strana 2

Palmovka Park roste

PTÁME SE

Kromě haly POP0, o níž informuje článek na straně 3,

pokračuje v Palmovka Open Parku (POP) i výstavba

hlavních administrativních budov POP3 a POP4 (foto

č. 1). Realizaci celého projektu pro Metrostav Development řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3.

Obě budovy POP3 i POP4 dorostly za 20 měsíců

od zahájení prací do objemu i konečné výšky osmi nadzemních podlaží (foto č. 2) a probíhají v nich všechny

hlavní stavební práce. Sádrokartonáři už dokončili příčky

s veškerým vystrojením TZB, u kterého mají pracovníci

Subterry hotové všechny hlavní stoupačky a přes 60 %

prací ve strojovnách. Ke konci se blíží pokládka střešních

plášťů a je rozpracovaná i fasáda (foto č. 3) – u POP4

na 40 % a u POP3 na 30 %. Fasádníci musí pracovat rychle – už 10. února by totiž měla být budova POP4 uzavřena.

„Prozatím nejsložitější je koordinace jednotlivých

prací. Téměř každá činnost okolo objektu totiž navazuje

na nějakou jinou a dalšímu dílu překáží. Týká se to zejmé-

Ing. Davida Vlasáka,

vedoucího projektu z divize 3

1

BeMo dokončilo v Karlsruhe tunel v kesonu

1

2

3

Tuneláři společnosti BeMo Tunnelling dokončili v roce 2017 v Karls­ruhe tunel lehkého metra pod Karl-Friedrich-Straße, který museli kvůli geologickým podmínkám a vysoké hladině spodní vody razit v kesonu.

Zhruba 250 m dlouhý dvoukolejný tunel s běžným profilem 70 m² ražený pomocí NRTM v přetlaku obsahoval

i geometricky velmi složité rozšíření ve tvaru trumpety až

do plochy výrubu 180 m². Toto rozšíření umožní položení

třetí koleje pro křižovatku s tunelem pod Kaiserstraße.

V březnu 2017 byly souběžně s dobíhající ražbou dna

zahájeny práce na vnitřním plášti dna v oblasti trumpety.

Současné provádění prací umožnila vestavba druhé přetlakové osobní komory ve směru ze stanice Marktplatz,

což zároveň značně zlepšilo situaci, co se týče únikových

a záchranných cest.

Díky druhé přetlakové komoře bylo také možné zvýšit

přípustný počet lidí pracujících s tlakovým vzduchem

z 20 na 28 osob, co opět přispělo ke zvýšení stavebních

postupů a výkonů.

Dokončení betonáže dna v 21 pravidelných a pěti

rozšířených blocích proběhlo podle plánu na začátku

loňského června. Aby bylo možné přesně provést rozšiřování tunelu do tvaru trumpety, které bylo po geometrické

stránce velmi složité, navrhli odborníci z firmy BeMo

zvláštní bednění pro opláštění klenby (foto č. 1). S vynaložením minimálních úprav se dalo přizpůsobit neustále

se zužujícímu profilu (foto č. 2) a bylo použito i v menším,

už běžném profilu klenby.

Práce na betonáži klenby začaly vloni 1. srpna a byly

ukončeny ve druhé polovině října – kromě opěrné stěny

na zastávce Ettlinger Tor a přechodného bloku ke stanici

Marktplatz. Pro práce na vnitřním plášti musel být pro

betonáž dna zvýšen tlak v tunelu na zhruba 1,2 baru.

Klenba byla následně zhotovena pod silně zredukovaným

přetlakem od 0,12 do 0,99 baru.

Na stavbě tunelu už pracuje jiná divize BeMo

Ke konci roku 2017 bylo veškeré zařízení spojené s ražbami v přetlaku z tunelu demontováno včetně všech přetlakových komor. Začátkem roku 2018 předali tuneláři firmy

BeMo tunel ražený v kesonu kolegům z divize Inženýrské

a průmyslové stavby, aby dokončili železobetonové konstrukce ve stanici Marktplatz.

Způsob, jakým se BeMo zhostilo složitého tunelování

v přetlaku, vyvolal velmi pozitivní ohlas mezi německými

odborníky a všem zúčastněným kolegům za to patří velké

poděkování! Zdař Bůh!

T homa s Wec h ner, Rober t Do s t ál

2

Prorážka prvního tunelu v Istanbulu

4

Na začátku ledna prorazili pracovníci dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat v Istanbulu první z tunelů spojující budoucí depo metra (foto č. 1) se stanicí

Tekstilkent na hlavní trase M7 Mahmutbey–Kabataş.

Naši turečtí kolegové vloni na konci roku podešli při

ražbě frekventovanou dálnici TEM, která začíná v Polsku

a končí na Blízkém východě. Aby tuto důležitou dopravní

tepnu neohrozili, museli pod ní pracovat pomocí NRTM

velice opatrně – aplikovali zesílený mikropilotový deštník

a postupovali krátkými záběry (foto č. 2). Při práci tunelářům pomohly i zkušenosti s prováděním podzemních

staveb při složitých podmínkách v nadloží, které jim předal Ing. Miloslav Zelenka, specialista z divize 5.

Při prorážce tunelu do stanice Tekstilkent došlo k propojení dvou částí projektu, které realizují různí dodavatelé.

Hned po prorážce začali turečtí kolegové v tunelu (foto

č. 3) provádět sekundární ostění včetně hydroizolace.

Ing. Marek Gasparovič

Depo metra Mahmutbey–Kabataş

Typ zakázky

Délka ražených tunelů

Délka hloubeného tunelu

Objem výkopů

Plocha záporových stěn

Zahájení prací na staveništi

Dodací lhůta

Stavbyvedoucí

5

na všech venkovních schodišť, u opěrných zdí nebo valu

z Libeňského mostu. Jejich provádění totiž brzdí výstavbu

lešení okolo objektů. Tentýž problém přináší i budování

ozdobné vodní nádrže mezi oběma administrativními

budovami. Kvůli komplikovanému přemístění trafostanice se výstavba přípojek a komunikace ve Voctářově ulici

posunula do zimního období,“ komentuje Ing. Červený.

Harmonogram stavby POP3 a POP4 je kvůli opožděné

dodávce fasády napjatý. Stavba haly POP0 (foto č. 4, 5)

má asi dvouměsíční zpoždění zejména kvůli přepracování

projektu, jež vyvolal investor, a požadavkům památkářů.

Metrostav_02_2018.indd 2

2

Design & Build

1950 m

375 m

1,4 milionu m³

19 tisíc m²

3. března 2017

420 dní

Cengiz Duman

1

3

David Vlasák patří mezi kolegy, kteří se s Metrostavem

setkali už během vysokoškolských studií a zůstali mu

věrní. Jeho profesní životopis se začal psát roku 2004,

kdy ještě jako student Stavební fakulty ČVUT v Praze

nastoupil do divize 3. Postupem doby se stal vedoucím

projektu a v této pozici nedávno dokončil stavbu obchodního centra IGY v Českých Budějovicích.

Stavařinu jste si vybral až těsně před maturitou

na gymnáziu. Proč právě tuhle profesi?

Líbilo se mi, že díky ní něco zůstává, dá se o ní vyprávět,

je vidět kus práce, kterou člověk odvede. A když se dílo

podaří, lidé se z něj mohou dlouho těšit. A také mě baví

řešit velké věci a složité technické problémy. Když zakázka skončí, tak si po čase každý pamatuje jen to pozitivní,

co při ní zažil, a za pár let na to může být pyšný. Těší mě

prostě dělat to, co funguje a slouží lidem.

Pamatujete si, jak postupoval váš život v divizi 3?

Velmi dobře. Začínal jsem na stavbě obchodního centra

Chodov ještě coby student. Ale už za pět let jsem jako vedoucí projektu převzal dokončení stavby Amazon Court,

když se můj šéf Karel Volf stal obchodním náměstkem

divize 3. Pak jsem mimo jiné řídil stavbu bytových a administrativních budov na Pankráci a výrobního závodu

pro Johnson Controls v České Lípě. Asi rok jsem pracoval

v Elektrárně Prunéřov a zhruba stejnou dobu vedl sanace

bratislavského Trinity. Potom už následovala přestavba

kotelny v Radlicích pro firmu Bosch a po ní přišlo IGY.

Na kterou z těchto staveb nejraději vzpomínáte?

Asi na Amazon Court, protože to byla po technické stránce výjimečná stavba, a na Českou Lípu. Tam se mi líbila

spolupráce s koncovým klientem, který přesně věděl, co

chce, a o to byly vzájemné vztahy jednodušší a příjemnější než při jiných zakázkách.

Jak výstavbu IGY vnímali obyvatelé v okolí?

Snažili jsme se co nejméně omezit provoz starého nákupního centra a snížit hluk i prašnost v okolí. Při takto

masivní rekonstrukci ve středu města a za plného provozu

obchodního domu pod nohama se sice člověk jednotlivým

konfliktům nevyhne, ale myslím, že celkově jsme obstáli

se ctí. Také představitelé města se nám při stavbě snažili

vycházet vstříc a problémy řešili konstruktivně.

Po technické i organizační stránce byla stavba IGY nejsložitější z těch, co jste řídil. Byla i něčím zajímavá?

Kromě fasády mě zaujala stavba multikina, to jsem zatím

nedělal. Montáž samotné audiovizuální technologie sice

byla záležitostí nájemce, my jsme ale prostory museli

připravit po stránce technologické i stavební, takže jsme

pracovali například s těžkými akustickými sádrokartonovými konstrukcemi, a v hledišti nesmělo nic klapat

ani vrzat. Že se nám to povedlo, jsem se mohl na vlastní

uši přesvědčit při zkoušce akustiky v premiérovém sále

s nejmodernějším ozvučením.

Jaká je dnes podle vás práce ve stavebnictví?

Nestaví se dobře. Nevyhovuje nám prostředí, které je

ve vztahu objednatele a zhotovitele nevyvážené, což stavebním firmám působí obtíže. Ovlivňuje nás i nedostatek

výrobních kapacit na trhu, kde začínají chybět základní

řemesla. Tenhle problém byl v Českých Budějovicích ještě

větší, než je ve Středočeském kraji. Jinak se víc než dřív

potýkáme se změnami v průběhu stavby či s koncepčními

chybami v zadávací dokumentaci.

Máte jako vedoucí projektu stálý realizační tým?

Jeho jádro se mnou pracuje už delší dobu, ale zakázka

IGY byla objemově větší než ta předcházející, takže jsme

museli tým posílit. Snažím se udržet si klíčové lidi, s nimiž

se navzájem dobře známe, abychom si zachovali osvědčenou a fungující spolupráci. Všechny kolegy, se kterými

jsem v poslední době pracoval, bych chtěl vyzdvihnout.

Ať už z IGY nebo z radlické kotelny. Stavby nedělám já, ale

lidé, kteří na nich pracují. Kolegové při obou posledních

a hodně náročných projektech odvedli velký kus práce. Investor to ale ne vždy ocení. Tak bych chtěl, aby to zaznělo

alespoň ve firemních novinách.

31.01.18 13:06