strana 4
Futuristické stavby
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Personální statistika
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Doby, kdy Jiří Raška stoupal po schodech na vrcholy
nejčastěji přírodních skokanských můstků, jsou pryč.
Dnešní stavby, umožňující provozovat divácky populární zimní sport, se pyšní nejen komfortem pro skokany
a návštěvníky areálů, ale i špičkovou moderní architekturou. A slouží po celý rok.
Monumentální a jednoduchý
Mezi nejobdivovanější moderní skokanské můstky patří
ten nový v norském Holmenkollenu. Má kritický bod
134 metrů, rekord 141 metrů a byl postaven před Mistrovstvím světa v klasickém lyžování v Oslu v roce 2011.
Kosmický dojem ze stavby s vykonzolovaným vrcholem umocňuje kužel světla, který je při závodech zdola
namířen po nájezdu a můstek opticky prodlužuje k nebi.
Po setmění jsou zevnitř osvětlovány i jeho boční průhledné stěny, které skokany chrání před poryvy větru. Nájezd
se směrem dolů symetricky rozevírá ve dvě „nohy“ zakončené tribunami pro 43 tisíc diváků (foto č. 1). V nájezdové
věži je umístěno největší lyžařské muzeum na světě, které
bylo založeno už roku 1923, a na jejím vrcholu ve výšce
kolem 60 m nad terénem je vyhlídková plošina.
Můstek vznikl podle návrhu dánského architektonického studia Juliena De Smedta, který odborná porota vybrala v konkurenci 104 soutěžních projektů. Radnice v Oslu
ale pro něj nesehnala dost financí. Rozpočet musela snížit
na zhruba 900 milionů norských korun (2,4 miliardy Kč),
což vedlo k řadě omezení původních plánů. Kontroverze
vyvolalo i použití oceli. Kritikové poukazovali na to, že tento materiál je na rozdíl od klasického betonu příliš pružný
a v tak větrném místě, jakým je Holmenkollen, by se můstek mohl povážlivě kývat. Dílo ale obstálo, získalo řadu
cen za architekturu a místní aréna je označována jako třetí
nejznámější světové sportoviště na světě – po tenisových
kurtech Wimbledonu a fotbalovém stadionu Wembley.
Nad Innsbruckem se tyčí můstek jako had
Mezi další sportovní skvosty patří můstek Bergisel v rakouském Innsbrucku, který vznikl v roce 2003 podle
návrhu britské architektky iráckého původu Zahy Hadid.
Svůj rakouský projekt definovala jako mezistupeň mezi
mostem a věží. Téměř 50 metrů vysoký můstek se rozvíjí
podobně jako had od své hlavy až po doskočiště, kde jsou
tribuny pro 28 tisíc diváků. Nejdelší skok, který zde viděli,
dosáhl 138 metrů. Hlava hada je ale kromě lyžařů určena
i návštěvníkům (foto č. 2), kteří mohou navštívit kavárnu
nebo obdivovat kruhový panoramatický výhled.
Na vrchol věže vede schodiště s 455 stupni. Můstek
ale nabízí i dva výtahy – jeden pro skokany, kteří mají
zázemí v prvním patře, a druhý pro návštěvníky luxusní
kavárny ve druhém a vyhlídkové terasy ve třetím patře.
Můstek má i tři podzemní podlaží pod stojinou věže, kde
jsou technické místnosti, sklady, kanceláře, zázemí pro
personál a přípravný prostor pro skokany.
Odrazový můstek je 98 m dlouhý a má sklon 35 stupňů. Jeho betonová konstrukce je díky ztužujícímu zábradlí a ocelové příhradovině až překvapivě tenká. Zatímco
povrch stojiny je z betonu, věž můstku a nájezdová
rampa jsou pokryty lesklým plechem s jemnými svislými
drážkami. Plechová fasáda sleduje křivky a odráží světlo
v závislosti na aktuálním počasí a denní době. Moderní
architekturu i zde podtrhuje barevné noční osvětlení.
Statistické údaje o personálu Metrostavu k 31. prosinci 2017 naznačují, že se situace v českém stavebnictví
nemění. Metrostav proto rozšiřuje aktivity v zahraničí.
V Metrostavu na konci roku 2017 pracovalo 2764 zaměstnanců, což zhruba odpovídá stavu předchozího roku.
Počet pracovníků v zahraničních organizačních složkách
společnosti se ale zvýšil o celou pětinu – na 232 osob.
Zájem o práci ve Skupině Metrostav vloni projevilo více než 4000 uchazečů. Výběrová řízení běžela v průměru
pro téměř 50 volných pracovních míst měsíčně.
Vzdělání se zvyšuje a nastupuje nová generace
V roce 2017 dokončilo studium vysoké školy 17 kolegů, dalších 44 čerstvých absolventů VŠ nastoupilo do
pracovního poměru. Odbornou praxi získává v našich
týmech celoročně téměř 50 vysokoškolských studentů.
Na středních technických školách pokračuje v přípravě
na budoucí povolání 48 smluvních žáků.
Aktuální seznam volných míst ve společnostech Skupiny Metrostav je umístěn na www.metrostav.cz. Informace najdete také na metrostav.jobote.com.
1
Metrostav člen CZ BIM
2
3
4
5
6
7
Od 1. ledna 2018 je Metrostav novým kolektivním členem odborné rady pro BIM – zapsaného spolku známého v odborné veřejnosti jako CZ BIM.
Kolektivní členství v CZ BIM, jehož hlavními cíli jsou
propagace a rozvoj prostředí pro modelování, realizaci
a provozování staveb v prostředí informačních modelů jako součásti digitalizace stavebnictví, navazuje na
předchozí aktivní individuální členství některých pracovníků Metrostavu. Přistoupení celé společnosti k CZ BIM
umožní užší účast jejích pracovníků na činnosti spolku
a širší využívání a přístup k odborným akcím, které CZ
BIM pravidelně pořádá.
Příprava na rozšiřování digitalizace ve stavebnictví
prostřednictvím informačních modelů je základním krokem ke zvládnutí kvalitní přípravy a realizace vyžadující
užívání digitálních podkladů a zhotovení digitálních výstupů. Je nutné se na zlepšování kvalifikace pracovníků
systematicky zaměřit i vzhledem k velmi rychlému rozvoji
použití digitálních podkladů pro veřejné zakázky, především v oblasti dopravní infrastruktury.
Společnost Metrostav svým vstupem do CZ BIM posiluje svoji konkurenceschopnost nejen na tuzemském,
ale z velké části i na zahraničních trzích, kde působí,
protože požadavky na využívání digitálních podkladů
a informačních modelů se velmi rychle zvětšují a naši
klienti na ně často přecházejí bez dalších informací mezi
jednotlivými částmi jednoho projektu. Je proto potřebné,
aby se rozšiřovaly počty pracovníků společnosti, kteří
ovládají práci s informačním modelováním a jsou schopni
ji použít v přípravě a realizaci staveb. Členství Metrostavu
v CZ BIM přispěje k jejich lepší informovanosti a možnosti
sdílení informací v odborných skupinách CZ BIM.
Ing. Jaroslav Synek, PhD.
Chráníme přírodu
Dvě pítka Metrostavu, která od května 2017 slouží
studentům a pedagogům Stavební fakulty ČVUT
v Praze, pomáhají lidem i životnímu prostředí.
Za sedm a půl měsíce fungování pítka Metrostavu
podle společnosti Filtermac ušetřila:
–red–, foto Wikimedia
8
9
Práce nebo zimní přestávka na stavbách Metrostavu
1
2
V zimě je sice někde sníh a jinde bláto, ale všude se nacházejí stavby Metrostavu. Některé přes zimu běží dál, jiné
se musely zastavit. „U apartmánů v Loučné pod Klínovcem můžeme pokračovat s vnitřními pracemi, protože se nám
dům podařilo uzavřít (foto č. 1). Bylo to ale za pět minut dvanáct,“ říká vedoucí projektu Michal Ptáček z divize 8. Ani
v Plzni tým Ing. Jana Zemánka přestavbu železničního uzlu (foto č. 2) nepřerušil. Pod novým severním mostem staví
divize 5 tramvajovou trať (foto č. 3) a mimo jiné se připravuje na snesení mostu jižního. Zato výstavba hygienického
zařízení a občerstvení Krystal v Dolní Moravě je od listopadu do dubna pozastavena. Důvodem je Králick ý
Sněžník a nadmořská výška téměř 1100 m (foto č. 4). O 400 metrů níž ale tým Ing. Davida Hlaváče z divize 9 může
s výstavbou bytových domů U Slona pokračovat bez ohledu na počasí (foto č. 5). „Přijali jsme ale mnoho zimních
opatření – ohříváme záměsovou vodu, sypeme a solíme komunikace, používáme zimní maltu, temperujeme stavbu
a neustále odklízíme a odhrnujeme nekonečné množství sněhu,“ konstatuje vedoucí projektu. Také brněnská Riviéra
měla bílou peřinu (foto č. 6), tým Ing. Ondřeje Kučery ale od práce na nerezových konstrukcích bazénu či pokládce
potrubí bazénové technologie (foto č. 7) neodradila. Na dálnici D35 nedaleko Lipníku nad Bečvou dokončili stavbaři
divize 4 vedení Ing. Davidem Szombathym rekonstrukci 2km levého jízdního pásu a uvedli jej do provozu v režimu
předčasného užívání (foto č. 8). Vzhledem k počasí na konci roku 2017 k tomu museli provést řadu technologických
opatření, třeba předehřev asfaltové vozovky či vysoušení horkovzduchem. Práci na D35 pak mohli v klidu opustit
(foto č. 9). Vrátí se k ní až v dubnu stejně jako ostatní kolegové na další stavby, které odpočívají pod sněhem.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 2/2018 vyšlo 2. 2. 2018 (3/2018 vyjde 20. 2. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_02_2018.indd 4
31.01.18 13:06