strana 3

zpravodajství z divizí

1

Dům zahraničních služeb zkolaudován

Rekonstrukce dalšího historického objektu v centru

Prahy úspěšně skončila. Díky týmu Aleše Synka z divize 1 se prostory v ulici Na Poříčí 4 brzy otevřou veřejnosti. Dům zahraničních služeb pro potřeby ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bude sloužit při

jednáních s delegacemi Evropské unie, v přízemí se

pak bude nacházet vzdělávací centrum pro mládež.

Pozdně klasicistní a původně nájemní dům mezi

ulicemi Na Poříčí a V Celnici v Praze 1 byl postaven v roce 1840 podle plánů architekta Jana Jindřicha Frenzela

a později upraven pro kancelářské účely. Dvoukřídlá bu-

2

dova s dlážděným atriem (foto č. 2), jedním podzemním

a pěti nadzemními podlažími prošla až na opravu střechy

kompletní rekonstrukcí. Provázel ji pečlivý dohled pracovníků Národního památkového ústavu Prahy 1, protože

dům stojí v Pražské památkové rezervaci.

Budova sloužila Pedagogickému centru a její obnova

začala v březnu 2007. Původní plán počítal s dokončením

během devíti měsíců, ale nakonec se stavba protáhla

o celý jeden rok. Délku a rozsah rekonstrukce je totiž

velmi těžké odhadnout. Stavebně-technické průzkumy

nejsou vždy přesné a teprve při odkrývání jednotlivých

konstrukcí se zjistí reálná délka provedení stavby.

V průběhu prací se objevily dva zásadní problémy,

které ovlivnily čas i náklady rekonstrukce. Při vestavování výtahů s dojezdy do suterénu se ukázalo, že původní

základy budovy v nestabilním písečném podloží jsou

příliš mělké. Proto byla místo klasické metody jejich

podezdění použita časově náročnější trysková injektáž.

Ke zpomalení stavby přispěly i klasicistní stropy napadené dřevomorkou. Část jich sice zůstala zachována, ale

některá místa již nešlo zachránit a musela být nahrazena

ocelovo-betonovými konstrukcemi.

Ve spolupráci s restaurátory se podařilo obnovit

některé původní části objektu a také jeho vnější vzhled,

který vychází i z dobových fotografií (foto č. 1). V interiéru

zůstalo zachováno hlavní dřevěné schodiště s kovovým

zábradlím, část vedlejšího kamenného schodiště, kazetové dveře a spousta dalších uměleckořemeslných prvků.

Původní vnější okna byla nahrazena replikami s izolačními

skly, která značně přispěla k tepelné úspoře objektu.

Rekonstruovaný dům je dnes připraven sloužit svému

novému účelu. Metrostav opět prokázal, že je vhodným

a spolehlivým partnerem při realizaci náročných projektů.

Investor – MŠMT – oceňuje i jeho velmi dobrou technickou úroveň a vstřícný přístup vedení stavby.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Dvojče v Liberci vyroste za jeden rok

Nová výrobní hala, kterou divize 8 staví v liberecké

průmyslové zóně, bude věrnou kopií objektu, který

stojí opodál. Stavba běží podle plánu i v zimním období a složité geologické podmínky našemu zkušenému

týmu nevadí. Poradí si i s omezeným zásobováním

stavby, které vyvolá blížící se MS v lyžování, jež zkomplikuje dopravní obslužnost celého Liberce.

Zakázka není jednoduchá především z organizačního

hlediska. Stavbyvedoucí Josef Patočka, který projekt

od prosince 2008 vede, k ní dodává: „Novou výrobní halu

stavíme v těsném sousedství jejího dvojčete, ve kterém už

běží výroba, a nesmí dojít k jejímu narušení. Koordinace

řešíme na pravidelných kontrolních dnech se zástupcem

investora, společností Minda Schenk Plastic Solutions.“

Nová výrobní hala bude sloužit pro rozšíření stávající

výroby plastových komponentů do automobilů. Přístavbou a změnou administrativní a sociální vestavby stávající

haly navíc vyřeší i moderní zázemí pro všechny zaměstnance, včetně jejich šaten a stravování.

Přístavba výrobny naváže na západní stěnu stávající

budovy a je navržena jako dvoulodní ocelová zateplená

hala o velikosti 140x44 m s jednou jeřábovou dráhou.

V dilatačním koridoru mezi oběma výrobními halami

v 1. NP vymezí prostor pro bezpečný pěší pohyb zaměstnanců. V její jižní části je navrženo energetické zázemí,

Metrostav_02_09.indd 3

jako například trafostanice, rozvodna a nabijárna aku

vozíků apod. V severním úseku bude vstup do šatnového komplexu a současně expedice hotových výrobků.

Uprostřed stavbaři postaví schodiště s výtahem a sklad

elektromateriálu. V návaznosti na montážní prostor jsou

v jižní vestavbě druhého patra navrženy administrativní

prostory s hygienickým zázemím.

Jednotlivá patra propojí vnitřní chodby, schodiště

a výtahy, a to jak osobní, tak nákladní. Vstupy do nové

výrobní haly jsou obslužné z komunikace kolem celého

výrobního bloku. Samozřejmostí je bezbariérovost veškerých dostavovaných prostor.

Celkový obestavěný prostor nové výrobní haly bude

mít 70 500 m3 nad 5871 m2 zastavěné plochy. Na otázku,

co považuje na celé stavbě za nejobtížnější, Josef Patočka

odpovídá: „Je to nynější počasí, které nám komplikuje

probíhající zemní práce. Náročná bude i koordinace se

stávajícím provozem při propojování komunikací a technologických rozvodů tak, abychom neomezili probíhající

výrobu. Ale to je věc dohody a s investorem se jistě domluvíme k oboustranné spokojenosti.“

Již koncem letošního roku, kdy bude stavba dokončena, bude moci do zbrusu nové výrobní haly nastoupit až

dvě stě dalších zaměstnanců.

Jarmila Šnoblová

Staveniště na strategicky důležitém místě

Stavba tunelového komplexu Blanka zasahuje na Hradčanech až do Pražské památkové rezervace. Velmi

sledovaná je především oblast kolem Prašného mostu

(vizualizace), kde se historie setkává se současností

na archeologicky cenném území křižovatky sítí mezi

Pražským hradem, Generálním štábem AČR, ministerstvy obrany i vnitra a mnoha dejvickými ambasádami.

Práce na hloubených tunelech v úseku Myslbekova –

Prašný most – Špejchar tu řídí tým Ing. Jiřího Růžka

z divize 2 Metrostavu.

„Archeologové na staveništi sledují každý výkop hlubší než 40 cm,“ říká Ing. Růžek a vysvětluje: „Očekávají

nálezy pozůstatků kamenných nástrojů či ulovených

mamutů nebo srstnatých nosorožců z doby paleolitického osídlení asi 300 tisíc let před naším letopočtem.

V souvrst­ví vltavských říčních sedimentů, spraší a navážek, které zde dosahují nečekané hloubky až 37 m, se jim

už podařilo zachytit i změny související s vybudováním

barokního opevnění Pražského hradu.“

Víc než archeologické vykopávky mají na postup

stavby vliv nevyřešené majetkoprávní poměry k některým dotčeným objektům. Podrobný geologický průzkum

také odhalil, že únosný skalní masiv je zde pod sedimenty

uložen hlouběji, než projekt předpokládal. Trasa tunelů

mezi Myslbekovou ulicí a Prašným mostem proto bude

zahloubena až o šest metrů, což ovlivní řadu stavebních

objektů a návazností, třeba při prodloužení výjezdových

ramp. Změnu projektu si vyžádal i dodatečný požadavek

na převedení modernizované železniční trati Praha–Kladno z povrchu pod zem. Součástí naší stavby je totiž

ve Svatovítské ulici i vybudování nového, rozšířeného

mostu přes tuto dráhu.

„Změn oproti zadávacímu projektu řešíme opravdu

hodně,“ vysvětluje Ing. Růžek. „Tým Ing. Pavla Kacíře

z naší divize 1 třeba na Prašném mostě razí šachtu pro

62 metrů hluboké spadiště kanalizace. Ukázalo se totiž, že

stávající stoková síť ze Střešovic má potíže s kapacitou.

Podle požadavku investora proto bude nově převedena

do kmenové stoky K, která v hloubce vede pod Svatovítskou ulicí. Raziči jsou dnes asi 43 m pod terénem.“

Od 1. února, kdy dojde k dlouhodobé tramvajové výluce mezi Špejcharem a Prašným mostem, se staveniště

rozšíří a práce rozeběhnou na větší ploše. Zatím na staveništi Myslbekova probíhají práce na zajištění stavební

jámy a okolo stanice metra Hradčanská subdodavatel

provádí podzemní konstrukční stěny pro hloubené tunely

s čelním odtěžováním. „Celkem jich bude víc než 2 km

a hotových je asi 100 metrů, takže máme před sebou ještě

hodně práce,“ uzavírá Ing. Růžek. „Kromě přeložky velké

kanalizace, která brání dalšímu postupu prací po ubourání

vestibulu metra, chceme ještě letos přeložit o dva metry

na sever kolejiště dejvického nádraží a postavit i zprůjezdnit první část rozšíření mostu přes železnici ve Svatovítské ulici. Zbourání starého mostu vyjde na konec roku.“

Území pod Hradem je dopravně velmi vytížené. Tým

divize 2 i její dodavatelé se snaží, aby omezení vyvolaná

stavbou v tomto prostoru trvala co nejkratší dobu.

– ls –, vizualiz ace w w w.tunelblanka.cz

Na Zličíně se staví i v nepříznivém počasí

Ačkoli venku panují tuhé mrazy, stavba čtyř nových

bytových domů obytného komplexu Metropole Zličín

se ani na okamžik nezastavila. Její tempo sice museli

stavbaři z divize 6 částečně omezit, ve vytápěných

prostorách ale pracují tak, aby vždy dodrželi technologické předpisy. I na největrnějším místě v Praze tak

stavba přes zimu zdárně pokračuje.

1

„Ani v příštích několika týdnech nehodláme práce přerušit,“ tvrdí vedoucí projektu Ing. David Tůma a dodává:

„Od jara chceme zahájit omítky a fasády a k tomu musíme

mít dokončené veškeré vyzdívky a rozvody. Věříme, že

vysoké mrazy brzy povolí a práce na stavbě se zjednoduší…“ Právě boj s mrazem a operativní plánování prací je

teď tou největší těžkostí, s níž se tým Ing. Tůmy potýká.

Čtyři nové domy navážou na výstavbu předchozí

etapy (fota č. 1, 3). V jejím rámci pracovníci pod vedením

Ing. Tůmy před Vánocemi dokončili a investorovi předali

bytový dům D, který v současnosti čeká na kolaudaci.

Podle Ing. Tůmy bylo v rámci první etapy nejtěžší dodržet

napnutý harmonogram a šestipatrový dům D dokončit

za necelých patnáct měsíců. „Rád bych za to poděkoval

všem lidem, kteří se na stavbě podíleli,“ zdůrazňuje.

Druhá etapa výstavby zahrnuje generální dodávku čtyř

objektů označených písmeny I, J, K a L s výjimkou komunikací. Vznikne v nich celkem 360 nových bytů, přičemž

ty větší domy (dům I ve tvaru písmene L a dům J ve tvaru

písmene V) zahrnují celkem 134 bytů. Ve dvou podzemních podlažích bude budoucím obyvatelům k dispozici

dostatek garážových stání, v sedmi nadzemních podlažích pak byty s různou dispozicí od 1+kk až po mezonety.

V dalších dvou menších domech K a L vznikne 45 respektive 48 bytů včetně garážových stání. Dům K bude

mít na rozdíl od ostatních jen jedno podzemní podlaží.

V úrovni suterénů budou všechny čtyři domy vzájemně

propojeny a celý půdorys tím vytvoří tvar písmene U.

Tak ale budou vypadat domy za deset až jedenáct měsíců. Zatím jsou ve Zličíně hotové nosné konstrukce všech

čtyř domů s výjimkou 7. NP u domů I a J (foto č. 2), které

právě dokončují kolegové z divize 6 pod vedením Ing. Horáčka. „Z jedné strany byla již dokončena také fasáda

a pokračují montáže rozvodů,“ vyjmenovává Ing. Tůma

postup prací a doplňuje, že vše probíhá podle operativního harmonogramu. „Samozřejmě že vznikají určité skluzy, ale konečný termín není ohrožen. Snažíme se využít

2

i současné zimní období, abychom si vytvořili rezervy pro

dokončování,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Tůma.

Metrostav předá hotové domy investorovi do konce

letošního listopadu. Tím završí již čtvrtou zakázku pro

společnost Central Group.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

3

1/29/09 5:13:13 PM