Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3
Památkově chráněný vnitřní prostor v POP
Varlu Palmovka Open Park (POP), který je projek-
tem kolegů z Metrostavu Development, rekonstruu
stavbi vedení týmem Ing.Stanislava Červeného zdi-
vize 3 objekt označený POP0. Jedná se opamátkově
chráněnou jednopodlažní průmyslovou halu, kterou
svedlejší budovou POP3 propojí prosklený krček.
Asi 80 let stará hala prvně sloila strojírnám Horák
a Hlava k výrobě zvedach strojů a vozidel. O zapsání
průmyslového objektu do seznamu kulturch patek
rozhodla specifická konstrukce jeho sechy, kterou tvo-
řila tzv. Stephanova (Šnova) soustava. Skládala se ze
13 obloukových příhradových sbíjených vazníků sdřevě-
mi táhly. Vdobách první republiky to byl pro efektivitu
azkou cenu oblíbený typ zastření. Dodnch d
se ale jeho příkladů dochovalo naprosté minimum.
Nová hala s historickými dekoracemi
Stará hala bohužel nevyhovovala současným požadav-
m nastatiku apožární bezpečnost. Její rekonstrukce se
proto se souhlasem patkářů změnila napřestavbu re-
spektující objem originální hmoty. Prvky tvořící podstatu
patkové ochrany projdou repasí nebo budou nahrazeny
replikami azpětně vestavěny donového objektu.
„Hala má dokončené železobetonové konstrukce zá-
kladové desky, oba šty iprotipovodňovou ochranu anaši
oceláři montují její novou nosnou ocelovou konstrukci
s obloukovými vazníky kopírujícími původní geometrii
střechy (foto). Vinteriéru ji zakryje obloukový sádrokarto-
nový podhled, pod nímž budou jako nenosné osazeny pů-
vodní dřené vazky apříhradové sloupy (řez). Jejich re-
pasi by pracovci restaurátorského atelru divize 9 měli
ukoit asi za čtyři měce. Toto ření umní zachovat
vinteriéru novostavby pohled naunitní krov ostlený
es deset příčných sedlových světků, které sice budou
kopie, ale stejně rozmístěné jako originály. Patkově
cenná hodnota vniho prostoru výrobní haly tak bude
zachována přesně podle požadavků patkářů, snimiž
neetržitě spolupracujeme,“ vysvětluje Ing.Červený.
Složitým problémem, který ovlivnil stavbu celého
POP, bylo přemísní trafostanice způvodního místa, kde
ekážela přípojkám, nanové místo dohaly POP0. Nejen-
že bylo nutné postavit trafostanici vevelkém předstihu,
ale muselo ji převzít PRE, vystrojit apřepojit proud. Tepr-
ve pak mohli stavbaři zít dělat přípojky akomunikace
veVoctářově ulici. To už ale začala zima…
Včásti haly, kterou vkvětnu roku 2015 zničil požár,
navrhli autoři z atelru Aulík Fišer Architekti dvoupod-
lažní podsklepenou novostavbu sgastroprovozem, jenž
bude mít vsutenu zázemí, vízemí kuchyni avýdejnu
del avpae kavárnu. Vezbylé části nepodsklepené haly
orozměrech zhruba 22 x 58 m bude jídelna asamostatná
jemní jednotka. SPOP3 spojí POP0 prosklený krček.
Příčný řez
Původní
Stephanova konstrukce
Nová nosná
konstrukce střechy
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Demolice, rekonstrukce i novostavba
Doslova pár desítek metrů od sebe dělí dvě stavby,
které vBerouně prodí tým Milana Vkáta zdivize9.
Administrativní budova (AB) zajímavě kombinuje starý
objekt snovostavbou. O výstavbě nedalekého bytové-
ho domu Corso sezníme příště.
Výstavba administrativní budovy vBerouně vsobě
skrývá prakticky vše, s čím je možné se v pozemním
stavitelství setkat – porně nárnou demolici staré ve-
stavby bezprostředně navazující nasousední obývané ob-
jekty, vestavbu nové budovy amimo to irekonstrukci více
než 100 let starého domu včetně fady a uměleckých
prvků,“ popisuje vedoucí projektu Milan Vaňt. Kromě
moderního technologického vybavení celého komplexu
bude nezbytné jeho připojení nainženýrské sítě vprostře-
dí se silným dopravním provozem. Minimum prostoru pro
sobování staveniště kolegové vešili tím, že zázemí pro
obě stavby sloučili aumístili kbytovému domu Corso.
Část nového administrativního objektu pro 220 pra-
covníků vznikne rekonstrukcí pozdně klasicistní budovy
valé okresní záložny ze začátku 20. století, která stojí
v ulici Politických vězňů. Hmotově zůstane téměř beze
změn, pouze její podkrovní část se rozšíří ovikýř mezi
fasádními šty. Namístě její přístavby z90. let, kterou
právě bourají, asousedícím pozemku kolegové vybudují
novostavbu s fasádou do Hrnčířské ulice. Oba objekty
sledně propojí kkem. Moderní prosklený obvodový
plášť vezlatavém odsnu (vizualizace) bude kontrastovat
s historickou vápennou omítkou staré záložny, kde se
zlatá barva objeví navikýři ařímse.
Obě stavby v Berouně se rozeběhly vloni v říjnu
„Naším hlavním úkolem pro první tři měce letošního
roku bude u AB zajišní stavební jámy asledné pře-
ní staveniště našim betořům, kteří provedou náročné
monolitické konstrukce,“ říká vedoucí projektu. „Velkou
neznámou je pro nás zatím záchranný archeologický
průzkum, který by měl probíhat odzátku února vhisto-
ricky velice cem prostoru pobž městských hradeb,
kde lze očevat především nálezy keramiky. Ostatně ne
nadarmo se ulice jmenuje Hrířská,“ dodává. Ačkoli je
archeologický průzkum plně v kompetenci investora, je
jisté, že naprůh stavebních prací může mít velký vliv. Už
dnes je harmonogram stavby velmi napjatý – monolitic
konstrukce by měly být dokoeny letos vsrpnu akom-
pletní dílo přeno investorovi dokonce března příštího
roku. „Narealizaci všech dalších prací – těch nejnáročněj-
ších natechnologii provádění ikvalitu – tak budeme mít
pouze sedm měsíců. Nicméně věřím, že zakázku stihneme
dokončit vpoebné kvalitě avčas,“ uzavírá Milan Vaňkát.
Martina Vampulová, vizualizace ov architekti
Moderní prostředí vhistorické budově
„Specializujeme se narekonstrukce, proto nás při pře-
stavbě památkově chráněného objektu vKřížkovského
ulici vOlomouci moc překvapení technického charak-
teru nečekalo. Udivilo nás ale, kolik lidských pozůstat-
ků bylo odhaleno ve sklepení a pod nádvořím. Kdysi
zde byl hřbitov, aproto tu archeologové napoměrně
malé ple nli přes 500 hrobů. Občas jsem měl
vprůhu prací pocit, jako by nám předkové dávali na-
jevo, že jsme je neli rušit…,“ říká Ing.Jan Vachut-
ka z divize 1, který v centru hanácké metropole řídil
zakázku pro Filozofickou fakultu Univerzity Palacho.
Všechna tři nadzemní podlaží univerzitní budovy (foto
č. 1) svíce než 140 moderně přestami pracovnami,
kanceřemi azázemím jsou už vrekonstruované budově
hotová. Stavbaři jen odstrují vady anedodělky vpod-
zemním patře, kde budovali strojovny vzduchotechniky,
chlazení, novou kotelnu arozsáhlé prostory pro zázemí
ivýuku. Nedolky vexterru dokončí vzávislosti napo-
větrnostních podmínkách nejpozději letos najaře.
Severomoravský region naší divize nemá vOlomouci
vlastní dělnické kapacity. Veškeré zednické a pomocné
práce jsme proto řešili najímáním až 30 dělníků denně,
které koordinovali naši technici. Zadávali práci, kontrolo-
vali kvalitu ičasový postup procesů, objednávali materiál
či vybavení ařili personalistiku. Nikoli denně, ale kaž-
dou hodinu pocelý den podobu taka dvou let. Tento
způsob provádění stavebních prací se nám již vminulosti
i přestavbách historických objektů osil ahodme
vněm pokrovat ivbudoucnu. Urekonstrukcí je při p-
žm odhalování nečekach probmů důležitá ta
neetržitá koordinace prací sobjednatelem aprojektan-
tem. Ta ale byla ustavby vKřížkovského ulici (foto č. 2)
znašeho pohledu obtížná anepaí ktomu, co bychom
utéto zazky vyzdvihli,“ říká vedoucí projektu.
Příležitost k získání zkušeností
Jako dnes každý voboru itým Ing.Vachutky se nastavbě
potýkal snedostatkem odpovědch techniků adělníků
na straně subdodavatelů, což už tak nízký počet pra-
covníků v mu Metrostavu musel vyvažovat výrazným
prodlužováním pracovní doby naúkor soukromého ča-
su. „Nastavbě hodně vyrostli můj zástupce aípravář
Ing. Michal König a stavbyvedoucí Ing. Jan Teplý. Mé
pokování zadokončení stavby vdobrých ekonomických
parametrech při splnění úkolů daných řídicí smlouvou
paí především jim aIng.Magdaleně Kašprinové, která
zakázku cenila vpředvýrobní přípravě. Měli jsme také čest
spolupracovat sřadou spolehlivých akvalitních zhotovite-
lů, znichž bych chtěl vyzdvihnout firmu ValentPro ajejího
zástupce Tomáše Pechu, který snámi absolvoval celou
stavbu,“ říká Ing.Vachutka. „Zakázky je nejlepší hodnotit
až léta podokončení. Žádná práce ale není ztracený čas
a každou realizaci beru jako cestu, kterou jsme poe-
bovali projít. Teď se už ale těším namalý oddych apak
nanásleducí, doum, zajímavý avelký projekt,“ uzavírá.
red–, foto archiv stavby
metrů je přibližná délka tunelu Vollås, který 25. ledna prorazili
pracovníci divize 5 vedení týmem Ing. Jiřího Šacha na stav
E134 Damåsen – Saggrenda v Norsku. Podrobnosti příště.
1 2
Tři haly pro výrobnu dlaždic vChlumčanech
Společnost LASSELSBERGER postupně rozšiřuje amo-
dernizuje své výrobní závody. V tom chlumčansm
chce ozhruba 22 % navýšit výrobu dlaždic. Prote má
dobré zkušenosti s Metrostavem, který zde nedávno
vezkráceném ternu vybudoval distribuční asklado-
vací centrum sužitnou plochou téř 30 tic m², zadal
idalší výstavbu varlu stejnému dodavateli – divi-
m6 a1, které ot vede Ing.Josef Holada zdivize6,
jež je lídrem firemního sdružení.
Největší objekt, který vChlumčanech vzniká, je zhruba
200 x 47 m velká hala pro výrobní linku S9 (foto č. 1). „Její
sloupy měly být podle projektu ocelové, ale nahradily je
železobetonové prefabrikáty, tak to už nastavch cho-
dí… Dnes máme hotové konstrukce, oplášní, střechu,
podlahy apracujeme nainstalacích anapropojení sesou-
sedními halami. To poslední není vůbec snadné, protože
pol haly S9 se několikrát mění výšková úroveň akon-
strukční systém vedlejších objektů a projekt tyto detaily
neobsahoval,“ říká vedoucí projektu. S halou S9 tvoří
jeden celek další nová hala určená pro skladoní lisovací
hmoty aprovoz filtrovny. Měří cca 47 x 9 m, je vyšší, má
jiný konstrukční systém, ale stejný stupeň rozpracovaní.
Třetí stavbou v Chlumčanech je nástavba haly dis-
kontimlýnů, která je už hoto. „Jednalo se o nástavbu
původní haly kontinuálního mletí srozšířením půdorysu
nazhruba 47 x 39 met. Ktéto hale jsme dostali hned dva
projekty – první se týkal samotné stavby adruhý zákla
pro technologii. Každý projektoval někdo jiný anavzájem
se prolínaly… Navíc těsně před zajením prací dlo
kezrušení výstavby navazujících objektů, což mělo dopad
idonaší realizace,“ vzpomíná Ing.Holada.
Nejsložitější ale byl vlastní začátek stavby
Haly nevznikaly nazelené louce, ale vestísch pod-
mínkách výrobního závodu, jehož provoz musel být
zachován. Pro provedení přeložek sítí stavbi dostali
neesnou dokumentaci avše museli operativně upravo-
vat podle reality. Nedostali projekt na demolice starých
objektů a neli ani statický posudek, což představovalo
problém zejména u částně ubourávaných konstrukcí.
Vdobě, kdy statika potřebovali, byly navíc projektové kan-
ceře tak vytížené, že žádná nebyla schopna vyřit veš-
keré nesrovnalosti komplexně avpožadovaném krátm
čase. Takže museli spolupracovat hned sněkolika statiky.
I es všechny probmy si kolegové s druhou za-
kázkou pro firmu LASSELSBERGER poradili a všechny
milníky splnili. Technologům předali vloni vkvětnu stavbu
ipravenou pro montáž kontimna, vříjnu pro osazení
hydraulických lisů (foto č. 2) aletos nazačátku ledna ipro
montáž pece. Práce by měli ukoit zanecelý měc. Nej-
tší tuzemský výrobce keramických obkladů adlažeb má
ale se svými pěti výrobmi závody velké pny, takže by
to nemusela být jeho poslední spolupráce sMetrostavem.
red–, foto archiv stavby
1 2
Metrostav_02_2018.indd 3 31.01.18 13:06
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (1421 ms)

Rendering Strana 4 (102394): (0/1) (487 ms)

Rendering Strana 3 (102392): (0/1) (533 ms)

Rendering Strana 2 (102390): (0/1) (532 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2906/vth118566-1.jpg (3x)

 i2906/vth118568-1.jpg (3x)

 i2906/bg102392.svg

 i2906/vth118570-1.jpg (3x)

 i2906/vth118564-1.jpg (2x)