strana 2

Z první ražby metra D

PTÁME SE

Během ledna zahájily naše divize 5 a 8 na pražské Pankráci ražbu v rámci inženýrsko-geologického průzkumu

(IGP) metra D. Nabízíme krátký pohled do podzemí.

Už na konci listopadu loňského roku byl na stavbu

přivezen a do šachty spuštěn nový tunelový bagr Wimmer

– blue badger (foto č. 1 a 2), s jehož pomocí raziči nej‑

prve dokončili hloubení a následně bagr využili pro ražbu

samotného průzkumného díla – konkrétně se nacházíme

v části s názvem PAD4. „Součástí díla je šachta o vnitřním

průměru 7,6 m a hloubky zhruba 30 m (foto č. 3). Zajištěna

je pomocí převrtávaných pilot a jedním železobetonovým

věncem. Samotné ražené dílo (snímky č. 4, 5 a 6 zachy‑

cují začátek ražby) bude cca 116 m dlouhé a v podstatě

zde vznikne část přestupního tunelu mezi trasami C a D

budoucího metra,“ vysvětluje přímo na místě vedoucí

projektu Ing. Štefan Ivor. Průzkumné práce by zde podle

harmonogramu měly být dokončeny v létě 2021.

Ing. Aleše Gotharda,

oblastního ředitele pro severské země

–red–, foto archiv stavby

BeMo sanuje zdivo školních budov v Německu

1

2

3

Městská správa v Mönchengladbachu v Severním Porýní-Vestfálsku v současnosti rekonstruuje toalety

a hygienická zařízení v mnoha svých školách v rámci

městské konglomerace. Společnost BeMo Tunnelling

(BeMo) se svým oddělením pro sanace staveb se zúčastnila výběrového řízení a jako uchazeč s nejlepší

cenovou nabídkou a vynikajícím technickým řešením

byla pověřena realizací potřebných izolačních prací na

plochách zdiva několika školních budov.

Pro tento účel byla původně vypsána metoda vnější

izolace formou gelového závoje dodatečně zhotoveného

na vnější zdivo. Jenže mnohde chybělo vodostavební po‑

volení pro injektáže do základové půdy a stav dosavadních

sítí byl problematický (poškozené potrubí a spojky u stá‑

vající drenáže), a tak bylo zapotřebí v krátkém časovém

sledu změnit koncepci způsobu izolace.

Pomocí minerálních izolačních kalů

Klasická vnější izolace nemohla být zrealizována kromě

jiného kvůli mohutnému stromovému porostu a kořenům

stejně jako nástavbám v blízkosti vnějších stěn sklepních

prostor. Oddělení pro sanaci staveb BeMo vypracovalo

a navrhlo jako vhodné řešení koncepci systémové izolace

pomocí minerálních izolačních kalů (německá zkratka:

MDS) jako formu izolace vnitřních prostor. Ve srovnání

s dodatečnou vnější izolací spočívá rozdílné provedení

vnitřní izolace v tom, že průřez stěnou zůstane trvale

provlhlý. Kromě vertikální izolace ploch proti zvenčí půso‑

bící prosakující vodě bylo navíc nutné do zdiva instalovat

dodatečnou chemickou horizontální blokaci. Zabránilo

se tak vertikálnímu vzlínání vlhkosti, ke kterému dochází

v důsledku kapilárního účinku v oblasti vnitřní izolace.

Vlhké oblasti se proto trvale oddělily od vnitřních prostor

a zbývajících částí zdiva.

Kvalitní práce otevřela dveře dalším projektům

Při realizaci představoval určitý problém běžný provoz

školy. Práce (ilustrační foto) musely být prováděny v do‑

bě probíhajících maturitních zkoušek, které nesměly být

pracemi nijak omezovány a rušeny. Bylo žádoucí docílit

velmi přesného taktování a naplánování pracovních kroků

ve všech školách – týkalo se to zejména prací s intenzivní

hlučností, jako je vrtání a pikování.

Izolační práce jsou již v maximálním rozsahu dokonče‑

ny. Vzhledem k tomu, že se podařilo dodržet termíny a dílo

bylo provedeno ve vysoké kvalitě, zadavatel mezitím před‑

ložil společnosti BeMo poptávku na další izolační opatření

na objektech pod městskou správou a signalizoval, že tyto

budou naší společnosti také zadány.

Christian Butzek, Robert Dostál

Fáze vnitřní izolace pomocí MDS

Příprava podkladu (odstranění úlomků, vyčištění).

Uzavření větších výlomů zdiva (pokud je to nutné).

Základní nátěr ploch zdiva.

Přilnavé přemostění k zachycení vyrovnávací malty.

Umělou hmotou modifikovaná vyrovnávací malta pro

nanesení kalového podloží.

Polymerem tvrzené minerální izolační kaly ve

vrstvách – v závislosti na příslušném zatížení.

Interní audit GDPR Metrostav a Subterra

4

5

6

Metrostav_02_2020.indd 2

Od roku 2019 s přesahem do letošního roku proběhl

interní audit ochrany osobních údajů (OOÚ), resp.

zejména implementace nových požadavků v této oblasti v souvislosti s obecným nařízením Evropského

parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 – GDPR (General

Data Protection Regulation), které je právně účinné od

25. května 2018. Pro naše společnosti dopadl dobře.

Úřad na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) může udě‑

lovat za zvlášť závažná porušení zásad GDPR pokuty, a to

až do výše čtyř procent obratu celé skupiny propojených

společností. V případě naší Skupiny by peněžitý trest činil

až 1,4 mld. Kč, tedy dvojnásobek ročního zisku.

Audit se týká většiny společností ze Skupiny Metro‑

stav se sídlem v České nebo Slovenské republice a probí‑

há ve spolupráci Útvaru interního auditu a Útvaru legisla‑

tivně‑právního MTS (zejména se zvláštním pověřencem

pro OOÚ Mgr. Zuzanou Hynkovou), s přispěním Útvaru

informačních technologií Metrostavu.

Dotazník i konzultace

Vzhledem k rozsahu byl tento audit rozložen na víceleté

období. Základním prostředkem pro zjišťování imple‑

mentace a reálného řízení OOÚ byl dotazník zpracovaný

auditorem a doladěný s výše uvedenými útvary a právním

útvarem společnosti Subterra.

Na základě odpovědí z dotazníku proběhly a ještě

probíhají konzultace k jednotlivým otázkám s garanty

OOÚ/GDPR auditovaných společností. Z hlediska již zpra‑

covaných předběžných výsledků u společností Metrostav

a Subterra lze konstatovat, že obě největší společnosti

Skupiny splňují požadavky (jejich přehled uvádí box Nej‑

důležitější požadavky GDPR) na ochranu osobních údajů.

Biometrie pod kontrolou

U společnosti Metrostav již v druhé polovině roku pro‑

běhla kontrola ÚOOÚ zaměřená na osobní údaje zvláštní

kategorie, speciálně na biometrické údaje, při nichž je

snímán obličej například zaměstnanců či subdodavatelů.

Vzhledem k plnění některých zákonných povinností (pře‑

devším identifikace osob pohybujících se po staveništi)

bylo zpracování těchto údajů shledáno v souladu s GDPR.

Prováděný interní audit mohl u obou společností kon‑

statovat pouze drobná doporučení týkajících se zejména

budoucích kontrol, které proběhnou u externích zpraco‑

vatelů osobních údajů, a to na základě příslušných smluv

a nařízení GDPR. Dále audit vydal drobná doporučení

k systémovému nastavení vnitřních kontrol.

I n g. J an U hlí ř, Ú t v ar in t e r ní h o au di t u

Nejdůležitější požadavky GDPR

Záznamy o činnostech, tzn. de facto manuál

zpracování osobních údajů dle GDPR.

Zásady a zákonnost zpracování – analýza účelů

zpracování osobníc údajů (OÚ).

Smlouvy o zpracování OÚ s externími zpracovateli.

Podmínky souhlasu se zpracováním a práva subjektů

osobních údajů.

Vnitřní dokumentace k OOÚ, dostupnost informací

a školení subjektů osobních údajů, především

zaměstnanců.

Zabezpečení OÚ (organizační i technická) před jejich

neoprávněným využitím.

Podmínky zpracování OÚ zvláštních kategorií (viz

kontrola ÚOOÚ u MTS).

Do Metrostavu k divizi 5 nastoupil po studiu na Stavební fakultě ČVUT v Praze v roce 2007 a záhy absolvoval

cestu na Island, kde začal pracovat na stavbě tunelů

Siglu a Ólafs jako asistent ekonoma. Působil na stavbách divize 5 ve Finsku a v pozici vedoucího projektu

realizoval zakázku Norðfjarðargöng. Získal ocenění

Mladý manažerský talent do 35 let v prestižní soutěži

Manažer roku České republiky. Dnes působí jako oblastní ředitel divize 5 pro severské země a stojí v čele

nové dceřiné společnosti Metrostav Norge AS.

Které projekty v severských zemích aktuálně běží?

Aktivně působíme na Islandu a v Norsku. Finsko jsme

po dokončení posledního projektu opustili a budeme si

muset počkat na nějakou novou příležitost. Na Islandu

plánujeme na začátku září tohoto roku předávat náš třetí

projekt, tunel Dýrafjörður. Ražby tunelu jsou dokončené.

Bohužel ani v této zemi nebudeme moci plynule navázat

dalším tunelovým projektem. Snad se ale podaří pokra‑

čovat v práci na Islandu našim betonářům, kteří čekají

na vypsání zajímavých tendrů na nové mosty. V Norsku

máme rozpracovány dva projekty – první v Bergenu, kde

jsme v polovině ledna za velké pozornosti místních médií

dokončili ražby druhého kabelového tunelu, a druhý ne‑

daleko Trondheimu, kde pokračujeme v pracích na 735 m

dlouhém mostu. Ten by měl být dokončen letos v květnu.

V rámci projektu jste také razili dva tunely. Jsou již

dokončeny?

Ano, máte pravdu, tyto tunely jsou od poloviny minulého

roku dokončené a se slzou v oku musím konstatovat, že

na severu Evropy nemáme v současnosti jediný tunel, na

kterém by probíhaly ražební práce. Intenzivně ale pracu‑

jeme na tom, abychom tento stav změnili. Připravujeme

nabídku na velký projekt v Oslu a čekáme na vyhodnocení

kvalifikační části nabídky dvou dalších tendrů v Norsku.

Čím hlavně jsou tyto zakázky pro Metrostav zajímavé?

Na to by se dalo odpovědět ve více rovinách. Například

stručně řečeno tak můžeme uplatnit své volné kapacity

a vykompenzovat nedostatek tunelových projektů na do‑

mácím trhu. Tyto stavby nás ale také obohacují ve smyslu

osvojování jiných a pro nás často nových pracovních

postupů a technologií.

Práce v severských zemích se tedy liší. Můžete uvést

některé konkrétní rozdíly?

Především jsme se museli přizpůsobit místním pod‑

mínkám a zvyklostem. Mnoho jiných firem z Evropy

do Skandinávie přišlo se „širokými rameny“ a jistotou

vidiny, že místním ukážou, jak se staví jinde. Řada z nich

ale narazila. Zásadní rozdíl oproti českému prostředí

vidím v krátkém čase, který uběhne od podání nabídky

do podpisu smlouvy. Je to v řádech týdnů. Nemohu také

nezmínit již otřepané klišé o tom, jak tvrdým klimatickým

podmínkám na severu čelíme. V polovině ledna island‑

skou dopravu ochromila velká sněhová bouře. Investor

na svém Facebooku zveřejnil fotku našeho sněhem zasy‑

paného staveniště s komentářem, že „tady i přes nepřízeň

počasí dělají, aby se nám žilo lépe“.

Co vás aktuálně nejvíce zaměstnává?

Své úsilí teď směřujeme především k norskému stavební‑

mu trhu, který má velký růstový potenciál a kde bychom

chtěli změnit naši dosavadní projektově orientovanou

strategii na dlouhodobé působení. K tomu nám pomůže

i nově založená dceřiná společnost Metrostav Norge AS.

Můžete nastínit zaměření a cíle tohoto projektu?

Rádi bychom zaměstnávali více místních odborníků a za‑

čali být vnímáni jako norská firma. Chceme také zmenšit

naši závislost na potřebě realizovat projekt s místním

partnerem ve sdružení. Od působení formou dceřiné

společnosti si slibujeme přístup k novým klientům, ne‑

jenom těm z řad veřejné správy, jak tomu bylo doposud.

V Norsku jsme se zatím uplatnili pouze na výstavbě silnič‑

ní sítě, ale chceme také pracovat na výstavbě železnice,

hydroelektráren nebo metra.

Za rozhovor děkuje David Kalců

31.01.20 12:06