strana 4
Technické univerzity
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Lektoři v Centru
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Většina inženýrů, kteří pracují v Metrostavu, získala
své vzdělání na některé ze tří tuzemských technických
vysokých škol – na Českém vysokém učení technickém
v Praze, Vysokém učení technickém v Brně nebo na
Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava.
Od založení první techniky letos uplyne 310 let
České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) patří
k největším a nejstarším evropským technickým vysokým školám. Vzniklo na popud Němce Christiana Josefa
Willenberga, který chtěl studenty učit o stavbě vojenských pevností. Jeho profesura byla ustanovena dekretem českých stavů 9. listopadu 1717. Zpočátku ve svém
bytě na Malé Straně učil pouhých dvanáct studentů – šest
svobodných pánů, čtyři rytíře a dva měšťany. Dnes má
ČVUT osm fakult, 119 studijních programů, 442 studijních
oborů a studuje na něm přes 21 tisíc studentů.
K příležitosti svého kulatého výročí připravila univerzita speciální program, se kterým se můžete seznámit na
webových stránkách www.cvut.cz/310.
Letošní první Čtvrtek v Centru patřil lektorům z řad
zaměstnanců našich firem, kteří se podílejí na vzdělávacích aktivitách Skupiny Metrostav.
Z celkového počtu 1364 akcí, které Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav pořádalo v roce 2016, zajistili interní
lektoři více než čtyřicet procent. Tři desítky z nich se
12. ledna sešly, aby si pohovořily nejen o dosavadních aktivitách směřujících k udržení a rozvoji kvalifikace kolegů,
ale také o záměrech rozvoje celého systému vzdělávání.
Tak, jak bez dobrých, zkušených a odborně vzdělaných zaměstnanců nemůže vzniknout kvalitní stavba, ani
systém vzdělávání nemůže být bez obětavých, procesů
i provozu znalých a dobře komunikujících lektorů. Těm
našim patří za jejich činnost velké poděkování.
Ucelenou nabídku vzdělávacích programů na letošní
rok najdete na skupinovém intranetu.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
1
Personální statistika
Vysoké učení technické v Brně vzniklo před 118 lety
Historie VUT začíná 19. září 1899, kdy císař František
Josef I. podepsal dekret o založení české vysoké školy
technické v Brně, která historicky navázala na tamější,
50 let staré česko-německé Technické učiliště. V současné době VUT nabízí studium téměř 22 tisícům posluchačů
na osmi fakultách a ve dvou vysokoškolských ústavech.
Historie Vysoké školy báňské v Ostravě se píše 168 let
VŠB – TU Ostrava navazuje v přímé kontinuitě na činnost
Montánního (báňského) učiliště, které bylo v Příbrami zřízeno 23. ledna 1849. Po druhé světové válce došlo k přesunu tehdy už Vysoké školy báňské do Ostravy. VŠB-TUO
dnes poskytuje vzdělání ve 124 akreditovaných studijních
programech v bakalářském, magisterském i doktorském
stupni a studuje na ní přes 20 000 studentů.
Začátek každého roku přináší statistická srovnání. Ta,
která se týkají personálu, stále naznačují, že stavebnictví vloni nerostlo.
K poslednímu dni roku 2016 pracovalo v Metrostavu
2770 zaměstnanců. V porovnání s předchozím obdobím
poklesl početní stav personálu o 2,6 procenta. V zahraničních organizačních složkách společnosti přitom působilo
193 dalších pracovníků.
2
3
4
5
Vzpomínky pamětníka
Bývalý pracovník Vodních staveb a Metrostavu Ing. Karel Matzner, s jehož články o historii firmy jsme se
v novinách setkávali v roce 2011, poslal dvě připomínky k loňskému seriálu o umění v metru:
„V článku ke 45. výročí Metrostavu, který vyšel
v novinách číslo 21/2016, je nesprávně uveden důvod
dodatečného osazení ocelové konstrukce v Nuselském
mostě. Nebyla tam totiž vložena v důsledku změny
provozu podzemních tramvají na metro. ČKD v té době
vyvíjelo pro metro vlastní vagon. Před uvedením do
provozu byl nasazen na zkušební trati na Kačerově, na
níž měl absolvovat 50 tisíc km. Měl už najeto hodně,
když z neobjasněných příčin údajně najel v depu do vrat
a rozbil se. V žádné publikaci o metru tuto událost nikdo
nekomentoval. Jejím výsledkem ale bylo, že se pro metro
musely koupit podstatně těžší a provozně dražší vagony
ze SSSR, které byly pro Nuselský most, projektovaný na
parametry našich lehčích vagonů, nevyhovující. Tehdejší
vládní zmocněnec Otakar Ferfecký naštěstí na poslední
chvíli zařídil, aby se v ostravských ocelárnách vyrobily
ocelové prahy, které přenášejí zatížení spodní desky do
svislých bočních stěn tubusu, čímž se problém vyřešil.
Co se týče pískovcového reliéfu ve stanici Kačerov
(foto), je v článku zmíněno otevření metra za přítomnosti
generálního tajemníka ÚV KSČ Gustáva Husáka a zdůrazněna umělecká hodnota tohoto díla ve vestibulu. Dílo je
to skutečně mimořádné – hlavně proto, že není tendenční,
ale abstraktní a podle tehdejší doby tedy neideové! A proto
muselo být před otevřením zakryto překližkovou deskou,
aby pohlaváry neuráželo. Po delším čase se deska v tichosti odstranila a nikdo se už k tomu nevracel.“
Děkujeme Ing. Matznerovi za doplnění informací, které
pro noviny Metrostavu velmi zajímavě zpracoval historik
architektury, který zmiňované události nezažil.
6
7
Zaměstnanci jsou Metrostavu věrní
Pracovní poměr v roce 2016 v Metrostavu ukončilo pouze
373 zaměstnanců, což bylo méně než v roce 2015. Řada
z nich odešla do důchodu po dlouholetém působení ve
společnosti. Z důvodu nadbytečnosti muselo firmu opustit 13 techniků a pět dělníků.
Nově do zaměstnání k Metrostavu nastoupilo 307 pracovníků. Zájem o pracovní uplatnění ve Skupině Metrostav přitom v průběhu roku 2016 projevilo více než
4500 uchazečů. Aktuální poptávka na doplnění stavu
personálu firem Skupiny Metrostav je umístěna na internetových stránkách www.metrostav.cz.
Průměrný věk zaměstnanců se snížil
Vedení společnosti velmi dbá na rozvoj personálu. Myslí
přitom nejen na blízkou, ale i vzdálenější budoucnost.
V Metrostavu dnes proto pracuje 56 čerstvých absolventů
vysokých škol a odbornou praxi získává 48 vysokoškolských studentů převážně stavebních oborů.
Už jedenáctým školním rokem letos probíhá projekt na
výchovu řemeslníků. Jeho absolventi už dnes představují
kolem deseti procent z celkového počtu dělníků. V přípravě na zaměstnání přitom u nás pokračuje 47 dalších
smluvních žáků středních technických škol.
Celý rok najednou
8
9
Zimní návštěva stavebního dvora Metrostavu v Horních Počernicích
Až do konce letošního února můžete v Knihovně Antonína Švehly na pražských Vinohradech navštívit výstavu nazvanou Čtyři roční období.
Svá díla v knihovně Ministerstva zemědělství vystavuje jedenáct amatérských výtvarníků z volného sdružení
nazvaného Bez rámu. Od doby vzniku v roce 2008 uspořádal tento spolek už více než deset výstav. I na této, zatím
poslední, představuje svá díla (foto) také Zdeněk Kostříž
z úseku personálního ředitele Metrostavu. Jeho obrazy
zachycují především ulice a náměstí, které s přáteli navštívil během společného malířského putování v plenéru.
Metrostav včetně vedení většiny divizí sídlí na libeňské Palmovce. Mnoho jeho zaměstnanců ale dojíždí do Horních
Počernic, kde ve stavebním dvoře v Bystré ulici a U Tabulky (SDHP) pracuje víc než 350 techniků a dělníků. I když
by se mohlo zdát, že areál zakrytý sněhem (foto č. 1) v zimě odpočívá (foto č. 2), není to pravda. Ve výrobně
divize 3 (foto č. 3 a 4), její ž středisko ocelových konstrukcí vede od ledna nově Ing. Petr Hron, dnes oceláři
vyrábějí a sestavují prvky pro obchodní centrum IGY, švédskou chemičku SYRA, polikliniku Budějovická či důlní
zakladač pro Doly Bílina. Také auta Metrostavu musí stále vzbuzovat nejlepší dojem. I v zimě se proto o jejich
čistotu starají zaměstnanci provozu dopravy a mechanizace divize 4 v areálové myčce strojů a nákladních vozidel
(foto č. 5). V SDHP bez ohledu na roční období pracují také jejich divizní kolegové z dalších provozů – zejména
mostních technologií – a z různých středisek. Jen finišery na opravu dálnic v zimě odpočívají. Nezahálí ani divize 11
včetně půjčovny střední a drobné mechanizace. V opravně důlních mechanismů strojníci právě provádějí generální
opravu tunelbagru Liebherr R944 a opravu důlního vozidla Paus Universa 50-2 pro odtěžení rubaniny v propojkách
tunelu Ejpovice (foto č. 6). Některé stroje na svůj servis ještě čekají (foto č. 7). Součástí SDHP jsou i prostory
společnosti Metrostav stavebniny (foto č. 8), která má sklad v areálu otevřený i pro veřejnost ve všední dny od 7 do
16 hodin. Ve stavebním dvoře je přístupný také její pneuservis pro osobní i nákladní vozy. V plné činnosti je provoz
železobetonových konstrukcí divize 6, a to včetně armozávodu, tesárny a půjčovny bednění. Nemluvě o Centrálním
archivu Skupiny Metrostav a nově přestěhované firmě Pragis na jižní ploše. Aby vše v 21hektarovém areálu
fungovalo, dohlíží se svým týmem po celý rok Ing. Ivo Rojík z Metrostavu Facility. K zimní návštěvě SDHP zvou nejen
výše uvedené fotografie Jakuba Červenky, ale i bagr-reklama před provozovnou divize 11 (foto č. 9).
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 2/2017 vyšlo 2. 2. 2017 (3/2017 vyjde 17. 2. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_02_2017.indd 4
31.01.17 16:14