Unikátní záběry ze dna

plavební komory v Hoříně

4. února 2020 / 2 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Aleše Gotharda,

oblastního ředitele str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Společnost BeMo sanuje zdivo

školních budov v Německu str. 2

A .S.

Modernizace rejd plavební komory

Štvanice finišuje str. 3

Nové centrum v Uhříněvsi

Norský projekt Rv. 555 u Bergenu

slavnostně ukončen str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Prorážky BeMo

Na nově budované německé

dálnici A44 v severním

Hesensku proběhla 14. ledna

prorážka tunelu Spitzenberg

(foto zachycuje průběh

výstavby), na jehož ražbách

ve sdružení se Subterra

pracuje BeMo Tunnelling. O tři dny později stavbaři také

prorazili tunel Bertoldshofen, který je součástí obchvatu

města Marktoberdorf na bavorské části silnice B16. Dnů

otevřených dveří, které proběhly následujícího dne, se

zúčastnilo téměř 5000 zájemců!

Nová dceřiná společnost v Norsku

V lednu letošního roku byla založena nová dceřiná

společnost Metrostav Norge AS, jejímž úkolem bude

zastupovat Skupinu Metrostav při realizaci stavebních

zakázek na norském trhu. Vedením společnosti byli

pověřeni zástupci Skupiny, kteří mají s působením

ve Skandinávii dlouholeté zkušenosti – předsedou

představenstva byl jmenován Ing. Aleš Gothard, druhým

členem představenstva je Ing. Aleš Richter. Více informací

naleznete na str. 2 v rozhovoru s panem Ing. Gothardem.

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

PIM v jablonecké nemocnici je hotov

Pavilon intenzivní medicíny Nemocnice Jablonec nad

Nisou – to je název zakázky, kterou tým divize 8 vedený

Ing. Ondřejem Matouškem úspěšně předal investorovi. Do

nové pětipodlažní budovy se přestěhuje anesteziologicko-resuscitační oddělení (ARO) se šesti lůžky a jednotka

intenzivní péče (JIP). Její kapacita se zvýší z osmi na

12 lůžek. Tato část byla zkolaudována a začalo se stěhovat

vybavení, nábytek a další zařízení. První pacienty by měl

nový pavilon přivítat ve druhé polovině března.

Prezentace milníků na Želivce

V areálu Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) u vodní nádrže

Švihov proběhlo 29. ledna setkání po poločase výstavby

s prezentací milníků na projektu, který realizuje tým

z divize 6 pod vedením Ing. Petra Brože. Zakázka

modernizace ÚVŽ stavba GAU zahrnuje stavbu nové haly

filtrace s granulovaným uhlím, vybudování kolektoru

a stavební úpravy na některých provozovaných objektech.

The Flow Building – stavbu, na které na Václavském

náměstí pracují týmy Metrostavu, navštívil ředitel

Federace evropského stavebního průmyslu (FIEC) Do‑

menico Campogrande (na snímku druhý zprava). Do

Prahy přiletěl na setkání s představiteli Svazu podni‑

katelů ve stavebnictví v ČR (SPS). Cílem schůzky bylo

představit blíže fungování a priority FIEC a zároveň se

zamyslet nad tím, jak posílit pozici SPS ve Federaci.

Metrostav_02_2020.indd 1

Uhříněves měla před čtyřmi lety 8570 obyvatel. Díky

Metrostavu jejich počet do konce roku naroste téměř

o dva tisíce. Divize 1 zde totiž od té doby postavila nebo

dostavuje téměř 830 bytů v rámci čtyř etap výstavby

obytného souboru VIVUS (hlavní foto). Až skončí závěrečná, pátá část projektu, o jejíž dodávku bude Metrostav usilovat, vznikne na území Prahy 22 městské

centrum tvořené více než 20 moderními domy.

„První zakázku pro VIVUS Uhříněves zahájil v dubnu

2015 tým kolegy Martina Kocha, který pak pokračoval

i na druhé etapě stavby. Třetí jsme začali na podzim roku

2017 už budovat my, letos v září máme dokončit čtvrtou.

Budovy jsou již postavené, omítnuté a mají hotové stře‑

chy, rozvody, hrubé podlahy i polovinu fasád. Dnes nám

tak nejvíc času zabírají keramické obklady či dlažby, malby

a kanalizační řady. Předchozí etapu se nám podařilo pře‑

dat developerovi s téměř tříměsíčním předstihem, a jsem

proto přesvědčený, že i smluvní termín této čtvrté určitě

zkrátíme,“ říká vedoucí projektu Ivan Šmejkal. Tři domy

IV. etapy nabídnou převážně byty 1+kk a 2+kk, ale nechybí

ani byty pro větší rodiny 3+kk a 4+kk.

V prvních třech etapách díla se museli stavbaři popa‑

sovat se složitým založením objektů, které stojí na silných

navážkách v místě bývalé cihelny. Pro napojení vodovodu

a kanalizace bylo nutné použít nestandardní protlaky pod

původními vodovodními řady a železniční tratí z Prahy do

Benešova. Vznikla také přečerpávací stanice o objemu

1000 m3, jejíž základová spára byla 17 m pod terénem.

Ve spolupráci s divizí 6 a TBG Metrostav

Ze všech záludností projektu tak do čtvrté etapy kolegům

zbylo jen náročné zakládání, a to u všech objektů. Čtyř‑

patrové domy H a I mají společnou podzemní podnož

pro garáže, sklípky a technické zázemí. Je založená na

základové desce podporované vrtanými pilotami, nosné

konstrukce suterénu tvoří bílá vana doplněná vnitřními

sloupy. Všechny železobetonové monolitické prvky – což

znamená i obvodové a vnitřní stěny přízemí a veškeré

stropní konstrukce – vybudovali ze směsí od TBG Metro‑

stav betonáři divize 6. Nosné i obvodové zdi ve vyšších

patrech jsou převážně zděné a na jejich výstavbě a omít‑

kách odvedl dobrou práci zednický servis divize 1.

Stylově čistá architektura

Dům označovaný jako J má podobnou konstrukci – jen je

nepodsklepený a má šest nadzemních podlaží, z nichž to

první nabízí nájemní komerční prostory, a proto jeho nos‑

né obvodové stěny doplňují místo vnitřních stěn sloupy.

Pro nové uhříněvské centrum navrhli autoři ze studia

di5 architekti inženýři, s.r.o., funkcionalistický až puris‑

tický vzhled. Racionálně členěné objekty s bílou omítkou

zvýrazňují jen barevné lodžie a šedo‑oranžové obklady

členitějších fasád parterů.

A co je na stavbě nejsložitější: „Asi to, co na všech

jiných současných bytových zakázkách – zajištění dosta‑

tečných pracovních kapacit,“ uzavírá vedoucí projektu.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Metrostav není nováčkem ani v Uhříněvsi, ani

ve spolupráci se společností Pankrác, která má

registrovanou obchodní známku VIVUS. V Uhříněvsi na

Novém náměstí už totiž v roce 2007 postavil, a to i jako

developer, rohový polyfunkční dům s téměř 70 byty. Se

společností Pankrác pak spolupracoval i na výstavbě

komplexů VIVUS Osadní a VIVUS Argentinská.

VIVUS Uhříněves:

etapa

počet

bytů

parkovací

stání

komerční

plochy

1.

2.

3.

179

248

201

46

108

88

749 m2

364 m2

79 m2

4.

200

187

80 m2

celkem

828

429

1272 m2

Na dálnicích i v zimě

Tým divize 4 od léta 2018 buduje 4,2 km dlouhý obchvat

Řevničova, který je součástí prodloužení dálnice D6

směrem na Karlovy Vary. Pracovní stroje tu lze v plném nasazení spatřit i přes zimu.

„S ohledem na to, že dálnice má být zprovozněna

v prosinci tohoto roku, probíhají práce i v zimním období

poměrně intenzivně. Na mostě SO2203 – most přes rokli

(foto) – se pracuje v plném nasazení, protože v harmono‑

gramu stavby se nachází na kritické cestě. Dále probíhají

práce na zásypu přechodových oblastí mostů, středové

kanalizaci a dokončujeme násypy na úroveň zemní pláně,“

popisuje vedoucí projektu Ing. Pavel Aksamit z divize 4.

Stavební činnosti v tomto období jsou samozřejmě vždy

náročné jak z hlediska času (krátký den), tak chladného

počasí, které je nepříjemné pro dělníky.

Díky příznivým podmínkám mohou kolegové z divi‑

ze 4 pod vedením Ing. Petra Hejdrycha stále pokračovat

také v práci na dálnici D35. Každý měsíc je sem přivezeno

okolo 100 000 tun materiálu, který se váží na systému vah

instalovaném na stavbě z důvodu zamezení ztrát v hospo‑

daření s materiály a také optimalizace výrobních nákladů.

Co se týká výstavby dalších dálnic v České republice,

Metrostavu se podařilo uzavřít smlouvu s Ředitelstvím

silnic a dálnic ČR na modernizaci dálnice D1, konkrétně

se jedná o úsek 23 (EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Os‑

trovačice). Kolegové z Divize 4 se již těší na novou výzvu

u posledního modernizovaného úseku.

–red–, foto archiv stavby

31.01.20 12:06