Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2
Prorážka prvho tunelu vIstanbulu
Nazačátku ledna prorazili pracovníci dceřiné spol-
nosti Metrostav Ankara Inșaat vIstanbulu první ztu-
nelů spojující budoucí depo metra (foto č. 1) sestanicí
Tekstilkent nahlavní trase M7 MahmutbeyKabataș.
Ni turečtí kolegové vloni nakonci roku podešli při
ražbě frekventovanou dálnici TEM, která začíná vPolsku
akončí naBlízm východě. Aby tuto důležitou doprav
tepnu neohrozili, museli pod ní pracovat pomocí NRTM
velice opatrně – aplikovali zesílený mikropilotový deštník
apostupovali ktkými záry (foto č. 2). Při pci tune-
řům pomohly i zkenosti s prováděním podzemních
staveb přislitých podmínkách v nadlí, které jim pře-
dal Ing.Miloslav Zelenka, specialista zdivize 5.
Při prorážce tunelu do stanice Tekstilkent došlo kpro-
pojení dvou částí projektu, které realizují různí dodavatelé.
Hned poprorážce zali turečtí kolegové vtunelu (foto
č.3) prot sekunrní ostění včetně hydroizolace.
Ing. Marek Gasparovič
Palmovka Park roste
Kromě haly POP0, oníž informuje čnek nastraně 3,
pokruje v Palmovka Open Parku (POP) i výstavba
hlavních administrativních budov POP3 aPOP4 (foto
č. 1). Realizaci celého projektu pro Metrostav Deve-
lopment řídí tým Ing.Stanislava Červeného zdivize 3.
Obě budovy POP3 i POP4 dorostly za 20 mě
odzahájení prací doobjemu ikonečné výšky osmi nad-
zemních podlaží (foto č. 2) a probíhají v nich všechny
hlavní stavební práce. Sádrokartoři už dokoili příčky
sveškerým vystrojením TZB, ukteho mají pracovci
Subterry hotové všechny hlavní stoupačky aes 60 %
prací vestrojovch. Kekonci se blíží pokládka střch
plášťů a je rozpracovaná i fasáda (foto č. 3) – u POP4
na40 % auPOP3 na30 %. Fasádci musí pracovat rych-
le – už 10. února by totiž měla být budova POP4 uzaena.
„Prozatím nejsložitější je koordinace jednotlivých
prací. Téměř každá činnost okolo objektu totiž navazuje
nanějakou jinou adalšímu dílu překáží. Týká se to zejmé-
na všech venkovních schodišť, uopěrch zdí nebo valu
zLibského mostu. Jejich provádění totiž brzdí výstavbu
lešení okolo objektů. Tentýž probm přiší ibudo
ozdobné vodní nádrže mezi oběma administrativními
budovami. Kvůli komplikovanému přemístění trafostani-
ce se výstavba přípojek akomunikace veVoctářově ulici
posunula dozimho období,“ komentuje Ing.Červený.
Harmonogram stavby POP3 aPOP4 je kvůli opožděné
dovce fasády napjatý. Stavba haly POP0 (foto č. 4, 5)
má asi dvouměsíční zpoždění zejména kvůli přepracování
projektu, jež vyvolal investor, apožadavm patkářů.
Ing.Davida Vlasáka,
vedoucího projektu zdivize 3
David Vlak patří mezi kolegy, ktí se sMetrostavem
setkali už během vysokoškolských studií azůstali mu
rní. Jeho profesní životopis se zal psát roku 2004,
kdy jtě jako student Stavební fakulty ČVUT vPraze
nastoupil dodivize 3. Postupem doby se stal vedoucím
projektu avtéto pozici nevno dokoil stavbu ob-
chodho centra IGY vČeských Budějovicích.
Stavinu jste si vybral až těsně před maturitou
nagymnáziu. Proč právě tuhle profesi?
bilo se mi, že díky ní něco zůstá, dá se oní vyprávět,
je vidět kus práce, kterou člověk odvede. Akdyž se dílo
podaří, lidé se zněj mohou dlouho těšit. Ataké mě baví
řešit velké věci asložité technické probmy. Když zakáz-
ka skoí, tak si počase každý pamatuje jen to pozitivní,
co při ní zažil, azapár let nato může být pyšný. Těší mě
prostě dělat to, co funguje aslouží lidem.
Pamatujete si, jak postupoval váš život vdivizi 3?
Velmi dobře. Zínal jsem nastavbě obchodního centra
Chodov ještě coby student. Ale už zapět let jsem jako ve-
doucí projektu převzal dokončení stavby Amazon Court,
když se můj šéf Karel Volf stal obchodním nástkem
divize 3. Pak jsem mimo jiné řídil stavbu bytových aad-
ministrativních budov na Pankráci a robního závodu
pro Johnson Controls vČeské Lípě. Asi rok jsem pracoval
vElektrně Prunéřov azhruba stejnou dobu vedl sanace
bratislavského Trinity. Potom už následovala přestavba
kotelny vRadlicích pro firmu Bosch aponí přlo IGY.
Nakterou ztěchto staveb nejraji vzpomíte?
Asi naAmazon Court, prote to byla potechnické strán-
ce výjimná stavba, anaČeskou Lípu. Tam se mi líbila
spolupráce skoncovým klientem, který přesně věl, co
chce, aoto byly vzájemné vztahy jednodušší apříjemj-
ší než při jiných zakázkách.
Jak výstavbu IGY vnímali obyvatelé voko?
Snažili jsme se co nejméně omezit provoz starého ná-
kupního centra asžit hluk iprašnost vokolí. Při takto
masivní rekonstrukci vestředu města azaplného provozu
obchodního domu pod nohama se sice člověk jednotlivým
konfliktům nevyhne, ale myslím, že celkově jsme obstáli
se ctí. Také představitelé města se nám při stavbě snažili
vycházet vstříc aprobmy řili konstruktivně.
Potechnické iorganizační stránce byla stavba IGY nej-
složijší ztěch, co jste řídil. Byla iněčím zajímavá?
Kromě fasády mě zaujala stavba multikina, to jsem zatím
nedělal. Montáž samotné audiovizuální technologie sice
byla záležitostí nájemce, my jsme ale prostory museli
ipravit postránce technologické istavební, takže jsme
pracovali naíklad s žkými akustickými sádrokarto-
novými konstrukcemi, a v hledišti nesmělo nic klapat
ani vrzat. Že se nám to povedlo, jsem se mohl navlastní
i přesdčit při zkoce akustiky vpremiérovém sále
snejmodernějším ozvučením.
Jaká je dnes podle vás práce vestavebnictví?
Nestaví se dobře. Nevyhovuje nám prostředí, které je
vevztahu objednatele azhotovitele nevyváže, což sta-
vebm firmám působí obtíže. Ovlivňuje nás inedostatek
výrobních kapacit na trhu, kde zínají chybět základní
řemesla. Tenhle problém byl vČeských Budějovicích ješ
tší, než je veStředočesm kraji. Jinak se víc než dřív
potýkáme se znami vprůhu stavby či skonceními
chybami vzadávací dokumentaci.
te jako vedoucí projektu stálý realizní tým?
Jeho jádro se mnou pracuje už delší dobu, ale zakázka
IGY byla objemově větší než ta předcházecí, takže jsme
museli tým polit. Snažím se udržet si kčové lidi, snimiž
se navzájem doe známe, abychom si zachovali osvěd-
čenou afungující spolupráci. Všechny kolegy, se kterými
jsem vposlední době pracoval, bych chtěl vyzdvihnout.
Ať už zIGY nebo zradlické kotelny. Stavby nedělám já, ale
lidé, kteří nanich pracují. Kolegové při obou posledních
ahodně nárch projektech odvedli velký kus práce. In-
vestor to ale ne vždy ocení. Tak bych chl, aby to zaznělo
alespoň vefiremních novinách.
strana 2
PME SE
1
BeMo dokončilo vKarlsruhe tunel vkesonu
Tuneři spolnosti BeMo Tunnelling dokončili v ro-
ce 2017 v Karls ruhe tunel lehho metra pod Karl-
-Friedrich-Stre, který museli kvůli geologickým pod-
mínkám avysoké hladině spodní vody razit vkesonu.
Zhruba 250 m dlouhý dvoukolejný tunel sběžným pro-
filem 70 m² ražený pomocí NRTM vetlaku obsahoval
igeometricky velmi složité rozšíření vetvaru trumpety až
doplochy výrubu 180 m². Toto rozšíření umožní polení
etí koleje pro křižovatku stunelem pod Kaiserstre.
Veznu 2017 byly souběžně sdobíhací ražbou dna
zahájeny práce navnitřním pšti dna voblasti trumpety.
Současné provádění prací umožnila vestavba druhé pře-
tlakové osobní komory vesměru ze stanice Marktplatz,
což zároveň značně zlepšilo situaci, co se týče únikových
azáchranných cest.
ky druhé přetlakové komoře bylo také mné zvýšit
ípustný počet lidí pracujích s tlakovým vzduchem
z20na28 osob, co ot přispělo ke zvýšenístavebních
postupů avýkonů.
Dokončení betonáže dna v 21 pravidelných a pěti
rozšířených blocích proběhlo podle plánu na začátku
loňského června. Aby bylo možné přesně provést roo-
ní tunelu dotvaru trumpety, které bylo pogeometric
stránce velmi sli, navrhli odborci z firmy BeMo
zvštní bednění pro oplášní klenby (foto č. 1). Svyna-
ložením minimálních úprav se dalo přizpůsobit neustále
se zujícímu profilu (foto č. 2) abylo použito ivmenším,
už běžném profilu klenby.
Práce nabetonáži klenby začaly vloni 1. srpna abyly
ukoeny vedruhé polovině října – kromě opěrné stěny
nazasvce Ettlinger Tor apřechodho bloku kestanici
Marktplatz. Pro pce na vniním plášti musel být pro
betož dna zvýšen tlak v tunelu na zhruba 1,2 baru.
Klenba byla následně zhotovena pod silně zredukovaným
etlakem od0,12 do0,99 baru.
Na stavbě tunelu už pracuje jiná divize BeMo
Kekonci roku 2017 bylo veškeré zízení spojené sražba-
mi vpřetlaku ztunelu demontováno včetně všech přetla-
kových komor. Začátkem roku 2018 předali tuneláři firmy
BeMo tunel ražený vkesonu kolem zdivize Inžerské
aprůmyslové stavby, aby dokončili železobetonové kon-
strukce vestanici Marktplatz.
Způsob, jakým se BeMo zhostilo složitého tunelování
vpřetlaku, vyvolal velmi pozitivní ohlas mezi německými
odborky avšem zúčastněm kolegům zato patří vel
poděkování! Zdař Bůh!
Thomas Wechner, Robert Dostál
2
1
2
3
4
5
32
1
Depo metra MahmutbeyKabataș
Typ zakázky Design & Build
lka ražených tunelů 1950 m
Délka hloubeného tunelu 375 m
Objem výkopů 1,4 milionu m³
Plocha záporových stěn 19 tisíc m²
Zahájení prací na staventi 3. března 2017
Dodací lta 420 dní
Stavbyvedoucí Cengiz Duman
Metrostav_02_2018.indd 2 31.01.18 13:06
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (1128 ms)

Rendering Strana 3 (102392): (0/1) (1131 ms)

Rendering Strana 2 (102390): (0/1) (1174 ms)

Rendering Strana 1 (102388): (0/1) (1175 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2906/vth118564-1.jpg (3x)

 i2906/vth118566-1.jpg (3x)

 i2906/bg102390.svg

 i2906/vth118568-1.jpg (3x)

 i2906/vth118570-1.jpg