strana 2
Z první ražby metra D
PTÁME SE
Během ledna zahájily naše divize 5 a 8 na pražské Pankráci ražbu v rámci inženýrsko-geologického průzkumu
(IGP) metra D. Nabízíme krátký pohled do podzemí.
Už na konci listopadu loňského roku byl na stavbu
přivezen a do šachty spuštěn nový tunelový bagr Wimmer
– blue badger (foto č. 1 a 2), s jehož pomocí raziči nej‑
prve dokončili hloubení a následně bagr využili pro ražbu
samotného průzkumného díla – konkrétně se nacházíme
v části s názvem PAD4. „Součástí díla je šachta o vnitřním
průměru 7,6 m a hloubky zhruba 30 m (foto č. 3). Zajištěna
je pomocí převrtávaných pilot a jedním železobetonovým
věncem. Samotné ražené dílo (snímky č. 4, 5 a 6 zachy‑
cují začátek ražby) bude cca 116 m dlouhé a v podstatě
zde vznikne část přestupního tunelu mezi trasami C a D
budoucího metra,“ vysvětluje přímo na místě vedoucí
projektu Ing. Štefan Ivor. Průzkumné práce by zde podle
harmonogramu měly být dokončeny v létě 2021.
Ing. Aleše Gotharda,
oblastního ředitele pro severské země
–red–, foto archiv stavby
BeMo sanuje zdivo školních budov v Německu
1
2
3
Městská správa v Mönchengladbachu v Severním Porýní-Vestfálsku v současnosti rekonstruuje toalety
a hygienická zařízení v mnoha svých školách v rámci
městské konglomerace. Společnost BeMo Tunnelling
(BeMo) se svým oddělením pro sanace staveb se zúčastnila výběrového řízení a jako uchazeč s nejlepší
cenovou nabídkou a vynikajícím technickým řešením
byla pověřena realizací potřebných izolačních prací na
plochách zdiva několika školních budov.
Pro tento účel byla původně vypsána metoda vnější
izolace formou gelového závoje dodatečně zhotoveného
na vnější zdivo. Jenže mnohde chybělo vodostavební po‑
volení pro injektáže do základové půdy a stav dosavadních
sítí byl problematický (poškozené potrubí a spojky u stá‑
vající drenáže), a tak bylo zapotřebí v krátkém časovém
sledu změnit koncepci způsobu izolace.
Pomocí minerálních izolačních kalů
Klasická vnější izolace nemohla být zrealizována kromě
jiného kvůli mohutnému stromovému porostu a kořenům
stejně jako nástavbám v blízkosti vnějších stěn sklepních
prostor. Oddělení pro sanaci staveb BeMo vypracovalo
a navrhlo jako vhodné řešení koncepci systémové izolace
pomocí minerálních izolačních kalů (německá zkratka:
MDS) jako formu izolace vnitřních prostor. Ve srovnání
s dodatečnou vnější izolací spočívá rozdílné provedení
vnitřní izolace v tom, že průřez stěnou zůstane trvale
provlhlý. Kromě vertikální izolace ploch proti zvenčí půso‑
bící prosakující vodě bylo navíc nutné do zdiva instalovat
dodatečnou chemickou horizontální blokaci. Zabránilo
se tak vertikálnímu vzlínání vlhkosti, ke kterému dochází
v důsledku kapilárního účinku v oblasti vnitřní izolace.
Vlhké oblasti se proto trvale oddělily od vnitřních prostor
a zbývajících částí zdiva.
Kvalitní práce otevřela dveře dalším projektům
Při realizaci představoval určitý problém běžný provoz
školy. Práce (ilustrační foto) musely být prováděny v do‑
bě probíhajících maturitních zkoušek, které nesměly být
pracemi nijak omezovány a rušeny. Bylo žádoucí docílit
velmi přesného taktování a naplánování pracovních kroků
ve všech školách – týkalo se to zejména prací s intenzivní
hlučností, jako je vrtání a pikování.
Izolační práce jsou již v maximálním rozsahu dokonče‑
ny. Vzhledem k tomu, že se podařilo dodržet termíny a dílo
bylo provedeno ve vysoké kvalitě, zadavatel mezitím před‑
ložil společnosti BeMo poptávku na další izolační opatření
na objektech pod městskou správou a signalizoval, že tyto
budou naší společnosti také zadány.
Christian Butzek, Robert Dostál
Fáze vnitřní izolace pomocí MDS
Příprava podkladu (odstranění úlomků, vyčištění).
Uzavření větších výlomů zdiva (pokud je to nutné).
Základní nátěr ploch zdiva.
Přilnavé přemostění k zachycení vyrovnávací malty.
Umělou hmotou modifikovaná vyrovnávací malta pro
nanesení kalového podloží.
Polymerem tvrzené minerální izolační kaly ve
vrstvách – v závislosti na příslušném zatížení.
Interní audit GDPR Metrostav a Subterra
4
5
6
Metrostav_02_2020.indd 2
Od roku 2019 s přesahem do letošního roku proběhl
interní audit ochrany osobních údajů (OOÚ), resp.
zejména implementace nových požadavků v této oblasti v souvislosti s obecným nařízením Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 – GDPR (General
Data Protection Regulation), které je právně účinné od
25. května 2018. Pro naše společnosti dopadl dobře.
Úřad na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) může udě‑
lovat za zvlášť závažná porušení zásad GDPR pokuty, a to
až do výše čtyř procent obratu celé skupiny propojených
společností. V případě naší Skupiny by peněžitý trest činil
až 1,4 mld. Kč, tedy dvojnásobek ročního zisku.
Audit se týká většiny společností ze Skupiny Metro‑
stav se sídlem v České nebo Slovenské republice a probí‑
há ve spolupráci Útvaru interního auditu a Útvaru legisla‑
tivně‑právního MTS (zejména se zvláštním pověřencem
pro OOÚ Mgr. Zuzanou Hynkovou), s přispěním Útvaru
informačních technologií Metrostavu.
Dotazník i konzultace
Vzhledem k rozsahu byl tento audit rozložen na víceleté
období. Základním prostředkem pro zjišťování imple‑
mentace a reálného řízení OOÚ byl dotazník zpracovaný
auditorem a doladěný s výše uvedenými útvary a právním
útvarem společnosti Subterra.
Na základě odpovědí z dotazníku proběhly a ještě
probíhají konzultace k jednotlivým otázkám s garanty
OOÚ/GDPR auditovaných společností. Z hlediska již zpra‑
covaných předběžných výsledků u společností Metrostav
a Subterra lze konstatovat, že obě největší společnosti
Skupiny splňují požadavky (jejich přehled uvádí box Nej‑
důležitější požadavky GDPR) na ochranu osobních údajů.
Biometrie pod kontrolou
U společnosti Metrostav již v druhé polovině roku pro‑
běhla kontrola ÚOOÚ zaměřená na osobní údaje zvláštní
kategorie, speciálně na biometrické údaje, při nichž je
snímán obličej například zaměstnanců či subdodavatelů.
Vzhledem k plnění některých zákonných povinností (pře‑
devším identifikace osob pohybujících se po staveništi)
bylo zpracování těchto údajů shledáno v souladu s GDPR.
Prováděný interní audit mohl u obou společností kon‑
statovat pouze drobná doporučení týkajících se zejména
budoucích kontrol, které proběhnou u externích zpraco‑
vatelů osobních údajů, a to na základě příslušných smluv
a nařízení GDPR. Dále audit vydal drobná doporučení
k systémovému nastavení vnitřních kontrol.
I n g. J an U hlí ř, Ú t v ar in t e r ní h o au di t u
Nejdůležitější požadavky GDPR
Záznamy o činnostech, tzn. de facto manuál
zpracování osobních údajů dle GDPR.
Zásady a zákonnost zpracování – analýza účelů
zpracování osobníc údajů (OÚ).
Smlouvy o zpracování OÚ s externími zpracovateli.
Podmínky souhlasu se zpracováním a práva subjektů
osobních údajů.
Vnitřní dokumentace k OOÚ, dostupnost informací
a školení subjektů osobních údajů, především
zaměstnanců.
Zabezpečení OÚ (organizační i technická) před jejich
neoprávněným využitím.
Podmínky zpracování OÚ zvláštních kategorií (viz
kontrola ÚOOÚ u MTS).
Do Metrostavu k divizi 5 nastoupil po studiu na Stavební fakultě ČVUT v Praze v roce 2007 a záhy absolvoval
cestu na Island, kde začal pracovat na stavbě tunelů
Siglu a Ólafs jako asistent ekonoma. Působil na stavbách divize 5 ve Finsku a v pozici vedoucího projektu
realizoval zakázku Norðfjarðargöng. Získal ocenění
Mladý manažerský talent do 35 let v prestižní soutěži
Manažer roku České republiky. Dnes působí jako oblastní ředitel divize 5 pro severské země a stojí v čele
nové dceřiné společnosti Metrostav Norge AS.
Které projekty v severských zemích aktuálně běží?
Aktivně působíme na Islandu a v Norsku. Finsko jsme
po dokončení posledního projektu opustili a budeme si
muset počkat na nějakou novou příležitost. Na Islandu
plánujeme na začátku září tohoto roku předávat náš třetí
projekt, tunel Dýrafjörður. Ražby tunelu jsou dokončené.
Bohužel ani v této zemi nebudeme moci plynule navázat
dalším tunelovým projektem. Snad se ale podaří pokra‑
čovat v práci na Islandu našim betonářům, kteří čekají
na vypsání zajímavých tendrů na nové mosty. V Norsku
máme rozpracovány dva projekty – první v Bergenu, kde
jsme v polovině ledna za velké pozornosti místních médií
dokončili ražby druhého kabelového tunelu, a druhý ne‑
daleko Trondheimu, kde pokračujeme v pracích na 735 m
dlouhém mostu. Ten by měl být dokončen letos v květnu.
V rámci projektu jste také razili dva tunely. Jsou již
dokončeny?
Ano, máte pravdu, tyto tunely jsou od poloviny minulého
roku dokončené a se slzou v oku musím konstatovat, že
na severu Evropy nemáme v současnosti jediný tunel, na
kterém by probíhaly ražební práce. Intenzivně ale pracu‑
jeme na tom, abychom tento stav změnili. Připravujeme
nabídku na velký projekt v Oslu a čekáme na vyhodnocení
kvalifikační části nabídky dvou dalších tendrů v Norsku.
Čím hlavně jsou tyto zakázky pro Metrostav zajímavé?
Na to by se dalo odpovědět ve více rovinách. Například
stručně řečeno tak můžeme uplatnit své volné kapacity
a vykompenzovat nedostatek tunelových projektů na do‑
mácím trhu. Tyto stavby nás ale také obohacují ve smyslu
osvojování jiných a pro nás často nových pracovních
postupů a technologií.
Práce v severských zemích se tedy liší. Můžete uvést
některé konkrétní rozdíly?
Především jsme se museli přizpůsobit místním pod‑
mínkám a zvyklostem. Mnoho jiných firem z Evropy
do Skandinávie přišlo se „širokými rameny“ a jistotou
vidiny, že místním ukážou, jak se staví jinde. Řada z nich
ale narazila. Zásadní rozdíl oproti českému prostředí
vidím v krátkém čase, který uběhne od podání nabídky
do podpisu smlouvy. Je to v řádech týdnů. Nemohu také
nezmínit již otřepané klišé o tom, jak tvrdým klimatickým
podmínkám na severu čelíme. V polovině ledna island‑
skou dopravu ochromila velká sněhová bouře. Investor
na svém Facebooku zveřejnil fotku našeho sněhem zasy‑
paného staveniště s komentářem, že „tady i přes nepřízeň
počasí dělají, aby se nám žilo lépe“.
Co vás aktuálně nejvíce zaměstnává?
Své úsilí teď směřujeme především k norskému stavební‑
mu trhu, který má velký růstový potenciál a kde bychom
chtěli změnit naši dosavadní projektově orientovanou
strategii na dlouhodobé působení. K tomu nám pomůže
i nově založená dceřiná společnost Metrostav Norge AS.
Můžete nastínit zaměření a cíle tohoto projektu?
Rádi bychom zaměstnávali více místních odborníků a za‑
čali být vnímáni jako norská firma. Chceme také zmenšit
naši závislost na potřebě realizovat projekt s místním
partnerem ve sdružení. Od působení formou dceřiné
společnosti si slibujeme přístup k novým klientům, ne‑
jenom těm z řad veřejné správy, jak tomu bylo doposud.
V Norsku jsme se zatím uplatnili pouze na výstavbě silnič‑
ní sítě, ale chceme také pracovat na výstavbě železnice,
hydroelektráren nebo metra.
Za rozhovor děkuje David Kalců
31.01.20 12:06