strana 4

Futuristické stavby

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Personální statistika

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Doby, kdy Jiří Raška stoupal po schodech na vrcholy

nejčastěji přírodních skokanských můstků, jsou pryč.

Dnešní stavby, umožňující provozovat divácky populární zimní sport, se pyšní nejen komfortem pro skokany

a návštěvníky areálů, ale i špičkovou moderní architekturou. A slouží po celý rok.

Monumentální a jednoduchý

Mezi nejobdivovanější moderní skokanské můstky patří

ten nový v norském Holmenkollenu. Má kritický bod

134 metrů, rekord 141 metrů a byl postaven před Mistrovstvím světa v klasickém lyžování v Oslu v roce 2011.

Kosmický dojem ze stavby s vykonzolovaným vrcholem umocňuje kužel světla, který je při závodech zdola

namířen po nájezdu a můstek opticky prodlužuje k nebi.

Po setmění jsou zevnitř osvětlovány i jeho boční průhledné stěny, které skokany chrání před poryvy větru. Nájezd

se směrem dolů symetricky rozevírá ve dvě „nohy“ zakončené tribunami pro 43 tisíc diváků (foto č. 1). V nájezdové

věži je umístěno největší lyžařské muzeum na světě, které

bylo založeno už roku 1923, a na jejím vrcholu ve výšce

kolem 60 m nad terénem je vyhlídková plošina.

Můstek vznikl podle návrhu dánského architektonického studia Juliena De Smedta, který odborná porota vybrala v konkurenci 104 soutěžních projektů. Radnice v Oslu

ale pro něj nesehnala dost financí. Rozpočet musela snížit

na zhruba 900 milionů norských korun (2,4 miliardy Kč),

což vedlo k řadě omezení původních plánů. Kontroverze

vyvolalo i použití oceli. Kritikové poukazovali na to, že tento materiál je na rozdíl od klasického betonu příliš pružný

a v tak větrném místě, jakým je Holmenkollen, by se můstek mohl povážlivě kývat. Dílo ale obstálo, získalo řadu

cen za architekturu a místní aréna je označována jako třetí

nejznámější světové sportoviště na světě – po tenisových

kurtech Wimbledonu a fotbalovém stadionu Wembley.

Nad Innsbruckem se tyčí můstek jako had

Mezi další sportovní skvosty patří můstek Bergisel v rakouském Innsbrucku, který vznikl v roce 2003 podle

návrhu britské architektky iráckého původu Zahy Hadid.

Svůj rakouský projekt definovala jako mezistupeň mezi

mostem a věží. Téměř 50 metrů vysoký můstek se rozvíjí

podobně jako had od své hlavy až po doskočiště, kde jsou

tribuny pro 28 tisíc diváků. Nejdelší skok, který zde viděli,

dosáhl 138 metrů. Hlava hada je ale kromě lyžařů určena

i návštěvníkům (foto č. 2), kteří mohou navštívit kavárnu

nebo obdivovat kruhový panoramatický výhled.

Na vrchol věže vede schodiště s 455 stupni. Můstek

ale nabízí i dva výtahy – jeden pro skokany, kteří mají

zázemí v prvním patře, a druhý pro návštěvníky luxusní

kavárny ve druhém a vyhlídkové terasy ve třetím patře.

Můstek má i tři podzemní podlaží pod stojinou věže, kde

jsou technické místnosti, sklady, kanceláře, zázemí pro

personál a přípravný prostor pro skokany.

Odrazový můstek je 98 m dlouhý a má sklon 35 stupňů. Jeho betonová konstrukce je díky ztužujícímu zábradlí a ocelové příhradovině až překvapivě tenká. Zatímco

povrch stojiny je z betonu, věž můstku a nájezdová

rampa jsou pokryty lesklým plechem s jemnými svislými

drážkami. Plechová fasáda sleduje křivky a odráží světlo

v závislosti na aktuálním počasí a denní době. Moderní

architekturu i zde podtrhuje barevné noční osvětlení.

Statistické údaje o personálu Metrostavu k 31. prosinci 2017 naznačují, že se situace v českém stavebnictví

nemění. Metrostav proto rozšiřuje aktivity v zahraničí.

V Metrostavu na konci roku 2017 pracovalo 2764 zaměstnanců, což zhruba odpovídá stavu předchozího roku.

Počet pracovníků v zahraničních organizačních složkách

společnosti se ale zvýšil o celou pětinu – na 232 osob.

Zájem o práci ve Skupině Metrostav vloni projevilo více než 4000 uchazečů. Výběrová řízení běžela v průměru

pro téměř 50 volných pracovních míst měsíčně.

Vzdělání se zvyšuje a nastupuje nová generace

V roce 2017 dokončilo studium vysoké školy 17 kolegů, dalších 44 čerstvých absolventů VŠ nastoupilo do

pracovního poměru. Odbornou praxi získává v našich

týmech celoročně téměř 50 vysokoškolských studentů.

Na středních technických školách pokračuje v přípravě

na budoucí povolání 48 smluvních žáků.

Aktuální seznam volných míst ve společnostech Skupiny Metrostav je umístěn na www.metrostav.cz. Informace najdete také na metrostav.jobote.com.

1

Metrostav člen CZ BIM

2

3

4

5

6

7

Od 1. ledna 2018 je Metrostav novým kolektivním členem odborné rady pro BIM – zapsaného spolku známého v odborné veřejnosti jako CZ BIM.

Kolektivní členství v CZ BIM, jehož hlavními cíli jsou

propagace a rozvoj prostředí pro modelování, realizaci

a provozování staveb v prostředí informačních modelů jako součásti digitalizace stavebnictví, navazuje na

předchozí aktivní individuální členství některých pracovníků Metrostavu. Přistoupení celé společnosti k CZ BIM

umožní užší účast jejích pracovníků na činnosti spolku

a širší využívání a přístup k odborným akcím, které CZ

BIM pravidelně pořádá.

Příprava na rozšiřování digitalizace ve stavebnictví

prostřednictvím informačních modelů je základním krokem ke zvládnutí kvalitní přípravy a realizace vyžadující

užívání digitálních podkladů a zhotovení digitálních výstupů. Je nutné se na zlepšování kvalifikace pracovníků

systematicky zaměřit i vzhledem k velmi rychlému rozvoji

použití digitálních podkladů pro veřejné zakázky, především v oblasti dopravní infrastruktury.

Společnost Metrostav svým vstupem do CZ BIM posiluje svoji konkurenceschopnost nejen na tuzemském,

ale z velké části i na zahraničních trzích, kde působí,

protože požadavky na využívání digitálních podkladů

a informačních modelů se velmi rychle zvětšují a naši

klienti na ně často přecházejí bez dalších informací mezi

jednotlivými částmi jednoho projektu. Je proto potřebné,

aby se rozšiřovaly počty pracovníků společnosti, kteří

ovládají práci s informačním modelováním a jsou schopni

ji použít v přípravě a realizaci staveb. Členství Metrostavu

v CZ BIM přispěje k jejich lepší informovanosti a možnosti

sdílení informací v odborných skupinách CZ BIM.

Ing. Jaroslav Synek, PhD.

Chráníme přírodu

Dvě pítka Metrostavu, která od května 2017 slouží

studentům a pedagogům Stavební fakulty ČVUT

v Praze, pomáhají lidem i životnímu prostředí.

Za sedm a půl měsíce fungování pítka Metrostavu

podle společnosti Filtermac ušetřila:

–red–, foto Wikimedia

8

9

Práce nebo zimní přestávka na stavbách Metrostavu

1

2

V zimě je sice někde sníh a jinde bláto, ale všude se nacházejí stavby Metrostavu. Některé přes zimu běží dál, jiné

se musely zastavit. „U apartmánů v Loučné pod Klínovcem můžeme pokračovat s vnitřními pracemi, protože se nám

dům podařilo uzavřít (foto č. 1). Bylo to ale za pět minut dvanáct,“ říká vedoucí projektu Michal Ptáček z divize 8. Ani

v Plzni tým Ing. Jana Zemánka přestavbu železničního uzlu (foto č. 2) nepřerušil. Pod novým severním mostem staví

divize 5 tramvajovou trať (foto č. 3) a mimo jiné se připravuje na snesení mostu jižního. Zato výstavba hygienického

zařízení a občerstvení Krystal v Dolní Moravě je od listopadu do dubna pozastavena. Důvodem je Králick ý

Sněžník a nadmořská výška téměř 1100 m (foto č. 4). O 400 metrů níž ale tým Ing. Davida Hlaváče z divize 9 může

s výstavbou bytových domů U Slona pokračovat bez ohledu na počasí (foto č. 5). „Přijali jsme ale mnoho zimních

opatření – ohříváme záměsovou vodu, sypeme a solíme komunikace, používáme zimní maltu, temperujeme stavbu

a neustále odklízíme a odhrnujeme nekonečné množství sněhu,“ konstatuje vedoucí projektu. Také brněnská Riviéra

měla bílou peřinu (foto č. 6), tým Ing. Ondřeje Kučery ale od práce na nerezových konstrukcích bazénu či pokládce

potrubí bazénové technologie (foto č. 7) neodradila. Na dálnici D35 nedaleko Lipníku nad Bečvou dokončili stavbaři

divize 4 vedení Ing. Davidem Szombathym rekonstrukci 2km levého jízdního pásu a uvedli jej do provozu v režimu

předčasného užívání (foto č. 8). Vzhledem k počasí na konci roku 2017 k tomu museli provést řadu technologických

opatření, třeba předehřev asfaltové vozovky či vysoušení horkovzduchem. Práci na D35 pak mohli v klidu opustit

(foto č. 9). Vrátí se k ní až v dubnu stejně jako ostatní kolegové na další stavby, které odpočívají pod sněhem.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 2/2018 vyšlo 2. 2. 2018 (3/2018 vyjde 20. 2. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_02_2018.indd 4

31.01.18 13:06