strana 2
Palmovka Park roste
PTÁME SE
Kromě haly POP0, o níž informuje článek na straně 3,
pokračuje v Palmovka Open Parku (POP) i výstavba
hlavních administrativních budov POP3 a POP4 (foto
č. 1). Realizaci celého projektu pro Metrostav Development řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3.
Obě budovy POP3 i POP4 dorostly za 20 měsíců
od zahájení prací do objemu i konečné výšky osmi nadzemních podlaží (foto č. 2) a probíhají v nich všechny
hlavní stavební práce. Sádrokartonáři už dokončili příčky
s veškerým vystrojením TZB, u kterého mají pracovníci
Subterry hotové všechny hlavní stoupačky a přes 60 %
prací ve strojovnách. Ke konci se blíží pokládka střešních
plášťů a je rozpracovaná i fasáda (foto č. 3) – u POP4
na 40 % a u POP3 na 30 %. Fasádníci musí pracovat rychle – už 10. února by totiž měla být budova POP4 uzavřena.
„Prozatím nejsložitější je koordinace jednotlivých
prací. Téměř každá činnost okolo objektu totiž navazuje
na nějakou jinou a dalšímu dílu překáží. Týká se to zejmé-
Ing. Davida Vlasáka,
vedoucího projektu z divize 3
1
BeMo dokončilo v Karlsruhe tunel v kesonu
1
2
3
Tuneláři společnosti BeMo Tunnelling dokončili v roce 2017 v Karlsruhe tunel lehkého metra pod Karl-Friedrich-Straße, který museli kvůli geologickým podmínkám a vysoké hladině spodní vody razit v kesonu.
Zhruba 250 m dlouhý dvoukolejný tunel s běžným profilem 70 m² ražený pomocí NRTM v přetlaku obsahoval
i geometricky velmi složité rozšíření ve tvaru trumpety až
do plochy výrubu 180 m². Toto rozšíření umožní položení
třetí koleje pro křižovatku s tunelem pod Kaiserstraße.
V březnu 2017 byly souběžně s dobíhající ražbou dna
zahájeny práce na vnitřním plášti dna v oblasti trumpety.
Současné provádění prací umožnila vestavba druhé přetlakové osobní komory ve směru ze stanice Marktplatz,
což zároveň značně zlepšilo situaci, co se týče únikových
a záchranných cest.
Díky druhé přetlakové komoře bylo také možné zvýšit
přípustný počet lidí pracujících s tlakovým vzduchem
z 20 na 28 osob, co opět přispělo ke zvýšení stavebních
postupů a výkonů.
Dokončení betonáže dna v 21 pravidelných a pěti
rozšířených blocích proběhlo podle plánu na začátku
loňského června. Aby bylo možné přesně provést rozšiřování tunelu do tvaru trumpety, které bylo po geometrické
stránce velmi složité, navrhli odborníci z firmy BeMo
zvláštní bednění pro opláštění klenby (foto č. 1). S vynaložením minimálních úprav se dalo přizpůsobit neustále
se zužujícímu profilu (foto č. 2) a bylo použito i v menším,
už běžném profilu klenby.
Práce na betonáži klenby začaly vloni 1. srpna a byly
ukončeny ve druhé polovině října – kromě opěrné stěny
na zastávce Ettlinger Tor a přechodného bloku ke stanici
Marktplatz. Pro práce na vnitřním plášti musel být pro
betonáž dna zvýšen tlak v tunelu na zhruba 1,2 baru.
Klenba byla následně zhotovena pod silně zredukovaným
přetlakem od 0,12 do 0,99 baru.
Na stavbě tunelu už pracuje jiná divize BeMo
Ke konci roku 2017 bylo veškeré zařízení spojené s ražbami v přetlaku z tunelu demontováno včetně všech přetlakových komor. Začátkem roku 2018 předali tuneláři firmy
BeMo tunel ražený v kesonu kolegům z divize Inženýrské
a průmyslové stavby, aby dokončili železobetonové konstrukce ve stanici Marktplatz.
Způsob, jakým se BeMo zhostilo složitého tunelování
v přetlaku, vyvolal velmi pozitivní ohlas mezi německými
odborníky a všem zúčastněným kolegům za to patří velké
poděkování! Zdař Bůh!
T homa s Wec h ner, Rober t Do s t ál
2
Prorážka prvního tunelu v Istanbulu
4
Na začátku ledna prorazili pracovníci dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat v Istanbulu první z tunelů spojující budoucí depo metra (foto č. 1) se stanicí
Tekstilkent na hlavní trase M7 Mahmutbey–Kabataş.
Naši turečtí kolegové vloni na konci roku podešli při
ražbě frekventovanou dálnici TEM, která začíná v Polsku
a končí na Blízkém východě. Aby tuto důležitou dopravní
tepnu neohrozili, museli pod ní pracovat pomocí NRTM
velice opatrně – aplikovali zesílený mikropilotový deštník
a postupovali krátkými záběry (foto č. 2). Při práci tunelářům pomohly i zkušenosti s prováděním podzemních
staveb při složitých podmínkách v nadloží, které jim předal Ing. Miloslav Zelenka, specialista z divize 5.
Při prorážce tunelu do stanice Tekstilkent došlo k propojení dvou částí projektu, které realizují různí dodavatelé.
Hned po prorážce začali turečtí kolegové v tunelu (foto
č. 3) provádět sekundární ostění včetně hydroizolace.
Ing. Marek Gasparovič
Depo metra Mahmutbey–Kabataş
Typ zakázky
Délka ražených tunelů
Délka hloubeného tunelu
Objem výkopů
Plocha záporových stěn
Zahájení prací na staveništi
Dodací lhůta
Stavbyvedoucí
5
na všech venkovních schodišť, u opěrných zdí nebo valu
z Libeňského mostu. Jejich provádění totiž brzdí výstavbu
lešení okolo objektů. Tentýž problém přináší i budování
ozdobné vodní nádrže mezi oběma administrativními
budovami. Kvůli komplikovanému přemístění trafostanice se výstavba přípojek a komunikace ve Voctářově ulici
posunula do zimního období,“ komentuje Ing. Červený.
Harmonogram stavby POP3 a POP4 je kvůli opožděné
dodávce fasády napjatý. Stavba haly POP0 (foto č. 4, 5)
má asi dvouměsíční zpoždění zejména kvůli přepracování
projektu, jež vyvolal investor, a požadavkům památkářů.
Metrostav_02_2018.indd 2
2
Design & Build
1950 m
375 m
1,4 milionu m³
19 tisíc m²
3. března 2017
420 dní
Cengiz Duman
1
3
David Vlasák patří mezi kolegy, kteří se s Metrostavem
setkali už během vysokoškolských studií a zůstali mu
věrní. Jeho profesní životopis se začal psát roku 2004,
kdy ještě jako student Stavební fakulty ČVUT v Praze
nastoupil do divize 3. Postupem doby se stal vedoucím
projektu a v této pozici nedávno dokončil stavbu obchodního centra IGY v Českých Budějovicích.
Stavařinu jste si vybral až těsně před maturitou
na gymnáziu. Proč právě tuhle profesi?
Líbilo se mi, že díky ní něco zůstává, dá se o ní vyprávět,
je vidět kus práce, kterou člověk odvede. A když se dílo
podaří, lidé se z něj mohou dlouho těšit. A také mě baví
řešit velké věci a složité technické problémy. Když zakázka skončí, tak si po čase každý pamatuje jen to pozitivní,
co při ní zažil, a za pár let na to může být pyšný. Těší mě
prostě dělat to, co funguje a slouží lidem.
Pamatujete si, jak postupoval váš život v divizi 3?
Velmi dobře. Začínal jsem na stavbě obchodního centra
Chodov ještě coby student. Ale už za pět let jsem jako vedoucí projektu převzal dokončení stavby Amazon Court,
když se můj šéf Karel Volf stal obchodním náměstkem
divize 3. Pak jsem mimo jiné řídil stavbu bytových a administrativních budov na Pankráci a výrobního závodu
pro Johnson Controls v České Lípě. Asi rok jsem pracoval
v Elektrárně Prunéřov a zhruba stejnou dobu vedl sanace
bratislavského Trinity. Potom už následovala přestavba
kotelny v Radlicích pro firmu Bosch a po ní přišlo IGY.
Na kterou z těchto staveb nejraději vzpomínáte?
Asi na Amazon Court, protože to byla po technické stránce výjimečná stavba, a na Českou Lípu. Tam se mi líbila
spolupráce s koncovým klientem, který přesně věděl, co
chce, a o to byly vzájemné vztahy jednodušší a příjemnější než při jiných zakázkách.
Jak výstavbu IGY vnímali obyvatelé v okolí?
Snažili jsme se co nejméně omezit provoz starého nákupního centra a snížit hluk i prašnost v okolí. Při takto
masivní rekonstrukci ve středu města a za plného provozu
obchodního domu pod nohama se sice člověk jednotlivým
konfliktům nevyhne, ale myslím, že celkově jsme obstáli
se ctí. Také představitelé města se nám při stavbě snažili
vycházet vstříc a problémy řešili konstruktivně.
Po technické i organizační stránce byla stavba IGY nejsložitější z těch, co jste řídil. Byla i něčím zajímavá?
Kromě fasády mě zaujala stavba multikina, to jsem zatím
nedělal. Montáž samotné audiovizuální technologie sice
byla záležitostí nájemce, my jsme ale prostory museli
připravit po stránce technologické i stavební, takže jsme
pracovali například s těžkými akustickými sádrokartonovými konstrukcemi, a v hledišti nesmělo nic klapat
ani vrzat. Že se nám to povedlo, jsem se mohl na vlastní
uši přesvědčit při zkoušce akustiky v premiérovém sále
s nejmodernějším ozvučením.
Jaká je dnes podle vás práce ve stavebnictví?
Nestaví se dobře. Nevyhovuje nám prostředí, které je
ve vztahu objednatele a zhotovitele nevyvážené, což stavebním firmám působí obtíže. Ovlivňuje nás i nedostatek
výrobních kapacit na trhu, kde začínají chybět základní
řemesla. Tenhle problém byl v Českých Budějovicích ještě
větší, než je ve Středočeském kraji. Jinak se víc než dřív
potýkáme se změnami v průběhu stavby či s koncepčními
chybami v zadávací dokumentaci.
Máte jako vedoucí projektu stálý realizační tým?
Jeho jádro se mnou pracuje už delší dobu, ale zakázka
IGY byla objemově větší než ta předcházející, takže jsme
museli tým posílit. Snažím se udržet si klíčové lidi, s nimiž
se navzájem dobře známe, abychom si zachovali osvědčenou a fungující spolupráci. Všechny kolegy, se kterými
jsem v poslední době pracoval, bych chtěl vyzdvihnout.
Ať už z IGY nebo z radlické kotelny. Stavby nedělám já, ale
lidé, kteří na nich pracují. Kolegové při obou posledních
a hodně náročných projektech odvedli velký kus práce. Investor to ale ne vždy ocení. Tak bych chtěl, aby to zaznělo
alespoň ve firemních novinách.
31.01.18 13:06