Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 2
Mohutjší než most
Už více než tři měsíce zpracovávají zaměstnanci stře-
diska výroby ocelových konstrukcí divize 3 vHorních Po-
černicích asi 430 tun ocelových plechů na dokonce mo-
hutnější prvky (foto č.1), než zjakých se stavějí mosty.
Jsou uené pro bytovou rezidenci Sacré Coeur II.
Z materiálů o tloušťce až 100 mm (foto č. 2) – pro
mosty používáme padesátimilimetrové – jsme dosud
vypálili a svařili (foto č. 3) 29 svislých či šikmých výztuh
a32 konstrukčních uzlů, z nichž největší vážil asi 8,5 tuny
a jeho propoje měřily 68 metrů. Všechny jejich svary
ověřila ultrazvuková zkouška a jsou absolutně bez vad,
jak požaduje projekt,“ říká Ing. Kamil Jinek, vedoucí
střediska. Jeho pracovníci celkem vyrobí asi třetinu všech
ocelových prvků, které budou zapotřebí pro sestave
prostorového roštu k přemostění Strahovského tunelu
avestavbu tří podlaží bytů. Za výrobu celé konstrukce, její
dopravu na staveniště a monž na místě odpovídají jejich
kolegové z provozu ocelových konstrukcí vedení Ing. Da-
nielem Riedlem. Stavbu řídí tým Jana Kučery zdivize 9.
Výrobna vHorních Počernicích je vsoasnosti téměř
zcela vytížena prací pro Sacré Coeur II (foto č. 4). Další
konstrukce, které vní vznikají, jsou už proto drobnější.
Jednou znich je třeba nosná část uměleckého díla (foto
č. 5) nazvaného Základní kolej. Sochař Aleš Veselý jej
navrhl vpodobě 17 metrů vysoké, šikmo se zvedající že-
lezniční koleje sprci. Před nádražím Bubny už vbřeznu
připomene smutné výročí vypravení prvních židovských
transportů zPrahy dokoncentrních táborů astane se
součástí tamějšího plánovaného Památníku ticha.
Ing.Jaromíra Heřta,
vedoucího provozu divize 5
Profesní život Ing. Hta je spojen s podzemím. Po
ukončení Vysoké školy báňské vOstravě začínal ro ku
1987 jako štajgr vdole Kohinoor. Když ho po12 letech
fárání zlanařil tehdejší ředitel divize 5 Jaroslav Voves
kMetrostavu, stal se ze závodního dolu zase nachli
mistrem – na Mrázovce. Na ražbu tunelu Březno už
však nastupoval jako zkušený stavbyvedoucí, aby dílo
dokončil coby ředitel výstavby. Zárem roku 2009 se
stal vedoucím nově vytvořeného provozu VNT tunely.
Jak vzpomínáte natunel Březno, při jehož ražbách me-
todou obvodového vrubu dlo vroce 2003 kzávalu?
Ocitli jsme se tehdy vevelmi složité situaci apro všech-
ny, kdo se najejím ření poleli, to byla vysoká škola
podzemního stavitelství. Už jen odstranit více než 100m
zával vtunelové rouře byla technická výzva, stejně jako
vyprostit zasypaný vrubovací stroj zpropadliny nad čel-
bou. Vzpomínám ale na ten projekt rád, i když mě sl
dost nervů. Seznámil jsem se tehdy sodborníky, kterých
si sle vážím ijako morálních autorit, například sprofe-
sorem Milošem Buckem nebo geotechnikem Richardem
Barvínkem. Nakonec se prozalo, že khavárii došlo bez
našeho zavinění hlavně kvůli špatné geologii, amy jsme
museli tunel dokončit protiražbou apomocí NRTM.
l jste někdy při pci vpodzemí strach?
Jednou ano, když jsem jako člen báňského záchranného
sboru likvidoval vdole vážnou havárii. Naše četa muse-
la tehdy asi 360 metrů pod zemí prozkoumat uzavře
prostor starého požářiště. Pohybovali jsme se sdýcha-
cími apaty vprosedí steplotou snad 90 stupňů amě
zala hrozně pálit kůže. Když nás četař odvolal, chtěl
jsem utíkat, ale nešlo to. Myslel jsem, že těch 50 met
dobezpečí neujdu. Když nás pustili přes propust, hned se
knám hrnul lékař. Tehdy jsem se fakt bál.
V podzemí je míň stla, prostoru a lidé musí být
i pci nejen zdraví, kvalifikovaní aproškolení, ale
iohleduplní amusí si vyhovovat polidské stránce...
Shrnuje to i naše motto: Odbornost, odpovědnost, důvě-
ra. Provoz VNT tunely má celkem 300 pracovníků, ztoho
80 techniků. Vychováváme si i na 30 učňů – mladí lidé
představují naši budoucnost vevšech profesích. Snažíme
se držet ucelené asehrané party, aby si všichni povšech
stnkách vyhovovali. Zodpovědně mohu říct, že perso-
nalistika tvoří nejméně polovinu mé práce. Zvlášť pro
zahraničí, kde jsou lidé spolu 24 hodin denně, je sestavení
týmu docela věda. Musíte každého osobně znát, abyste
posoudil, kam ho můžete zadit. Protože zkušenosti
zpráce vcizině jsou nepřenositelné, snažíme se dozahra-
ničních týmů zařazovat navíc iperspektivní pracovníky,
aby získali praxi. Máme propracovaný také systém přípra-
vy dělnického personálu, kde dáváme přednost tomu, aby
si svající zaměstnanci přivedli nováčka doparty sami.
Jako jedna z la firem v Evropě využíme tři různé
technologie reb – NRTM, TBM a Drill&Blast. Všichni
ovládají všechny, což je náročné. Dobudoucnosti proto
uvažuji, že nakaždou znich vyčlením specialisty.
Podelší době máte dost práce. Jak ji zvdáte?
Vlastními silami jsme schopni provádět maximálně pět
až šest projektů naz, zhlediska vytížení kapacit jsem
tedy spokojený. NaIslandu pokračuje tým Aleše Gothar-
da naobou čelbách, jen kvůli geologii musí zDrill&Blast
občas přecházet naNRTM anasadit iBretexy. I v Norsku,
kde pracujeme poprvé, odvedl tým Pavla Bürgela nast-
ní podmínky dobrou práci ateď během lavinové přestávky
ipravuje daí tamější nabídky, nově i ve spolupráci
s firmou BeMo. Dobře běží irby slovenského tunelu
Poľana, které zas řídí Jiří Břichňáč. Nejnárnější ur-
čitě bude tunel Žilina, kde tým vesdrení sDoprastavem
vede Andrej Korba. Apak je tu více než 110členná parta
Štefana Ivora, která právě zahajuje ražby pomocí TBM
v Ejpovicích. Jsem rád, že nám téměř všechno klape.
Stroje amateriál si můžete koupit, ale lidi ne. Ty si musíte
vychovat. Apokud platí, že divize 5 je srdcem Metrostavu,
tak náš provoz je jeho aorta. Jsem rád, že kněmu patřím.
strana 2
PME SE
1
Divize 6 a 9 dokončily zajímavé bytové projekty
Podle aktuálních statistik bylo v Praze v loňském roce
dokončeno přes 4600 nových bytů. Do uvedeného čísla
ispěly i projekty, které v prosinci 2014 předali inves-
tom pracovníci divizí 6 a 9, když dokončili bytové do-
my H a G vJavorové čtvrti v Praze 10 a bytovky zdruhé
etapy výstavby Nad Motolským hájem v Praze13, která
navíc obsahovala i administrativní budovu.
Oba projekty, které jsou od sebe vzdáleny asi 20ki-
lometrů, mají mnoho společného. Můžeme však u nich
najít i řadu odlišností. Zatímco divize 6 staví pro investora
Central Group už poněkolité, nyní v Javorové čtvrti pod
vedením Ing.Miroslava Pajera, developerská společnost
DARAMIS GROUP je pro Metrostav, a tím i pro tým
Ing. Martina Jiroty z divize 9, novým partnerem. Také
rychlost výstavby se lišila. Oba bytové domy s celkem
196byty a68 obytnými ateliéry postavila divize 6 v Javo-
rové čtvrti za pouhý rok a pět měsíců. Stavba polyfunkč-
ho arlu Nad Motolským hájem (foto č. 1), ve kterém
se nachází 134 by, 13 ateliérů a kancelářská budova, se
kli tomu, že investor na řadu týdnů pozastavil práce na
administrativním objektu, prohla divizi 9 přes dva roky.
Ze stavebho hlediska byly projekty hodně podobné.
Domy mají bílou vanu založenou na velkoprůměrových
vrtaných pilotách. Také materiál základních nosných kon-
strukcí je shodný. V Javorové čtvrti se však kromě železo-
betonu uplatnilo i cihlené zdivo a pórobetonové trnice.
Na obvodový plášť oba týmy použily kontaktní zateplova
systém, na administrativní budově Nad Motolským hájem
je navíc asi z třetiny provětvaná cembonitová fada.
Okny se zazky zase liší. VJavorové čtvrti jsou plastová,
která byla v Praze 13 použita jen u administrativní budovy
od 2.nadzemního podlaží výše. Pro byty zde projektant
navrhl dřevěná eurookna (foto č.2).
Oběma týmům se nevyhnula náročná období. Napří-
klad lokalita, na které dnes stojí areál Nad Motolským
hájem, dříve sloužila jako zařízení staveniště při panelové
výstavbě Jihopadního Města. „Proto jsme prvně museli
celé území sanovat a zbavit ho všech zbytků zasypaných
konstrukcí. Celkem jsme odstranili kolem 5000 ku
železobetonu,“ vzpomíná Ing.Martin Jirota.
m Ing. Miroslava Pajera zase musel na závěr stavby
narychlo řešit nedostatek fad ků a náročně koordino-
vat práce v obou výškových budovách, z nichž jedna měla
ináct a druhá čtrct nadzemních podlaží (foto č. 4).
Zatímco jsme v horních patrech teprve dělali bednění
a betonovali, dole jsme už montovali okna a pracovali
na vnitřních instalacích či omítkách,“ konstatuje vedoucí
projektu. O velikosti stavby se dvěma rozlehlými suterény
pro parking a sklepy sdčí i mnství spotřebovaného
materiálu. Podle údajů Ing. Pajera při ní betonáři uložili
do více než 81 200 m² bednění přes 11800m³ betonu,
který byl vyztužen asi 1430 tunami betonářské oceli. Na
hlavní fasády stavbaři použili přes 12000 m² kontaktho
zateplovacího systému a položili asi 8500 m² plovou-
cích laminátových podlah. Architektonickou zajímavostí
projektu jsou světelné tubusy systému Lightway Tower,
ky kterým je schodišťový prostor obou věží přiroze
osvětlený po celé výšce nadzemních podlaží.
Oba týmy Metrostavu si dobře poradily i s klientskými
změnami. V Javorové čtvrti jich stavbaři provedli přes
t set. Ing.Jirota odhaduje, že v areálu Nad Motolským
jem se jeho kolegové na základě požadavků klientů za-
vali změnami asi u40 procent ze všech 147 jednotek,
a dodává: „Většina budoucích obyvatel však zachovala
navržené dispozice místností (foto č. 3) a materly vybí-
rala ze standardní nabídky, což samoejmě napomohlo
ke snížení celkového počtu klientských změn.“
S prací divizí 6 a 9 Metrostavu jsou investi jis
spokojeni. Také díky jejich kvalitní práci je už totiž více než
polovina bytů zobou projektů prodaná. Nad Motolským
jem jejich podíl činí asi 85 procent a téměř všechny
už jsou i edané do užívání klientům. Architektonicky
zajímavá Javorová čtvrť (foto č. 5) bude jistě podobně
úspěš. Jak se totiž dočtete na další straně, nových by
je v Praze – podle developerů a statistik – stále jtě málo.
Martina Vampulo, foto Josef Huk
3
4
2
2
1
3
4
5 5
Metrostav_02_2015.indd 2 29.01.15 14:13
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (600 ms)

Rendering Strana 3 (102670): (0/1) (593 ms)

Rendering Strana 2 (102669): (0/1) (632 ms)

Rendering Strana 1 (102667): (0/1) (634 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2973/vth119003-1.jpg (3x)

 i2973/vth119005-1.jpg (3x)

 i2973/bg102669.svg

 i2973/vth119006-1.jpg (3x)

 i2973/vth119007-1.jpg