Prorážka prvního tunelu na

stavbě depa v Istanbulu

2. února 2018 / 2 / XXX

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Davida Vlasáka,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Památkově chráněný vnitřní prostor

nové haly v POP str. 3

Demolice, rekonstrukce i novostavba

při jedné zakázce v Berouně str. 3

Nafouknutý obchodní dům

Tři nové haly pro výrobu dlaždic

značky Rako v Chlumčanech str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Počet nájemních smluv na POP roste

Pracovníci Metrostavu Development zasmluvnili

ve čtvrtém kvartálu loňského roku čtvrtinu všech

nájemních ploch v administrativní budově Palmovka

Open Park 4. V prvním čtvrtletí letošního roku by měli

uzavřít nájemní smlouvy na 68 procent budovy Palmovka

Open Park 3. Celkový objem transakcí v rámci projektu

Palmovka Open Park dosáhl 56 procent a díky velmi dobré

kondici na trhu pronájmu kancelářských prostor očekávají

kolegové developeři aktivitu i ve druhém kvartálu.

Nominace mezi pět nejlepších

Haly 2. a 3. fáze dostavby objektu DC18 v logistickém

areálu distribučního centra Westgate/Prologis Park Rudná,

jejichž stavbu řídil tým Ing. Petra Kolbábka z divize 8,

byly nominovány mezi pět nejlepších komerčních projektů

v soutěži BREEAM Awards 2018. Vyhlášení vítězů prestižní

soutěže proběhne 6. března v Londýně.

Další kilometr tunelu na Islandu

Raziči divize 5 vedení týmem Ing. Josefa Malknechta

prodloužili 24. ledna ražbu silničního tunelu mezi fjordy

Dýrafjörður a Arnarfjörður k metě 1000 metrů. Dílo

o celkové délce 5,6 km by měli dokončit v září roku 2020.

Metrostav vzpomíná

V nedožitých osmdesáti osmi letech zemřel 10. ledna 2018 prof. Ing. arch. Karel Bláha, DrSc., který

byl v letech 1977 až 1988 ředitelem národního podniku Metrostav. Čest jeho památce!

Karel Bláha po absolvování stavební průmyslové školy v Českých Budějovicích a Stavební fakulty

ČVUT nastoupil v roce 1957 do národního podniku

Vodní stavby. Během dalších více než dvaceti let práce u této firmy prošel řadou provozně-manažerských

funkcí včetně pozice ředitele závodu a technického

ředitele celého podniku.

K 1. lednu roku 1977 byl jmenován podnikovým

ředitelem Metrostavu, který byl v té době generálním dodavatelem stavební části pražského metra.

Po nástupu do nové pozice a v celém jejím průběhu

prokazoval schopnost získávat a obklopovat se praxí a životem prověřenými specialisty. Využíval své

komunikační dovednosti a tím propojoval pracovní

týmy uvnitř i vně Metrostavu. V neposlední řadě spojoval manažerskou práci s pedagogickou působností

na Stavební fakultě ČVUT v Praze.

Výrazné pracovní stopy zanechal Karel Bláha zejména na výstavbě pražského metra – trasách II.C,

II.A, I.B, III.C – a na projektu Strahovského automobilového tunelu. Zcela výjimečnou zásluhu měl na organizaci a systému řízení výstavby pražského metra

při zapojení velkého množství subdodavatelských

stavebních organizací.

Po 11 letech v pozici podnikového ředitele přešel

Karel Bláha k 1. lednu 1989 do funkce hlavního architekta města Prahy. Dále se věnoval pedagogické

činnosti na Stavební fakultě ČVUT.

Metrostav_02_2018.indd 1

Největší jihočeské obchodní centrum – IGY v Českých

Budějovicích (titulní foto) – bylo otevřeno vloni v listopadu. Teprve nedávno v něm ale tým Ing. Davida

Vlasáka z divize 3 dokončil poslední detaily, které se

týkaly zejména architektonicky zajímavé fasády.

Zakázka pro CPI Property Group obsahovala přestavbu části starého nákupního centra IGY1 a jeho nástavbu

pro multikino. Souběžně běžela přes ulici novostavba

objektu IGY2 s téměř 50 jednotkami pro obchody i služby

(foto č. 1) a více než 200 parkovacími místy ve střešních

garážích. Obě budovy spojily v patře dvě kryté lávky

a sjednotila moderní fasáda s nafouknutým nárožím.

1

„Kvůli výstavbě spojovacích lávek jsme museli na dva

měsíce uzavřít frekventovanou Pekárenskou ulici, kde

byl přerušen i provoz trolejbusů. Vzhledem k rozměrům

ocelových nosníků a objemu konstrukcí, které bylo nutné

během výluky vybudovat, pracovali montéři pod velkým

tlakem, aby práce stihli včas,“ říká vedoucí projektu.

Všechny nosné ocelové prvky vyrobili a smontovali

zaměstnanci provozu ocelových konstrukcí divize 3. Podle

Ing. Vlasáka si poděkování za dobrou spolupráci zaslouží

zejména Ing. Tomáš Daníček a Ing. Ondřej Benčič.

Výrobně nejsložitější byly ocelové konstrukce určené

pro upevnění fasády na nároží Pražské a Pekárenské

ulice, kde má obvodový plášť díky volbě fasádního systému velmi atypický tvar (foto č. 2). Po několika změnách

oproti původnímu návrhu jej tvoří nafukovací polštáře

z vícevrstvé fólie ETFE (ethylen-tetrafluorethylen), které

umožňují libovolné tvarování a kvůli nízké hmotnosti

nevyžadují robustní nosný systém. „U nás se použití této

fólie dá spočítat na prstech jedné ruky, já jsem se s ní ale

už setkal před pár lety, kdy jsme ji použili pro zakrytí atria

budovy Amazon Court,“ vzpomíná Ing. Vlasák.

Součástí obvodového pláště IGY je samostatná technologie zahrnující trubní rozvod a vzduchové agregáty, jež

ve fasádních polštářích vytvářejí trvalý přetlak vzduchu,

a poměrně náročný systém podsvětlení, který umožňuje

různé světelné efekty. Návrh a řešení všech částí tohoto

atypického pláště byl poměrně dlouhý a po technické

stránce náročný proces, na němž se podílelo mnoho sub-

2

jektů včetně německého dodavatele fólie. I proto bylo IGY

otevřeno podle požadavků investora jako naprosto funkční, ale ještě ne zcela dokončené po vzhledové stránce.

Vybudování spojovacích můstků a architektonicky zajímavé i technicky náročné fasády ale nebylo tím nejkomplikovanějším, s čím se stavbaři na IGY setkali. „I když

jsem se už o tom zmiňoval dřív, znovu musím na závěr

připomenout nejsložitější činnosti, se kterými jsme se

v průběhu zakázky vypořádali. Obtížnost provedení masivních demolic ve třetím podlaží centra IGY1 a následné

osazení těžkých nosných ocelových konstrukcí multikina

prostě nic nepřekonalo. Všechny tyto práce totiž za maximálních bezpečnostních opatření probíhaly za plného

provozu dvou spodních pater starého obchodního domu

a bez přerušení okolní dopravy,“ uzavírá vedoucí projektu.

Definitivní tečka

Revitalizace 13km jednokolejné trati č. 175 Rokycany–

Nezvěstice se třemi přestavovanými mosty, 34 propustky, 24 úrovňovými přejezdy, dvěma přechody,

devíti vlečkami, čtyřmi dotčenými železničními stanicemi a šesti zastávkami slavnostně skončila 25. ledna.

Za Metrostav stavbu řídili i vlastními silami prováděli

zaměstnanci střediska železničních staveb divize 5. Práci

dokončili před více než rokem, ale zakázku uzavřelo až závěrečné přebroušení kolejnic, k němuž mohlo dojít teprve

nedávno, po nájezdu předepsaného počtu vozokilometrů

po rychlejší, modernější, pohodlnější i bezpečnější trati.

„Na koordinaci účastníků výstavby kladla největší

nároky velice krátká nepřetržitá výluka v náročných povětrnostních podmínkách závěru roku 2015, kdy bylo nutné

neprodleně zahájit stavbu kvůli čerpání prostředků z EU,“

řekl ředitel divize 5 Ing. Roman Fuksa (foto uprostřed).

Vedoucí projektu Ing. Ladislav Šabach z divize 5 doplnil: „Za sebe bych chtěl připomenout obtížné přístupy

na staveniště. Transport veškerého materiálu a vybavení

jsme totiž mohli provádět pouze v ose železnice. Bylo

zde také mnoho úrovňových chráněných i nechráněných

přejezdů, které bylo dovolené uzavírat jen po jednom,

což situaci dále ztížilo. Proto rád konstatuji, že i nejnáročnější části tohoto logisticky složitého procesu všichni

moji spolupracovníci zvládli bravurně. Jedná se v tomto

případě nejen o firemní kolegy, ale také o pracovníky firem

Chládek & Tintěra a EDIKT, které s námi byly ve sdružení.“

–red–, foto Jan Luxík

31.01.18 13:05