Unikátní záběry ze dna
plavební komory v Hoříně
4. února 2020 / 2 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Aleše Gotharda,
oblastního ředitele str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Společnost BeMo sanuje zdivo
školních budov v Německu str. 2
A .S.
Modernizace rejd plavební komory
Štvanice finišuje str. 3
Nové centrum v Uhříněvsi
Norský projekt Rv. 555 u Bergenu
slavnostně ukončen str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Prorážky BeMo
Na nově budované německé
dálnici A44 v severním
Hesensku proběhla 14. ledna
prorážka tunelu Spitzenberg
(foto zachycuje průběh
výstavby), na jehož ražbách
ve sdružení se Subterra
pracuje BeMo Tunnelling. O tři dny později stavbaři také
prorazili tunel Bertoldshofen, který je součástí obchvatu
města Marktoberdorf na bavorské části silnice B16. Dnů
otevřených dveří, které proběhly následujícího dne, se
zúčastnilo téměř 5000 zájemců!
Nová dceřiná společnost v Norsku
V lednu letošního roku byla založena nová dceřiná
společnost Metrostav Norge AS, jejímž úkolem bude
zastupovat Skupinu Metrostav při realizaci stavebních
zakázek na norském trhu. Vedením společnosti byli
pověřeni zástupci Skupiny, kteří mají s působením
ve Skandinávii dlouholeté zkušenosti – předsedou
představenstva byl jmenován Ing. Aleš Gothard, druhým
členem představenstva je Ing. Aleš Richter. Více informací
naleznete na str. 2 v rozhovoru s panem Ing. Gothardem.
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
PIM v jablonecké nemocnici je hotov
Pavilon intenzivní medicíny Nemocnice Jablonec nad
Nisou – to je název zakázky, kterou tým divize 8 vedený
Ing. Ondřejem Matouškem úspěšně předal investorovi. Do
nové pětipodlažní budovy se přestěhuje anesteziologicko-resuscitační oddělení (ARO) se šesti lůžky a jednotka
intenzivní péče (JIP). Její kapacita se zvýší z osmi na
12 lůžek. Tato část byla zkolaudována a začalo se stěhovat
vybavení, nábytek a další zařízení. První pacienty by měl
nový pavilon přivítat ve druhé polovině března.
Prezentace milníků na Želivce
V areálu Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) u vodní nádrže
Švihov proběhlo 29. ledna setkání po poločase výstavby
s prezentací milníků na projektu, který realizuje tým
z divize 6 pod vedením Ing. Petra Brože. Zakázka
modernizace ÚVŽ stavba GAU zahrnuje stavbu nové haly
filtrace s granulovaným uhlím, vybudování kolektoru
a stavební úpravy na některých provozovaných objektech.
The Flow Building – stavbu, na které na Václavském
náměstí pracují týmy Metrostavu, navštívil ředitel
Federace evropského stavebního průmyslu (FIEC) Do‑
menico Campogrande (na snímku druhý zprava). Do
Prahy přiletěl na setkání s představiteli Svazu podni‑
katelů ve stavebnictví v ČR (SPS). Cílem schůzky bylo
představit blíže fungování a priority FIEC a zároveň se
zamyslet nad tím, jak posílit pozici SPS ve Federaci.
Metrostav_02_2020.indd 1
Uhříněves měla před čtyřmi lety 8570 obyvatel. Díky
Metrostavu jejich počet do konce roku naroste téměř
o dva tisíce. Divize 1 zde totiž od té doby postavila nebo
dostavuje téměř 830 bytů v rámci čtyř etap výstavby
obytného souboru VIVUS (hlavní foto). Až skončí závěrečná, pátá část projektu, o jejíž dodávku bude Metrostav usilovat, vznikne na území Prahy 22 městské
centrum tvořené více než 20 moderními domy.
„První zakázku pro VIVUS Uhříněves zahájil v dubnu
2015 tým kolegy Martina Kocha, který pak pokračoval
i na druhé etapě stavby. Třetí jsme začali na podzim roku
2017 už budovat my, letos v září máme dokončit čtvrtou.
Budovy jsou již postavené, omítnuté a mají hotové stře‑
chy, rozvody, hrubé podlahy i polovinu fasád. Dnes nám
tak nejvíc času zabírají keramické obklady či dlažby, malby
a kanalizační řady. Předchozí etapu se nám podařilo pře‑
dat developerovi s téměř tříměsíčním předstihem, a jsem
proto přesvědčený, že i smluvní termín této čtvrté určitě
zkrátíme,“ říká vedoucí projektu Ivan Šmejkal. Tři domy
IV. etapy nabídnou převážně byty 1+kk a 2+kk, ale nechybí
ani byty pro větší rodiny 3+kk a 4+kk.
V prvních třech etapách díla se museli stavbaři popa‑
sovat se složitým založením objektů, které stojí na silných
navážkách v místě bývalé cihelny. Pro napojení vodovodu
a kanalizace bylo nutné použít nestandardní protlaky pod
původními vodovodními řady a železniční tratí z Prahy do
Benešova. Vznikla také přečerpávací stanice o objemu
1000 m3, jejíž základová spára byla 17 m pod terénem.
Ve spolupráci s divizí 6 a TBG Metrostav
Ze všech záludností projektu tak do čtvrté etapy kolegům
zbylo jen náročné zakládání, a to u všech objektů. Čtyř‑
patrové domy H a I mají společnou podzemní podnož
pro garáže, sklípky a technické zázemí. Je založená na
základové desce podporované vrtanými pilotami, nosné
konstrukce suterénu tvoří bílá vana doplněná vnitřními
sloupy. Všechny železobetonové monolitické prvky – což
znamená i obvodové a vnitřní stěny přízemí a veškeré
stropní konstrukce – vybudovali ze směsí od TBG Metro‑
stav betonáři divize 6. Nosné i obvodové zdi ve vyšších
patrech jsou převážně zděné a na jejich výstavbě a omít‑
kách odvedl dobrou práci zednický servis divize 1.
Stylově čistá architektura
Dům označovaný jako J má podobnou konstrukci – jen je
nepodsklepený a má šest nadzemních podlaží, z nichž to
první nabízí nájemní komerční prostory, a proto jeho nos‑
né obvodové stěny doplňují místo vnitřních stěn sloupy.
Pro nové uhříněvské centrum navrhli autoři ze studia
di5 architekti inženýři, s.r.o., funkcionalistický až puris‑
tický vzhled. Racionálně členěné objekty s bílou omítkou
zvýrazňují jen barevné lodžie a šedo‑oranžové obklady
členitějších fasád parterů.
A co je na stavbě nejsložitější: „Asi to, co na všech
jiných současných bytových zakázkách – zajištění dosta‑
tečných pracovních kapacit,“ uzavírá vedoucí projektu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Metrostav není nováčkem ani v Uhříněvsi, ani
ve spolupráci se společností Pankrác, která má
registrovanou obchodní známku VIVUS. V Uhříněvsi na
Novém náměstí už totiž v roce 2007 postavil, a to i jako
developer, rohový polyfunkční dům s téměř 70 byty. Se
společností Pankrác pak spolupracoval i na výstavbě
komplexů VIVUS Osadní a VIVUS Argentinská.
VIVUS Uhříněves:
etapa
počet
bytů
parkovací
stání
komerční
plochy
1.
2.
3.
179
248
201
46
108
88
749 m2
364 m2
79 m2
4.
200
187
80 m2
celkem
828
429
1272 m2
Na dálnicích i v zimě
Tým divize 4 od léta 2018 buduje 4,2 km dlouhý obchvat
Řevničova, který je součástí prodloužení dálnice D6
směrem na Karlovy Vary. Pracovní stroje tu lze v plném nasazení spatřit i přes zimu.
„S ohledem na to, že dálnice má být zprovozněna
v prosinci tohoto roku, probíhají práce i v zimním období
poměrně intenzivně. Na mostě SO2203 – most přes rokli
(foto) – se pracuje v plném nasazení, protože v harmono‑
gramu stavby se nachází na kritické cestě. Dále probíhají
práce na zásypu přechodových oblastí mostů, středové
kanalizaci a dokončujeme násypy na úroveň zemní pláně,“
popisuje vedoucí projektu Ing. Pavel Aksamit z divize 4.
Stavební činnosti v tomto období jsou samozřejmě vždy
náročné jak z hlediska času (krátký den), tak chladného
počasí, které je nepříjemné pro dělníky.
Díky příznivým podmínkám mohou kolegové z divi‑
ze 4 pod vedením Ing. Petra Hejdrycha stále pokračovat
také v práci na dálnici D35. Každý měsíc je sem přivezeno
okolo 100 000 tun materiálu, který se váží na systému vah
instalovaném na stavbě z důvodu zamezení ztrát v hospo‑
daření s materiály a také optimalizace výrobních nákladů.
Co se týká výstavby dalších dálnic v České republice,
Metrostavu se podařilo uzavřít smlouvu s Ředitelstvím
silnic a dálnic ČR na modernizaci dálnice D1, konkrétně
se jedná o úsek 23 (EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Os‑
trovačice). Kolegové z Divize 4 se již těší na novou výzvu
u posledního modernizovaného úseku.
–red–, foto archiv stavby
31.01.20 12:06