovnu (NTK) v Dejvicích.
Před nocemi jste NTK předali investorovi a do polo-
viny února z odstraníte i všechny vady a nedodělky.
Co si z této zakázky budete nejvíc pamatovat?
Jednoduchá otázka, ale co z dvoulevýstavby vybrat?
Pokud se omezím pouze na technickou stránku, asi bych
zmínil zkušenosti s hledáním časových úspor i návr-
hu fasády, která tvoří nezaměnitelnou obálku objektu.
Vlivem archeologického průzkumu stavba nabrala asi
měsíční zpoždění. Abychom je eliminovali, navrhli jsme
místo původní sloupko-příčkové fasády, která by se
musela montovat na stavbě, modulově-dilatfadu
s velkým podílem lenské ípravy. Předešli jsme tak
i problémům, které by u fasády s průběžnými sloupky
mohly vzniknout i betoži vyšších pater. Fasádní
kotvy se totiž osazují odspodu j ed dokončením
posledních podlaží, na něž jsou pak kladeny velmi přísné
požadavky, co se týče odchylek. S obvodovým plášm
byl spojen také certifikační proces pro předsazenou stěnu
z profilovaného kaleného skla, kde IKATES povolil ití
až na základě zkoušek a výpočnamáháskel a jejich
bodového ukotvení.
Řada materiálů i technolog byla na stavbě NTK použi-
ta poprvé. Jak byste zpětně jejich návrh posoudil?
ročbyla kombinace dodatečížem edpjatých
stropních desek s BKT systémem aktivace jádra, cje
vlastně podlaho vytá a chlazení vodním médiem
ímo v nosné konstrukci. Při to technologii se me-
zi výztuž obvykle vkda předem připrave moduly
s vyzanými topnými smyčkami. Na naší stavbě však
kanálky pro předpínací lana přecházely z horního líce
desky do spodního podle průběhu ohybových momentů
a byly vedeny ve dvou na sebe kolmých směrech. Navíc
je doplňovaly kilometry chrániček elektroinstalací. Sys-
tém BKT se proto musel na stavbě mezi výztuž provlékat
ruč a jeho upevnění ve správné poloze bylo velmi prac-
a časově ročné. Věřím, že se tento systém už bude
uplatňovat pouze v tvarově jednodušších konstrukcích.
Národní technická knihovna za sebou první dny
mrazizimy. Jak její vytápění obstálo?
Tepelnou pohodu objektu zajišťuje kombinace systému
aktivace betonového jádra a podlahového vypění pod-
porovaného topnými tělesy. V letních sících systém
BKT spolu s centrálně řízeným irozeným větráním
budovu také ochlazuje. Zaregulování to složité sousta-
vy bude probíhat několik let a dnes jsme teprve na jeho
úspěšném začátku. Projektant, který tuto kombinaci navr-
hoval, přednáší na ČVUT a stavbu NTK používá jako expe-
rimentální příklad. Nejen v tomto ohledu se nová budova
skutečně stala stavební příručkou v praxi, která při mnoha
exkurch posloužila k výuce nových techniků.
Liší se běžná stavba odstavby unikátní budovy?
Kažstavba svá specifika. Pro „ego“ každého stava-
ře je jistě příjemnější podílet se na výstavbě unikátního,
technicky zajímavého objektu, a to i es rizika spojená
s novými postupy, technologiemi i řešením atypických
detailů. Stavební firmaak musí uvažovat pragmaticky –
zajímavý je projekt, na kterém se bezproblémově dosáhne
kladného hospodářského výsledku. Pokud se jedná o tech-
nicky zajímavou zakázku, je to příjemný bonus navíc.
Metrostav si vás získal právě tím, že v něm můžete pra-
covat na různorodých a náročných dílech. Máte nějaký
sen, co byste ještě chtěl postavit?
V době omezování zakázek je trochu rouhání zabývat se
myšlenkami na architektonicky a technicky zajímavé pro-
jekty. Fandil jsem však projektu Jana Kaplického na výstav-
bu Národní knihovny, který by jistě byl skvělou technickou
výzvou. Proto mu držím palce, aby se dočkal realizace.
strana 2
PTÁME SE
Doprastav staví v Maďarsku obchvat Makó
Doprastav staví nejen na Slovensku, ale i v ČR, v Pol-
sku a v Ázerbájdžánu. V Marsku jej však až done-
dávna znali jen z dodávek a monže mostních ložisek
a závěrů. Od 11. listopadu 2008 zde ale jeho organizač-
ní složka, řízená Ing. Ladislavem Čonkou, začala zajiš-
ťovat práce na silnním obchvatu města Makó – na za-
kázce s rozpočtem 3,3 miliardy maďarských forintů.
Na jihovýcho Marska u rumunských hranic re-
alizuje výstavbu či přestavbu 56 stavebch objektů
středisko Ing. Gabriela Vargy ze závodu Zvolen. Jeho
tým s vedoucím projektu Sándorem Karakasem zahájil
přípravu stavby i výběr dodavatelů vloni v červenci.
Stávající silnice I/43 odbočuje v městě Szeged z dál-
nice M3 a vede středem města Makó. růst kamionové
dopravy je značně zatěžuje. Nový obchvat ulehčí nejen
jeho obyvatem, ale usnadcestu i všem motorism.
Po ukončení archeologického průzkumu Dopra-
stav zahájil stavební práce přeložkami inženýrských sítí
a skrývkou humusu v trase dvou cestních objektů v délce
čti a 3,5 km. Při šířce budovaných komunikací 12,5 m
bude muset celkem odvézt více než 130 tisíc m³ zeminy.
Součástí zakázky je i stavba 82 m dlouhého čtpolo-
vého mostu přes železnici. Jeho mostovka bude provede-
na z předem předpjatých železobetonových nosníků výš-
ky 900 mm. Do šířky jich bude zapotřebí 16 a jejich délky
v jednotlivých polích budou 11,8 ; 15,8 ; 16,8 a 26,8 m.
robce prefabrikátů vzejde z výběrového řízení.
Most bude založený na velkoprůměrových pilotách
s délkou i více než 15 m. Náspy mostch opěr bude mož-
né provést až po výměně nevhodného podloží. Most totiž
stavbi budují v mísvalých málů a základy opěr
bude třeba zpevnit geotextiliemi a geomřížemi.
Dokončení obchvatu Makó je plánováno na 31. srpen
2010. Tým Ing. Karakase však organizuje postup pra
tak, aby stavbu dokončil v předstihu.
Alexander Rév
1
2
3
4
dokončení ze str. 1
Také objekt C je napojen na centrální ven s 24hodinovou
službou. „Obsluha k dispozici hlášení všech poruch,
požárních poplachů, ale i informace o aktuální teplotě
v jednotlivých kancelářích. Poměrně dlouho také zálohu-
je data o veškerých vstupech do budovy. Systém jejich
kontroly je zde dost komplikovaný, protože musí umožnit
různým subjektům různá práva vstupu,“ říká Ing. Zelený.
Poslední dva měsíce se tým divize 1 zaměřil na dokon-
čení sklohliníkového fasádního pláště, kompletoval zaří-
zení v nižších patrech budovy, prol zkoky jednotli-
vých zařízení a jejich ovládání i nezbytné terénní a sadové
úpravy okolí. Dnes se už do budovy C (foto) v komplexu
Office Park v Nových Butovicích začínají stěhovat první
jemci. Jisse jim v bude bit.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Office Park v Nových Butovicích je úpl
Metrostav_02_09.indd 2 1/29/09 5:13:09 PM
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (287 ms)

Rendering Strana 3 (104155): (0/1) (280 ms)

Rendering Strana 2 (104154): (0/1) (322 ms)

Rendering Strana 1 (104153): (0/1) (321 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3126/vth120824-1.jpg (3x)

 i3126/vth120825-1.jpg (3x)

 i3126/bg104154.svg

 i3126/vth120826-1.jpg (3x)

 i3126/vth120827-1.jpg