strana 2
do šířky i do hloubky
staveniště tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a křižovatkou u vorlíků se rozrůstá do všech
stran. Do šířky jej uvolnila demolice dvou nájemních
domů. otevřenou stavební jámu na letné zas dotěžují zemní stroje a zaplňují železobetonové konstrukce
hloubených tunelů.
Neorenesanční nájemní vily na třídě Milady Horákové mezi ulicemi Pelléova a U Vorlíků byly postaveny na
přelomu 19. a 20. století. Dvě z nich, s čísly popisnými
154 a 96, byly ve druhé polovině ledna zdemolovány, aby
uvolnily prostor pro další stavbu tunelů. Z odstrojených
budov (foto č. 1) tak za chvíli zbyla jen hromada suti.
Nákladní auta zbytky po demolici odvezla stejně rychle, jako ze staveniště odvážejí odkopek ze stavební jámy
pro nájezdové rampy křižovatky U Vorlíků (foto č. 2). Dnes
už je vyhloubená až na druhou kotevní úroveň zajištění
rampy. V centrální části Letenské pláně jsou už zemní práce dávno hotové a v otevřené jámě se tyčí železobetonové
monolitické konstrukce dvou tunelových tubusů i větví
křižovatky. Na dilatačním dílu D15 (foto č. 3) už stavbaři
odbedňují i stropní konstrukce.
Ptáme se
ing. Karla Hrdlovicse,
vedoucího projektu z divize 9
Office Park v nových Butovicích je úplný
do ko n č ení z e s t r. 1
Také objekt C je napojen na centrální velín s 24hodinovou
službou. „Obsluha má k dispozici hlášení všech poruch,
požárních poplachů, ale i informace o aktuální teplotě
v jednotlivých kancelářích. Poměrně dlouho také zálohuje data o veškerých vstupech do budovy. Systém jejich
kontroly je zde dost komplikovaný, protože musí umožnit
různým subjektům různá práva vstupu,“ říká Ing. Zelený.
1
2
Po dokončení tunelového komplexu Blanka se velká
dopravní stavba na povrchu připomene vlastně jen výjezdy a nájezdy křižovatky U Vorlíků. První díly nosné
konstrukce některých jejích ramp jsou už dnes téměř
hotové. Třeba výjezdové rampy 2 a 3 (foto č. 4). I na
ostatních dílech však práce přes zimu plynule pokračují.
Tým Ing. Zbyška Vozarika z divize 2, který stavbu v tomto
úseku řídí, se snaží, aby ji dokončil v co nejkratším termínu. Dopravní omezení, která vyvolala, totiž komplikují
život všem obyvatelům i návštěvníkům Prahy.
Fotografie ze stavby včetně informací o postupu prací
naleznete na internetové adrese www.tunelblanka.cz.
Poslední dva měsíce se tým divize 1 zaměřil na dokončení sklohliníkového fasádního pláště, kompletoval zařízení v nižších patrech budovy, prováděl zkoušky jednotlivých zařízení a jejich ovládání i nezbytné terénní a sadové
úpravy okolí. Dnes se už do budovy C (foto) v komplexu
Office Park v Nových Butovicích začínají stěhovat první
nájemci. Jistě se jim v ní bude líbit.
Martina vampulová, foto Josef Husák
doprastav staví v maďarsku obchvat makó
Doprastav staví nejen na slovensku, ale i v čr, v Polsku a v Ázerbájdžánu. v Maďarsku jej však až donedávna znali jen z dodávek a montáže mostních ložisek
a závěrů. od 11. listopadu 2008 zde ale jeho organizační složka, řízená Ing. ladislavem čonkou, začala zajišťovat práce na silničním obchvatu města Makó – na zakázce s rozpočtem 3,3 miliardy maďarských forintů.
Na jihovýchodě Maďarska u rumunských hranic realizuje výstavbu či přestavbu 56 stavebních objektů
středisko Ing. Gabriela Vargy ze závodu Zvolen. Jeho
tým s vedoucím projektu Sándorem Karakasem zahájil
přípravu stavby i výběr dodavatelů vloni v červenci.
Stávající silnice I/43 odbočuje v městě Szeged z dálnice M3 a vede středem města Makó. Nárůst kamionové
dopravy je značně zatěžuje. Nový obchvat ulehčí nejen
jeho obyvatelům, ale usnadní cestu i všem motoristům.
Po ukončení archeologického průzkumu Doprastav zahájil stavební práce přeložkami inženýrských sítí
a skrývkou humusu v trase dvou cestních objektů v délce
čtyři a 3,5 km. Při šířce budovaných komunikací 12,5 m
bude muset celkem odvézt více než 130 tisíc m³ zeminy.
Součástí zakázky je i stavba 82 m dlouhého čtyřpolového mostu přes železnici. Jeho mostovka bude provedena z předem předpjatých železobetonových nosníků výš-
ky 900 mm. Do šířky jich bude zapotřebí 16 a jejich délky
v jednotlivých polích budou 11,8 ; 15,8 ; 16,8 a 26,8 m.
Výrobce prefabrikátů vzejde z výběrového řízení.
Most bude založený na velkoprůměrových pilotách
s délkou i více než 15 m. Náspy mostních opěr bude možné provést až po výměně nevhodného podloží. Most totiž
stavbaři budují v místě bývalých močálů a základy opěr
bude třeba zpevnit geotextiliemi a geomřížemi.
Dokončení obchvatu Makó je plánováno na 31. srpen
2010. Tým Ing. Karakase však organizuje postup prací
tak, aby stavbu dokončil v předstihu.
alexander rév
Řízení stavební skupiny metrostav
3
4
Metrostav_02_09.indd 2
Základní důvody vzniku nové struktury řízení Metrostavu a jeho dceřiných společností vysvětlil prezident
Jiří Bělohlav v rozhovoru a článku v loňských novinách
z 18. listopadu. od čísla 2/2009 vám stavební skupinu
Metrostav začneme představovat podrobněji.
„Prvořadým úkolem vedení skupiny i jejích členů je
zlepšit práci všech firem tak, aby dosáhly přibližně stejné
úrovně,“ vysvětluje Jiří Bělohlav a dodává: „Postavení
Metrostavu na českém a slovenském stavebním trhu
je stabilní. Je však nutné, aby stejně jako on fungovaly
i všechny jeho dceřiné společnosti.“
Skupinový management začne souběžně řešit několik
skupin problémů, se kterými se řetězec našich firem dlouhodobě potýká. V první řadě prověří analýzu nerovnoměrného vývoje firem ve skupině a naladí systémy řízení tak,
aby výsledné parametry byly srovnatelné. Dále bude hledat způsob spolupráce, který umožní využít dosud skrytý
potenciál jednotlivých firem pro vyšší efektivitu skupiny
jako celku. Souběžně s tím prozkoumá, zda bude ze skupinového hlediska účelné koncentrovat některé činnosti,
třeba správu nemovitého i movitého majetku, účetnictví,
geodetické práce atd., aby došlo ke snížení nákladů a lepšímu ohraničení rizik. Bude také usilovat o naplnění těch
prvků souhrnné strategie, které patří do vedení skupiny.
Řízení skupiny se nebude vměšovat do řízení jednotlivých firem, které bude provádět jejich vlastní management. Každý pracovník bude přesně znát své zařazení do
systému a z něj vyplývající pravomoci a odpovědnosti.
Pro správné řízení skupiny bude zapotřebí mít správné
informace i dobrý odhad trendů vývoje v ekonomické, obchodní i personální oblasti. „Naše práce se bude vztahovat k výsledkům celé skupiny,“ řekl Jiří Bělohlav. „Budeme
usilovat, abychom při ní byli všem dobrým příkladem.“
Další a podrobnější informace o strategii stavební
skupiny Metrostav přednese prezident Jiří Bělohlav na
Technicko-ekonomické konferenci 4. února.
Kolektor C – společná práce firem Metrostav a subterra
Po studiu na ČVUT se Ing. Hrdlovics během dvaceti let
praxe podílel na výstavbě řady novostaveb, rekonstrukcí,
vodohospodářských děl i liniových staveb. Nyní dokončuje Národní technickou knihovnu (NTK) v Dejvicích.
Před vánocemi jste NtK předali investorovi a do poloviny února z ní odstraníte i všechny vady a nedodělky.
Co si z této zakázky budete nejvíc pamatovat?
Jednoduchá otázka, ale co z dvouleté výstavby vybrat?
Pokud se omezím pouze na technickou stránku, asi bych
zmínil zkušenosti s hledáním časových úspor při návrhu fasády, která tvoří nezaměnitelnou obálku objektu.
Vlivem archeologického průzkumu stavba nabrala asi
měsíční zpoždění. Abychom je eliminovali, navrhli jsme
místo původní sloupko-příčkové fasády, která by se
musela montovat na stavbě, modulově-dilatační fasádu
s velkým podílem dílenské přípravy. Předešli jsme tak
i problémům, které by u fasády s průběžnými sloupky
mohly vzniknout při betonáži vyšších pater. Fasádní
kotvy se totiž osazují odspodu ještě před dokončením
posledních podlaží, na něž jsou pak kladeny velmi přísné
požadavky, co se týče odchylek. S obvodovým pláštěm
byl spojen také certifikační proces pro předsazenou stěnu
z profilovaného kaleného skla, kde IKATES povolil užití
až na základě zkoušek a výpočtů namáhání skel a jejich
bodového ukotvení.
Řada materiálů i technologií byla na stavbě NtK použita poprvé. Jak byste zpětně jejich návrh posoudil?
Náročná byla kombinace dodatečně křížem předpjatých
stropních desek s BKT systémem aktivace jádra, což je
vlastně podlahové vytápění a chlazení vodním médiem
přímo v nosné konstrukci. Při této technologii se mezi výztuž obvykle vkládají předem připravené moduly
s vyvázanými topnými smyčkami. Na naší stavbě však
kanálky pro předpínací lana přecházely z horního líce
desky do spodního podle průběhu ohybových momentů
a byly vedeny ve dvou na sebe kolmých směrech. Navíc
je doplňovaly kilometry chrániček elektroinstalací. Systém BKT se proto musel na stavbě mezi výztuž provlékat
ručně a jeho upevnění ve správné poloze bylo velmi pracné a časově náročné. Věřím, že se tento systém už bude
uplatňovat pouze v tvarově jednodušších konstrukcích.
Národní technická knihovna má za sebou první dny
mrazivé zimy. Jak její vytápění obstálo?
Tepelnou pohodu objektu zajišťuje kombinace systému
aktivace betonového jádra a podlahového vytápění podporovaného topnými tělesy. V letních měsících systém
BKT spolu s centrálně řízeným přirozeným větráním
budovu také ochlazuje. Zaregulování této složité soustavy bude probíhat několik let a dnes jsme teprve na jeho
úspěšném začátku. Projektant, který tuto kombinaci navrhoval, přednáší na ČVUT a stavbu NTK používá jako experimentální příklad. Nejen v tomto ohledu se nová budova
skutečně stala stavební příručkou v praxi, která při mnoha
exkurzích posloužila k výuce nových techniků.
liší se běžná stavba od výstavby unikátní budovy?
Každá stavba má svá specifika. Pro „ego“ každého stavaře je jistě příjemnější podílet se na výstavbě unikátního,
technicky zajímavého objektu, a to i přes rizika spojená
s novými postupy, technologiemi i řešením atypických
detailů. Stavební firma však musí uvažovat pragmaticky –
zajímavý je projekt, na kterém se bezproblémově dosáhne
kladného hospodářského výsledku. Pokud se jedná o technicky zajímavou zakázku, je to příjemný bonus navíc.
Metrostav si vás získal právě tím, že v něm můžete pracovat na různorodých a náročných dílech. Máte nějaký
sen, co byste ještě chtěl postavit?
V době omezování zakázek je trochu rouhání zabývat se
myšlenkami na architektonicky a technicky zajímavé projekty. Fandil jsem však projektu Jana Kaplického na výstavbu Národní knihovny, který by jistě byl skvělou technickou
výzvou. Proto mu držím palce, aby se dočkal realizace.
1/29/09 5:13:09 PM