Prorážka prvního tunelu na
stavbě depa v Istanbulu
2. února 2018 / 2 / XXX
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Davida Vlasáka,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Památkově chráněný vnitřní prostor
nové haly v POP str. 3
Demolice, rekonstrukce i novostavba
při jedné zakázce v Berouně str. 3
Nafouknutý obchodní dům
Tři nové haly pro výrobu dlaždic
značky Rako v Chlumčanech str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Počet nájemních smluv na POP roste
Pracovníci Metrostavu Development zasmluvnili
ve čtvrtém kvartálu loňského roku čtvrtinu všech
nájemních ploch v administrativní budově Palmovka
Open Park 4. V prvním čtvrtletí letošního roku by měli
uzavřít nájemní smlouvy na 68 procent budovy Palmovka
Open Park 3. Celkový objem transakcí v rámci projektu
Palmovka Open Park dosáhl 56 procent a díky velmi dobré
kondici na trhu pronájmu kancelářských prostor očekávají
kolegové developeři aktivitu i ve druhém kvartálu.
Nominace mezi pět nejlepších
Haly 2. a 3. fáze dostavby objektu DC18 v logistickém
areálu distribučního centra Westgate/Prologis Park Rudná,
jejichž stavbu řídil tým Ing. Petra Kolbábka z divize 8,
byly nominovány mezi pět nejlepších komerčních projektů
v soutěži BREEAM Awards 2018. Vyhlášení vítězů prestižní
soutěže proběhne 6. března v Londýně.
Další kilometr tunelu na Islandu
Raziči divize 5 vedení týmem Ing. Josefa Malknechta
prodloužili 24. ledna ražbu silničního tunelu mezi fjordy
Dýrafjörður a Arnarfjörður k metě 1000 metrů. Dílo
o celkové délce 5,6 km by měli dokončit v září roku 2020.
Metrostav vzpomíná
V nedožitých osmdesáti osmi letech zemřel 10. ledna 2018 prof. Ing. arch. Karel Bláha, DrSc., který
byl v letech 1977 až 1988 ředitelem národního podniku Metrostav. Čest jeho památce!
Karel Bláha po absolvování stavební průmyslové školy v Českých Budějovicích a Stavební fakulty
ČVUT nastoupil v roce 1957 do národního podniku
Vodní stavby. Během dalších více než dvaceti let práce u této firmy prošel řadou provozně-manažerských
funkcí včetně pozice ředitele závodu a technického
ředitele celého podniku.
K 1. lednu roku 1977 byl jmenován podnikovým
ředitelem Metrostavu, který byl v té době generálním dodavatelem stavební části pražského metra.
Po nástupu do nové pozice a v celém jejím průběhu
prokazoval schopnost získávat a obklopovat se praxí a životem prověřenými specialisty. Využíval své
komunikační dovednosti a tím propojoval pracovní
týmy uvnitř i vně Metrostavu. V neposlední řadě spojoval manažerskou práci s pedagogickou působností
na Stavební fakultě ČVUT v Praze.
Výrazné pracovní stopy zanechal Karel Bláha zejména na výstavbě pražského metra – trasách II.C,
II.A, I.B, III.C – a na projektu Strahovského automobilového tunelu. Zcela výjimečnou zásluhu měl na organizaci a systému řízení výstavby pražského metra
při zapojení velkého množství subdodavatelských
stavebních organizací.
Po 11 letech v pozici podnikového ředitele přešel
Karel Bláha k 1. lednu 1989 do funkce hlavního architekta města Prahy. Dále se věnoval pedagogické
činnosti na Stavební fakultě ČVUT.
Metrostav_02_2018.indd 1
Největší jihočeské obchodní centrum – IGY v Českých
Budějovicích (titulní foto) – bylo otevřeno vloni v listopadu. Teprve nedávno v něm ale tým Ing. Davida
Vlasáka z divize 3 dokončil poslední detaily, které se
týkaly zejména architektonicky zajímavé fasády.
Zakázka pro CPI Property Group obsahovala přestavbu části starého nákupního centra IGY1 a jeho nástavbu
pro multikino. Souběžně běžela přes ulici novostavba
objektu IGY2 s téměř 50 jednotkami pro obchody i služby
(foto č. 1) a více než 200 parkovacími místy ve střešních
garážích. Obě budovy spojily v patře dvě kryté lávky
a sjednotila moderní fasáda s nafouknutým nárožím.
1
„Kvůli výstavbě spojovacích lávek jsme museli na dva
měsíce uzavřít frekventovanou Pekárenskou ulici, kde
byl přerušen i provoz trolejbusů. Vzhledem k rozměrům
ocelových nosníků a objemu konstrukcí, které bylo nutné
během výluky vybudovat, pracovali montéři pod velkým
tlakem, aby práce stihli včas,“ říká vedoucí projektu.
Všechny nosné ocelové prvky vyrobili a smontovali
zaměstnanci provozu ocelových konstrukcí divize 3. Podle
Ing. Vlasáka si poděkování za dobrou spolupráci zaslouží
zejména Ing. Tomáš Daníček a Ing. Ondřej Benčič.
Výrobně nejsložitější byly ocelové konstrukce určené
pro upevnění fasády na nároží Pražské a Pekárenské
ulice, kde má obvodový plášť díky volbě fasádního systému velmi atypický tvar (foto č. 2). Po několika změnách
oproti původnímu návrhu jej tvoří nafukovací polštáře
z vícevrstvé fólie ETFE (ethylen-tetrafluorethylen), které
umožňují libovolné tvarování a kvůli nízké hmotnosti
nevyžadují robustní nosný systém. „U nás se použití této
fólie dá spočítat na prstech jedné ruky, já jsem se s ní ale
už setkal před pár lety, kdy jsme ji použili pro zakrytí atria
budovy Amazon Court,“ vzpomíná Ing. Vlasák.
Součástí obvodového pláště IGY je samostatná technologie zahrnující trubní rozvod a vzduchové agregáty, jež
ve fasádních polštářích vytvářejí trvalý přetlak vzduchu,
a poměrně náročný systém podsvětlení, který umožňuje
různé světelné efekty. Návrh a řešení všech částí tohoto
atypického pláště byl poměrně dlouhý a po technické
stránce náročný proces, na němž se podílelo mnoho sub-
2
jektů včetně německého dodavatele fólie. I proto bylo IGY
otevřeno podle požadavků investora jako naprosto funkční, ale ještě ne zcela dokončené po vzhledové stránce.
Vybudování spojovacích můstků a architektonicky zajímavé i technicky náročné fasády ale nebylo tím nejkomplikovanějším, s čím se stavbaři na IGY setkali. „I když
jsem se už o tom zmiňoval dřív, znovu musím na závěr
připomenout nejsložitější činnosti, se kterými jsme se
v průběhu zakázky vypořádali. Obtížnost provedení masivních demolic ve třetím podlaží centra IGY1 a následné
osazení těžkých nosných ocelových konstrukcí multikina
prostě nic nepřekonalo. Všechny tyto práce totiž za maximálních bezpečnostních opatření probíhaly za plného
provozu dvou spodních pater starého obchodního domu
a bez přerušení okolní dopravy,“ uzavírá vedoucí projektu.
Definitivní tečka
Revitalizace 13km jednokolejné trati č. 175 Rokycany–
Nezvěstice se třemi přestavovanými mosty, 34 propustky, 24 úrovňovými přejezdy, dvěma přechody,
devíti vlečkami, čtyřmi dotčenými železničními stanicemi a šesti zastávkami slavnostně skončila 25. ledna.
Za Metrostav stavbu řídili i vlastními silami prováděli
zaměstnanci střediska železničních staveb divize 5. Práci
dokončili před více než rokem, ale zakázku uzavřelo až závěrečné přebroušení kolejnic, k němuž mohlo dojít teprve
nedávno, po nájezdu předepsaného počtu vozokilometrů
po rychlejší, modernější, pohodlnější i bezpečnější trati.
„Na koordinaci účastníků výstavby kladla největší
nároky velice krátká nepřetržitá výluka v náročných povětrnostních podmínkách závěru roku 2015, kdy bylo nutné
neprodleně zahájit stavbu kvůli čerpání prostředků z EU,“
řekl ředitel divize 5 Ing. Roman Fuksa (foto uprostřed).
Vedoucí projektu Ing. Ladislav Šabach z divize 5 doplnil: „Za sebe bych chtěl připomenout obtížné přístupy
na staveniště. Transport veškerého materiálu a vybavení
jsme totiž mohli provádět pouze v ose železnice. Bylo
zde také mnoho úrovňových chráněných i nechráněných
přejezdů, které bylo dovolené uzavírat jen po jednom,
což situaci dále ztížilo. Proto rád konstatuji, že i nejnáročnější části tohoto logisticky složitého procesu všichni
moji spolupracovníci zvládli bravurně. Jedná se v tomto
případě nejen o firemní kolegy, ale také o pracovníky firem
Chládek & Tintěra a EDIKT, které s námi byly ve sdružení.“
–red–, foto Jan Luxík
31.01.18 13:05