Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 3
Tři typy sálů pro centrální železniční dispečink
DoCentrálního disperského pracoviště (CDP) vPra-
ze na Balabence se v únoru začali shovat zast-
nanci Správy železnní dopravní cesty (SŽDC). Vmo-
derní provozně-administrativní budově pro ně tým
Ing.Stanislava Červeného zdivize 3 vybudoval tři typy
řídících sálů – jeden cvičný (foto č. 1), čtyři připravené
kokamžitému nastěhování aosm daích dokoených
dostadia holostavby, které čekají navyužití později.
Vybudovat CDP (foto č. 2) nebylo postavební stránce
obžné. Komplikace nám způsobilo snad jen podlí, kte-
ré bylo vjednom místě tak tvrdé, že jsme kvůli několika
pilotám museli povolat výkonnější vrtnou soupravu, než
jsme plánovali. Částečně podsklepený pětipodlažní objekt
smonolitickým železobetonovým skeletem jsme ale kro-
mě běžného technického zařízení museli vybavit iřadou
specifických moderních technologií, které jsme předtím
nikdy neprováděli. Všechny silové, sdělovací azabezpe-
čovací rozvody jsme dotáhli až kstanoveným rozhraním,
kde SŽDC napojí sj republikový drážní sysm. Cv
l jsme potom opatřili nejen nábytkem, ale i pítači
avelkoplošným zobrazením,“ říká Ing.Červený.
Z CDP na Balabence budou dispečeři řídit provoz
nadvou třetinách železničních tratí České republiky. Mo-
ravské vlaky jsou už přes čti roky ovdané zCDP vPře-
rově. „Byli jsme se tam podívat, abychom si udělali lepší
edstavu otom, co nás čeká. Musím ale konstatovat, že
tamní prostory nanás působily velmi ssněně. Dispečink,
co jsme stavěli my, je omnoho vzdušnější,“ konstatuje
Ing. Červený. Důvod je jednoduchý – Ing. arch. Tomáš
Pechman ze společnosti SUDOP PRAHA, který pražskou
budovu navrhl, totiž věnoval pozornost nejen jejímu vj-
šímu vzhledu, ale zohlednil iplánovaný rozvoj SŽDC.
Vbližší budoucnosti bude možné zabydlet dnes nedo-
končené sály, kde nejsou ani zdvojené podlahy ani pod-
hledy. Vevýhledu pak lze budovu nadstat jtě odaí
dvě podlaží. Jsou nato naddimenzované jak základy, tak
inosné konstrukce objektu – včetně stropní desky po-
sledního patra – aprostory druhého nadzemho podlaží,
které výhradně slouží technologiím sdělovaho azabez-
pečovaho zařízení pro řídící sály adalším technickým
zázemím nezbytm pro chod budovy. Vtomto přípa
bylo nejdůlitější chlazení – vprovozní části objektu to-
tiž bude vznikat velké mnství odpadho tepla. Vzimě
je tepelné čerpadlo využije kvytápění administrativch
prostor, vletním horku však bude nadbytečné.
VCDP, které tým divize 3 začal stat vdubnu 2014,
dnes běží dvouměční zkební provoz. Během něj se
dispeči vecvm sále naučí obsluhovat nejmodernější
drážní technologie, se kterými ani oni zatím nepracovali.
Správa železniční dopravní cesty přitom bude vybavovat
daí, stavebně dokoené sály. Hned pojejich spuštění
se novostavba naBalabence stane centrálním uzlem pro
řízení provozu pocelé české železnní síti.
red, foto Jiří Junek
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Divize 1 se vtila nastadion FC Viktoria Plz
Loni vzáří se naplzeňském stadionu veŠtruncových
sadech znovu zabydlel tým Ing.Miroslava Kšíra zdi-
vize 1. Odfotbaloho klubu dostal zaúkol vybudovat
nadomovském stadionu FC Viktoria Plzeň dvě roho
že, které na severní a jižní straně uzavřou ochozy
stadionu. Kromě toho dokončí i rekonstrukci hlav
tribuny, objednanou statutárm městem Plzeň.
Divize 1 už ve Štruncových sadech pracovala. Před
r lety tu vesdružení vybudovala novou hrací plochu, tři
tribuny azrekonstruovala část té hlav. Současné zaz-
ky jsou částí poslední etapy modernizace stadionu, který
bude po dokoení (obr.) patřit mezi evropskou špku.
Nažích pracuje divize 1 jako lídr vesdružení sfir-
mou H.A.N.S. stavby aly by vyst dokonce listopadu.
Budou mít čtyři nadzemní podlaží a jejich nosnou kon-
strukci vytvoří prefabrikovaný skelet svýpovým zdivem
zbroušených cihel, zastřeší je ploché jednoplášťové stře-
chy. Vniní prostory věží rozdělí ponejvíc sádrokartonové
íčky, ale iněkolik celoprosklených. Nafasádu věží archi-
tekti navrhli kombinaci zateplovacího systému zminerální
vaty, hliníkových lamel aprosklených pásových výplní.
Stavbu severní věže jsme zajili loni vří adnes
je dokoena její hrubá stavba. V současnosti skládáme
střní konstrukci avplném proudu jsou práce navnitř-
ních rozvodech zdravotně technických instalací,“ popisuje
Ing.Kšír. Stavbaři už také zali osazovat okna. Sever
ž by měla být kompletně dokoena vdubnu. Hned nato
zne stavba jní, která potrvá dolistopadu 2016.
Hlavní tribuna stadionu prochází rekonstrukcí aúpra-
vami, v některých podlažích stavbaři provedou i dispo-
ziční změny. „V1. NP třeba zmodernizujeme arozšíříme
prostor hydroterapie, nahorní tribuně nainstalujeme nová
sedadla. Zní se i fasáda, na kterou poijeme kon-
taktní zateplovací systém stepelnou izolací zminerální
vaty,“ vyjmenovává hlavní část zn Ing.Kšír. Součás
rekonstrukce je iúprava dťové kanalizace, stavba nové
vodovodní přípojky a úprava zpevněných ploch v okolí
stadionu. „Vzhledem ktomu, že stavba prohá zaplného
provozu fotbalového klubu, musíme velkou část prací
naplánovat naestávku poskončení jarní části sezony
apřed srpnovým začátkem nové. Půjde hlavně ovýměnu
sedaček, rekonstrukci ochozů tribuny, prostorů hydrote-
rapie aúpravu zpevch ploch,“ uzavírá Ing.Kšír.
–mv–, vizualizace neovisual.cz
VNové Pace otevřeli oVánoch nový bazén
Obyvatelé i návštěvníci Nové Paky dostali vloni
nasvatého Štěpána dlouho očevaný sportovní dárek
– představitelé města pro ně otevřeli novou plaveckou
halu. Během její 18měsíční výstavby se v čele týmu
divize 9, který zakázku řídil, vystřídali dva vedou
projektu – Ing.Filip Křesťan aPetr Dvák. Ten dru
se skolegy asNovou Pakou ještě neloučí – khale mu
dokvětna dostavět idva venkovní bazény.
Během školních vánočních prázdnin vyzkoušelo vodu
vnovém novopackém banu vpru 350 lidí den.
Jejich připomínky naFacebooku se týkaly jen provozho
řádu, většinou zákazu kouní vkrasech. Je tedy vit,
že stavbaři svou práci odvedli bez výhrad.
Plavci dnes mají vNové Pace kdispozici 25m nerezový
bazén se čtmi dhami (foto č. 1), dětem slouží malý
bazének s pojízdm plechovým dinosaurem a skluzav-
kou vpodobě obřího hada. Výčet prehistorických oblud,
které se vnovostavbě objevují, ještě pokračuje – uvstupu
dohaly je umístěna kopie zkameněliny pražraloka druhu
Xenacanthus, jež výjimně zachovaný exemplář vysta-
vují v místním městském muzeu. Tento živočich patřil
ksladkovodním žralokům, dosahoval délky až 70 cm, anež
ed 220 miliony lety vyhynul, rozšířil se pocem světě,
tedy inaNovopacko. Aby se naj nezapomnělo, dostal
se vpozměněné usměvavé podobě idoznaku arlu.
Bany pro sport doplňuje vířivka s13 kubíky vody
ohřáté až nateplotu 34 °C (foto č. 2). „Každé dílo je třeba
prověřit navlastní kůži avířivka sbarevnou hudbou nemá
chybu,“ říká přípravář divize 9 Ing.Mojmír Stuchlík ml.
Vletním roce bude pokračovat dostavba arlu ven-
kovním rezortem. Vznikne zde velký ban (10 x 6 metrů)
a dojezdový (6 × 6 metrů) pro 15metrovou skluzavku.
„Momenlně čekáme na zleení povětrnostních pod-
mínek, abychom mohli napojit venkovní technologický
objekt navodovod aareálovou kanalizaci. Čekají nás ta
sypy, terénní úpravy amusíme provést finální povrchy
komunikací. Pokud bude pasí příznivé, měli bychom
svou práci skoit 16. ktna,“ říká vedoucí projektu
Petr Dvořák. Starosta města Josef Cogan ale při oteení
bazénu novopacké příznivce koupání upozornil: „Projekt
jsme rozšířili ještě ovenkovní vířivku abrouzdaltě, čí
se dokoení ceho díla zkomplikuje. Tyto dvě aktivity
nejsou soástí kontraktu sMetrostavem, takže budeme
vypisovat další výběrové řízení am slibované otevře
venkovního koupaliště letos vlétě zřejmě nesplníme.“
red, foto Jiří Junek
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Vzor integrace sochařství aarchitektury
Patrně nejstarším uměleckým dílem zrodivším se
vpřímé souvislosti sprským metrem je obrovská
reliéfně pojatá opěrná zeď ustanice metra Vyšehrad.
V rámci výstavby Nuselsho mostu byla v letech
1964–1969 postavena podle návrhu předního české-
ho sochaře Stanislava Kolíbala.
Idea přemostění Nuselského údolí je stará více než
století. První projekt najeho překlenutí vypracoval už
vroce 1903 architekt Jaroslav Marjanka. Podoba mostu
ale nevzešla z žádné ze tří vypsaných architektonických
soutěží. Vedení Prahy se proto koncem roku1960 samo
rozhodlo pro most zedpjatého betonu avypracová
dokumentace zadalo přímo Pražskému projektovému
ústavu. Hlavním ienýrem byl jmenován Vojch Mi-
chálek, jeden zúčastků poslední souže. Členy jeho
týmu se pak vedle řady specialistů stal iarchitekt Sta-
nislav Hubka, autor architektonicho ření stanice
metra naVehra. Aprávě ten přizval vroce 1964
kespolupci Stanislava Kobala.
„Objednal pro atria kolem výstupů ze stanice sochy
od Zoubka najedné straně aod Chlupáče nadruhé. Mě
pak požádal ovýzdobu opěrné zdi vpodobě asi čtyř-
metrového relfu nama Rodina,“ dočteme se vroz-
hovoru, který sochař vroce 2012 poskytl kritiku Hansi
U. Obristovi. Kolíbal ale práci odmítl spoukazem nato,
že jako reliéf má být řešena celá asi stometrová opěrná
zeď, kterou bylo nutné vybudovat kvůli stanici metra.
Pro její výtvarné řešení sehrála kčovou roli soutěž
na uměleckou výzdobu interiérů československé am-
basády vBralii. Kolíbal vní sice roku 1963 nevyhrál,
dospěl ale ke konceptu sochsho díla, které může
navrhnout sám architekt. Tedy ksoše: „…jež vyrůstá
z tektonických vztahů architektury, z jejích prostoro-
vých ivýtvarných principů anavíc vesvém řádu vyja-
uje základní účel či smysl stavby“, (Bohumír Mz).
Právě tuto koncepci integrace sochařství aarchitektury
umělec dosledku rozpracoval poobou strach nu-
selského předmos, znichž levé (menší) bylo v80.le-
tech 20. století zničeno kvůli stavbě hotelu Fórum.
Kolíbalovy relfy tu nepředstavují jen objekt apli-
kovaný na vymezenou plochu, nýbrž umělecké dílo
tvarucí celou zeď pomocí záseků aplastických spon,
které, jak píše Mráz: „…vyjadřují její tektonický smysl“.
K tomuto v podstatě odhmotňujícímu ření v podo-
bě dvou nakloněných rovin propojených nepravidelně
rozmístěnými geometrickými prvky inspiroval sochaře
pohled najednotnou svislou rovinu vyšehradských zdí.
Jakub Potůček
P. S. Výstavbu stanice metra na Vyšehradě řídil tým
Metrostavu vedený Ing.Jaromírem Pavlíčkem.
milionů tun písku budou potřebovat kolegové z divize 4 na stavbuS7
vPolsku. Provedou zde 7 580000 kubíků geotechnických konstrukcí,
zabudují 353400 kubíků betonu a položí301500 tun živných vrstev.
1 2
Metrostav_02_2016.indd 3 02.02.16 10:19
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (636 ms)

Rendering Strana 4 (102584): (0/1) (638 ms)

Rendering Strana 3 (102582): (0/1) (679 ms)

Rendering Strana 2 (102581): (0/1) (678 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2952/vth118917-1.jpg (3x)

 i2952/vth118918-1.jpg (3x)

 i2952/bg102582.svg

 i2952/vth118920-1.jpg (3x)

 i2952/vth118916-1.jpg