4. února 2016 / 2 / XXVIII
Fotosloupek: Poslední kilometr str. 2
Ptáme se: Ing. Jana Šlajse,
obchodního náměstka divize 6 str. 2
V nové hale v Liberci už zahájili
výrobu vakuových pump str. 2
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Odmítáme neetické jednání
Přes 620 zaměstnanců Metrostavu se už do konce ledna
zúčastnilo školení Etiky a trestněprávní compliance.
Všichni jím projdou do konce března, do července pak také
členové orgánů a zaměstnanci většiny firem jeho Skupiny.
BIM – Informační model budovy
V rámci Odborné rady pro BIM založili 6. ledna zástupci
společností Metrostav, Skanska, VCES a OBERMEYER
Helika pracovní skupinu 03: BIM & Realizace. Více
informací najdete na webu www.czbim.org.
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Vlastní skruž obstála
Divize 4 dokončila v lednu u Opatovic výstavbu levé
části více než kilometrové estakády přes jednu z největších mimoúrovňových křižovatek ve střední Evropě.
Vedoucí projektu za Metrostav Ing. Richard Rakouš
složitý dopravní uzel popisuje (titulní foto): „V prvním
patře prstencovité mimoúrovňové křižovatky Opatovice přechází silnice I/37 z Hradce Králové do Pardubic
přes historický Opatovický kanál vystavěný na přelomu
15. a 16. století. Druhé patro tvoří rondel – kruhový
objezd o průměru asi 200 metrů. Leží na násypovém
tělese s výškou až 12 metrů nad terénem a společně se
čtyřmi mostními objekty umožňuje propojení rychlostní,
vrchem vedené komunikace R35 se silnicí I/37 a místními
komunikacemi – třeba se silnicí III. třídy mezi Opatovicemi
vlastními silami vybudovali základy, spodní stavbu, nosné konstrukce a římsy (foto č. 1). K výstavbě 5polového
dílu hlavního mostu s rozpletem a 8polové rampy použili
spodní pevnou skruž z inventárního materiálu. Hlavní
14polový úsek estakády vybudovali nad provozovaným
rondelem také na spodní skruži a z obdobných prvků, byla
ale výsuvná a sestavená podle patentu Metrostavu. Pro
opatovický most ji tým Ing. Martina Řediny navíc musel
upravit a zesílit, protože rozpětí polí dosahovalo až 60 m.
„Skanska stavěla pravý most na typizované přesuvné
skruži a bylo zajímavé sledovat postupy a časy výstavby
obou mostů,“ říká Ing. Rakouš. „Skruž Metrostavu v tomto porovnání obstála. Ze začátku sice chvíli trvalo, než
se s ní kolegové sžili, a také doba taktu byla asi o tři dny
Rovnocenní partneři
Handy cyklo maraton ponese jméno Metrostavu. Vyplývá to ze smlouvy o generálním partnerství na rok 2016,
kterou 21. ledna podepsali prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav a Heřman Volf, předseda neziskové
organizace Cesta za snem (foto zprava).
Benefičního závodu smíšených týmů cyklistů, kteří
musí štafetovým systémem zdolat 2222 km dlouhou trasu v limitu 111 hodin, se vloni zúčastnilo na 250 cyklistů,
jeden tým byl i z Metrostavu. „Je to pro nás čest, získat
tak silného společníka. Cítíme, že jsme mu rovnocenným
partnerem, a to nám dodává energii dostat ze sebe to
nejlepší,“ řekl po podpisu smlouvy Heřman Volf.
Metrostav_02_2016.indd 1
1
a Čeperkou, s příjezdem k opatovické elektrárně či k velkoprodejně SIKO. Tyto části křižovatky spolu se zárodkem estakády vznikly v první etapě výstavby, která byla
dokončena v roce 2009. Pokračování estakády, takzvané
‚třetí patro‘ – tedy rychlostní silnici R35 a její napojení
na rondel z moravské strany – jsme ve sdružení s firmou
Skanska DS začali budovat v roce 2010 a investorovi jsme
ho předali v termínu podle smlouvy na konci minulého roku. Do doby výstavby se přitom promítlo tříleté přerušení
díla způsobené uplatňováním úsporných opatření.“
Na stavbě levého mostu estakády a sjezdové rampy,
jež měl tým Ing. Rakouše na starosti, se podíleli zaměstnanci firmy Zakládání staveb, kteří most založili na velkoprůměrových pilotách. Hlavní díl práce ale odvedli
pracovníci provozu mostních technologií divize 4, protože
2
delší než u sousedů, díky šikovnosti našich pracovníků ale
nakonec svůj úkol splnila na výbornou. Nemuseli jsme tak
platit za nákup ‚mercedesu‘, ale úspěšně jsme dojeli do cíle vlastní ‚škodovkou‘. A protože je naše skruž flexibilní, je
už zase v plné práci na Slovensku,“ dodává.
Estakáda přes MÚK sice zatím končí v poli (foto č. 2),
povede ale po ní přístup na staveniště, z něhož stavbaři
prodlouží R35 k Olomouci. Realizaci tohoto projektu ale
brzdí legislativní důvody. Divize 4 se proto odstěhovala
o kus dál, na dálnici D11, kde tým Ing. Rakouše řídí výstavbu úseku mezi Osičkami a Hradcem Králové. Také na
něm se významně podílejí pracovníci divize 4 – a to nejen
z provozu mostních technologií, ale i zemních prací. Nastoupí tu dokonce nově i středisko asfaltových vozovek.
Centrální železniční dispečink str. 3
V Nové Pace otevřeli o Vánocích
nový bazén str. 3
Fotoreportáž: Lyžaři si letos užili
bělostný sníh a modré nebe str. 4
Stavba S7 u Gdaňsku
Úspěšné působení divize 4 v Polsku pokračuje stavbou
téměř 20,5 km dlouhého úseku rychlostní komunikace S7 od jižního obchvatu Gdaňsku do města Nowy
Dwór Gdański. Tým ředitele výstavby Ing. Radima Čápa zde pracuje od října 2015 a dílo dokončí za tři roky.
„Zatím jsme demolovali budovy, odlesnili území a postavili zařízení staveniště. Nyní navážíme násypový materiál na mezideponie, jejichž objem narůstá asi o 6500 tun
písku denně, a provádíme přípravu podloží,“ říká hlavní
stavbyvedoucí Ing. Igor Sedláček, který stavbu řídí.
Dílo u Gdaňsku (foto) zahrne i vybudování 18 mostů či
viaduktů – z toho osmi na S7. Dva mosty budou měřit více
než kilometr a vyrostou pomocí tří technologií – na pevné
skruži, výsuvem a letmou betonáží. Stavbu hlavní trasy
komplikuje fakt, že leží v inundačním pásmu delty řeky
Visly a podloží tvoří aluviální sedimenty v podobě nánosů,
kalů a písčitých i štěrkových usazenin včetně lokálního
výskytu rašelin. Pro jeho zlepšení budou muset stavbaři
využít 11 technologií sanace, které zahrnují i zhotovení asi
2000 km betonových pilot. „Logistické zajištění dodávky
stavebních materiálů bude vzhledem k jejich objemu složité, ale máme v tomto oboru už dost zkušeností. Největší
oříšek proto nejspíš bude formální – prosadit u investora technické změny v rámci hodnotového inženýrství,“
uzavírá Ing. Čáp, v jehož týmu dnes pracuje deset Čechů
a 65 Poláků. Většinu z nich dobře zná z úspěšné stavby S8
ve Varšavě, a proto ví, že se na ně může spolehnout.
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto Jiří Junek a archiv stavby
02.02.16 10:19