Dvorec, kostel, klášter,
nemocnice, škola
2. února 2017 / 2 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Martina Staška,
oblastního ředitele divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
První projekt v Norsku, kam
z divize 5 míří i mostaři str. 2
Začátek stavby Vitality Rezidence
komplikuje průzkumná štola str. 3
Uzel na plzeňské dopravě
Dvouměsíční zkrácení termínu se
v Chlumčanech podařilo str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
směr Žatec, Praha
První překonaný milník v Polsku
Na stavbě silnice S7 nedaleko polského města Gdaňsk
překonali kolegové z divize 4, které vede Ing. Igor
Sedláček, první smluvní milník. S dvouměsíčním
předstihem překročili 20% finanční prostavěnost
realizovaného kontraktu. Gratulujeme!
SO 34-38-04.2
Úspěch v Turecku
Společnost Metrostav
Ankara İnșaat získala první
zakázku – výstavbu depa
metra na trati Kabataș–
Mahmutbey v evropské
městské čtvrti Esenler
turecké metropole Istanbul.
Zvítězila v náročné dvoukolové soutěži, kde pro provedení
stavby investor vyžadoval návrh metodou Design & Build.
Zástupci dceřiné společnosti Metrostavu podepsali
smlouvu o dílo s představiteli odboru železniční dopravy
evropské části z magistrátu města Istanbul 18. ledna 2017.
Útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav
pomáhala s referencemi a přípravou nabídky divize 8.
SO 34-38-52.21
SO 34-38-52.2
SO 34-38-12
směr České Budějovice
SO 34-38-07.2
směr Domažlice, Cheb, Klatovy
SO 34-38-08
SO 34-38-53
SO 35-38-41
SO 34-38-13
Subterra pracuje v Divadle Na Zábradlí
Pražské Divadlo Na Zábradlí, jehož je Metrostav
partnerem, dočasně opustilo Švandovo divadlo, kde
hostovalo, a od 16. února bude hrát v bývalém Divadle
Komedie v Jungmannově ulici. V prostorách na Anenském
náměstí zatím probíhá rekonstrukce vstupních prostor
do divadla, kterou provádí tým divize 2 Subterry vedený
Ing. Jaroslavem Hovorkou. Po ukončení stavby získá scéna
nové zázemí, kavárnu a ve vnitrobloku zastřešený foyer.
Poklep na nablýskanou kolejnici zahájil 20. ledna druhou etapu modernizace hlavního plzeňského vlakového
nádraží. Vzhledem k tomu, že zmíněná zakázka zahrne
i přestavbu mostů přes ulice U Prazdroje a hlavně
Mikulášská, zamotá nejen dopravu v železničním uzlu
krajského města, ale i místní provoz aut a tramvají.
vysoutěžili až koncem minulého roku, tedy s půlročním
zpožděním oproti navrženému harmonogramu, a nebylo
proto kdy provést naplánované přípravné práce zahrnující
třeba přeložky některých sítí. Na práci je navíc mnohem
méně času, protože milníky stavby se neposunuly. Prvním
z nich bude dokončení severního železničního mostu přes
Zapište si do diáře
Všichni, kdo se chtějí
připojit k akci Daruj krev
s Metrostavem, by si měli
v kalendářích výrazně
označit termín 7. dubna,
kdy dobrovolné odběry
životodárné tekutiny
proběhnou v naší společnosti už podvaadvacáté. Předem
děkujeme všem, kdo se na ně do PPII dostaví.
Změny v časopise o podzemních dílech
Odborný čtvrtletník Tunel, který vydávají Česká
a Slovenská tunelářská asociace ITA-AITES, má novou
redakční radu. Jejím předsedou se stal prof. Ing. Jiří
Barták, DrSc., z ČVUT v Praze, místopředsedou byl nově
zvolen Ing. Boris Šebesta z divize 8 Metrostavu.
Také letos pojedeme za snem
Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav (vpravo)
a předseda spolku Cesta za snem Heřman Volf (vlevo)
podepsali 24. ledna smlouvu o další spolupráci. Stejně
jako vloni jsme se podle ní stali generálním partnerem
Metrostav Handy Cyklo Maratonu 2017. Více informací
o náročném 2222 km dlouhém nonstop závodě letos
pořádaném mezi barokními památkami napříč všemi
14 kraji Česka najdete na internetových stránkách
www.cestazasnem.cz, kde se dozvíte podrobnosti
nejen o týmech, které nás budou zastupovat.
Metrostav_02_2017.indd 1
1
„Stavbu provedeme společně s firmou OHL ŽS. Dělení
zakázky je sice půl na půl, ale sdružení vede náš tým z divize 5 v čele s Ing. Janem Zemánkem,“ říká stavbyvedoucí
Ing. Petr Hanzal, který řídí práce na místě. „Samostatně
odpovídáme za třetinu objemu zakázky. Spadají do ní
třeba všechny mosty a podchody (schéma), jejichž rekonstrukce provedou naši pracovníci z provozu mostů
a železobetonových konstrukcí a ze střediska železničních staveb. Dále budeme řešit přeložky inženýrských
sítí, které zvládne divize 1, a tramvajové trati i veškeré
komunikace. V oblasti dopravy přitom využijeme služby
naší divize 4, ocelové konstrukce zadáme trojce a s lešením a tesařskými konstrukcemi nám pomůže šestka. Náš
partner ve své režii provede železniční spodek i svršek
a přestavbu pátého, šestého a částečně i třetího nástupiště. O modernizaci zabezpečovacího zařízení, trakčního
vedení, silno- i slaboproudu a dalších sdělovacích systémů se postaráme společně,“ upřesňuje.
Přestavba plzeňského nádraží se už rozeběhla
Vzhledem k tomu, že se projekt v Plzni nedotýká jen
drážních objektů, je sdružený i investor. Pod SŽDC spadá
asi 90 % zakázky, hlavně přestavba osobního nádraží
a modernizace kolejového rozvětvení ve směru na Cheb
či navazujících částí jižních kolejí. Pro stavbu v lokalitě
kolem Mikulášské ulice – včetně zahloubení ulice s tramvajovou tratí – a rekonstrukci přednádražního prostoru je
investorem statutární město Plzeň.
Stavba v centru západočeské metropole vyžaduje
už od začátku vysoké nasazení. Zakázku totiž kolegové
2
Mikulášskou ulici před koncem tohoto roku. Dalším je
konec srpna 2018, kdy má jít do provozu celá Mikulášská
ulice. Na ní přitom kromě dvou desetidenních výluk bude
po celou dobu zachován provoz tramvají. Stavba na železnici přitom vždycky přináší navíc i vysoké nároky týkající
se organizace prací během předem vymezených a vždy
krátkých výluk a dopravních omezení.
Obyvatelé Plzně i její návštěvníci si od zauzlované
dopravy oddechnou až v prosinci roku 2018, kdy druhá
etapa modernizace hlavního plzeňského vlakového nádraží skončí. Aby se to včas a kvalitně podařilo, popřál
stavbařům z divize 5 také obchodní ředitel Metrostavu
Ing. Milan Veselský (foto č. 1 druhý zprava). Spolu s dalšími pozvanými hosty přitom při slavnostním zahájení
stavby stál na průchozím balkonu v průčelí staniční budovy (foto č. 2), jehož rekonstrukce je také součástí projektu
a má ji opět na starost tým divize 5 Metrostavu.
K plné spokojenosti
Historickou budovu Národního muzea v Praze (NM),
jejíž rekonstrukci řídí Metrostav, navštívil 24. ledna
předseda vlády České republiky Bohuslav Sobotka.
Za velkého zájmu novinářů si premiér spolu s ministrem kultury Danielem Hermanem prohlédl během
kontrolního dne celou historickou budovu NM „od sklepa
až po půdu“ (foto). Doprovázel ho přitom samozřejmě
i ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9. Generální ředitel
NM Michal Lukeš při této příležitosti uvedl: „Historickou
budovu muzea jsme zhotoviteli rekonstrukce předali na
jaře roku 2015 a od té doby se práce viditelně pohnuly
kupředu. Usilovně se pracuje na zajištění fasády, na spojovací chodbě s novou budovou muzea, probíhají náročné
restaurátorské zásahy v interiérech a mnoho dalšího. Dělá
se tedy opravdu maximum pro to, abychom mohli v budově přivítat první návštěvníky už na podzim roku 2018.“
–red–, foto Ing. arch. Klingorová
–red–, foto Jiří Zahradník
Schéma: železniční mosty (ŽM), opěrné zdi (OZ)
SO 34-38-04.2 ŽM přes ulici U Prazdroje
SO 34-38-07.2 ŽM – podchod pod tratí Praha–Plzeň
SO 34-38-08
ŽM – tunel pro dopravu zavazadel
SO 34-38-52.21 OZ mezi podchodem a severní OZ
SO 34-38-52.2 OZ v oblasti hlavního nádraží – sever
SO 34-38-53
OZ v oblasti hlavního nádraží – jih
SO 34-38-12
Severní ŽM přes Mikulášskou ulici
SO 34-38-13
Jižní ŽM přes Mikulášskou ulici
SO 35-38-41
Návěstní lávka přes trať Plzeň–Cheb
Slunce, mlhu i mráz nabídly Jizerské hory účastníkům
10. zimních sportovních her Metrostavu, které se letos
konaly za hojné účasti vedení společnosti. Fotografie
už najdete na intranetu, reportáž v příštích novinách.
31.01.17 16:14